Is de duivel kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Ja en wat dan?
Blijkbaar heb je het weer verkeerd opgevat.
Maar dat krijg je als je geen vragen stelt noch verifieert.
weer?? :o
lees nu eens rustig terug......je was het eens met de post van grondig christelijk en beweerde dat die gedachte in alle christelijke kringen heerst.
en: ''Reken er maar op. (Ga er maar van uit)"" als aanvulling.
ik antwoordde je, dat dat niet het geval is.

verder heb ik je trouwens ook nog een vraag gesteld.

en iedereen in dit leven wordt "beproefd" als je dat zo wilt uitdrukken---ook de ongelovigen en de andersdenkenden.
wat dat betreft is iedereen gelijk.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Ja, weer...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Ja, weer...
en weer zonder toelichting; er serieus op ingaan; een uitleg of een vraag van mij beantwoorden....
m.a.w. een loze kreet..

toedels Jerommeke... :P
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

callista schreef: jij maakt hier ook een hoop duidelijk..meer dan duidelijk zelfs :roll:
zo krijg ik een aardig inkijkje in wat er zich zoal hier en daar [gelukkig niet overal] afspeelt in christelijke kringen. :|
reuze bedankt.....

maar goed, jij hebt dat ervaren [vetgedrukt]- ik heb de ervaring niet. :smile:
lijkt me toch vreselijk wanneer je zoiets meemaakt....en eigenlijk ook als dat je gedachtegoed en beleving is.
sterkte gewenst.
Callista; Satan hoeft niet diegene aan te vallen die al van hem zijn, hij valt hen aan die van Jezus Christus zijn. Het enge is dat christenen denken dat ze geen gevaar lopen. Satan doet het op velerlei manier, ook op onverdacht lijkende wijze (de ware leergedachte, vrijzinnigheid, vraagstukken die geen consequenties hebben voor de behoudenis, manifestaties in het extreem charismatische, vermenging van evangelie en heidense gebruiken, machtsmisbruik of iedereen is gelijk, bevrijdingstheologie, traditie maar ook geen oog voor de waarden binnen de traditie, angst en vrees of gearriveerdheid en gezapigheid, hij heeft invloed want er zijn generatiezonden, binnen een generatie slaat hij gezinnen uiteen en zet zijn strijd vervolgens op de vader, moeder en kinderen apart voort, welvaart en desinteresse voor de medemens, carrière en seks, drugs en drank....hij doet zich ook niet voor niets voor als een engel van het licht; (ik zal nog eens nakijken welke methodieken er nog meer zijn)

Satanisten bestaan en zijn heel actief. Moeilijke benaderbaar. Zij zien christenen vaak als zwak omdat ze het rijk van de duisternis in theorie wel aanvaarden, maar in de praktijk geen rekening houden met hun kunsten, verleidingen en strategieën.
alle verleiding en leugenachtige religie komt uit de zelfde bron. Zij zijn onder ons en rond ons. Waarheden zijn als bomen, doch er is maar één levende boom.22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

33 Wanneer een boom (boom des levens) goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

Uit voorgaande matt 12 kun je een aantal zaken filteren.

een blinde stomme die bezeten was; hij ziet niet en hij spreekt niet
Jezus leest gedachten
er is een koninkrijk van Satan en van God
er is een vorst der demonen
Jezus drijft ze uit door de Geest van God
Wie niet met Jezus samenbrengt drijft uiteen
Wie kwaadspreekt van de Heilige Geest wordt niet vergeven
Er is een directe verbinding tussen het eerste deel en de vergelijking met één goede boom en één slechte boom
Er wordt gesproken over twee schatkamers, één met goede dingen en één met slechte dingen
Jezus noemt hen die de Geest lasteren addergebroed (vergelijk; slang)
Op grond van woorden wordt je vrijgesproken of geoordeeld; wat verkondigen navolgers van Satan en alle culten die voortkomen uit die bron? Dat is de leugenaar en mensenmoorder? Als Jezus Satan een mensenmoorder noemt, denk dan eens aan de lading van dat woord. Jezus veroordeeld de mensenmoorder met deze woorden als dader en ziet de mensen die dreigen te worden vermoord door Satan als slachtoffer.
44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
tot slot palsm 64 die goed weer geeft wat de streken van het kwaad zijn;

2 Hoor mijn stem, God, hoor mijn klacht,
behoed mij voor de dreiging van de vijand,
3 verberg mij voor die misdadige bende,
voor die meute van boosdoeners.

