ben db bd schreef: ↑14 okt 2019, 16:49
c.q. heeft u voorbeelden van noodzakelijke uitwijking naar andere dieptelagen? (alles los van herkenbare beeldspraak) vr.gr.,ben
Het zijn m.i. niet zo zeer verborgen boodschappen of dat je het van inlegkunde moet hebben.
De teksten leggen elkaar uit, maar zijn ook met elkaar verbonden.
Hoeveel uitleg wil je hebben en waar te beginnen?
Genesis?
Genesis 1 - 2:4
De structuur (van het scheppen) is hier:
Dag 1 Licht (dag) en duisternis (nacht)
Dag 2 Gewelf (hemel) en wateren onder en boven
Dag 3 Het droge (aarde/land) scheiden van de wateren (zeeën)
Dag 4 Grote en kleine lichten
Dag 5 Vogels en vissen
Dag 6 Dieren op het land en de mens (mannelijk en vrouwelijk)
Dag 7 Sabbat
Nu komt overeen:
dag 1 met dag 4 (dag 4 met zon/maan/sterren past in dag 1 met dag en nacht)
dag 2 met dag 5 (vogels en vissen passen in de wateren boven en beneden)
dag 3 met dag 6 (dieren en mensen horen op de droge aarde)
Alles gedragen door dag 7
(Vergelijking met de 7-armige menorah.)
Er zit dus een bepaalde structuur in het scheppingsverhaal.
Het lijkt wel een ouverture voor de gehele bijbel. God maakt duidelijk dat licht en duisternis niet bij elkaar horen. De mens (als kroon op de schepping? Naar Gods beeld geschapen.) mag wonen op de aarde en wordt beschermd tegen de chaosmachten van het water door de koepel van de hemel.
Bijzonder ook dat de zon 'ontgoddelijkt' wordt, door het als een licht te bestempelen (en niet meer).
Is dag 7 (de sabbat) een doorkijkje naar het uiteindelijke Koninkrijk van God (een nieuwe hemel en een nieuwe aarde)?.
Theologisch vertelt Genesis 1 al het nodige, maar om dit nu als een wetenschappelijke publicatie te zien voor bv het blad Nature. Nou nee.
Genesis 2:4 - 4:26
De aarde begint hier hartstikke droog! (Er was nog geen regen gevallen).
Hoe anders dan de oervloed van Genesis 1.
Dan eerst een damp, daarna de mens. Geplaatst in een hof in Eden.
Dan laat God de bomen groeien. De volgorde 'lijkt' anders dan in Genesis 1.
De hof in Eden wordt gelokaliseerd bij Babel. Dat klinkt gelijk al bekend.
Abraham zal straks ook uit Ur wegtrekken. Maar nu eerst nog even Adam, die geen mens (tegenover) had. Daarna gaan we even wat bellen laten rinkelen: Boom van kennis van goed en kwaad (= de Thora) en de boom van het leven (Deuteronomium 30:19).
Ligt het oordelen bij God en niet bij de mens, maar wil de mens toch liever zijn eigen god zijn. In hoeverre vertrouwt de mens op God.
Hierna volgt het verhaal van Kain en Abel. De mens die zijn medemens doodt.
De verhalen (of eigenlijk tegenverhalen) van Adam/Eva en Kain/Abel doen mij denken aan de samenvatting die Jezus geeft van de wet en profeten (Matt 22:34-40):
God liefhebben met heel je hart en met geheel uw ziel en geheel uw verstand en aan dit gelijk: je naaste als jezelf.
De oerverhalen in Gen: 1-5 dienen we niet letterlijk te lezen maar als oeverture van de bijbel. Een historische zondeval ver in het verleden (6000 jaar terug?) bestaat niet.
De verhalen zijn ontstaan in de tijd van de babylonsiche ballingschap van Israel.
In die cultuur namen ze de verhalen van de omgeving over, maar zetten ze in dienst van het verhaal van God met Israel.
Aangezien het hier wel de visie is van Israel op de mens, kun je dus gerust je eigen naam gaan inkleuren in deze verhalen. Leef jij nog in die mooie tuin of ben je er ook uitgestuurd (zoals de verloren zoon). In Joh. 20, 15 komt Jezus (als de laatste Adam) in de tuin weer in contact met Maria. Hier herkennen ze elkaar. De Maria die gewaakt had bij het graf en getuige was van het nieuwe leven.
Nu kunnen we het nog wel hebben, die veranderde kijk aan de begin van de bijbel.
Veel mensen beginnen gewoon vanaf Genesis 2 , de bijbel als historie te lezen.
De manier van 'anders' lezen geldt echter ook voor het Nieuwe Testament (m.i. eigenlijk voor de gehele bijbel).
Neem de twee geboorteverhalen (Kerst) van Jezus in Mattheus en Lucas.
Marcus en Johannes kennen deze verhalen niet en volgens mij wordt er verder nergens aan deze gebeurtenissen gerefereerd in andere verhalen of b.v. de brieven.
Ik zal de geboorteverhalen van Jezus nog maar even laten rusten....