Re: Bijbelboek Openbaring

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Openbaring 3: 1-6

3
1 Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes:

“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent. 2 Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen. 3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent. 4 Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.

5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ik lees als verklaring erbij uit het handboek bij de bijbel; dat de gemeente vooral last kreeg van apathie. Het heeft geen hinder van tegenwerkingen, heeft last van onverschilligheid en is zelf voldaan. Dit is het beeld wat de eerste 6 verzen schetst.
Dat herken ik bij ons ook wel. Het niet zo nauw nemen met de grenzen. Gewend zijn geraakt aan een steeds meer randkerkelijke en onkerkelijke bestaan. Ook als kerkelijke moeite hebben je echt met enthousiasme nog voor het geloof te gaan. Zo'n in gekakte geloofservaring.
We moeten naar iets levendigs toe. Maar een paard dat slaapt krijg je zo niet in beweging. :?

In vers twee staat "wordt wakker", maar volgens het boek heel kritisch moet het zijn: "wees wakker (waakzaam)." (Daar houd ik wel van :) )
Deze stad werd twee keer in zijn bestaan veroverd omdat het niet waakzaam genoeg was geweest.
Dat is makkelijk naar ons te vertalen: als je niet waakzaam bent, dan wordt je kerk veroverd door de duisternis.
Iemand zei me: "je moet een geestelijke wapenuitrusting hebben, want de duivel komt om te slachten en te verdelgen. Sta niet naakt in de geestelijke strijd." Daarvoor is standvastigheid in je geloof dus nodig. Wakker blijven. Enthousiast zien te blijven of te worden.

Wit (4-5) duid waarschijnlijk op zuiverheid.

wat me ook opviel: "anders overvalt Jezus' wederkomst als een dief in de nacht. Stel je toch eens voor. Je geloofsleven is totaal in slaap gesukkeld en Jezus komt terug. Je schrikt je kapot! Ben je er dan wel klaar voor??? Help!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Sardis is verdeeld, een bodem voor twist en onenigheid in de gemeente. Satan zal alles in het werk stellen om de getrouwen van Gods fundament te trekken. Door een vals evangelie en menselijke overwegingen van (de) aanbidding
en deelgenootschap in Christus, door de Trooster.

De gemeente van Sardis, een 'dode' gemeenschap

1-6 Enkele getrouwen in Sardis. -- De gemeente van Sardis wordt voorgesteld als een gemeente met enkele getrouwen onder velen die als het ware zorgeloos en ongevoelig waren geworden wat betreft hun verplichtingen jegens God.Gij hebt enkele personen te Sardis die hun klederen niet hebben bezoedeld, en zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn.” Wie is zo begunstigd te worden gerekend onder de enkelen in Sardis? Bent u dat? Ben ik dat? Wie maakt deel van hen uit? Is dat voor ons niet het beste om deze dingen te onderzoeken, zodat wij kunnen weten op wie de Here doelt als Hij zegt dat enkelen de witte klederen van hun karakter niet bezoedeld hebben

Kern van Openbaringen 3:1-6 = In de boodschap aan de gemeente Sardis, waar twee groepen worden voorgesteld - zij, die de naam hebben te leven, maar dood zijn; en zij die ernaar streven te overwinnen. Bestudeer deze boodschap, die in het derde hoofdstuk van Openbaring te vinden is . Wie worden bedoeld met hen, die dreigden te sterven (levend -Geestelijk- dood te zijn)? en wat is daarvan de oorzaak? De verklaring wordt gegeven: “Ik heb geen van uw werken vol bevonden voor God."

Verdieping:

Daarom roept God zijn gemeente op om een verandering tot stand te brengen[/i]. Zij hadden de naam dat zij leefden, maar hun werken misten de liefde van Jezus. O, hoevelen zijn gevallen, omdat zij vertrouwd hebben op hun belijdenis gered te zijn! Hoevelen zijn verloren door pogen een naam hoog te houden! Als iemand de reputatie heeft dat hij een succesvol evangelist is, een begaafde prediker, een man van gebed, een man van geloof, een man van bijzondere toewijding, bestaat het absolute gevaar dat zijn geloof schipbreuk zal lijden als het op de proef wordt gesteld door geringe beproevingen die God toelaat. Vaak zal hij zich tot het uiterste inspannen om zijn reputatie te handhaven. Wie in de vrees leeft dat anderen zijn waarde niet op prijs stellen, verliest Hem uit het oog, Die alleen in staat is ons waardig te maken om God te verheerlijken. Laten wij getrouwe rentmeesters over onszelf zijn. Laten wij niet op onszelf zien, maar op Christus. Dan zal er geen enkel probleem zijn. Al het werk dat gedaan wordt, hoe uitnemend het ook mag schijnen, is waardeloos als het niet gedaan wordt in de liefde van Jezus. Iemand kan alle mogelijke godsdienstige bedrijvigheid tonen, maar als Christus niet verweven is in alles wat hij zegt en doet, zal hij voor eigen eer werken. laat ons groeien tot een Overblijfsel -uit de verdrukking en Uitgaan van het geen ons tot verderf en de eeuwige dood leidt. Laat alles Nieuw worden, vreugdevol.

“Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood.” Voor God betekent uiterlijk vertoon niets. De uiterlijke godsdienstvormen zijn zonder Gods liefde in het hart absoluut waardeloos.“Weest wakker en versterkt het overige dat dreigde te sterven.” Dit is ons werk. Velen staan op het punt geestelijk te sterven en de Here roept ons op om hen te sterken. Gods volk moet vast verenigd worden door banden van christelijke gemeenschap en moet in het geloof gesterkt worden door vaak met elkaar te spreken over kostbare waarheden die hun zijn toevertrouwd. Zij mogen nooit hun tijd verspillen door elkaar te beschuldigen en te veroordelen
“Houd vast.” Dit betekent niet: Houdt vast aan uw zonden; maar: Houdt vast aan de vertroosting, de hoop die God u in Zijn Woord heeft gegeven. Wordt nooit moedeloos. Iemand die moedeloos is, kan niets doen. Satan tracht u te ontmoedigen, door te zeggen dat het voor u geen zin heeft om God te dienen, dat het niet loont en dat u net zo goed kunt genieten van de vermaken en de genoegens van deze wereld. Maar “wat baat het een mens, als hij de gehele wereld wint en schade lijdt aan zijn ziel”? U kunt genieten van de wereld ten koste van de toekomst; maar kunt u zich een dergelijke prijs veroorloven?
Wij moeten “vasthouden” aan en leven naar al het licht dat wij van God hebben gekregen. Waarom? Omdat God wil dat wij beslag leggen op de eeuwige waarheid en wij als zijn helpende hand dienst doen door het licht te geven aan hen, die zijn liefde voor hen niet kennen. Toen u uzelf aan Christus hebt gegeven, hebt u een gelofte afgelegd in tegenwoordigheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest - de drie grote hemelse hoogwaardigheidsbekleders. “Houdt vast” aan deze gelofte.
“En bekeert u.” Het leven dat wij leiden moet een leven van voortdurende bekering en nederigheid zijn. Wij hebben voortdurend behoefte aan bekering om voortdurend overwinnaars te kunnen zijn. Als wij ware nederigheid bezitten, hebben wij overwinning. De vijand kan nooit degene, die eenvoudig op de beloften van Christus vertrouwt, uit Zijn hand rukken. Als de ziel gehoorzaamt en werkt, is de geest ontvankelijk voor goddelijke indrukken en het licht van God schijnt naar binnen en verlicht het verstand. Hoeveel voorrechten bezitten wij in Christus!


Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Ja, die gemeente van Sardes zag er voor de buitenwereld goed uit. In mensenogen een solide voorbeeldige kerk. Goede organisatie, actief! Maar.... Jezus zegt wat anders: "Ik merk dat uw gedrag tekort schiet in Gods ogen". Hij kijkt er dwars doorheen. Jezus kijkt naar het hart. Waarom doe de dingen die je doet? Dat is een vraag die ik mezelf ook steeds moet voorhouden. Gaat het je om God de Vader, om Jezus je Leidsman? Of wil je indruk maken op je omgeving, wil je aanzien hebben, misschien geldelijk voordeel....? Er zijn zoveel hele gewone menselijke redenen, die heel legitiem lijken.

Maar gelukkig er is een klein deel van de gelovigen in Sardes die wel steeds op Christus gericht waren, Hem liefhadden, Hem wilden behagen. Zij keerden zich af van het wereldse aanbod van geluk en genot, wat in wezen juist ongeluk brengt.
We kunnen er een voorbeeld aan nemen. Tegen de gangbare opvattingen in trouw blijven aan Gods Woord. Uitkijken wat er je huis binnen komt aan programma's op tv, spelletjes op de computer enz. enz. Dat wat vroeger als "goddeloos" gold komt tegenwoordig zonder problemen de christelijke huisgezinnen binnen. Satan weet wel hoe hij het aan moet pakken.

Bezoedel je witte kleren niet. Je bent gewassen door het bloed van Christus die zijn leven voor je gaf. Wat heb je dat als waardevol ervaren en wat stroomde je hart vol van liefde voor Hem. Dat was de eerste liefde. Laten we terugkeren naar die eerste liefde. Naar die witte reine kleren. Samen met Jezus mogen we wandelen in witte klederen. Reinig je en heilig je in Hem! Hij is het waard en degenen die hun kleding niet bezoedeld hebben zijn het waardig om met Hem te gaan.
Hun naam wordt niet uitgewist uit het "boek des levens". Het kostbaarste boek wat er bestaat!

Ja, Gait zegt het terecht, als een gemeente niet waakzaam is wordt deze veroverd door de duisternis. Daarom is het goed elkaar wakker te houden. Terug naar het Woord, terug naar het Levende Woord: Christus!!

Ja, Jezus komt onverwacht voor degenen die niet op Hem zitten te wachten. Je zit te gamen, je kijkt naar een misdaadfilm, je bent aan het joggen, je zit gezellig te lezen en neemt ondertussen wat chips of je drinkt een pilsje. Niets mis mee. En ineens is het zover....... Het zal zijn als in de dagen van Noach, het zal zijn als in de gelijkenis van de wijze en dwaze meisjes. Je schrikt je rot....(zegt Gait) Een angstaanjagend plotseling verderf en je was er niet op voorbereid.

