Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Peter79 schreef:
JW88 schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Wel grappig dat je het over een tunnelvisie hebt :lol:
Terwijl dat nou precies is wat gelovigen doen....

Maar dan ga ik wel naar de hel dus?
Ik denk dat jij zelf in de hel gelooft.

Een van de bijbelse betekenissen gaat terug op de vuilnisbelt van Jeruzalem, waar het vuur altijd brandde. Dat betekent dat er niets van je overblijft, dat alles grondig wordt opgeruimd. Als jij erop vertrouwt dat het met de dood afgelopen is, geloof je dus in de hel.
En elke ongelovige gaat naar de hel? En moslims dan? Of boeddhisten? Ook allemaal naar de hel?

Vind je het zelf niet wat ver gaan dat je tegen mij zegt dat ik voor eeuwig zal branden in de hel alleen maar omdat ik niet in jouw God geloof?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Zo JW88.......jij lijkt ook wel opgestaan uit de dood... :D
Welkom maar weer... :)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:
Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Maar wat denk jij? Ga ik als ongelovige naar de hel?
Je weet dat ik geloof in de waarheid van de Bijbel.
Dus ook over dit onderwerp.
En de Bijbel geeft aan dat iemand die zich zo nadrukkelijk tegen God afzet, niet in de hemel komt.
En dus gaat naar wat wordt vertaald als "de hel".
Ok, dus ik ga dan naar de hel...

En denk je ook dat het goed is om dit aan kleine kinderen te leren (indoctrineren)? Jij denkt dat het wel goed is om tegen een 5 jarig kind te zeggen dat als je niet in God gelooft je voor eeuwig zal branden in de hel....
Nee, ik denk helemaal niet dat dat "goed" is.
Dat is een vooroordeel van jou.
Ik zelf ben ook nooit met dat soort "angst-aanjagen" opgegroeid,
en als ik nog eens kinderen krijg, zal ik hen ook niet op die manier indoctrineren.
In mijn ogen is er maar 1 goede manier van opvoeden, en dat is door het geven van goed voorbeeld.
Helemaal als het gaat om geloofsopvoeding.
JW88 schreef:Maar als je gelooft in de waarheid van de bijbel dan ben je ook van mening dat homoseksualiteit een gruwel is, dat iemand gesteningd moet worden als hij vloekt en dat slavernij heel normaal is.... staat namelijk allemaal in de bijbel.
Als je aan "cherry-picking" doet in de Bijbel, kun je inderdaad op dergelijke ridicule standpunten uitkomen.
Ik doe niet aan cherry-picking, ik lees de HELE Bijbel, en baseer daarop mijn mening.

Maar om op de voorbeelden in te gaan (ook al is dat off-topic):
* Ik kan niet ontkennen dat homosexualiteit in de Bijbel als gruwel wordt aangewezen.
* Ik kan ook niet ontkennen dat onder de Joodse wet de doodstraf stond op vloeken.
Ik kan wel ontkennen dat ik nu moet pleiten voor de doodstraf voor mensen die vloeken,
want zo'n opdracht is nergens te vinden voor christenen.
(Voor mij zetten mensen die 'vloeken' uiteindelijk alleen zichzelf voor paal, want vloeken is niets anders dan aangeleerd onbeschoft gedrag.)
* Ik ontken wel dat in de Bijbel te vinden is dat slavernij "normaal" is.
Ik lees in de BIjbel geen verbod op slavernij, maar in de Bijbel komen 2 vormen van slavernij voor, die geen van beide lijken op 'moderne' slavernij.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Peter79 »

JW88 schreef:
Peter79 schreef:
JW88 schreef:
Peter79 schreef:Het voordeel van een gelovige is in elk geval dat hij niet in het duister tast: als je nu in goed vertrouwen met God leeft, staan er met de dood geen nare verrassingen te wachten; een niet-gelovige zal dan vooral iets hebben van: stom dat ik altijd in een soort tunnelvisie heb geleefd en God nooit eerder heb toegelaten.
Wel grappig dat je het over een tunnelvisie hebt :lol:
Terwijl dat nou precies is wat gelovigen doen....

Maar dan ga ik wel naar de hel dus?
Ik denk dat jij zelf in de hel gelooft.

Een van de bijbelse betekenissen gaat terug op de vuilnisbelt van Jeruzalem, waar het vuur altijd brandde. Dat betekent dat er niets van je overblijft, dat alles grondig wordt opgeruimd. Als jij erop vertrouwt dat het met de dood afgelopen is, geloof je dus in de hel.
En elke ongelovige gaat naar de hel? En moslims dan? Of boeddhisten? Ook allemaal naar de hel?

Vind je het zelf niet wat ver gaan dat je tegen mij zegt dat ik voor eeuwig zal branden in de hel alleen maar omdat ik niet in jouw God geloof?
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat het niet erg is dat wie denkt dat dood = dood en geen wezenlijk verschil ziet tussen mens en dier uiteindelijk ook dood gaat als een dier en niet meer opstaat. Voor degenen die van hem of haar houden, is het natuurlijk wel erg als je elkaar in de opstanding niet meer ziet.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door BdO »

callista schreef:Zo JW88.......jij lijkt ook wel opgestaan uit de dood... :D
Welkom maar weer... :)
Ah, die kan dan mooi de discussie doen met doemdenker en Alpha. :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Jaaa....zou kunnen.. :)

De hemel-----Stef Bos

https://www.youtube.com/watch?v=x_53NWPeBUM
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door BdO »

Het mooiste uit de topic titel is eigenlijk het begrip "linea recta". Als er een hemel is, en je gaat "daar heen", kan dat dan in termen van "een rechte lijn"? Is het überhaupt wel op te vatten als een verplaatsing?
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor worden als "direct" of "plotseling", maar dat duidt weer in een opvolging in termen van tijd, wat ook moeizaam is aangezien er ook sprake kan zijn van een overgang van intijds naar buitentijds of van dezetijd naar andertijd, zoals zo mooi uitgedrukt met de uitdrukking "uit de tijd stappen".
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

callista schreef:Zo JW88.......jij lijkt ook wel opgestaan uit de dood... :D
Welkom maar weer... :)
Onkruid vergaat niet heh.... :lol:
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:
Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Maar wat denk jij? Ga ik als ongelovige naar de hel?
Je weet dat ik geloof in de waarheid van de Bijbel.
Dus ook over dit onderwerp.
En de Bijbel geeft aan dat iemand die zich zo nadrukkelijk tegen God afzet, niet in de hemel komt.
En dus gaat naar wat wordt vertaald als "de hel".
Ok, dus ik ga dan naar de hel...

En denk je ook dat het goed is om dit aan kleine kinderen te leren (indoctrineren)? Jij denkt dat het wel goed is om tegen een 5 jarig kind te zeggen dat als je niet in God gelooft je voor eeuwig zal branden in de hel....
Nee, ik denk helemaal niet dat dat "goed" is.
Dat is een vooroordeel van jou.
Ik zelf ben ook nooit met dat soort "angst-aanjagen" opgegroeid,
en als ik nog eens kinderen krijg, zal ik hen ook niet op die manier indoctrineren.
In mijn ogen is er maar 1 goede manier van opvoeden, en dat is door het geven van goed voorbeeld.
Helemaal als het gaat om geloofsopvoeding.
JW88 schreef:Maar als je gelooft in de waarheid van de bijbel dan ben je ook van mening dat homoseksualiteit een gruwel is, dat iemand gesteningd moet worden als hij vloekt en dat slavernij heel normaal is.... staat namelijk allemaal in de bijbel.
Als je aan "cherry-picking" doet in de Bijbel, kun je inderdaad op dergelijke ridicule standpunten uitkomen.
Ik doe niet aan cherry-picking, ik lees de HELE Bijbel, en baseer daarop mijn mening.

Maar om op de voorbeelden in te gaan (ook al is dat off-topic):
* Ik kan niet ontkennen dat homosexualiteit in de Bijbel als gruwel wordt aangewezen.
* Ik kan ook niet ontkennen dat onder de Joodse wet de doodstraf stond op vloeken.
Ik kan wel ontkennen dat ik nu moet pleiten voor de doodstraf voor mensen die vloeken,
want zo'n opdracht is nergens te vinden voor christenen.
(Voor mij zetten mensen die 'vloeken' uiteindelijk alleen zichzelf voor paal, want vloeken is niets anders dan aangeleerd onbeschoft gedrag.)
* Ik ontken wel dat in de Bijbel te vinden is dat slavernij "normaal" is.
Ik lees in de BIjbel geen verbod op slavernij, maar in de Bijbel komen 2 vormen van slavernij voor, die geen van beide lijken op 'moderne' slavernij.
Dat is een voorbeeld uit de praktijk, iets wat mensen vanuit jouw geloof doen bij kinderen, dat zijn helaas de feiten.
Dus als jouw kind atheïst wil zijn is dat prima? Daar leg je, je dan bij neer? Maar dan gaat die toch naar de hel?

En aangezien jij de bijbel volgt vind jij homo's dus ook niet kunnen? Volgens de bijbel moeten ze zelfs dood toch? Niet heel erg 2018 vind je wel?
Maar wat vind je dan van de manier waarop de bijbel over vrouwen spreekt? Ook niet heel 2018 toch?
Maar ik neem toch aan dat je tegen slavernij bent? Dan spreek je dus eigenlijk de bijbel tegen aangezien daar in principe in staat dat slavernij prima is.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:Dat is een voorbeeld uit de praktijk, iets wat mensen vanuit jouw geloof doen bij kinderen, dat zijn helaas de feiten.
Mensen die dat doen, hebben niet "mijn" geloof.
JW88 schreef:Dus als jouw kind atheïst wil zijn is dat prima? Daar leg je, je dan bij neer?
"Geloof" kun je niet dwingen of opleggen.
Als mijn kind atheïst zou worden, kan ik daar dus helemaal niks aan doen, anders dan zeer bedroefd zijn.
JW88 schreef:En aangezien jij de bijbel volgt vind jij homo's dus ook niet kunnen? Volgens de bijbel moeten ze zelfs dood toch? Niet heel erg 2018 vind je wel?
Opnieuw probeer jij mij woorden in de mond te leggen die niet weergeven hoe ik ergens over denk, in dit geval over homo's.
"De Bijbel volgen" betekent niet dat ik letterlijk moet streven naar een Joodse natie met een Joodse wet.
Ik ben geen Jood, maar een christen.
JW88 schreef:Maar wat vind je dan van de manier waarop de bijbel over vrouwen spreekt? Ook niet heel 2018 toch?
Tja, de Bijbel zegt dat vrouwen heden ten dage gelijkwaardig zijn aan mannen, maar niet gelijk.
Vrouwen kunnen en mogen alles wat mannen ook kunnen en mogen, op 1 ding na:
Vrouwen mogen niet de leiding hebben in de kerk.
Maar dat is in de Bijbel dan ook het enige verschil tussen mannen en vrouwen.
En iedereen die wat anders beweert, vertelt niet de waarheid.
JW88 schreef:Maar ik neem toch aan dat je tegen slavernij bent? Dan spreek je dus eigenlijk de bijbel tegen aangezien daar in principe in staat dat slavernij prima is.
Ik zou de Bijbel pas tegenspreken als daar in te lezen zou zijn dat ik voor slavernij moet zijn.
En dat staat nergens.
De Bijbel zegt ook nergens dat slavernij "prima" is.
Dat in de Bijbel slavernij (onder strenge voorwaarden, waaronder het recht op vrijlating) wordt "geaccepteerd", is niet hetzelfde als "slavernij is prima".
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Trajecto »

JW88 kan niet meer meeforummen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Er zijn een aantal 'garanties' waarom je in de hemel komt als je bijvoorbeeld niet gedoopt bent, niet gelooft, op een andere manier gelooft of elk gebod en verbod overtreden hebt.

1 God is echte zuivere onvoorwaardelijke liefde. Deze liefde kent geen voorwaarden en geeft daarom een onvoorwaardelijke vrije wil;
2 Buiten God is er niets anders. Dat betekent dat God ook in jou zit en dat jij in God bent. Je bent dus zelf (deeltje) God;
3 God is almachtig. Er kan niets gebeuren tegen de wil van God;
4 De begrippen gebod, zonde en zondaar bestaan niet. Let op punt 1 en 3;
5 God is almachtig en dus onkwetsbaar;
6 God oordeelt niet, niet tijdens jouw leven en niet daarna. Kijk nog maar eens naar punt 1, 2, 3, 4.
Ten aanzien van punt 2 geldt dat God uiteraard niet over zichzelf zal oordelen;
7 God is volmaakt. Dit geldt ook voor God's schepping;
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
callista schreef:Zo JW88.......jij lijkt ook wel opgestaan uit de dood... :D
Welkom maar weer... :)
Onkruid vergaat niet heh.... :lol:
….toch wel heh.....
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Yolanda_dB »

Messenger schreef:Er zijn een aantal 'garanties' waarom je in de hemel komt als je bijvoorbeeld niet gedoopt bent, niet gelooft, op een andere manier gelooft of elk gebod en verbod overtreden hebt.

1 God is echte zuivere onvoorwaardelijke liefde. Deze liefde kent geen voorwaarden en geeft daarom een onvoorwaardelijke vrije wil;
2 Buiten God is er niets anders. Dat betekent dat God ook in jou zit en dat jij in God bent. Je bent dus zelf (deeltje) God;
3 God is almachtig. Er kan niets gebeuren tegen de wil van God;
4 De begrippen gebod, zonde en zondaar bestaan niet. Let op punt 1 en 3;
5 God is almachtig en dus onkwetsbaar;
6 God oordeelt niet, niet tijdens jouw leven en niet daarna. Kijk nog maar eens naar punt 1, 2, 3, 4.
Ten aanzien van punt 2 geldt dat God uiteraard niet over zichzelf zal oordelen;
7 God is volmaakt. Dit geldt ook voor God's schepping;
Ik lees in de Bijbel toch heel wat anders.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Yolanda_dB schreef:
Messenger schreef:Er zijn een aantal 'garanties' waarom je in de hemel komt als je bijvoorbeeld niet gedoopt bent, niet gelooft, op een andere manier gelooft of elk gebod en verbod overtreden hebt.

