Ezechiël 37

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Om te beginnen met deze studie is het goed om eerst aandachtig en biddend het bedoelde hoofdstuk te lezen. Ik geef hier een link naar dit hoofdstuk op een site van het Nederlandse Bijbelgenootschap met vertaalaantekeningen.

Ezechiël werd door de Heer in Zijn Geest meegevoerd naar een dal met uitgedroogde menselijke beenderen, waar hij omheen moest lopen. Overal beenderen, schedels en skeletten. Een gruwelijk gezicht. Wie weet hoe lang ze daar al lagen, eeuwen, duizenden jaren? God vraagt aan Ezechiël : “kunnen deze beenderen weer tot leven komen??” En Ezechiël antwoordt: “HEER, mijn God», dat weet u alleen…”

Toen gaf God Ezechiël de opdracht om te profeteren, te proclameren, zijn Naam uit te roepen over deze beenderen, die in vers 11 het "volk Israël" genoemd worden. Het volk Israël...? Dode beenderen? Ezechiël moet tegen deze beenderen proclameren (met gezag uitspreken!):

“Dorre beenderen, luister» naar de woorden van de HEER! 5 Dit zegt God, de HEER»: Beenderen, ik ga jullie adem» geven zodat jullie tot leven komen. 6Ik zal jullie pezen geven, vlees op jullie laten groeien en jullie met huid overtrekken. Ik zal jullie adem geven zodat jullie tot leven komen, en jullie zullen beseffen» dat ik de HEER ben.”’

Waarom zegt God dat zelf niet tegen die beenderen? Is dat ook niet een aanwijzing voor ons dat wij Gods Woord met gezag moeten laten klinken? In ieder geval gehoorzaamt Ezechiël, die net nog gezegd had dat hij niet wist of deze beenderen wel konden herleven. God schakelt altijd mensen in om Zijn heilsplan tot uitvoer te brengen. Ze kunnen dat alleen doen als ze vertrouwen op Hem, zoals Ezechiël zei: “HEER, mijn God», dat weet u alleen…” en hij gehoorzaamde.

Even een citaat hoe Jan van Barneveld dat omschreef tijdens een lezing die ik bezocht:
En hij ziet de schedels gaan rollen, de ribbenkasten aaneensluiten, ruggengraten die overeind komen en in een mum van tijd onder veel gepiep en geknars (want er waren veel zeer dorre beenderen, staat er) staan daar een paar honderd biologielokalen magere heinen en tot zijn verbazing ziet hij dat er harten en nieren en pezen worden ingevoegd. En al die details hebben een betekenis in het herstel van Israël.
Uit het vervolg blijkt dat er geen leven is in deze dode lichamen die niet ademen, maar dat komt nog wel.

Dit heeft alles te maken met de gedeeltelijke verharding die over Israël is gekomen. Romeinen 11:25: Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.

Deze verharding heeft geleid tot Jodenvervolging en antisemitisme. Het woord "gedeeltelijk" betekent:

* een zeker aantal
* verblind voor de leer t.a.v. de Messias (vergelijk de zonen van Jacob die hun broer onderkoning Jozef niet herkenden)
* een deel van de tijd: totdat de volheid der heidenen binnengaat


eerst tot zover......
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Deze tekst biddend lezen gaat nogal moeilijk want bij het bidden sluit men doorgaans de ogen.

Het is fijn voor je dat je het moderne jodendom een warm hart toedraagt, maar in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd. De profetie gaat dan over joden die in de eerste eeuw vervolgd werden. Het NT er op nalezende, specifiek de brief Handelingen van de apostelen, waren het joden die joden vervolgden. De eerste christenen waren immers allen joods, want hij kwam tot het zijne (Joh 1,11) de verloren schapen van Israël (Mat 10,16; 15,24 vgl. Jer 50,6) en zijn Israëlieten werden tot de dood toe vervolgd door joden.

Er zijn dus twee soorten Israëlieten, beste Adinomis en diezelfden waar jij het voor opneemt beschouwen het klassieke judaisme als de puurste vorm het jodendom. Het jodendom wat Paulus op één lijn zette met christenvervolging en aanhing voor zijn bekering (Gal 1,13) maar Paulus zal wel een antisemiet geweest zijn. Zullen we net als in Jeruzalem 1980 ook nieuwe testamenten gaan verscheuren? Want als er een boek is wat orthodoxe joden kwalificeren als antisemitisch is het wel het NT, dus als je een kniebuiging naar hen wilt doen is dat er een van formaat.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 37

Bericht door Jerommel »

Ik geloof dat je toch voorbij gaat aan eerdere discussies en aan de Bijbel, als je zegt dat (in dit geval) Adinomis het vrome Joodse aanhangt of lief heeft.
Lijkt me sowieso onmogelijk voor een gelovige in Christus, om affiniteit te hebben met de Farizeeën, want dat zijn de vrome Joden, dat is nog immer het Jodendom (de religie).
Dus, inderdaad, de religie in Israël is gewoon helemaal Babylon...
Zie ook de merkaba in hun vlag.
Zie hun heilige boeken, waarvan misschien 4% Tenach is, de rest is Midrasj en Kabballa en wat al niet.
Duidelijk is de Jood nog blind, vanuit ons standpunt en (volgens ons) vanuit Gods standpunt.
Maar er zijn er wel al een heleboel fysiek in Israël aanwezig.
En zoals herhaaldelijk voorzegd zullen ze onder Christus rechtgemaakt worden en over de wereld regeren !
Maar de Gemeente (Bruid) is m.i. dan al opgenomen.

Verder vind ik 'biddend lezen' ook niet zo handig verwoord, maar evengoed duidelijk wat er mee wordt bedoeld, denk ik.
Namelijk, dat je bidt om tot de Waarheid te mogen komen.
Maargoed, hoe vaak moet je dat doen?
Op een gegeven moment is dat toch wel duidelijk?
Zou God ons anders met een kluitje in het riet sturen?
M.i. gaat het om begrijpend lezen. De Geest der Waarheid stuurt dat bij.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:Deze tekst biddend lezen gaat nogal moeilijk want bij het bidden sluit men doorgaans de ogen.