We hebben nu nog de kans olie te halen voor onze lampen, onze klederen te reinigen en ons vast te klampen aan onze Redder Jezus Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door HarryK »

Openbaring 3: 1-6
5 "Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.”
Dit vind ik een opvallend zin.
Jouw/mijn/iemands naam kan in het boek van het leven staan, maar kan eruit geschrapt worden.
In dat kader denk ik aan en noem ik Matt. 18:21-35.
Een dienaar werd zijn schuld kwijt gescholden.
Maar toen hij een mede-dienaar voor een kleine schuld in de gevangenis liet werpen,
werd de kwijtschelding ongedaan gemaakt.
Zo gaat het in het Koninkrijk van de hemel.
Psalm 1:1
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Dan moet ik ook altijd aan de zaaier denken. Welke zaad zal vrucht dragen?
en don't build your house on a sandy land.. want wanneer de storm komt..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Nicodemus: je haalt wel een paar gemeentes in je enthousiasme erbij. Dat vind ik wel grappig. In deze gemeente is niet aangegeven dat ze de liefde kwijt waren, maar hun gedrag schiet te kort in Gods ogen. Het lijkt meer op het wel houden van je vader, maar je bezoekt Hem te weinig. Daardoor word je een vreemdeling voor hem. Je rommelt of geniet wat aan in je leven (verloren zoon). Waait met alle winden mee en daardoor glij je af. Zoals Adinomis aangeeft: je komt er niet meer aan toe. Een dominee bij ons haalde aan: "stikken in doorns en distels". Ik vind het trouwens goed gezien Nicodemus dat het gevaar juist op de loer ligt bij christenen die eigenlijk zeer goed gedreven zijn en een goede naam hebben op gebouwd.

Hier laat ik het voor vandaag bij. Morgen weer de volgende gemeente.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Leg me eens uit; wélke gemeentes haal ik erbij?
Je opmerking is trouwens niet zonder fundament, eigenlijk best een teken van goed meedenken, lezen en betrokkenheid

Toelichting:

De Sardes periode was immers de vijfde in het profetische drama Sardes symboliseert de tijd der Hervorming.
Gods waarlijke Schriftwoord keert terug in de harten van de mensen. Als je dat bedoelt, is de kern van Sardis
duidelijk, denk ik. Een Overblijfsel is het dus uit de vorige gemeente, alhoewel ook dat Overblijf vervolgd wordt, door zelfzucht en
vooral de werken der duisternis. Als je het ziet zoals ik duidt, dan is het een hint naar de overgang naar de
Gemeente Filadelfia, maar feitelijk kan Sardes nog veel verder uitgediept worden.
De 16e eeuw was dé profetische tijd waarin de strijd tussen de Allerhoogste en de Tegenstander, door
Kerkelijke fundamenten van de Hemel en die van de aarde (de mens) weer voortgezet wordt;
De mens die Gods wetten wil toepassen op burgerlijke wetgeving en God die wijst op een Hemelse stad, een Geheiligd volk, een Geestelijk Jodendom.

Luther was in die tijd dé persoon die de Wereldse kerk op dat feit wees. Het begin van de waarlijke hervorming
van de Geloofsgemeenschappen was pas begonnen nà de dood van de hervormers.
Kijk wat Jezus dus over het Overblijfsel van Sardes, en indirect dus naar ons, dan ook zegt:
"Doch gij hebt enkele personen te Sardes, die hun klederen niet hebben bedoezeld" (Joël 2:32)

De oproep zien we dus ook weer terug verderop in Openbaring12:17

"Wie overwint ....Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens"

Je zult dus steeds ontdekken dat de gemeentes in elkaar overgaan, waarbij steeds keer op keer,
mensen afvallen enkelen stand houden, overblijven door vast te houden aan het hemels fundament. Overblijfsels dus!
Als je goed leest dan zul je, uiteindelijk, ontdekken dat die gemeentes de karakters van mensen vertegenwoordigen, van de
gehele mensheid. In het NT komt dat symbolisch en profetisch tot de openbaring. In het OT vinden we het veel meer aangeduid in de
persoonlijke karakters van Personen, zoals Adam, Eva, Mozes, Nebukadnessar, Daniël in relatie tot de Allerhoogste God zélf.

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Ai, nu lezen we toch het één en ander helder op een andere manier. Ik maak nergens uit op dat de ene gemeente over gaat op de andere. Het is een boodschap voor ieder gemeente die bestaan heeft, die we stuk voor stuk als leren uit de geschiedenis kunnen toepassen op onze eigen gemeente.
Ik keek zo naar de tekst van Sardes en las nergens dat ze de liefde kwijt waren. Ik leg dat ook niet in relatie met kerkelijke periodes.
Ik gebruik elke brief aan de gemeente letterlijk als een les uit de geschiedenis over hoe het goed kan gaan en mis kan gaan. Patronen herhalen zich.
Niets is nieuw onder de zon. Jezus werkt nog op de zelfde manier en de verleidingen werken ook op de zelfde manier.
Maar ieder ziet het natuurlijk weer anders. Dat mag ook.. als we er maar mee vooruit komen :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Openbaring 3:7-16


7 Schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia:

“Dit zegt hij die heilig en betrouwbaar is, die de sleutel van David heeft – wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen: 8 Ik weet wat u doet. Ik heb ervoor gezorgd dat de deur voor u openstaat, zonder dat iemand hem kan sluiten. Want ook al hebt u weinig invloed, u bent trouw gebleven aan wat ik heb gezegd en hebt mijn naam niet verloochend. 9 Ik zal mensen laten komen die bij Satan horen, leugenaars die zich Joden noemen en het niet zijn; zij zullen zich eerbiedig aan uw voeten neerwerpen en erkennen dat ik u heb liefgehad. 10 Omdat u trouw bent gebleven aan mijn gebod om stand te houden, zal ik u ook trouw zijn wanneer binnenkort de tijd van de beproeving aanbreekt, als heel de aarde en de mensen die er leven op de proef worden gesteld. 11 Ik kom spoedig. Houd vast aan wat u hebt, dan zal niemand u de lauwerkrans kunnen afnemen.

12 Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam. 13 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”
In dit geval pak ik nog een boekje erbij, van de Bouwstenen Bijbelstudie. De reden is omdat ik dit niet gemakkelijk als les kan nemen naar deze tijd.
Toch zit het er wel in. Het is hier heel eenvoudig. Het gaat goed met deze eenvoudige niet zo invloedrijke gemeente, omdat ze trouw aan Jezus zijn en blijven. Daarom doet God deuren voor hen open.
In onze tijd (zo stelt het boekje van Bouwstenen) voelen veel gemeentes zich zwak, onbetekenend en ontmoedigd. Deze tekst is hierin een bemoediging. Blijf Jezus trouw, ook in moeilijkheden die ook de gemeente van Filadelfia ervoer. Ik weet niet in welke zin de joden een beproeving waren, of dat iets anders juist de beproeving voor hen was. Maar beproevingen horen er bij. God laat juist vanwege hun trouw aan Hem hen niet in de steek. Hij opent deuren voor hen die niemand dicht kan doen en zal de gemeente ook trouw zijn. De "Handboek bij de bijbel" stelt daarover trouwens dat die open deuren mogelijkheden betreft om goed werk te doen. Verwezen wordt naar: 1 Korintiërs 16:9 "Want voor mij is een deur geopend die groot is en veel werk vraagt, en tegenstanders zijn er vele." Uit: Naardense Bijbel. De NBG en NBV vertaling is minder compleet in deze vers, las ik.
Ook wordt er vermeld dat Christus niet de mogelijkheid geeft om goed werk te doen aan de genen die sterk zijn, maar aan de genen die trouw zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Filadelfia is een stad in het huidige Turkije, dat nu de naam Allasehir draagt. Hoewel er door de Islam veel kerken werden gesloten is er in deze stad is nog steeds een christelijke kerk. Kijk maar eens naar dit filmpje . Zou dat te maken hebben met "die opent wat niemand kan sluiten"? Filadelfia betekent: broederlijke liefde. Net zo als de gemeente te Smyrna krijgt ook deze gemeente geen enkel verwijt.

Hier wordt gesproken over de "sleutelmacht" en dan gaat het hier over de sleutel van David die hier in handen van Christus is. Dit verwijst naar Jesaja-22:22 . Eljakim krijgt de sleutel van het huis van David en beslist - als gevolmachtigde - wie er toegang tot de koning heeft. Op dezelfde wijze bepaalt Christus wie toegang heeft tot Gods rijk. Die sleutelmacht geldt ook voor de dood en het dodenrijk.

Hier lezen we ook dat Joden - die eerst aan de kant van Gods tegenstander stonden - tot bekering komen en tot erkentenis van de waarheid. De deur stond open voor hen. De zegenrijke evangelieverkondiging en het leven vanuit het evangelie werd een open deur tot behoud. Een voorproefje van wat eenmaal gaat komen.

Het blijven verwachten van Jezus wordt hier een bevel genoemd. Filadelfia wordt geprezen om deze verwachting. Hieruit lezen we dat we in die verwachting moeten blijven leven om bewaard te worden voor de verdrukking die over de aarde komt. Het is schrikbarend wat christenen elders in de wereld al moeten doormaken. In Syrië hebben de christenen onvoorstelbaar te lijden door de moslimgroeperingen die de macht in handen hebben. In Noord Korea smeken de christenen om voor hun te bidden. De "ure der verzoeking" vindt al in verschillende werelddelen plaats. Het is misschien nog wel nooit zo erg geweest als nu. En wanneer komt het bij ons? Laten we net zo als de gemeente van Filadelfia de Here hartstochtelijk verwachten, zodat we stand kunnen houden als we met de machten en krachten van de satan in volle kracht te maken krijgen.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 08 apr 2013, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Interessante bijdrage ;)

Ik heb alleen gekeken naar de gemeente van Filadelfia, maar hij bleek volgens de onderstaande bron niet meer te bestaan. Verdwenen in 1391 door de Ottomanen. Er leven nu alleen nog poolse christenen in de buurt. Wat je in het filmpje ziet is de restanten van de oude Byzantijnse kerk van zo rond 600 na Christus, de Johannes basiliek.
Over heel Turkije wonen nu zo'n 200.000 christenen, waarvan 2000 protestanten. Alleen de protestanten groeien door evangelisatie en worden ook geregeld vervolgd. De overige christenen leven als Dhimies. Onder discriminerende Sharia-wetgevingen doen zij niet aan evangelisatie. Daardoor zijn er in de afgelopen eeuw vele Turkse christenen uit het land vertrokken.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... f8934dd41/

Maar misschien dat je een bron hebt over christenen die samen komen?
Laatst gewijzigd door Gaitema op 08 apr 2013, 10:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Adinomis,
Adinomis schreef:Laten we net zo als de gemeente van Filadelfia de Here hartstochtelijk verwachten, zodat we stand kunnen houden als we met de machten en krachten van de satan in volle kracht te maken krijgen.
Hoewel ik de waarde inzie van 'in verwachting leven' wringt deze interpretatie met mijn geloofsbeleving waarin Christus als Heilige Geest en als Vader/Geest die er altijd voor ons is helemaal niet meer hoeft te 'komen', maar gewoon beschikbaar is voor iedereen die zich daarvoor openstelt.
Om het over mijn twijfels bij het nut van de metafoor van een gepersonificeerde 'satan' nog maar niet te hebben...

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Dat kan je zo zien, maar het hoort wel bij ons geloof, zoals we ook Openbaring lezen.
Maar daar lijken me wat andere delen straks beter bij aan te sluiten.
Gisteren hadden we nog een jeugddienst waarin een spreker vertelde over haar verleden als zwarte hekst.
Beter bekend tegenwoordig als Wicca, voor ze christen werd. Ze aanbaden er Lucifer als hun god.
Maar dat zou allemaal off-topic raken verder.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Dat kan je zo zien, maar het hoort wel bij ons geloof, zoals we ook Openbaring lezen.
Maar daar lijken me wat andere delen straks beter bij aan te sluiten.
Gisteren hadden we nog een jeugddienst waarin een spreker vertelde over haar verleden als zwarte hekst.
Beter bekend tegenwoordig als Wicca, voor ze christen werd. Ze aanbaden er Lucifer als hun god.
Maar dat zou allemaal off-topic raken verder.
inderdaad off topic naast dat het ook niet klopt.
Lucifer is geen duivel, maar de Morgenster en Wicca kent geen duivel en zwarte heksen.??? :?:
zeer vreemd verhaal.

maar maak er een nieuw topic over aan....
voor meer duidelijkheid.
ben eigenlijk wel benieuwd wat ze te vertellen had.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Zo Hee - oud account »

Gaitema schreef:Dat kan je zo zien, maar het hoort wel bij ons geloof, zoals we ook Openbaring lezen.
Bij jullie geloof, wellicht. Maar je bent nooit zo duidelijk wie die "ons" is.

Het is kennelijk niet deel van het Quakerse geloof.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Je schreef:
Ai, nu lezen we toch het één en ander helder op een andere manier. Ik maak nergens uit op dat de ene gemeente over gaat op de andere. Het is een boodschap voor ieder gemeente die bestaan heeft, die we stuk voor stuk als leren uit de geschiedenis kunnen toepassen op onze eigen gemeente.
Ik keek zo naar de tekst van Sardes en las nergens dat ze de liefde kwijt waren. Ik leg dat ook niet in relatie met kerkelijke periodes.
Ik gebruik elke brief aan de gemeente letterlijk als een les uit de geschiedenis over hoe het goed kan gaan en mis kan gaan. Patronen herhalen zich.
Niets is nieuw onder de zon. Jezus werkt nog op de zelfde manier en de verleidingen werken ook op de zelfde manier.
Maar ieder ziet het natuurlijk weer anders. Dat mag ook.. als we er maar mee vooruit komen :P

Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes:

1.“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent.
2 Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen.
3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent.
4 Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.
5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.
6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

Dus, Gaitema, natuurlijk zoals ik al eerder aangaf, van de 7 gemeenten is er geen één meer, letterlijk aanwezig.
Wat we ook zien in het filmpje, is dat wat Jezus bedoelt, heeft te maken met afgoderij. Hij wijst op dàt elan van de kerk,
ik hoef er geen tekeningentje bij te maken, als we eerst eens goed nadenken en kijken, want we kunnen toch zien dat het kerkgebouw geen Christelijke gemeenschap in de
bedoelde relatie in Christus is of was. In Islamitische landen wordt in principe alleen de RK gedoogd, omdat zij een Bisschop hebben die verzoening zoekt in de wereld, dus
precies waar Jezus afwijzend tegenover staat. Gebouwen en wereldse aanmatiging is geen fundament van Christus en ook geen bodem voor geestelijke vrucht in Hem.
Satan zet nu 'onderling' zelfs de denominaties tegen elkaar op. Islam heeft op zich niets met het Christendom te maken, maar alles met Rome, omdat het dezelfde fundamenten van
afgoderij hanteert, vanuit de drie-zon aanbidding.
Wat betekenen de symbolen in sommige nationale vlaggen van de Islamitische landen, waarheen verwijzen die? Waarom staat er in de Ierse vlag een Draak ,(Y Ddraig Goch Rode Draak), welke vlag houden wij omhoog, toch niet die van de Draak, zou ik zeggen, maar die van het Zegel van de levende God (De vlag van Wales, bijgenaamd ] nu die is van Romeinse afkomst en waarom is Prince Charles van England daarmee indirect ook een aanbidder van de Draak, en kun je aan zijn persoonlijke symbolische kledij, die hij bij speciale gelegenheden moet dragen, zien dat hij deel is van de vrijmetselarij in relatie tot 'de Draak' die feitelijk naar de aanbidding van Satan leidt.
Onderzoek het eens, leer 'zien' wat van God afleidt in deze wereld. Succes bij het bekijken van, naar mijn idee, interessante presentaties van o.a. Prof.Dr. W. Veith, op die site. begin met zijn Persoonlijke getuigenis,
dan kun je ook begrijpen waarom mensen keuzes maken, die afwijkend zijn van de wereldse norm, ook al bekleden zij hoge functies, zoals Prof. Dr. Veith. Hij gaf zijn hoeg functies op omdat hij zag dat hij op onjuiste wijze de mensen informeerde over Gods voorzieningen en gaven (Evolutie theorie). Over de 7 gemeentes: http://www.adventmedia.nl/index.php?opt ... s&Itemid=1 deze presentatie kan wellicht wat meer licht werpen op onze bespreking en feiten aandragen die meer diepgang kunnen geven aan onze, persoonlijke, inzichten. Ik kan nu eenmaal vanaf deze positie niet dezelfde attitude toepassen om µalles uitéén te zetten, en zou het aangenaam vinden als we allemaal zelf onze inzichten weergeven. Aan voorbeelden (beeldende verklaring) kunnen we zien dat het pausdom van Rome, steeds de vinger aan de pols heeft, als het gaat om aanbidding, die geen aanbidding is en waar de 7 gemeenten naar af glijden tot de climax van de strijd tussen mensen en God (Smyrna). Let op we spreken nog steeds over "systemen van geloof of aanbidding, niet over de persoonlijke mens als zodanig. We volgen politieke of religieuze systemen, net zoals we dus Jezus Christus navolgen in een "systeem van het levende water". De mens is immers een zelfstandig wezen, bereid om tot (persoonlijke) keuzes te komen! Daar gaat het Evangelie over en wijst Jezus op. Jezus, het Evangelie in hem, maakt ons vrij!

Met het 'overgaan' van de ene in de andere gemeente, bedoel ik in feite dat de Kerk (de gemeenten) zich ontwikkelen tot een steeds verder afdwalen, ja in het overvloeien over gaan naar steeds verdere afdwaling van de Allerhoogste God. In de feiten van de 7 gemeenten zien we de geestelijke ontwikkeling van de gemeente van Christus tot het moment waarop ze 'vaal' is, d.w.z. dood. het is de Kerk vanaf de Hemelvaart van Christus tot aan de Wederkomst. Hij moet ook terug komen, omdat de gemeente in zijn geheel niet meer wil luisteren naar "wat de geest zeg". De Hemelse Vader weet dat er niemand meer een bekering zal doen om te veranderen. . De gehele gemeente (de 7 in totaal) sterven af als geheel. Het is ook zeer opmerkelijk dat alleen een Romeins kader van politiek en geestelijke bijstand wordt aangeduid in alle gevallen van het verval van de gemeente. We kunnen het in het filmpje zelf constateren. Het Gouden hoofd, Babel waar de afgoderij begint en eindigt en een Romeinse overheersing, letterlijk en geestelijk (tot aan het einde)
Dat is wat ik bedoel, en wees daarom ook op Opb. 6. Sommigen wassen hun klederen, zoals ook in Sardes wordt aangeduid. Nu dat geldt dus voor elke periode waarin "een van de 7 gemeenten" opereert.
Je kunt maar naar één Kerk overgaan, en dat is de Hemels Kerk van Jezus, dààr is ons Geestelijke fundament en daar is ook het Jeruzalem waar we én het heiligdom vinden en waar onze (Geestelijk-)
moeder én Vader wonen; naar het Overblijfsel dus. Het loopt slecht af als we ons niet bekeren tot die maatstaf en die Gemeente. Daarom wijst Jezus aan het eind van elke omschrijving van een 'gemeente' dat we moeten leren luisteren
naar de (Heilige-) Geest, de -enige Trooster die ons ter beschikking kan staan om te groeien in de Gerechtigheid van Christus.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Wim Nusselder schreef:Hoi Adinomis,
Adinomis schreef:Laten we net zo als de gemeente van Filadelfia de Here hartstochtelijk verwachten, zodat we stand kunnen houden als we met de machten en krachten van de satan in volle kracht te maken krijgen.
Hoewel ik de waarde inzie van 'in verwachting leven' wringt deze interpretatie met mijn geloofsbeleving waarin Christus als Heilige Geest en als Vader/Geest die er altijd voor ons is helemaal niet meer hoeft te 'komen', maar gewoon beschikbaar is voor iedereen die zich daarvoor openstelt.
Om het over mijn twijfels bij het nut van de metafoor van een gepersonificeerde 'satan' nog maar niet te hebben...

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik geloof ook dat Christus nu al in het hart leeft van degenen die Hem hebben aangenomen. Dat doet Hij door de Heilige Geest. Maar eenmaal komt Hij terug.
Het zal eens zo zijn dat alle knie zich voor Hem zal buigen. Zover is het nog niet. Er is een geestelijke strijd gaande in de wereld met de mens als inzet.

Jij twijfelt aan een satan als een wezenlijke macht..... er zijn genoeg mensen die met hem kennis hebben gemaakt en die weten wat hij in hun leven heeft aangericht.
Ik moet zeggen dat jouw bijdragen me altijd sympathiek aandoen. Maar jouw inzicht over Christus, over God en de Heilige Geest is niet gebaseerd op wat in de bijbel is geopenbaard.
Dat is jouw goed recht. Maar dan vorm je een beeld van God naar eigen inzicht, waarvan God zegt dat we geen ander beeld mogen aanbidden.
Dit is het bijbelstudie subforum. Hier gaan we uit van wat de bijbel ons leert. Dan gaat het niet om interpretatie maar om de bijbelse waarheid.
Ik vind het echt jammer dat dit wringt met jouw geloofsbeleving.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Interessante bijdrage ;)

Ik heb alleen gekeken naar de gemeente van Filadelfia, maar hij bleek volgens de onderstaande bron niet meer te bestaan. Verdwenen in 1391 door de Ottomanen. Er leven nu alleen nog poolse christenen in de buurt. Wat je in het filmpje ziet is de restanten van de oude Byzantijnse kerk van zo rond 600 na Christus, de Johannes basiliek.
Over heel Turkije wonen nu zo'n 200.000 christenen, waarvan 2000 protestanten. Alleen de protestanten groeien door evangelisatie en worden ook geregeld vervolgd. De overige christenen leven als Dhimies. Onder discriminerende Sharia-wetgevingen doen zij niet aan evangelisatie. Daardoor zijn er in de afgelopen eeuw vele Turkse christenen uit het land vertrokken.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... f8934dd41/

Maar misschien dat je een bron hebt over christenen die samen komen?
Volgens jouw link is mijn informatie achterhaald. Jammer .......
Ik heb onder het filmpje om informatie gevraagd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

@Adinomis

n.a.v. reactie op Wim...

sorry, maar waarom denk jij, dat jij de bijbel wel goed weet uit te leggen en anderen niet?
m.a.w. dat anderen het bij het verkeerde eind zouden hebben?
dat jij alleen kunt zeggen wat de Bijbel openbaart?

wie zegt, dat jij, die kennelijk reageert naar het inzicht wat je geleerd is, dat dat het juiste inzicht is ?
dat dat de absolute Bijbelse waarheid is?
en dat jij niet interpreteert?
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Callista zei dat Lucifer niet de Duivel is:
Gods volk, voorgesteld door een heilige vrouw met haar kinderen, werd voorgesteld als volkomen in de minderheid.
In de laatste dagen bestond er nog maar een overblijfsel. Van hen spreekt Johannes als degenen “die de geboden Gods bewaren en het getuigenis van Jezus hebben

Wat is dan de Oorlog in de Hemel.

Tegenstand tegen Gods wet had zijn oorsprong in de hemel bij Lucifer, de overdekkende cherub. Satan nam zich voor om de eerste te zijn in de raadsvergaderingen in de hemel, en aan God gelijk. Hij begon met zijn werk van oproer onder de engelen over wie hij het bevel voerde en trachtte de geest van ontevredenheid onder hen te verbreiden. Hij werkte op zulk een bedrieglijke wijze dat vele engelen hem trouw betuigden eer zijn bedoelingen ten volle bekend werden. Zelfs de trouwe engelen waren niet in staat zijn karakter ten volle te doorzien of te bespeuren waartoe zijn werk leidde. Toen Satan erin geslaagd was vele engelen achter zich te winnen, legde hij zijn zaak aan God voor, terwijl hij het deed voorkomen alsof het de wens van de engelen was dat hij de positie zou bekleden, die Christus innam.
En zo wakkert Lucifer cq Satan door totdat de geest van ontevredenheid rijpte tot een daadwerkelijke opstand. Toen kwam er oorlog in de hemel en Satan werd met allen, die met hem sympathiseerden, uitgeworpen. Satan had gestreden om de heerschappij in de hemel en had de strijd verloren. God kon hem niet langer eer en gezag toevertrouwen en dit alles, samen met het aandeel dat hij in het hemelse bestuur had gehad, werd hem ontnomen.

( 2 Kor. 10:5). De Invloed van de ene Geest op de Andere.-- Zo bedrieglijk werkte Lucifer, dat de gevoelens die hij inprentte niet konden worden aangepakt alvorens ze zich hadden ontwikkeld in het denken van degenen, die ze aannamen.

De invloed van de ene geest op de andere, die een grote kracht ten goede is als deze geheiligd is, is even sterk ten kwade in handen van hen, die God tegenstaan. Deze kracht gebruikt Satan in zijn werk om het kwaad in de geest van de engelen in te prenten en hij deed het voorkomen alsof hij het beste zocht voor het universum. Als de gezalfde cherub was Lucifer hoog geëerd; hij was erg geliefd onder de hemellingen en had grote invloed over hen. Velen van hen luisterden naar zijn suggesties en geloofden zijn woorden. “En er kwam oorlog in de hemel: Michael en Zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij kon geen stand houden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.”

Toelichting: Toen Satan uit de hemel geworpen was, stichtte hij zijn koninkrijk in deze wereld en van die tijd af is hij onvermoeid bezig geweest om mensen van hun trouw aan God af te brengen. Hij gebruikt dezelfde macht die hij in de hemel heeft gebruikt - de invloed van de ene geest op de andere. De mensen werden verzoekers van hun medemensen. De sterke verderfelijke gevoelens van Satan worden gekoesterd en ze oefenen een meesterlijke, dwingende macht uit. Onder invloed van deze gevoelens verbinden de mensen zich met elkaar in bondgenootschappen.
Satans weigering om Christus te gehoorzamen.-- Hij (Satan) zegt dat hij zich niet kan onderwerpen aan het bevel van Christus, dat hij alleen aan Gods bevelen zal gehoorzamen. Goede engelen wenen als ze zijn woorden horen en zien hoe hij het veracht om de aanwijzingen van Christus, hun verheven en geliefde Aanvoerder op te volgen.


Lucifer heeft dus misbruik gemaakt van zijn vrijheid, in de hemel. Zo leren we dus waarom Openbaringen direct onder het gezag van Jezus geschreven is, en waar Openbaringen heen wijst!
Herstel van de wet van de Allerhoogste God, in de harten van mensen!

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

foute vertalingen van Lucifer - Nicodemus.
maar dit is allemaal off topic.
dit is sowieso mijn topic niet - ik heb er niets mee n.l.

ik heb Gaitema gevraagd hier een topic over te openen - als hij wil....het hoeft niet...geheel vrijblijvend.
om uit te leggen wat die vrouw in zijn kerk precies is overkomen ivm. Wicca.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

callista schreef:@Adinomis

n.a.v. reactie op Wim...

sorry, maar waarom denk jij, dat jij de bijbel wel goed weet uit te leggen en anderen niet?
m.a.w. dat anderen het bij het verkeerde eind zouden hebben?
dat jij alleen kunt zeggen wat de Bijbel openbaart?

wie zegt, dat jij, die kennelijk reageert naar het inzicht wat je geleerd is, dat dat het juiste inzicht is ?
dat dat de absolute Bijbelse waarheid is?
en dat jij niet interpreteert?
Ik pretendeer niet dat ik de bijbel beter kan uitleggen dan een ander.
Ik constateer dat sommige anderen de bijbel niet tot grondslag nemen, maar hun eigen gedachten.
Ik wil mijn gedachten onderwerpen aan wat God in de bijbel zegt. Dat zie ik als de absolute waarheid.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Zo kort mogelijk:
Met ons bedoel ik die christenen die in het bestaan van de duivel geloven én zijn invloed in Openbaring lezen.
Heksen en wicca, moet ik even een nacht over slapen.
Nicodemus: ik begrijp wat je bedoelt.
Wel, op naar de volgende gemeente.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Adinomis,
Adinomis schreef:Dit is het bijbelstudie subforum. Hier gaan we uit van wat de bijbel ons leert. Dan gaat het niet om interpretatie maar om de bijbelse waarheid.
Ik vind het echt jammer dat dit wringt met jouw geloofsbeleving.
Ik denk dat mijn geloofsbeleving ook Bijbels is.
Ik kan dat echter niet onderbouwen op grond van Openbaring, dus is het hier off-topic.
Ik voel me tot nu toe sowieso niet zo geroepen om dat te onderbouwen op grond van de Bijbel.
Daar heb ik het liever over in de context van het "Geloof delen" subforum.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Openbaring 3:14-23

14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:

“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16 Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. 19 Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. 20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij. 21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
De interessante stukje geschiedenis om hier er bij te weten is dat ten noorden van Laodicea, Hiërapolis lag, die beroemde warme bronnen had.
Ten zuiden van Laodicea, Kolosse, hadden verfrissend koel water. Een aquaduct van zo'n 10 km lang bracht water naar Laodicea, maar tegen die tijd dat het daar aan kwam, was het lauw geworden. Dat beeld wordt dus hier bij gehaald om de geestelijke gesteldheid van de christengemeente aan te tonen. Om iets van de aard van Laodicea te weten is het ook aardig om te weten dat in het jaar 60 na Christus een aardbeving in Laodicea plaats vond. Ze waren echter zo zelfgenoegzaam dat ze hulp van Rome weigerden. De stad stond bekend om haar financiën, wollen stoffen en oogzalf.

Bron: Bouwstenen.

Uit "Handboek bij de bijbel":

De christengemeente van Laodicea was zo zelfvoldaan dat het blind was voor haar ware geestelijke armoedige toestand. De gemeente is zo ver verwijderd van wat het zou moeten zijn, dat Jezus er buiten staat en op de deur klopt om binnen gelaten te worden in de levens van hen die zich daar christenen noemen. De brief tekent volop de plaatselijke sfeer. De stad is rijk geworden door het bankbedrijf en de fabricage van zwarte wollen kleding. Het was trots op zijn medische school met de beroemde oogzalf dus. Verder net als in Bouwstenen de vergelijking met de aquaduct.

Zelf geloof ik dat we in het rijke westen ook zo goed in staat lijken te zijn voor ons zelf te zorgen, dat we net als Laodicea moeten uitkijken niet onafhankelijk van Jezus ons op te stellen. Het gevaar lijkt mij dat we denken God niet echt nodig te hebben of Hem niet te betrekken in ons leven.

Tevens is dit trouwens al weer de zevende gemeente. We gaan dus hierna over naar Openbaring 4.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.