Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef: Of te wel, de GENADE die G'd aan Israel/Joden schenkt zal Hij nu in Christus OOK aan ons uit de heidenen schenken.
De andere lezing is dat Christus een volledig nieuwe Wortel is, een volledig Nieuw Verbond voor de gehele wereld, waar Israel/Joden en heidenen volledig zonder enig onderscheid in kunnen deelhebben. Geen oogappel situatie voor Israel/Joden meer. Geen twee-wegen, maar uitsluitend de weg van de nieuwe Wortel. Israëlieten en Joden moeten zich dus bekeren tot de nieuwe Wortel precies zoals de heidenen, het Oude Verbond bestaat niet meer. Jeremia 31 vers 31 is ingegaan met de nieuwe Wortel. Of Paulus de absolute noodzaak van bekering voor Israel/Joden ook zo gezien heeft? In een aantal verzen wordt die zienswijze wel ondersteund.
Het is ook een nieuw verbond en wanneer Joden Christus gaan dienen vervalt hun voorrecht van het Jood zijn ook evenals de eeuwige beloften van G'd aan de Joden. In Christus GEEN onderscheid, dat is die tussenmuur die Christus heeft weggenomen. Uit de heidenen waren NEITS voor G'd en de Joden ZIjn Oogappel. Nu in Christus kunnen uit de heidenen OOK gezien worden door G'd. Maar OOK en niet ipv !
Buiten Christus is er nog steeds het Eeuwige Verbond van G'd met Israel/Joden, omdat G'd NOOIT ZIjn Woord en Beloften breekt.

Ik ken die verdraaiing van Jeremia 31
Maar zoemen we erop in dan zien we dat we het Woord dus niet woordelijk kunnen lezen om het in die theorie te persen.
Dit gaat over een nieuw Verbond met Israel en Juda en dus is de leugen nodig te stellen dat de christenen het nieuwe Israel zouden zijn.


31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.


Vervolgens komt de leugen dat het voor Israel/Joden was, maar dat Israel/Joden het hebben afgewezen en dat het daarom naar de heidenen zou zijn gegaan. Maar vers 34
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken
.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door peda »

ericjan schreef:
Ik ken die verdraaiing van Jeremia 31
Maar zoemen we erop in dan zien we dat we het Woord dus niet woordelijk kunnen lezen om het in die theorie te persen.
Dit gaat over een nieuw Verbond met Israel en Juda en dus is de leugen nodig te stellen dat de christenen het nieuwe Israel zouden zijn.


31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.


Vervolgens komt de leugen dat het voor Israel/Joden was, maar dat Israel/Joden het hebben afgewezen en dat het daarom naar de heidenen zou zijn gegaan. Maar vers 34
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken
.


Hallo ericja,

Het behoeft geen betoog dat ik Jeremia ook lees als geschreven uitsluitend voor Israel/Joden en niet voor de 800 jaren later ontstane christelijke gemeenschap als "' erfgenaam "'. Maar zo zie ik ook in het O T geen teksten die een "' voor-onthulling "' doen over de specifieke komst van de latere J v N, als Godmens. Die interpretatie beschouw ik als inlees-virtuositeit van christelijke zijde en prompt en daarmede breng ik weer een krachtig verschil in inzicht tussen ons beiden over bepaalde tekst duiding. Ik ben dus theologisch nog veel Joodser met mijn twee-wegen opvatting dan jij bent in de interpretatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:
Ik ken die verdraaiing van Jeremia 31
Maar zoemen we erop in dan zien we dat we het Woord dus niet woordelijk kunnen lezen om het in die theorie te persen.
Dit gaat over een nieuw Verbond met Israel en Juda en dus is de leugen nodig te stellen dat de christenen het nieuwe Israel zouden zijn.


31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.


Vervolgens komt de leugen dat het voor Israel/Joden was, maar dat Israel/Joden het hebben afgewezen en dat het daarom naar de heidenen zou zijn gegaan. Maar vers 34
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken
.


Hallo ericja,

Het behoeft geen betoog dat ik Jeremia ook lees als geschreven uitsluitend voor Israel/Joden en niet voor de 800 jaren later ontstane christelijke gemeenschap als "' erfgenaam "'. Maar zo zie ik ook in het O T geen teksten die een "' voor-onthulling "' doen over de specifieke komst van de latere J v N, als Godmens. Die interpretatie beschouw ik als inlees-virtuositeit van christelijke zijde en prompt en daarmede breng ik weer een krachtig verschil in inzicht tussen ons beiden over bepaalde tekst duiding. Ik ben dus theologisch nog veel Joodser met mijn twee-wegen opvatting dan jij bent in de interpretatie.

