Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 10 nov 2020, 11:28
Alpha schreef: 09 nov 2020, 12:04
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Klopt, ze waren machtswellustelingen en door en door en door corrupt.
Zij verdienden dik door de handelaren op het tempelterrein toe te laten.
Waren de joden machtswellustelingen door en door corrupt? :shock:
Waar staat dat precies?
Wees eens wat explicieter?

Het lijkt mij een zware beschuldiging...
Jezus toonde dat aan.
Mt 21:
12 Jezus ging de tempel in en joeg iedereen weg die in de tempel kocht of verkocht. Hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver.
13 Hij zei tegen ze: ‘Er staat geschreven: “Mijn huis zal een huis van gebed worden genoemd”, maar jullie maken er een rovershol van!’ NWV.

Uit Joodse historische verslagen blijkt dat handelaren in de tempel hun klanten uitbuitten door exorbitant hoge prijzen te vragen.
In de Misjna (Keritot 1:7) wordt bijvoorbeeld verteld over een situatie die in de eerste eeuw speelde, toen de prijs voor een paar offerduiven opliep tot een gouden denarius.
Dat was het equivalent van het loon dat een ongeschoolde arbeider in 25 dagen verdiende.
Arme mensen mochten duiven als offer brengen, maar nu waren zelfs deze vogels onbetaalbaar geworden (Lev. 1:14; 5:7; 12:6-8).
Rabbi Simeon ben Gamaliël was zo woedend over deze gang van zaken, dat hij het aantal verplichte offers reduceerde. Toen daalde de prijs voor twee duiven meteen tot een honderdste van wat ze gekost hadden.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Bastiaan73 »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:31 Je kan veel informatie vinden in de studie uitgaven van de NWV.

Ook wordt veel informatie gegeven in de encyclopedie "Inzicht in de schrift".
Dat zal best. Maar ik vind de NWV geen goede vertaling omdat deze teveel is aangepast aan de dogmatische bril van het WTG. Die bril en dat hele genootschap verwerp ik. Ik heb op Credible al een hele discussie geprobeerd te voeren met een JG die net zo bekrompen 'denkt' als jij maar het bij niet eens al te kritische vragen laat afweten. JG's hebben een WTG bord voor hun kop en blijken niet al te snugger te zijn en omdat ik de betreffende JG op Credible (die daar ook moderator is) met zijn eigen domheid heb geconfronteerd ben ik daar geband. Dus bedankt maar nee, bedankt. Niks voor jou dat Credible? Dan kun je de moderator meehelpen er een JG/WTG forum/platform van te maken.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 07 dec 2020, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 10 nov 2020, 11:28
Alpha schreef: 09 nov 2020, 12:04
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Klopt, ze waren machtswellustelingen en door en door en door corrupt.
Zij verdienden dik door de handelaren op het tempelterrein toe te laten.
Waren de joden machtswellustelingen door en door corrupt? :shock:
Waar staat dat precies?
Wees eens wat explicieter?

Het lijkt mij een zware beschuldiging...
Jezus toonde dat aan.
Mt 21:
12 Jezus ging de tempel in en joeg iedereen weg die in de tempel kocht of verkocht. Hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver.
13 Hij zei tegen ze: ‘Er staat geschreven: “Mijn huis zal een huis van gebed worden genoemd”, maar jullie maken er een rovershol van!’ NWV.

Uit Joodse historische verslagen blijkt dat handelaren in de tempel hun klanten uitbuitten door exorbitant hoge prijzen te vragen.
In de Misjna (Keritot 1:7) wordt bijvoorbeeld verteld over een situatie die in de eerste eeuw speelde, toen de prijs voor een paar offerduiven opliep tot een gouden denarius.
Dat was het equivalent van het loon dat een ongeschoolde arbeider in 25 dagen verdiende.
Arme mensen mochten duiven als offer brengen, maar nu waren zelfs deze vogels onbetaalbaar geworden (Lev. 1:14; 5:7; 12:6-8).
Rabbi Simeon ben Gamaliël was zo woedend over deze gang van zaken, dat hij het aantal verplichte offers reduceerde. Toen daalde de prijs voor twee duiven meteen tot een honderdste van wat ze gekost hadden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 07 dec 2020, 12:48
Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:31 Je kan veel informatie vinden in de studie uitgaven van de NWV.

Ook wordt veel informatie gegeven in de encyclopedie "Inzicht in de schrift".
Dat zal best. Maar ik vind de NWV geen goede vertaling omdat deze teveel is aangepast aan de dogmatische bril van het WTG. Die bril en dat hele genootschap verwerp ik. Ik heb op Credible al een hele discussie geprobeerd te voeren met een JG die net zo bekrompen 'denkt' als jij maar het bij kritische vragen laat afweten. Dus bedankt maar nee, bedankt.
De NWV is een goede vertaling, is de mening van objectieve onderzoekers, w.o. joodse deskundigen.
In ben hier niet degene is die bekrompen is.

Kijk je in de bijbel hoe de joodse leiders op Jezus reageerden, dan zie je dat zij hem voortdurend op woorden trachtten te vangen, de mensen tegen hem probeerden op te hitsen en vervolgens hebben ze hem vermoord.
Toen hij een opstanding kreeg, betaalden zij de wachten om dat feit te ontkennen.

Mt 28:
11 Terwijl zij onderweg waren, gingen enkele bewakers naar de stad en vertelden aan de over priesters wat er allemaal was gebeurd.
12 Die kwamen met de oudsten samen om te overleggen. Toen gaven ze de soldaten een groot aantal zilverstukken 13 en zeiden: ‘Zeg maar dat zijn discipelen ’s nachts zijn gekomen en hem hebben gestolen terwijl jullie sliepen.
14 Als de gouverneur ervan hoort, zullen wij het wel aan hem uitleggen. Maak je maar geen zorgen.’
15 Ze namen de zilverstukken aan en volgden de instructies op. En tot op de dag van vandaag doet dit verhaal onder de Joden de ronde.

Ook Jezus volgelingen kregen met tegenstand te maken van de joodse geestelijken.

Mt 5:
39 Maar als het van God komt, zullen jullie niets tegen ze kunnen beginnen. Anders zou weleens kunnen blijken dat jullie tegen God zelf strijden.’
40 Ze volgden zijn advies op en riepen de apostelen bij zich. Ze geselden hen, verboden hun om nog op basis van Jezus’ naam te spreken en lieten hen gaan. NWV.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Bastiaan73 »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:01 De NWV is een goede vertaling, is de mening van objectieve onderzoekers, w.o. joodse deskundigen.
...
Het zal me een koosjere worst wezen. Ik vind het geen goede vertaling.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 19 nov 2020, 10:46 Mensen die beweren dat Matheus in 41 is geschreven fantaseren.
Voor Paulus waren de evangeliën nog niet eens geschreven en bovendien was later Marcus het oudste evangelie.
Rond 65-80 of wellicht later.....zoals ik eerder schreef.
Verdiep je daar maar eens in nu jullie in Corona-tijd niet meer langs de deuren mogen.....dan heb je alle tijd.
Mensen die andere jaartallen opgeven hebben niet de intentie om de betrouwbaarheid van de Bijbel aan te tonen.

Alle Jg verdiepen zich voortdurend in de bijbel en de achtergronden, corona of niet.
Vandaar dat ze op basis van de Bijbel kunnen antwoorden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 07 dec 2020, 13:03
Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:01 De NWV is een goede vertaling, is de mening van objectieve onderzoekers, w.o. joodse deskundigen.
...
Het zal me een koosjere worst wezen. Ik vind het geen goede vertaling.
Je gaat liever uit van je vooroordeel, niet van de Bijbel zelf.

Ik heb hele discussies gezien op het internet.
Zo was er iemand die woord voor woord bijbels ging vergelijkingen.
Iedere afwijking van zijn vertaling was dus fout.
Hij vond dus de HSV volkomen fout, die week van de SV af.

