Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 05 apr 2021, 13:25 Openbaring plaats ik die desbetreffende tijd...en zie ik niet als een of andere toekomstvisie of zo.
Nero etc.
Niet schrikken hoor, maar ik ben het met je eens! :thumb1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Kessel »

Nic schreef: 05 apr 2021, 11:59 Het zou mij niet verbazen dat heel Openbaring een ‘andere’ manier van vertellen is, van het paasevangelie.
Jezus het lam dat wordt verlaagd (vertrapt), maar God, die deze knecht verhoogt.
Hierin klinkt een oordeel (een keihard nee) tegen het geweld en de boze machten van deze wereld,
maar bovenal (boven het nee uit) klink het ja, voor de mensheid.
Een 'andere' manier van vertellen, zeg je. Ik lees Openbaring als de woorden die God aan Johannes dicteerde. Het is zoals je eerder al zei dat het lam in Openbaring nog steeds als geslacht wordt gezien en de voorstelling van hem dus een van een nederige, gekruisigde Messias blijft. Geen discontinuïteit.
Nic schreef: 05 apr 2021, 11:59 Je kunt je wel afvragen hoe dat visioen van een nieuwe hemel en aarde dat er gaat komen, moet lezen.
Het is al eerder op het forum voorbijgekomen.
De parabel van de talenten en de ponden zegt dat de koning/heer (Jezus) weggaat en zijn dienaren mee moeten werken.
Toch lijkt er toch nog een ‘hemelse’ interventie nodig, wat dan de wederkomst van de koning/heer (Jezus) heet.
Maar dat lijkt meer een ‘balans’ opmaken.
Het hemelse Jeruzalem wordt op de nieuwe aarde geplaatst wat laat zien dat hemel en aarde dan met elkaar verbonden zullen zijn.
De parabel over de ponden gaat ook over een heer die eerst weggaat naar een ver land om voor zichzelf een koninkrijk te ontvangen. Het ontvangen van het gehele koninkrijk gebeurt bij zijn terugkomst aangezien dat koninkrijk tijdens zijn afwezigheid stapje voor stapje steeds meer vervuld wordt.
Nic schreef: 05 apr 2021, 11:59 Een andere zienswijze is om het totaal niet meer in de komende tijd te plaatsen, maar volkomen in het moment nu.
Het is hierbij geen ‘echte’ toekomstvoorspelling
Het gaat erom wat je nu doet, met deze wetenschap. Welke kant kies je?
Je kiest nu , met de wetenschap dat dit in de komende tijd de goede kant blijkt te zijn.
Zo heb ik het ook vaker gezien en kan ik nu soms nog steeds.
Toch lijkt het me niet onlogisch dat de duivel Babylon gewoon gaat vernietigen, wanneer je Babylon als een gemeente van God ziet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

callista schreef: 05 apr 2021, 13:25
peda schreef: 05 apr 2021, 13:15
Humanisme lukt niet en faalt. God Regelt Zijn Bedoeling en wie zich daarin niet wenst te schikken, wordt met geweld uitgeschakeld. Je mag zulks eufemistisch "" balans opmaken "" noemen.
Klinkt aantrekkelijk. :roll: ..slikken of stikken.... :shock:
Nou, ik geef het Humanisme meer punten voor een leefbare samenleving...
Nou ja..als de niet slikkers en schikkers dan voor straf naar een humanistische hemel moeten zweven (wandelen/vliegen?) vind ik het wel prima.
Dan snap ik niet waar dat geweld voor nodig is. En al helemaal niet waarom er dan eeuwig geknarsetand zou moeten worden. Zonde, krijg je hele lelijke tanden van.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