Zo zie je maar weer :D
Het zijn van die zaken als Opname en Wederkomst van Yeshua, die vaak onterecht als eenzelfde gebeurtenis worden gezien.
En de hel, die pas zal worden geopend na het 1000 jarig vredesrijk en weer loslaten van de satan pas als de satan in de hel wordt geworpen wordt deze geopend. het vergt nauwkeurig lezen en studeren zoals het er woordelijk staat. En daar is lang niet een ieder toe bereid.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Herstel van Israël

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef: Ik verwijs naar mijn uitleg van de citaat over de Olijfboom, lees wat er staat zonder er iets bij te verzinnen is mijn advies.
Christus is de wortel, maar Israel/Joden waren/zijn de natuurlijke takken van de Olijfboom (zonder Christus), waar wij uit de heidenen slechts regennatuurlijke takken mogen zijn (met Christus).
Zoals ik al eerder schreef (en kennelijk kan blijven herhalen) worden zowel de joden als de heidenen vergeleken met een olijfboom. Dus waaruit concludeer jij dat de heidenen tegennatuurlijke takken zijn? Kennelijk begrijp je niet wat enten inhoudt. Het draait allemaal om de Wortel en niet om de takken.

'Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.' (Rom 11,18)
Piebe doe dit nu toch niet, je zet jezelf volledig voor paal jonge. In de citaten had ik het notabene onderstreept al, maar kennelijk lees jij zelf weer eens niet. Laat onderstaande citaat dus even goed tot je doordringen, want uiteraard concludeer ik niet zomaar wat blind, maar geef ik slechts aan wat G'd ons in de Schrift daarover zegt, namelijk dat wij uit de heidneen tegen de natuur in zijn geent waar de Joden de natuurlijke takken zijn. Dus nogmaals speciaal voor jou Piebe!

Romeinen 11:24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
Er staat niet dat de takken onnatuurlijk zijn, maar dat enten tegen de natuur is. Immers (nog maar een keer) zowel joden als heidenen worden door Paulus met olijfbomen vergeleken. Een edele olijfboom is een gecultiveerde wilde. Of dacht je dat een wilde olijfboom een andere boom is die geen olijven maar sinaasappels geeft? Dan moet je echt eens een keer met me mee naar Italië, misschien begrijp je het beeld dan wat Paulus schets!
Jet tracht hier je fout te verdoezelen en dat begrijp ik.
Leg mij het verschil maar eens uit Piebe tussen tegennatuurlijk, onnatuurlijk en tegen de tatuur in dan :D
Er is geen verschil, dat zijn nu wat je noemt synoniemen. ;)
Het gaat er helemaal niet om of de gecultiveerde of wilde boom vruchten geeft, lees nu toch eens een keer.
Het gaat erom dat wij uit de heidenen TEGEN DE NATUUR IN, dus ONNATUURLIJKE WIJZE, dus TEGENNATUURLIJK op de Olijfboom zijn geent daar waar Israel/Joden ervan NATURE thushoren. WIj mogen slechts MEDE deel hebben aan de wortel Piebe.
Of te wel, de GENADE die G'd aan Israel/Joden schenkt zal Hij nu in Christus OOK aan ons uit de heidenen schenken.
Hoe kon Paulus dan schrijven dat er GEEN onderscheid is tussen jood en griek in Christus, was hij soms dronken? :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: Hoe kon Paulus dan schrijven dat er GEEN onderscheid is tussen jood en griek in Christus, was hij soms dronken? :lol:
Dat er geen onderscheid is, is voor degenen die Yeshua volgen, DAN vervalt de speciale status van het Jood zijn.

Paulus bedoelde immers evenmin te zeggen dat heiden joden en christenen allemaal gelijk zijn en allemaal toch gered worden, als hij zegt dat er gen onderscheid is tussen Jood en Griek?

Er zijn:
- Joden/Israel
- Christenen
- heidenen
En wanneer men christen geworden is ben je dus geen heiden meer (als je dat was) en ook geen Jood meer (als je dat was), maar Christen.

Maar voor hen die geen christen zijn zijn dus nog Jood of heiden en behouden hun status.
De heiden zal verloren gaan en de Jood heeft recht op de Eeuwige Beloften van G'd aan hen.

