Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Martine schreef:In 1942 overleed een pasgeboren baby - mijn broertje.
De dominee durfde te zeggen dat het jochie niet naar de hemel ging, want hij was niet bij leven gedoopt.
Het verhaal gaat dat mijn vader die dominee de deur heeft uitgezet en nooit meer bij deze man kerkte. Er waren genoeg kerken waar wij terecht konden.
Ik heb het al wel eens verteld, maar via school en dus niet via de kerk, al waren in mijn jeugd dogma's de kern.
In de jaren zeventig kwam ik in contact met H.A.Visser, predikant in de Amsterdamse Westerkerk.
In de serie gesprekken die ik met hem had zei hij: Je stapt nu wel uit een bepaalde wereld van dogma's (ook de dogma's van het LdH) en maakt een hoek van 180°. Maar het zal heel lang duren voordat je het kwijt raakt, als je het al kwijtraakt. Hij heeft zeer gelijk gekregen.
Af en toe bekruipt mij het gevoel of het allemaal goed is hoe ik denk en doe.
Het is een soort onkruid, dat telkens weer de kop opsteekt.
Ook al is er wat Bijbel en interpretatie bij mij veel opgeschoven.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn onderschrift juist, wat ik me vaak weer 'eigen' moet maken.
Een vreselijk verhaal...
Alle respect voor je vader.
Dergelijke verhalen hebben mij het licht doen zien als gelovig opgevoede, met een opa en vader als ouderling.
En elke zondag naar de kerk--- al vanaf mijn zesde--- en vaak ook twee keer.

Ik was in één keer genezen en heb er geen enkel bijeffect aan overgehouden...
Ik zag de afschuwelijkheid en het idiote er van in....goddank...
En ben het dus compleet kwijtgeraakt....in tegenstelling tot jou Martine....maar ik begrijp dat zoals je er toen tegenaan keek toch ook wel weer een verandering heeft ondergaan.
Maar dan moet het bij jou wel erg diep gezeten hebben...dat het steeds weer; of bij tijd en wijle...de kop opsteekt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat ongedoopte baby's naar de hel zouden gaan is een vreselijke dwaling binnen de kerk. Schandelijk en misselijkmakend bovendien.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door ericjan »

Martine schreef:In 1942 overleed een pasgeboren baby - mijn broertje.
De dominee durfde te zeggen dat het jochie niet naar de hemel ging, want hij was niet bij leven gedoopt.
Het verhaal gaat dat mijn vader die dominee de deur heeft uitgezet en nooit meer bij deze man kerkte. Er waren genoeg kerken waar wij terecht konden.
Ik heb het al wel eens verteld, maar via school en dus niet via de kerk, al waren in mijn jeugd dogma's de kern.
In de jaren zeventig kwam ik in contact met H.A.Visser, predikant in de Amsterdamse Westerkerk.
In de serie gesprekken die ik met hem had zei hij: Je stapt nu wel uit een bepaalde wereld van dogma's (ook de dogma's van het LdH) en maakt een hoek van 180°. Maar het zal heel lang duren voordat je het kwijt raakt, als je het al kwijtraakt. Hij heeft zeer gelijk gekregen.
Af en toe bekruipt mij het gevoel of het allemaal goed is hoe ik denk en doe.Het is een soort onkruid, dat telkens weer de kop opsteekt. Ook al is er wat Bijbel en interpretatie bij mij veel opgeschoven.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn onderschrift juist, wat ik me vaak weer 'eigen' moet maken.
Helaas is zoiets het geval van theologie, men wijkt af van hetgeen woordelijk in de Schrift staat en bedenkt een eigen theorie.
Het gevaar van de Schrift niet woordelijk nemen blijkt hier wel weer uit.

Immers G'd geeft aan dat kinderen juist tot Hem komen. En wel in meer bijbelboken dan 1, moeilijk te missen dus.
Mattheüs 19:14 Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.

Markus 10:14 Maar toen Jezus dat zag, nam Hij het hun zeer kwalijk en zei tegen hen: Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.

Lukas 18:16 Jezus echter riep die kinderen tot Zich en zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.

Daarom het het woordelijk vertrouwen op G'd Zijn Woord ook zo van belang, het behoedt een ieder voor dwaalleer.
Laatst gewijzigd door ericjan op 27 jul 2018, 15:39, 4 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martine »

Piebe Paulusma schreef:Dat ongedoopte baby's naar de hel zouden gaan is een vreselijke dwaling binnen de kerk. Schandelijk en misselijkmakend bovendien.
Bij mijn weten is dat ook al lang niet meer zo, tenminste niet in de gemiddelde-en licht orthodoxe kerken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

ericjan schreef:\

Helaas is zoiets het geval van theologie, men wijkt af van hetgeen woordelijk in de Schrift staat en bedenkt een eigen theorie.
Het gevaar van de Schrift niet woordelijk nemen blijkt hier wel weer uit.
Nee....er staat niet voor niets 7x in de Schrift:
"Wie oren heeft die hore" en dat betekent toch volgens mij dat men tussen de regels zal moeten lezen om zo de werkelijke betekenis te ontdekken...en te begrijpen...de mystiek
Letterlijk lezen levert niets op...dat houdt je dom en onwetend en verhindert je spirituele ontwikkeling.
Dan blijven alleen de dogma's nog over....daar heb je je hersens niet voor nodig...
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Martine schreef:
Piebe Paulusma schreef:Dat ongedoopte baby's naar de hel zouden gaan is een vreselijke dwaling binnen de kerk. Schandelijk en misselijkmakend bovendien.
Bij mijn weten is dat ook al lang niet meer zo, tenminste niet in de gemiddelde-en licht orthodoxe kerken.
Bij de RK Kerk in het verleden en ook bij Luther was de kinderdoop noodzakelijk voor de verkrijging van het Heil. De doop werd gezien als het voertuig van Gods Genade, waarmede de afwassing van de erfzonde werd gerealiseerd. Deze opvatting werd ondersteund door een theologische argumentatie keten, ontwikkeld in de vroege middel-eeuwen. Geen dogma, want dan zou revisie van de "' oude "" opvatting niet mogelijk geweest zijn. Inderdaad zoals Piebe schrijft een grote dwaling. Eric jan geeft ook een andere lezing en datzelfde geldt voor die gelovigen die de volwassendoop volgen.Voor hen bestond en bestaat er voor kleine kinderen geen noodzaak tot doop voor de verkrijging van Heil. Bij @Messenger is de essentie van de kleine mens de Godsvonk, welke niet behept is met erfzonde, maar ( bijkans ) aan God gelijk en daarom per definitie toegang tot het Hemelrijk heeft.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martine »

peda schreef:Bij de RK Kerk in het verleden en ook bij Luther was de kinderdoop noodzakelijk voor de verkrijging van het Heil. De doop werd gezien als het voertuig van Gods Genade, waarmede de afwassing van de erfzonde werd gerealiseerd. Deze opvatting werd ondersteund door een theologische argumentatie keten, ontwikkeld in de vroege middel-eeuwen. Geen dogma, want dan zou revisie van de "' oude "" opvatting niet mogelijk geweest zijn. Inderdaad zoals Piebe schrijft een grote dwaling. Eric jan geeft ook een andere lezing en datzelfde geldt voor die gelovigen die de volwassendoop volgen.Voor hen bestond en bestaat er voor kleine kinderen geen noodzaak tot doop voor de verkrijging van Heil. Bij @Messenger is de essentie van de kleine mens de Godsvonk, welke niet behept is met erfzonde, maar ( bijkans ) aan God gelijk en daarom per definitie toegang tot het Hemelrijk heeft.
Omhoog
Dat de doop zaligmakend is, is voor sommige geloofsovertuigingen nog zo.
Bij de doop van volwassenen is de gedachte dat iemand door die doop aangeeft dat hij/zij Christus wil volgen.
Voor mij persoonlijk is de doop het teken dat God niet loslaat in het leven.
Kaïn kreeg een teken op zijn voorhoofd, wat de belofte inhield dat uiteindelijk God ook voor hem wilde zorgen en toegezegd werd dat niemand hem mag doden. Het Kaïnsteken verwijst naar schuld die opgebouwd wordt in dit leven.
Dat is ook het teken bij de doop van een kind.
Ooit heb ik hierover al eens eerder wat gezegd.
De doop van mijn kinderen geeft mij troost. Iedere zondag klinken in onze kerk de woorden dat God niet loslaat het werk dat Hij begon.
Let op: ik gebruik de doop niet als reddingsboei, maar voor mij is het een teken van hoop.
Ieder mensenkind dat gedoopt is, heeft verantwoordelijkheden in het leven. Dat ons het leven gegeven is houdt een opdracht in.
Het zal ongetwijfeld allemaal ondogmatisch zijn, maar zo ervaar en geloof ik het.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door pyro »

Martine schreef:[...]
Ieder mensenkind dat gedoopt is, heeft verantwoordelijkheden in het leven. Dat ons het leven gegeven is houdt een opdracht in.
Het zal ongetwijfeld allemaal ondogmatisch zijn, maar zo ervaar en geloof ik het.
Als dat mensenkind zelf bewust voor de doop heeft gekozen, kan je van verantwoordelijkheid spreken. Als het babydoop is geweest, dan heeft diegene er niets mee te maken - tenzij diegene achteraf instemt met dat dopen. Geloof is iets van keuze en verantwoordelijkheid. Ontbreekt dat element van persoonlijke vrije keuze, is het verantwoordelijkheid proberen op te dringen.
Ik zie dopen als een puur symbolische handeling.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Martine schreef:
Piebe Paulusma schreef:Dat ongedoopte baby's naar de hel zouden gaan is een vreselijke dwaling binnen de kerk. Schandelijk en misselijkmakend bovendien.
Bij mijn weten is dat ook al lang niet meer zo, tenminste niet in de gemiddelde-en licht orthodoxe kerken.
Bij de RK Kerk in het verleden en ook bij Luther was de kinderdoop noodzakelijk voor de verkrijging van het Heil. De doop werd gezien als het voertuig van Gods Genade, waarmede de afwassing van de erfzonde werd gerealiseerd. Deze opvatting werd ondersteund door een theologische argumentatie keten, ontwikkeld in de vroege middel-eeuwen. Geen dogma, want dan zou revisie van de "' oude "" opvatting niet mogelijk geweest zijn. Inderdaad zoals Piebe schrijft een grote dwaling. Eric jan geeft ook een andere lezing en datzelfde geldt voor die gelovigen die de volwassendoop volgen.Voor hen bestond en bestaat er voor kleine kinderen geen noodzaak tot doop voor de verkrijging van Heil. Bij @Messenger is de essentie van de kleine mens de Godsvonk, welke niet behept is met erfzonde, maar ( bijkans ) aan God gelijk en daarom per definitie toegang tot het Hemelrijk heeft.
Volgens mij belijdt de RKK nog steeds dat ongedoopte baby's naar de hel gaan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
Martine schreef:
Piebe Paulusma schreef:Dat ongedoopte baby's naar de hel zouden gaan is een vreselijke dwaling binnen de kerk. Schandelijk en misselijkmakend bovendien.
Bij mijn weten is dat ook al lang niet meer zo, tenminste niet in de gemiddelde-en licht orthodoxe kerken.
Bij de RK Kerk in het verleden en ook bij Luther was de kinderdoop noodzakelijk voor de verkrijging van het Heil. De doop werd gezien als het voertuig van Gods Genade, waarmede de afwassing van de erfzonde werd gerealiseerd. Deze opvatting werd ondersteund door een theologische argumentatie keten, ontwikkeld in de vroege middel-eeuwen. Geen dogma, want dan zou revisie van de "' oude "" opvatting niet mogelijk geweest zijn. Inderdaad zoals Piebe schrijft een grote dwaling. Eric jan geeft ook een andere lezing en datzelfde geldt voor die gelovigen die de volwassendoop volgen.Voor hen bestond en bestaat er voor kleine kinderen geen noodzaak tot doop voor de verkrijging van Heil. Bij @Messenger is de essentie van de kleine mens de Godsvonk, welke niet behept is met erfzonde, maar ( bijkans ) aan God gelijk en daarom per definitie toegang tot het Hemelrijk heeft.
Volgens mij belijdt de RKK nog steeds dat ongedoopte baby's naar de hel gaan.
Officieel is er bij mijn weten nooit een uitspraak gedaan hoe de reddende kracht van Christus werkt op ongedoopte kinderen die weliswaar sterven in de staat van erfzonde, maar wel zonder enige persoonlijke zonde gedaan te hebben. Ook werd officieel nooit gesproken over het verkeren van deze kinderen in de hel van zwavel en vuur, maar een verblijfplaats aan de rand van de hel ( voorgeborgte ) , waar een toestand van natuurlijk geluk zou bestaan. Veel gespeculeer bij de beroepsgelovigen, evenwel in mijn beleving zonder dat ooit een officieel en bindend standpunt van de RK Kerk hierarchie over deze kwestie werd gegeven. Maar ik geef mijn visie graag voor een betere. Het blijkt voor mij opnieuw hoe de gedachte van de "" Erfzonde "' ( met Paulus in mijn ogen als grote basis-veroorzaker ) als een grote theologische ellende in de wereld rondwaart. God die de mensheid heeft verworpen en alleen door het geven van onverdiende genade aan in het Kruisoffer gelovenden, een escape aan de "'hel"' geeft. Niet voor niets schudden anno 2018 tallozen het hoofd bij dit middeleeuwse Godsbeeld en keren in onze omstreken de ( laatste ) verkondigers van deze erfzondegedachte snel de rug toe )
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Ik vraag me nou nog steeds af of ik als ongelovige wel of niet naar de hemel ga? Er zijn gelovigen die beweren dat ik pech heb en naar de hel ga omdat ik niet in God geloof, maar er zijn ook gelovigen die zeggen dat ik wel naar de hemel ga. Als de tweede juist zou zijn snap ik niet zo goed wat het voordeel van een gelovige dan nog is?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Peter79 »

Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:Ik vraag me nou nog steeds af of ik als ongelovige wel of niet naar de hemel ga? Er zijn gelovigen die beweren dat ik pech heb en naar de hel ga omdat ik niet in God geloof, maar er zijn ook gelovigen die zeggen dat ik wel naar de hemel ga. Als de tweede juist zou zijn snap ik niet zo goed wat het voordeel van een gelovige dan nog is?
Het is nog lastiger JW:
Er zijn ook (en steeds meer) gelovigen die zeggen dat er een tussenperiode is, waarin de 'ongelovigen' als het ware een herkansing krijgen.

En ik ben het met jou eens:
Als het tweede juist zou zijn, kunnen we alle vormen van religie e.d. gewoon afschaffen, aangezien het er dus niets toe doet.

Maar ik vraag mij wel eens af:
Waarom denkt iemand dat God iemand in de hemel zou willen hebben als die iemand niets met God te maken wil hebben?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten;

een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Zo denk ik helemaal niet...
Pascal's Wager........ :?
Volgens mij klopt die gedachtegang ook niet.....ook de gelovige kan nog voor allerlei verrassingen komen te staan...

Wie weet bestaat die christelijke God niet eens en is er een ander gebied of een andere sfeer waar gelijkgestemde zielen belanden en elkaar [weer] ontmoeten......
Mocht die christelijke God wel bestaan vind ik dat maar een vreemd figuur.
Iemand die alleen diegenen toelaat die hem aanbidden en braaf en slaafs zijn regels en wetten opvolgen...moet ik voor zo iemand respect opbrengen? :roll:
Als diegene dat niet eens voor mij wil of misschien zelfs niet eens kan?
Wat voor een macht en kracht heeft zo iemand dan eigenlijk?
Trekt mij eerlijk gezegd niet zo aan....jaagt mij eerder angst aan...
Belanden in een eeuwige gevangenis...
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Nare verrassingen staan je wel te wachten wanneer je tijdens het leven het verkeerde Godsbeeld hebt gevolgd. Wanneer je bij het laatste oordeel door Allah wordt bevraagd, over hoe jij bent omgegaan met Zijn Rechten, sta je er ook niet beter voor als de ongelovige. En het geloof in Allah wordt ook beleden door zo'n 1 miljard volgelingen, dus geen mini-groepje. Absolute zekerheid heb je met geloven dus ook niet. Helaas. :!:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten;

een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Zo denk ik helemaal niet...
Pascal's Wager........ :?
Volgens mij klopt die gedachtegang ook niet.....ook de gelovige kan nog voor allerlei verrassingen komen te staan...

Wie weet bestaat die christelijke God niet eens en is er een ander gebied of een andere sfeer waar gelijkgestemde zielen belanden en elkaar [weer] ontmoeten......
Mocht die christelijke God wel bestaan vind ik dat maar een vreemd figuur.
Iemand die alleen diegenen toelaat die hem aanbidden en braaf en slaafs zijn regels en wetten opvolgen...moet ik voor zo iemand respect opbrengen? :roll:
Als diegene dat niet eens voor mij wil of misschien zelfs niet eens kan?
Wat voor een macht en kracht heeft zo iemand dan eigenlijk?
Trekt mij eerlijk gezegd niet zo aan....jaagt mij eerder angst aan...
Belanden in een eeuwige gevangenis...
Paulus schreef dat Christus een behouder is van alle mensen (1 Tim. 4:10) dus ook al geloof je niet kan je toch behouden worden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Nare verrassingen staan je wel te wachten wanneer je tijdens het leven het verkeerde Godsbeeld hebt gevolgd. Wanneer je bij het laatste oordeel door Allah wordt bevraagd, over hoe jij bent omgegaan met Zijn Rechten, sta je er ook niet beter voor als de ongelovige. En het geloof in Allah wordt ook beleden door zo'n 1 miljard volgelingen, dus geen mini-groepje. Absolute zekerheid heb je met geloven dus ook niet. Helaas. :!:
Als christen zijnde heb je dan een groot probleem, want God (Allah) deelgenoten toekennen (oftewel geloven dat Jezus Gods zoon is) is de grootste zonde binnen de Islam. Toevallig nietwaar? Hoe je het ook wendt of keert, bij de joodse en islamitische religies is Christus een gigantische aanstoot en dat zegt mij genoeg!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten;

een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Zo denk ik helemaal niet...
Pascal's Wager........ :?
Volgens mij klopt die gedachtegang ook niet.....ook de gelovige kan nog voor allerlei verrassingen komen te staan...

Wie weet bestaat die christelijke God niet eens en is er een ander gebied of een andere sfeer waar gelijkgestemde zielen belanden en elkaar [weer] ontmoeten......
Mocht die christelijke God wel bestaan vind ik dat maar een vreemd figuur.
Iemand die alleen diegenen toelaat die hem aanbidden en braaf en slaafs zijn regels en wetten opvolgen...moet ik voor zo iemand respect opbrengen? :roll:
Als diegene dat niet eens voor mij wil of misschien zelfs niet eens kan?
Wat voor een macht en kracht heeft zo iemand dan eigenlijk?
Trekt mij eerlijk gezegd niet zo aan....jaagt mij eerder angst aan...
Belanden in een eeuwige gevangenis...
Verondersteld natuurlijk dat de geloofsinhoud waar is. Dat is wat JW vraagt. Als de gelovige het niet bij het rechte eind heeft, is er idd ook geen voordeel voor de gelovige.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Wel grappig dat je het over een tunnelvisie hebt :lol:
Terwijl dat nou precies is wat gelovigen doen....

