Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Biker schreef: Satan wist wel wie Jezus was, maar niet wat het plan was om door Hem verslagen te worden, denk ik.
Anders had hij de joden niet gebruikt om hen Hem te laten kruisigen.
De profetie in Gen.3:15 wordt wel tegen de slang of Satan gericht. Er zou voorzien worden in een "zaad" die Satan in de kop zou vermorzelen. Maar voordat dat zou gebeuren zou Satan het beloofde zaad in de hiel vermorzelen. Hij zou Jezus dus ook een slag toebrengen. Alleen deze zou tijdelijk zijn.
Satan was dus wel op de hoogte. Hij had wellicht het idee dat hij Gods voornemen kon dwarsbomen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Hoe dan ook. In de kerk hadden ze vorige zondag bij ons over:
Markus 1

40 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed; hij smeekte hem om hulp en zei, terwijl hij op zijn knieën viel: ‘Als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 41 Jezus kreeg medelijden, stak zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ 42 En meteen verdween zijn huidvraat en hij was rein. 43 Jezus stuurde hem weg met de ernstige waarschuwing: 44 ‘Denk erom dat u tegen niemand iets zegt, maar ga u aan de priester laten zien en breng het reinigingsoffer dat Mozes heeft voorgeschreven, als getuigenis voor de mensen.’ 45 Maar toen de man vertrokken was, ging hij overal breeduit rondvertellen wat er gebeurd was, met als gevolg dat Jezus niet langer openlijk in een stad kon verschijnen, maar op eenzame plaatsen buiten de steden moest blijven. Toch bleven de mensen van alle kanten naar hem toe komen.
De uitleg werd toen gegeven dat het te maken heeft met waar het om draait. Niet om het wonder, waarop de mensen dan tot Hem zouden komen voor de wonderen, maar dat het draaide om de reiniging wat zichtbaar is in de tempel. Maar de melaatse bleef te veel stil staan bij het wonder en was daar zo vol van dat hij zijn mond er niet over kon houden. God snapt dat wel, maar het draait bij Hem niet om dat wonder.

Strikt genomen zegt Jezus nergens "waarom" Hij dit zei. Hij geeft gewoon de opdracht het niet verder te vertellen, zonder het te beargumenteren. Elders dus zoals we lezen wel inderdaad dat de oversten van deze wereld (meer dan de duivel alleen) zich niet door te veel kennis zouden moeten bekeren. Maar dit kan de duivel of de demonen niet zijn, want zij weten overal wel van en ze sidderen.
De demonen die de varkens werden ingedreven vroegen zich ook af of de Zoon van God hen al voor het eindoordeel zal willen pijnigen.
Het gaat om de genen die verblind zijn door hen, dat moet haast wel.

De uitleggingen komen van ons. We kunnen kijken naar wat er zal gebeuren als het wel verteld wordt, wel we zien dat Jezus zich moest schuil houden. We zien dat de oversten van deze wereld zich roeren. We zien dat die oversten van deze wereld altijd de schapen van de kudden proberen te misleiden. Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep. Ook als Hij de dochtertje van Jaïrus wil laten opstaan uit de dood, stuurt Hij de mensen die er om moeten lachen dat Hij een dode uit de dood kan laten opstaan uit huis. Zo min mogelijk ruis is het devies.

En je ziet het, zelfs als Jezus zich schuil houdt, stroomt de wereld naar Hem toe..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

snappie schreef:
Zolderworm schreef:
snappie schreef:
Zolderworm schreef:Je snapnie wat ik wil zeggen. Met dit soort kinderverhaaltjes over Satan, Jezus en de engelen, die het niet helemaal wisten, maken jullie de christelijke religie volslagen belachelijk.
Je bedoelt dat jij het belachelijk vind. (overigens zei ik niet dat Jezus het niet wist) Die kinderverhaaltjes staan gewoon in de Bijbel hoor.
Maar misschien kan jij me vertellen wat dat dan wél betekent volgens jou?
Deze verhalen zijn simpelweg een mysterie. Ze proberen iets te vertellen wat wij verstandelijk niet kunnen begrijpen. Als je er op een kinderlijke manier verstandelijk over gaat redeneren, zoals jullie doen, dan sluit je je af voor de werkelijkheid ervan. Dan blijf je alleen maar hangen in je eigen verhaaltjes à la de fabeltjeskrant.
jij gelooft dat het een onbegrijpelijk mysterie is, prima.
Ik geloof van niet, ook prima lijkt mij.
Echter een mening is geen feit, snappie?
Ach, het was misschien interessant geweest om hierover van gedachten te wisselen.
Only dead fish go with the flow
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Hoe dan ook. In de kerk hadden ze vorige zondag bij ons over:
Markus 1

40 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed; hij smeekte hem om hulp en zei, terwijl hij op zijn knieën viel: ‘Als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 41 Jezus kreeg medelijden, stak zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ 42 En meteen verdween zijn huidvraat en hij was rein. 43 Jezus stuurde hem weg met de ernstige waarschuwing: 44 ‘Denk erom dat u tegen niemand iets zegt, maar ga u aan de priester laten zien en breng het reinigingsoffer dat Mozes heeft voorgeschreven, als getuigenis voor de mensen.’ 45 Maar toen de man vertrokken was, ging hij overal breeduit rondvertellen wat er gebeurd was, met als gevolg dat Jezus niet langer openlijk in een stad kon verschijnen, maar op eenzame plaatsen buiten de steden moest blijven. Toch bleven de mensen van alle kanten naar hem toe komen.
De uitleg werd toen gegeven dat het te maken heeft met waar het om draait. Niet om het wonder, waarop de mensen dan tot hem zouden komen voor de wonderen, maar dat het draaide om de reiniging wat zichtbaar is in de tempel. Maar de melaatse bleef te veel stil staan bij het wonder en was daar zo vol van dat hij zijn mond er niet over kon houden. God snapt dat wel, maar het draait bij Hem niet om dat wonder.

Strikt genomen zegt Jezus nergens "waarom" Hij dit zei. Hij geeft gewoon de opdracht het niet verder te vertellen, zonder het te beargumenteren.

De uitleggingen komen van ons. We kunnen kijken naar wat er zal gebeuren als het wel verteld wordt, wel we zien dat Jezus zich moest schuil houden. We zien dat de oversten van deze wereld zich roeren. We zien dat die oversten van deze wereld altijd de schapen van de kudden proberen te misleiden. Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep. Ook als Hij de dochtertje van Jaïrus wil laten opstaan uit de dood, stuurt Hij de mensen die er om moeten lachen dat Hij een dode uit de dood kan laten opstaan uit huis. Zo min mogelijk ruis is het devies.

En je ziet het, zelfs als Jezus zich schuil houdt, stroomt de wereld naar Hem toe..
In Mattheus 12:15-21 krijgen we enige uitleg. Het is een vervulling van een profetie in Jesaja 42:1,2. Jezus verkondigde zijn boodschap en genas mensen, maar niet luid roepend over de straten. Dat zou sensatie gewekt hebben. Jezus wilde kennelijk dat mensen tot de conclusie kwamen dat hij de Messias was door hun eigen waarnemingen en niet door allelei sensationele berichten.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: dan vind ik het zeer aannemelijk dat de gevallen engelen buitenaardse materiële wezens zullen blijken te zijn.
Nee, absoluut niet. Dan zouden wij mensen enkel engelen bij ons hebben en geen last ondervinden van demonen en is alles wat wij verkeerd doen niet beïnvloed door het rijk van de duisternis. Echter dat leert de bijbel niet en daarbij is het voor buitenaardse wezens onmogelijk om de aarde vanaf hun planeten te bereiken. Die liggen gewoon te ver weg.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door snappie »

Zolderworm schreef:Ach, het was misschien interessant geweest om hierover van gedachten te wisselen.
Zou kunnen, maar als je direct al begint over 'kinderlijk en fabeltjeskrant enzo' dan voel ik me niet serieus genomen in mijn geloof, en hoeft het voor mij niet meer.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door callista »

Sanne schreef:
Biker schreef: Satan wist wel wie Jezus was, maar niet wat het plan was om door Hem verslagen te worden, denk ik.
Anders had hij de joden niet gebruikt om hen Hem te laten kruisigen.
De profetie in Gen.3:15 wordt wel tegen de slang of Satan gericht. Er zou voorzien worden in een "zaad" die Satan in de kop zou vermorzelen. Maar voordat dat zou gebeuren zou Satan het beloofde zaad in de hiel vermorzelen. Hij zou Jezus dus ook een slag toebrengen. Alleen deze zou tijdelijk zijn.
Satan was dus wel op de hoogte. Hij had wellicht het idee dat hij Gods voornemen kon dwarsbomen.
Waar staat in het paradijsverhaal in Genesis dat de slang Satan of de duivel is of zou zijn? :roll:
Er staat slang en geen Satan.....

Het gaat daar over de slang, die o.a. het symbool is [in bijna alle culturen] van wedergeboorte, levensenergie kennis, bewustwording en vruchtbaarheid.....denk bv. ook aan de esculaap
Of als kosmische kracht in het scheppingsverhaal van het Hindoeïsme....en bij de Inca's

Nergens als Satan of duivel....dat lijkt mij toch een invulling...inlegkunde..
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

snappie schreef:
Zolderworm schreef:Ach, het was misschien interessant geweest om hierover van gedachten te wisselen.
Zou kunnen, maar als je direct al begint over 'kinderlijk en fabeltjeskrant enzo' dan voel ik me niet serieus genomen in mijn geloof, en hoeft het voor mij niet meer.
Daar heb je een punt. Maar ja, het is nu eenmaal zoals het op mij overkomt, zoals jullie bezig zijn. Voor mij beschrijft het evangelieverhaal bepaalde innerlijke processen, en als je dit allemaal letterlijk gaat zien, als een soort verhaaltje met Jezus, Satan en engelen, dan gaat de werkelijke betekenis, volgens mij, volledig aan je voorbij. De werkelijke betekenis zou bijvoorbeeld een innerlijk transformatie-proces kunnen zijn, en de figuren die er een rol in spelen, zijn dan de innerlijke factoren. Volgens mij moeten we de kleuterklas verlaten en deze discussie naar een wat hoger niveau tillen.
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Biker schreef:
Het gaat er m.i. om, dat satan om de tuin geleid zou worden, weerstaan zou worden. De eerste en enige Mens die hem weerstond en niet onder zijn heerschappij te krijgen was, is de Enige die dit heeft gedaan, waardoor de eerste Adam , die zich door zijn ongehoorzaanheid onder satan's heerschappij had geplaatst, vervangen kon worden door de tweede Adam, Jezus, die de dood, de straf daarop, versloeg.Dat Jezus onder deze omstandigheden voor de verleiding tot ongehoorzaamheid zou kunnen bezwijken besefte de overste van deze wereld maar al te goed. Om die reden dacht hij alle kans van slagen te hebben.
“Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende (Adam)”. En vervolgens vinden we in Romeinen 5:17-19: “Want, indien door de overtreding van de ene (Adam) de dood als koning is gaan heersen door die ene (Adam), veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus. Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van een mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van een zeer velen rechtvaardigen worden”. Het is dus de gehoorzaamheid van de tweede Adam die staat tegenover de ongehoorzaamheid van de eerste Adam! De laatste Adam nam de macht van de satan terug die de satan door toedoen van de eerste Adam in handen had gekregen.
“Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd”. Het moment waarop dit gebeurde vinden we in Hebreeën 2:14: “Daar nu de kinderen (= de mensen) aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen”.
Tja, met het meeste wat je hier schrijft ben ik het van harte eens. Maar dat satan niet wist dat Jezus de zoon van God was, lijkt me toch onwaarschijnlijk. Hij is er steeds op uit geweest om de komst van de Messias te verhinderen. Waarom ging hij Jezus dan verzoeken in de woestijn en gebruikte hij de aanspraak "zoon van God"? Maar misschien heb je wel gelijk. In ieder geval heeft satan zich er lelijk op verkeken. Toen hij dacht Jezus aan het kruis verslagen te hebben, bleek dat juist de grootste overwinning aller tijden te zijn.
Ik denk simpelweg dat Satan van alle kennis op de hoogte is. Hij weet wie bij God horen, wie de engelen zijn en dat Jezus de Mensenzoon is in wie Gods Zoon openbaar werd (!!) weet hij beter dan wij allemaal bij elkaar, maar één ding ontbeert Hem: "wijsheid",
waardoor Hij Gods plan gemist had om door de dood van de Mensenzoon, Gods Zoon de overwinning te geven op de dood.

Gods Zoon is Hoe God de Vader Zijn Geest noemt die door de Mensenzoon Jezus heen werkt en Hem tot Heer maakt.
De Mensenzoon en Gods Zoon zijn als het ware met elkaar tot volwaardige eenheid gekomen door het volbrachte werk aan het kruis.
Vanaf toen veranderde Jezus en kon Maria Hem niet aanraken. Hij kon nu ook openbaren in de visioen aan Saulus o.a.
God en Jezus zijn daarin echt ondanks al satans pogingen onafscheidelijk van elkaar gebleken.
God heeft in Zijn Geest (Gods werkelijk Zoon is Zijn Geest) Jezus altijd werkelijk bij gestaan en Hem als Koning over ons laten heersen in dienstbaarheid. Deze Geest (Gods werkelijke Zoon) zal ook ons op laten staan uit de dood en als mede koningen in dienstbaarheid laten heersen over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die komt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

callista schreef:
Sanne schreef:
Biker schreef: Satan wist wel wie Jezus was, maar niet wat het plan was om door Hem verslagen te worden, denk ik.
Anders had hij de joden niet gebruikt om hen Hem te laten kruisigen.
De profetie in Gen.3:15 wordt wel tegen de slang of Satan gericht. Er zou voorzien worden in een "zaad" die Satan in de kop zou vermorzelen. Maar voordat dat zou gebeuren zou Satan het beloofde zaad in de hiel vermorzelen. Hij zou Jezus dus ook een slag toebrengen. Alleen deze zou tijdelijk zijn.
Satan was dus wel op de hoogte. Hij had wellicht het idee dat hij Gods voornemen kon dwarsbomen.
Waar staat in het paradijsverhaal in Genesis dat de slang Satan of de duivel is of zou zijn? :roll:
Er staat slang en geen Satan.....
In het Paradijsverhaal staat dat niet. Maar andere delen van de Bijbel geven meer duidelijkheid. Openbaring 12:9 zegt dat de oorspronkelijke slang Satan is. En Jezus geeft aan dat ook Satan als het ware kinderen of "zaad" heeft. Hij noemt ze "addergebroed". Zie Matth.23:33 en Joh.8:44. Als Jezus Satan hier de "vader van de leugen" noemt, verwijst hij naar de eerste leugen die verteld werd en dat was in het paradijs; door de slang.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Hoe dan ook. In de kerk hadden ze vorige zondag bij ons over:
Markus 1

40 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed; hij smeekte hem om hulp en zei, terwijl hij op zijn knieën viel: ‘Als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 41 Jezus kreeg medelijden, stak zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ 42 En meteen verdween zijn huidvraat en hij was rein. 43 Jezus stuurde hem weg met de ernstige waarschuwing: 44 ‘Denk erom dat u tegen niemand iets zegt, maar ga u aan de priester laten zien en breng het reinigingsoffer dat Mozes heeft voorgeschreven, als getuigenis voor de mensen.’ 45 Maar toen de man vertrokken was, ging hij overal breeduit rondvertellen wat er gebeurd was, met als gevolg dat Jezus niet langer openlijk in een stad kon verschijnen, maar op eenzame plaatsen buiten de steden moest blijven. Toch bleven de mensen van alle kanten naar hem toe komen.
De uitleg werd toen gegeven dat het te maken heeft met waar het om draait. Niet om het wonder, waarop de mensen dan tot hem zouden komen voor de wonderen, maar dat het draaide om de reiniging wat zichtbaar is in de tempel. Maar de melaatse bleef te veel stil staan bij het wonder en was daar zo vol van dat hij zijn mond er niet over kon houden. God snapt dat wel, maar het draait bij Hem niet om dat wonder.

Strikt genomen zegt Jezus nergens "waarom" Hij dit zei. Hij geeft gewoon de opdracht het niet verder te vertellen, zonder het te beargumenteren.

De uitleggingen komen van ons. We kunnen kijken naar wat er zal gebeuren als het wel verteld wordt, wel we zien dat Jezus zich moest schuil houden. We zien dat de oversten van deze wereld zich roeren. We zien dat die oversten van deze wereld altijd de schapen van de kudden proberen te misleiden. Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep. Ook als Hij de dochtertje van Jaïrus wil laten opstaan uit de dood, stuurt Hij de mensen die er om moeten lachen dat Hij een dode uit de dood kan laten opstaan uit huis. Zo min mogelijk ruis is het devies.

En je ziet het, zelfs als Jezus zich schuil houdt, stroomt de wereld naar Hem toe..
In Mattheus 12:15-21 krijgen we enige uitleg. Het is een vervulling van een profetie in Jesaja 42:1,2. Jezus verkondigde zijn boodschap en genas mensen, maar niet luid roepend over de straten. Dat zou sensatie gewekt hebben. Jezus wilde kennelijk dat mensen tot de conclusie kwamen dat hij de Messias was door hun eigen waarnemingen en niet door allelei sensationele berichten.
Daar zie je ook wat Hij kwam doen weer en ook gaat doen en aan het doen is.
Uitleg over Zijn redenen wordt daarin ook niet strak gegeven. Ik denk dat Jezus dat bewust doet.
Hij wil dat we ons focussen op de kern inderdaad en niet verzanden in bijzaken.
Uiteindelijk is de kern (leven vanuit Gods Licht) het belangrijkste.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door callista »

Sanne schreef:
callista schreef:
Sanne schreef:
Biker schreef: Satan wist wel wie Jezus was, maar niet wat het plan was om door Hem verslagen te worden, denk ik.
Anders had hij de joden niet gebruikt om hen Hem te laten kruisigen.
De profetie in Gen.3:15 wordt wel tegen de slang of Satan gericht. Er zou voorzien worden in een "zaad" die Satan in de kop zou vermorzelen. Maar voordat dat zou gebeuren zou Satan het beloofde zaad in de hiel vermorzelen. Hij zou Jezus dus ook een slag toebrengen. Alleen deze zou tijdelijk zijn.
Satan was dus wel op de hoogte. Hij had wellicht het idee dat hij Gods voornemen kon dwarsbomen.
Waar staat in het paradijsverhaal in Genesis dat de slang Satan of de duivel is of zou zijn? :roll:
Er staat slang en geen Satan.....
In het Paradijsverhaal staat dat niet.
Dat is voor mij genoeg...dank je...duidelijk...de rest is inlegkunde
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
Sanne schreef:
callista schreef:
Sanne schreef: De profetie in Gen.3:15 wordt wel tegen de slang of Satan gericht. Er zou voorzien worden in een "zaad" die Satan in de kop zou vermorzelen. Maar voordat dat zou gebeuren zou Satan het beloofde zaad in de hiel vermorzelen. Hij zou Jezus dus ook een slag toebrengen. Alleen deze zou tijdelijk zijn.
Satan was dus wel op de hoogte. Hij had wellicht het idee dat hij Gods voornemen kon dwarsbomen.
Waar staat in het paradijsverhaal in Genesis dat de slang Satan of de duivel is of zou zijn? :roll:
Er staat slang en geen Satan.....
In het Paradijsverhaal staat dat niet.
Dat is voor mij genoeg...dank je...duidelijk...de rest is inlegkunde
De satan is een bedacht wezen, omdat men een zondebok moest hebben voor de toevalige kwaadaardige dingen die men overkwam, zoals men bijvoorbeeld ook eens zogenaamde heksen daarvan de schuld gaf.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

Martine schreef:Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Ja, voor mij staan uitspraken als "Satan wist dat Jezus de zoon van God was" en "de engelen wisten het ook niet helemaal" op hetzelfde niveau als "de engelen gingen naar Albert Heijn om de bonus-aanbieding te kopen". Het is een volstrekte verstoffelijking, alsof het om een kinderverhaaltje gaat. Het neerhalen en beledigen van het christendom.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 19 feb 2015, 13:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door callista »

Martine schreef:Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Ik sluit me hierbij aan.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep.

.
In Lucas 18;31-34 lees je inderdaad dat Jezus zijn discipelen vertelde wat er moest gebeuren, maar ook zij begrepen er niets van.
NOG niet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

Biker schreef:
Gaitema schreef:Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep.

.
In Lucas 18;31-34 lees je inderdaad dat Jezus zijn discipelen vertelde wat er moest gebeuren, maar ook zij begrepen er niets van.
NOG niet.
De vraag is natuurlijk: waarom mocht de grote schare niet weten wat het betekende? Wat heeft het dan nog voor zin om zo'n gelijkenis te vertellen?
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: Dat is voor mij genoeg...dank je...duidelijk...de rest is inlegkunde
De bijbel is meer dan Genesis. Dat hij de duivel is, dat is geen bedenksel van kerkmensen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: De satan is een bedacht wezen, omdat men een zondebok moest hebben voor de toevalige kwaadaardige dingen die men overkwam, zoals men bijvoorbeeld ook eens zogenaamde heksen daarvan de schuld gaf.
Dan lees je te vlug.
Het Bijbelse thema is dat hier de ene die misleid is de andere misleid heeft.
De dader is vaak ook het slachtoffer.
De demonen zijn door satan misleid en satan misleidde zichzelf. De mensen worden ook zo misleid en misleiden anderen weer.
Dan komen de beschuldigende vingers. Adam wijst naar Eva en Eva wijst naar de slang, maar God straft ze alle drie.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Als je het geloof nergens kan verklaren, ben je in het geheel verblind voor Gods waarheid.
De Heilige Geest openbaard immers de waarheid in Gods geheimenissen.
Daarom sprak Jezus ook in gelijkenissen, zodat alleen voor de zijnen het Licht zal dagen en de wijzen van deze wereld het niet zullen kunnen vatten.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Gaitema schreef:Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep.

.
In Lucas 18;31-34 lees je inderdaad dat Jezus zijn discipelen vertelde wat er moest gebeuren, maar ook zij begrepen er niets van.
NOG niet.
Klopt. En de voorgaande profeten hadden dat ook. Het zal er ook mee te maken hebben dat de discipelen vast zaten aan hun aangeleerde denkbeelden. De Messias zou immers de Romeinen verslaan, maar een stervende Christus is wel totaal dat wat ze er niet van gedacht zouden kunnen hebben.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Zolderworm schreef:
Biker schreef:
Gaitema schreef:Altijd als Jezus iets openbaar maakt, wil Hij dat graag doen met de zijnen, zonder de anderen erbij te hebben.
Hij laat de grote schare gaan en openbaart aan een klein gezelschap wat Hij met zijn gelijkenissen bedoeld, terwijl de grote schare het niet begreep.

.
In Lucas 18;31-34 lees je inderdaad dat Jezus zijn discipelen vertelde wat er moest gebeuren, maar ook zij begrepen er niets van.
NOG niet.
De vraag is natuurlijk: waarom mocht de grote schare niet weten wat het betekende? Wat heeft het dan nog voor zin om zo'n gelijkenis te vertellen?
Ook daar gaf Jezus antwoord op,
'Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, aan hen is dat niet gegeven…'" (Matth 13;10 etc)
10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.
12 Want wie heeft, aan hem zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, van hem zal afgenomen worden, zelfs wat hij heeft.
13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet horen, ook al horen zij, en ook niet begrijpen.
14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld die zegt: Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen; en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken.

Onderwijs is pas verhelderend, wanneer men verlangt het te begrijpen. Het is niet alleen een kwestie van luisteren naar wat gezegd wordt, men moet zich in zekere zin openstellen voor de boodschap die aangeboden wordt.
-Dat weigeren velen.
De smoesjes inlegkunde en puzzelboek doen dan hun intrede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Biker schreef:
Onderwijs is pas verhelderend, wanneer men verlangt het te begrijpen. Het is niet alleen een kwestie van luisteren naar wat gezegd wordt, men moet zich in zekere zin openstellen voor de boodschap die aangeboden wordt.
-Dat weigeren velen.
De smoesjes inlegkunde en puzzelboek doen dan hun intrede.
Jezus bevestigt dat in Lukas 10:21. Zelfs kleine kinderen kunnen het begrijpen. In vergelijking met de hoogopgeleide schriftgeleerden in Jezus tijd, waren Jezus discipelen vaak eenvoudige mensen. Toch openbaarde Jezus juist aan hen zaken die het begrip van de zogenoemde "wijzen en intellectuelen" te boven gingen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Gaitema schreef:
Martine schreef:Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Als je het geloof nergens kan verklaren, ben je in het geheel verblind voor Gods waarheid.
De Heilige Geest openbaard immers de waarheid in Gods geheimenissen.
Daarom sprak Jezus ook in gelijkenissen, zodat alleen voor de zijnen het Licht zal dagen en de wijzen van deze wereld het niet zullen kunnen vatten.
Ik ben het zeer grondig met je oneens.
Het is nogal wat, wat je zegt: "geheel verblind voor Gods waarheid."
Er zijn dingen, óók in de Bijbel, die voor ons nietige mensen een mysterie zijn en blijven. En als mensen er toch een verklaring voor willen hebben, maken ze het kapot. Want het zijn heilige dingen.
De Heilige Geest openbaart dingen ja. Maar niet alles. Want er is ook zoiets als Gods geheimenis. Daar mogen we domweg niet aankomen. Het is soms een openbaring (!) voor de mens om dingen niet te willen verklaren - het geeft dan 'zomaar' een grote rust: geloven is vooral ook overgeven aan God, dat het goed is, zoals het is...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.