Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Inktvlam »

Gaitema schreef:dus, vrijdag = middag en avond (eerste dag, dag en nacht)
Zaterdag = nacht en dag (tweede dag, dag en nacht)
Zondag = nacht en ochtend (derde dag, dag en nacht)
Listig bedacht van het handboek. Maar het zijn natuurlijk drie dagen en twee nachten. Foutje van Matteüs.

Gaitema schreef:Verder beweerd het handboek dat de term "broers" van Jezus ook "neven" van Jezus kon betekenen.
Het heeft een dubbele betekenis gehad in die tijd.
Het zijn zoons van Jozef uit een eerder huwelijk. In het aloude Jacobusevangelie staat dat Jozef al een oude man was en dat Maria hem door de tempel werd toegewezen. Toen Maria zwanger bleek te zijn, kreeg Jozef dan ook de grootste moeilijkheden met de tempelpriesters. Jacobus en de andere kinderen zijn dus de kinderen van Jozef. Jakob Lorber heeft het boek, Jeugd van Jezus (feitelijk het Jacobusevangelie) in 1843-1844 door goddelijke openbaring terugontvangen. Van het oude Jacobusevangelie zijn nog slechts enkele fragmenten (o.a. in de Berleburger Bibel) terug te vinden in bijbelmusea; alsook in sommige oude kloosterbibliotheken. Het boek “De verloren bijbel” van de theoloog Roy Porter beschrijft een scène uit het Jacobusevangelie, het is vrijwel identiek aan de versie van Lorber. Ook het boek “De Aprocriefen van het Nieuwe Testament” van A.F.J.Klijn citeert er gedeeltes uit. Jacobus had in zijn evangelie een levensbeschrijving van Maria opgenomen, ook van Jozef. Dit ontbreekt echter in het boek van Lorber. Hoogst waarschijnlijk om de Mariaverering tegen te gaan.

Theologen en historici vinden het Jacobusevangelie interessant omdat het de fundamenten bevat voor het dogma van de maagdelijke geboorte en voor de verering van Maria, de moeder van Jezus. Het hele repertoire van de katholieke kerk rondom Maria: de Mariaverering en Maria eeuwig maagd zijn terug te vinden in het Jacobusevangelie. Veel christenen weten hoe de ouders van Maria heten, namelijk Joachim en Anna. Dat weten ze niet uit de nieuwtestamentische geschriften, maar uit het Jacobusevangelie.

Zelfs in de koran zijn er teksten te vinden uit het Jacobusevangelie.
“En hij (Jezus) zal tot het volk spreken in de wieg en op middelbare leeftijd en hij zal één der rechtvaardigen zijn” (soera 3:46). Jezus op middelbare leeftijd is natuurlijk onjuist, maar het spreken van Jezus in de wieg is een gegeven dat we aantreffen in het Jacobusevangelie.
“Ik kom tot u met een teken van uw Heer; ik zal u uit klei de vorm van een vogel maken, dan adem ik daarin en hij zal een vogel worden, door Allah's gebod” (soera 3:49).
Ook dit voorval vinden we terug in het evangelie van Jacobus. De christenen in Arabië ten tijde van Mohammed kenden dus blijkbaar dit evangelie, het moet populair geweest zijn.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dat heb ik ook gelezen en ik geloof het ook ;)
In mijn verslag van vandaag heb ik trouwens ook werken van Lorber in herinnering genomen.
Ik kwam daardoor op het idee waar de dorre landschappen waar de demoon geen rust kan vinden voor staan.

Het handboek kan naar mijn weten niet denken. Maar misschien is het wel een levende boek :clown: Nee maar zonder gekheid. Het geciteerde gedeelte staat in dat boek. Mijn berekeningen die je hier citeerde zijn mijn eigen conclusie daarop. De joden hebben ook andere dagsindelingen, daarom houden de katholieken ook de kerk op zaterdag avond bijvoorbeeld. Dan begint de joodse zondag namelijk al. Maar ik weet er het fijne niet van.
Wat ik wel weet, is dat de christenen in de eerste eeuw al zondag als dag hadden, waarop ze de opstanding van Jezus uit de dood gedenkten. Pas in de vierde eeuw werd de zondag als de dag des Heeren uitgeroepen. De eerste christenen hadden dus de zondag wel als gedenkdag van de opstanding van Jezus, maar het was geen rustdag.
Het idee dat Jezus opstond op de zondag stamt dus uit de eerste eeuw.

Ik las dit in een link die Biker over de sabbath ergens hier poste, van het Reformatorisch Dagblad, geloof ik.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Inktvlam »

Vrijdag gestorven en zondag opgestaan. Daar zitten twee nachten tussen en geen drie. Ik weet dat de rekenlessen op school niet meer zijn wat ze geweest zijn. En met staatssecretaris Dekker wordt het er niet beter op. Maar die eenvoudige rekensom kunnen jullie toch wel maken. :?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Als de hele Bijbel spreekt in allerlei vormen over "de derde dag" vind het aanmatigend om dat te gaan ontkrachten met allerlei "gezever".
Als de derde dag altijd spreekt over de dag van de belofte of dat dag dat "iets gestalte kreeg", dan begrijp ik niet waarom Christenen hieraan moeten gaan sleutelen.
Voor mij stierf de Heer op 14 nisan, lag Hij 15 en 16 nisan in het graf en stond Hij op op 17 nisan en de eerste dag der week.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef: Ik las dit in een link die Biker over de sabbath ergens hier poste, van het Reformatorisch Dagblad, geloof ik.
Dat lijkt me sterk.
Het reformatorisch Dagblad zweert bij de Heidelbergse vervangingsleercatechismus, waar de sabbath pontificaal zondag wordt genoemd.

Zondag 38, vr 103 Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholenonderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op denrustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen etc etc

of probeer eens op zondag http://www.refdag.nl aan te clicken,

verbazend eigenlijk wat er allemaal niet bij verzonnen is, scholenonderhoud op de zondag verplicht gesteld in het vierde gebod?
En dat je op deze dag beslist naar de kerk komt, want o wee.... tsja, zo kreeg je in de middeleeuwen de kerken zeker vol.
En die honderduizenden geloven het allemaal nog ook.
Erger nog, ze ondertekenen het.

[modbreak Trajecto] Niet te neerbuigend wezen. We kunnen hier best bekijken of we iets goed gevestigd vinden in wat er in de Bijbel staat of misschien niet, maar graag met welwillendheid.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef:Vrijdag gestorven en zondag opgestaan. Daar zitten twee nachten tussen en geen drie. Ik weet dat de rekenlessen op school niet meer zijn wat ze geweest zijn. En met staatssecretaris Dekker wordt het er niet beter op. Maar die eenvoudige rekensom kunnen jullie toch wel maken. :?
Ja hoor, maar goed.. Ik vind het prima. Jezus mag van mij ook op maandag opgestaan hebben.
Het maakt mij niet zo veel uit.

Dan hebben de moslims ook nog iets goeds, want waar wij een kruis op onze kerktorens hebben staan om aan te geven dat Jezus op goede vrijdag gestorven is aan het kruis, hebben de moskeeën dan een halve maan op hun torens staan om aan te geven dat Jezus op maandag is opgestaan :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

Inktvlam schreef:Vrijdag gestorven en zondag opgestaan. Daar zitten twee nachten tussen en geen drie. Ik weet dat de rekenlessen op school niet meer zijn wat ze geweest zijn. En met staatssecretaris Dekker wordt het er niet beter op. Maar die eenvoudige rekensom kunnen jullie toch wel maken. :?
Doet die link het niet ofzo?

Hij stief donderdag overdag, dag1
dan de nacht en de dag die wij vrijdag zouden noemen, dit is een grote Sabbat geweest, nacht 1 en dag2.
dan de normale sabbat op onze zaterdag, nacht 2 en dag 3
Dan de eerste dag van de week, nacht 3 en toen begon de dag en stond Hij op.

Het is misschien niet precies 72 uur, maar dat gold voor Jona misschien ook niet.
Evengoed was dit de profetie die Hij aan de Farizeeën gaf, door Jona aan te halen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Gaitema schreef: Ik las dit in een link die Biker over de sabbath ergens hier poste, van het Reformatorisch Dagblad, geloof ik.
Dat lijkt me sterk.
Het reformatorisch Dagblad zweert bij de Heidelbergse vervangingsleercatechismus, waar de sabbath pontificaal zondag wordt genoemd.