Het is fijn voor je dat je het moderne jodendom een warm hart toedraagt, maar in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd. De profetie gaat dan over joden die in de eerste eeuw vervolgd werden. Het NT er op nalezende, specifiek de brief Handelingen van de apostelen, waren het joden die joden vervolgden. De eerste christenen waren immers allen joods, want hij kwam tot het zijne (Joh 1,11) de verloren schapen van Israël (Mat 10,16; 15,24 vgl. Jer 50,6) en zijn Israëlieten werden tot de dood toe vervolgd door joden.

Er zijn dus twee soorten Israëlieten, beste Adinomis en diezelfden waar jij het voor opneemt beschouwen het klassieke judaisme als de puurste vorm het jodendom. Het jodendom wat Paulus op één lijn zette met christenvervolging en aanhing voor zijn bekering (Gal 1,13) maar Paulus zal wel een antisemiet geweest zijn. Zullen we net als in Jeruzalem 1980 ook nieuwe testamenten gaan verscheuren? Want als er een boek is wat orthodoxe joden kwalificeren als antisemitisch is het wel het NT, dus als je een kniebuiging naar hen wilt doen is dat er een van formaat.
Zoals Jerommel al schreef ben ik het zeker niet eens met wat de verblinde orthodoxe Joden geloven.
Integendeel, ze vormen de "dorre beenderen" uit Ezechiël 37. Er is al een natuurlijk herstel gekomen van land en volk. Maar we wachten nog op het geestelijk herstel waarvan sprake is in vers 9:

“Dit zegt God, de HEER: Kom uit de vier windstreken, wind, en blaas in deze doden, zodat ze weer gaan leven.”’ 10 Ik profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun voeten staan: een onafzienbare menigte.

Zou het kunnen dat de Geest die in de gelovigen uit de vier windstreken der aarde woont gaat blazen op deze doden? Dat God ons daarvoor wil gebruiken? God werkt altijd door mensen heen. Zou het niet kunnen dat in haar vrede onze vrede gelegen zal zijn? God zei tegen Abraham in Genesis 12:3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal ik vervloeken. Zelfs Bileam moest tegen wil en dank Gods woorden uitspreken: "Gezegend wie u zegent, vervloekt wie u vervloekt!’ " (Num. 24:9)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

nou, gelukkig dat de christenen niet verblind zijn in tegenstelling tot de joden en dat zij de TeNach veel beter kunnen uitleggen dan de joden zelf... :|
echt een gotspe
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

callista schreef:nou, gelukkig dat de christenen niet verblind zijn in tegenstelling tot de joden en dat zij de TeNach veel beter kunnen uitleggen dan de joden zelf... :|
echt een gotspe
Callista, ook de christenen zijn gedeeltelijk verblind voor het feit dat God nog een heilbrengend plan met de Joden heeft.
Ik was eens op een bijeenkomst van Messiaanse Joden, toen er een Joods echtpaar binnenkwam en op mij afstevende.
Ze vroegen informatie en zeiden: "we zijn blind geweest voor Messias Jezus, maar onze ogen zijn open gegaan".
Ik antwoordde: "ik ben blind geweest voor Gods plan met Israël, maar ook mijn ogen zijn open gegaan".
We hebben allemaal onze blinde vlekken, waarop we door Gods Geest opmerkzaam worden gemaakt.
Waar zit jouw blinde vlek? Of.... weet jij het beter dan Joden en Christenen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef:nou, gelukkig dat de christenen niet verblind zijn in tegenstelling tot de joden en dat zij de TeNach veel beter kunnen uitleggen dan de joden zelf... :|
echt een gotspe
Callista, ook de christenen zijn gedeeltelijk verblind voor het feit dat God nog een heilbrengend plan met de Joden heeft.
Ik was eens op een bijeenkomst van Messiaanse Joden, toen er een Joods echtpaar binnenkwam en op mij afstevende.
Ze vroegen informatie en zeiden: "we zijn blind geweest voor Messias Jezus, maar onze ogen zijn open gegaan".
Ik antwoordde: "ik ben blind geweest voor Gods plan met Israël, maar ook mijn ogen zijn open gegaan".
We hebben allemaal onze blinde vlekken, waarop we door Gods Geest opmerkzaam worden gemaakt.
Waar zit jouw blinde vlek? Of.... weet jij het beter dan Joden en Christenen?

ik weet niets beter, maar wat ik wel weet dat er een wereld van verschil zit tussen het jodendom en het christendom.
en Messiaanse joden zijn christenen----een ieder die Jezus als Messias ziet [en als God] is een christen en geen jood.
of zien de Messiaans belijdende joden Jezus niet als God?
of sommigen wel en anderen niet?

in een God die een plan heeft met mensen [b.v. met Israël] kan ik moeilijk geloven----dat zijn mensenbedenksels.

de joden geloven op hun manier in God [ zonder drie-eenheid en het kruis [Jezus] als vergeving voor de zonde en zonder de erfzonde] en datzelfde geldt voor christenen, die daar wel in geloven.
elk op hun eigen manier -----in dezelfde God.
waarom is het een beter dan het andere?
en wie bepaalt dat?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
waarom is het een beter dan het andere?
en wie bepaalt dat?
Het is niet de bedoeling om dat in dit topic te bepalen. Het is de bedoeling in het bijbelstudieforum om te begrijpen wat er in Gods Woord staat.
Meedoen in het bijbelstudieforum betekent: de bijbel bestuderen en op grond daarvan elkaar bevragen en aanspreken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

Hallo, daar ben ik weer, na een kort verlof in Blankenberge aan Zee

Piebe schreef:
Deze tekst biddend lezen gaat nogal moeilijk want bij het bidden sluit men doorgaans de ogen.

Het is fijn voor je dat je het moderne jodendom een warm hart toedraagt, maar in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd. De profetie gaat dan over joden die in de eerste eeuw vervolgd werden. Het NT er op nalezende, specifiek de brief Handelingen van de apostelen, waren het joden die joden vervolgden. De eerste christenen waren immers allen joods, want hij kwam tot het zijne (Joh 1,11) de verloren schapen van Israël (Mat 10,16; 15,24 vgl. Jer 50,6) en zijn Israëlieten werden tot de dood toe vervolgd door joden.

Er zijn dus twee soorten Israëlieten, beste Adinomis en diezelfden waar jij het voor opneemt beschouwen het klassieke judaisme als de puurste vorm het jodendom. Het jodendom wat Paulus op één lijn zette met christenvervolging en aanhing voor zijn bekering (Gal 1,13) maar Paulus zal wel een antisemiet geweest zijn. Zullen we net als in Jeruzalem 1980 ook nieuwe testamenten gaan verscheuren? Want als er een boek is wat orthodoxe joden kwalificeren als antisemitisch is het wel het NT, dus als je een kniebuiging naar hen wilt doen is dat er een van formaat.

'...híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis' (Rom 2,29)
Inderdaad, het gaat in Ezechiël 37 om de 'zonen' Gods, de Geestelijke Joden= Christenen + (messiaanse-) Joden en die, welke wij niet kennen, maar -alleen- door Jezus worden verenigt.
!interessante presentaties over Israël, vindt je hier: http://adventmedia.nl/video/onderwerp/israel (6 stuks)

Misleidingen over de idee van 'israël' of de naam, vindt je hier: http://adventmedia.nl/video/play/94-mis ... er-isra-l/
Het gaat, zoals Piebe dus ook aanhaalt,over twee Israëls, twee typen Israël; een Geestelijk en een natuurlijk. Niet allen zijn immers uit Abraham, zoals ook niet allen uit de Heer zijn.
We moeten dus vanuit die visies ook aanvaarden dat Jezus het elan van het OT israël heeft verzegeld, met andere woorden:
Het 'volk Israël (het natuurlijke) krijgt geen tweede kans meer, om nog eens 'het verbondsvolk' te (kunnen) zijn. De 490 afgesneden jaren van de profetische 2300, die we terug vinden in Daniël,
is de laatste (Genade-)tijd geweest voor dat volk in die situatie. Alle door mij aangehaalde presentaties duiden maar op ""n Israël en dat is JEZUS Christus zelf, omdat Hij ook de Profetie van de gehele Bijbel vervult. Waarom?
Lees dit eens:

Doordat ook Openbaring spreekt over Gog en Magog, in verband met de 1000 jaren, wordt dit alles verbonden met het duizendjarige vrederijk. Wat zegt de Schrift:

In Ezechiël 38: 17 wordt ons een vraag gesteld: “Zo zegt de Here Here: Zijt gij het, van wie Ik in vroegere dagen gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël, welke in die dagen jarenlang geprofeteerd hebben, dat Ik u tegen hen zou doen optrekken.”
In Ezechiël 39: 8 staat het antwoord: “Zie, het komt, het zal geschieden, luidt het woord van de Here Here; dit is de dag, waarvan Ik gesproken heb.´
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf. Het is essentiële informatie en zij hebben daarover gesproken, jarenlang. Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Maar alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.

Over deze beenderen wordt er in Ezechiël 37 dus gesproken: uit alle taal, stam, natie en volk. De Allerhoogste god wijst Ezechiël op ONZE tijd, zoals ook Johannesn op Patmos op HETZELFDE aspect werd gewezen, in de essentie van de 1e Opstanding (de 'zonen' en 'dochters' van de Allerhoogste god; zij die waarlijk 'in Christus zijn')

Andere profeten hebben over dit onderwerp gesproken zonder Gog en Magog te noemen. Dat is wat de vraag en het antwoord ons zeggen: “Dit is de dag waarvan Ik gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël.” Het gaat dus om een algemeen bekend onderwerp, waarover gesproken werd door de profeten.
Wanneer zal het optrekken van Gog geschieden?
Daarover is Ezechiël heel duidelijk. Het vindt plaats,
a. “Na geruime tijd; in toekomende jaren” (38: 8)
b. “Als het land zich van de krijg hersteld heeft, nadat Israël uit het gebied der volkeren bijeengebracht is, op de bergen Israëls” (38: 8)
c. “Allen wonen zij in gerustheid” (38: 8)
d. “Een land van dorpen, en zij wonen in gerustheid zonder muur, grendels of poorten” (38: 11)
e. “Een natie die uit het gebied der volken bijeen gebracht is” (38: 12)
f. “Gog komt in het land van Israël” (38: 18)
g. “Op de bergen van Israël zult gij vallen” (39: 2, 4)
h. “Wanneer zij weer in hun land wonen” (39: 26)
i. “En hen uit de landen van hun vijanden verzamel” (39: 27)
j. “Wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat” (39: 28)
De profeet zegt dus dat het optrekken plaats zal vinden wanneer, Israël woont in “hun eigen land” Niemand die tot Israël behoort, is buiten Israël, met andere woorden, Israël is thuis Zij wonen in een land zonder grendels en deurenWanneer woont Israël in “hun eigen land”?

Toelichting: Het gaat dus om het Hemels Jeruzalem, waar Jezus van gezegd heeft dat Hij ons daar woningen zou bouwen!
En dat klopt dus in relatie tussen Openbaring en Ezechiël, kijk maar:

De profeet Ezechiël geeft daarop het volgende antwoord: “Daarom profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Here Here: Zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land: en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren.” Ezechiël 37: 12-14.

En dat de visioenen van Ezechiël in relatie met Ezechiël staan en andersom, blijkt uit het volgende:

In de Openbaring zegt Johannes dat de opstanding van de rechtvaardigen plaats zal vinden vóór de duizend jaren. “… en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God… en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.” Openbaring 20: 4-6

Toelichting: Jezus is dus de ISRAËL in de waarachtige vorm, die Jakob ervoer bij zijn strijd, zoals ook wij die zelfde strijd te voeren hebben.
Op die wijze kunnen zij Tempels van de Heilige Geest worden, groeien tot de Israel= Jezus Christus!
Paulus zegt het zo:
Israël komt “thuis” door de opstanding uit de doden. Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.
Het hemelse Jeruzalem is dan de stad van Israël. “Door het geloof heeft hij vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land, waar hij in tenten woonde met Isaak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelfde belofte; want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.” Hebreeën 11: 9, 10. “Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder.” Galaten 4: 26.
(Gedeeld met de bron: http://agp-internet.com/alive/01c4ba963 ... aring.html )

Even iets rechtzetten over "antisemitisme:

1 Waarom wendde de Joden zich af van de Christenen:
-Spreuken 28:9
Wie zijn oor afwendt van de wet (10 geboden inclusief de Sabbat van het 4e gebod), diens gebed is een gruwel.
Daarom hebben de Joden de Christenen afgewezen.
Luther zei daar over: Als ik zie hoe christenen de joden behandelen, dan zou ik beter een varken geweest zijn. dan een Christen (D.A. Hagner "The Jewish reclamation of Jesus P50 1984 Grand rapide)

Wat is Kerkelijk antisemitisme:

1.Ontstaan in de 4e eeuw, omdat Christenen de wet (de gebodentafel) verwierpen en er wetten en geboden van mensen van maakten. (sabbath werd 1e dag der week)
De kerk werd, na de eerste beschuldigingen van de 'moord op Jezus', steeds meer een (menselijk-) Instituut en verloor daarmee de essentie van 'Gods volk' (zie ook Openbaring 6)
De scheiding tussen de Kerk en de Synagoge werd, langzamerhand een voldongen feit.

Het visioen dat Ezechiël (37) ontving, aangaande de beenderen, gaat dus over de 1e opstanding; de zonen (en dochters) niet van Rome, maar van de Allerhoogste god, in Christus.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Dag Nicodemus. Ik hoop dat je een goede vakantie hebt gehad.
Uit jouw bijdrage blijkt ook nu weer dat we er verschillende inzichten op na houden.
Dat is niet zo erg. Dat mag op een forum. Iedereen is bij machte zelf zijn conclusies te trekken.

Het gedeelte dat je schrijft tussen "Lees dit eens" en "toelichting" komt van deze site, die je niet vermeld had.
Dit gedeelte gaat over Ezechiël 38. Je bent dus al wat verder.

De volgende zin die wel betrekking heeft op Ezechiël 37, had je ertussen geplaatst:
"Over deze beenderen wordt er in Ezechiël 37 dus gesproken: uit alle taal, stam, natie en volk. De Allerhoogste god wijst Ezechiël op ONZE tijd, zoals ook Johannesn op Patmos op HETZELFDE aspect werd gewezen, in de essentie van de 1e Opstanding (de 'zonen' en 'dochters' van de Allerhoogste god; zij die waarlijk 'in Christus zijn')"
In het te behandelen hoofdstuk staat heel duidelijk: 11 En Hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël. Dus een andere groep dan het volk uit alle taal, stam, natie en volk.

vs. 22 Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, (Na de regering van Salamo is Israël gedeeld in Efraïm en Juda, waarna Efraïm verspreid werd over de hele wereld)

vs. 27 Bij hen zal ik wonen; ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 28 En de volken zullen beseffen dat ik, de HEER, Israël heilig doordat mijn heiligdom voor altijd in hun midden is.”’

Ook het hele vervolg van hoofdstuk 37 (wat nog aan de orde moet komen) maakt duidelijk dat het hier over het volk Israël gaat. En die andere volken (stammen en naties) zullen beseffen dat God Israël heiligt.

Je hebt het dan over Johannes op Patmos. Degenen die verzameld zijn uit ieder volk en stam en natie (Openbaring 5:9) behoren tot de gemeente uit de heidenen die in het hemels heiligdom zijn opgenomen.
Paulus zegt in Romeinen 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Je haalde aan:
11 En Hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël. Dus een andere groep dan het volk uit alle taal, stam, natie en volk.
NEEN Adinomis, het 'volk Israël' is feitelijk het GEHELE volk Israël, de twee kandelaren, de twee getuigen: de kerk én de Joden (OT en NT dus samen)

Er staat dan ook inderdaad,:

vs. 22 Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, (Na de regering van Salamo is Israël gedeeld in Efraïm en Juda, waarna Efraïm verspreid werd over de hele wereld)

vs. 27 Bij hen zal ik wonen; ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 28 En de volken zullen beseffen dat ik, de HEER, Israël heilig doordat mijn heiligdom voor altijd in hun midden is.”’
Zie je Adinomis; ALLE mensen zullen begrijpen dat er maar één Allerhoogste god is.
Jezus Christus is immers DE ISRAëL waar alles om draaiut? Hij is de Deur tot de Hemelse Vader voor ALLE mensen.
Ik adviseer je nogmaals deze 6 presentaties te bekijken en te beluisteren, waarin door 6 onderzoekers, de zaak Israël wordt besproken,
en let daarbij eens op er wordt nergens over een Staat Israël gesproken, als het om Christus gaat en het (Hemels-) Jeruzalem.
Ook het hele vervolg van hoofdstuk 37 (wat nog aan de orde moet komen) maakt duidelijk dat het hier over het volk Israël gaat. En die andere volken (stammen en naties) zullen beseffen dat God Israël heiligt.
Natuurlijk, het volk van de Allerhoogste god IN CHRISTUS volgens de zelfde wet dus, heeft het GETUIGENIS van Christus en de GAVE der PROFETIE!

En daarom is er een splijtzwam gekomen tussen de Joden en de kerk, omdat de Kerk de geboden heeft afgeschaft en heeft VERANDERD naar de maatstaf van de wereld.
Je bent daar nu zelf en voorbeeld van, door steeds maar weer te verwijzen naar een letterlijk, natuurlijk Israël, dat geen land is maar een volk (uit alle taal, stam, natie en volk);
Het kan alleen een GEESTELIJK volk zijn, Adinomis, omdat hun 'stad' een Hemels Jeruzalem is, dat zegt Jezus nota bene Zelf.

Je weet trouwens heel goed hoe de zaak in elkaar steekt, want je wijst mij (steeds weer) op de sites van "agp". Je kent dus de zaak heel goed, toch het 'natuurlijke' wijzen.
Recent heb ik een boek gelezen: Atheïsme, als basis voor de moraal van de schrijver en Hoogleraar D. Verhofstadt
Hij weerlegt dat de meeste Christenen er een puinhoop van maken, door anderen te wijzen op zaken in de Bijbel, die geheel niets te maken hebben met het Rijk van God, maar met aardse
doelstellingen. Hij wijst op de Kerk van Rome als een valse speler in het geheel en waar de meeste kerken en religies hun "waarheid' aan ophangen, die men ook nog eens aan anderen probeert op te dringen.
Inderdaad, de Israëlisch regering gaat regelmatig naar de Paus, om raad te vragen en om hem uitspraken te ontlokken om Israël in bescherming te nemen.
Politieke uitspraken dan nog! Verhofstadt geeft ook 10 geboden aan, die hij vanuit een Atheistisch draagvlak (met zijn vriend en filosoof E. Vermeersch) gestalte wil geven voor een vredige wereld en een wereld waarvan
de 'waarheid' begint bij de mens zelf. Zonder Christus en zonder Allerhoogste god.
Opmerkelijk dat twee wereldmachten het ineens met elkaar goed kunnen vinden. Rusland en de USA. Basis voor een Nieuwe Wereld Orde?
Je zou het haast geloven. Terwijl toch de strijd tussen mensen van vlees en bloed, 'gewoon' doorgaat in Syrië. En niemand die een hand uit kan steken.

reden om een andere manier te vinden om de volkeren te verenigen, zal Satan denken. Door Geweld en Oorlog wordt Satans Rijk opgericht.
Dat van Jezus NIET, maar door Zijn Geest. Israël is een wereldse staat en deelt in de plagen, die het Grote Babylon overkomt.
Het is niet gezegd dat de Kerk, Israël nodig heeft, maar ook niet dat IsraËl de Kerk nodig heeft.
Maar ja, hun onderscheidenlijke wetgeving, verschilt. En alleen al daardoor kan Satan, door dat kleine verschil (Geestelijk en ongeestelijk) de touwtjes stevig in handen
houden. Geen wonder dat we Jezus "boven" moeten zoeken waar Hij werkelijk is, en niet op deze aarde!

Tja, zonder het "te weten" werpt hij de schaduw van de Nieuwe Wereld Orde al vooruit; maar beseft nog niet dat Rome, de Moederkerk van het Geestelijke Egypte, de 'Verlosser' is opm tot die daad te komen.
De problemen in de wereld zullen zo groot zijn, dat men niets anders kan doen, dan "God" door de Moederkerk van Rome om hulp te vragen.
Ik zal Dirk Verhofstadt er nog eens op aanspreken,w ant toevallig ken ik hem persoonlijk redelijk goed!
Kijk Adinomis, daar zijn we dan; De Staat Israël aan de hand van filosofen en mensen die God en Christus verwerpen, omdat de kerk een vals getuigenis aflegt. Niet tegenstaande dat D. Verhofstadt zich heeft laten 'ontdopen' naar aanleiding van de misstanden in de RKK Kerk.
Ik kan hem vertellen dat hij geen 10 geboden hoeft te bedenken voor de Staten van deze wereld. Dat zullen de Grootmachten wel doen, met behulp van de Paus en het pausdom, als Moederkerk.
Het Beeld van Nebukadnessar wijst ons op de "breekbare" situatie waarin de wereld zich bevindt. We zien ook dat die Wereldstaat alleen door geweld tot stand komt; INCLUSIEF het HANDELEN van de NATUURLIJKE
Staat Israël. Een oprichting van een Staat die door mensenhanden is gedaan, NIET door de Allerhoogste god, tenzij wij willen leren van de Bijbel in Geestelijk zin;
dan pas verstaan wij ook de werken der duisternis en het feit dat Satan de Staat israël en de joden weer gebruikt om zijn rijk gestalte te geven.
De Moederkerk is er dus voor ALLE mensen van het Grote Babylon het Geestelijke Egypte.
Maar voor de oprechte Geestelijke Jood is de Moeder van zijn handelen in het hemels Jeruzalem. En daar zijn we dan weer Adinomis.
Mijn Rijk is NIET van deze wereld zegt Jezus. Ik zal u naar het Hemels Kanaën optrekken.....heet het.
Het Rijk van Jezus en de Geestelijke Joden uit de Kerk en het volk (OT en NT) is een hemels Kanaän!
Zo zegt Paulus dat ook. Hij spreekt nergens over een land Israël, maar over Kanaän, een hemels Kanaän.

Alles over 'Israël' dus hier te vinden, ook vanuit Jood standpunt:
http://adventmedia.nl/video/onderwerp/israel je mag kiezen uit 6 visies, maar geen één zal wijzen op een aardse evenement, dat slechts Hemels volbracht kan worden.
Als zelfs gewone Atheïsten het uitleggen, zoals het ook gewoon is, wat kun jij er dan nog aan toevoegen!

Je hebt het dan over Johannes op Patmos. Degenen die verzameld zijn uit ieder volk en stam en natie (Openbaring 5:9) behoren tot de gemeente uit de heidenen EN DE JODENdie in het hemels heiligdom zijn opgenomen. (NU zeg je zelf zoals het is Adinomis, je bevestigt hiermee wat je op de site van AGP hebt gelezen)

Adinomis; Het gaat hier over de OVERBLIJFSELEN uit alle VERBONDEN! Zij zijn niet opgenomen in het hemels heiligdom, want daar mag en kan alleen de Hoge Priester komen!
Deze is overigens in het heilige der Heiligen, het laatste deel waar Hij nu pleit en bij de Hemels Vader de laatste zaken der mensen in orde maakt. (OOk Mozes was op de berg Horeb/Sinai om de zaken voor 'het volk'
te bepleiten. Voor die tijd en ij die omstandigheden. Maar dat is AFGESLOTEN en VERZEGELD door Christus!
Bovendien, Adinomis, ga niet volgens de Vervangingsleer te werk, maar besef, dat de OPSTANDING der levenden (Geestelijk in Christus) pas plaats vindt bij de Komst van Christus,
Die komst Adinomis is feitelijk: het GROEIPROCES in Christus. Wij worden opgetrokken door de Heilige Geest tot Christus naar het Hemels Jeruzalem.
Die "komst" is een Geestelijk dus, navolgen, getuigenis en Gave der profetie. In die orde heeft Jezus dus een persoonlijke relatie met een ieder van ons.
Paulus zegt in Romeinen 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
En dat is geheel juist! Dus als de wereld zich zal verenigen in één, de Nieuwe Wereld Orde, dan zal de Genade van de Allerhoogste god tot een einde gekomen zijn.
Want alle mensen die, door rechterhand en voorhoofd, zich heeft laten (brand-) merken met het Teken van Gezag van de Moederkerk, zal dan -ook- in dat opzicht
door Jezus "Verzegeld worden" in die keuze!
Wat is nu dan het Hemels Jeruzalem:

Het Hemels Jeruzalem is geheel verschillend van het aardse,= huidige, de nationale stad Jeruzalem zoals deze zich in het aardse Israël bevindt.
Immers alle dingen zullen nieuw zijn en het oude en onvolmaakte- is verdwenen. Jesaja 65:17 en 2 Petrus 3:13

Hartelijke groet.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

callista schreef: ik weet niets beter, maar wat ik wel weet dat er een wereld van verschil zit tussen het jodendom en het christendom.
en Messiaanse joden zijn christenen----een ieder die Jezus als Messias ziet [en als God] is een christen en geen jood.
of zien de Messiaans belijdende joden Jezus niet als God?
of sommigen wel en anderen niet?
Dan is jood zijn volgens jou geen ras maar een overtuiging, krijgen joden die christen worden dan ook een eigen staat? Of open jij je deur voor hen en heet je ze welkom met een stevige lunch? :mrgreen:
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

nicodemus zda schreef:Hallo, daar ben ik weer, na een kort verlof in Blankenberge aan Zee

Piebe schreef:
Deze tekst biddend lezen gaat nogal moeilijk want bij het bidden sluit men doorgaans de ogen.

Het is fijn voor je dat je het moderne jodendom een warm hart toedraagt, maar in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd. De profetie gaat dan over joden die in de eerste eeuw vervolgd werden. Het NT er op nalezende, specifiek de brief Handelingen van de apostelen, waren het joden die joden vervolgden. De eerste christenen waren immers allen joods, want hij kwam tot het zijne (Joh 1,11) de verloren schapen van Israël (Mat 10,16; 15,24 vgl. Jer 50,6) en zijn Israëlieten werden tot de dood toe vervolgd door joden.

Er zijn dus twee soorten Israëlieten, beste Adinomis en diezelfden waar jij het voor opneemt beschouwen het klassieke judaisme als de puurste vorm het jodendom. Het jodendom wat Paulus op één lijn zette met christenvervolging en aanhing voor zijn bekering (Gal 1,13) maar Paulus zal wel een antisemiet geweest zijn. Zullen we net als in Jeruzalem 1980 ook nieuwe testamenten gaan verscheuren? Want als er een boek is wat orthodoxe joden kwalificeren als antisemitisch is het wel het NT, dus als je een kniebuiging naar hen wilt doen is dat er een van formaat.

'...híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis' (Rom 2,29)
Inderdaad, het gaat in Ezechiël 37 om de 'zonen' Gods, de Geestelijke Joden= Christenen + (messiaanse-) Joden en die, welke wij niet kennen, maar -alleen- door Jezus worden verenigt.
Dat zijn niet de twee soorten Israëlieten die ik bedoel, je snapt er weer niks van. Ik heb het over het ware Israël naar de Geest, bestaande uit mensen die besneden van hart zijn (echte joden) en Israël naar het vlees, bestaande uit mensen die zich joden noemen vanwege hun vleselijke besnijdenis maar het niet zijn.

'Want wij zijn de besnijdenis, wij die God in de Geest dienen en in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen.' (Fil 3,3)

De rest van je verhaal ga ik niet op in tot je me uitlegt waarom je Lukas 16,16 aan je laars lapt, want hoe een iemand een discipel van Christus is die niet met zijn leringen rekent benieuwt me.

Dat God nog een plan heeft met Israël naar het vlees vind ik een zeer gewaagde stelling met de tweede wereldoorlog nog zo vers in het geheugen. Leg ze maar eens uit wat lankmoedigheid betekent in het licht van zes miljoen doden bezien. Op die manier zet je God neer als een gewetenloos monster die zelfs zes miljoen doden niet genoeg vond om zijn heilsplan te voltrekken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

Piebe schreef:
callista schreef: ik weet niets beter, maar wat ik wel weet dat er een wereld van verschil zit tussen het jodendom en het christendom.
en Messiaanse joden zijn christenen----een ieder die Jezus als Messias ziet [en als God] is een christen en geen jood.
of zien de Messiaans belijdende joden Jezus niet als God?
of sommigen wel en anderen niet?
Dan is jood zijn volgens jou geen ras maar een overtuiging, krijgen joden die christen worden dan ook een eigen staat? Of open jij je deur voor hen en heet je ze welkom met een stevige lunch? :mrgreen:
ja, die [spek]joden krijgen een heerlijke lunch met spek en varkensvlees ---..... :mrgreen:

maar zonder gekheid...het is nog steeds moeilijk te bepalen wat het jood zijn precies inhoudt.
hierover bestaat ook verdeeldheid tussen de verschillende joodse groeperingen.
maar over het algemeen geldt dat wanneer je uit een joodse moeder geboren bent, je dan als jood wordt gezien----anderen zien dat weer wat ruimer.

maar je hebt gelijk.....
het jodendom is inderdaad meer dan een religie---je hebt ook nog eens de seculiere joden en die blijven alsnog joods.
m.a.w. het is zeer ingewikkeld.

zo als ook in deze column te lezen is..
http://www.crescas.nl/site/blog/webcolu ... -het-over/
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef: Hallo Adinomis,

Je haalde aan:

"11 En Hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël. Dus een andere groep dan het volk uit alle taal, stam, natie en volk."

NEEN Adinomis, het 'volk Israël' is feitelijk het GEHELE volk Israël, de twee kandelaren, de twee getuigen: de kerk én de Joden (OT en NT dus samen)
Gods woord zegt in Ezechiël 37: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël vs.

vs. 22: Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken.
Gaan de kerk èn de Joden in jouw opvatting dan wonen op de bergen van IsraëL?
Zie je Adinomis; ALLE mensen zullen begrijpen dat er maar één Allerhoogste god is.
In Psalm 83 wordt gesproken over het wegvagen van Israël, wat in de omringende landen tot vandaag toe nog actueel is:

4 Zij beramen listig een heimelijke aanslag tegen Uw volk
en beraadslagen tegen Uw beschermelingen.
5 Kom, zeiden zij, laten wij hen uitroeien, zodat zij geen volk meer zijn
en aan de naam van Israël niet meer gedacht wordt.


Maar de Psalm eindigt met:
19 Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HEERE! – U alleen
de Allerhoogste bent over de hele aarde.


Ezechiël 37 vertelt ons over het dal vol dorre doodsbeenderen (= Israël); onze hoop is vervlogen, het is met ons gedaan, zegt het volk Israël (vs. 11)

dan komen de beenderen tot leven: de lichamelijke opstanding van Israël, een land, een volk, een taal; maar: geest was er nog niet in hen (vs. 8)
In die periode bevindt het volk Israël zich nu. Maar deze belofte wacht nog op vervulling:
vs.14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

In het hele hoofdstuk wordt zo duidelijk over het volk Israël gesproken dat je aan de woorden een andere betekenis moet toekennen als je dit ontkent.

Paulus zegt daarvan in Rom. 11:15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
Jezus Christus is immers DE ISRAëL waar alles om draaiut? Hij is de Deur tot de Hemelse Vader voor ALLE mensen.
Dit ben ik met je eens. En er zijn heel veel parallellen in het leven van Jezus met het volk Israël. Het bestaan van Israël culmineert a.h.w. in de persoon van Jezus Christus.
Je kunt Jezus dan ook niet losmaken van zijn volk.

Die parallellen vormen een onderwerp apart. Maar Jezus Christus is en blijft de deur Joh. 10:7 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de Deur voor de schapen.
9 Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

Dit geldt voor de Jood en de gelovigen uit de heidenen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

callista schreef:
Piebe schreef:
callista schreef: ik weet niets beter, maar wat ik wel weet dat er een wereld van verschil zit tussen het jodendom en het christendom.
en Messiaanse joden zijn christenen----een ieder die Jezus als Messias ziet [en als God] is een christen en geen jood.
of zien de Messiaans belijdende joden Jezus niet als God?
of sommigen wel en anderen niet?
Dan is jood zijn volgens jou geen ras maar een overtuiging, krijgen joden die christen worden dan ook een eigen staat? Of open jij je deur voor hen en heet je ze welkom met een stevige lunch? :mrgreen:
ja, die [spek]joden krijgen een heerlijke lunch met spek en varkensvlees ---..... :mrgreen:
Heerlijk, mijn maag begint direct te knorren, graag ook met een eitje en wat sinaasappelsap! Of ik spekjood ben of niet ligt in de ogen van de waarneemster, als die me om op te vreten vindt ben je wat je eet! :lol:
callista schreef:maar zonder gekheid...het is nog steeds moeilijk te bepalen wat het jood zijn precies inhoudt.
hierover bestaat ook verdeeldheid tussen de verschillende joodse groeperingen.
maar over het algemeen geldt dat wanneer je uit een joodse moeder geboren bent, je dan als jood wordt gezien----anderen zien dat weer wat ruimer.

maar je hebt gelijk.....
het jodendom is inderdaad meer dan een religie---je hebt ook nog eens de seculiere joden en die blijven alsnog joods.
m.a.w. het is zeer ingewikkeld.

zo als ook in deze column te lezen is..
http://www.crescas.nl/site/blog/webcolu ... -het-over/
Ik heb niet gezegd dat jood zijn meer is dan religie en zou dat ook niet doen omdat ik de grondlegger van het moderne zionisme gelezen heb. Theodor Herzl was er later stellig van overtuigd dat jood zijn cultureel bepaald is, hij wist echter dat sommige misverstanden te hardnekkig zijn om uit te roeien en bleef zich maar jood noemen. Kortom, je zou haast denken dat Herzl zich later bekeerde tot het christendom gezien dat is wat Paulus al eerder leerde, dat jood zijn betrekking heeft op de inwendige - en niet de uitwendige mens.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

Piebe schreef: Ik heb niet gezegd dat jood zijn meer is dan religie en zou dat ook niet doen omdat ik de grondlegger van het moderne zionisme gelezen heb. Theodor Herzl was er later stellig van overtuigd dat jood zijn cultureel bepaald is, hij wist echter dat sommige misverstanden te hardnekkig zijn om uit te roeien en bleef zich maar jood noemen. Kortom, je zou haast denken dat Herzl zich later bekeerde tot het christendom gezien dat is wat Paulus al eerder leerde, dat jood zijn betrekking heeft op de inwendige - en niet de uitwendige mens.
tja, tussen wat Paulus leerde [als stichter van het christendom] en wat Jezus leerde zit een wereld van verschil.
maar that's another story....

maar goed....het geraakt allemaal ver off topic.....

terug maar weer naar het onderwerp Ezechiel 37......waar ik verder niet meer aan meedoe [als heiden].... :D
bovendien wordt Jan van Barneveld aangehaald, die een aanhanger is van de vervangingstheologie - als ik me niet vergis - en daar moet ik al helemaal niets van hebben.... :evil:

edit..
@Piebe....bedankt voor het verwijzen naar Theodor Herzl [ ik had nog nooit van hem gehoord] en ik zal eens wat over hem lezen..... ;)
zo leert men elke dag weer wat bij.... :geek:
Laatst gewijzigd door callista op 15 sep 2013, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
terug maar weer naar het onderwerp Ezechiel 37......waar ik verder niet meer aan meedoe [als heiden].... :D
bovendien wordt Jan van Barneveld aangehaald, die een aanhanger is van de vervangingstheologie - als ik me niet vergis - en daar moet ik al helemaal niets van hebben.... :evil:
Je vergist je dus wel. Kijk maar eens op deze site van Jan van Barneveld.
Maar ik ga ook liever terug naar het onderwerp.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef:
terug maar weer naar het onderwerp Ezechiel 37......waar ik verder niet meer aan meedoe [als heiden].... :D
bovendien wordt Jan van Barneveld aangehaald, die een aanhanger is van de vervangingstheologie - als ik me niet vergis - en daar moet ik al helemaal niets van hebben.... :evil:
Je vergist je dus wel. Kijk maar eens op deze site van Jan van Barneveld.
Maar ik ga ook liever terug naar het onderwerp.
dank Adinomis - ik ga het lezen.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

[modbreak Trajecto] Teruggestuurd aan forummer ter correctie .
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo Adonimus,

Je schreef een aantal interessante zaken.
vs. 22: Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken.
Gaan de kerk èn de Joden in jouw opvatting dan wonen op de bergen van IsraëL?
Lees dit eens t.a.v. 'bergen' en israël:
Deze ongebruikelijke uitdrukking vinden we in Daniël 12 en Matthéüs 24. Ellen White zegt als commentaar op deze verzen: “De tijd ligt niet ver in het verschiet dat wij, evenals de eerste discipelen gedwongen zullen zijn een toevlucht te zoeken in verlaten en eenzame plaatsen. Zoals de belegering van Jeruzalem door de Romeinse legers het teken was voor de christenen in Judea om te vluchten, zal het aanmatigen van macht van de kant van ons volk (de Verenigde Staten) in de wet, die de pauselijke sabbat verplicht stelt, een waarschuwing voor ons zijn. Dan zal het tijd zijn om de grote steden te verlaten, ons voor te bereiden op het verlaten van de kleinere steden om ons terug te trekken naar plaatsen van afzondering in de bergen.” (Id. p.180) bron: http://www.agp-internet.com/react/profetie/1404.ht
(Mw.E.G. White spreekt hier over de 'kleine gemeenschap' inzake de plaats waar zij woonde Battle Creek en het grondgebied van de USA)
Wat in Ezechiël 37 geprofeteerd is over het wonen in de bergen van Israël is een vreugdevolle toekomst. Wat Ellen White zegt heeft te maken met een vlucht. Dus dat zijn twee heel verschillende situaties. Ook over vluchten staan er aanwijzingen in de bijbel, maar daar gaat het in Ezechiël 37 niet over. Hier gaat het om beloften voor het volk van God: Israël, hoe je het ook wendt of keert. Bovendien neem ik liever de bijbel als uitganspunt dan menselijke geschriften.

Wat je verder allemaal schrijft heeft niets met Ezechiël 37 te maken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

callista schreef:
Piebe schreef: Ik heb niet gezegd dat jood zijn meer is dan religie en zou dat ook niet doen omdat ik de grondlegger van het moderne zionisme gelezen heb. Theodor Herzl was er later stellig van overtuigd dat jood zijn cultureel bepaald is, hij wist echter dat sommige misverstanden te hardnekkig zijn om uit te roeien en bleef zich maar jood noemen. Kortom, je zou haast denken dat Herzl zich later bekeerde tot het christendom gezien dat is wat Paulus al eerder leerde, dat jood zijn betrekking heeft op de inwendige - en niet de uitwendige mens.
tja, tussen wat Paulus leerde [als stichter van het christendom] en wat Jezus leerde zit een wereld van verschil.
maar that's another story....
Nee hoor, het verschil zit hem er in dat Paulus naar de heidenen werd gezonden die er andere gebruiken op nahielden. Paulus werd door Jezus zelf uitgekozen juist omdat hij veel vertrouwen in de apostel had als leraar.
callista schreef:maar goed....het geraakt allemaal ver off topic.....

terug maar weer naar het onderwerp Ezechiel 37......waar ik verder niet meer aan meedoe [als heiden].... :D
bovendien wordt Jan van Barneveld aangehaald, die een aanhanger is van de vervangingstheologie - als ik me niet vergis - en daar moet ik al helemaal niets van hebben.... :evil:

edit..
@Piebe....bedankt voor het verwijzen naar Theodor Herzl [ ik had nog nooit van hem gehoord] en ik zal eens wat over hem lezen..... ;)
zo leert men elke dag weer wat bij.... :geek:
Graag gedaan, maar i.p.v. over hem te lezen kan je misschien ook iets van hem lezen. :)
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

En zoals elk draadje in 'bijbelstudie' wordt ook deze vervuild met allerhande off-topic geneuzel... En dat is ook gewoon toegestaan. Reden dus om hier terug te trekken en zo ver mogelijk weg te blijven... :smile:

Afbeelding
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Dat voornemen heb ik ook wel eens gehad. Tot snel! ;)
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

... in dit draadje zal je me niet 'snel' weer zien... ;)