Ezechiël 37

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:...ook de christenen zijn gedeeltelijk verblind voor het feit dat God nog een heilbrengend plan met de Joden heeft....


Nog één correctie dan: wellicht zijn de ketterse bewegingen binnen het christendom daar blind voor. De RKK en de OOK hebben dat gewoon standaard in hun leer staan.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Loyola schreef:... in dit draadje zal je me niet 'snel' weer zien... ;)
Nou dat viel nog mee! :D
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Ik weet niet of we er uit zullen komen, maar één ding is duidelijk, Jezus heeft een einde gemaakt aan de theocratische vorm, die het volk binnen de Staat Israël toegekend was.

1.
Het Vaderland, waarover Ezechiël spreekt en waar wa de essentie (ook) in Openbaring terugvinden inzake de visioenen van Johannes op Patmos, is een Hemels Kanaän, overigens
ook Paulus wijst daarop:
Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.
Paulus spreekt hier dus over een Hemels (Geestelijk) Jeruzalem.

2. De wet= de muur, is weggenomen tussen Joden en de kerk. De Kerk nu heeft de vervangingsleer ingevoerd (Constantijn) waardoor Gods geboden "geboden en wetten van mensenhanden werd" in een natuurlijke wereld, zoals blijkt uit hetgeen Paulsu (reeds) aangeeft:

Dus heel de mozaïsche wet wordt door de nieuwe priester opzij gezet. Die wet is namelijk de wet van het altaar. Hebreeën 7: 13. Was het erg dat die wet weggedaan werd? Nee, dat was niet erg want het doel, “het volmaakte”, was nog niet bereikt. Vers 19.
Maar de nieuwe priester, en de opheffing van “de wet van het altaar” betekende ook dat het verbond veranderde.
Het verbond veranderde dus niet met een 'rustdag' van de (wekelijkse-)Sabbat naar de Zondag, de Eerste dag der week, maar naar een Verbond dat in de Hemel gesloten was, vanuit een Hemels Heiligdom, niet van mensenhanden gemaakt. Niet Jeruzalem, die oude stadas helpunt van het heiligdom (meer) maar het Hemels Kanaän werd het beloofde land (dat het trouwens altijd was geweest in feite)
“Van een zoveel beter verbond is Christus Borg geworden”. Hebreeën 7: 22. “Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.” Hebreeën 8: 7.
Maar het nieuwe verbond leidde onvermijdelijk naar het nieuwe heiligdom. De nieuwe priester, die de wet van het altaar, de rituele wet, buiten werking stelde, stelde ook het eerste verbond buiten werking en daarmee het heiligdom van het eerste verbond.
En daarmee was het met de theocratie van 'het volk' gedaan. En ook daarom werden ALLE joden omgebracht en de Christenen gespaard, toen Cerus Jeruzalem veroverde.

Want:
De kerk gaf het oude op en het nieuwe begon echt te functioneren. Maar wat de Hebreeënbrief betekende voor de gemeente in Jeruzalem juist voor de vla van Jeruzalem, dat betekent zij ook voor ons juist voor de val, dat is het einde van de wereld.
Nadat Cestus om onverklaarbare redenen de stad verlaten had en de brief van Paulus aan de Hebreeën bestudeerd was, volgde de gemeente in Jeruzalem de waarschuwing van Jezus op en verliet de stad. In 70 na Christus, met Pasen, kwam Titus, legerde zich om de stad en één miljoen Joden uit de hele wereld die waren samengekomen in Jeruzalem, kwamen om. Maar geen enkele Christen kwam om
De brief aan de Hebreeën was de volmaakte voorbereiding op de val van Jeruzalem.
Dus Adinomis, reken nu nergens op, dan alleen de wonderwerken van de Tegenstander, die alles wat profetisch is vastgelegd en verzegeld, zal NADOEN in werkelijkheid, opm zich als een "God" in het midden van het Geestelijke Egypte (de stad Babylon) neder te kunnen zetten.

Hartelijke groet

Want de nieuwe priester was de Bedienaar van het heiligdom dat de Here had opgericht. Hebreeën 8: 2-6.
Zo neemt Paulus het één na het ander weg en geeft hen wat nieuws. Een nieuwe priester, en een nieuwe dienst, een nieuw verbond en een nieuw heiligdom.
Maar om de kerk werkelijk universeel te maken moest hij nog twee dingen wegnemen en het betere terug geven. Dat was de stad en het land. En dat doet Paulus in hoofdstuk 11. de aanzet was in hoofdstuk 4: 15. “Want indien Jozua hen in de rust gebracht had.” Jozua had het volk in Kanaän gebracht, maar Kanaän was niet het einddoel, het was niet de rust. In hoofdstuk 11 laat Paulus zien dat Jeruzalem verlaten moet worden en de ogen gericht moeten worden op het Nieuwe Jeruzalem dat Abraham zag. Hebreeën 11: 10. En Paulus gebruikte de woorden van de oudvaders om aan te geven dat er een nieuw land was. Zelfs David die op de troon van
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef:
Adinomis schreef:...ook de christenen zijn gedeeltelijk verblind voor het feit dat God nog een heilbrengend plan met de Joden heeft....
Nog één correctie dan: wellicht zijn de ketterse bewegingen binnen het christendom daar blind voor. De RKK en de OOK hebben dat gewoon standaard in hun leer staan.
Dat wist ik niet. Ik ga uit van wat ik om me heen hoor. Hoe is dat geformuleerd? Klinkt ook niet zo aardig hè "ketterse bewegingen"..... :cry:
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:
De kerk gaf het oude op en het nieuwe begon echt te functioneren. Maar wat de Hebreeënbrief betekende voor de gemeente in Jeruzalem juist voor de vla van Jeruzalem, dat betekent zij ook voor ons juist voor de val, dat is het einde van de wereld.
Nadat Cestus om onverklaarbare redenen de stad verlaten had en de brief van Paulus aan de Hebreeën bestudeerd was, volgde de gemeente in Jeruzalem de waarschuwing van Jezus op en verliet de stad. In 70 na Christus, met Pasen, kwam Titus, legerde zich om de stad en één miljoen Joden uit de hele wereld die waren samengekomen in Jeruzalem, kwamen om. Maar geen enkele Christen kwam om
De brief aan de Hebreeën was de volmaakte voorbereiding op de val van Jeruzalem.
Je hebt het wel gequoot, maar weer niet de bron vermeld. Je hoort de bron te vermelden. Het komt van deze site: http://www.agp-internet.com/alive/01c4b ... zalem.html . Zelfs de "vla" van Jeruzalem is ongewijzigd in dit topic gekomen.

Ik vraag me af of je zelf een mening hebt. Je stoelt alles op sites van het agp net. Kun je je overtuiging zelf niet onder woorden brengen? Bovendien ook dit is weer off topic. Op het schriftgedeelte zelf ga je niet in. Waarschijnlijk omdat dit niet strookt met de leer van de ZDA. Het ZDA heeft ongetwijfeld ook goede leerstukken. Maar we moeten altijd eerlijk onderzoeken of menselijke meningen kloppen met de bijbel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:
Loyola schreef:
Adinomis schreef:...ook de christenen zijn gedeeltelijk verblind voor het feit dat God nog een heilbrengend plan met de Joden heeft....
Nog één correctie dan: wellicht zijn de ketterse bewegingen binnen het christendom daar blind voor. De RKK en de OOK hebben dat gewoon standaard in hun leer staan.
Dat wist ik niet. Ik ga uit van wat ik om me heen hoor. Hoe is dat geformuleerd? ...
Ik zal even een toespraak van paus JPII citeren tijdens zijn bezoek aan de synagoge en de opperrabbijn van Rome... dat is wat toegankelijker geformuleerd dan de officiële conciliedocumenten van Vaticanum II. Overigens verwijst hij er (uiteraard) óók naar....

"... Ik zou ze hier bij deze werkelijk unieke gelegenheid voor u willen benadrukken:
Het eerste is, dat de Kerk van Christus haar 'band' met het Jodendom ontdekt 'zich verdiepend in haar eigen mysterie'
De Joodse gods­dienst is ons niet 'vreemd', maar is in zekere zin 'wezen­lijk' aan onze godsdienst. Wij hebben er daarom betrek­kingen mee, die wij met geen enkele andere godsdienst hebben. U bent onze lievelingsbroeders en, zo zou men kunnen zeggen, onze oudste broeders.

Het tweede punt dat door het Concilie naar voren werd gebracht is, dat aan de Joden als volk, geen voorvaderlijke of collectieve schuld kan worden aangerekend aan datgene 'wat tijdens het lijden van Jezus werd bedreven' . Noch zonder onderscheid aan de Joden van die tijd, noch aan hen die naderhand kwamen, noch aan die van nu. Daarom mist elke zoge­naamde theologische rechtvaardiging van discriminatie­maatregelen of erger nog vervolgingen, elke grond. De Heer zal eenieder oordelen 'naar zijn werken', zowel Jo­den als Christenen.

Het derde punt dat ik in de Concilieverklaring zou willen benadrukken is de consequentie van het tweede; niette­genstaande het bewustzijn dat de kerk van haar eigen identiteit heeft, mag niet worden gezegd, dat de Joden 'verworpen of vervloekt' zijn, alsof dit werd geleerd door of zou kunnen worden afgeleid uit de Heilige Schrift
van het Oude of het Nieuwe Testament. Het Concilie had integendeel eerder in deze zelfde passage van 'Nostra Aetate', maar ook in de dogmatische constitutie 'Lumen Gentium', gezegd, door de heilige Paulus in de Brief aan de Romeinen (Rom. 11, 28 vv.) aan te halen, dat de Joden 'bijzonder dierbaar blijven aan God', die hen heeft geroepen met een 'onherroepelijke roeping'.


...Klinkt ook niet zo aardig hè "ketterse bewegingen"..... :cry:

Nee klopt, ik vind het ook vervelend maar de constante verwijzingen naar 'afvallige staatskerk', 'pausdom' en 'Roomse kerk' worden een beetje vermoeiend. Nota bene in dit draadje gaf ik al aan dat zulke persoonlijke frustraties niet thuishoren omdat het niks met deze bijbelstudie te maken heeft... maar na herhaaldelijk aangeven wordt er niks mee gedaan.... dus ga ik een soortgelijk taalgebruik hanteren. Kijken of dat de draadjes er leuker op maken... :roll:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door callista »

[modbreak HarryK] bericht verwijderd ivm op-de-persoon en off-topic.
Mocht iemand verder willen praten over "ketterij", dan graag in een apart topic
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef: door Romeinen (Rom. 11, 28 vv.) aan te halen, dat de Joden 'bijzonder dierbaar blijven aan God', die hen heeft geroepen met een 'onherroepelijke roeping'.[/u][/i]
Bedankt voor de informatie. Ja Romeinen 11 is veelzeggend m.b.t. dit onderwerp.
Adinomis schreef:...Klinkt ook niet zo aardig hè "ketterse bewegingen"..... :cry:
Loyola schreef: Nee klopt, ik vind het ook vervelend maar de constante verwijzingen naar 'afvallige staatskerk', 'pausdom' en 'Roomse kerk' worden een beetje vermoeiend. Nota bene in dit draadje gaf ik al aan dat zulke persoonlijke frustraties niet thuishoren omdat het niks met deze bijbelstudie te maken heeft... maar na herhaaldelijk aangeven wordt er niks mee gedaan.... dus ga ik een soortgelijk taalgebruik hanteren. Kijken of dat de draadjes er leuker op maken... :roll:
Trouwens, door een soortgelijk taalgebruik te hanteren verlaag je jezelf ook tot dat niveau.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door pyro »

Loyola schreef: Ik zal even een toespraak van paus JPII citeren tijdens zijn bezoek aan de synagoge en de opperrabbijn van Rome... dat is wat toegankelijker geformuleerd dan de officiële conciliedocumenten van Vaticanum II. Overigens verwijst hij er (uiteraard) óók naar....

"... Ik zou ze hier bij deze werkelijk unieke gelegenheid voor u willen benadrukken:
Het eerste is, dat de Kerk van Christus haar 'band' met het Jodendom ontdekt 'zich verdiepend in haar eigen mysterie'
De Joodse gods­dienst is ons niet 'vreemd', maar is in zekere zin 'wezen­lijk' aan onze godsdienst. Wij hebben er daarom betrek­kingen mee, die wij met geen enkele andere godsdienst hebben. U bent onze lievelingsbroeders en, zo zou men kunnen zeggen, onze oudste broeders.

Het tweede punt dat door het Concilie naar voren werd gebracht is, dat aan de Joden als volk, geen voorvaderlijke of collectieve schuld kan worden aangerekend aan datgene 'wat tijdens het lijden van Jezus werd bedreven' . Noch zonder onderscheid aan de Joden van die tijd, noch aan hen die naderhand kwamen, noch aan die van nu. Daarom mist elke zoge­naamde theologische rechtvaardiging van discriminatie­maatregelen of erger nog vervolgingen, elke grond. De Heer zal eenieder oordelen 'naar zijn werken', zowel Jo­den als Christenen.

Het derde punt dat ik in de Concilieverklaring zou willen benadrukken is de consequentie van het tweede; niette­genstaande het bewustzijn dat de kerk van haar eigen identiteit heeft, mag niet worden gezegd, dat de Joden 'verworpen of vervloekt' zijn, alsof dit werd geleerd door of zou kunnen worden afgeleid uit de Heilige Schrift van het Oude of het Nieuwe Testament. Het Concilie had integendeel eerder in deze zelfde passage van 'Nostra Aetate', maar ook in de dogmatische constitutie 'Lumen Gentium', gezegd, door de heilige Paulus in de Brief aan de Romeinen (Rom. 11, 28 vv.) aan te halen, dat de Joden 'bijzonder dierbaar blijven aan God', die hen heeft geroepen met een 'onherroepelijke roeping'.
Helemaal helder, en ook volledig plausibel. Het hoopvolle toekomstvisioen van Ezechiel 37 over hereniging onder de messiaanse Koning, past daar ook mooi in.
Kan men stellen dat Ezechiel over hetzelfde spreekt als Paulus in het tweede deel van zijn Romeinenbrief, waar de aanneming van de Joden de betekenis wordt toegekend van leven uit de doden?
Rom 11:15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
...Klinkt ook niet zo aardig hè "ketterse bewegingen"..... :cry:
Nee klopt, ik vind het ook vervelend maar de constante verwijzingen naar 'afvallige staatskerk', 'pausdom' en 'Roomse kerk' worden een beetje vermoeiend. Nota bene in dit draadje gaf ik al aan dat zulke persoonlijke frustraties niet thuishoren omdat het niks met deze bijbelstudie te maken heeft... maar na herhaaldelijk aangeven wordt er niks mee gedaan.... dus ga ik een soortgelijk taalgebruik hanteren. Kijken of dat de draadjes er leuker op maken... :roll:
Dan krijg je off topic reacties in dit geval van callista, zoals je ziet.
Het is wellicht ook een kwestie van persoonlijke smaak, maar wat mij betreft worden draadjes daar niet leuker van.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef:Je hebt het wel gequoot, maar weer niet de bron vermeld. Je hoort de bron te vermelden. Het komt van deze site: http://www.agp-internet.com/alive/01c4b ... zalem.html . Zelfs de "vla" van Jeruzalem is ongewijzigd in dit topic gekomen.
Pijnlijk! :oops:
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

In het tweede gedeelte van Ezechiël 37, vanaf vers 15 gaat het over het herstel van de twee “huizen” van Israël: Juda (Juda en Benjamin) en Efraïm (de tien stammen van het noordelijke rijk). Het rijk Israël scheurde in twee delen onder koning Rehabeam, de zoon van koning Salomo, die regeerde van 936 – 919 voor Christus.

Het is wel opmerkelijk dat deze tien stammen Efraïm genoemd worden. Efraïm was de jongste zoon van Jozef, de onderkoning van Egypte, maar kreeg bij de zegen van Jacob het eerstgeboorterecht wat eigenlijk toekwam aan Ruben. Doordat Ruben met een bijvrouw van zijn vader had geslapen had hij zijn eerstgeboorterecht verspeeld. (1 Kron. 5:1)

Ezechiël moet deze beide rijken uitbeelden met twee stukken hout en hun namen daarop schrijven. (vs. 16 en 17). Vervolgens zegt de Here: “voeg ze (de stukken hout) dan aan elkander tot één stuk hout, zodat zij in uw hand tot één worden.”

Dan mag Ezechiël profeteren in vs. 21: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen.

Dat hebben we in de afgelopen tijd zien gebeuren. Dat is op veel meer plaatsen in de bijbel geprofeteerd:

“Ik doe uw nakroost van het oosten komen en vergader u van het westen. Ik zeg tot het noorden: Geef, en tot het zuiden: Houd niet terug, breng mijn zonen van verre en mijn dochters van het einde der aarde”
(Jesaja 43:5,6)

Let op dat God hen, terwijl ze nog doof en blind zijn (Jes. 43:8), “mijn zonen” en “mijn dochters” noemt.
Van alle kanten uit de wereld komen ze naar het land dat God al vanaf Abraham aan hen beloofd had.

Na het natuurlijk herstel zal ook het geestelijk herstel volgen. Omdat God het belooft, ook al lijkt het er nog helemaal niet op. God zegt: Ik zal hen verlossen van alle afvalligheid waarmee zij gezondigd hebben, en hen reinigen, zodat zij Mij tot een volk zullen zijn en Ik hun tot een God zal zijn.

En het zal voor eeuwig zijn. Lees dit Bijbelgedeelte eens met zijn heerlijke beloften.

Negen keer staat er in dit hoofdstuk: “Ik zal”. En wat God belooft gebeurt altijd.

Vs 28 En de volken (ook wij Nederlanders) zullen weten, dat Ik, de HERE, het ben die Israël heilig, doordat mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen staat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Nog maar een keer dan: in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

[modbreak Harry] 2 berichten van Nicodemus ging voornamelijk over de ZDA, en is daarom hier verwijderd.
Ik heb hem gevraagd daarover - indien gewenst - een apart topic te beginnen.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:Trouwens, door een soortgelijk taalgebruik te hanteren verlaag je jezelf ook tot dat niveau.
Tja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in...

Maar ja, 'fight fire with fire' :mrgreen:
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:Nog maar een keer dan: in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd.
Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Ik krijg de indruk - en als ik het verkeerd heb moet je me maar corrigeren - dat je wilt zeggen dat de profetieën hebben afgedaan sinds de komst van Johannes.
Dus ook de profetieën van Ezechiël 37.
Ik citeer even het vers: De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan.
Hetzelfde staat in Matt. 11:13. Het is waar dat vanaf die tijd het Koninkrijk van God wordt gepredikt. Voor die tijd niet. Er zijn sindsdien geen profeten zoals Jesaja, Micha enz. meer opgestaan.
Maar Gods profetieën hebben eeuwigheidswaarde. In Ezechiël 37 vind je wel vijf keer het woord "eeuwig". Wat God doet is voor eeuwig.
Er zijn profetieën over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die reiken zelfs over onze tijd heen naar nog verdere tijden. Ook wordt in het Nieuwe Testament vaak teruggegrepen naar de profetieën uit het Oude Testament.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 37

Bericht door Vertrokken user_2 »

pyro schreef:Helemaal helder, en ook volledig plausibel. Het hoopvolle toekomstvisioen van Ezechiel 37 over hereniging onder de messiaanse Koning, past daar ook mooi in.
Kan men stellen dat Ezechiel over hetzelfde spreekt als Paulus in het tweede deel van zijn Romeinenbrief, waar de aanneming van de Joden de betekenis wordt toegekend van leven uit de doden?
Rom 11:15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
Hmm ja, het gaat beiden over het herstel van Israel. Als je bijv. kijkt naar wat Paulus zegt in Rom 11:7-9:
We zien dus dat Israël niet heeft bereikt wat het nastreeft. Alleen het uitverkoren deel heeft zijn doel bereikt; de overigen zijn versteend, 8 volgens het woord van de Schrift: God heeft hun geest verdoofd, Hij gaf hun ogen die niet zien en oren die niet horen, tot op de dag van vandaag.9 En David zegt: Laat hun tafel voor hen een strik worden, een val, een struikelblok, een bestraffing."


Hij verbind hier 3 teksten uit het Oude Testament (Septuagint!):

Jes 29:10: "Want de HEER stort een geest van diepe slaap over u uit: Hij bedekt uw ogen, de profeten, Hij omsluiert uw hoofden, de zieners."

Deut 29:3: ” Maar tot op deze dag heeft de HEER u geen hart gegeven om te verstaan, geen ogen om te zien, geen oren om te horen.”

Ps 69:22-23: ” Ze mengen vergif in mijn eten, ze geven mij zure wijn voor de dorst. 23 Laat hun tafel voor hen een strik worden en voor hun vrienden tezamen met hen.”

Paulus’ betoog komt er eigenlijk op neer dat het Noordrijk in een soort zelfopgelegde apathie terecht was gekomen, op hetzelfde moment dat Jesaja (en andere profeten) hen wees op het belang van berouw en het aankomende oordeel van God. Ook Israel/Juda bevond zich in een soort ‘versteende staat’, door henzelf veroorzaakt en waren zij niet in staat om de wonderen te zien die door de Zoon van God werden bewerkstelligt.

Opvallend is, dat de verzen van psalm 69:22-23 gevolgd wordt door de belangrijke verzen 24- 26: “Laat hun ogen verduisterd raken, zodat zij niet zien en maak hun lendenen voorgoed krachteloos. 25 Giet uw razernij over hen uit, en laat uw laaiende woede hen treffen. 26 Hun landgoed moet een eenzaam oord worden, waar niemand in zijn tent woont. ”

Dat laatste vers (26) wordt door Petrus aangehaald in Handelingen 1:20, waar hij dit vers toepast op Judas, de verrader waarna Petrus het apostelen college leidt in het benoemen van een opvolger voor Judas. Petrus adviseert de apostelen daar: “Want in het Boek van de Psalmen staat geschreven: Zijn landgoed moet worden tot een eenzaam oord,en niemand mag er wonen”

Het is opvallend dat er twee Judassen werden gekozen tot apostel (de naam Judas is afgeleid van Juda, de aartsvader van de stam Juda). Zij kunnen beiden de stam Juda vertegenwoordigen als Jezus volgers: de ene volgt Hem in alle oprechtheid en neemt Hem aan als de Messias, de andere verwerpt Hem en gaat zijn eigen weg. Door deze verzen aan te halen, lijkt Paulus op te roepen tot een oordeel over degenen die de Messias verwerpen of, zoals in het geval van het Noordrijk, een oordeel die leidt tot verzoening van het gehele volk.

De missie van Paulus is dus o.a. het herstel van Israel als het verbondsvolk van God. Hij wordt natuurlijk altijd de apostel van de heidenen genoemd, maar als je kijkt wat God zegt tegen Ananias in Handelingen 9:15, dan is het duidelijk dat God ook een andere missie in gedachten heeft: “Ga, want deze man is het instrument dat Ik gekozen heb om mijn naam hoog te houden onder de volken en hun koningen en onder de Israëlieten

Daar haakt het door jou aangehaalde vers van Rom 11:15 weer bij aan, want de 10 stammen die verspreid waren geraakt onder de volken worden nu weer hersteld in hun plaats als God’s kinderen van het verbond, maar dan binnen het Nieuwe Verbond: de universele Kerk. Dit is namelijk ook de belofte van de profeten in de tijd van de ballingschap, toen Zebulon en Naftali uit Galilea werden weggeleid. (zie ook Matt 4:12-16; Jes 8:23-9:1). Daarom begint Jezus ook met Zijn zending precies in het gebied waar de ondergang van Israel was begonnen.


Het binnenbrengen van de verloren stammen in het Nieuwe Verbond wordt vergeleken met het opstaan uit de dood. Het herstel van het geestelijk dode Israel wordt weer tot leven gewekt door het doopsel in het Nieuwe Verbond.

N.B. (het is misschien een beetje warrig geworden, maar ik moest wat knippen en plakken hier en daar. Ik mag blijkbaar niet meer dan 5 links naar bijbelverzen plaatsen)

N.B.2. ( en ja, dit is ontopic want het betreft exact dezelfde thematiek in Ezechiel 37:1-28)
Laatst gewijzigd door Vertrokken user_2 op 17 sep 2013, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef:
Piebe schreef:Nog maar een keer dan: in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd.
Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Ik krijg de indruk - en als ik het verkeerd heb moet je me maar corrigeren - dat je wilt zeggen dat de profetieën hebben afgedaan sinds de komst van Johannes.
Dus ook de profetieën van Ezechiël 37.
Ik citeer even het vers: De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan.
Hetzelfde staat in Matt. 11:13. Het is waar dat vanaf die tijd het Koninkrijk van God wordt gepredikt. Voor die tijd niet. Er zijn sindsdien geen profeten zoals Jesaja, Micha enz. meer opgestaan.
Maar Gods profetieën hebben eeuwigheidswaarde. In Ezechiël 37 vind je wel vijf keer het woord "eeuwig". Wat God doet is voor eeuwig.
Er zijn profetieën over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die reiken zelfs over onze tijd heen naar nog verdere tijden. Ook wordt in het Nieuwe Testament vaak teruggegrepen naar de profetieën uit het Oude Testament.
Zoals jij het beredeneert reiken de profeten niet tot Johannes de Doper maar ver daarna. Kortom, je bent het er niet mee eens, Dat vermoeden had ik al vandaar dat ik het citeerde.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 37

Bericht door Jerommel »

Dus je hangt nu alles aan Lucas 16:16?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 37

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:
Zoals jij het beredeneert reiken de profeten niet tot Johannes de Doper maar ver daarna. Kortom, je bent het er niet mee eens, Dat vermoeden had ik al vandaar dat ik het citeerde.
Er zit verschil tussen de woorden "profeten" en "profetieën".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Jerommel schreef:Dus je hangt nu alles aan Lucas 16:16?
Adinomis schreef:Er zit verschil tussen de woorden "profeten" en "profetieën".
Vergelijk Lukas 16,16 eens met hoofdstuk 21.

'Want dit zijn dagen van wraak, opdat al wat geschreven staat, vervuld wordt.....Voorwaar, Ik zeg u dat dit geslacht zeker niet voorbij zal gaan, totdat alles geschied is.' (Luk 22 + 33)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 37

Bericht door Jerommel »

Is alles dan al geschied?
(of begrijp ik niet waar je heen wilt?)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Jerommel schreef:Is alles dan al geschied?
(of begrijp ik niet waar je heen wilt?)
Dat is precies wat ik er ook uit concludeer, dank je. :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 37

Bericht door Jerommel »

Maak er eens wat meer woorden aan vuil, als je wilt.

Maar het is wel iets voor een apart topic.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe

Re: Ezechiël 37

Bericht door Piebe »

Dat wil ik wel.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 37

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Piebde, [modbreak Trajecto] Dit bericht is blijkens de eerste quote aan callista gericht. Die schreef dat namelijk in een post van haar. Aan het einde van de post staat iets dat aan Adinomis gericht is.

Je schreef aan Piebe in een reactie het volgende:
@Piebe....bedankt voor het verwijzen naar Theodor Herzl [ ik had nog nooit van hem gehoord] en ik zal eens wat over hem lezen..... ;)
zo leert men elke dag weer wat bij.... :geek:
Volgens mij ben ik daar ook al eens mee op de proppen gekomen.
Herzl stierf in 1904 en het hele plan viel in duigen. Hier het hele verhaal:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herz

Blijkbaar werd dat plan niet ondersteund door de Allerhoogste god, want wat God begint, maakt Hij af!
Dat het dus om een seculiere Staat ging en niet om een theocratische, mag blijken uit het volgende fragment:

Zaak-Dreyfus
De anti-Dreyfuspers schreef dagelijks over de perfide rol van 'het syndicaat', een groot complot van de Joden, vrijmetselaars, socialisten en buitenlanders, dat Frankrijk wilde verscheuren met list, bedrog, omkoping en vervalsing. Toen Dreyfus werd gedegradeerd, schreeuwde de menigte voor de hekken: À mort, à mort les juifs! (=Dood aan de Joden). Herzl was in die tijd in Parijs de Joodse correspondent voor de Weense krant Neue Freie Presse. Hij was zo geschokt dat hij naar huis ging en de eerste zinnen schreef van zijn traktaat Der Judenstaat: de Joden moesten een eigen staat krijgen. De allereerste kiem van het ontstaan van de staat Israël ligt hier, in de zaak-Dreyfus.[1]
en

Joodse kritiek op Herzl en het zionisme
Niet alle Joden waarderen Herzl en het zionisme. Sommigen menen dat het fout was het door de Schepper bepaalde lot van de Joodse gemeenschap in eigen hand te nemen, en dat de Joden hadden moeten wachten tot de komst van de echte messias, die het volk naar Jeruzalem terug zou leiden. Met name vanwege het optreden van Sjabtaj Tzwi in de 17e eeuw, door wiens toedoen velen vol enthousiasme naar het tegenwoordige Israël verhuisden, hebben zij angst nogmaals voor de charmes van een "valse messias" te vallen. Een kleine groep van religieuze, maar fel antizionistische Joden, de Neturei Karta, gaat zelfs zover dat zij deelneemt aan pro-Palestijnse demonstraties tegen Israël en in 2006 prominent aanwezig is op de conferentie A World without Zionism in Teheran, waar zij sprekers leverden naast onder anderen de Holocaustontkenners David Duke, Robert Faurisson en Fredrick Töben.
En hier mee hebben deze joden volkomen gelijk de algemene oproep voor de Dienstknechten tot innerlijke bekering (om van de Vervangingsleer) terug te keren tot en het herstel van de volledige wet in een Geestelijk kader)
Want wie is de werkelijke "vader" van de Staat Israël, zoals we die nu kennen!

Hier een bron: http://badryouyou.wordpress.com/2012/07 ... wahabisme/

en deze: Dynastie van de Duits/joodse familie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rothschild_%28familie%29
Connecties met de Vrijmetselarij in het belang van Israël: http://www.youtube.com/watch?v=RuWamYGsh9c


fragment:How else do you think the Zionists could ensure Jews leave the beautiful European cities in which they live, in order to settle in a desert!
1945: The end of the Second World War. It is reported that I.G. Farben plants were specifically not targeted in the bombing raids on Germany. Interestingly at the end of the war, they were found to have only sustained 15% damage.
The tribunals held at the end of the Second World War, to investigate Nazi War Crimes, censored any materials recording Western assistance to Hitler.
1947: Information collected by the ADL in its spy operations on US citizens is used by the House Select Committee on Unamerican Activities. Subcommittee Chair Clare Hoffman dismisses the ADL’s reports on suspected communists as “hearsay.”
1948: In the Spring of this year, the Rothschilds bribe President Harry S. Truman (33rd President of the United States 1945 – 1953) to recognise Israel (Rothschild owned Zionist not Jewish territory) as a sovereign state with $2,000,000 which they give to him on his campaign train.
They then declare Israel to be a sovereign Jewish state in Palestine and within half an hour President Truman declared the United States to be the first foreign nation to recognise it.
The Flag of Israel is unveiled. Despite tremendous opposition the emblem on the flag is a blue coloured version of the Rothschild, “Red Hexagram or Sign.”
Bron en gehele uitleg: http://www.iamthewitness.com/DarylBradf ... ld_ori.htm

De nationale vlag van israël heeft dus niets met (koning) David te maken, want ook deze had geen vlag!

Dus, Adinomis ik ben er niet van overtuigd dat de Allerhoogste god in Israël aan de Middellandse zee nog iets kan beginnen, als het om 'israël' als Staat gaat.

Hartelijke groet