Zondag 38, vr 103 Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholenonderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op denrustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen etc etc

of probeer eens op zondag http://www.refdag.nl aan te clicken,

verbazend eigenlijk wat er allemaal niet bij verzonnen is, scholenonderhoud op de zondag verplicht gesteld in het vierde gebod?
En dat je op deze dag beslist naar de kerk komt, want o wee.... tsja, zo kreeg je in de middeleeuwen de kerken zeker vol.
En die honderduizenden geloven het allemaal nog ook.
Erger nog, ze ondertekenen het.
Broeder je onderschat de refo's in hoe sportief ze zijn om argumenten tegen hun eigen leer openlijk met ons te delen, die je gewoon met ons gedeeld hebt:
Biker schreef: http://www.refdag.nl/opinie/vroege_kerk ... g_1_536689

Toch sportief dat de refo's toegeven dat hun dwang slechts berust op leringen van mensen. :roll:
Ik citeer uit dit artikel wat je aandroeg in het topic over de zondagsrust:
Zondagsarbeid
Het is daarentegen opvallend dat in de Vroege Kerk het werken op zondag nauwelijks expliciet verboden of censurabel werd geacht. Dit terwijl het vierde gebod zelf zo duidelijk gebiedt: „dan zult gij geen werk doen.”

Al in de eerste eeuw werd door christenen een wekelijkse samenkomst op zondag gehouden om hun opgestane Heere te herdenken. Dit was niet facultatief. De bijeenkomst bestond onder meer uit de viering van het avondmaal, waarin arm én rijk zich één in Christus wisten. Paulus schrijft daar al over in de Korinthebrief.

Tegelijkertijd werd er vermoedelijk niet de hele dag fysiek gerust. De economische en maatschappelijke omstandigheden (de antieke samenleving kende geen algehele zondagsrust) noopten de christenen waarschijnlijk aan het werk te gaan. Er zijn geen bewijzen van het tegendeel.

Didaskalia uit Syrië stimuleerde het om op zondag naar de kerk te gaan, maar „wijd je elke dag en elk uur, wanneer je niet in de kerk bent, aan je werk.” Thuisblijven op zondag en niet (betaald) werken was in de ogen van verschillende kerkvaders zelfs zonde. Als er al in preken over het heiligen van de zondag werd gesproken, dan waren het juist waarschuwingen tegen niets doen of het doen van zondige activiteiten. Origenes zegt dat je de sabbat zo moet onderhouden dat je ook met je gewone werk aan de Heere denkt.
Dus als jij je afvraagt hoe ze dan aan hun zondag gekomen zijn om Jezus' opstanding al in de eerste eeuw te herdenken, zie de joodse jaartelling in mijn bijdrage, zoals het in mijn boek staat. Maar al rekenende wat ik daarna deed, weet ik het ook niet of ik het zelf goed begrepen heb.
Ik kwam zo zelfs aan 4 nachten en drie dagen :? :oops:
Maar misschien moet je het zo uitleggen als Jerommel het uitlegd, maar nu snap ik het helemaal niet meer :cry: :?
Laatst gewijzigd door Gaitema op 01 apr 2015, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Inktvlam schreef:Het zijn zoons van Jozef uit een eerder huwelijk. In het aloude Jacobusevangelie staat dat Jozef al een oude man was en dat Maria hem door de tempel werd toegewezen. Toen Maria zwanger bleek te zijn, kreeg Jozef dan ook de grootste moeilijkheden met de tempelpriesters. Jacobus en de andere kinderen zijn dus de kinderen van Jozef. Jakob Lorber heeft het boek, Jeugd van Jezus (feitelijk het Jacobusevangelie) in 1843-1844 door goddelijke openbaring terugontvangen. Van het oude Jacobusevangelie zijn nog slechts enkele fragmenten (o.a. in de Berleburger Bibel) terug te vinden in bijbelmusea; alsook in sommige oude kloosterbibliotheken. Het boek “De verloren bijbel” van de theoloog Roy Porter beschrijft een scène uit het Jacobusevangelie, het is vrijwel identiek aan de versie van Lorber. Ook het boek “De Aprocriefen van het Nieuwe Testament” van A.F.J.Klijn citeert er gedeeltes uit. Jacobus had in zijn evangelie een levensbeschrijving van Maria opgenomen, ook van Jozef. Dit ontbreekt echter in het boek van Lorber. Hoogst waarschijnlijk om de Mariaverering tegen te gaan.
Wat een onzin allemaal. De Here Jezus kreeg nog broers en zusters uit het huwelijk van Jozef en Maria, de Bijbel geeft dat ook aan. En Jozef stierf zeer waarschijnlijk op jonge leeftijd. Niet teveel romannetjes lezen naast de Bijbel want je ziet maar dat die heren theologen nonsens schrijven.
Moeilijk hè om gewoon in het Mattheus evangelie te blijven?

[modbreak Trajecto] Het moet hier inderdaad over het Mattheüs-Evangelie gaan. Klopt!
Badinerend belerend reageren op wat iemand zegt over een apocrief geschrift mag niet.
Je mag de keuze van de canon die in de eerste eeuwen door de kerk gemaakt is wel onderschrijven, maar zo spreken als je nu doet is niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:
Inktvlam schreef:Vrijdag gestorven en zondag opgestaan. Daar zitten twee nachten tussen en geen drie. Ik weet dat de rekenlessen op school niet meer zijn wat ze geweest zijn. En met staatssecretaris Dekker wordt het er niet beter op. Maar die eenvoudige rekensom kunnen jullie toch wel maken. :?
Doet die link het niet ofzo?

Hij stief donderdag overdag, dag1
dan de nacht en de dag die wij vrijdag zouden noemen, dit is een grote Sabbat geweest, nacht 1 en dag2.
dan de normale sabbat op onze zaterdag, nacht 2 en dag 3
Dan de eerste dag van de week, nacht 3 en toen begon de dag en stond Hij op.

Het is misschien niet precies 72 uur, maar dat gold voor Jona misschien ook niet.
Evengoed was dit de profetie die Hij aan de Farizeeën gaf, door Jona aan te halen.
Kan er nog aan toevoegen dat de donderdag dat Hij stierf dus inderdaad de voorbereidingsdag was voor de grote Sabbat.
Het klopt gewoon.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Ik heb liever dat je niet gaat lopen stoken in een topic wat ik heb geopend Jerommel.
Het is een doorn in mijn oog dat je hier zit en ik kom door jouw houding ook niet meer in het eindtijdstopic. Onze pb's stuur ik door.

Ik zie in jou het evenbeeld van Jezus Christus niet met je arrogantie

[modbreak Trajecto] Klachten i.v.m. andere forummers niet rechtstreeks in de draad plaatsen maar bespreken met de crew.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Inktvlam schreef:Het zijn zoons van Jozef uit een eerder huwelijk. In het aloude Jacobusevangelie staat dat Jozef al een oude man was en dat Maria hem door de tempel werd toegewezen. Toen Maria zwanger bleek te zijn, kreeg Jozef dan ook de grootste moeilijkheden met de tempelpriesters. Jacobus en de andere kinderen zijn dus de kinderen van Jozef. Jakob Lorber heeft het boek, Jeugd van Jezus (feitelijk het Jacobusevangelie) in 1843-1844 door goddelijke openbaring terugontvangen. Van het oude Jacobusevangelie zijn nog slechts enkele fragmenten (o.a. in de Berleburger Bibel) terug te vinden in bijbelmusea; alsook in sommige oude kloosterbibliotheken. Het boek “De verloren bijbel” van de theoloog Roy Porter beschrijft een scène uit het Jacobusevangelie, het is vrijwel identiek aan de versie van Lorber. Ook het boek “De Aprocriefen van het Nieuwe Testament” van A.F.J.Klijn citeert er gedeeltes uit. Jacobus had in zijn evangelie een levensbeschrijving van Maria opgenomen, ook van Jozef. Dit ontbreekt echter in het boek van Lorber. Hoogst waarschijnlijk om de Mariaverering tegen te gaan.
Wat een onzin allemaal. De Here Jezus kreeg nog broers en zusters uit het huwelijk van Jozef en Maria, de Bijbel geeft dat ook aan. En Jozef stierf zeer waarschijnlijk op jonge leeftijd. Niet teveel romannetjes lezen naast de Bijbel want je ziet maar dat die heren theologen nonsens schrijven.
Moeilijk hè om gewoon in het Mattheus evangelie te blijven?
Ik wil jou ook vriendelijk verzoeken dit topic met Jerommel te verlaten.
Je bent hardleers net als hem en gaat wederom over in onfatsoenlijk gedrag.
Trajecto was heel duidelijk in de grenzen die hier zijn en je negeerd de grenzen die jou gesteld zijn.
Denk niet dat nu je zo tegen iemand anders dan mij praat, je wel zo mag reageren.
Hier in dit topic is "elk" boek naast de bijbel welkom om uit te citeren, en jij verbiedt dat "niet".
Ik wil duidelijk "niet" dat jij wie dan ook hier op deze plaats de mond snoert.
Ik staak met deze discussie net zo lang, tot jij en Jerommel uit dit topic vertrokken zijn.
Jullie houden immers met niemand enige rekening en met jullie ego richten jullie alleen maar schade bij de mensen hier aan.

Tenzij je oprecht je excuses aanbiedt voor jouw arrogante hoogmoedige gedrag hier, samen met Jerommel, wil ik je anders samen met Jerommel hier "niet" meer zien.

Zo wel, dan zwijg ik in alle talen tot jullie weg zijn.

[modbreak Trajecto] Zie modbreak bij je vorige bericht. Hetzelfde geldt voor dit bericht. Dat is nu dus duidelijk en daarom verwacht ik nu verder geen klachten over andere forummers in de draad meer. (Als ze wel er komen te staan moet ik helaas een officiële waarschuwing geven).
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Trajecto »

Mededeling:
Jerommel en Wilsophie kunnen (voorlopig) niet meer meedoen in topic Het Mattheüs-Evangelie.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Inktvlam »

Jerommel schreef:Hij stierf donderdag overdag ...
Goede vrijdag naar donderdag verhuizen ! Alleen maar om niet toe te hoeven geven, dat die drie nachten niet kloppen. :naughty:

Wilsophie schreef:De Here Jezus kreeg nog broers en zusters uit het huwelijk van Jozef en Maria, de Bijbel geeft dat ook aan.
Er wordt alleen maar gesproken over broers en zussen. Maar als jij meer weet dan hoor ik dat graag.
Broers en zussen van Jezus
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Goed, hoe het allemaal zit met de joodse telling is mij niet duidelijk.
Kan iemand mij dat uitleggen?
Adinomis, weet jij dat toevallig?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Goed, hoe het allemaal zit met de joodse telling is mij niet duidelijk.
Kan iemand mij dat uitleggen?
Adinomis, weet jij dat toevallig?
Indertijd (2008 :) ) hebben we het in het gkv-forum er ook over gehad. Ook jij deed mee in die discussie. Ik heb het even opgezocht en kopieer het gedeelte erover dat ik had geciteerd uit mijn boek "Gods Heilsplan" van H.W. Hoddenbach (blz. 441):

De dag van de Voorbereiding.

De Here Jezus is niet gestorven op de dag, waarop 's avonds de wekelijkse sabbat begon, maar op de dag van de "Voorbereiding voor het Pascha", lezen we in Johannes 19:14. In het oorspronkelijke grieks staat bij Matheus 28:1: 'Laat na de sabatten", dit zijn de sabatten', dit zijn de sabbat van Pesch èn de wekelijkse sabbat. Zie in dit verband ook Matheus 26:12:
Gij weet, dat het over twee dagen Paasfeest is, en alsdan wordt de zoon des mensen overgeleverd om gekruisigd te worden.

In Joh. 19:31 lezen we:
De Joden dan, daar het de Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven, want de dag van die sabbat was groot, vroegen Pilatus......' [en in vs. 42:] daar dan legden zij Jezus neder wegens de Voorbereiding der Joden...

Uit Lukas 23: 54-56 blijkt het volgende:
vs.43: 'Het was de dag der Voorbereiding en de sabbat brak aan;
vs.56: de vrouwen hebben na de begrafenis specerijen en mirre gereed gemaakt; vs. 56b: 'op de sabbat rustten zij naar het gebod'. Dit was de wekelijkse sabbat, getuige 24:1.

Toen de Heer op de dag der Voorbereiding begraven was, brak de sabbat aan (vs.55). Dat was de grote sabbat. Op diezelfde dag was er dus geen gelegenheid meer om de specerijen en mirre te kopen en te bereiden. De daarop volgende dag was dat mogelijk (vgl.Markus 16:1), dat moet dan vrijdag geweest zijn, waarop tegen de avond de wekelijkse sabbat aanving. Als de dag van de Voorbereiding voor de 'grote' sabbat op woensdag viel, dan was het donderdag de "grote" sabbatdag.

Op vrijdag konden de vrouwen hun voorbereidingen treffen (vs.56) en vervolgens rustten zij van vrijdagavond tot zaterdagavond (de wekelijkse sabbat). We lezen in Matheus 28:1,6 dat de vrouwen 'laat na de sabbat', tegen het aanbreken van de eerste dag van de week' naar het graf gingen en daar het bericht kregen: "Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, gelijk Hij gezegd heeft".

Wat heeft de Heer gezegd? 'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo... (zie ook Marcus 8:31). Zou de Heer een teken geven waarvan Hij weet, dat het niet klopt? Immers, als Hij vrijdagmiddag gestorven en begraven zou zijn, zou Hij niet eerder kunnen opstaan dan op maandagmiddag. Is Hij echter op woensdagmiddag gestorven en begraven, dan is Hij zaterdagnamiddag opgestaan en dat komt beter dan wat ook overeen met de bevindingen van de vrouwen.


Ik heb die bladzijde uit het boek even gescand en op internet gezet, want er staat ook een schema bij, wat één en ander duidelijk maakt. Zie hier.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef: Broeder je onderschat de refo's in hoe sportief ze zijn om argumenten tegen hun eigen leer openlijk met ons te delen, die je gewoon met ons gedeeld hebt:
Wel eens lid geweest op een reformatorisch forum, of een mening durven geven in een vragenrubriek aldaar, waar de " deskundige " nooit tegengesproken mag worden?
Geloof me, de cyber-brandstapel is nog actueel. Vergeving bestaat er niet. :shock:
Ook de verbanningen uit de 15de eeuw have now gone "cyber" .

Las zojuist weer iets, waarover de schaapjes weer kunnen gaan bakkeleien, veroordelen en strijden in hun alsmaar groter wordende verwarring.
En wie was daar de spreekwoordelijke vader van, ook al weer?

"De boeken van Bonhoeffer mogen gelezen worden (vooral zijn boek over ”Verborgen omgang” is aan te bevelen), maar met onderscheid. Wie de neolutheraan Bonhoeffer niet verstaat tegen zijn barthiaanse achtergrond, krijgt of geeft van hem eventueel een vertekend beeld."

http://www.refdag.nl/opinie/bonhoeffer_ ... g_1_902001

(Om mijn onderschriftmotivatie nog maar eens toe te lichten)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door pyro »

Gaitema schreef: Ik geloof dat de demoon zag dat zijn huis zijn huis niet meer is en nu sterkere demonen nodig heeft om het huis weer te kunnen bezetten en te vervuilen.
Tja demonen zijn in opstand, die voeren strijd tegen God. Als ze een robbertje vechten verloren hebben, gaan ze wellicht versterking halen. Dat win je met hulp van God. Uitsluitend op je eigen kracht vertrouwen in zo'n strijd is gevaarlijk.
Het handboek geeft voor me een uitspraak waar ik het mee eens ben: het is een waarschuwing voor bekeerlingen dat ze in groot gevaar zijn, als ze niet zich blijven inzetten om Jezus te volgen.
Het gaat er met name om dat dat huis niet leeg blijft staan. De vraag is dan: waar vul je het huis mee, dusdanig dat demonen er niet meer in kunnen?
Er is naast die boeken nog iets interessants er over te zeggen. De dorre woestijnen waar de demoon geen rust kan vinden, is een ziel die dus bevrijdt is van demonen door God en totaal geen plaats meer voor de demoon biedt. De demoon vindt erdoor zo geen rust.
Demonen hebben sowieso nooit rust, dat is een gevolg van die opstand... de keus voor het duister is er per definitie een voor onvrede, onrust. En een demon en dorre plaatsen horen bij elkaar. Een bevrijde ziel is niet verdord meer; die komt juist tot bloei dankzij Gods levende water.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:Goed, hoe het allemaal zit met de joodse telling is mij niet duidelijk.
Kan iemand mij dat uitleggen?
Adinomis, weet jij dat toevallig?
Indertijd (2008 :) ) hebben we het in het gkv-forum er ook over gehad. Ook jij deed mee in die discussie. Ik heb het even opgezocht en kopieer het gedeelte erover dat ik had geciteerd uit mijn boek "Gods Heilsplan" van H.W. Hoddenbach (blz. 441):

De dag van de Voorbereiding.

De Here Jezus is niet gestorven op de dag, waarop 's avonds de wekelijkse sabbat begon, maar op de dag van de "Voorbereiding voor het Pascha", lezen we in Johannes 19:14. In het oorspronkelijke grieks staat bij Matheus 28:1: 'Laat na de sabatten", dit zijn de sabatten', dit zijn de sabbat van Pesch èn de wekelijkse sabbat. Zie in dit verband ook Matheus 26:12:
Gij weet, dat het over twee dagen Paasfeest is, en alsdan wordt de zoon des mensen overgeleverd om gekruisigd te worden.

In Joh. 19:31 lezen we:
De Joden dan, daar het de Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven, want de dag van die sabbat was groot, vroegen Pilatus......' [en in vs. 42:] daar dan legden zij Jezus neder wegens de Voorbereiding der Joden...

Uit Lukas 23: 54-56 blijkt het volgende:
vs.43: 'Het was de dag der Voorbereiding en de sabbat brak aan;
vs.56: de vrouwen hebben na de begrafenis specerijen en mirre gereed gemaakt; vs. 56b: 'op de sabbat rustten zij naar het gebod'. Dit was de wekelijkse sabbat, getuige 24:1.

Toen de Heer op de dag der Voorbereiding begraven was, brak de sabbat aan (vs.55). Dat was de grote sabbat. Op diezelfde dag was er dus geen gelegenheid meer om de specerijen en mirre te kopen en te bereiden. De daarop volgende dag was dat mogelijk (vgl.Markus 16:1), dat moet dan vrijdag geweest zijn, waarop tegen de avond de wekelijkse sabbat aanving. Als de dag van de Voorbereiding voor de 'grote' sabbat op woensdag viel, dan was het donderdag de "grote" sabbatdag.

Op vrijdag konden de vrouwen hun voorbereidingen treffen (vs.56) en vervolgens rustten zij van vrijdagavond tot zaterdagavond (de wekelijkse sabbat). We lezen in Matheus 28:1,6 dat de vrouwen 'laat na de sabbat', tegen het aanbreken van de eerste dag van de week' naar het graf gingen en daar het bericht kregen: "Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, gelijk Hij gezegd heeft".

Wat heeft de Heer gezegd? 'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo... (zie ook Marcus 8:31). Zou de Heer een teken geven waarvan Hij weet, dat het niet klopt? Immers, als Hij vrijdagmiddag gestorven en begraven zou zijn, zou Hij niet eerder kunnen opstaan dan op maandagmiddag. Is Hij echter op woensdagmiddag gestorven en begraven, dan is Hij zaterdagnamiddag opgestaan en dat komt beter dan wat ook overeen met de bevindingen van de vrouwen.


Ik heb die bladzijde uit het boek even gescand en op internet gezet, want er staat ook een schema bij, wat één en ander duidelijk maakt. Zie hier.
Ik snap het schema niet zo goed.
Wat zijn de drie nachten? weet jij dat te zeggen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

pyro schreef:
Gaitema schreef: Ik geloof dat de demoon zag dat zijn huis zijn huis niet meer is en nu sterkere demonen nodig heeft om het huis weer te kunnen bezetten en te vervuilen.
Tja demonen zijn in opstand, die voeren strijd tegen God. Als ze een robbertje vechten verloren hebben, gaan ze wellicht versterking halen. Dat win je met hulp van God. Uitsluitend op je eigen kracht vertrouwen in zo'n strijd is gevaarlijk.
Ja, daar zeg je wat.. dat is waar en een grote valkuil, want we zijn gewoon alles zelf te willen doen.. en het is ook heel normaal..
Dat is het erge ervan.. we ervaren het als buiten gewoon om het van God te verwachten.

Het handboek geeft voor me een uitspraak waar ik het mee eens ben: het is een waarschuwing voor bekeerlingen dat ze in groot gevaar zijn, als ze niet zich blijven inzetten om Jezus te volgen.
Het gaat er met name om dat dat huis niet leeg blijft staan. De vraag is dan: waar vul je het huis mee, dusdanig dat demonen er niet meer in kunnen?
Contact met Jezus, zodat Hij het huis bewoont. Leven vanuit Gods liefde.. anders wordt het geroofd. Zo heeft broeder Visser toch gelijk hierin.
Er is naast die boeken nog iets interessants er over te zeggen. De dorre woestijnen waar de demoon geen rust kan vinden, is een ziel die dus bevrijdt is van demonen door God en totaal geen plaats meer voor de demoon biedt. De demoon vindt erdoor zo geen rust.
Demonen hebben sowieso nooit rust, dat is een gevolg van die opstand... de keus voor het duister is er per definitie een voor onvrede, onrust. En een demon en dorre plaatsen horen bij elkaar. Een bevrijde ziel is niet verdord meer; die komt juist tot bloei dankzij Gods levende water.
Ja, dat is waar.. tenzij je het voorstelt wat voor een demoon een dor landschat zou betekenen. Dat zou voor hem zijn, de plek waar het Licht de duisternis verdringt. Daar kan satan niet verblijven. In de wereld zou hij vast wel ergens blijven kunnen hangen.. maar hij wil deze ene ziel hoe dan ook bewonen, en zijn oude functie gaat zo niet meer. Dus haalt hij meester verleiders op om met hem het huis weer in te nemen.. vooral als die leeg is en niet bewaakt wordt. Een christen dus die naakt staat in de strijd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Gaitema schreef: Broeder je onderschat de refo's in hoe sportief ze zijn om argumenten tegen hun eigen leer openlijk met ons te delen, die je gewoon met ons gedeeld hebt:
Wel eens lid geweest op een reformatorisch forum, of een mening durven geven in een vragenrubriek aldaar, waar de " deskundige " nooit tegengesproken mag worden?
Geloof me, de cyber-brandstapel is nog actueel. Vergeving bestaat er niet. :shock:
Ook de verbanningen uit de 15de eeuw have now gone "cyber" .