@ Nic,

De gemeente zal er niet meer zijn als de Antichrist aan de macht is gekomen. De gemeente zal zijn weggerukt. Dit kun je lezen in Openbaring, omdat er vanaf dat moment geen enkele vermaning, geen enkele vertroosting, bemoediging of wat dan ook voor de kerk meer is. Dat komt omdat de gemeente er niet meer is, die is dan opgenomen. Maar er zijn drie wegrukkingen en niet maar eentje. Dit is best wel belangrijk omdat dat hoop betekent voor de achtergebleven. Er zijn drie oogsten. Het evangelie van Lucas is geschreven uit het perspectief van de bruid van eerstelingen. Het evangelie van Marcus is geschreven uit het perspectief van de left behind church. En het evangelie van Matteüs is geschreven uit het perspectief van Juda. In Lucas 9:28 transformeert Jezus zijn lichaam in een angelic vorm. Er zijn dan drie apostelen bij hem: Petrus, Johannes en Jacobus. Petrus is een typologie van het in slaap gevallen deel van de kerk. Zij zijn Jezus niet blijven verwachten, zoals de vijf maagden uit het verhaal van de dwaze maagden. Jacobus is een typologie van Israël. En Johannes is een typologie van de bruid van eerstelingen. Dit kun je opmaken uit de verzen die daarna komen. Als Jezus zijn lichaam verandert zijn Mozes en Elia bij hem en de drie apostelen. In vers 32 staat dat Petrus en zij die met hem waren zwaar waren van slaap. In vers 33 lees je “als zij van Hem afscheidden”. Die wordt weggenomen is Johannes, want Petrus staat daar nog steeds te praten met Jezus. Petrus en die met hem waren sliepen. Petrus vertrok niet omdat hij slaperig was. Zij zijn achtergelaten. Petrus zegt dan laten we 3 tabernakels maken. Een voor Jezus, een voor Mozes en een voor Elia. De drie tabernakels staan symbool voor drie vrouwen, die bruiden, drie tijden. Een voor Jezus: de bruid, de gemeente. Een voor Mozes: de achtergebleven kerk. En een voor Elia: Jacob = Israël. Johannes is de geliefde discipel een typologie van de bruid van eerstelingen. Het verhaal van de transfiguratie is het verborgen verhaal van de opname van de bruid en de wederkomst van Christus.


29 En als Hij bad, werd de gedaante Zijns aangezichts veranderd, en Zijn kleding wit en zeer blinkende.
30 En ziet, twee mannen spraken met Hem, welke waren Mozes en Elias.
31 Dewelke, gezien zijnde in heerlijkheid, zeiden Zijn uitgang, dien Hij zoude volbrengen te Jeruzalem.
32 Petrus nu, en die met hem waren, waren met slaap bezwaard; en ontwaakt zijnde, zagen zij Zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden.
33 En het geschiedde, als zij van Hem afscheidden, zo zeide Petrus tot Jezus: Meester, het is goed, dat wij hier zijn; en laat ons drie tabernakelen maken, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elias een; niet wetende, wat hij zeide.
34 Als hij nu dit zeide, kwam een wolk, en overschaduwde hen; en zij werden bevreesd, als die in de wolk ingingen.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/9.html

In dit licht lees ik Openbaring.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Laura schreef: 06 apr 2021, 17:37 @ Nic,

De gemeente zal er niet meer zijn als de Antichrist aan de macht is gekomen. De gemeente zal zijn weggerukt. Dit kun je lezen in Openbaring, omdat er vanaf dat moment geen enkele vermaning, geen enkele vertroosting, bemoediging of wat dan ook voor de kerk meer is. Dat komt omdat de gemeente er niet meer is, die is dan opgenomen. Maar er zijn drie wegrukkingen en niet maar eentje. Dit is best wel belangrijk omdat dat hoop betekent voor de achtergebleven. Er zijn drie oogsten. Het evangelie van Lucas is geschreven uit het perspectief van de bruid van eerstelingen. Het evangelie van Marcus is geschreven uit het perspectief van de left behind church. En het evangelie van Matteüs is geschreven uit het perspectief van Juda. In Lucas 9:28 transformeert Jezus zijn lichaam in een angelic vorm. Er zijn dan drie apostelen bij hem: Petrus, Johannes en Jacobus. Petrus is een typologie van het in slaap gevallen deel van de kerk. Zij zijn Jezus niet blijven verwachten, zoals de vijf maagden uit het verhaal van de dwaze maagden. Jacobus is een typologie van Israël. En Johannes is een typologie van de bruid van eerstelingen. Dit kun je opmaken uit de verzen die daarna komen. Als Jezus zijn lichaam verandert zijn Mozes en Elia bij hem en de drie apostelen. In vers 32 staat dat Petrus en zij die met hem waren zwaar waren van slaap. In vers 33 lees je “als zij van Hem afscheidden”. Die wordt weggenomen is Johannes, want Petrus staat daar nog steeds te praten met Jezus. Petrus en die met hem waren sliepen. Petrus vertrok niet omdat hij slaperig was. Zij zijn achtergelaten. Petrus zegt dan laten we 3 tabernakels maken. Een voor Jezus, een voor Mozes en een voor Elia. De drie tabernakels staan symbool voor drie vrouwen, die bruiden, drie tijden. Een voor Jezus: de bruid, de gemeente. Een voor Mozes: de achtergebleven kerk. En een voor Elia: Jacob = Israël. Johannes is de geliefde discipel een typologie van de bruid van eerstelingen. Het verhaal van de transfiguratie is het verborgen verhaal van de opname van de bruid en de wederkomst van Christus.


29 En als Hij bad, werd de gedaante Zijns aangezichts veranderd, en Zijn kleding wit en zeer blinkende.
30 En ziet, twee mannen spraken met Hem, welke waren Mozes en Elias.
31 Dewelke, gezien zijnde in heerlijkheid, zeiden Zijn uitgang, dien Hij zoude volbrengen te Jeruzalem.
32 Petrus nu, en die met hem waren, waren met slaap bezwaard; en ontwaakt zijnde, zagen zij Zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden.
33 En het geschiedde, als zij van Hem afscheidden, zo zeide Petrus tot Jezus: Meester, het is goed, dat wij hier zijn; en laat ons drie tabernakelen maken, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elias een; niet wetende, wat hij zeide.
34 Als hij nu dit zeide, kwam een wolk, en overschaduwde hen; en zij werden bevreesd, als die in de wolk ingingen.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/9.html

In dit licht lees ik Openbaring.
Marcus wordt als eerste evangelie gezien en binnen de bijbelwetenschap is m.i. overeenstemming dat Mattheus en Lucas
Marcus als basis hadden en daarbij het verhaal verrijkte.
Dat Petrus voor de kerk staat, Johannes voor de bruid en Jacobus voor Israël is mij niet direct duidelijk.

Eindtijd denken is al heel oud, het begint al in de evangeliën en de brieven.
Wat dacht je dat rond het jaar 1000 allemaal gedacht werd en ik haalde al eerder Hal Lindsey aan met zijn voorspelling dat Europa het beest was.
Het is overigens wel een goede gedachte om te beseffen, dat Jezus ieder moment kan komen, maar dat is meer dat
hij de levende heer is en dus steeds aan de deur klopt.
Hoe meer eindtijd denken ik hoor, hoe minder ik die kant opga van een letterlijke interpretatie.
Ik lees openbaring als 1 grote belijdenis wie Jezus is. Toekomstvoorspelling bestaat m.i. niet, wel profetie.
Dat is het zien van de huidige toestand en dan weet je waar het op uitdraait.

Dat de kerk wordt weggenomen is m.i. bijbels gezien echt onmogelijk.
Kijk naar Israël, kijk naar Jezus en dan zal God de kerk uit de wereld weghalen (discontinuïteit past niet in de Bijbelse theologie).
Sorry de kerk zal zijn plaats in de wereld moeten innemen net zoals Jezus ook niet wegvluchtte uit Jeruzalem.
Het verhaal van Mozes en Elia is een terugwijzen naar het OT en geen toekomstvoorspelling (die niet heel duidelijk daaruit blijkt).
Maar ieder zijn eigen exegese...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Nic schreef: 07 apr 2021, 22:09 Dat de kerk wordt weggenomen is m.i. bijbels gezien echt onmogelijk.
Openbaring 20

4En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.
Dit is de eerste opstanding.

Waar is dan Abraham?
Jezus komt naar de aarde om met Zijn bruid samen te zijn, bruiloft van het Lam. Dan kan Hij toch niet de oudtestamentische heiligen achterlaten in de hemel 1000 jaar?

Openbaring 19

11En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen.

