Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
meribel schreef:Ik begrijp je niet.
Het Koninkrijk der hemelen is de geestelijke wereld, waarin de " geestelijke bewoners' na 2000 jaar helaas ver zijn afgedwaald en afgevallen van het ware geloof, hun Koning is niet meer zo blij met hen, want ze vinden zichzelf rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek, denken ze.
Daarom wordt het ook vergeleken met een mosterdboom/struik, duizenden vertakkingen, met allerlei kwetterend nestelend gevogelte, 3000 dominaties die allemaal de ware leer claimen.
maar ze zijn blind , naakt en ellendig, zegt Openbaring 3
Jezus roept hen op ijverig te zijn en zich te bekeren.En goud ter zuivering/loutering toe te passen.

Want dat ontbreekt nog aan hun systematische belijdenisgeschriften.
Heel plechtig klinkt het braaf en vroom, dat ze in God geloven en zijn Zoon,
maar zich bekeren, dat hoef je velen niet te leren.

(en die belijdenis ontbreekt ook in deze "belijdenis van de ware leer" )
Geestelijke wereld?
En dit dan?

Openbaring 21:10 Hij dan voerde mij in de kracht van de geest weg naar een grote en hoge berg, en hij toonde mij de heilige stad Jeruzalem, die van God uit de hemel neerdaalde.

Het hemelse Jeruzalem is Gods regering die bestaat uit Jezus en de kleine kudde.
Zij gaan dus OVER de aarde regeren. Daarop bevinden zich de overlevenden van Gods ingrijpen, de grote schare.

De aardse situatie is dan veranderd.

Openbaring 21:
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”

Mt 6:10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.

Mt 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; 
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.
21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 

Mt 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

Mt 13:
18 Luistert GIJ dan naar de illustratie van de man die zaaide. 
19 Wanneer iemand het woord van het koninkrijk hoort maar de betekenis ervan niet begrijpt, komt de goddeloze en rukt weg wat in zijn hart is gezaaid; dit is degene die langs de weg is gezaaid. 
20 Die op de rotsachtige plekken is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en het terstond met vreugde aanvaardt. 
21 Hij heeft echter geen wortel in zich, maar blijft een tijdlang, en nadat er wegens het woord verdrukking of vervolging is ontstaan, wordt hij terstond tot struikelen gebracht. 
22 Die tussen de doorns is gezaaid, dat is hij die het woord hoort, maar de zorg van dit samenstel van dingen en de bedrieglijke kracht van de rijkdom verstikken het woord, en hij wordt onvruchtbaar. 
23 Die op de voortreffelijke aarde is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en de betekenis ervan begrijpt, die werkelijk vrucht draagt en voortbrengt, deze honderd-, die zestig-, de ander dertigvoud.”
24 Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk geworden aan een mens die voortreffelijk zaad op zijn veld zaaide.
25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen de tarwe, en ging weg. 
26 Toen de halmen opschoten en vrucht voortbrachten, kwam vervolgens ook het onkruid te voorschijn. 
27 Daarom gingen de slaven van de heer des huizes naar hem toe en zeiden: ’Meester, hebt gij niet voortreffelijk zaad op uw veld gezaaid? Hoe komt het dan dat er onkruid op staat?’ 
28 Hij zei tot hen: ’Een vijand, een mens, heeft dit gedaan.’ Zij zeiden tot hem: ’Wilt gij dan dat wij heengaan en het verzamelen?’ 
29 Hij zei: ’Neen, opdat GIJ niet soms bij het verzamelen van het onkruid tegelijk daarmee de tarwe uittrekt. 
30 Laat beide te samen opgroeien tot de oogst, en in de oogsttijd zal ik de oogsters zeggen: Verzamelt eerst het onkruid en bindt het in bundels om het te verbranden, en gaat daarna de tarwe in mijn voorraadschuur bijeenbrengen.’”

De meeste mensen zullen, net als in de eerste eeuw, het goede nieuws niet aanvaarden.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:In de eerste eeuw is dan ook het meeste mis gegaan, maar ik wil je alleen bemoedigen met de gedachte dat Jezus zijn schapen altijd zal blijven hoeden. Schapen die ronddolen door de bergen zijn een prooi voor de wolven. Maar onder Jezus' hoede wordt ook het honderdste verdwaalde schaap gered. Dat deed Jezus niet uit eigen kracht, maar op gezag van de Vader en door Zijn Geest. Hij was hierin dienstbaar voor heel de kudde en voor de Vader. Op Zijn gezag en in die Kracht leven wij :)
Ik heb alleen de intentie om lering te trekken uit de gebeurtenissen, die in de Bijbel beschreven zijn.
De geschiedenis herhaald zich steeds weer. Sommigen kunnen de gezonde leer niet verdragen.
Ga niet buiten datgene wat geschreven staat (1 Korinthiërs 4:6).
Vele mensen menen Jezus te volgen, maar toch zegt de bijbel dat slechts weinigen de weg, die naar eeuwig leven op aarde leidt, kunnen vinden.
Dat is waar :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef: Ik kan geen nekele bijbeltekst vinden waar zuurdesem in deeg voor iets positiefs staat.
Zuurdesem staat hier voor afval. De apostelen bestreden de afval zoveel mogelijk.

„Laat niemand u op enigerlei wijze verleiden, want die dag komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.” — 2 Thessalonicenzen 2:3.

Paulus werd door de Joden van afval beschuldigd. Zijzelf overtraden de geboden opzettelijk en vervolgeden Jezus en zijn volgelingen.

Men negeert nu ook de Bijbelse normen en waarden en knijpen zelfs een oogje toe.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Adinomis schreef:Zuurdesem wordt gevormd door een bacterieel rottingsproces, wat we gisten noemen.
Ik heb indertijd ook zelf zuurdesembrood gebakken. Van je deeg houd je iedere keer een beetje achter, wat je weer verder laat gisten. Dus dat rottingsproces - wat overigens plezierige eigenschappen heeft - gaat steeds maar door.
:-) Wat zijn de plezierige eigenschappen?
In dit geval wordt het gebakken brood niet zo hard als een plank.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:[quote="Gaitema"
Wat ik uit Adinomis' bijdrage zie is het zelfde als met het brood dat Jezus breekt en aan duizenden mensen voedt.
Het vermeerderd zich en zo zal Gods Koninkrijk dat ook doen. Wat namelijk aan de christen nog duister is, valt niet onder Gods Koninkrijk.
Immers is Jezus de Koning van dit Koninkrijk en onder Zijn regie vinden geen werken van de duisternis plaats.
Wie immers in Christus is, die zondigt niet. Slechts op de momenten dat we niet onder de autoriteit van Jezus Christus handelen zondigen wij.
Dan ben je onder de autoriteit van de overste van de wereld.

Ook gaat dit stuk niet over de gemeentes en vele kerken. Nee, het gaat over het Lichaam van Christus.
Het Lichaam van Christus is kerngezond. Want het is geheel gestuurd door het Hoofd, Jezus Christus zelf.
Op de momenten dat we zondigen, handelen wij buiten het Lichaam/rijk van Christus.

Het kan onmogelijk zijn dat het Koninkrijk van God zelf in zonde ligt. Vooral omdat we rein zijn, door het Woord dat Jezus Christus tot ons spreekt.
Adonimus heeft het goed uitgelegd, ik natuurlijk niet. ;)
Jij zegt:"
Dat het zuurdesem in de ene vers als iets negatiefs wordt weergegeven, wil niet zeggen dat dit in het andere ook gebeurd."

Hoe kan iemand dit nu begrijpen !?
Je zegt in feite:
Dat zonde en opgeblazenheid de ene keer slecht is, wil niet zeggen dat dit "in het andere" ook gebeurd...

Daarom kan ik niet regaeren op wat je schrijft, want ik heb het gevoel dat 80 % niet aankomt.Je wringt en kronkelt om datgene te verdedigen wat je geleerd is, ondanks dat alles op het tegenovergestelde wijst.
Maar goed, neem het dan van Adonimus aan.
Ik vertrouw jouw bijdragen inderdaad niet nee. Als alles waar wij voor staan voor de duivel aangezien wordt, zullen we kennelijk niet het zelfde geloof hebben. Maar in de eerste plaats vind ik het vreemd om het Koninkrijk van God met een duivelse uitwerking te vergelijken. Daarom voelt jouw reactie als onjuist bij me aan. Ik zie ook nergens in de bijbel staan dat zuurdezum altijd slecht betekend. Dat is met vuur ook niet altijd zo. De ene keer staat de vuur voor het gericht van de tweede dood en de andere keer voor de kracht van de Heilige Geest met Pinksteren.