Hopelijk heb ik het zo meer verduidelijkt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Herstel van Israël

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef: Hoe kon Paulus dan schrijven dat er GEEN onderscheid is tussen jood en griek in Christus, was hij soms dronken? :lol:
Dat er geen onderscheid is, is voor degenen die Yeshua volgen, DAN vervalt de speciale status van het Jood zijn.
In mijn Bijbel staat dat Christus de WORTEL én het GESLACHT van David is (Openb. 22:16) d.w.z. dat de Zoon van God bepaalt of iemand joods is. De speciale status vervalt juist NIET in Christus maar buiten hem.

'Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.' (Rom 2,28-29)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef: Hoe kon Paulus dan schrijven dat er GEEN onderscheid is tussen jood en griek in Christus, was hij soms dronken? :lol:
Dat er geen onderscheid is, is voor degenen die Yeshua volgen, DAN vervalt de speciale status van het Jood zijn.
In mijn Bijbel staat dat Christus de WORTEL én het GESLACHT van David is (Openb. 22:16) d.w.z. dat de Zoon van God bepaalt of iemand joods is. De speciale status vervalt juist NIET in Christus maar buiten hem.

'Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.' (Rom 2,28-29)
Openbaring 22 is het moment dat de Opname van Christenen AL heeft plaatsgevonden Piebe, kijk maar waarom

12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
Yeshua komt de werken van de mensen oordelen, dat gebeurd immers niet bij hen die Christus volgen.

13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
14 Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.

Yeshua gaat verder, Zalig (zalig is de zonden worden niet toegerekend) zijn zij die de geboden doen, heeft dus NIETS met christenen te maken, maar alles met de Joden.

15 Maar buiten bevinden zich de honden, de tovenaars, de ontuchtplegers, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder die de leugen liefheeft en doet.
De heidenen buiten Israel waar dan vanwege de Opname die al geschied is, geen christenen meer zijn.

16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.
Yeshua geeft hier aan dat Hij de wortel is van het Nageslacht van David, dus van de Joden/Israel.
Yeshua geeft juist aan aan de wortel te zijn van Israel/Joden. Voor hen komt Hij immers terug naar Israel Jeruzalem en niet naar Rome, New York of Moskou.

17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
En wie is in de Schrift altijd de bruid? Inderdaad Israel/Joden worden door G'd steeds Zijn bruid genoemd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
De wet was de tussenmuur. De wet was het namelijk die onderscheid maakte. Dat onderscheid hield in jouw woorden in dat de Joden G'd zijn oogappel waren en de heidenen niets waren. De wet moest weg om de weg naar de heidenen te openen. Zoals in Galaten 3 blijft de belofte aan Abraham staan, want ook toen de wet erbij kwam na Abraham, deed de wet niet af aan de belofte.
De Wet moest helemaal niet weg Peter, Yeshua verklaart juist dat de Wet in stand blijft en dat Hij die niet weg zal doen !
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Mattheus 5

Lucas 16
17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.
En, is alles geschied?

Ja,
Nee dus, nog lang niet alles is geschied op dat moment.
SInds 1948 is pas de profetie van de heroprichting van het Beloofde Land Israel geschied, de datum geheel in lijn met de bijbelcitaat waar het staat vermeld. Heel veel profetieen zullen nog geschieden.
Zie je, dit is weer hoe ik je ken. Een paar dagen geleden vergiste je je even:
ericjan schreef:Nee ik probeer juist duidelijk te maken dat Yeshua ALLES heeft vervuld, dus OOK de Genade aan Israel zoals deze aan hen door G;d is beloofd !
:flower1: (wij komen er nooit samen uit)
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Herstel van Israël

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat is behoorlijk inconsistent!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door Mart »

peda schreef:Vandaar mijn uitstapje naar Uiteindelijke Alverzoening.
Ik ben zeer benieuwd naar de theologische visie van Mart, hierop.
Hallo peda, op de vraag of Martin Buber ten diepste een alverzoener is, heb ik deels bovenstaand al beantwoord: alle mensen hebben volgens hem een andere weg naar dezelfde God.

Martin Buber was echter geen Christen; hij zag Jezus letterlijk als een Joodse broeder. En aangezien de term alverzoening duidt op Christus die voor alle mensen verzoening heeft gebracht, kan hij in die zin geen alverzoener zijn geweest.
Ik hoop dat Mart gaat reageren en vind het fijn dat hij op het forum terug is.
Dank. Ben zelf ook blij jullie hier tegen te komen na zo'n lange tijd. Helaas zal ik slechts enkele malen per jaar aanwezig zijn; heb legio dingen te doen en geef weinig prioriteit aan het internet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
De wet was de tussenmuur. De wet was het namelijk die onderscheid maakte. Dat onderscheid hield in jouw woorden in dat de Joden G'd zijn oogappel waren en de heidenen niets waren. De wet moest weg om de weg naar de heidenen te openen. Zoals in Galaten 3 blijft de belofte aan Abraham staan, want ook toen de wet erbij kwam na Abraham, deed de wet niet af aan de belofte.
De Wet moest helemaal niet weg Peter, Yeshua verklaart juist dat de Wet in stand blijft en dat Hij die niet weg zal doen !
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Mattheus 5

Lucas 16
17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.
En, is alles geschied?

Ja,
Nee dus, nog lang niet alles is geschied op dat moment.
SInds 1948 is pas de profetie van de heroprichting van het Beloofde Land Israel geschied, de datum geheel in lijn met de bijbelcitaat waar het staat vermeld. Heel veel profetieen zullen nog geschieden.
Zie je, dit is weer hoe ik je ken. Een paar dagen geleden vergiste je je even:
ericjan schreef:Nee ik probeer juist duidelijk te maken dat Yeshua ALLES heeft vervuld, dus OOK de Genade aan Israel zoals deze aan hen door G;d is beloofd !
:flower1: (wij komen er nooit samen uit)
Het is minder inconsequent dan je hier doet voorkomen:
Yeshua heeft alles vervuld aangeaande de genade, maar NIET alle profetieen in de Schrift (zowel OT als NT) zijn vervuld door Yeshua.
En dus zegt Yehsua Zelf dat Hij al helemaal niet is gekomen om de Wet van G'd af te schaffen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2869
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Herstel van Israël

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef: 21 jun 2018, 08:54
Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Eliyahu schreef:
peda schreef:Inderdaad stamt Jezus volgens het verhaal in directe lijn af van David, de zuivere Juda lijn.
Bs"d

Van welke stam iemand is, dat gaat via de vader. En aangezien JC geen menselijke vader had, was hij dus niet in mannelijke lijn een afstamming van Judah en niet van David.
En daarom kan hij niet de messias zijn.

"Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Waarom noemde David hem dan zijn Heer?
Bs"d

Dat deed hij niet.
Welles.

Mat 22
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Bs"d

Nee, dat doet hij niet, zie hier: https://sites.google.com/site/777mountzion/psalm110nl
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2869
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Herstel van Israël

Bericht door Eliyahu »

ericjan schreef: 21 jun 2018, 08:51
Eliyahu schreef:
peda schreef:Inderdaad stamt Jezus volgens het verhaal in directe lijn af van David, de zuivere Juda lijn.
Bs"d

Van welke stam iemand is, dat gaat via de vader. En aangezien JC geen menselijke vader had, was hij dus niet in mannelijke lijn een afstamming van Judah en niet van David.
En daarom kan hij niet de messias zijn.

"Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Een Jood is ieder persoon wiens moeder een Jood (Jodin)
Traditioneel Jodendom houdt vol dat iemand Jood is als zijn moeder Joods is, ongeacht wat zijn vader is.
Bs"d

Klopt, het wel of niet Jood zijn gaat via de moeder.

Maar van welke stam iemand is, gaat via de vader. Waarbij opgemerkt moet worden dat dan wel de moeder Joods moet zijn, anders is het kind niet Joods, en dan ook niet van de stam van de vader.

Een vader kan zijn stam niet overdragen door adoptie. Een leviet die een kind adopteert kan dat kind geen dienst laten doen in de tempel, dat gaat alleen via natuurlijke afstamming.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Herstel van Israël

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 29 okt 2018, 07:39
Piebe Paulusma schreef: 21 jun 2018, 08:54
Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Eliyahu schreef:
Bs"d

Van welke stam iemand is, dat gaat via de vader. En aangezien JC geen menselijke vader had, was hij dus niet in mannelijke lijn een afstamming van Judah en niet van David.
En daarom kan hij niet de messias zijn.

"Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Waarom noemde David hem dan zijn Heer?
Bs"d

Dat deed hij niet.
Welles.

Mat 22
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Bs"d

Nee, dat doet hij niet, zie hier: https://sites.google.com/site/777mountzion/psalm110nl
Welles

"Hier is de verklaring van de grote middeleeuwse joodse geleerde rabbijn Moshe ben Nachman, ook wel bekend als de Ramban"
Die verklaring van Piebe vind ik beter.