De (on)historische Jezus

Moderator: Bonjour
Forumregels
Hier

Dit is een apart gedeelte van Christelijk, open forum.
In dit gedeelte is de vraag bespreekbaar of Jezus een historische persoon is of mogelijk niet.


Moderator: Bonjour
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Nic »

Balthasar schreef: 30 apr 2021, 14:16 MythVision Podcast: Evidence for the Historical Jesus - Ian Mills
https://www.youtube.com/watch?v=ACMRctX76lA

Interessante aflevering, waarin de belangrijkste argumenten kort voorbij komen.
Kan iemand dit even op Freethinker posten :)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door callista »

Nic schreef: 30 apr 2021, 15:41
Balthasar schreef: 30 apr 2021, 14:16 MythVision Podcast: Evidence for the Historical Jesus - Ian Mills
https://www.youtube.com/watch?v=ACMRctX76lA

Interessante aflevering, waarin de belangrijkste argumenten kort voorbij komen.
Kan iemand dit even op Freethinker posten :)
Daar ben jij toch geweest ...d.w.z. een zeer korte tijd?

Dan zou je toch moeten weten dat er helemaal geen bewijs voor is?
Alleen maar in de hoofden van sommigen?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Nic »

callista schreef: 30 apr 2021, 15:42
Nic schreef: 30 apr 2021, 15:41
Balthasar schreef: 30 apr 2021, 14:16 MythVision Podcast: Evidence for the Historical Jesus - Ian Mills
https://www.youtube.com/watch?v=ACMRctX76lA

Interessante aflevering, waarin de belangrijkste argumenten kort voorbij komen.
Kan iemand dit even op Freethinker posten :)
Daar ben jij toch geweest ...d.w.z. een zeer korte tijd?

Dan zou je toch moeten weten dat er helemaal geen bewijs voor is?
Alleen maar in de hoofden van sommigen?
Je bedoelt de mythische Jezus?
Helemaal mee eens. :thumb1:
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

Nic schreef: 30 apr 2021, 15:41
Balthasar schreef: 30 apr 2021, 14:16 MythVision Podcast: Evidence for the Historical Jesus - Ian Mills
https://www.youtube.com/watch?v=ACMRctX76lA

Interessante aflevering, waarin de belangrijkste argumenten kort voorbij komen.
Kan iemand dit even op Freethinker posten :)
Ik heb er weer even rondgekeken, maar mensenkinderen zeg, die RR gaat tekeer als een doorgedraaide complotdenker, in de waan dat-ie expert is terwijl-ie niet meer is dan een amateur met pseudo-ideetjes.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Mart »

Balthasar schreef: 30 apr 2021, 18:52 Ik heb er weer even rondgekeken, maar mensenkinderen zeg, die RR gaat tekeer als een doorgedraaide complotdenker, in de waan dat-ie expert is terwijl-ie niet meer is dan een amateur met pseudo-ideetjes.
Hij is een afgestudeerde theoloog en is zeker ook thuis op het gebied van de mythische Jezus. Vind het zelf een interessante discussie.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door callista »

RR is één van de weinigen in forumland met heel veel kennis....
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

Mart schreef: 30 apr 2021, 19:54 Hij is een afgestudeerde theoloog
Daar geloof ik helemaal niets van.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door callista »

Nou, dan is het wel duidelijk dat je je totaal niet in hem hebt verdiept, maar alleen maar wat uitkraamt om je af te zetten tegen een visie die niet de jouwe is.
En dan ook nog eens tegen die persoon.....zeer sneu...maar tevens veelzeggend.
Dus dankjewel :flower1:
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

callista schreef: 30 apr 2021, 20:33 Nou, dan is het wel duidelijk dat je je totaal niet in hem hebt verdiept,
Jawel hoor, een topic doorlezen en je hebt gelijk door dat er een amateur aan het wauwelen is.
Dat jij bewondering hebt voor zulk soort oplichters verbaast mij dan weer niets.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Balthasar, Je bent zonder bewijs een ander aan het belachelijk maken. Dat doe je wel vaker. Niet doen. Als je tegen hem in wilt gaan maak je maar een account aan op FT en ga daar in discussie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

Bonjour schreef: 30 apr 2021, 21:07 [modbreak Bonjour] Balthasar, Je bent zonder bewijs een ander aan het belachelijk maken. Dat doe je wel vaker. Niet doen. Als je tegen hem in wilt gaan maak je maar een account aan op FT en ga daar in discussie.
Dat geldt omgekeerd ook: Mart schrijft hem zonder bewijs een academische graad toe, en callista komt ook nog even jubelen (zoals gebruikelijk zonder argumenten).
En jij wekt hier ook de indruk als een soort jehovah's getuige te opereren, want jij vindt het natuurlijk niet leuk om te horen dat de keizer met wie je dikke maatjes bent geen kleren aan heeft.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Bonjour »

RRF heeft vaak aangegeven deze graad te hebben, dus ik vind dat je wel wat meer moet hebben dan alleen maar een uiting van de kwaliteit van zijn werk. Dat ik hem beter ken, maakt het juist moeilijker om een modbreak te plaatsen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Storm »

Bonjour schreef: 30 apr 2021, 22:13 RRF heeft vaak aangegeven deze graad te hebben, dus ik vind dat je wel wat meer moet hebben dan alleen maar een uiting van de kwaliteit van zijn werk. Dat ik hem beter ken, maakt het juist moeilijker om een modbreak te plaatsen.
Ik meen dat RR aangegeven heeft dat hij een HBO Bijbelstudie gevolgd heeft in Engeland. Persoonlijk raakte zijn boek en uitleg mij wel, vooral om de diepgang; welke studie iemand gevolgd heeft boeit mij dan niet zo. Inge Boscha waardeer ik ook vooral omdat ze niet verbitterd en cynisch is geworden. Soms waardeer ik niet gelovigen veel meer, maar vooral als ze accepteren dat ik die Jezus van Nazareth toch blijf volgen.
Laatst gewijzigd door Storm op 30 apr 2021, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

Storm schreef: 30 apr 2021, 23:35 Ik meen dat RR aangegeven heeft dat hij een HBO Bijbelstudie gedaan heeft in Engeland.
Dat is dus geen academische theologiestudie.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Storm »

@Balthasar,
Inderdaad maar dat is hoe ik het weet van het begin, hoe dat in Finland verder ging weet ik niet.

Jij bent nog wel aan het studeren begreep ik en al jaren bezig. Wat is uiteindelijk jou doel, wat wordt of is je functie?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door hopper »

RR is bij tijd en wijle best interessant om te lezen. Helaas vaak een beetje te technisch voor me. Dat gelovigen niks in RR zien kan ik me voorstellen. Hij zaagt aan hun stoelpoten. In de oer-Jezus zit iets van een mysterie religie. Met (neo)platonische trekjes. De christenen hebben er iets geheel anders van gemaakt. Vooral die wederopstanding in het vlees hè ? Dat werpt altijd weer terug op de vraag: Zou jij ook in God c.q. Jezus geloven als je zeker wist dat er voor jou niks zou zijn na de dood?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Mart »

Storm schreef: 30 apr 2021, 23:35 Ik meen dat RR aangegeven heeft dat hij een HBO Bijbelstudie gevolgd heeft in Engeland.
Meen me te herinneren dat hij aan de London School of Theology heeft gestudeerd, waar het - althans volgens de website - gaat om ''A Middlesex University programme and qualification, jointly developed, delivered and assessed by Middlesex and London School of Theology, and quality assured by Middlesex University''. Dat hij theologie heeft gestudeerd en eveneens veel verstand heeft van zaken gerelateerd aan de mythische Jezus, daarvan ben ik op de hoogte, maar ik weet het fijne er verder niet van.

Dit is overigens de 666ste reactie in dit topic :twisted: :)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Storm »

hopper schreef: 30 apr 2021, 23:57 Dat werpt altijd weer terug op de vraag: Zou jij ook in God c.q. Jezus geloven als je zeker wist dat er voor jou niks zou zijn na de dood?
Ja!
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Nic »

hopper schreef: 30 apr 2021, 23:57 RR is bij tijd en wijle best interessant om te lezen. Helaas vaak een beetje te technisch voor me. Dat gelovigen niks in RR zien kan ik me voorstellen. Hij zaagt aan hun stoelpoten. In de oer-Jezus zit iets van een mysterie religie. Met (neo)platonische trekjes. De christenen hebben er iets geheel anders van gemaakt. Vooral die wederopstanding in het vlees hè ? Dat werpt altijd weer terug op de vraag: Zou jij ook in God c.q. Jezus geloven als je zeker wist dat er voor jou niks zou zijn na de dood?
De boodschap is: er is geen dood (death where is your sting)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 30 apr 2021, 20:33 Nou, dan is het wel duidelijk dat je je totaal niet in hem hebt verdiept, maar alleen maar wat uitkraamt om je af te zetten tegen een visie die niet de jouwe is.
En dan ook nog eens tegen die persoon.....zeer sneu...maar tevens veelzeggend.
Dus dankjewel :flower1:
De enige keer dat jij je verdiept is als je weer dronken bent van de wijn. Een beetje Mart napraten en ja en amen roepen en anderen gebrek aan diepgang verwijten. Een hilarisch poppetje ben je! :lol:

[modbreak Trajecto 02/05 1:25] Dit is zonder meer een ad hominem en helemaal niet toegestaan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Balthasar »

hopper schreef: 30 apr 2021, 23:57 RR is bij tijd en wijle best interessant om te lezen. Helaas vaak een beetje te technisch voor me. Dat gelovigen niks in RR zien kan ik me voorstellen. Hij zaagt aan hun stoelpoten. In de oer-Jezus zit iets van een mysterie religie. Met (neo)platonische trekjes. De christenen hebben er iets geheel anders van gemaakt. Vooral die wederopstanding in het vlees hè ? Dat werpt altijd weer terug op de vraag: Zou jij ook in God c.q. Jezus geloven als je zeker wist dat er voor jou niks zou zijn na de dood?
Nee zoals gebruikelijk zie je het compleet verkeerd. Deze discussie heeft niets met geloof te maken, maar of je goede historische argumenten ter tafel kunt brengen die overtuigender zijn dan de consensus in het vakgebied. Dat kun jij duidelijk niet, en aanhangers van het mythicisme evenmin.
Mart schreef: 30 apr 2021, 23:59
Storm schreef: 30 apr 2021, 23:35 Ik meen dat RR aangegeven heeft dat hij een HBO Bijbelstudie gevolgd heeft in Engeland.
Meen me te herinneren dat hij aan de London School of Theology heeft gestudeerd, waar het - althans volgens de website - gaat om ''A Middlesex University programme and qualification, jointly developed, delivered and assessed by Middlesex and London School of Theology, and quality assured by Middlesex University''.
Not impressed. Als je aan een obscuur bible college hebt gestudeerd waar men uitgaat van de waarheid van de Bijbel, ben je niet fatsoenlijk academisch opgeleid. Dus als ik zeg dat zijn geschrijf op mij zeer amateuristisch overkomt, kun je dat niet counteren door te zeggen dat hij theologie heeft gestudeerd.
Storm schreef: 30 apr 2021, 23:50 Jij bent nog wel aan het studeren begreep ik en al jaren bezig. Wat is uiteindelijk jou doel, wat wordt of is je functie?
Ik ben jaren geleden afgestudeerd aan een seculiere universiteit in Nederland en doe nu onderzoek dat verbonden is aan de geesteswetenschappelijke faculteit van een andere universiteit.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Mart »

Balthasar schreef: 01 mei 2021, 02:21
Mart schreef: 30 apr 2021, 23:59 Meen me te herinneren dat hij aan de London School of Theology heeft gestudeerd, waar het - althans volgens de website - gaat om ''A Middlesex University programme and qualification, jointly developed, delivered and assessed by Middlesex and London School of Theology, and quality assured by Middlesex University''.
Not impressed. Als je aan een obscuur bible college hebt gestudeerd waar men uitgaat van de waarheid van de Bijbel, ben je niet fatsoenlijk academisch opgeleid. Dus als ik zeg dat zijn geschrijf op mij zeer amateuristisch overkomt, kun je dat niet counteren door te zeggen dat hij theologie heeft gestudeerd.
Je schreef dat hij niet meer zou zijn dan een amateur met pseudo-ideetjes en voegde toe niet te geloven dat hij een afgestudeerd theoloog is. Wat let je om een discussie aan te gaan? Lijkt me de meest integere benadering. Dat zal zeker een discussie zijn die ik zou volgen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Petra »

Mart schreef: 01 mei 2021, 02:34
Balthasar schreef: 01 mei 2021, 02:21
Mart schreef: 30 apr 2021, 23:59 Meen me te herinneren dat hij aan de London School of Theology heeft gestudeerd, waar het - althans volgens de website - gaat om ''A Middlesex University programme and qualification, jointly developed, delivered and assessed by Middlesex and London School of Theology, and quality assured by Middlesex University''.
Not impressed. Als je aan een obscuur bible college hebt gestudeerd waar men uitgaat van de waarheid van de Bijbel, ben je niet fatsoenlijk academisch opgeleid. Dus als ik zeg dat zijn geschrijf op mij zeer amateuristisch overkomt, kun je dat niet counteren door te zeggen dat hij theologie heeft gestudeerd.
Je schreef dat hij niet meer zou zijn dan een amateur met pseudo-ideetjes en voegde toe niet te geloven dat hij een afgestudeerd theoloog is. Wat let je om een discussie aan te gaan? Lijkt me de meest integere benadering. Dat zal zeker een discussie zijn die ik zou volgen.
Lijkt mij ook interessant!

Maar dan wel hiero gaarne.
Er zijn volgens mij hier meer goed geïnformeerde mensen die hem van onderbouwd weerwoord kunnen voorzien dan op FT.
Tenminste dat denk ik omdat daar waren geen pro gelovigen meer waren, maar ik heb er al ong. 'n jaar niet meer gekeken dus ik kan het mis hebben.
Of is RR niet welkom op GG ?
Laatst gewijzigd door Petra op 01 mei 2021, 04:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Mart »

Petra schreef: 01 mei 2021, 04:02 Lijkt mij ook interessant!

Maar dan wel hiero gaarne.
Of is RR niet welkom op GG ?
Ik vermoed niet dat RR interesse heeft om zich aan te melden op een christelijk forum. Ze komen in ieder geval duidelijk wel naar hém toe om erover in conclaaf te gaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De (on)historische Jezus

Bericht door Petra »

Mart schreef: 01 mei 2021, 04:07
Petra schreef: 01 mei 2021, 04:02 Lijkt mij ook interessant!

Maar dan wel hiero gaarne.
Of is RR niet welkom op GG ?
Ik vermoed niet dat RR interesse heeft om zich aan te melden op een christelijk forum. Ze komen duidelijk wel naar hem toe om erover in conclaaf te gaan.
Sja.. mijn ervaring is dat een discussie met een mod minder prettig kan lopen, omdat die mod functie ook een tikkie status, bescherming en mogelijkheden biedt die een gelijkwaardige discussie in de weg staan.
Dat is jammer, aangezien ik op een interessant wederkerig gesprek op niveau hoop.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas