Bidden

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 20:09
Anja schreef: 03 jan 2019, 19:44 Ook staat voor mij als een paal boven water dat Maria wel degelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster is. Ik ervaar de gebeden aan Maria als een onvoorstelbaar grote genade. Het respect, de eerbied en de liefde voor en van Maria, geneest bovendien de in mijn ogen al te extreem paternalistische geesteshouding in het christendom in zijn algemeenheid en het protestantisme in het bijzonder en in mijn ogen behoeft dat genezing.
Die overdreven liefde voor Maria komt voort uit een moedercomplex. Italianen blijven vaak ook tot hun pensioen bij mamma.
Dat komt omdat die zo lekker koken.
Mijn jongste wilde altijd pizza di mama. Beetje van mezelf en een beetje van Dr. Oetker.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 03 jan 2019, 21:18
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 20:09
Anja schreef: 03 jan 2019, 19:44 Ook staat voor mij als een paal boven water dat Maria wel degelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster is. Ik ervaar de gebeden aan Maria als een onvoorstelbaar grote genade. Het respect, de eerbied en de liefde voor en van Maria, geneest bovendien de in mijn ogen al te extreem paternalistische geesteshouding in het christendom in zijn algemeenheid en het protestantisme in het bijzonder en in mijn ogen behoeft dat genezing.
Die overdreven liefde voor Maria komt voort uit een moedercomplex. Italianen blijven vaak ook tot hun pensioen bij mamma.
Dat komt omdat die zo lekker koken.
:mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 19:37
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24 Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.
Waar baseer je dat op?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt.
Dus iemand die niet bidt kan geen nauwe verbondenheid met God hebben? Als dat zo is, waarom is bidden dan niet het grote gebod?
Ik baseer dit op Johannes 15 en 16 (gaat trouwens ook over het bewaren van Jezus' geboden. Johannes 15:7 (HSV):

7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.


Daarbij is de HSV behulpzaam met het noemen van de volgende teksten die het belang van bidden onderstrepen:
Matt. 7:7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Matt. 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.
Mark. 11:24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Luk. 11:9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Joh. 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden.
Joh. 16:24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
1 Joh. 3:22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is.
1 Joh. 5:14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
Op die wijze bidt iedereen die gelooft ook zonder gebed.

Het bidden waar ik op doel is het vouwen van de handen, de ogen sluiten en God aanroepen. Bijvoorbeeld bidden voor de genezing van een dierbare. Alsdan diegene niet geneest, dan mag je wel de conclusie trekken dat bidden niet heeft geholpen om te voorkomen dat die persoon stierf aan de ziekte. Dan is het gewenste effect duidelijk uitgebleven dus hoezo heeft iemand dan geen nauwe band met God die daarna niet meer bidt?
God is geen sinterklaas, maar Jezus verzekert wel dat als je God om een brood vraagt, Hij je zeker geen steen zal geven. Je moet er zelf een antwoord op vinden. Soms is drie keer genoeg om te weten dat je niet krijgt wat je vraagt, soms moet je aanhoudend bidden om te langen leste te krijgen wat je verlangt.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Peter79 schreef: 04 jan 2019, 17:41
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 19:37
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24 Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.
Waar baseer je dat op?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt.
Dus iemand die niet bidt kan geen nauwe verbondenheid met God hebben? Als dat zo is, waarom is bidden dan niet het grote gebod?
Ik baseer dit op Johannes 15 en 16 (gaat trouwens ook over het bewaren van Jezus' geboden. Johannes 15:7 (HSV):

7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.


Daarbij is de HSV behulpzaam met het noemen van de volgende teksten die het belang van bidden onderstrepen:
Matt. 7:7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Matt. 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.
Mark. 11:24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Luk. 11:9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Joh. 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden.
Joh. 16:24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
1 Joh. 3:22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is.
1 Joh. 5:14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
Op die wijze bidt iedereen die gelooft ook zonder gebed.

Het bidden waar ik op doel is het vouwen van de handen, de ogen sluiten en God aanroepen. Bijvoorbeeld bidden voor de genezing van een dierbare. Alsdan diegene niet geneest, dan mag je wel de conclusie trekken dat bidden niet heeft geholpen om te voorkomen dat die persoon stierf aan de ziekte. Dan is het gewenste effect duidelijk uitgebleven dus hoezo heeft iemand dan geen nauwe band met God die daarna niet meer bidt?
God is geen sinterklaas, maar Jezus verzekert wel dat als je God om een brood vraagt, Hij je zeker geen steen zal geven. Je moet er zelf een antwoord op vinden. Soms is drie keer genoeg om te weten dat je niet krijgt wat je vraagt, soms moet je aanhoudend bidden om te langen leste te krijgen wat je verlangt.
Je bedoelt dat je lang moet smeken om iets te krijgen. Ik zie dan een hond voor me die aan z'n baas een hondenkoekje vraagt. Het slaat volgens mij dus nergens op. Wat is dat voor een God? Ik zie dan toch een mens voor me die is vervallen tot bijgeloof, ongeveer zoals de Prapaodi's in het Braziliaanse regenwoud hun God Pridjanuta vragen om wat minder regen.

[modbreak Trajecto] Deze reactie heeft niets te zoeken in Bijbelgesprek.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 17:50 Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Als je tevreden bent, is dat mooi. Ik weet niet hoe jouw band met God is, maar ik vind het vreemd als je niet de behoefte hebt om met Hem te communiceren.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

@Zolderworm,

Je moet niet iets doen wat je belachelijk vindt. Als je God niet zoekt, dan is de vraag hoe je met God in contact kan komen niet relevant en doe je er geen moeite voor om daar achter te komen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door callista »

De TS zegt zelf bidden niet echt als nuttig te zien, dus ik neem aan dat dan iedereen zijn/haar eigen visie mag geven...
Bidden zie ik niet als nuttig en het heeft ook geen duidelijke uitwerking. Ik bedoel, bidden we voor genezing van honderd mensen en er sterven bijvoorbeeld vijfentachtig, dan kan je toch niet zeggen dat het ongeloof van het merendeel hen de kop kostte?
Immers, jij bad voor hen, dus het was dan JOUW ongeloof.
Sommige users zoals Dirk die hier voorheen actief was, vinden zelfs dat je moet bidden om überhaupt christen te zijn.

En wat is jouw mening over bidden?
Dus een ieders eerlijke, oprechte mening wordt gevraagd door de TS...lijkt mij.
Ook als een ander het daar niet mee eens zou zijn...of als niet welgevallig zou ervaren.
Dan krijg je een interessante, eerlijke discussie.
Met elkaar naar de mond praten wordt niemand ene jota wijzer
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 03 jan 2019, 19:52 Ik denk dat je door te bidden in wezen je eigen verborgen krachten aanspreekt of in een radeloze, wanhopige toestand in het wilde weg schreeuwt om hulp...naar wie of wat dan ook......maar je zendt het uit en hoopt dat het aankomt....waar dan ook.
Misschien of waarschijnlijk sta je daar ook niet eens bij stil.....
Daar hoef je nog niet eens gelovig voor te zijn..
Het punt met bidden is juist dat je wel in God moet geloven. Anders kan je beter zeggen: lief dagboek. Met bidden evalueer je en focus je je op de dingen waar je naar verlangt. Uiteraard kan je ook in nood bidden; niet voor niets is het nood leert bidden.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 04 jan 2019, 20:36
callista schreef: 03 jan 2019, 19:52 Ik denk dat je door te bidden in wezen je eigen verborgen krachten aanspreekt of in een radeloze, wanhopige toestand in het wilde weg schreeuwt om hulp...naar wie of wat dan ook......maar je zendt het uit en hoopt dat het aankomt....waar dan ook.
Misschien of waarschijnlijk sta je daar ook niet eens bij stil.....
Daar hoef je nog niet eens gelovig voor te zijn..
Het punt met bidden is juist dat je wel in God moet geloven.
Anders kan je beter zeggen: lief dagboek.
Met bidden evalueer je en focus je je op de dingen waar je naar verlangt. Uiteraard kan je ook in nood bidden; niet voor niets is het nood leert bidden.
Onzin...ik geloof niet in God, maar bidden doe ik zeker wel af en toe....
Ik MOET niets..het is mijn eigen manier van doen...
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

Een ruimere definitie van bidden dus, ok
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

@Peter79,

Bedankt voor de aangereikte Schriftplaatsen en je toelichtende bericht. :flower1:

Peter79 schreef: 04 jan 2019, 19:07 @Zolderworm,

Je moet niet iets doen wat je belachelijk vindt. Als je God niet zoekt, dan is de vraag hoe je met God in contact kan komen niet relevant en doe je er geen moeite voor om daar achter te komen.
Dat klopt. Ik vind het bijzonder pijnlijk, omdat ik het iedereen zo van harte gun. Maar zelfs in onze eigen familie, die toch heel goed kan weten dat God bestaat, gelooft alleen mijn moeder nog en 1 broer (die zelf homofiel is, doch nadat hij de liefde van zijn leven kwijtraakte, solitair door het leven gaat en sinds een ongeluk weer af en toe in een kerk komt). De overige kinderen van mijn oma, voor zover die nog in leven zijn, niet. Terwijl zij toch de geschiedenis kennen van de familie in en na de oorlog en hoe God wonderen deed. Toen een oom van me twee jaar geleden onverwacht overleed (hij woonde nog in het huis van mijn allang overleden oma), moest het huis ontruimd worden. Toen vond mijn tante de oude rozenkrans van mijn oma, die zij ook weer van haar in het kraambed gestorven moeder had, en het kruis dat op de kist van mijn oma had gelegen. Mijn tante en een broer van haar wilden die rozenkrans nota bene weggooien. Gewoon met het vuil mee! "Toevallig" was ik in die tijd op zoek geweest naar een rozenkrans, maar iets hield me tegen er online een te kopen. De familie wist niet dat ik er een wilde. Ineens stond mijn tante op de stoep met de rozenkrans en het kruisbeeld. Of ik ze wilde hebben, anders gooiden ze ze weg. Onvoorstelbaar vind ik dat. Terwijl hen zoveel is gegeven aan geloof (faith van mijn oma).

Dus ik begrijp er niks van, hoe dat nou kan. Ze praten nota bene nog wel regelmatig over de wonderen. Maar van binnen geloven ze er niet meer in of zo. Terwijl het gewoon gebeurd is allemaal. Vooral mijn tante, die die rozenkrans kwam brengen, is anti-geloof. En ze weten ook van de paranormale waarnemingen van mijn oma. Alleen mijn oma besefte als het gebeurde niet dat ze een voorschouw had. Zij sprak dan van "erg he, die en die zijn uit elkaar", of "jammer he, die en die is overleden", en dan zei mijn moeder "nee joh moe, die zijn nog gewoon getrouwd en zus en zo leeft nog". Dan zei mijn oma "oh, gek he, dat ik dat dacht" en een paar maanden later bleek het waarheid te zijn geworden. Ze spreken daar nog altijd over, en mijn oma was heel faith-gelovig (niet kerkgaand, vol vertrouwen op God die zij uitsluitend Onze Lieve Heer noemde).

Ik (was Droppy) heb er hier: http://forum.gkv.nl/index.php/topic,969 ... #msg374688 wel eens over geschreven.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 04 jan 2019, 19:02
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 17:50 Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Als je tevreden bent, is dat mooi. Ik weet niet hoe jouw band met God is, maar ik vind het vreemd als je niet de behoefte hebt om met Hem te communiceren.
Waarom vind je het vreemd dat ik niet bid? Omdat jij bidden tot een gebod hebt verheven en ik mij niet conformeer aan jouw norm?
Ik vind het vreemd dat jij de Alwetende om iets vraagt, want voordat jij iets vraagt weet God al wat je nodig hebt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 04 jan 2019, 19:34 De TS zegt zelf bidden niet echt als nuttig te zien, dus ik neem aan dat dan iedereen zijn/haar eigen visie mag geven...
Bidden zie ik niet als nuttig en het heeft ook geen duidelijke uitwerking. Ik bedoel, bidden we voor genezing van honderd mensen en er sterven bijvoorbeeld vijfentachtig, dan kan je toch niet zeggen dat het ongeloof van het merendeel hen de kop kostte?
Immers, jij bad voor hen, dus het was dan JOUW ongeloof.
Sommige users zoals Dirk die hier voorheen actief was, vinden zelfs dat je moet bidden om überhaupt christen te zijn.

En wat is jouw mening over bidden?
Dus een ieders eerlijke, oprechte mening wordt gevraagd door de TS...lijkt mij.
Ook als een ander het daar niet mee eens zou zijn...of als niet welgevallig zou ervaren.
Dan krijg je een interessante, eerlijke discussie.
Met elkaar naar de mond praten wordt niemand ene jota wijzer
Ik wed dat jij tot de joodse God bidt, met je TS.

[modbreak Trajecto] Alhoewel jij topicstarter bent plaats je nu zelf een off-topic bericht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Bidden

Bericht door Trajecto »

callista schreef: 04 jan 2019, 19:34 De TS zegt zelf bidden niet echt als nuttig te zien, dus ik neem aan dat dan iedereen zijn/haar eigen visie mag geven...
Bidden zie ik niet als nuttig en het heeft ook geen duidelijke uitwerking. Ik bedoel, bidden we voor genezing van honderd mensen en er sterven bijvoorbeeld vijfentachtig, dan kan je toch niet zeggen dat het ongeloof van het merendeel hen de kop kostte?
Immers, jij bad voor hen, dus het was dan JOUW ongeloof.
Sommige users zoals Dirk die hier voorheen actief was, vinden zelfs dat je moet bidden om überhaupt christen te zijn.

En wat is jouw mening over bidden?
Dus een ieders eerlijke, oprechte mening wordt gevraagd door de TS...lijkt mij.
Ook als een ander het daar niet mee eens zou zijn...of als niet welgevallig zou ervaren.
Dan krijg je een interessante, eerlijke discussie.
Met elkaar naar de mond praten wordt niemand ene jota wijzer
moderatie:
Naar de mond praten is niet de bedoeling maar het topic staat in subforum Bijbelgesprek en dus dient een reactie hier te passen.
Opvatting over wat in de Bijbel staat speelt dus een rol voor iemand die hier wil reageren.
Heeft iemand daar geen connectie mee in zijn of haar opvattingen dan is een reactie niet voor in dit subforum.
In dat geval kan de moderatie dus ingrijpen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 00:47
Peter79 schreef: 04 jan 2019, 19:02
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 17:50 Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Als je tevreden bent, is dat mooi. Ik weet niet hoe jouw band met God is, maar ik vind het vreemd als je niet de behoefte hebt om met Hem te communiceren.
Waarom vind je het vreemd dat ik niet bid? Omdat jij bidden tot een gebod hebt verheven en ik mij niet conformeer aan jouw norm?
Ik vind het vreemd dat jij de Alwetende om iets vraagt, want voordat jij iets vraagt weet God al wat je nodig hebt.
Meer iets met aan de vruchten herkent men de boom. De alwetende weet wat je nodig hebt, nochtans staan er in het NT allerlei aansporingen om te bidden, wellicht om als mens meer gefocust te zijn op de dingen die boven zijn en tijd specifiek aan Hem te wijden. Maar als je het niet als een levensbehoefte voelt, dan is het in jouw geval vast niet nodig. Ik heb wel de behoefte om te bidden zoals ik hiervoor uiteen heb gezet. En ik ken behalve jou niemand die bidden niet nodig vindt, tegen die achtergrond is het mij vreemd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20630
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door peda »

Wanneer je bidden beschouwt als het hebben/onderhouden van contact met God, dan doet de vorm en inhoud van het bidden er niet veel toe, althans in mijn optiek. Wanneer je God ziet als de God van de Relatie, dan is het onderhouden van de relatie toch wel zinvol. Zelf ervaar ik helemaal niets van God. Als Hij bestaat is Hij voor mij onmetelijk ver weg. De God van de Relatie is dus niet zo mijn ding en bidden, als een vorm van contact onderhouden, doe ik dan ook nooit. Voor mij blijft het bij het ondervinden van een ongelooflijke Verwondering, maar die is niet gericht op een Persoonsachtige, maar neutraal op een Mysterie, dat ik als abstractie zie. Maar wanneer ik gelovig zou zijn, dan zou ik vermoedelijk wel bidden, zoals ik ook communiceer met mensen op de aarde, waarmede ik een relatie ( hoe ook in te vullen ) onderhoud.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 05 jan 2019, 08:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 00:47
Peter79 schreef: 04 jan 2019, 19:02
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 17:50 Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Als je tevreden bent, is dat mooi. Ik weet niet hoe jouw band met God is, maar ik vind het vreemd als je niet de behoefte hebt om met Hem te communiceren.
Waarom vind je het vreemd dat ik niet bid? Omdat jij bidden tot een gebod hebt verheven en ik mij niet conformeer aan jouw norm?
Ik vind het vreemd dat jij de Alwetende om iets vraagt, want voordat jij iets vraagt weet God al wat je nodig hebt.
Meer iets met aan de vruchten herkent men de boom. De alwetende weet wat je nodig hebt, nochtans staan er in het NT allerlei aansporingen om te bidden, wellicht om als mens meer gefocust te zijn op de dingen die boven zijn en tijd specifiek aan Hem te wijden. Maar als je het niet als een levensbehoefte voelt, dan is het in jouw geval vast niet nodig. Ik heb wel de behoefte om te bidden zoals ik hiervoor uiteen heb gezet. En ik ken behalve jou niemand die bidden niet nodig vindt, tegen die achtergrond is het mij vreemd.
Nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is en al helemaal niet dat je je handen erbij vouwt en je ogen sluit.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 00:48
callista schreef: 04 jan 2019, 19:34 De TS zegt zelf bidden niet echt als nuttig te zien, dus ik neem aan dat dan iedereen zijn/haar eigen visie mag geven...
Bidden zie ik niet als nuttig en het heeft ook geen duidelijke uitwerking. Ik bedoel, bidden we voor genezing van honderd mensen en er sterven bijvoorbeeld vijfentachtig, dan kan je toch niet zeggen dat het ongeloof van het merendeel hen de kop kostte?
Immers, jij bad voor hen, dus het was dan JOUW ongeloof.
Sommige users zoals Dirk die hier voorheen actief was, vinden zelfs dat je moet bidden om überhaupt christen te zijn.

En wat is jouw mening over bidden?
Dus een ieders eerlijke, oprechte mening wordt gevraagd door de TS...lijkt mij.
Ook als een ander het daar niet mee eens zou zijn...of als niet welgevallig zou ervaren.
Dan krijg je een interessante, eerlijke discussie.
Met elkaar naar de mond praten wordt niemand ene jota wijzer
Ik wed dat jij tot de joodse God bidt, met je TS.

[modbreak Trajecto] Alhoewel jij topicstarter bent plaats je nu zelf een off-topic bericht.
Ja, maar ik word een beetje moe van Callista, ze wil namelijk geen gesprek maar slechts haar kapotte plaat afdraaien. Als je daar wat strikter op modereert hoef ik niet off-topic te gaan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Sta me toe een bericht uit een ander topic te citeren:
coby schreef: 05 jan 2019, 14:20 Ga m'n ex wel vragen om te bidden. We hadden 2 mensen in de kerk ooit. Voormalig dakloze met 230.000 schuld. Wij konden 'm niet financieel helpen daarmee of mensen hadden geen zin, maar hij bad voor 'm. Ploep weg. Die hele schuld was weg. Nog 230 maar. Hij belde ze. Dat kan niet. Nee het is goed. Maar 230 schuld. Andere moest naar de gevangenis. 19.000 schuld. Hij ging weer bidden. Ploep weg. Net een dag voor ie de bak in moest was de hele schuld weg.
Kennelijk is God in staat iemands saldo aan te zuiveren na gebed van Coby haar ex. Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben? Graag zou ik met jullie in contact komen! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 15:02 Sta me toe een bericht uit een ander topic te citeren:
coby schreef: 05 jan 2019, 14:20 Ga m'n ex wel vragen om te bidden. We hadden 2 mensen in de kerk ooit. Voormalig dakloze met 230.000 schuld. Wij konden 'm niet financieel helpen daarmee of mensen hadden geen zin, maar hij bad voor 'm. Ploep weg. Die hele schuld was weg. Nog 230 maar. Hij belde ze. Dat kan niet. Nee het is goed. Maar 230 schuld. Andere moest naar de gevangenis. 19.000 schuld. Hij ging weer bidden. Ploep weg. Net een dag voor ie de bak in moest was de hele schuld weg.
Kennelijk is God in staat iemands saldo aan te zuiveren na gebed van Coby haar ex. Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben? Graag zou ik met jullie in contact komen! :lol:
Dat is serieus gebeurd. Ik heb er geen geloof voor. Zij kennelijk wel. Ik kan je naar die man brengen. Drugsverslaafde, voormalig dakloze. Zijn zus werkt bij Iriszorg. Die nam die lui altijd mee.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Beetje vreemd dat je zelf met die onzin komt en er toch geen geloof voor hebt. :roll:
Er staat in de Bijbel gij zult niet liegen, probeer je daar aan te houden!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 15:26 Beetje vreemd dat je zelf met die onzin komt en er toch geen geloof voor hebt. :roll:
Er staat in de Bijbel gij zult niet liegen, probeer je daar aan te houden!
Ik lieg niet. Stuur je een pb. Kun je het hem zelf vragen. Ik zou niet voor zoiets bidden. Zij wel en zijn schuld was weg.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Zoals ik je al schreef: dat is als een jood vragen of de besnijdenis zin heeft.

Gewoon niet liegen, simpel en helder.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door coby »

Tsssss nou ja la maar gaan. Geloof dan niet in God als Hij niks kan.