De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
ineke-kitty schreef:@Sanne

Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Het wordt JG nogal eens verweten dat ze de naam Jehovah gebruiken terwijl het niet zeker is wat de precieze uitspraak is. Sommige denken dat Jahweh waarschijnlijker is namelijk. Maar wij vinden het inderdaad ook gewoon belangrijk dat de naam gebruikt wordt. God heeft zichzelf deze Naam gegeven en deze naam heeft een hele diepe betekenis.
Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden, begon hij het gebed wel met "UW Naam worde geheiligd". Hij kwam niet om zijn eigen naam te heiligen. Hoe zouden we het zelf vinden als iemand ons steeds met een verkeerde naam aansprak? Zo had ik een leraar op school die mij maar steeds aansprak met de naam van mijn zus. Hoewel ik wist dat hij mij bedoelde, vond ik het op een gegeven moment toch een beetje vervelend worden.
YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben". God in Zijn totaliteit is voor mensen onkenbaar. Alleen Jezus Christus heeft Hem doen kennen en er is ons geen andere Naam gegeven door welke wij zalig zouden worden. Het woord God of het woord Vader is dus het beste, want dat staat vooor zorgzaamheid en liefde en is tegelijkertijd neutraal.

Jezus heeft de naam (het imago) van de Vader geheiligd, van het godsbeeld van een rancuneuze, bloeddorstige God, naar een Liefhebbende Vader die Zijn eigen Zoon opgaf om de mensen te redden. En als Jezus in ons leeft, dan weten wij dat, en wordt de naam van de Vader ook geheiligd.

Jezus noemt God Vader, Abba. En als wij Jezus liefhebben en als Jezus in ons woont en leeft, dan noemen wij God ook Vader, want niet meer wij leven dan, maar Jezus Christus leeft in ons. En noemen God dan Vader in onze eigen taal, want alle talen zijn van Hem!
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In 1 Samuel 16:7b staat: "..... want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan".

Wie in geloof zijn Naam aanroept, doet alles ook daadwerkelijk in Zijn Naam en tot Zijn eer. Daarom zegt Hebreeen 2:10-12 ook: "Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen. Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit EEN; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen. Zeggende: Ik zal Uw naam Mijn broederen verkondigen; in het midden der Gemeente zal Ik U lofzingen".

Wij mogen dan ook vrijmoedig naderen tot de troon van God, waar Christus als onze Hogepriester en Middelaar van het Nieuwe Verbond, zit ter rechterhand Gods. En niets kan ons scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onze Here. [ Rom. 8:39].
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:
Sanne schreef:
ineke-kitty schreef:@Sanne

Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Het wordt JG nogal eens verweten dat ze de naam Jehovah gebruiken terwijl het niet zeker is wat de precieze uitspraak is. Sommige denken dat Jahweh waarschijnlijker is namelijk. Maar wij vinden het inderdaad ook gewoon belangrijk dat de naam gebruikt wordt. God heeft zichzelf deze Naam gegeven en deze naam heeft een hele diepe betekenis.
Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden, begon hij het gebed wel met "UW Naam worde geheiligd". Hij kwam niet om zijn eigen naam te heiligen. Hoe zouden we het zelf vinden als iemand ons steeds met een verkeerde naam aansprak? Zo had ik een leraar op school die mij maar steeds aansprak met de naam van mijn zus. Hoewel ik wist dat hij mij bedoelde, vond ik het op een gegeven moment toch een beetje vervelend worden.
YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben". God in Zijn totaliteit is voor mensen onkenbaar. Alleen Jezus Christus heeft Hem doen kennen en er is ons geen andere Naam gegeven door welke wij zalig zouden worden. Het woord God of het woord Vader is dus het beste, want dat staat vooor zorgzaamheid en liefde en is tegelijkertijd neutraal.

Jezus heeft de naam (het imago) van de Vader geheiligd, van het godsbeeld van een rancuneuze, bloeddorstige God, naar een Liefhebbende Vader die Zijn eigen Zoon opgaf om de mensen te redden. En als Jezus in ons leeft, dan weten wij dat, en wordt de naam van de Vader ook geheiligd.

Jezus noemt God Vader, Abba. En als wij Jezus liefhebben en als Jezus in ons woont en leeft, dan noemen wij God ook Vader, want niet meer wij leven dan, maar Jezus Christus leeft in ons. En noemen God dan Vader in onze eigen taal, want alle talen zijn van Hem!
En tegen mij trok je zo fel van leer toen ik schreef dat Jezus de Vader (Abba) is! :naughty:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:In 1 Samuel 16:7b staat: "..... want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan".

Wie in geloof zijn Naam aanroept, doet alles ook daadwerkelijk in Zijn Naam en tot Zijn eer. Daarom zegt Hebreeen 2:10-12 ook: "Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen. Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit EEN; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen. Zeggende: Ik zal Uw naam Mijn broederen verkondigen; in het midden der Gemeente zal Ik U lofzingen".

Wij mogen dan ook vrijmoedig naderen tot de troon van God, waar Christus als onze Hogepriester en Middelaar van het Nieuwe Verbond, zit ter rechterhand Gods. En niets kan ons scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onze Here. [ Rom. 8:39].
Bedankt voor het delen van deze teksten, Ineke. Ik noteer ze in het boekje dat ik aan het vullen ben met citaten. Ik heb de laatste tijd veel profijt van opborrelende bijbelteksten waarvan ik niet eens wist dat ik die uit het hoofd kende. Zo kwam ik op het idee er meer te gaan noteren. Je reikt een hele kernachtige aan. Bedankt :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Anja

Goed idee om teksten te noteren in een boekje.
Ik werd pas herinnerd aan een lied wat staat in de liedbundel "Opwekking" nr. 420 en dacht daarbij, inderdaad, zo is het.

Geen andere Naam dan de Naam van Jezus
Geen andere Naam dan de Naam van de Heer.
Geen andere Naam dan de Naam van Jezus, is waard te ontvangen, de glorie en ere, de kracht en de lof in eeuwigheid.

Zijn Naam is verheven boven heel de aard
Zijn Naam is hoger dan de hemel
Zijn Naam is verheven boven heel de aard
Geef glorie en eer Hem en prijs nu Zijn Naam.

Blijft een mooi lied vind ik zelf.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

Anja schreef: YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben".
:shock:

Ik kan me wel voorstellen dat als je een vertaling gebruikt waarin de Naam is weggelaten, het niet meer zo duidelijk is. Maar in Jesaja 42:8 staat toch echt "Ik ben YHWH, dat is mijn naam.."

Er zijn zoveel namen waarvan de betekenis een hele zin is. Heel veel Bijbelse namen verwijzen trouwens ook naar de Goddelijke Naam. Neem bijvoorbeeld de naam Josafat. de langere vorm van deze naam is: Jehosjafat. Hier vind je de betekenis:
http://www.behindthename.com/name/jehoshaphat
Omdat de betekenis een hele zin is, wil dat toch niet zeggen dat het geen naam is?
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
Anja schreef: YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben".
:shock:

Ik kan me wel voorstellen dat als je een vertaling gebruikt waarin de Naam is weggelaten, het niet meer zo duidelijk is. Maar in Jesaja 42:8 staat toch echt "Ik ben YHWH, dat is mijn naam.."

Er zijn zoveel namen waarvan de betekenis een hele zin is. Heel veel Bijbelse namen verwijzen trouwens ook naar de Goddelijke Naam. Neem bijvoorbeeld de naam Josafat. de langere vorm van deze naam is: Jehosjafat. Hier vind je de betekenis:
http://www.behindthename.com/name/jehoshaphat
Omdat de betekenis een hele zin is, wil dat toch niet zeggen dat het geen naam is?

Waarop je reageert, en vooral waarop je niet reageert, vind ik opvallend. Hierin vind ik het WTG laakbaar, die dat zijn volgelingen aandoet, en hen in de verkeerde richting stuurt, zoals de Farizeeën dat deden, die gericht waren op de buitenkant van de dingen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Anja schreef:
Sanne schreef:
ineke-kitty schreef:@Sanne

Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Het wordt JG nogal eens verweten dat ze de naam Jehovah gebruiken terwijl het niet zeker is wat de precieze uitspraak is. Sommige denken dat Jahweh waarschijnlijker is namelijk. Maar wij vinden het inderdaad ook gewoon belangrijk dat de naam gebruikt wordt. God heeft zichzelf deze Naam gegeven en deze naam heeft een hele diepe betekenis.
Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden, begon hij het gebed wel met "UW Naam worde geheiligd". Hij kwam niet om zijn eigen naam te heiligen. Hoe zouden we het zelf vinden als iemand ons steeds met een verkeerde naam aansprak? Zo had ik een leraar op school die mij maar steeds aansprak met de naam van mijn zus. Hoewel ik wist dat hij mij bedoelde, vond ik het op een gegeven moment toch een beetje vervelend worden.
YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben". God in Zijn totaliteit is voor mensen onkenbaar. Alleen Jezus Christus heeft Hem doen kennen en er is ons geen andere Naam gegeven door welke wij zalig zouden worden. Het woord God of het woord Vader is dus het beste, want dat staat vooor zorgzaamheid en liefde en is tegelijkertijd neutraal.

Jezus heeft de naam (het imago) van de Vader geheiligd, van het godsbeeld van een rancuneuze, bloeddorstige God, naar een Liefhebbende Vader die Zijn eigen Zoon opgaf om de mensen te redden. En als Jezus in ons leeft, dan weten wij dat, en wordt de naam van de Vader ook geheiligd.

Jezus noemt God Vader, Abba. En als wij Jezus liefhebben en als Jezus in ons woont en leeft, dan noemen wij God ook Vader, want niet meer wij leven dan, maar Jezus Christus leeft in ons. En noemen God dan Vader in onze eigen taal, want alle talen zijn van Hem!
Ter aanvulling....: er staat ook geschreven dat iedere tong zal belijden. En een tong belijdt m.i. het beste, d.w.z. het meest oprecht in de eigen tongval. Het is vaak veel gemakkelijker om in een andere tongval iets te zeggen, dan in de eigen tongval. Zo zongen vroeger (en wellicht nu nog) mensen gemakkelijker over gevoelige dingen, zoals liefde, in het Engels of het Frans, dan in de eigen tongval (taal dus)...... omdat men zich dan schaamt voor wat er is in het eigen hart.

Wij schamen ons niet voor het Evangelie van Onze Heer Jezus.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

Anja schreef:
Sanne schreef:
Anja schreef: YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben".
:shock:

Ik kan me wel voorstellen dat als je een vertaling gebruikt waarin de Naam is weggelaten, het niet meer zo duidelijk is. Maar in Jesaja 42:8 staat toch echt "Ik ben YHWH, dat is mijn naam.."

Er zijn zoveel namen waarvan de betekenis een hele zin is. Heel veel Bijbelse namen verwijzen trouwens ook naar de Goddelijke Naam. Neem bijvoorbeeld de naam Josafat. de langere vorm van deze naam is: Jehosjafat. Hier vind je de betekenis:
http://www.behindthename.com/name/jehoshaphat
Omdat de betekenis een hele zin is, wil dat toch niet zeggen dat het geen naam is?

Waarop je reageert, en vooral waarop je niet reageert, vind ik opvallend. Hierin vind ik het WTG laakbaar, die dat zijn volgelingen aandoet, en hen in de verkeerde richting stuurt, zoals de Farizeeën dat deden, die gericht waren op de buitenkant van de dingen.
O, nu ben ik opeens een Farizeeër :o ?

Nog even terugkomend op de leraar die mij steeds aansprak met de naam van mijn zus. Toen ik hem daar voor de zoveelste keer op aansprak zei hij : "ach, het is toch één pot nat". Het feit dat ik dat onthouden heb, is niet omdat ik dat zo grappig vond. Ik vond het nogal kwetsend. Want waarom had hij geen moeite om de namen van anderen te onthouden en vergat hij steeds mijn naam? En zo denk ik ook: hoe zou God zich voelen als de namen van andere goden in de Bijbel worden gebruikt, terwijl er over zijn Naam de schouders wordt opgehaald alsof zijn Naam niet zo van belang is. Zo oppervlakkig is dat niet.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Sanne

Er worden hier helemaal geen namen van andere goden uit de Bijbel gebruikt. Anders moet je dat even aantonen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Er worden hier helemaal geen namen van andere goden uit de Bijbel gebruikt. Anders moet je dat even aantonen.
Dat zegt ze toch ook niet. Ze zegt: "als de namen van andere goden in de Bijbel worden gebruikt".
Volgens mij moet je beter lezen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 16 dec 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Er worden hier helemaal geen namen van andere goden uit de Bijbel gebruikt. Anders moet je dat even aantonen.
Dat zeg ik ook niet. Ik probeer me alleen maar in te leven in hoe God zich moet voelen als er zo nonchalant met zijn Naam wordt omgegaan. Hij vind het een kwalijke zaak en ik begrijp uit eigen ervaring waarom. Het is gewoon kwetsend.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Sanne

Toch suggereer je hier het e.e.a. door jouw ervaring met je leraar, en het gebruik van namen van andere goden. Wie doet dat dan hier? Anders heeft zo'n vergelijk toch geen zin? En nu doe je het weer door te zeggen dat er nonchalant met Zijn Naam omgegaan zou worden. Wie doet dat dan hier?
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Het woord Vader is universeel in iedere taal aanwezig en alle talen zijn van God. Of je de Naam Jezus uitspreekt op zijn Frans, op zijn Hebreeuws, op zijn Russisch of op zijn Hollands doet er niet toe. Als je maar belijdt met jouw tong. Dat kun je niet met die van een ander doen. God is Onze Vader, Onze Papa. En wij weten dit omdat Jezus in ons leeft.

Belijdenis van de tong is de belijdenis van het hart. Tong is hier dus hart.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Anja

Dat vind ik wel leuk dat je zegt dat God "onze Papa" is. Ik heb een broeder gekend die hem altijd zo aansprak in het gebed. Ik vind het prachtig.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ZENODotus »

Sanne schreef:
ineke-kitty schreef:@Sanne

Er worden hier helemaal geen namen van andere goden uit de Bijbel gebruikt. Anders moet je dat even aantonen.
Dat zeg ik ook niet. Ik probeer me alleen maar in te leven in hoe God zich moet voelen als er zo nonchalant met zijn Naam wordt omgegaan. Hij vind het een kwalijke zaak en ik begrijp uit eigen ervaring waarom. Het is gewoon kwetsend.
Er wordt volgens mij niet nonchalant met zijn naam omgegaan... Er wordt spaarzaam mee omgegaan... Sommige religies gebruiken te pas en te onpas Gods naam alsof het vereiste is. In theologie is de naam die God zichzelf in het OT heeft gegeven genoegzaam bekend, en wordt hij gebruikt als een tekst daartoe noopt.
Zoals Anja stelt mogen we hem vader noemen, abba is een aramees woord dat zoveel betekent als papa...
Ik heb mijn vader eigenlijk praktisch niet gekend nadat hij me als zestienjarige liet buitengooien door zijn nieuwe vrouw, ik sprak ik hem dan ook ten lange laatste niet meer aan met Vader maar met zijn voornaam, juist omdat ik geen band, geen relatie met hem voelde.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:@Anja

Dat vind ik wel leuk dat je zegt dat God "onze Papa" is. Ik heb een broeder gekend die hem altijd zo aansprak in het gebed. Ik vind het prachtig.
Dankjewel Ineke :flower1: .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe Paulusma »

ineke-kitty schreef:@Anja

Dat vind ik wel leuk dat je zegt dat God "onze Papa" is.
Maar niet als ik het zeg kennelijk! :clown: :clown: :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe Paulusma »

Sanne schreef:
Anja schreef:
Sanne schreef:
Anja schreef: YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben".
:shock:

Ik kan me wel voorstellen dat als je een vertaling gebruikt waarin de Naam is weggelaten, het niet meer zo duidelijk is. Maar in Jesaja 42:8 staat toch echt "Ik ben YHWH, dat is mijn naam.."

Er zijn zoveel namen waarvan de betekenis een hele zin is. Heel veel Bijbelse namen verwijzen trouwens ook naar de Goddelijke Naam. Neem bijvoorbeeld de naam Josafat. de langere vorm van deze naam is: Jehosjafat. Hier vind je de betekenis:
http://www.behindthename.com/name/jehoshaphat
Omdat de betekenis een hele zin is, wil dat toch niet zeggen dat het geen naam is?

Waarop je reageert, en vooral waarop je niet reageert, vind ik opvallend. Hierin vind ik het WTG laakbaar, die dat zijn volgelingen aandoet, en hen in de verkeerde richting stuurt, zoals de Farizeeën dat deden, die gericht waren op de buitenkant van de dingen.
O, nu ben ik opeens een Farizeeër :o ?
Anja heeft de neiging om haar opponenten lager te achten dan zichzelf. Maar wat ze niet weet is dat er ook goeie Farizeeërs zijn, te denken aan Paulus! Dus, zolang ze niet beweert dat je een antichristelijke Farizeeër bent zit je nog goed! :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

God zegt dat Hij [van] Zichzelf een Beeld maakt: Christus!.
Hebreeen 1:3 zegt dan ook: " Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid...."

Christus is het ware Beeld Gods.
Ook 2 Kor. 4:4 zegt dat Christus het Beeld Gods is, en daarom zouden we Hem aanbidden. In Kolossenzen 2:9 staat dat in Hem al de volheid der Godheid lichamelijk woont. Wij kennen dus de Vader door Christus Jezus, omdat Hij het Beeld van God lichamelijk is.

In Jesaja 9:5,6 wordt dat "Kind dat ons geboren is" met verschillende namen genoemd: "...... en men noemt Zijn naam: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. Hij is ook 'Immanuel' , "God met ons", de almachtige God, de eeuwige Vader.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Toch suggereer je hier het e.e.a. door jouw ervaring met je leraar, en het gebruik van namen van andere goden. Wie doet dat dan hier? Anders heeft zo'n vergelijk toch geen zin? En nu doe je het weer door te zeggen dat er nonchalant met Zijn Naam omgegaan zou worden. Wie doet dat dan hier?
Ik heb voorbij zien komen dat Jehovah of Jahweh geen naam is en dat het ook niet uitmaakt of je nu Jezus of Jehovah zegt. Ook heb ik gelezen dat het voor God ook niet zo zou uitmaken wat we wel of niet doen wat dit betreft, als we hem maar oprecht dienen. Ik heb proberen duidelijk te maken dat ik wat anders geloof wat dit betreft.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
ineke-kitty schreef:@Sanne

Toch suggereer je hier het e.e.a. door jouw ervaring met je leraar, en het gebruik van namen van andere goden. Wie doet dat dan hier? Anders heeft zo'n vergelijk toch geen zin? En nu doe je het weer door te zeggen dat er nonchalant met Zijn Naam omgegaan zou worden. Wie doet dat dan hier?
Ik heb voorbij zien komen dat Jehovah of Jahweh geen naam is en dat het ook niet uitmaakt of je nu Jezus of Jehovah zegt. Ook heb ik gelezen dat het voor God ook niet zo zou uitmaken wat we wel of niet doen wat dit betreft, als we hem maar oprecht dienen. Ik heb proberen duidelijk te maken dat ik wat anders geloof wat dit betreft.
Och, als je het per se zo wilt bekijken, dan vind ik het juist een grote belediging voor Onze God, de Heilige Drievuldigheid, om Hem Jahweh of Jehovah te blijven noemen. Het Godsbeeld dat de mensen hardnekkig vanJahweh hadden, was een bloeddorstige wraakzuchtige afgod, net als Allah. Hoewel God talloze malen heeft aangegeven geen dieroffers te willen, bleven ze hardnekkig dieroffers brengen, want God wilde bloed zien volgens het beeld dat de mensen van Hem hadden gemaakt. Jezus Christus heeft de VADER getoond en ons de Heilige Geest gestuurd om ons in de volle waarheid te leiden. Maar de Drie-Eenheid ontkent het WTG, en men brengt de mensen terug naar het zelfverdienmodel van het oude jodendom, dus dat is dan wel weer passend.

Frappant (maar ergens dus logisch als je bovenstaande in ogenschouw neemt) dat juist de mensen die de Heilige Drievuldigheid hoog in het vaandel hebben, worden aangevallen omdat ze de naam waaraan het wraakzuchtige Godsbeeld kleeft, niet meer gebruiken.

Ook frappant dat een mens hier schreef dat ze zich wel even zou inleven in God en haar eigen menselijke eigenschap - namelijk beledigd zijn als iemand haar naam niet goed genoeg uitspreekt- in God inlegt. Wij kunnen God helemaal niet kennen, behalve in Jezus Christus, Hij heeft Hem doen kennen. En Die noemt Hem Vader. En nou wil een religieus systeem ons even gaan vertellen dat dat niet mag of niet goed is. :clown:

Of zou toch de pijn voor het WTG hierin zitten: Wie Vader zegt moet de Zoon erkennen....., want een Vader heeft een Kind....., en dat Kind is uit de Vader geboren uit de Maagd.... En dat ontkennen de aanhangers van het WTG. Daar ziet men Jezus als een mens die gedoopt werd en de aanneming tot Kind verdiende door de afwassing van zonden, net als de JG zelf, en niet als God die Mens werd, zoals de gehele Heilige Schrift verkondigt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Als Jezus in mij leeft, leeft ook de Vader in mij. Niet het afstandelijke wraakzuchtige godsbeeld Jahweh of Jehovah, nee, Vader-Zoon-Heilige Geest. Intiem dus en geen gapende afgronden. In zo'n intieme Relatie kan geen menselijke organisatie, zoals het WTG en haar leer, ertussen komen.

Onze Vader is een Échte Vader. Hij is God die de mensen komt zoeken, zoals een Échte Vader. Daarin onderscheidt het ware Christendom zich van iedere andere religie.

https://m.youtube.com/watch?v=Pd7mc8ES_6Y
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: Och, als je het per se zo wilt bekijken, dan vind ik het juist een grote belediging voor Onze God, de Heilige Drievuldigheid, om Hem Jahweh of Jehovah te blijven noemen.
Om die Ene steeds met Drievuldige aan te spreken getuigt ook niet bepaald van respect hebben voor het grote gebod. Het polytheïsme wordt door Christus hard veroordeeld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Als ik in gebed ga, spreek ik God aan als mijn Vader, en dank ik Hem in de Naam van de Here Jezus Christus. De Heer gaf ook de opdracht dat als we bidden dat in Zijn Naam zouden doen. Christus heeft de Naam boven alle namen gekregen, en wij zouden door Hem tot de Vader gaan. Moeilijker is het niet.