Boekentips

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Peter79 »

Net uit: het Franciscusverbond van John Sack.
Mooi geschreven en boeiend tot het eind.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Storm »

Net gelezen; Jodi Picoult - De Verhalenvertelster. Ik vond het een prachtig boek, misschien meer voor de vrouwen onder ons.


De 25-jarige Joodse Sage Singer is bakker van beroep. Door het opvallende litteken in haar gezicht, komt het haar goed uit dat ze 's nachts alleen werkt. Op een rouwverwerkingsbijeenkomst ontmoet ze de sympathieke 95-jarige Josef. Ze worden vrienden en dan komt hij ook met grote regelmaat in de bakkerij - annex broodjeszaak - waar Sage werkt. Dan blijkt dat hij vroeger een nazi-officier was in Auschwitz. Hij heeft een gewelddadig verleden en vraagt aan Sage of zij hem wil helpen met zelfdoding. Sage weigert. De oma van Sage – Minka - heeft Auschwitz en de Holocaust overleefd. Hoe zal zij reageren op de vriendschap van haar kleindochter met dit beest?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Anja

Re: Boekentips

Bericht door Anja »

Vanmiddag gekocht bij Bruna: " Engelen vallen langzaam" , van Karl Ove Knausgård. Ik las zomaar een paar stukjes uit het boek en dat beviel zo goed dat ik het maar meegenomen heb. Hier staat een recensie: http://frankgbosman.wordpress.com/2010/ ... -langzaam/
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

Uitgever is De Geus - dat betekent altijd hoge kwaliteit van boeken.
Ik denk aan Marianne Frederiksson - die ook veel de verhalen uit Genesis gebruikte...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Anja

Re: Boekentips

Bericht door Anja »

Martine schreef:Uitgever is De Geus - dat betekent altijd hoge kwaliteit van boeken.
Ik denk aan Marianne Frederiksson - die ook veel de verhalen uit Genesis gebruikte...
Heeeej, Fredrikssons boeken heb ik ook bijna allemaal gelezen, vroeger ( voordat ik bewust tot geloof kwam/ werd gebracht). Heerlijke schrijfster vond ik dat. Ik wist niet dat die ook van de Geus waren. Ik let eigenlijk nooit zo op de uitgever. Bedankt voor het noemen, dan weet ik dat en kan ik er eens op gaan letten. :)
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Vertrokken user_03 »

Momenteel lees ik "Vriend voor het leven" van Huub Oosterhuis.
Daarnaast wat werken van een onbekende dichter, Bernard van Loon.

Beide aanraders!
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Boekentips

Bericht door Dutch »

Op dit moment lees ik theologie van het Oude Testament ( de blijvende boodschap van de Hebreeuwse Bijbel)- onder readacht van Henrdrik Koorevaar en Mart-Jan Paul
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Ik heb net het boek http://www.bol.com/nl/p/dochter-van-de- ... 005010605/
Die dus, uit,

Wat een interessant boek! Gaat over een meisje , dochter van missionarissen die met haar ouders en broer zus opgroeid bij een stam in papoea, die stam was volledig afgesloten van de buitenwereld daarvoor.

Heel indrukwekkend!
Vooral de gebruiken van zo'n stam, en haar identiteitscrisis erna als ze terugkeert, als jungle kind opgegroeid, volledig vervreemd van de westerse maatschappij
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door callista »

meribel schreef:Ik heb net het boek http://www.bol.com/nl/p/dochter-van-de- ... 005010605/
Die dus, uit,

Wat een interessant boek! Gaat over een meisje , dochter van missionarissen die met haar ouders en broer zus opgroeid bij een stam in papoea, die stam was volledig afgesloten van de buitenwereld daarvoor.

Heel indrukwekkend!
Vooral de gebruiken van zo'n stam, en haar identiteitscrisis erna als ze terugkeert, als jungle kind opgegroeid, volledig vervreemd van de westerse maatschappij
lijkt me interessant.
dit is de verfilming vermoed ik...

http://www.youtube.com/watch?v=z6yO7JMWwWk
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Nou inderdaad, ik wist niet dat die er was, zappend erdoorheen herken ik de beelden,
Maar ik zou het boek aanraden!
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

vrolijke schreef:
callista schreef:Wie God verlaat heeft niets te vrezen....
Maarten 't Hart [zeer calvinistisch opgevoed]

http://www.bol.com/nl/p/wie-god-verlaat ... 666777357/
Niet ontypisch:
Over de groeiende twijfel van jongsaf aan, onder andere door verbazingwekkende ontdekkingen in de Schrift, heeft hij een serie alternatieve bijbeloverdenkingen geschreven. Van 1992 tot 1994 publiceerde Maarten 't Hart in NRC Handelsblad zestien van deze stukken. Deze werden vanwege hun controversiële aard onthaald op een stortvloed van grotendeels woedende brieven.
DeZoeker schreef:Ik vond het wel een vermakelijk boek, dat ik overigens een beetje beschouw als een afrekening met zijn (calvinistisch) verleden.
Het wordt alleen wel tijd dat Maarten een keer afrekent met het proces van afrekenen. Hij is er al een paar boekjes mee bezig.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Titel: In de schaduw van Byzantium
Auteur: William Dalrymple

http://www.berneboek.com/4338_in_de_sch ... _dalrymple

Nergens meer te krijgen, maar krijg je het somehow toch in je vingers is mijn advies >> kopen.

Het is inmiddels gedateert vanwege "de Arabische lente" maar je begrijpt sommige elementen daarvan wel beter door het lezen hiervan.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Ik heb een paar bladzijdes gelezen van "De bijbel voor ongelovigen" deel 1, Genisis van Guus Kuijer. Dat smaakte naar meer, geweldig :).

http://www.bol.com/nl/p/de-bijbel-voor- ... 006680141/


Kan iemand zeggen of de kwaliteit van het hele deel en de delen 2 en 3 constant is, of het niet gaat vervelen, etc.?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

Titel: In de schaduw van Byzantium
Auteur: William Dalrymple

http://www.berneboek.com/4338_in_de_sch ... _dalrymple

Nergens meer te krijgen, maar krijg je het somehow toch in je vingers is mijn advies >> kopen.


Als Berneboek het niet heeft weet ik het niet - ze hebben bij de Abdij in Heeswijk-Dinther een zeer goed voorziene boekhandel...
Maar misschien bij www.boekwinkeltjes.nl ???? Daar zijn vaak tweedehandsexemplaren te verkrijgen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Martine schreef:
Titel: In de schaduw van Byzantium
Auteur: William Dalrymple

http://www.berneboek.com/4338_in_de_sch ... _dalrymple

Nergens meer te krijgen, maar krijg je het somehow toch in je vingers is mijn advies >> kopen.


Als Berneboek het niet heeft weet ik het niet - ze hebben bij de Abdij in Heeswijk-Dinther een zeer goed voorziene boekhandel...
Maar misschien bij http://www.boekwinkeltjes.nl ???? Daar zijn vaak tweedehandsexemplaren te verkrijgen.
Zelf heb ik hem wel ;). Al zou een minder beduimeld exemplaar wel een goed idee zijn. Kamperen is niet goed voor boeken, maar ja, wat is vakantie zonder boeken....
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

Iemand "Dorsvloer vol confetti" gelezen? Ga volgende week de film zien. Ben wel benieuwd...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

DeZoeker schreef:Iemand "Dorsvloer vol confetti" gelezen? Ga volgende week de film zien. Ben wel benieuwd...
Ja...
In Trouw stond vorige week al een recensie die zeer goed is. Dat de makers niet in de valkuil gestapt zijn van karikaturen. Maar dat het een warme film is met respect voor de gedachtewereld van de reformatorische gemeenschap.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

ja ik heb het boek gelezen,

ik vond hem best wel aardig, maar je leest het wel zo ineens weg omdat er gewoon niet zoveel gebeurt..

eerlijk gezegd lijkt me de film daarom best saai?
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

meribel schreef:ja ik heb het boek gelezen,

ik vond hem best wel aardig, maar je leest het wel zo ineens weg omdat er gewoon niet zoveel gebeurt..

eerlijk gezegd lijkt me de film daarom best saai?
Ach... 5,- introductieprijs dus mocht het tegenvallen dan is er nog betrekkelijk weinig aan de hand.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Martine schreef:
DeZoeker schreef:Iemand "Dorsvloer vol confetti" gelezen? Ga volgende week de film zien. Ben wel benieuwd...
Ja...
In Trouw stond vorige week al een recensie die zeer goed is. Dat de makers niet in de valkuil gestapt zijn van karikaturen. Maar dat het een warme film is met respect voor de gedachtewereld van de reformatorische gemeenschap.
Die recensie had mij ook lekker gemaakt.

Niet vanwege het respect of de warmte, maar vanwege het evenwichtig en natuurgetrouw geschetste beeld ( ;) ) of op z'n minst dat de makers daar hun best voor hebben gedaan.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

ben benieuwd hoe de film is dan,
ik hoor het graag!
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Vertrokken user_2 »

Eén dichtbundel: Willem van Toorn - Bezweringen.... bijzonder mooie dichtbundel met reflecties over de dood, tijdelijkheid en de persoonlijke omgang hiermee.

Herlezen: Euripides - Medea: omdat de Toneelgroep Amsterdam dit eind dit jaar op de planken brengt. Blijft een mooi en vooral intrigerend stuk...

Net in begonnen: Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Vertrokken user_03 »

BdO schreef:
Martine schreef:
DeZoeker schreef:Iemand "Dorsvloer vol confetti" gelezen? Ga volgende week de film zien. Ben wel benieuwd...
Ja...
In Trouw stond vorige week al een recensie die zeer goed is. Dat de makers niet in de valkuil gestapt zijn van karikaturen. Maar dat het een warme film is met respect voor de gedachtewereld van de reformatorische gemeenschap.
Die recensie had mij ook lekker gemaakt.

Niet vanwege het respect of de warmte, maar vanwege het evenwichtig en natuurgetrouw geschetste beeld ( ;) ) of op z'n minst dat de makers daar hun best voor hebben gedaan.
Boek gelezen, film sla ik over.
In mijn ervaringen is dan het boek direct aan gort namelijk ;)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
BdO schreef:
Martine schreef:
DeZoeker schreef:Iemand "Dorsvloer vol confetti" gelezen? Ga volgende week de film zien. Ben wel benieuwd...
Ja...
In Trouw stond vorige week al een recensie die zeer goed is. Dat de makers niet in de valkuil gestapt zijn van karikaturen. Maar dat het een warme film is met respect voor de gedachtewereld van de reformatorische gemeenschap.
Die recensie had mij ook lekker gemaakt.

Niet vanwege het respect of de warmte, maar vanwege het evenwichtig en natuurgetrouw geschetste beeld ( ;) ) of op z'n minst dat de makers daar hun best voor hebben gedaan.
Boek gelezen, film sla ik over.
In mijn ervaringen is dan het boek direct aan gort namelijk ;)
Ja, dat heb ik ook. Het is OF de film, OF het boek. Nooit allebei. De kracht van een boek is dat jouw eigen voorstellingsvermogen het werk doet, die van een film dat zaken gedetailleerd zijn ingevuld, maar dat verdraagt elkaar niet m.i.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Ja eens,
Ik heb dat ook, gewoon òf het boek, òf de film.

Nou ja, èèn uitzondering is er wel hoor....eens in de zoveel tijd kijk ik dit weer of lees weer eens het boek 8-)
Plaats reactie