4 Ze scherpen hun tong als een mes,
ze richten hun pijl, een giftig woord,
5 uit verborgen hoeken schieten ze op een onschuldige,
ze schieten onverhoeds, voor niemand bang.
6 Ze wapenen zich met kwade woorden,
overwegen het zetten van een val,
en zeggen: ‘Wie zou het zien?’
7 Ze zinnen op misdaden en denken:
‘We lijken onschuldig, zo verborgen is ons plan.
– Diep als een afgrond is het hart van de mens.’

8 Dan schiet God zijn pijl op hen af,
onverhoeds worden ze zwaar verwond,
9 hun eigen tong heeft hen ten val gebracht,
wie hen ziet, schudt verbijsterd het hoofd.
10 De mensen zijn van ontzag vervuld
en roemen wat God heeft gedaan,
zij beseffen dat het zijn werk is.
11 De rechtvaardige verblijdt zich in de HEER
en zoekt bij hem zijn toevlucht.
Wie oprecht van hart is, prijst zich gelukkig.

(naardense vertaling is nog mooier overigens)
Laatst gewijzigd door grondig christelijk op 25 okt 2013, 19:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

Jerommel schreef:Ja, weer...
Misschien dat het handig is dat je in je reactie met betrekking tot het woordje "weer" iets meer uitleg geeft aan callista :D
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HarryK »

Even een paar nuanceringen.
Jerommel schreef:Misschien beproeft God inderdaad niet, maar daar heeft Hij dus iemand voor: De duivel.
Zie Job.
wo 23 okt, 10:26 am
De duivel is niet 'het mannetje van de rotklusjes' van God, maar de tegenstander van God.
De duivel is niet degene die voor God mensen beproeft, maar die buiten God om mensen bij God vandaan wil halen.
Over "beproeven"
Ik heb wel eens horen uitleggen dat het oorspronkelijke woord dat gebruikt wordt voor "beproeven" (zoals gebruikt in de brief van Jakobus),
in de grond gaat het daarbij om "waardebepaling".
Zoals je van gedolven erts bepaalt hoeveel metaal (bijv. goud) er in het erts zit.
Dat het erin zit, is al zeker, alleen de hoeveelheid (de kwaliteit) moet worden uitgezocht, beproefd.
Over of de duivel een schepsel is
Sommigen menen van niet, maar hij wordt bijv, in de verzoeking van Jezus in de woestijn toch echt als een bestaand wezen beschreven.
En dan heeft God (die alles geschapen heeft) dus ook de duivel geschapen.
Waarmee nog niets gezegd is over hoe God de duivel heeft geschapen.
Volgens mij wordt hij ook beschreven als "een gevallen engel" (bijv. Openbaring 12:9 "de duivel en zijn engelen").
Dus misschien handig om wat meer te weten te komen over wanneer en hoe God "engelen" schiep, omdat de duivel daar dus bij hoorde.

N.B. In Openbaring 12:9 staat (NBV): "De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid."
Uit o.a. deze tekst wordt volgens mij geconcludeerd dat "draak", "slang", "duivel" en "satan" woorden zijn voor één en dezelfde.
Over de koperen slang uit Numeri 21
Merk wel op dat God eerst giftige slangen stuurde om het volk Israël te straffen vanwege hun verwijten aan God en Mozes.
Hoe ironisch' dat de giftige slangen worden 'overwonnen' door een nep-slang.
Sanne schreef:Ik lees het anders. In Job 1:11 vraagt Satan aan God om alles af te pakken van Job. Satan beweerde dat Job God dan zou vervloeken. God doet dit niet. Maar hij geeft Satan wel toestemming dat hij dat doet. Het is dus niet dat God hier opdracht voor geeft. Hij geeft Satan wel de gelegenheid om zijn beweringen te bewijzen.
vr 25 okt, 8:41 am
Merk op dat in hoofdstuk 1 God zegt (:12 NBV): Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.'
Maar in hoofdstuk 2:3 lijkt God medeverantwoordelijkheid te nemen: De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad. Ja, hij is nog even onberispelijk als altijd, en jij hebt mij ertoe aangezet hem zonder reden te gronde te richten.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

grondig christelijk schreef:
Jerommel schreef:Ja, weer...
Misschien dat het handig is dat je in je reactie met betrekking tot het woordje "weer" iets meer uitleg geeft aan callista :D
weer het zelfde liedje als altijd..
Maar ben nu wel klaar met zingen.. :roll:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

HarryK schreef:Even een paar nuanceringen.
Over "beproeven"
Ik heb wel eens horen uitleggen dat het oorspronkelijke woord dat gebruikt wordt voor "beproeven" (zoals gebruikt in de brief van Jakobus),
in de grond gaat het daarbij om "waardebepaling".
Zoals je van gedolven erts bepaalt hoeveel metaal (bijv. goud) er in het erts zit.
Dat het erin zit, is al zeker, alleen de hoeveelheid (de kwaliteit) moet worden uitgezocht, beproefd.
kleine aanvulling;

Vertalingen in Hebrew:
בדיקה

Een sessie waarbij een product of stuk apparatuur wordt blootgesteld aan dagelijkse en/of extreme condities en het wordt beproefd voor zijn duurzaamheid, etc.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HarryK »

modbreak HarryK @ Callista:
callista schreef:in alle?
hoe weet jij dit nu?
volgens mij verzin je dit ter plekke....en het is meer jouw invulling.
zo niet, dan is het nog meer verontrustend dan ik dacht.

lijkt mij meer een vorm van paranoia of in de slachtofferrol schieten.
callista schreef:inderdaad, dus toch paranoia, fantasieën, inlegkunde en je in een slachtofferrol plaatsen.
maar eigenlijk in wezen jezelf boven anderen verheffen.
triest..als je zo denkt te moeten leven en denken
Waarschuwing:
Zou je dit soort op-de-persoon-gerichte opmerkingen achterwege willen laten?
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HarryK »

callista schreef:
Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt.
Nee, Callista, JIJ gaat er van uit dat ik denk dat iedere christen het zelfde zou denken.
nou ja zeg...
je schreef eerder dit:
Reken er maar op dat dat in alle christelijke kringen speelt, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Ik zie Jerommel het hebben over "christelijke kringen,
en callista over "alle christenen".
Dat is een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Peter79 »

callista schreef: de Kerk heeft van de slang een duivel gemaakt. :o
terwijl de slang staat voor wedergeboorte, vernieuwing, kennis en wijsheid en het Licht in veel oosterse culturen.
waar de slang ook gezien wordt als symbool van geluk en bescherming tegen het kwaad.

---je oude huid afwerpen om een nieuw leven te beginnen----dat is een kenmerk van de slang...en heeft dan ook symbolische betekenis.
De slang is ook symbool in de geneeskunde.

De slang staat voor de wijsheid van de wereld. Deze wijsheid kan bedrieglijk worden genoemd, omdat de mens daar liever naar luistert dan naar God. Door de slang op te voeren in het paradijsverhaal maakte de schrijver van Genesis heel erg duidelijk waar de zonde van de mens zat. Liever vertrouwen op het tastbare en zichtbare, dan op God die buiten het zicht is. Dat is hoe de Bijbel steeds weer de zonde tekent.
callista schreef:als je gelooft dat God alles gemaakt heeft, ja.....dan heeft Hij ook de slang gemaakt.
Zo wordt dat ook gezegd over de Leviathan: God had dit zeemonster gemaakt om ermee te spelen.
De mens, had over de dieren te heersen, dus ook over de slang. Als de slang het listigst is, dan weet je dat je op je hoede moet zijn. Even later in Genesis wordt tegen Kaïn gezegd: de zonde ligt op de loer, maar jij moet over haar heersen. De slang had geen schijn van kans gehad als de mens zijn positie als heerser had uitgeoefend.
dankzij de slang kreeg de mens kennis van goed en kwaad [zie, de mens is geworden als Onzer één] ....en een eigen bewustzijn.
de vrouw [Eva] had dat [gelukkig] door.
De mens ging net als God oordelen over goed en kwaad, wat voorbehouden is aan God. Dat eigen bewustzijn had ie al, hij heeft zelf besloten om Gods gebod te overtreden. Door de zonde van Adam en Eva, werd de mens aan zichzelf overgeleverd, enerzijds in staat tot het stichten van rijke en complexe samenlevingen en anderzijds in staat tot gruwelijke genociden en onrecht. En dit gaat door tot het einde van de geschiedenis, zonder dat de mens de zwarte kanten achter zich kan laten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Waarom impliceer je nu dat de mens de kennis van goed en kwaad al had voordat ze van de boom gegeten hadden?
Dat klopt helemaal niet met Gen 3.
Niet zomaar staat de slang symbool voor kennis.
Lucifer is dan ook de God voor de gnostici.
en de ogen GINGEN ook open van het eten van de boom, en VERSCHAFTE de kennis van goed en kwaad.
"Zie zij zijn nu Onzer één, kennende goed en kwaad."
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

HarryK schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt.
Nee, Callista, JIJ gaat er van uit dat ik denk dat iedere christen het zelfde zou denken.
nou ja zeg...
je schreef eerder dit:
Reken er maar op dat dat in alle christelijke kringen speelt, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Ik zie Jerommel het hebben over "christelijke kringen,
en callista over "alle christenen".
Dat is een wereld van verschil.
wel goed quoten Harry en niet selectief.
dan creëer je een onjuist beeld...

Jerommel had het n.l. over ALLE christelijke kringen en ook over Gods geliefden [ik neem aan dat hij daar alle christenen mee bedoelt] en dat ongelovigen misleid zijn. :o [ik heb hem daar ook nog een vraag over gesteld-- ]
en ik had het juist niet over ALLE christenen....dat heb ik duidelijk aangegeven in mijn reacties.

nog maar alles eens goed nalezen.
verder laat ik het hierbij, maar ik wilde het toch even duidelijk hebben, m.a.w. rechtzetten.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Het speelt in alle christelijke kringen, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Wat speelt er? De pogingen van de serpent, of pogingen van wie dan ook, geïnspireerd door de serpent.
Oftewel, alle christelijke kringen liggen 'onder vuur van de serpent'.
Niet alle christenen hebben dat in de gaten, dat ze (of hun gemeente) onder vuur liggen van de serpent.
callista schreef:ik neem aan dat hij daar alle christenen mee bedoelt
Nou, nee dus.
Neem maar eens wat minder aan dan, maar lees gewoon wat er staat.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Het speelt in alle christelijke kringen, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Wat speelt er? De pogingen van de serpent, of pogingen van wie dan ook, geïnspireerd door de serpent.
Oftewel, alle christelijke kringen liggen 'onder vuur van de serpent'.
nogmaals dus - dat is jouw invulling.
trouwens als er iets speelt - dan impliceert dat dat men het wel in de gaten heeft...
Niet alle christenen hebben dat in de gaten, dat ze (of hun gemeente) onder vuur liggen van de serpent.


nee, die christenen hebben daar wellicht een wat andere en nuchterder visie - en daar doelde ik op.
niet elke christen voelt zich achtervolgd door die serpent.....
wederom - jouw invulling
callista schreef:ik neem aan dat hij daar alle christenen mee bedoelt .
Nou, nee dus.
Neem maar eens wat minder aan dan, maar lees gewoon wat er staat.
dat heb ik gedaan en vandaar mijn eerdere reacties.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Het speelt in alle christelijke kringen, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Wat speelt er? De pogingen van de serpent, of pogingen van wie dan ook, geïnspireerd door de serpent.
Oftewel, alle christelijke kringen liggen 'onder vuur van de serpent'.
nogmaals dus - dat is jouw invulling.
Ja, duh... lady Einstein..
Ik schreef het, dus is het mijn invulling.
trouwens als er iets speelt - dan impliceert dat dat men het wel in de gaten heeft...
Nee.
Dat implicert dat er iets speelt.
Wat speelt er?
De pogingen van de serpent spelen er.
Los van of iemand dat door heeft of niet dus.

En weet je wat?
Ik meld je bericht maar weer eens.
Je vergalt nog steeds de topics namelijk en daar heb ik problemen mee.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Nee.
Dat implicert dat er iets speelt.
Wat speelt er?
De pogingen van de serpent spelen er.
Los van of iemand dat door heeft of niet dus.
hoe kom je op die absurde gedachte? :shock:
dat is toch jouw eigen idee?
hoe kun je dat nu echt weten?

heb je daar bewijzen voor?

wil jij zeggen dat die "serpent" in alle christelijke kringen aanwezig is? :o
nou ja, dat zei je eerder dus al...
En weet je wat?
Ik meld je bericht maar weer eens.
Je vergalt nog steeds de topics namelijk en daar heb ik problemen mee.
oh..alweer? :lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Dit is Bijbelstudie, moppie.
Zo kom ik aan die 'absurde gedachten'.

En wéér heb je niet goed gelezen...
Ik zeg helemaal niet dat de serpent in alle christelijke kringen aanwezig is, ik zeg dat de pogingen van de serpent (hoe je dat ook maar kunt invullen dus) spelen in de Gemeente (dat is het geheel van gelovigen in Christus).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Dit is Bijbelstudie, moppie.
Zo kom ik aan die 'absurde gedachten'.

En wéér heb je niet goed gelezen...
Ik zeg helemaal niet dat de serpent in alle christelijke kringen aanwezig is, ik zeg dat de pogingen van de serpent (hoe je dat ook maar kunt invullen dus) spelen in de Gemeente (dat is het geheel van gelovigen in Christus).
hee....ze noemen mij moppie..... :lol:
waauuww!!!

ja, je zei eerder dus wel : dit speelt in ALLE christelijke kringen....
niet de zaken nu gaan verdraaien nu.
liegen mag niet.

en nogmaals mijn vraag:
hoe weet je dat?
onderbouw dat dan - zo blijft het kretologie.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
ja, je zei eerder dus wel : dit speelt in ALLE christelijke kringen....
En dat zeg ik nog steeds.
Maargoed, ik ga er van uit dat het nu voor de hele wereld duidelijk is, behalve voor jou...

Ik heb mijn best gedaan, meer zit er niet in.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef:
ja, je zei eerder dus wel : dit speelt in ALLE christelijke kringen....
En dat zeg ik nog steeds.
nee, dat zeg je later weer niet:

lees hier:

Ik zeg helemaal niet dat de serpent in alle christelijke kringen aanwezig is, ik zeg dat de pogingen van de serpent (hoe je dat ook maar kunt invullen dus) spelen in de Gemeente (dat is het geheel van gelovigen in Christus).
aangezien dit inderdaad Bijbelstudie is, zoals je zegt, wacht ik nog op een onderbouwing en er staat ook nog steeds een vraag aan jou van mij open
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Nu blijkt dus dat jij het verschil nog steeds niet in ziet tussen
'het aanwezig zijn van iets of iemand'
en
'(het spelen van) het werk van iets of iemand'
wat namelijk niet afhankelijk hoeft te zijn van de aanwezigheid van die iets of iemand.
HarryK en ik hebben je het proberen te doen begrijpen, maar het heeft blijkbaar geen zin...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:Waarom impliceer je nu dat de mens de kennis van goed en kwaad al had voordat ze van de boom gegeten hadden?
Dat klopt helemaal niet met Gen 3.
Niet zomaar staat de slang symbool voor kennis.
Lucifer is dan ook de God voor de gnostici.
en de ogen GINGEN ook open van het eten van de boom, en VERSCHAFTE de kennis van goed en kwaad.
"Zie zij zijn nu Onzer één, kennende goed en kwaad."
Omdat ze wisten dat het niet goed was om van de boom te eten. God had een gebod gegeven. De eerste wet. In elk geval daardoor wisten ze wat goed was en wat kwaad. Ik wil een dezer dagen wel in een nieuw bijbelstudie-topic een uitleg geven wat die boom van kennis van goed en kwaad inhield. Want hier is het teveel een zijspoor.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Dat wisten ze omdat God ze die Wet gaf.
Nee, helemaal debiel was de mens dus blijkbaar niet.
Maar lees nu eens wat er beschreven staat.
Ze aten en de ogen werden geopend, en TOEN kwam pas het schuldbesef,
en God beaamt : "Zie zij zijn nu Onzer één, kennende goed en kwaad."
Voorts is er, die kennis vergaard hebbende, een probleem met het vlees, dat er eerder niet was.

De nieuw vergaarde kennis van goed en kwaad is blijkbaar niet het probleem!
Het vlees, hoe we geschapen zijn door God, wordt door God aangemerkt als het probleem.
Want het vlees moet sterven.

Evengoed is het niet voor te stellen hoe een mens zou zijn ZONDER die kennis van goed en kwaad.
Het zal wel iets met het geweten te maken hebben.
Maar ieder mens weet van zichzelf die interne strijd tussen geweten en wensen.
Onze denkfabriek verzint er smoesjes op los, om onze wil goed te praten als we weer eens iets onheiligs willen...
Wat een heerlijkheid zullen Adam en Eva hebben gekend zonder dat 'duiveltje en engeltje op hun schouders'.
Naakt en zonder schaamte.

Je zou kunnen zeggen dat de mens niet gekleed is op die 'godenstatus' (kennende goed en kwaad).
Je zou je ook kunnen afvragen waarom die boom de boom van kennis van goed en kwaad heet en die andere boom de boom des levens (die in Openbaring nog steeds blijkt te staan in Gods Rijk).
Laatst gewijzigd door Jerommel op 26 okt 2013, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HarryK »

callista schreef:
HarryK schreef:Ik zie Jerommel het hebben over "christelijke kringen,
en callista over "alle christenen".
Dat is een wereld van verschil.
wel goed quoten Harry en niet selectief.
dan creëer je een onjuist beeld...

Jerommel had het n.l. over ALLE christelijke kringen en ook over Gods geliefden [ik neem aan dat hij daar alle christenen mee bedoelt] en dat ongelovigen misleid zijn. :o [ik heb hem daar ook nog een vraag over gesteld-- ]
en ik had het juist niet over ALLE christenen....dat heb ik duidelijk aangegeven in mijn reacties.

nog maar alles eens goed nalezen.
verder laat ik het hierbij, maar ik wilde het toch even duidelijk hebben, m.a.w. rechtzetten.
Ik heb het goed nagelezen.
Jerommel had het over kringen, en jij over mensen.
Dat is een (groot) verschil.
Jouw aanname klopt dus niet.

Ja, Jerommel had het over alle kringen.
Maar jij had het over "iedere christen".
Callista schreef:het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt. ...
vr 25 okt, 4:22 pm
Jij vertaalt de tekst van Jerommel "alle christelijke kringen" in "iedere christen".
En daarin heb ik juist gequoot.
En daarop reageerde ik door te constateren dat daar een groot verschil in zit.
Psalm 1:1