Is de duivel kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:
Jerommel schreef:Maar dit alles sluit geenszins uit dat de serpent het listigste schepsel was.
Heeft ie zichzelf listig gemaakt?? :|
Als je een briljant verstand hebt zal dat zowel in positieve als negatieve zin zijn uitwerking hebben.
God had hem geschapen als een toonbeeld van perfectie, vervuld van wijsheid en volmaakt van schoonheid. (Ez.28)
Maar wie zijn uitnemende wijsheid inzet voor kwade zaken zal daarmee dan ook de status van het listigste schepsel kunnen verwezenlijken.
Maar een listig schepsel impliceert toch onomwonden dat ie een listig schepsel is, en schepselen zijn geschapen door God, aangezien Hij de Schepper is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Vertrokken user_2 »

pjotter schreef:
Jerommel schreef:...maar de vraag OF de duivel bestaat staat hier eigenlijk niet eens ter discussie...
Voordat je iets zinnigs kan zeggen over de vraag "of God de duivel kwaad geschapen" heeft, zul je eerst moeten bepalen wie of wat die duivel nu precies is. Als je op basis van (mogelijk) verkeerde veronderstellingen omtrent 'de duivel' op zoek gaat naar antwoorden, zijn deze wellicht net zo onzinnig zijn als de uitgangspunten waarop ze stoelen. De vraag of er een 'duivel' of een 'satan' is, is voor mij geen vraag. Die is er! Maar WAT er met die termen wordt aangeduid. Daar gaat het in mijn optiek vaak fout.
Goede post!
Als iemand beweerd dat God het kwaad heeft geschapen, dan moet diegene dat goed kunnen onderbouwen en uitleggen wat dat kwaad dan precies is. Anders kom je behoorlijk in de problemen met het Godsbeeld van het christendom.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Er is toch maar 1 schepper?
Die brengt ALLES voort.
Ergo...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:Er is toch maar 1 schepper?
Die brengt ALLES voort.
Ergo...
Wat wordt er dan precies geschapen in Genesis?
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Vertrokken user_2 »

callista schreef:
Jerommel schreef:Maar dit alles sluit geenszins uit dat de serpent het listigste schepsel was.
Heeft ie zichzelf listig gemaakt?? :|
de Kerk heeft van de slang een duivel gemaakt. :o
Johannes is inderdaad de katholieke apostel/bisschop die de slang gelijkstelde met de duivel...
terwijl de slang staat voor wedergeboorte, vernieuwing, kennis en wijsheid en het Licht in veel oosterse culturen.
waar de slang ook gezien wordt als symbool van geluk en bescherming tegen het kwaad.
Zal best, maar in welke semitische bron uit de eerste eeuw staat precies dat dat ook in Judea geldt?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef: Maar een listig schepsel impliceert toch onomwonden dat ie een listig schepsel is, en schepselen zijn geschapen door God, aangezien Hij de Schepper is.
Het schepsel is juist wijs en briljant door God geschapen. Het schepsel is listig geworden.
Het schepsel wilde als zijn Schepper zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Een listig schepsel is een listig schepsel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:Een listig schepsel is een listig schepsel.
Een engel is geen slang.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Sanne »

Trajecto schreef:
Satan als aanklager betwijfelt de toewijding aan God en de godvruchtigheid van de mensheid. Hij beweert dat bij de mensen slechts rechtvaardigheid was omdat God hen welvaart en ontwikkeling had geschonken. Dan wordt hem door God de opdracht gegeven Job met plagen te gaan bezoeken; dit om Jobs geloof in Gods woord te testen.
Ik lees het anders. In Job 1:11 vraagt Satan aan God om alles af te pakken van Job. Satan beweerde dat Job God dan zou vervloeken. God doet dit niet. Maar hij geeft Satan wel toestemming dat hij dat doet. Het is dus niet dat God hier opdracht voor geeft. Hij geeft Satan wel de gelegenheid om zijn beweringen te bewijzen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
Jerommel schreef:Een listig schepsel is een listig schepsel.
Een engel is geen slang.
Dat is ook wel weer zo, ja..
Dat maakt het verhaal er iig niet eenvoudiger op..
Maar toch wordt de slang opgevat als de duivel.
Topic over 'wie is de duivel' misschien eens aanmaken.
Maar desalniettemin is een listig schepsel een listig schepsel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Sanne schreef:
Trajecto schreef:
Satan als aanklager betwijfelt de toewijding aan God en de godvruchtigheid van de mensheid. Hij beweert dat bij de mensen slechts rechtvaardigheid was omdat God hen welvaart en ontwikkeling had geschonken. Dan wordt hem door God de opdracht gegeven Job met plagen te gaan bezoeken; dit om Jobs geloof in Gods woord te testen.
Ik lees het anders. In Job 1:11 vraagt Satan aan God om alles af te pakken van Job. Satan beweerde dat Job God dan zou vervloeken. God doet dit niet. Maar hij geeft Satan wel toestemming dat hij dat doet. Het is dus niet dat God hier opdracht voor geeft. Hij geeft Satan wel de gelegenheid om zijn beweringen te bewijzen.
Nou, het lijkt meer op een weddenschap ofzo, en Job is het lijdende voorwerp..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef: Nou, het lijkt meer op een weddenschap ofzo, en Job is het lijdende voorwerp..
Job is zeker het lijdende voorwerp. Maar niet alleen Job; alle mensen! Wij zijn allemaal betrokken bij deze door Satan opgeworpen kwestie. In Job 2:4 spreekt Satan niet alleen over Job, maar over "een mens". Hij beweerde dus van alle mensen dat ze God de rug toekeren als het ze slecht gaat. Het is in deze aan ons om te laten zien dat Satan een leugenaar is.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

callista schreef:
grondig christelijk schreef:
als ik voorgaande lees "hoor" ik de slang, die wel degelijk een beeld is van het kwaad.
Ik lees in de bijdrage letterlijk op welke wijze de slang de mens verleidde. Mythe?

Dat wil de Satan ons graag doen geloven....vanwaar Callista...dat jij schrijft wat je schrijft...

.ik schrijf en spreek uit dat Jezus Heer is en de Zoon van God.
Jij gelooft denk ik niet....maar ik daag je uit simpel hier te schrijven dat Jezus Heer is en de Zoon van God.
jij ziet daar het kwaad in....dat is je zo geleerd.
en nee--ik geloof niet [althans niet op die manier] en zal dus wat jij me hier aanreikt dan ook niet onderschrijven.
maar even goede vrienden -----hoop ik... :D

en nee... ik sta niet onder invloed van Satan..... ;)
ik geef mijn eigen mening en visie.
Je maakt een hoop duidelijk callista, dank voor je antwoord. Overigens heb ik het "bestaan" van satan en zijn rijk in theorie geleerd en omdat het alleen theorie leek, ervaren wat in de praktijk duisternis is. Deze engel en zijn helpers strijden op dit moment een grote laatste strijd tegen hen die God toebehoren. Zij willen hen aanklagen en hun geloof afnemen. Dat doen zij ook door zich te nestelen in nesten die niet de hunne zijn. Zo komen ze op christelijke bijeenkomsten om deze te verstoren met hun aanwezigheid, zo organiseren ze bijeenkomsten waar ze christenen vervloeken en zo zijn er meer voorbeelden....
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door vrolijke »

De duivel is een uitvinding, om mensen de gelegenheid te geven, hun daden niet zelf te moeten verantwoorden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

pyro schreef:
Jerommel schreef:Een listig schepsel is een listig schepsel.
Een engel is geen slang.
een demon heeft een lichaam nodig om zijn kwaad te kunnen doen. Lees matt 8

28 Toen hij aan de overkant in het gebied van de Gadarenen kwam, liepen hem vanuit de grafspelonken twee bezetenen tegemoet. Ze waren zo gevaarlijk dat niemand daar langs durfde te gaan. 29 Ze begonnen te schreeuwen en te roepen: ‘Wat hebben wij met jou te maken, Zoon van God? Ben je hier gekomen om ons pijn te doen nog voordat de tijd daarvoor is aangebroken?’ 30 Een eind verderop liep een grote kudde varkens te grazen. 31 De demonen smeekten hem: ‘Als je ons uitdrijft, stuur ons dan naar die kudde varkens.’ 32 Hij antwoordde hun: ‘Vooruit!’ Ze verlieten de twee mannen en trokken in de varkens. Toen stormde de hele kudde van de steile helling af het meer in, en de dieren kwamen om in de golven. 33 De varkenshoeders sloegen op de vlucht, en toen ze in de stad kwamen vertelden ze het overal rond, ook wat er met de bezetenen was gebeurd.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

grondig christelijk schreef:
callista schreef:
grondig christelijk schreef:
als ik voorgaande lees "hoor" ik de slang, die wel degelijk een beeld is van het kwaad.
Ik lees in de bijdrage letterlijk op welke wijze de slang de mens verleidde. Mythe?

Dat wil de Satan ons graag doen geloven....vanwaar Callista...dat jij schrijft wat je schrijft...

.ik schrijf en spreek uit dat Jezus Heer is en de Zoon van God.
Jij gelooft denk ik niet....maar ik daag je uit simpel hier te schrijven dat Jezus Heer is en de Zoon van God.
jij ziet daar het kwaad in....dat is je zo geleerd.
en nee--ik geloof niet [althans niet op die manier] en zal dus wat jij me hier aanreikt dan ook niet onderschrijven.
maar even goede vrienden -----hoop ik... :D

en nee... ik sta niet onder invloed van Satan..... ;)
ik geef mijn eigen mening en visie.
Je maakt een hoop duidelijk callista, dank voor je antwoord.

Overigens heb ik het "bestaan" van satan en zijn rijk in theorie geleerd en omdat het alleen theorie leek, ervaren wat in de praktijk duisternis is.

Deze engel en zijn helpers strijden op dit moment een grote laatste strijd tegen hen die God toebehoren.
Zij willen hen aanklagen en hun geloof afnemen.
Dat doen zij ook door zich te nestelen in nesten die niet de hunne zijn.
Zo komen ze op christelijke bijeenkomsten om deze te verstoren met hun aanwezigheid, zo organiseren ze bijeenkomsten waar ze christenen vervloeken en zo zijn er meer voorbeelden....
jij maakt hier ook een hoop duidelijk..meer dan duidelijk zelfs :roll:
zo krijg ik een aardig inkijkje in wat er zich zoal hier en daar [gelukkig niet overal] afspeelt in christelijke kringen. :|
reuze bedankt.....

maar goed, jij hebt dat ervaren [vetgedrukt]- ik heb de ervaring niet. :smile:
lijkt me toch vreselijk wanneer je zoiets meemaakt....en eigenlijk ook als dat je gedachtegoed en beleving is.
sterkte gewenst.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Reken er maar op dat dat in alle christelijke kringen speelt, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
De misleiding is namelijk verleidelijk, dus mensen zijn er van nature gevoelig voor en veronderstellen zelfs geleid te worden..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Reken er maar op dat dat in alle christelijke kringen speelt, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
De misleiding is namelijk verleidelijk, dus mensen zijn er van nature gevoelig voor en veronderstellen zelfs geleid te worden..
in alle?
hoe weet jij dit nu?
volgens mij verzin je dit ter plekke....en het is meer jouw invulling.
zo niet, dan is het nog meer verontrustend dan ik dacht.

lijkt mij meer een vorm van paranoia of in de slachtofferrol schieten.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Lezen: Reken er maar op. (Ga er maar van uit).

En simpelweg omdat de gelovigen beproefd worden.
En uit wrok (omdat ie zijn lot kent) is de serpent zeer gemotiveerd om Gods geliefden dwars te zitten en aan te klagen, om zo God dwars te zitten.
Immers, ongelovigen hoeft ie niet dwars te zitten, want, vanuit de optiek van de gelovige en de Bijbel, die zijn al misleid.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Lezen: Reken er maar op. (Ga er maar van uit).

En simpelweg omdat de gelovigen beproefd worden.
En uit wrok (omdat ie zijn lot kent) is de serpent zeer gemotiveerd om Gods geliefden dwars te zitten en aan te klagen, om zo God dwars te zitten.
Immers, ongelovigen hoeft ie niet dwars te zitten, want, vanuit de optiek van de gelovige en de Bijbel, die zijn al misleid.
:lol:
inderdaad, dus toch paranoia, fantasieën, inlegkunde en je in een slachtofferrol plaatsen.
maar eigenlijk in wezen jezelf boven anderen verheffen.
triest..als je zo denkt te moeten leven en denken
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt.
dit n.a..v. de post van grondig christelijk.
dat weet jij n.l. niet....misschien ook omdat je die niet ontmoet hebt.
er zijn genoeg christenen - die ik ken in mijn omgeving - die helemaal niet zo denken.
ik ken er ook enkelen, die wel zo denken.... :|
dus niet iedereen over één kam scheren.

en 'Gods geliefden' noemde je..... ----zijn dat alleen de christenen volgens jou?
of versta je daar ook nog wat anders onder?

en dat jij ongelovigen misleid noemt is ook jouw eigen invulling en een van een dusdanig gehalte, die geen schoonheidsprijs verdient.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt.
Nee, Callista, JIJ gaat er van uit dat ik denk dat iedere christen het zelfde zou denken.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:Wat triest is is dat jij nu jouw gedachten op mij projecteert zonder een ruimte over te laten voor verificatie en eventuele nuance.
Ik begrijp dat e.e.a. vragen bij je op roept, maar stel die dan, ipv het met eigen fantasie in te vullen.
Bij voorbaat dank. ;)
het roept niet zozeer vragen bij mij op, als wel dat jij ervan uitgaat dat iedere christen hetzelfde denkt.
Nee, Callista, JIJ gaat er van uit dat ik denk dat iedere christen het zelfde zou denken.
nou ja zeg...
je schreef eerder dit:
Reken er maar op dat dat in alle christelijke kringen speelt, maar niet iedereen heeft het in de gaten.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Ja en wat dan?
Blijkbaar heb je het weer verkeerd opgevat.
Maar dat krijg je als je geen vragen stelt noch verifieert.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W