1 God is echte zuivere onvoorwaardelijke liefde. Deze liefde kent geen voorwaarden en geeft daarom een onvoorwaardelijke vrije wil;
2 Buiten God is er niets anders. Dat betekent dat God ook in jou zit en dat jij in God bent. Je bent dus zelf (deeltje) God;
3 God is almachtig. Er kan niets gebeuren tegen de wil van God;
4 De begrippen gebod, zonde en zondaar bestaan niet. Let op punt 1 en 3;
5 God is almachtig en dus onkwetsbaar;
6 God oordeelt niet, niet tijdens jouw leven en niet daarna. Kijk nog maar eens naar punt 1, 2, 3, 4.
Ten aanzien van punt 2 geldt dat God uiteraard niet over zichzelf zal oordelen;
7 God is volmaakt. Dit geldt ook voor God's schepping;
Ik lees in de Bijbel toch heel wat anders.
Ja dat zal best.

In de Bijbel wordt God gepresenteerd als een rancuneuze jaloerse God die je als mens niet helemaal kunt vertrouwen. Want het kan zijn dat je naar de hel gaat terwijl je toch maar altijd voorbeeldig geleefd en geloofd hebt. Het is dan ook geen God van echte liefde, omdat echte liefde onvoorwaardelijk is, om niet, en niet oordeelt.

In de Bijbel wordt verteld dat God je kan verlaten, dat God is afgescheiden van mensen.

In de Bijbel wordt verteld dat je als mens God's wil kunt dwarsbomen. Er kan dus iets tegen de wil van God geschieden. Dat maakt de Bijbelgod niet almachtig.

In de Bijbel worden naast de 10 geboden nog tal van andere geboden en zondes genoemd. Dit staat haaks op onvoorwaardelijke liefde, haaks op de vrije wil en haaks op God's almacht.

De God in de Bijbel wordt gepresenteerd als een God die je kunt kwetsen met bijvoorbeeld simpel vloeken. Als je op enigerlei wijze kunt worden gekwetst ben je niet almachtig.

In de Bijbel roept God de mens op om je eigen kind te stenigen als dat ongehoorzaam is. Er wordt volop geoordeeld met een climax natuurlijk bij het Laatste Oordeel.

Als God niet tevreden is over diens eigen schepping, kun je niet spreken van een volmaakte God.

Je kunt in de Bijbel lezen en daaraan vasthouden, maar als het logischerwijze niet echt stand kan houden, is het geloven tegen beter in.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Messenger schreef:
Je kunt in de Bijbel lezen en daaraan vasthouden, maar als het logischerwijze niet echt stand kan houden, is het geloven tegen beter in.
Dat God Zich in de bijbel op een voor de mens logisch te begrijpen wijze bekend maakt ( de accommodatie ) , is duidelijk. Een Onlogische God is volkomen Onbegrijpelijk. Maar of dit uitgangspunt van de logica ook geldigheid heeft in de Goddelijke Wereld is volkomen onbekend. Denk maar eens aan de discussie over de Triniteit, waarbij het gaat om de vraag hoe rekenkundig 1+1+1=1 als uitkomst kan leveren. Volkomen onbegrijpelijk en wie meent het toch te kunnen uitleggen, loopt gewoon vast omdat het op logische wijze niet uit te leggen valt. De ( vermeende ) God onttrekt zich aan de logica wetten, daarom ook de Ondoorgrondelijkheid. Of God al of niet Almachtig is, is ook een thema dat wel besproken wordt, o.m. in het theodicee vraagstuk en waarover talloze boeken het licht hebben gezien. Tot een voor een ieder bevredigende uitspraak kom je ondanks de veel-schrijverij niet. Over God wordt ontzettend veel beweerd, al of niet met de bijbel in de hand en daarom is Hij ook zo fascinerend. Hetzelfde geldt overigens ook voor de idee dat Alles zich binnen een Eeuwige Ongeschapen Zelfvoorzienende Natuur afspeelt, waarbinnen geen van buiten opgelegde Zin bestaat. Ook die gedachte kan niet bewezen worden, het is een overtuiging tussen de vele overtuigingen die het Mysterie proberen een gezicht te geven. De mens concretiseert graag de eigen overtuiging, denken in abstracties is slechts voor zeer weinigen weggelegd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Met logischerwijze bedoel ik vanzelfsprekend.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Peter79 »

BdO schreef:Het mooiste uit de topic titel is eigenlijk het begrip "linea recta". Als er een hemel is, en je gaat "daar heen", kan dat dan in termen van "een rechte lijn"? Is het überhaupt wel op te vatten als een verplaatsing?
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor worden als "direct" of "plotseling", maar dat duidt weer in een opvolging in termen van tijd, wat ook moeizaam is aangezien er ook sprake kan zijn van een overgang van intijds naar buitentijds of van dezetijd naar andertijd, zoals zo mooi uitgedrukt met de uitdrukking "uit de tijd stappen".
Linea recta zal wel geïnspireerd zijn door de uitdrukking "hemelsbreed", de rechte lijn tussen twee plaatsen. Maar de bolling van de aarde wordt dan ook niet meegenomen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Het zal mede of mogelijk wel een rol spelen denk ik n.a.v. deze Bijbeltekst van Jezus tegen de moordenaar aan het kruis:

"Heden zult ge met mij in het paradijs zijn"
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
BdO schreef:Het mooiste uit de topic titel is eigenlijk het begrip "linea recta". Als er een hemel is, en je gaat "daar heen", kan dat dan in termen van "een rechte lijn"? Is het überhaupt wel op te vatten als een verplaatsing?
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor worden als "direct" of "plotseling", maar dat duidt weer in een opvolging in termen van tijd, wat ook moeizaam is aangezien er ook sprake kan zijn van een overgang van intijds naar buitentijds of van dezetijd naar andertijd, zoals zo mooi uitgedrukt met de uitdrukking "uit de tijd stappen".
Linea recta zal wel geïnspireerd zijn door de uitdrukking "hemelsbreed", de rechte lijn tussen twee plaatsen. Maar de bolling van de aarde wordt dan ook niet meegenomen.
In de bijbel is niet duidelijk te lezen "' waar "' de hemel zich bevindt. Immers ergens boven, zegt niets. Naar modern inzicht valt de hemel niet in onze tijd-ruimtelijke werkelijkheid. In een soort van "' rechte lijn "' naar de hemel gaan door de ruimte, al of niet gebonden aan onze tijdvoorstelling, lijkt mij persoonlijk uitgesloten. De ( eventuele ) hemel valt voor mij buiten het begrijpelijke. Je kunt er eindeloos lang over discuteren, zoals bij de rekensom 1+1+1=1, maar tot een logische conclusie kom je niet. Zo is het ook niet te begrijpen dat volgens sommigen voor de zielen geen tijdruimtelijke beperkingen meer zouden gelden. Zo'n "'wereld"' is voor het menselijk brein niet te behappen. Dus beter maar zwijgen met praten over de hemel, maar dat lukt bij nagenoeg niemand omdat iedereen er toch een voorstelling van heeft en over die voorstelling graag wil praten. Ga er maar aan staan. :!: :!:
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
BdO schreef:Het mooiste uit de topic titel is eigenlijk het begrip "linea recta". Als er een hemel is, en je gaat "daar heen", kan dat dan in termen van "een rechte lijn"? Is het überhaupt wel op te vatten als een verplaatsing?
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor worden als "direct" of "plotseling", maar dat duidt weer in een opvolging in termen van tijd, wat ook moeizaam is aangezien er ook sprake kan zijn van een overgang van intijds naar buitentijds of van dezetijd naar andertijd, zoals zo mooi uitgedrukt met de uitdrukking "uit de tijd stappen".
Linea recta zal wel geïnspireerd zijn door de uitdrukking "hemelsbreed", de rechte lijn tussen twee plaatsen. Maar de bolling van de aarde wordt dan ook niet meegenomen.
Dat is een prachtige aanvulling, Peter :flower1: Het begrip "hemelsbreed" verzwelgt dit hiernumaals waarbinnen het ontbrekende niet kan worden geteld, en het kromme niet kan worden recht gemaakt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door ben db bd »

peda schreef:... Dus beter maar zwijgen met praten over de hemel, maar dat lukt bij nagenoeg niemand omdat iedereen er toch een voorstelling van heeft en over die voorstelling graag wil praten. Ga er maar aan staan. :!: :!:
M.i. is het best goed om bezig te zijn met denken over de hemel, het is immers ons voorland, of niet natuurlijk. Want er bestaat ook nog eens een hel, los van het feit of we daarin (willen) geloven of niet. Dat maakt het leven oneindig meer serieus !!
Of de reis van onze ziel naar de hemel een rechte, of een kromme is, is m.i. totaal oninteressant. Spiritisten geloven zelfs dat het een zoektocht in het hiernamaals kan zijn, leerde ik ooit van mijn vader. Dan zou het dus ook een onderbroken reis kunnen zijn.
Nou heeft mijn schrijven op dit forum een christelijke achtergrond met de Bijbel als Gods geopenbaarde heilig Woord. Daar rommel ik dus niet graag aan. En 'theologisch interpreteren' zit vaak vol met verdraaiingen, (tot verkrachtens toe) leerde ik.

De hemel is de verblijfplaats van God en de engelen en de gezaligde zielen, toch? Dat zou 'boven de sterren' kunnen zijn, zoals een liedje zegt wat mijn moeder zong. Die hemel heeft diverse niveau's, waarvan het paradijs de eenvoudigste, de laagste is. Goedwillende moordenaars (verzetsstrijders?) kunnen daar al toegelaten worden, met Jezus mee, weten we nog? Paulus is tot in de derde hemel opgetrokken geweest, was het niet? En had de 7e hemel niet met grote liefde en vlinders te maken :?: :)

Voor de hel is het m.i. beter om voorlopig nog niet griezeliger dan het dodenrijk Hades te denken, wat de Rooms Katholieken het vagevuur noemen. (het voorgeborchte, zei de oude kerk) Want pas bij de wederkomst van de Heere Jezus op aarde (zie Openbaring 19:20) komen we de poel van vuur, die van zwavel brandt, het Gehenna voor het eerst tegen. En 1000 jaar later, na het Vrederijk, bij het grote eindoordeel als het dodenrijk al haar gestorvenen weer heeft moeten afstaan aan het leven, ja dan worden alle mensen welke op grond van hun doen en laten in het leven door God geschrapt zijn uit het boek der levenden, ook in die afschuwelijke eeuwige poel van vuur geworpen, samen met de dood zelf en het dodenrijk, de tweede dood zegt Gods Woord.

Maar we zouden het hier over de hemel hebben. Van de nieuwe hemel welke eens in de vorm van het Nieuw Jeruzalem op aarde zal nederdalen weten we zoveel meer (zie Op.21) Vorige week heb ik dat eens even voor de beeldvorming op onze kamerglobe uitgezet: bijna 5miljoen km2 op schaal. Dat is dan nog maar 1% van het huidige aardoppervlak hoor: bijvoorbeeld op de 'navel' van de aarde projecterend, van het noorden van Soedan op de Kreeftskeerkring tot in de Zwarte Zee in 't noorden en tot in Oman in het oosten en tot onder het Aralmeer nabij Noekoes in Oezbekistan in het noordoosten. Groot hè? Maar de Heere God liet het wel zo opschrijven; 2220x2220 km, 12000 stadiën elk, en zo hoog ook nog !!

Komen wij daar dan over > 1000 jaar in te leven? Dat zal heel partieel zijn, (gedeeltelijk) schreef iemand. En ik vrees dat hij daar wel eens heel veel gelijk in zal hebben. Want mensen zijn immers in principe weer aarde gebonden als ze weer 'gewoon' levend worden? En voor zo'n hoge ruimtelijke hemel heb je een nieuw eeuwig hemels opstandingslichaam nodig, net als de engelen, maar vooral zoals de Heere Jezus Zelf, (als Eersteling) na Zijn opstanding. ik kan alleen maar mensen vinden in de Bijbel welke als Bruid bedoeld met de opname van de Gemeente van Christus zo'n metamorfose zullen beleven. Lees 1Kor.15 en 1Tess.4 daar maar eens op na, alleen bij dat grote gebeuren gebeurt ook dat bijbehorende immense wonder.
Edoch ach en wee, in mijn gereformeerde kerk leren we dat niet eens, dat zullen we m.i. wel weg-'vergeestelijken' ..... foetsie dus.....

Als troost blijft dan wel nog steeds de rest van de nieuwe paradijselijke aarde als mogelijkheid over; altijd nog 100x zo groot oppervlak (bij gelijke grootte als nu), toch? Die 'volken die zalig worden' kunnen gelukkig nog uit vele tientallen miljarden mensen bestaan (reken zelf maar na!)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door pyro »