Maar dan ga ik wel naar de hel dus?
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Ik vraag me nou nog steeds af of ik als ongelovige wel of niet naar de hemel ga? Er zijn gelovigen die beweren dat ik pech heb en naar de hel ga omdat ik niet in God geloof, maar er zijn ook gelovigen die zeggen dat ik wel naar de hemel ga. Als de tweede juist zou zijn snap ik niet zo goed wat het voordeel van een gelovige dan nog is?
Het is nog lastiger JW:
Er zijn ook (en steeds meer) gelovigen die zeggen dat er een tussenperiode is, waarin de 'ongelovigen' als het ware een herkansing krijgen.

En ik ben het met jou eens:
Als het tweede juist zou zijn, kunnen we alle vormen van religie e.d. gewoon afschaffen, aangezien het er dus niets toe doet.

Maar ik vraag mij wel eens af:
Waarom denkt iemand dat God iemand in de hemel zou willen hebben als die iemand niets met God te maken wil hebben?
Maar wat denk jij? Ga ik als ongelovige naar de hel?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:Maar wat denk jij? Ga ik als ongelovige naar de hel?
Je weet dat ik geloof in de waarheid van de Bijbel.
Dus ook over dit onderwerp.
En de Bijbel geeft aan dat iemand die zich zo nadrukkelijk tegen God afzet, niet in de hemel komt.
En dus gaat naar wat wordt vertaald als "de hel".
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

JW88 schreef: Ga ik als ongelovige naar de hel?
Als je bij het laatste oordeel terecht komt bij de God van de Jehovah Getuigen kom je niet in de Hel, maar vindt er een totale vernietiging van jouw "'kortstondig"' bestaande opstandingslichaam plaats.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Maar wat denk jij? Ga ik als ongelovige naar de hel?
Je weet dat ik geloof in de waarheid van de Bijbel.
Dus ook over dit onderwerp.
En de Bijbel geeft aan dat iemand die zich zo nadrukkelijk tegen God afzet, niet in de hemel komt.
En dus gaat naar wat wordt vertaald als "de hel".
Ok, dus ik ga dan naar de hel...

En denk je ook dat het goed is om dit aan kleine kinderen te leren (indoctrineren)? Jij denkt dat het wel goed is om tegen een 5 jarig kind te zeggen dat als je niet in God gelooft je voor eeuwig zal branden in de hel....
Je hebt niet het idee dat dit wordt gebruikt als een soort machtmiddel om kinderen en ook volwassenen onder controle te houden? Lijkt me vrij overduidelijk namelijk.

Maar als je gelooft in de waarheid van de bijbel dan ben je ook van mening dat homoseksualiteit een gruwel is, dat iemand gesteningd moet worden als hij vloekt en dat slavernij heel normaal is.... staat namelijk allemaal in de bijbel.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

peda schreef:
JW88 schreef: Ga ik als ongelovige naar de hel?
Als je bij het laatste oordeel terecht komt bij de God van de Jehovah Getuigen kom je niet in de Hel, maar vindt er een totale vernietiging van jouw "'kortstondig"' bestaande opstandingslichaam plaats.
Ik heb geen idee wat dat precies betekent, leg uit aub...

En hoe komt het dat jij dit zo zeker weet? Vrij apart toch dat je nu al precies weet wat er na de dood gaat gebeuren.... het enige correcte antwoord op die vraag lijkt me ''ik heb geen idee''
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Peter79 »

JW88 schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Wel grappig dat je het over een tunnelvisie hebt :lol:
Terwijl dat nou precies is wat gelovigen doen....

Maar dan ga ik wel naar de hel dus?
Ik denk dat jij zelf in de hel gelooft.

Een van de bijbelse betekenissen gaat terug op de vuilnisbelt van Jeruzalem, waar het vuur altijd brandde. Dat betekent dat er niets van je overblijft, dat alles grondig wordt opgeruimd. Als jij erop vertrouwt dat het met de dood afgelopen is, geloof je dus in de hel.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs