De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

De Here Jezus kwam voor de hele wereld. Christus stond op uit de dood want toen kreeg Hij die aanstelling en allen die deel hebben aan die opstanding zijn opgenomen in een verbond, als je het een verbond wilt noemen, wat dat begrip is tamelijk omstreden, maar laten we het houden op het nieuwe verbond dan gaat dat om gelovigen uit Jood en heiden, met de nadruk op gelovigen. Er is geen sprake van willekeur en ook niet van voorkeur of verkiezing, maar dat is niet het onderwerp. Het gaat hier om de Naam des Heren op grond waarvan je behouden wordt als je die Naam aanroept. En hoe je Hem noemt is lijkt mij niet belangrijk, maar wel dàt je Hem aanroept.
Daarom vind ik "jezus" als stopwoordje zo verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

N.a.v. de reactie van Loyala.

De bijbel kent meerdere kalenders. Eerst was er de civiele kalender (van Genesis tot aan Exodus). Daarnaast is er de religieuze kalender die God instelde bij de uittocht uit Egypte.
Het is mogelijk dat er ook in Israël heidense namen werden gegeven aan de maanden. Maar het gaat mij meer om de bijbelse indeling van maanden en jaren, zoals die door God zijn ingesteld.
Dat zijn de vastgestelde tijden, de mo'adiem מוֹעֲדִים , die konden worden berekend door de lichten aan de hemel (Gen.1:14)

Ik heb een bladzijde uit boek Wake Up overgetypt en op internet gezet. Ik wil er hier niet te veel op ingaan, want dan raken we off-topic.

(bericht gewijzigd omdat een deel van het citaat op internet was weggevallen)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:De Here Jezus kwam voor de hele wereld. Christus stond op uit de dood want toen kreeg Hij die aanstelling en allen die deel hebben aan die opstanding zijn opgenomen in een verbond, als je het een verbond wilt noemen, wat dat begrip is tamelijk omstreden, maar laten we het houden op het nieuwe verbond dan gaat dat om gelovigen uit Jood en heiden, met de nadruk op gelovigen. Er is geen sprake van willekeur en ook niet van voorkeur of verkiezing, maar dat is niet het onderwerp. Het gaat hier om de Naam des Heren op grond waarvan je behouden wordt als je die Naam aanroept. En hoe je Hem noemt is lijkt mij niet belangrijk, maar wel dàt je Hem aanroept.
Daarom vind ik "jezus" als stopwoordje zo verschrikkelijk.
Romeinen 10:11-13 zegt dan ook:
Want de Schrift zegt: Een ieder die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
Want een ieder, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Op maar liefst 5 Schriftplaatsen wordt de Naam des HEEREN : YAHUAH Qodisjem genoemd: Ik ben de HEERE, Die u heilige. In Exodus 31:13; Leviticus 20:8; Leviticus 21:8; Leviticus 22:32 en Ezechiel 20:12.

"Ik ben de HEERE, Die u heiligt". God verwacht een heilig volk, dat Hij Zich heiligt.
De mens wordt geheiligd, wordt rechtvaardig gerekend door geloof. Dat gold al in de dagen van het Oude Verbond.
Van Abraham wordt gezegd:

Genesis 15:6
En hij geloofde in den HEERE; en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.

Romeinen 4:5
Doch degene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Een heel bekende duiding van de Naam des HEEREN is die uit Richteren 6:24: YAHUAH Sjalom: de HEERE is Vrede.

Later meer daarover.

Modbreak Piebe:
Onnodig hoofdlettergebruik aangepast, graag even op letten.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Adinomis schreef:N.a.v. de reactie van Loyala.

De bijbel kent meerdere kalenders. Eerst was er de civiele kalender (van Genesis tot aan Exodus). Daarnaast is er de religieuze kalender die God instelde bij de uittocht uit Egypte.
Het is mogelijk dat er ook in Israël heidense namen werden gegeven aan de maanden. Maar het gaat mij meer om de bijbelse indeling van maanden en jaren, zoals die door God zijn ingesteld.
Dat zijn de vastgestelde tijden, de mo'adiem מוֹעֲדִים , die konden worden berekend door de lichten aan de hemel (Gen.1:14)

Ik heb een bladzijde uit boek Wake Up overgetypt en op internet gezet.
Indien die link niet werkt kun je deze proberen.

Ik wil er hier niet te veel op ingaan, want dan raken we off-topic.

(bericht gewijzigd omdat een deel van het citaat op internet was weggevallen)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Richteren 6:24
Toen bouwde Gideon aldaar den HEERE een altaar, en noemde het: de HEERE is Vrede; het is nog tot op dezen dag in Ofra der Abiezrieten.

In dit hoofdstuk van Richteren wordt Gideon geroepen om het volk te verlossen en vrede [ "Sjalom"] te brengen.
Gideon fungeert hier als een type, een voorbeeld, een afbeelding vooraf van de beloofde Verlosser, het Zaad der vrouw, dat de tegenstander, de slang, de satan, de kop zal vermorzelen.

Verreweg de meest genoemde Naam des HEEREN in de Bijbel is: YAHUAH Tsvaooth [ Grieks: "Tsebaoth"] de HEERE der heirscharen, de HEERE der menigten. Maar liefst 235 keer komt deze Naam zo voor, ook tweemaal in de Griekse versie van het N.T. , in Romeinen 9:29 en Jakobus 5:4.

Romeinen 9:29
En gelijk Jesaja tevoren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sodom geworden, en Gomorra gelijk gemaakt geweest.

Jakobus 5:4
Ziet, het loon der werklieden, die uw landen gemaaid hebben, welke van u verkort is, roept; en het geschrei dergenen, die geoogst hebben, is gekomen tot in de oren van den Heere Sebaoth.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In Jeremia 23:6 en 33:16 komen we weer een andere benaming van de Here HEERE tegen: YAHUAH Tsidkeenoe, de HEERE onze Gerechtigheid.
In "Zijn" dagen [ na de wederkomst] zal het [bekeerde] Juda verlost worden, en Israel zeker wonen; en dit zal Zijn Naam zijn, waarmee men Hem zal noemen: De HEERE: onze Gerechtigheid.
In het Hebreeuws staat hier: " Melech Tsadiek". Dat kennen wij als "Melchisedek". De betekenis hiervan is: "Koning der Gerechtigheid, Koning van "Salem" [ vrede].

Zie Genesis 14:18-20.
Deze HEERE der Gerechtigheid [ Melchisedek] in Genesis is de " pre-incarnate" [ voor-vleselijke] verschijning van Christus.

In Ezechiel wordt God YAHUAH Sjammah genoemd: de HEERE is aldaar.
.... en de naam der stad zal van [dien] dag af zijn: de HEERE is aldaar. [Ezechiel 48:35].

Dit is een aanduiding van Wie God is, in relatie tot het Nieuwe Jeruzalem, de Nieuwe Schepping; van Wie en waar God is in het Messiaanse Rijk op aarde.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Psalm 7:18
Ik zal den HEERE loven naar Zijn gerechtigheid, en den Naam des HEEREN, des Allerhoogsten, psalmzingen.

Adonai YAHUAH wordt hier YAHUAH Eljoon [ Elion] genoemd: De HEERE, de Allerhoogste.
God de Allerhoogste! God is die Allerhoogste, de enige God.
Buiten Hem zijn er geen andere goden.

Psalm 47:3
Want de HEERE, de Allerhoogste, is vreselijk, een groot Koning over de ganse aarde.

Tot slot een aanduiding die iedereen kent uit:
Psalm 23:1
Een Psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.

In het Hebreeuws staat hier: YAHUAH Ro-ie: De HEERE is mijn Herder.
Wij herkennen dat woord in het Franse "roi" = "koning" . Hier wordt het echter gebruikt in de betekenis van herder.
Jezus Christus is de goede Herder.
[zie Joh. 10:14].

Zo hebben we achtereenvolgens in 10 benamingen van Adonai YAHUAH gezien: dat Hij zal voorzien, dat Hij onze Heelmeester is, onze Banier, Degene die ons heiligt door geloof. Dat Hij Vrede is, dat Hij de God der menigten is en de God van alle mensen. Dat Hij onze gerechtigheid is en aanwezig in ons hart en leven als we geloven, dat Hij de Allerhoogste, Enige God is, en ..." last but not least".... dat Hij onze Herder is in de Gestalte van Jezus Christus.
Wat een voorrecht dat Hij ons wil kennen en gebruiken tot Zijn eer. Dat wij Zijn kinderen mogen zijn in Christus, door geloof alleen.
[zie Rom. 10:11-13].
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2868
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

ineke-kitty schreef:Op maar liefst 5 Schriftplaatsen wordt de Naam des HEEREN : YAHUAH Qodisjem genoemd: Ik ben de HEERE, Die u heilige. In Exodus 31:13; Leviticus 20:8; Leviticus 21:8; Leviticus 22:32 en Ezechiel 20:12.
Bs'd

De naam van God, J-H-W-H, wordt in de hebreeuwse bijbel maar liefst 6828 maal genoemd!!

Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.

Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”

Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”

Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”

Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”

II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”

I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”

II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”

Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”

Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”

Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”

Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”

Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”

Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”

Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”

Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”

Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”

Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”

Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”

Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”

Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”

Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”

Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”



En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?


Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”


.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2868
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Wat is dat eigenlijk voor een God?
Een God die jaloers is op andere Goden en alleenheerschappij wil hebben? :o
Een God met menselijke eigenschappen? :?:

Dat er wordt gesproken in het OT over andere Goden spreekt toch tegen dat er geen God is buiten JHWH....de oorspronkelijke Joodse stamgod en krijgsgod.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door HarryK »

callista schreef:
Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Wat is dat eigenlijk voor een God?
Een God die jaloers is op andere Goden en alleenheerschappij wil hebben? :o
Een God met menselijke eigenschappen? :?:

Dat er wordt gesproken in het OT over andere Goden spreekt toch tegen dat er geen God is buiten JHWH....de oorspronkelijke Joodse stamgod en krijgsgod.
Dat afgoden worden aangeduid als "god", betekent nog niet dat ze ook echt een god zijn.
Als ik jou "godin" noem, daarmee ben je dat nog niet...
En als je het OT goed leest, is dat steeds wat er gezegd/bedoeld wordt:
dat 'iets' wel een god wordt genoemd, terwijl het dat niet is.
Psalm 1:1
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Christenen hebben helemaal geen moeite met dat er maar EEN God is, en dat is de God van de Bijbel, dus ik begrijp niet goed wat je insteek is m.b.t. de Naam des HEEREN.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

HarryK schreef:
callista schreef:
Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Wat is dat eigenlijk voor een God?
Een God die jaloers is op andere Goden en alleenheerschappij wil hebben? :o
Een God met menselijke eigenschappen? :?:

Dat er wordt gesproken in het OT over andere Goden spreekt toch tegen dat er geen God is buiten JHWH....de oorspronkelijke Joodse stamgod en krijgsgod.
Dat afgoden worden aangeduid als "god", betekent nog niet dat ze ook echt een god zijn.
Als ik jou "godin" noem, daarmee ben je dat nog niet...
En als je het OT goed leest, is dat steeds wat er gezegd/bedoeld wordt:
dat 'iets' wel een god wordt genoemd, terwijl het dat niet is.
En datzelfde geldt ...of kan gelden......voor JHWH...het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Of zijn er bewijzen voor het tegendeel?
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door HarryK »

callista schreef:En datzelfde geldt ...of kan gelden......voor JHWH...het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Of zijn er bewijzen voor het tegendeel?
Vanuit het oogpunt van "bijbelstudie" - en dat is waar het hier over gaat - is deze vraag totaal onzinnig en off-topic.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

HarryK schreef:
callista schreef:En datzelfde geldt ...of kan gelden......voor JHWH...het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Of zijn er bewijzen voor het tegendeel?
Vanuit het oogpunt van "bijbelstudie" - en dat is waar het hier over gaat - is deze vraag totaal onzinnig en off-topic.
Ja, inderdaad off topic in dit subforum, maar niet onzinnig.
Vragen zijn nooit onzinnig...alleen antwoorden.. 8-)

De naam des Heeren wordt gebezigd voor JHWH en voor Elohim....
Hoe zit dat dan?
Zijn dat dezelfde "personen"....?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Zolderworm »

HarryK schreef:
callista schreef:En datzelfde geldt ...of kan gelden......voor JHWH...het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Of zijn er bewijzen voor het tegendeel?
Vanuit het oogpunt van "bijbelstudie" - en dat is waar het hier over gaat - is deze vraag totaal onzinnig en off-topic.
Hoezo dan? Je kunt toch ook de bijbel bestuderen met op de achtergrond de gedachte dat JHWH wellicht geen realiteit is. Evenals je de Koran kunt bestuderen terwijl je er niet van overtuigd bent dat Allah realiteit is. Er zijn talloze uitgangspunten voor bijbelstudie: op basis van de kabbalah, de dieptepsychologie, historisch, literair, symbolisch, noem maar op. Of gewoon religie-filosofisch, los van het feit of je zelf in de wekelijkheid van JHWH gelooft of niet. Het geloof in de hindoegoden bijvoorbeeld lijkt me geen voorwaarde om de hindoeïstische heilige boeken te bestuderen, enzovoort.
Only dead fish go with the flow
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door HarryK »

Zolderworm schreef:
HarryK schreef:
callista schreef:En datzelfde geldt ...of kan gelden......voor JHWH...het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Of zijn er bewijzen voor het tegendeel?
Vanuit het oogpunt van "bijbelstudie" - en dat is waar het hier over gaat - is deze vraag totaal onzinnig en off-topic.
Hoezo dan? Je kunt toch ook de bijbel bestuderen met op de achtergrond de gedachte dat JHWH wellicht geen realiteit is. Evenals je de Koran kunt bestuderen terwijl je er niet van overtuigd bent dat Allah realiteit is. Er zijn talloze uitgangspunten voor bijbelstudie: op basis van de kabbalah, de dieptepsychologie, historisch, literair, symbolisch, noem maar op. Of gewoon religie-filosofisch, los van het feit of je zelf in de wekelijkheid van JHWH gelooft of niet. Het geloof in de hindoegoden bijvoorbeeld lijkt me geen voorwaarde om de hindoeïstische heilige boeken te bestuderen, enzovoort.
In het bijbelstudie-forum gaat het erom te kijken/bespreken/bestuderen wat bedoeld wordt met wat in de Bijbel staat.
Het is logisch dat iedereen dat vanuit zijn/haar eigen uitgangspunt doet.
Wat niet de bedoeling is, is het ter discussie stellen van de waarheid van teksten.
En dat is wat callista wil.
Daarvoor moet je in Cof en/of LB zijn, niet hier.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2868
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

ineke-kitty schreef:
Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Christenen hebben helemaal geen moeite met dat er maar EEN God is, en dat is de God van de Bijbel, dus ik begrijp niet goed wat je insteek is m.b.t. de Naam des HEEREN.

Bs'd

Dus je snapt dat er maar één God is, en dat is de God van de bijbel, en dat is J-H-W-H.

Snap je ook dat er buiten Hem geen andere god is?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Zolderworm »

Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:
Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Christenen hebben helemaal geen moeite met dat er maar EEN God is, en dat is de God van de Bijbel, dus ik begrijp niet goed wat je insteek is m.b.t. de Naam des HEEREN.

Bs'd

Dus je snapt dat er maar één God is, en dat is de God van de bijbel, en dat is J-H-W-H.

Snap je ook dat er buiten Hem geen andere god is?
We snappen dat dat jouw stelling is.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:
Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef:quote/Eliyahu: " Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

Hier gaat het specifiek over de Naam van de HEERE , dus wat bedoel je met de in het rood en met hoofdletters geplaatste bovenstaande tekst?
Wordt dat hier ontkend dan?
Bs'd

Het punt is dat J-H-W-H de enige God is, en er is geen god buiten Hem.

En J-H-W-H zegt dat je naast Hem geen andere goden mag aanbidden, dus geen Krishna, Zeus, Buddha, of JC.

En dat laatste daar hebben de christenen nogal moeite mee.
Christenen hebben helemaal geen moeite met dat er maar EEN God is, en dat is de God van de Bijbel, dus ik begrijp niet goed wat je insteek is m.b.t. de Naam des HEEREN.

Bs'd

Dus je snapt dat er maar één God is, en dat is de God van de bijbel, en dat is J-H-W-H.

Snap je ook dat er buiten Hem geen andere god is?
Meen je dat nou, dat ik niet zou snappen dat er maar EEN God is, en dat Hij de God van de Bijbel is?
Maar buiten dat, het gaat hier over de Naam van God, en niet of ik wel of niet zou snappen Wie de God van de Bijbel zou zijn.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2868
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
Christenen hebben helemaal geen moeite met dat er maar EEN God is, en dat is de God van de Bijbel, dus ik begrijp niet goed wat je insteek is m.b.t. de Naam des HEEREN.

Bs'd

Dus je snapt dat er maar één God is, en dat is de God van de bijbel, en dat is J-H-W-H.

Snap je ook dat er buiten Hem geen andere god is?
We snappen dat dat jouw stelling is.
Bs'd

Dat is de stelling van de bijbel, zie hier:



Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2868
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

ineke-kitty schreef: Meen je dat nou, dat ik niet zou snappen dat er maar EEN God is, en dat Hij de God van de Bijbel is?
Maar buiten dat, het gaat hier over de Naam van God, en niet of ik wel of niet zou snappen Wie de God van de Bijbel zou zijn.
Bs'd

Snap je dat de naam van God J-H-W-H is, en niet JC?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Eliyahu schreef:
ineke-kitty schreef: Meen je dat nou, dat ik niet zou snappen dat er maar EEN God is, en dat Hij de God van de Bijbel is?
Maar buiten dat, het gaat hier over de Naam van God, en niet of ik wel of niet zou snappen Wie de God van de Bijbel zou zijn.
Bs'd

Snap je dat de naam van God J-H-W-H is, en niet JC?

Ik hoef niet aan jou te verantwoorden wat de Naam van God is. En ja, ik geloof dat de Here Jezus Christus God IS.
Ik ben geen Jood, die de Godheid van Christus Jezus ontkent, laat dat duidelijk zijn.