Ik heb ook met mijn vriendin over jouw bijdragen gehad, over hoe je tegen ons aankijkt.
Zij heeft medelijden met je en ziet in jouw bijdragen een dwaalleer, waarbij je door de nadruk te leggen op bijzaken de kern van het evangelie mist.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

De Wachttoren van Babel... :w
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Alpha schreef:
Biker schreef: Ik kan geen nekele bijbeltekst vinden waar zuurdesem in deeg voor iets positiefs staat.
Zuurdesem staat hier voor afval. De apostelen bestreden de afval zoveel mogelijk.

„Laat niemand u op enigerlei wijze verleiden, want die dag komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.” — 2 Thessalonicenzen 2:3.

Paulus werd door de Joden van afval beschuldigd. Zijzelf overtraden de geboden opzettelijk en vervolgeden Jezus en zijn volgelingen.

Men negeert nu ook de Bijbelse normen en waarden en knijpen zelfs een oogje toe.
Er zullen overeenkomsten zijn, de afval begon al in de 4de eeuw, toen de kerk illegaal de macht greep en mensen ging vervolgen
Ze heerste ipv diende.
Maar is het niet absurd dat er mensen zijn, die Jezus woorden over de toekomst der Gemeente totaal naast zich neerleggen, en naar niemand luisteren.
Jezus zegt, zal ik nog geloof vinden, wanneer Ik terugkom.
Zij zeggen, het zuurdesem heeft zijn uitwerking gehad, en de hele wereld zal chriistelijk zijn.
Jezus zegt, de gemente zal vervolgd en gedood worden om mijns naams wil.
Nee, zeggen ze, in navolging van Augustinus, Bellum iustum!, compelle intrare, iedereen bekeren met het zwaard desnoods.
Paulus sloeg het stof van zijn voeten en ging verder wanneer mensen er geen oor voorhadden, maar zij nemen Calvijn's leer aan, die andersdenkende broeders in het vuur gooiden.
Zelfs Klazien uit Zalk zou die tijd niet overleefd hebben.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door snappie »

Dit lijkt mij een positieve zuurdesemtekst: Lev. 7: 13 Bij de koeken moet hij als zijn offergave gezuurd brood aanbieden, samen met zijn lof- en dankoffer.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

snappie schreef:Dit lijkt mij een positieve zuurdesemtekst: Lev. 7: 13 Bij de koeken moet hij als zijn offergave gezuurd brood aanbieden, samen met zijn lof- en dankoffer.
Niet mee eens. :smile:
Een koek is niet langer zuurdesem meer, na de werking van het vuur in de oven is de werking van het gistende deeg voorgoed voorbij.
Daarom moest ook het offer op het wekenfeest uit gezuurde broden bestaan, het louterende vuur van het bakken moest de werking van het gistende deeg stoppen, de zonde gestraft, zeg maar.
Lev 23:6tot de dag na de zevende sabbat zult gij tellen, vijftig dagen; dan zult gij een nieuw spijsoffer de Here brengen. 17Uit uw woonplaatsen zult gij twee beweegbroden meebrengen; uit twee tienden efa fijn meel zullen zij bereid worden, gezuurd zullen zij gebakken worden, eerstelingen voor de Here.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:De Wachttoren van Babel... :w
:lol:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Alpha schreef:
Biker schreef: Ik kan geen nekele bijbeltekst vinden waar zuurdesem in deeg voor iets positiefs staat.
Zuurdesem staat hier voor afval. De apostelen bestreden de afval zoveel mogelijk.

„Laat niemand u op enigerlei wijze verleiden, want die dag komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.” — 2 Thessalonicenzen 2:3.

Paulus werd door de Joden van afval beschuldigd. Zijzelf overtraden de geboden opzettelijk en vervolgeden Jezus en zijn volgelingen.

Men negeert nu ook de Bijbelse normen en waarden en knijpen zelfs een oogje toe.
Er zullen overeenkomsten zijn, de afval begon al in de 4de eeuw, toen de kerk illegaal de macht greep en mensen ging vervolgen
Ze heerste ipv diende.
Maar is het niet absurd dat er mensen zijn, die Jezus woorden over de toekomst der Gemeente totaal naast zich neerleggen, en naar niemand luisteren.
Jezus zegt, zal ik nog geloof vinden, wanneer Ik terugkom.
Zij zeggen, het zuurdesem heeft zijn uitwerking gehad, en de hele wereld zal chriistelijk zijn.
Jezus zegt, de gemente zal vervolgd en gedood worden om mijns naams wil.
Nee, zeggen ze, in navolging van Augustinus, Bellum iustum!, compelle intrare, iedereen bekeren met het zwaard desnoods.
Paulus sloeg het stof van zijn voeten en ging verder wanneer mensen er geen oor voorhadden, maar zij nemen Calvijn's leer aan, die andersdenkende broeders in het vuur gooiden.
Zelfs Klazien uit Zalk zou die tijd niet overleefd hebben.
Ik vind het allemaal goed vreemdsnuitige broeder, maar in werkelijkheid was de afval al in de eerste eeuw begonnen. Vier eeuwen eerder dan je aangaf.
Daardoor hebben we de oorspronkelijke Bijbelvertalingen ook niet meer. Bron Q is in de eerste vier eeuwen al totaal verkracht. Het boek "de Jeugd van Christus" compleet verwoest. Het vijfde evangelie voor de helft verdwenen. Wat er van over is hebben we aan de valse esoterische stroming te danken. De gnostische christenen hebben in de eerste eeuwen de meeste volgelingen gehad, wat ook haar effect heeft gekend. De Maria en heiligen vereringen ontstonden al in de eerste eeuw van het christendom. Vele krankzinnig overgeleverde opgeblazen evangeliebrieven gingen in de tijd van de apostelen al de ronde, waarvan er nog overleveringen zijn te vinden in het huidige verzamelwerk "buiten de vesting". Door de vele stromingen van het christendom in de eerste eeuw werd naar gewoonte de evangeliegeschriften aangepast aan de eigen theologieën vervormd overgeschreven, waardoor het evangelie verdraaid werd. Maar wonder boven wonder blijft het evangelie verborgen in al deze kromme vertalingen overeind, met vooral dank aan de Rooms Katholieke Kerk, die nog de meest gespaarde evangelie wist over te dragen en zwaar verontreinigde evangelieschriften buiten de bundel hield, zoals "De Jeugd van Christus". Op enkele uitzonderingen na die er wel in had gemogen, zoals de Boeken van Henoch. Maar wat met "de brief aan Laodicea" is gebeurd weet niemand. Wel dat Jacob Lorber dergelijke werken weer op papier heeft gezet, naar eigen zeggen door openbaringen van God. Maar niet velen zullen hem geloven, denk ik.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door meribel »

het triggerde me toch, de eerdere uitleggen die eigenlijk gewoon een negatieve uitleg zijn over de gelijkenissen, ik weet het niet helemaal,
ik heb gezocht, en inderdaad wordt een mosterdzaadje nooit een boom, waarom Jezus dat zegt. want het klopt niet in reallife iig, maar waarom Jezus dan zegt dat het een boom wordt..

ik vond deze verklaring;
http://www.dirkzwagerarie.be/joomla/fil ... rdboom.pdf

ik ken de man verder niet, maar vind het een heel plausibele uitleg met veel linken naar het OT waar Jezus idd heel vaak terug naar grijpt,
ik vind het een stuk logischer dan dat het negatief is,
want waarom wordt het dan zo mooi omschreven als 'vogeltjes vinden hun nest' enz. ?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

Hmm...
Wat is de bron van die versie van de geschiedenis van de Bijbel, Gait?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

De commentaren op het vijfde evangelie door bijbelonderzoekers.
Ik kan er later op terug komen en "Buiten de Vesting" heb ik thuis. Daar kan ik uit citeren, net als het vijfde evangelie "Thomas".
Echter is dat beter voor een apart topic. Dat zal ik daar wel van maken volgende week.
Tot dinsdag ben ik even met mijn vriendin de hot op. Tot dan :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:
Ik vind het allemaal goed vreemdsnuitige broeder, maar in werkelijkheid was de afval al in de eerste eeuw begonnen. Vier eeuwen eerder dan je aangaf.
Daardoor hebben we de oorspronkelijke Bijbelvertalingen ook niet meer. Bron Q is in de eerste vier eeuwen al totaal verkracht. Het boek "de Jeugd van Christus" compleet verwoest. Het vijfde evangelie voor de helft verdwenen. Wat er van over is hebben we aan de valse esoterische stroming te danken. De gnostische christenen hebben in de eerste eeuwen de meeste volgelingen gehad, wat ook haar effect heeft gekend. De Maria en heiligen vereringen ontstonden al in de eerste eeuw van het christendom. Vele krankzinnig overgeleverde opgeblazen evangeliebrieven gingen in de tijd van de apostelen al de ronde, waarvan er nog overleveringen zijn te vinden in het huidige verzamelwerk "buiten de vesting". Door de vele stromingen van het christendom in de eerste eeuw werd naar gewoonte de evangeliegeschriften aangepast aan de eigen theologieën vervormd overgeschreven, waardoor het evangelie verdraaid werd. Maar wonder boven wonder blijft het evangelie verborgen in al deze kromme vertalingen overeind, met vooral dank aan de Rooms Katholieke Kerk, die nog de meest gespaarde evangelie wist over te dragen en zwaar verontreinigde evangelieschriften buiten de bundel hield, zoals "De Jeugd van Christus". Op enkele uitzonderingen na die er wel in had gemogen, zoals de Boeken van Henoch. Maar wat met "de brief aan Laodicea" is gebeurd weet niemand. Wel dat Jacob Lorber dergelijke werken weer op papier heeft gezet, naar eigen zeggen door openbaringen van God. Maar niet velen zullen hem geloven, denk ik.
Over vreemde snuiters gesproken :lol:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Alpha schreef:
Biker schreef: Ik kan geen nekele bijbeltekst vinden waar zuurdesem in deeg voor iets positiefs staat.
Zuurdesem staat hier voor afval. De apostelen bestreden de afval zoveel mogelijk.

„Laat niemand u op enigerlei wijze verleiden, want die dag komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.” — 2 Thessalonicenzen 2:3.

Paulus werd door de Joden van afval beschuldigd. Zijzelf overtraden de geboden opzettelijk en vervolgeden Jezus en zijn volgelingen.

Men negeert nu ook de Bijbelse normen en waarden en knijpen zelfs een oogje toe.
Er zullen overeenkomsten zijn, de afval begon al in de 4de eeuw, toen de kerk illegaal de macht greep en mensen ging vervolgen
Ze heerste ipv diende.
Maar is het niet absurd dat er mensen zijn, die Jezus woorden over de toekomst der Gemeente totaal naast zich neerleggen, en naar niemand luisteren.
Jezus zegt, zal ik nog geloof vinden, wanneer Ik terugkom.
Zij zeggen, het zuurdesem heeft zijn uitwerking gehad, en de hele wereld zal chriistelijk zijn.
Jezus zegt, de gemente zal vervolgd en gedood worden om mijns naams wil.
Nee, zeggen ze, in navolging van Augustinus, Bellum iustum!, compelle intrare, iedereen bekeren met het zwaard desnoods.
Paulus sloeg het stof van zijn voeten en ging verder wanneer mensen er geen oor voorhadden, maar zij nemen Calvijn's leer aan, die andersdenkende broeders in het vuur gooiden.
Zelfs Klazien uit Zalk zou die tijd niet overleefd hebben.
"De Kerk" werd in 325 door Constantijn gesticht en benoemde zichzelf als hoofd.

Het verschil tussen herder en heerser zijn maar een paar letters.
Ook Jezus discipelen maakten zich druk over wie nu de grootste was.
Jezsu antwoord was m.i. erg duidelijk.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

meribel schreef:het triggerde me toch, de eerdere uitleggen die eigenlijk gewoon een negatieve uitleg zijn over de gelijkenissen, ik weet het niet helemaal,
ik heb gezocht, en inderdaad wordt een mosterdzaadje nooit een boom, waarom Jezus dat zegt. want het klopt niet in reallife iig, maar waarom Jezus dan zegt dat het een boom wordt..

ik vond deze verklaring;
http://www.dirkzwagerarie.be/joomla/fil ... rdboom.pdf

ik ken de man verder niet, maar vind het een heel plausibele uitleg met veel linken naar het OT waar Jezus idd heel vaak terug naar grijpt,
ik vind het een stuk logischer dan dat het negatief is,
want waarom wordt het dan zo mooi omschreven als 'vogeltjes vinden hun nest' enz. ?
Mattheüs 13:
31 Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk een mosterdzaadje, dat een mens nam en in zijn veld plantte; 32 het is weliswaar het kleinste van alle zaden, maar wanneer het is opgegroeid, is het het grootste van de tuingewassen en wordt een boom, zodat de vogels des hemels in zijn takken komen neerstrijken.”

Het is dus een illustratie met vele symbolieken.
Het zaadje beeldt de prediking van het goede nieuws af.
Het gevolg van de prediking is een ongekende groei.
De vogels beelden oprechte mensen af die binnen de christelijke gemeente in geestelijk opzicht voedsel, schaduw en beschutting vinden.

Ezechiël 17:23 Op de berg van de hoogte van Israël zal ik hem overplanten, en hij zal stellig grote takken dragen en vrucht voortbrengen en een majestueuze ceder worden. En daaronder zullen werkelijk alle vogels van allerlei vleugel verblijf houden; in de schaduw van zijn loof zullen ze verblijf houden.

Jezus geeft vele illustraties die verband met elkaar houden en laten zien wat er in de tijd van het einde gebeurd.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Alpha schreef: Het is dus een illustratie met vele symbolieken.
Het zaadje beeldt de prediking van het goede nieuws af.
Het gevolg van de prediking is een ongekende groei.
De vogels beelden oprechte mensen af die binnen de christelijke gemeente in geestelijk opzicht voedsel, schaduw en beschutting vinden.

Ezechiël 17:23 Op de berg van de hoogte van Israël zal ik hem overplanten, en hij zal stellig grote takken dragen en vrucht voortbrengen en een majestueuze ceder worden. En daaronder zullen werkelijk alle vogels van allerlei vleugel verblijf houden; in de schaduw van zijn loof zullen ze verblijf houden.

Jezus geeft vele illustraties die verband met elkaar houden en laten zien wat er in de tijd van het einde gebeurd.
Wie is die man, dan die het zaadje NAM en het in zijn (eigen)veld plantte?
In Genesis jaagt Abraham de vogels juist weg.
Ze zijn gewoonlijk een negatief begrip.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Alpha schreef: Het is dus een illustratie met vele symbolieken.
Het zaadje beeldt de prediking van het goede nieuws af.
Het gevolg van de prediking is een ongekende groei.
De vogels beelden oprechte mensen af die binnen de christelijke gemeente in geestelijk opzicht voedsel, schaduw en beschutting vinden.

Ezechiël 17:23 Op de berg van de hoogte van Israël zal ik hem overplanten, en hij zal stellig grote takken dragen en vrucht voortbrengen en een majestueuze ceder worden. En daaronder zullen werkelijk alle vogels van allerlei vleugel verblijf houden; in de schaduw van zijn loof zullen ze verblijf houden.

Jezus geeft vele illustraties die verband met elkaar houden en laten zien wat er in de tijd van het einde gebeurd.
Wie is die man, dan die het zaadje NAM en het in zijn (eigen)veld plantte?
In Genesis jaagt Abraham de vogels juist weg.
Ze zijn gewoonlijk een negatief begrip.
Tekst?

Sommige symbolen hebben betrekking op Satan en dat kan nooit positief zijn. Hij is degene die dolik zaait.
De man is de zoon des mensen. Hij zaait het goede nieuws. Satan probeert dat te saboteren.
Het gevolg is dat slechts weinigen de smalle weg kunnen vinden, er zit veel “onkruid” voor.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:De commentaren op het vijfde evangelie door bijbelonderzoekers.
Ik kan er later op terug komen en "Buiten de Vesting" heb ik thuis. Daar kan ik uit citeren, net als het vijfde evangelie "Thomas".
Echter is dat beter voor een apart topic.
Okay, maar het verklaart wel waarom ik het een vaag verhaal vond.
Er zijn immers maar 4 Evangelieën. ;)
De rest is minstens 140 jaar ouder en neit zomaar GEEN deel van de canon.

[modbreak Trajecto] Jerommel zal jonger bedoelen
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Alpha schreef:
Biker schreef:
Alpha schreef: Het is dus een illustratie met vele symbolieken.
Het zaadje beeldt de prediking van het goede nieuws af.
Het gevolg van de prediking is een ongekende groei.
De vogels beelden oprechte mensen af die binnen de christelijke gemeente in geestelijk opzicht voedsel, schaduw en beschutting vinden.

Ezechiël 17:23 Op de berg van de hoogte van Israël zal ik hem overplanten, en hij zal stellig grote takken dragen en vrucht voortbrengen en een majestueuze ceder worden. En daaronder zullen werkelijk alle vogels van allerlei vleugel verblijf houden; in de schaduw van zijn loof zullen ze verblijf houden.

Jezus geeft vele illustraties die verband met elkaar houden en laten zien wat er in de tijd van het einde gebeurd.
Wie is die man, dan die het zaadje NAM en het in zijn (eigen)veld plantte?
In Genesis jaagt Abraham de vogels juist weg.
Ze zijn gewoonlijk een negatief begrip.
Tekst?
Matth 13:31 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaad, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... nOqE4.dpuf
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Alpha schreef:
Biker schreef:
Alpha schreef: Het is dus een illustratie met vele symbolieken.
Het zaadje beeldt de prediking van het goede nieuws af.
Het gevolg van de prediking is een ongekende groei.
De vogels beelden oprechte mensen af die binnen de christelijke gemeente in geestelijk opzicht voedsel, schaduw en beschutting vinden.

Ezechiël 17:23 Op de berg van de hoogte van Israël zal ik hem overplanten, en hij zal stellig grote takken dragen en vrucht voortbrengen en een majestueuze ceder worden. En daaronder zullen werkelijk alle vogels van allerlei vleugel verblijf houden; in de schaduw van zijn loof zullen ze verblijf houden.

Jezus geeft vele illustraties die verband met elkaar houden en laten zien wat er in de tijd van het einde gebeurd.
Wie is die man, dan die het zaadje NAM en het in zijn (eigen)veld plantte?
In Genesis jaagt Abraham de vogels juist weg.
Ze zijn gewoonlijk een negatief begrip.
Tekst?
Matth 13:31 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaad, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... nOqE4.dpuf
Mattheüs 13:
31 Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk een mosterdzaadje, dat een mens [anthropos] nam en in zijn veld plantte; NWV
31 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaad, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. HSV
31 Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan het mosterdzaad, hetwelk een mens heeft genomen en in zijn akker gezaaid; SV

Anthropos is dus mens.
Wie is die mens? Het is Jezus.
Het mosterdzaadje beeldt het goede nieuws af.

Het is een parallel van het voorgaande.

18 Luistert GIJ dan naar de illustratie van de man die zaaide. 
19 Wanneer iemand het woord van het koninkrijk hoort maar de betekenis ervan niet begrijpt, komt de goddeloze en rukt weg wat in zijn hart is gezaaid; dit is degene die langs de weg is gezaaid. 
20 Die op de rotsachtige plekken is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en het terstond met vreugde aanvaardt. 
21 Hij heeft echter geen wortel in zich, maar blijft een tijdlang, en nadat er wegens het woord verdrukking of vervolging is ontstaan, wordt hij terstond tot struikelen gebracht. 
22 Die tussen de doorns is gezaaid, dat is hij die het woord hoort, maar de zorg van dit samenstel van dingen en de bedrieglijke kracht van de rijkdom verstikken het woord, en hij wordt onvruchtbaar. 
23 Die op de voortreffelijke aarde is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en de betekenis ervan begrijpt, die werkelijk vrucht draagt en voortbrengt, deze honderd-, die zestig-, de ander dertigvoud.”
24 Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk geworden aan een mens die voortreffelijk zaad op zijn veld zaaide. 
25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen de tarwe, en ging weg. 
26 Toen de halmen opschoten en vrucht voortbrachten, kwam vervolgens ook het onkruid te voorschijn. 
27 Daarom gingen de slaven van de heer des huizes naar hem toe en zeiden: ’Meester, hebt gij niet voortreffelijk zaad op uw veld gezaaid? Hoe komt het dan dat er onkruid op staat?’ 
28 Hij zei tot hen: ’Een vijand, een mens, heeft dit gedaan.’ Zij zeiden tot hem: ’Wilt gij dan dat wij heengaan en het verzamelen?’ 
29 Hij zei: ’Neen, opdat GIJ niet soms bij het verzamelen van het onkruid tegelijk daarmee de tarwe uittrekt. 
30 Laat beide te samen opgroeien tot de oogst, en in de oogsttijd zal ik de oogsters zeggen: Verzamelt eerst het onkruid en bindt het in bundels om het te verbranden, en gaat daarna de tarwe in mijn voorraadschuur bijeenbrengen.’”

Doordat mensen niet luisteren naar Gods wil, hebben zij geen nauwkeurige kennis en worden zijdoor satan misleidt.

Het zaad dat op rotsachtige grond valt, is net als degene die zijn (geloofs)huis op zand heeft gebouwd. Het is niet besstand tegen tegenslag.

Traditionele, toegevoegde leer zijn distels, Bijbels gezien, die het goede nieuws versluieren, waardoor het stikt.

Degenen die zachtmoedig en rechtvaardig verklaard worden geven gehoor aan Jezus predikingopdracht en verbreiden zo overal het goede nieuws.

Satan probeert dat tegen te werken en heeft er Dolik tussen gezaaid. Dat zijn de traditionele overleveringen van Babylon de grote, die niet op de bijbel zijn gebaseerd. Waardoor deze mensen niet in Gods koninkrijk kunnen komen.

Kort voor Gods ingrijpen wordt Babylon de grote vernietigd.
Daarna voeren de koningen der aarde met hun legers oorlog.
Het zal hun laatste oorlog zijn.

Verder vroeg ik de tekst van Abraham te vermelden.

is het deze?

Genesis 15:
9 Vervolgens zei hij tot hem: „Haal mij een driejarige vaars en een driejarige geit en een driejarige ram en een tortelduif en een jonge duif.” 
10 Hij nam die dus alle tot zich en sneed ze in tweeën en legde elk deel ervan zo dat het bij het andere paste, maar de vogels sneed hij niet in stukken. 
11 Toen streken de roofvogels op de kadavers neer, maar Abram bleef ze wegjagen.

De tekst is m.i. duidelijk.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:De commentaren op het vijfde evangelie door bijbelonderzoekers.
Ik kan er later op terug komen en "Buiten de Vesting" heb ik thuis. Daar kan ik uit citeren, net als het vijfde evangelie "Thomas".
Echter is dat beter voor een apart topic.
Okay, maar het verklaart wel waarom ik het een vaag verhaal vond.
Er zijn immers maar 4 Evangelieën. ;)
De rest is minstens 140 jaar ouder en neit zomaar GEEN deel van de canon.
De apocriefe geschriften stellen zichzelf buiten de Bijbel, ze zijn duidelijk niet geïnspireerd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dat is allemaal niet waar.

Maar zoals jullie willen, zonder te onderzoeken conclusies vooraf trekken.
Verwacht echter niet dat je dan bij de waarheid uit komt, want die ken je dan niet.
Jullie willen dus geen onderbouwing van me in een topic hierover?
Prima, scheelt mij weer onnodige inspanningen. :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Vertrokken user_03 »

Gaitema schreef:Dat is allemaal niet waar.

Maar zoals jullie willen, zonder te onderzoeken conclusies vooraf trekken.
Verwacht echter niet dat je dan bij de waarheid uit komt, want die ken je dan niet.
Jullie willen dus geen onderbouwing van me in een topic hierover?
Prima, scheelt mij weer onnodige inspanningen. :smile:
Even een break in deze draad: wat bedoel je met je post Gaitema?
Wil je dat toelichten voor de meelezers in deze draad?