Dus dit is voor de eerste opstanding. Dan volgen o.a. de Oudtestamentische heiligen Hem. Wanneer zijn zij dan opgewekt? Ze zitten niet bij de eerste opstanding. Dat zijn alleen de onthoofden van de grote verdrukking. Ze hoeven niet nog 1000 jaar te wachten. Dat moet dan daarvoor zijn m.i. exact zoals Ken Peters heeft gedroomd in 1980. Hij zag geen opname, maar er was chaos, omdat er mensen weg waren en die antichrist zei dat dat Gods oordeel was en hij zag wel de doden opstaan. Hij is door die droom tot bekering gekomen. Hij zag de grote verdrukking en antichrist. Ook kon het weer niet worden voorspeld. De ene dag was het heet. De volgende koud. Er was geen pijl op te trekken. En hij zag een dollarbiljet dat een aantal jaar terug uitkwam. Dat beschrijft hij op die oude film.

https://m.facebook.com/JESUSisALIVEapp/ ... 4482366508


En 2 Tessalonicenzen:

Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
5Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? 6En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. 7Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is. 8 Dan zal de wetteloze zich openbaren.

De antichrist kan niet aan de macht komen als de gemeente op aarde is, want die houdt hem tegen. Dat zag Ken Peters ook. Er was geen enkele weerstand toen die man aan de macht kwam. Christenen gaan protesteren als iemand zich ineens als wereldleider op gaat werpen.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

coby2 schreef: 07 apr 2021, 23:18
Nic schreef: 07 apr 2021, 22:09 Dat de kerk wordt weggenomen is m.i. bijbels gezien echt onmogelijk.
Openbaring 20

4En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.
Dit is de eerste opstanding.

Waar is dan Abraham?
Jezus komt naar de aarde om met Zijn bruid samen te zijn, bruiloft van het Lam. Dan kan Hij toch niet de oudtestamentische heiligen achterlaten in de hemel 1000 jaar?

Openbaring 19

11En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen.

Dus dit is voor de eerste opstanding. Dan volgen o.a. de Oudtestamentische heiligen Hem. Wanneer zijn zij dan opgewekt? Ze zitten niet bij de eerste opstanding. Dat zijn alleen de onthoofden van de grote verdrukking. Ze hoeven niet nog 1000 jaar te wachten. Dat moet dan daarvoor zijn m.i. exact zoals Ken Peters heeft gedroomd in 1980. Hij zag geen opname, maar er was chaos, omdat er mensen weg waren en die antichrist zei dat dat Gods oordeel was en hij zag wel de doden opstaan. Hij is door die droom tot bekering gekomen. Hij zag de grote verdrukking en antichrist. Ook kon het weer niet worden voorspeld. De ene dag was het heet. De volgende koud. Er was geen pijl op te trekken. En hij zag een dollarbiljet dat een aantal jaar terug uitkwam. Dat beschrijft hij op die oude film.

https://m.facebook.com/JESUSisALIVEapp/ ... 4482366508


En 2 Tessalonicenzen:

Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
5Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? 6En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. 7Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is. 8 Dan zal de wetteloze zich openbaren.

De antichrist kan niet aan de macht komen als de gemeente op aarde is, want die houdt hem tegen. Dat zag Ken Peters ook. Er was geen enkele weerstand toen die man aan de macht kwam. Christenen gaan protesteren als iemand zich ineens als wereldleider op gaat werpen.
Dit zijn wel interessante stukken om eens verder te verdiepen.
Even met de laatste zin te beginnen: heb je gezien hoeveel ‘bijbelgetrouwe’ Christenen in Amerika achter Trump aanliepen,
weet je dat Christenen in Duitsland massaal de Nazi’s hebben gevolgd.
Het ‘Christelijke’ westen zorgt mede voor de uitputting van grondstoffen en de klimaatverandering.
In de bijbel worden we constant gewaarschuwd dat we achter afgoden aanlopen en geen geloof hebben,
die boodschap is echt niet komen te vervallen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20629
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Laatst gewijzigd door coby2 op 08 apr 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
China komt anders een aardig end met die nieuwe digitale wereld munt die de dollar vervangt. Het heet DECP. https://nieuws.btcdirect.eu/china-cryptocurrency-dcep/
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
Ik heb die anti-christ al lang al gespot. Hij draagt vele namen, Putin, Trump, Erdogan, Xi Jinping.

Dat is geen groep van wereldleiders die samenspant, maar ze zijn anti-christ.
Als de Christus één wezen is, dan gaat dat voor de anti-christ ook op.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

coby2 schreef: 08 apr 2021, 14:28
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Ben jij complotdenker, Coby?
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

hopper schreef: 08 apr 2021, 14:31
coby2 schreef: 08 apr 2021, 14:28
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Ben jij complotdenker, Coby?
Hmmm, dit geloof ik gewoon omdat dat in Openbaringen staat en die droom van hem geloof ik gewoon. Die was zo specifiek en Bijbels. Ik geloof niet alle complotten, maar het zal me bijvoorbeeld niet verbazen als corona in een lab is gemaakt. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen. Ik zette hier laatst in het corona topic een link neer. De film is van 2010 en dan zegt die man dat er 5 jaar terug een man in een meeting was met hoge pieven, leiders van landen zaten erbij en ze bespraken dat China would catch a cold en ze lachten. China werd te machtig. Daarna zou het over de hele wereld gaan, die ziekte. Dat verzin je toch niet? Als die film van nu was, zou ik denken: onzin,maar hij is van 2010. Dan nog kan het niet waar zijn. Ik houd een slag om de arm. Maar het zou me niet verbazen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

coby2 schreef: 08 apr 2021, 15:00
hopper schreef: 08 apr 2021, 14:31
coby2 schreef: 08 apr 2021, 14:28
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Ben jij complotdenker, Coby?
Hmmm, dit geloof ik gewoon omdat dat in Openbaringen staat en die droom van hem geloof ik gewoon. Die was zo specifiek en Bijbels. Ik geloof niet alle complotten, maar het zal me bijvoorbeeld niet verbazen als corona in een lab is gemaakt. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen. Ik zette hier laatst in het corona topic een link neer. De film is van 2010 en dan zegt die man dat er 5 jaar terug een man in een meeting was met hoge pieven, leiders van landen zaten erbij en ze bespraken dat China would catch a cold en ze lachten. China werd te machtig. Daarna zou het over de hele wereld gaan, die ziekte. Dat verzin je toch niet? Als die film van nu was, zou ik denken: onzin,maar hij is van 2010. Dan nog kan het niet waar zijn. Ik houd een slag om de arm. Maar het zou me niet verbazen.
Okay. Het verheldert enigzins waarom zoveel gelovigen ook complotdenker zijn.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
Bill Gates wordt genoemd, hij schijnt ook al het grote brein achter Microsoft te zijn :)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 08 apr 2021, 14:28
peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Het schijnt dat er sinds Pasen al een nep Messias is in Israël. Zijn naam is Jizkiahu Ben David. De hoogste rabbijnen kussen zijn hand en noemen hem Messias. Er zouden vele valse Messiassen komen in Israël.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Laura schreef: 08 apr 2021, 18:24
coby2 schreef: 08 apr 2021, 14:28
peda schreef: 08 apr 2021, 14:08 In de Openbaring bestaat veel aandacht voor de anti-christ die veelal als een wereldleider wordt gezien die het christelijk geloof niet welgevallig is.
Maar is er anno 2021 wel zo'n wereldleider in zicht ? Zelf zie ik die figuur nergens. Er is wel degelijk sprake van een kleine groep van wereldleiders, maar geen van hen heeft de potentie om de andere leiders te overvleugelen. Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de anti-christ die kijkt in de fantasiewereld. Daarmede is de eindtijd profetie weer opgeschoven naar de ( verre ) toekomst of je moet preterist zijn, dan is alles reeds achter de rug. Ook mijn persoonlijke visie. Sint Juttemis ligt reeds achter ons.
De Joden wachten op de Messias, boeddhisten op de Maytrea, moslims op de Mahdi. Hij komt pas op het toneel na de opname van de gemeente. De wereld wordt nu voorbereid op zijn komst. Iedereen kan getrackt worden straks. Je kunt nu geen NS poortje door zonder kaart, straks kun je geen winkel in zonder merkteken. Die Ken Peters droomde in 1980 over humvees met laptops erin en tv's die je konden zien.
Het schijnt dat er sinds Pasen al een nep Messias is in Israël. Zijn naam is Jizkiahu Ben David. De hoogste rabbijnen kussen zijn hand en noemen hem Messias. Er zouden vele valse Messiassen komen in Israël.
Oh daar had ik nog niet van gehoord. Ja 1 van de valse Messiassen. Ik denk toch direct: oh is dat 'm? Oh nee. Niet knap genoeg. Want Ken Peters zei dat hij extreem knap en charismatisch was in die droom.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

coby2 schreef: 08 apr 2021, 18:35
Oh daar had ik nog niet van gehoord. Ja 1 van de valse Messiassen. Ik denk toch direct: oh is dat 'm? Oh nee. Niet knap genoeg. Want Ken Peters zei dat hij extreem knap en charismatisch was in die droom.
Dan is het op zeker dat ik niet de Messias ben. Ik ben oud en lelijk. Totaal ongeschikt.
peda
Berichten: 20629
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Valse messiassen, de anti-christ, de eindtijd die niet komt, het houdt in kleine geloofskring maar niet op. De grotere kerken houden zich helemaal niet bezig met eindtijdtekenen en allerhande voorspellingen en complotten. Komt het dan komt het, zo is ook Openbaring te lezen, heel verstandig in mijn optiek.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

hopper schreef: 08 apr 2021, 18:48
coby2 schreef: 08 apr 2021, 18:35
Oh daar had ik nog niet van gehoord. Ja 1 van de valse Messiassen. Ik denk toch direct: oh is dat 'm? Oh nee. Niet knap genoeg. Want Ken Peters zei dat hij extreem knap en charismatisch was in die droom.
Dan is het op zeker dat ik niet de Messias ben. Ik ben oud en lelijk. Totaal ongeschikt.
Arme jij.... :cry:
Anders was er nog een rol voor je weggelegd. :flower1:

Nou....we zullen maar zien hoe dit belangrijke nieuws afloopt... :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

Er komt dan ook geen einde aan de tijd. Dit heelal, daar kun je nog miljarden jaren mee vooruit.
Er kan wel innerlijk een einde aan de tijd komen, dan zit je in het Licht.
Maar daar zijn christenen niet zo mee bezig.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

callista schreef: 08 apr 2021, 18:52
hopper schreef: 08 apr 2021, 18:48
coby2 schreef: 08 apr 2021, 18:35
Oh daar had ik nog niet van gehoord. Ja 1 van de valse Messiassen. Ik denk toch direct: oh is dat 'm? Oh nee. Niet knap genoeg. Want Ken Peters zei dat hij extreem knap en charismatisch was in die droom.
Dan is het op zeker dat ik niet de Messias ben. Ik ben oud en lelijk. Totaal ongeschikt.
Arme jij.... :cry:
Anders was er nog een rol voor je weggelegd. :flower1:

Nou....we zullen maar zien hoe dit belangrijke nieuws afloopt... :geek:

Dat hele Messias-denken is waanzin. Net alsof een ander het voor jou kan regelen.
Ieder mens is zijn eigen oorzaak.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Ik heb nog het boek van Jos de Heer liggen, dat ik erbij zal pakken.
Op de achterkant staat:

De Apocalyps van Johannes is een bizar boek. Het heet Openbaring' en de geheimen van het leven en de toekomst onthullen.
Het intrigerende en mysterieuze karakter van het boek heeft mensen door de eeuwen heen geprikkeld.
Tegelijk is het een prooi van allerlei roofzuchtige sekten geworden.
Inspelend op vage en ongearticuleerde stemmingen van angst en ondergang in de cultuur
- die ook met het oog op het jaar 2000 weer de kop opsteken -
zijn zij met hun versimpelde uitleg vaak bezweken voor de verleiding die juist dit boek van de bijbel met zich meebrengt.
En toegegeven, in ons complexe en snel veranderende tijdsgewricht, waarin de grote samenhang en het zicht op het geheel en
de zin van de geschiedenis voor zeer velen totaal ontbreken,
is het aanlokkelijk om in kort bestek een draaiboek voor het eind der tijden in handen te hebben.

Om de pracht en kracht van dit fantastische boek te ervaren, kun je niet om een aantal fundamentele vragen heen over de betekenis van symboliek en beeldspraak.
Het wil als totaalcompositie in nauwe samenhang met het Oude Testament gelezen worden.
Alleen zo kunnen tot karikaturen verworden misverstanden uit de weg geruimd worden over het eind der tijden en een zogenaamd wraaklustige God die met hemels geweld schoon schip op aarde zou maken.
De Apocalyps vormt met het oog op problemen van onze tijd een bron van inspiratie,
omdat het de machtsvraag centraal steit. Wie heeft de touwtjes in handen?
Hoe krijg je zicht op een andere, menselijkere wereld?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

peda schreef: 08 apr 2021, 18:50 Valse messiassen, de anti-christ, de eindtijd die niet komt, het houdt in kleine geloofskring maar niet op. De grotere kerken houden zich helemaal niet bezig met eindtijdtekenen en allerhande voorspellingen en complotten. Komt het dan komt het, zo is ook Openbaring te lezen, heel verstandig in mijn optiek.
Ik vind dat niet zo heel verstandig want als je het profetische woord bestudeert op de ontwikkelingen in de wereld en de eindtijd dan mag dat je geloof versterken en verdiepen. Je mag groeien in het vertrouwen op de allerhoogste God. En veel kerken zijn in slaap gevallen, net als Petrus toen op de berg. Maar gelukkig is er altijd nog hoop ook voor hen. Deze pastoor is wakker: https://youtu.be/X-a4j6pgwgY . Dienst verstoren op Goede Vrijdag, wegwezen en gauw.
Laatst gewijzigd door Laura op 08 apr 2021, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Michelangelo »

Nic schreef: 02 apr 2021, 13:51 In Openbaring 19 wordt in het visioen beschreven dat de Hemel geweld toepast op aarde (de witte ruiter met zijn gevolg aan strijders).

Ja, maar dat is aan het einde van de eindtijd.
Dan komt Jezus met de Zijnen terug en dan worden alle mensen die de mensen het kwaad onder dwang hebben aangedaan,
dus de top van de piramide van het menselijk bestuur, vernietigd.
Ze zullen dan onder de grond kruipen, in hun ondergrondse paleizen, maar ze zullen vernietigd worden.

Er zijn drie opnames, drie wegrukkingen.
De eerste gebeurt zeer spoedig en betreft de eerstelingen, de gemeente van Christus.

De tweede betreft de left behind kerk.
Dat zijn christenen die nu nog verkeerde ideeen blijven houden over bijvoorbeeld geweld en zij worden beproefd in de grote verdrukking.
De mensen die stand houden net zoals die priesters die vermoord werden door jihadisten standhielden,
en die het toch weten te overleven, die worden als tweede weggenomen.
Dus op een later tijdstip.

En helemaal aan het einde worden de joden die tot geloof kwamen en de mensen die door hen tot geloof zijn gekomen, weggenomen. En daarna worden de kwaden vernietigd. Bij de wederkomst van Jezus.
=====================================================================
Hierboven wat teksten uit een ander topic.
Openbaringen is blijkbaar een boek waarin je kunt lezen, wat er in de (nabije) toekomst gaat gebeuren.
Het is dus een profetisch boek op de manier van een toekomst voorspellen.
Daarnaast gaat het gepaard met het nodige geweld vanuit de hemel.

Dit vraagt om een nadere toelichting en het benoemen van de teksten waar dat staat.
Wie kan dit met teksten uit Openbaringen onderbouwen?
Wat het einde der tijden betreft, is het zaak de situatie in het Midden-Oosten in de gaten te houden. De eindtijd voorspellingen in de bijbel verwijzen ernaar.
De grote verdrukking wordt voorafgegaan door wereldomvattende ellende, waarvan corona een voorbeeld is. Als Israël onder de voet gelopen dreigt te worden, zal Yeshua terugkomen om Zijn bruid (de 144000) te beschermen. Hij zal terugkomen op de Olijfberg.
Dan zal er een opstanding zijn van de rechtvaardigen. De satan wordt gebonden. Het duizendjarig vrederijk breekt aan. Daarna volgt de opstanding van de onrechtvaardigen en zal de satan voor korte tijd losgelaten worden. Dan volgt de tweede definitieve dood. Yeshua zal de aarde herstellen zoals in Genesis begonnen werd. De aarde zal teruggegeven worden aan Yehovah. God de Vader.
De mens zal samen met God eeuwig gelukkig leven op een herstelde aarde.
Dus de mens gaat niet naar de hemel.
Er is geen hel en eeuwige pijniging.
Er is geen opname van een kerk.