Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Mart
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

callista schreef:
24 mar 2020, 10:35
O.a. ook veel eerste kerkvaders geloofden wel in reïncarnatie...dus zo'n rare gedachte is dat niet.
Veel Farizeeërs eveneens, net zoals vrijwel alle oosterse religies.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
24 mar 2020, 11:59
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 11:32
Sommige mensen geloven dat we al bestonden, in geestelijke vorm, voordat we geboren werden.
Ik geloof dat.
Mijn ziel is de architect, het lichaam is instrument/voertuig en de geest is de uitvoerder.

We zijn spirituele wezens mét een stoffelijk lichaam.
Ja, ik geloofde dat ook altijd.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Messenger

Bericht door Messenger »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:03
Messenger schreef:
Jerommel schreef:
Sommige mensen geloven dat we al bestonden, in geestelijke vorm, voordat we geboren werden.
Ik geloof dat.
Mijn ziel is de architect, het lichaam is instrument/voertuig en de geest is de uitvoerder.

Nu niet meer dan?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
24 mar 2020, 15:28
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:03
Messenger schreef:
Jerommel schreef:
Ik geloof dat.

Nu niet meer dan?
Nee, nu niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:34
Nee, nu niet meer.
Terwijl het eigenlijk best heel logisch is. Dat we er al eerder waren.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 20:49
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:34
Nee, nu niet meer.
Terwijl het eigenlijk best heel logisch is. Dat we er al eerder waren.
Ik vond het destijds wel aannemelijk om een aantal redenen.
Een mens weet meestal wel dat 1 leven niet genoeg is om van mens tot God te groeien.
We weten dat we geen heiligen zijn (tenzij je geen geweten hebt) en dat de weg tot heiligheid niet in 1 leven is af te leggen.
Maar als je gelooft dat het doel van ons bestaan is om toch uiteindelijk een God (heilig dus) te groeien, dan moet er wel reïncarnatie zijn, anders lukt het gewoon niet.
In mijn ogen was ik zelf wel verder dan de mensen die ik kende, die niet eens over dat soort dingen na dachten, dus kennelijk was ik hier (als mens) dan dus niet voor het eerst.
Zie hier ook de behoefte aan een soort evolutie theorie, want hoe begon dat dan?
Als vormloos en / of eenvoudig levensbeginsel, leek me toen zo.
En dit alles vanuit een expansie in het universum (Big Bang) waar een alomvattend energie punt zich opdeelde in fragmenten die op hun beurt ontwikkelden tot evoluerende wezens die door reïncarnatie cycli God worden.

Pure New Age filosofie natuurlijk, die ons in de afgelopen eeuw nadrukkelijk is aangereikt via allerlei media.
Ontsproten uit de theosofische beweging, die in essentie Luciferiaans was (is).
De dagdroom gedachte die ik weer gaf is natuurlijk de exotherische versie van die stroming.
Voor de ingewijden is de serpent God, die ons de kennis (gnosis) vershcafte, en YHWH is de vijand die zowel de serpent als de mens er voor strafte.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 22:08
Pure New Age filosofie natuurlijk, die ons in de afgelopen eeuw nadrukkelijk is aangereikt via allerlei media.
Mijn gedachten daarover zijn geheel anders dan de New Age gedachten.
We lopen hier rond en zijn geschapen. We doen mee aan het plannetje van God zonder dat we daar blijkbaar zelf een stem in hebben gehad.
We hebben geen keuze, mogen niet zeggen: nou, ik doe er effe niet meer aan mee.
Gedwongen doorlopen we het proces, welk proces dan ook. We hebben er gedachten over, maar niemand weet het.
In onwetendheid tasten we in het duister en pogen het te verklaren.
Maar we hebben geen enkele zeg in het proces. Het is opgelegd.

Maar wat als er altijd al zijn geweest ? Als het onze eigen keuze is geweest om hierheen te komen ?
Vergelijk het met het verhaal van de verloren zoon. Hij vertrok van huis op eigen initiatief. Dus vergelijkbaar met: we hebben het hemelse verlaten.
We hebben dan een rol, een eigen keuze.
Geen gedoe met oordelen en vernietigen en boze goden.

De vader uit het verhaal laat de zoon gaan en wacht geduldig tot de zoon terug komt.
De zoon kan altijd terugkomen, hoeft daarvoor geen geloof te hebben in een offer, hoeft niet aan voorwaarden te voldoen. De deur staat altijd open, het is aan de zoon wanneer hij terugkeert.
Bij terugkomst is er geen oordeel (dus ook geen Alverzoening, de zoon wordt niets kwalijk genomen), geen vraag over wat de zoon heeft uitgespookt.
Het is feest dat de zoon terug is.
In die optiek heeft de zoon (de mens) een volwassen deel van het verhaal.

Vanuit die kant denk ik dat het heel logisch is dat we er (altijd) al waren, in welke vorm dan ook.

Messenger

Bericht door Messenger »

In de film What Dreams May Come wordt een visie van het hiernamaals gegeven.

Te zien op Netflix.

Trailer : https://www.youtube.com/watch?v=TPZpQsEFcKI
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
25 mar 2020, 09:14

Te zien op Netflix.

Goed dat je onverbindend spreekt over visie. Zoals bekend is hemel toerisme onmogelijk, dus ooggetuigen zijn er niet. Persoonlijke invullingen des te meer en inderdaad dat zijn visies.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
25 mar 2020, 12:21
Messenger schreef:

Te zien op Netflix.

Goed dat je onverbindend spreekt over visie. Zoals bekend is hemel toerisme onmogelijk, dus ooggetuigen zijn er niet. Persoonlijke invullingen des te meer en inderdaad dat zijn visies.
Onmogelijk zou ik niet willen stellen. Er zijn vele mensen die een BDE hebben gehad. En die vertonen, ongeacht cultuur, veel overeenkomsten.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
25 mar 2020, 13:07
peda schreef:
Messenger schreef:

Te zien op Netflix.

Onmogelijk zou ik niet willen stellen. Er zijn vele mensen die een BDE hebben gehad. En die vertonen, ongeacht cultuur, veel overeenkomsten.
Inderdaad en het plezierige is wel dat de BDE ervaringen ronduit positieve ervaringen zijn. Je moet er niet aan denken wanneer BDE ervaringen unaniem gruwelijke ervaringen zouden zijn.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:

Het is alleen onmogelijk als we ervan overtuigd zijn dat het onmogelijk is.

peda

Bericht door peda »

HJW schreef:
26 mar 2020, 06:45
peda schreef:

Het is alleen onmogelijk als we ervan overtuigd zijn dat het onmogelijk is.
Als agnost gebruik ik het woord "' onmogelijk "' bijna nooit. Maar over het hiernamaals wordt enorm gespeculeerd, waarbij dan ook nog grote onderlinge verschillen bestaan bij de "' weters "" over de "' status "' aldaar. Ik sluit een geestelijk voortbestaan na de dood niet uit, maar concrete invullingen over het Hoe en Wat neem ik ter kennis en daar blijft het wel bij. Aan een zienswijze koppel ik het woord "' visie "' , een persoonlijk zicht/ invulling van het niet concrete.

Plaats reactie