Je mening is niet onderbouwd.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Bastiaan73 »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:08 Je gaat liever uit van je vooroordeel, niet van de Bijbel zelf.
...
Ik ga liever uit van de Bijbel zelf, niet van de NWV.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:40
Petra schreef: 20 nov 2020, 00:05
Alpha schreef: 19 nov 2020, 10:35
Petra schreef: 10 nov 2020, 01:54
Waar het mij om gaat is dat er wat levensruimte blijft voor andere meningen/overtuigingen dan wat iemand zelf aanhangt.
Inderdaad, dat is in de grondwet en in de rechten van de mens vastgelegd.
Zijn we 't i.i.g ook 's 'n keertje ergens over eens 8-) :flower1:

Nu maar :praying1: dat onze Hemelse Moeder dat ook vindt.
:) :flower1:
In de hemel zijn alle personen geslachtsloos. ;)
Gezellig!
Een ehhhh...Zhij dus. :idea:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:04
callista schreef: 19 nov 2020, 10:46 Mensen die beweren dat Matheus in 41 is geschreven fantaseren.
Voor Paulus waren de evangeliën nog niet eens geschreven en bovendien was later Marcus het oudste evangelie.
Rond 65-80 of wellicht later.....zoals ik eerder schreef.
Verdiep je daar maar eens in nu jullie in Corona-tijd niet meer langs de deuren mogen.....dan heb je alle tijd.
Mensen die andere jaartallen opgeven hebben niet de intentie om de betrouwbaarheid van de Bijbel aan te tonen.
Ja...zoals ik al aangaf---helemaal correct :thumb1:
Alle Jg verdiepen zich voortdurend in de bijbel en de achtergronden, corona of niet.
Vandaar dat ze op basis van de Bijbel kunnen antwoorden.
Misschien toch nog eens wat meer en beter onderzoeken.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

De premisse van de Jg is dat Jezus de vernietiging van de tempel juist heeft voorspeld. Van een profetie ( voorspelling ) is geen sprake wanneer de voorspelling zou zijn geschreven nadat de vernietiging had plaatsgevonden. Daarom moet vanuit de gedachten wereld van de Jg het tijdstip van de publicatie van het evangelie verhaal voor de vernietiging plaatsgevonden hebben. Een oude publicatie datum derhalve, is een must. Andere onderzoekers die niet vastzitten aan het credo van de juistheid van de profetie, of de profetie bij voorbaat reeds uitsluiten, zoeken naar andere gegevens om de ouderdom van de geschriften te bepalen en kunnen daarbij uitkomen op een vroegere datering van de verhalen. De persoonlijke basis-overtuiging beinvloedt de uitslag.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:34
Zolderworm schreef: 19 nov 2020, 21:52
Alpha schreef: 19 nov 2020, 10:33
Zolderworm schreef: 09 nov 2020, 13:37
Alpha schreef: 09 nov 2020, 12:41 In tegenstelling tot jou speel ik nooit op de man, maar toon wat de bijbel zegt. Meer niet.

Helaas hebben hier atheïsten de overhand.

Veel mensen kunnen de gezonde Bijbelse leer niet verdragen en proberen de Bijbelse waarheid te ondermijnen.

Voordat ik iet "'beweer" zoek ik na, wat de Bijbel daarover zegt.
Dat citeer ik.
Ik verzin nooit wat, zeker niet ter plekke. ;)
Het niet toegestaan om opvattingen van de eigen geloofsrichting naar voren te brengen als waarheid (of zelfs dé Waarheid), maar moet die worden gepresenteerd als hoe die richting het ziet en aanhangt. Ook (eigen) Bijbeluitleggingen verabsoluteren is niet toegestaan.

Het is ook niet toegestaan om over een bepaalde richting te gaan spreken in termen van valse leer of dwaalleer. Men kan wel met argumenten onderbouwd redenerend uitleggen waarom men een bepaalde richting als onjuiste/valse leer beschouwt, maar zomaar stellen dat iets dwaalleer is alsof dat een door iedereen erkende zaak zou zijn mag niet.

Het is niet toegestaan om een andere forummer uit te sluiten van gesprek, of te beschuldigen van valse intenties, omdat men weet dat die forummer niet dezelfde geloofsrichting aanhangt. Drammerig iemand steeds weerspreken omdat men anders denkt is uiteraard niet toegelaten.
Ik heb geen "eigen" geloofsrichting, maar een die uitsluitend op de Bijbel is gebaseerd.
Daarbij zijn de gebruikelijke buiten Bijbelse overleveringen en gebruiken niet opgenomen.

Wat uitsluiten betreft, ik heb nog NOOIT op het knopje gedrukt en heb dus NOOIT de bedoeling om iemand te weren.
Ik citeer gewoon de bijbel en toon wanneer iemand daar van af wijkt.

Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie HIJ wil.
Overigens is de Jg mening niet uniek!
Als je van anderen zegt dat ze de Bijbel niet accepteren, dan sluit je hen uit.
Het is een bekend feit dat de meeste mensen de Bijbelse normen en waarden niet accepteren.
Het gevolg is een hoop ellende: oorlog, misdaad en honger.
Jezus heeft dat voorzegt.
Je bedoelt te zeggen dat alle andere mensen, die niet jouw geloof aanhangen, slecht en verdorven zijn. Alleen jij niet. Dus sluit jij die anderen uit, zoals ik zei.
Only dead fish go with the flow
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door EdVaessen »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:04 Mensen die andere jaartallen opgeven hebben niet de intentie om de betrouwbaarheid van de Bijbel aan te tonen.
Tja. Hoe weten we nu met zekerheid wanneer de Bijbelboeken werden geschreven?
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door EdVaessen »

Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:34 Het is een bekend feit dat de meeste mensen de Bijbelse normen en waarden niet accepteren.
Dat doen ze terecht. We slaan baby's niet meer dood tegen rotsen. Ook verzuipen we geen kinderen meer in een Zondvloed.
Dat jij het doden van baby's en kinderen door God heel normaal vindt, dat is het probleem van jouw geest.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Inktvlam »

Kinderen tegen de rots verpletteren is al een paar keer eerder hier toegelicht.
viewtopic.php?p=311699#p311699
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door EdVaessen »

Inktvlam schreef: 08 dec 2020, 17:44 Kinderen tegen de rots verpletteren is al een paar keer eerder hier toegelicht.
viewtopic.php?p=311699#p311699
En niet goed toegelicht.
En de baby's die verdronken in de Zondvloed moeten we natuurlijk ook niet vergeten.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Mart »

EdVaessen schreef: 08 dec 2020, 19:04 En niet goed toegelicht.
En de baby's die verdronken in de Zondvloed moeten we natuurlijk ook niet vergeten.
Klopt. De metaforische lezing van Swedenborg is een noodgreep, waar hij ''de kinderen van Babylon'' vervangt door ''de vervalsingen van het kwaad die opkomen in de kerk'', simpel omdat de wrede jaloerse JHWH van de T'NaCH anders niet te rijmen valt met de God uit het christelijke Testament die wil dat we zelfs de boosaardige Romeinse overheid beschouwen als door God ingesteld, dat we onze vijand liefhebben, hem onze andere wang toekeren en hen desnoods zevenhonderdzevenenzeventig maal vergeven. Gelukkig erkent Swedenborg dat het doodgooien van zuigelingen tegen de rotsen een ''enormous crime'' is. Maar het is precies hetgeen beiden - de context en het Hebreeuws - zeggen: ''Gezegend is degene die jullie babies grijpt en ze tegen de rotsen doodsmijt''. Het vers ervoor zegt notabene: ''Dochter van Babel, die verwoest zal worden, gelukzalig zal hij zijn die jou je misdaad vergelden zal die jij aan ons misdaan hebt'' (בַּת־בָּבֶ֗ל הַשְּׁד֫וּדָ֥ה אַשְׁרֵ֥י שֶׁיְשַׁלֶּם־לָ֑ךְ אֶת־גְּ֝מוּלֵ֗ךְ שֶׁגָּמַ֥לְתְּ לָֽנוּ). Dat dit soort wrede praktijken tegen zuigelingen en moeders inderdaad plaatsvond, tonen bijvoorbeeld Jesaja 13:16, Hosje'a 10:14, Nachoem 3:10 en 2 Koningen 8:12, etc. En Jesaja 47:1-9, Jeremia 51:24 en Jeremia 51:56 spreken letterlijk van wraak op Babylon.

Zoals de RaDaK (Rabbi David Kimchi) becommentarieert: ''Op dezelfde wrede manier zoals ze wreed waren tegen Israël''. En Mosjeh Alsjich heeft het over de optie stukslaan met rotsen van de zuigelingen in de boezem van hun moeders, omdat het eenvoudiger en daarmee realistischer zou zijn dan later doden. Rabbi David Altschuler (in de Metzoedat David) benadrukt de Bijbelse passage dat de wraak gezegend en heerlijk zal zijn, terwijl de Metzoedat Tsijon de grammaticale kwestie van de term ונפץ (= ''en verbrijzelde'') uitlegt: ''Verbrijzeld en verstrooid zoals gebruikelijk is bij de urnen (Richteren 7:19)''. En de Malbiem voegt toe dat dit werd vervuld toen Babylon in het tweede jaar van Cyrus II werd afgesneden, die het vernietigde en vele inwoners doodde.

De wrede Bijbelgod.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Aan de wrede bijbel God is niet te ontkomen wanneer iemand de puur letterlijke lezing van de teksten nog steeds groot schrijft. In de oudheid werd aan de Gruwel- God door de gnostici de naam Demiurch toegekend, een lagere, onvolkomen god-heid die in rangorde onder de Volmaakte God zou optreden. De Volmaakte God zou quasi dan weer God achter de gruwel-god zijn. Tegenwoordig wordt in ruime geloofs-kring aangaande de gruwel teksten een metaforische duiding gevolgd. De profeet kreeg in die duiding geen Gruwel-meldingen direct uit de hemel in zijn hersenen gepompt. Het verschil tussen letterlijk begrijpen ( zoals een aantal gelovigen doen ) en metaforisch begrijpen ( zoals andere gelovigen doen ). Hetzelfde treedt op bij het Zondvloedverhaal. Voor de ene gelovige een letterlijke beschrijving van een historische Tora -gebeurtenis, voor de ander opnieuw een metaforische boodschap. Hoe moderner en liberaler de geloofsopvattingen, hoe meer nadruk op de metaforische lezing van een aantal verzen. Naar mijn inschatting geldt dat zowel voor de liberale Joodse gelovigen, als voor de christelijke onder die noemer. Maar inderdaad zolang er nog "' deskundigen "" rondlopen ( de ultra-orthodoxie in Joodse en christelijke stromingen ) die de metafoor verafschuwen, blijft het gesprek ronddraaien om de Gruwel-God, een kennelijk nog steeds zeer attractief gods-beeld bij de pro's en contra's als uitbeelding van de Demiurch.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Mart »

peda schreef: 09 dec 2020, 10:23 Aan de wrede bijbel God is niet te ontkomen wanneer iemand de puur letterlijke lezing van de teksten nog steeds groot schrijft.
Veruit de meeste christenen lezen de passages letterlijk en hebben er een duidelijke mening over. Piebe leest in deze teksten de vertoornde Christus (klik) en ook Gaitema leest in deze teksten God die toen hard optrad (klik) en eveneens Alpha leest deze teksten historisch (klik) en ook Robert Frans leest deze teksten historisch, zegt dat het tribale leven destijds bepaald niet zo vreedzaam was als sommige mensen denken, terwijl JHWH toen toeliet dat men Hem zo opvoerde in het drama van de mensheid, hetgeen je duidelijk in de Schrift terugvindt (klik). Al deze christenen zijn nog op het forum. Ja, Storm suggereert dat het figuurlijk zou zijn bedoeld, want een wrede god is blijkbaar weinig aanvaardbaar en strookt evenmin met de Jezus van het christelijke Testament; maar op de vraag naar WAT de figuurlijke betekenis van de passages is, onbreekt vooralsnog het antwoord en dat is tekenend.

Wat is de figuurlijke betekenis van ''Haar kinderen zijn op het hoofd van alle straten verpletterd geworden; en over haar geëerden hebben zij het lot geworpen, en al haar groten zijn in boeien gebonden geworden'' (Nachoem 3:10). Wat is de figuurlijke betekenis van ''Toen zeide Hazaël: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israëls doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden'' (2 Koningen 8:12)? Wat is de figuurlijke betekenis van ''Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden'' (Jesaja 13:16)? Wat is de figuurlijke betekenis van ''Daarom zal er een groot gedruis ontstaan onder uw volken, en al uw vestingen zullen verstoord worden, gelijk Salman Beth-arbel verstoorde ten dage des krijgs; de moeder werd verpletterd met de zonen'' (Hosje'a 10:14)? Etc., etc., etc., ...

De Geneva Study Bible schrijft: ''He alludes to Isaiah's prophecy in Isa 13:16 promising good success to Cyrus and Darius, whom ambition moved to fight against Babylon, but God used them as his rods to punish his enemies''. Bovendien is de contextuele betekenis van al deze passages volledig helder en staat eveneens de vervulling ervan nog vermeld: het was JHWH die gebood de Kanaänieten af te slachten zodat Israël er kon wonen; het was JHWH die beval de Amalekieten uit te roeien; het was JHWH die opdroeg de Moabieten te vermoorden, etc., etc., etc. Hoe dienstbaar zijn de goden doorgaans voor hun eigen volk! En hoe menselijk. En ze evolueren telkens handig met de mens mee. ''Voortgaande openbaring'' vergoeilijkt alles, maar toont niets aan.

Daarnaast werden dit soort gebruiken daadwerkelijk uitgevoerd. Niet alleen volgens de T'NaCH, maar volgens andere bronnen eveneens. Barnes' Notes on the Bible bevestigt dat dit soort praktijken vrij normaal was in die tijd: ''This refers to what was not uncommon in ancient warfare - the indiscriminate slaughter of those of all ages, and of both sexes''. En de Cambridge Bible for Schools and Colleges becommentarieert: ''The barbarous customs of Oriental warfare spared neither women nor children in a war of extermination''. Ook de Ilias van Homerus zegt niet voor niets: "Mijn bloedende zuigelingen werden tegen de vloer doodgeslagen" (22:63). En ook alle christelijke commentaren - zonder uitzondering - zie ik de letterlijke lezing geven: de Cambridge Bible for Schools and Colleges, de Ellicott's Commentary for English Readers, de Pulpit Commentary, de Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary, de Matthew Poole's Commentary, de Gill's Exposition of the Entire Bible, de Geneva Study Bible en de Keil and Delitzsch Biblical Commentary on the Old Testament. Gill's Exposition of the Entire Bible voegt toe: ''Though it may seem a piece of cruelty, is was only a just retaliation; the Babylonians having done the same to the Jewish children, and is foretold elsewhere should be done to theirs, Isaiah 13:16''.

Tenslotte, als gezegd, houd ook in het oog dat er van de T'NaCH eveneens volgens Jezus geen letter weg mocht worden gelaten of aan toe worden gevoegd en dat ook volgens het christelijke Testament de gehele T'NaCH door God is geïnspireerd (2 Tim 3:16), terwijl volgens 2Petrus 1:21 profetie toendertijd niet voortgebracht werd door de wil van mensen, maar door de heilige mensen van God via de Heilige Geest. Dus WAT was dan de figuurlijke boodschap van al deze betreffende passages waar de T'NaCH mee vol staat? Dat we zelfs de boosaardige Romeinse overheid moeten beschouwen als door God ingesteld, dat we onze vijand moeten liefhebben, hem onze andere wang moeten toekeren en hen desnoods zevenhonderdzevenenzeventig maal moeten vergeven?
Laatst gewijzigd door Mart op 09 dec 2020, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Hallo Mart,

Het is uiteraard altijd goed wanneer de persoon aangesproken wordt op zijn/ haar bijbelse denkbeelden. Voor mij is de letterlijke lezing van de teksten "" studie "' materiaal, ik heb er geen eigen beleving bij. Dat er teksten geschreven werden die zo'n 2500 jaren oud zijn en interessant heden en wetenswaardigheden vertellen over geheel andere culturele gebruiken, als per heden gangbaar, is voor mij helemaal niet zo vreemd. Maar ook al volgt iemand anno 2020 persoonlijk nog de in mijn optiek Antieke Gruwel-God, mij stoort het geen ene fluit, voor zover de daarbij behorende verdere gedachten niet conflicteren met de huidige wetgeving. Deze wetgeving is voor mij het enige norm-bepalende in de discussie, de rest valt gewoon onder vrijheid van mening. Heel simpel eigenlijk, eigen ethische maatstaven bepalen niet met wie ik wel of niet of hoe in gesprek ga, alleen de wettelijke bepalingen, leg ik er naast en de "' hooligan "" de discussie-killer in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 07 dec 2020, 13:13
Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:08 Je gaat liever uit van je vooroordeel, niet van de Bijbel zelf.
...
Ik ga liever uit van de Bijbel zelf, niet van de NWV.
Je hebt dus een hekel aan een duidelijke, begrijpelijke bijbel?

Enkele voorbeelden:

Gen 3:
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen. SV.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV

15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’ NBV


1 Johannes 5:
7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. SV.

7 Want er zijn drie getuigen:
8 de geest, het water en het bloed. En die drie stemmen overeen. NWV.

7 Er zijn dus drie​ getuigen:
8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend. NBV.

Wat is nu fout?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Petra schreef: 08 dec 2020, 01:40
Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:40
Petra schreef: 20 nov 2020, 00:05
Alpha schreef: 19 nov 2020, 10:35
Petra schreef: 10 nov 2020, 01:54
Waar het mij om gaat is dat er wat levensruimte blijft voor andere meningen/overtuigingen dan wat iemand zelf aanhangt.
Inderdaad, dat is in de grondwet en in de rechten van de mens vastgelegd.
Zijn we 't i.i.g ook 's 'n keertje ergens over eens 8-) :flower1:

Nu maar :praying1: dat onze Hemelse Moeder dat ook vindt.
:) :flower1:
In de hemel zijn alle personen geslachtsloos. ;)
Gezellig!
Een ehhhh...Zhij dus. :idea:
Nee dus. Geesten hebben geen geslacht.
Wanneer een engel uit de hemel op aarde komt, kan hij een menselijk, mannelijk lichaam aan doen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 dec 2020, 10:05
Alpha schreef: 07 dec 2020, 13:04
callista schreef: 19 nov 2020, 10:46 Mensen die beweren dat Matheus in 41 is geschreven fantaseren.
Voor Paulus waren de evangeliën nog niet eens geschreven en bovendien was later Marcus het oudste evangelie.
Rond 65-80 of wellicht later.....zoals ik eerder schreef.
Verdiep je daar maar eens in nu jullie in Corona-tijd niet meer langs de deuren mogen.....dan heb je alle tijd.
Mensen die andere jaartallen opgeven hebben niet de intentie om de betrouwbaarheid van de Bijbel aan te tonen.
Ja...zoals ik al aangaf---helemaal correct :thumb1:
Alle Jg verdiepen zich voortdurend in de bijbel en de achtergronden, corona of niet.
Vandaar dat ze op basis van de Bijbel kunnen antwoorden.
Misschien toch nog eens wat meer en beter onderzoeken.
Jg vergelijken meerdere bronnen met elkaar.
Mensen die niet vanuit de bijbel als basis willen werken, geven vaak een "eigen" mening.
Zij hebben niet de intentie om Gods woord te ondersteunen.
Vandaar ook dat Jezus benadrukte: "Uw woord is waarheid".
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 14 dec 2020, 13:59
Petra schreef: 08 dec 2020, 01:40
Alpha schreef: 07 dec 2020, 12:40
Petra schreef: 20 nov 2020, 00:05
Alpha schreef: 19 nov 2020, 10:35 Inderdaad, dat is in de grondwet en in de rechten van de mens vastgelegd.
Zijn we 't i.i.g ook 's 'n keertje ergens over eens 8-) :flower1:

Nu maar :praying1: dat onze Hemelse Moeder dat ook vindt.
:) :flower1:
In de hemel zijn alle personen geslachtsloos. ;)
Gezellig!
Een ehhhh...Zhij dus. :idea:
Nee dus. Geesten hebben geen geslacht.
Wanneer een engel uit de hemel op aarde komt, kan hij een menselijk, mannelijk lichaam aan doen.
Daar ben ik het ook al niet mee eens.

In de hemel zal een geest een menselijk lichaam kunnen hebben met alles erop en eraan.
Ook de seksuele identiteit blijft behouden en ja, ook seks is mogelijk. Lust in de hemel dus ook. Met elke fetisj die men leuk vindt. Er is in de hemel geen plaats voor schuld, angst en schaamte.

De hemel wordt niet voor niets ook het paradijs genoemd. ;)
Laatst gewijzigd door Messenger op 14 dec 2020, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

peda schreef: 08 dec 2020, 10:34 De premisse van de Jg is dat Jezus de vernietiging van de tempel juist heeft voorspeld. Van een profetie ( voorspelling ) is geen sprake wanneer de voorspelling zou zijn geschreven nadat de vernietiging had plaatsgevonden. Daarom moet vanuit de gedachten wereld van de Jg het tijdstip van de publicatie van het evangelie verhaal voor de vernietiging plaatsgevonden hebben. Een oude publicatie datum derhalve, is een must. Andere onderzoekers die niet vastzitten aan het credo van de juistheid van de profetie, of de profetie bij voorbaat reeds uitsluiten, zoeken naar andere gegevens om de ouderdom van de geschriften te bepalen en kunnen daarbij uitkomen op een vroegere datering van de verhalen. De persoonlijke basis-overtuiging beinvloedt de uitslag.[/quote.]Lees de Bijbel eens, zonder een bril van vooroordeel.
Met veronderstellingen, gevoed door "onderzoekers", kom je nergens.
Ik heb geen "basis" overtuiging, maar een Bijbelse.
Het NT is geschreven door ooggetuigen.
Lukas heeft het later nogmaals onderzocht en bevestigde de juistheid.

Er waren "onderzoekers" die vonden dat de Egyptische plagen "slechts" natuurverschijnselen waren.
Zij gingen wel uit van het Bijbelse verslag, maar trokken de feiten in twijfel.
Gemakshalve negeerden ze het feit, dat alle plagen vooraf waren aangekondigd.
Negeerden het feit dat het directe aanslagen waren op de Egyptische goden.
Negeerden het feit dat de eerstgeborenen, zowel van mens als dier, niet gold voor de Israëlieten, die hun deurpost met bloed hadden bestreken.

Exodus 11:
4 Toen zei Mozes: ‘Dit heeft Jehovah gezegd: “Rond middernacht zal ik rondgaan door Egypte.
5 Alle eerstgeborenen in Egypte zullen sterven, van de eerstgeborene van de farao, die op zijn troon zit, tot de eerstgeborene van de slavin die aan de handmolen werkt. Ook alle eerstgeboren dieren zullen sterven.
6 Overal in Egypte zal een luid gejammer zijn zoals er nog nooit is geweest en ook nooit meer zal zijn.

Exodus 12:
12Want ik zal in die nacht rondgaan door Egypte en alle eerstgeborenen van mens en dier in Egypte doden. Ik zal het vonnis voltrekken aan alle goden van Egypte. Ik ben Jehovah.
13 Het bloed zal een teken zijn op de huizen waar jullie zijn. En ik zal het bloed zien en jullie voorbijgaan, en de vernietigende plaag zal jullie niet treffen wanneer ik Egypte straf. NWV.