peda schreef:... Dus beter maar zwijgen met praten over de hemel, maar dat lukt bij nagenoeg niemand omdat iedereen er toch een voorstelling van heeft en over die voorstelling graag wil praten. Ga er maar aan staan. :!:
ben db bd schreef:M.i. is het best goed om bezig te zijn met denken over de hemel, het is immers ons voorland, of niet natuurlijk. Want er bestaat ook nog eens een hel, los van het feit of we daarin (willen) geloven of niet. Dat maakt het leven oneindig meer serieus !!
Of de reis van onze ziel naar de hemel een rechte, of een kromme is, is m.i. totaal oninteressant. Spiritisten geloven zelfs dat het een zoektocht in het hiernamaals kan zijn, leerde ik ooit van mijn vader. Dan zou het dus ook een onderbroken reis kunnen zijn.
Nou heeft mijn schrijven op dit forum een christelijke achtergrond met de Bijbel als Gods geopenbaarde heilig Woord. Daar rommel ik dus niet graag aan. En 'theologisch interpreteren' zit vaak vol met verdraaiingen, (tot verkrachtens toe) leerde ik.
Tja. Je antwoordt op iemand die vindt dat er over dit onderwerp maar het beste gezwegen kan worden, voor wie het hebben van een voorstelling een zwaktebod betekent, en al helemaal het erover willen praten. Ik vind dat een wat ontluisterend standpunt, dat mij helemaal niet uitnodigt iets te delen over persoonlijke ervaringen en inzichten. Terwijl de hemel bij uitstek een schitterend onderwerp is.
Maar ik weet uit lange ervaring dat hier de nodige forumdeelnemers zijn die iedere voorstelling bij voorbaat afdoen als zelf gecreëerde illusie die je maar beter kwijt dan rijk kan wezen. Dezen zou ik willen uitnodigen op mijn bericht verder niet te reageren. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar je kan mij niet verlossen van mijn zogenaamde illusies. In plaats daarvan ben ik van mening dat ieder spreekt van wat hij weet, dat de mond overloopt waar het hart vol van is, dat soort dingen.
De hemel is de verblijfplaats van God en de engelen en de gezaligde zielen, toch? Dat zou 'boven de sterren' kunnen zijn, zoals een liedje zegt wat mijn moeder zong. Die hemel heeft diverse niveau's, waarvan het paradijs de eenvoudigste, de laagste is. Goedwillende moordenaars (verzetsstrijders?) kunnen daar al toegelaten worden, met Jezus mee, weten we nog? Paulus is tot in de derde hemel opgetrokken geweest, was het niet? En had de 7e hemel niet met grote liefde en vlinders te maken :?:
Wat ik er zelf van gezien heb, was een van de lagere niveaus. Aan de planten en bloemen daar kan je zien dat wat op aarde lelijk en grof is geweest, het verdriet, de pijn en het leed, in de hemel wordt getransformeerd tot schoonheid. En Jezus is daar. In zijn blik zie je dat Hij je volledig kent, dat Hij je begrijpt omdat Hij mens is geweest, op aarde alles heeft meegemaakt, daarbij zacht en liefdevol is gebleven. Dan weet je dat Hij je uitnodigt Hem te volgen, daarbij alle aardse last (ook bezittingen, geld en goed) weg te doen omdat het geen nut doet. Het is een beslissing waar je mee kunt worstelen voordat je hem neemt, maar die op het moment zelf goedsmoeds wordt genomen. Je geeft eindelijk die vuilniszakken eens mee aan de reinigingsdienst. Er zit een soort hemelse humor in.
Het sterven van je lichaam is natuurlijk ook een soort afleggen van de aardse last. Maar de hemel gaat eigenlijk over het wegdoen wat geen nut doet, om deel te hebben aan wat wel van blijvende waarde is. Het gaat meer daarover, dan de dood van het biologische lichaam. Je kunt op aarde al hemeling zijn, al ben je dan nog wat ver weg van je bestemming, omringd door een gebeuren dat niet bij je hoort. En als je hier op deze aarde geen hemeling bent, gebonden en gehecht aan een menigte dingen van de wereld, gaat de dood van je biologische lichaam ook geen hemeling van je maken. Voor zover ik er iets van gezien heb, voor zover ik er iets van begrijp.
Voor de hel is het m.i. beter om voorlopig nog niet griezeliger dan het dodenrijk Hades te denken, wat de Rooms Katholieken het vagevuur noemen. (het voorgeborchte, zei de oude kerk) Want pas bij de wederkomst van de Heere Jezus op aarde (zie Openbaring 19:20) komen we de poel van vuur, die van zwavel brandt, het Gehenna voor het eerst tegen. En 1000 jaar later, na het Vrederijk, bij het grote eindoordeel als het dodenrijk al haar gestorvenen weer heeft moeten afstaan aan het leven, ja dan worden alle mensen welke op grond van hun doen en laten in het leven door God geschrapt zijn uit het boek der levenden, ook in die afschuwelijke eeuwige poel van vuur geworpen, samen met de dood zelf en het dodenrijk, de tweede dood zegt Gods Woord.
Wat ik er zelf van gezien heb, is een duistere grijze zure mist waar de geest van een mens zich vastklampt aan een gestalte die moet vergaan. Een gestalte die samenhangt met wat deze mensen op aarde hebben nagevolgd; rijkdom met daarmee gepaard gaande illusies van macht en najagen van tijdelijk genot, onreine dingen. Het loslaten van de ontbindende stinkzooi waar deze mensen hun vertrouwen op gevestigd hadden, is voor hen een bitter lijden. Wat ik hiervan heb gezien dient tot vermaning, als waarschuwing en ook afschrikking ter lering voor wie verstandig is.
Maar we zouden het hier over de hemel hebben. Van de nieuwe hemel welke eens in de vorm van het Nieuw Jeruzalem op aarde zal nederdalen weten we zoveel meer (zie Op.21) Vorige week heb ik dat eens even voor de beeldvorming op onze kamerglobe uitgezet: bijna 5miljoen km2 op schaal. Dat is dan nog maar 1% van het huidige aardoppervlak hoor: bijvoorbeeld op de 'navel' van de aarde projecterend, van het noorden van Soedan op de Kreeftskeerkring tot in de Zwarte Zee in 't noorden en tot in Oman in het oosten en tot onder het Aralmeer nabij Noekoes in Oezbekistan in het noordoosten. Groot hè? Maar de Heere God liet het wel zo opschrijven; 2220x2220 km, 12000 stadiën elk, en zo hoog ook nog !!

Komen wij daar dan over > 1000 jaar in te leven? Dat zal heel partieel zijn, (gedeeltelijk) schreef iemand. En ik vrees dat hij daar wel eens heel veel gelijk in zal hebben. Want mensen zijn immers in principe weer aarde gebonden als ze weer 'gewoon' levend worden? En voor zo'n hoge ruimtelijke hemel heb je een nieuw eeuwig hemels opstandingslichaam nodig, net als de engelen, maar vooral zoals de Heere Jezus Zelf, (als Eersteling) na Zijn opstanding. ik kan alleen maar mensen vinden in de Bijbel welke als Bruid bedoeld met de opname van de Gemeente van Christus zo'n metamorfose zullen beleven. Lees 1Kor.15 en 1Tess.4 daar maar eens op na, alleen bij dat grote gebeuren gebeurt ook dat bijbehorende immense wonder.
Edoch ach en wee, in mijn gereformeerde kerk leren we dat niet eens, dat zullen we m.i. wel weg-'vergeestelijken' ..... foetsie dus.....

Als troost blijft dan wel nog steeds de rest van de nieuwe paradijselijke aarde als mogelijkheid over; altijd nog 100x zo groot oppervlak (bij gelijke grootte als nu), toch? Die 'volken die zalig worden' kunnen gelukkig nog uit vele tientallen miljarden mensen bestaan (reken zelf maar na!)
Uiteindelijk komt de nieuwe aarde, de eerste dingen zullen zijn voorbij gegaan. De macht van de zonde overwonnen sluit aan bij het paradijs van voor de zondeval. Geen ziekte en geen dood zal er meer zijn. Maar wel vrede, uit de hemel gegeven. Jerusalem is vanoudsher symbool van de stad (georganiseerd menselijk samenleven) van de vrede. Meer dan gewoon maar het ontbreken van oorlog, gaat het over innerlijke en uiterlijke harmonie als gevolg van de wetmatigheden van de hemel die de dienst uit zullen maken. De wetten van de liefde en waarheid en plaats van geweld en misleiding. Wie zich er nu al geestelijk op voorbereidt gaat het meemaken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door ericjan »

pyro schreef:
Martine schreef:[...]
Ieder mensenkind dat gedoopt is, heeft verantwoordelijkheden in het leven. Dat ons het leven gegeven is houdt een opdracht in.
Het zal ongetwijfeld allemaal ondogmatisch zijn, maar zo ervaar en geloof ik het.
Als dat mensenkind zelf bewust voor de doop heeft gekozen, kan je van verantwoordelijkheid spreken. Als het babydoop is geweest, dan heeft diegene er niets mee te maken - tenzij diegene achteraf instemt met dat dopen. Geloof is iets van keuze en verantwoordelijkheid. Ontbreekt dat element van persoonlijke vrije keuze, is het verantwoordelijkheid proberen op te dringen.
Ik zie dopen als een puur symbolische handeling.
Kinderen kunen volgens de Schrift allen bij G'd komen.
De doop dmv onder dompeling laat de Schrift eveneens zien zal pas geschieden wanneer men bewust kan kiezen.
De doop met water op hoofdje als baby is niet bijbels, de traditioneel christelijke kerk heeft getracht de doop als vervangin van de Joodse besnijdenis te maken en is daar gruwelijk fout gegaan. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door maritime »

De Bijbel zegt dat de doden dood zijn. Dus de oprechten die ons voorgegaan zijn nog niet in de Hemel.

Genesis 3
19 In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren.

Genesis 4
10 En Hij zei: Wat hebt u gedaan! Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.

God kwam van de Hemel om Kain te vragen wat er gebeurd was. Natuurlijk wist God wat er gebeurd was maar hij komt zelf bij de mensen om te vragen. In deze tekst is het duidelijk dat Abel niet in de Hemel is, God hoort de stem/roep van het bloed van Abel van de aardbodem

Prediker 9
5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten.
6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.
10 Alles wat uw hand vindt om te doen, doe dat naar uw vermogen, want er is geen werk, geen overleg, geen kennis of wijsheid in het graf, waar u naartoe gaat.

Psalm 115
17 De doden zullen de HEERE niet prijzen, evenmin al wie in de stilte neergedaald zijn.

Psalmen 146
4 Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde, op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.

Handelingen 2
29 Mannenbroeders, het is mij toegestaan over de aartsvader David vrijuit tegen u te zeggen dat hij én gestorven én begraven is, en dat zijn graf tot op deze dag bij ons is.
34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand.


De levensgeest wordt door God gegeven en genomen

Genesis 2
7 toen vormde de HEERE God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen.

Prediker 3
19 Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.
20 Zij gaan allen naar één plaats: zij zijn allen uit het stof en zij keren allen terug tot het stof. Wie merkt op de adem van de mensenkinderen naar boven stijgt en de adem van de dieren naar beneden daalt naar de aarde?


Prediker 12
5 de mens gaat immers naar zijn eeuwig huis: rouwklagers doen de ronde in de straat – 6 voordat het zilveren koord verwijderd wordt en de gouden oliehouder verbrijzeld, de kruik bij de bron stukgebroken wordt en het rad bij de waterput verbrijzeld, 7 stof terugkeert naar de aarde zoals het was, en de geest terugkeert tot God, Die hem gegeven heeft.

Jacobus 2
26 Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

Let op de adem, levensgeest keert terug naar God. Het lichaam zonder geest is dood. God geeft de levensgeest aan de mensen. En God neemt de levensgeest weer terug, in bewaring tot op de dag van de opstanding. Er wordt hierover in de Bijbel geen onderscheid gemaakt tussen gelovigen en ongelovigen.