Las zojuist weer iets, waarover de schaapjes weer kunnen gaan bakkeleien, veroordelen en strijden in hun alsmaar groter wordende verwarring.
En wie was daar de spreekwoordelijke vader van, ook al weer?

"De boeken van Bonhoeffer mogen gelezen worden (vooral zijn boek over ”Verborgen omgang” is aan te bevelen), maar met onderscheid. Wie de neolutheraan Bonhoeffer niet verstaat tegen zijn barthiaanse achtergrond, krijgt of geeft van hem eventueel een vertekend beeld."

http://www.refdag.nl/opinie/bonhoeffer_ ... g_1_902001

(Om mijn onderschriftmotivatie nog maar eens toe te lichten)

Ja, ik weet ervan. Ik reageerde ook even op je sarcastisch bedoelde stukje in het topic over de Zondagsrust :clown:
Ik schrik er altijd van als ik de verhalen hoor. Vaak zijn roddels erger dan de praktijk bij de normale dingen, maar over de Refowereld wordt er nog veel verborgen voor het publiek. Het kan het daglicht niet verdragen.. Ik hoor het van ex-refo's.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Cees
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014, 22:09
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Cees »

Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Ik heb vanmiddag iets anders gedaan met het Mattheüs evangelie: Luisteren naar de Mattheüs Passion - staat op cd's en dan dringt het pas weer goed door. Niks geen gezeur over aantal dagen en zo, maar gewoon tot je laten doordringen wat er gebeurd is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Cees schreef:Deze kwam ik nog tegen.

http://www.mklaassen.net/weblog/nog-een ... en-zondag/
De enige 2 teksten uit het Nieuwe Testament, die gebruikt zijn voor de theologische aanname dat de zondag een speciale dag zou zijn geworden zijn gebaseerd op handelingen 20:7 en 1 Cor 16:2 en Op 1:10

De refo beweert:Sinds de eerste Christelijke kerk is de zondag gevierd als de rustdag, als de dag des Heeren, en de Sabbath overgezet van de zevende dag naar de eerste dag der week. Reeds de eerste Christenen kwamen op de eerste dag samen (Hand.20:7, 1 Cor.16:2, Openb.1:10) en deze dag werd genoemd "Dag de Heeren"als gedachtenisdag aan de opstanding van Jezus Christus.


Dan is tussen hoofdstuk 18 en 20 de sabbat dus snel verschoven naar de eerste dag van de week?

Hand 18,4
En hij hield elke sabbat besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen.
Handelingen 20;7 is geen zondag maar een zaterdag.
"Een der sabbatten" staat er letterlijk vertaald uit het grieks, de brontaal.
En er staat 1 der sabbatten omdat het in het wekenfeest viel, na de ongehevelde broden.

Het vers ervoor beschrijft dat nota bene:
Hand 20:6 Wij echter vertrokken na de dagen van de ongezuurde broden per schip van Filippi en kwamen binnen vijf dagen bij hen in Troas aan, waar wij zeven dagen verbleven. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... y5T1J.dpuf

Hetzelfde geldt voor 1 Cor 16:2

Openb 1:10 is waar de bazuin klinkt en Johannes in de geest woordt meegevoerd naar de dag des Heeren, die spoedig komt.
Niks zondag.
De nieuwe sabbatsrust is een geestelijke en dat wordt perfect uitgelegd in Heb 4:7
HEDEN, indien gij Zijn Stem hoort.
Dan breekt de Rust aan.

[modbreak Trajecto] Graag wat meer open staan voor verschillende visies en een andere dan die je zelf aanhangt ook met respect bezien.