Pasen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Tja...zeer moeilijk allemaal; van iedereen wel te begrijpen.
Maar ik ben erg blij dat het toch allemaal goed afgelopen is....heerlijk... :flower1:
Zolang alles maar te bespreken valt is dat geweldig en maakt de verhoudingen alleen maar mooier en (h)echter... :)
Nou, de verhouding tussen mijn vriendin en mijn echtgenote is niet zo hecht. Gek genoeg is mijn echtgenote wel gek op mijn vriendin. Maar omgekeerd heeft mijn vriendin toch erg veel moeite om met een psychiatrische patiënt om te gaan. Maar misschien kan ik er niet goed over oordelen, omdat ik het immers gewend ben. En ik heb nog steeds erg warme gevoelens voor mijn echtgenote. Dat verdwijnt niet door zo'n ziekte.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het door haar achteruitgang wel zwaarder vind worden om met haar om te gaan. Maar dat zullen mensen wiens partner aan het dementeren is ook wel hebben. Het wordt steeds zwaarder. Ik zou haar ook echt niet meer thuis kunnen hebben. Twee dagen gaat net.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:Tja...zeer moeilijk allemaal; van iedereen wel te begrijpen.
Maar ik ben erg blij dat het toch allemaal goed afgelopen is....heerlijk... :flower1:
Zolang alles maar te bespreken valt is dat geweldig en maakt de verhoudingen alleen maar mooier en (h)echter... :)
Nou, de verhouding tussen mijn vriendin en mijn echtgenote is niet zo hecht. Gek genoeg is mijn echtgenote wel gek op mijn vriendin. Maar omgekeerd heeft mijn vriendin toch erg veel moeite om met een psychiatrische patiënt om te gaan. Maar misschien kan ik er niet goed over oordelen, omdat ik het immers gewend ben. En ik heb nog steeds erg warme gevoelens voor mijn echtgenote. Dat verdwijnt niet door zo'n ziekte.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het door haar achteruitgang wel zwaarder vind worden om met haar om te gaan. Maar dat zullen mensen wiens partner aan het dementeren is ook wel hebben. Het wordt steeds zwaarder. Ik zou haar ook echt niet meer thuis kunnen hebben. Twee dagen gaat net.
Ik herken dat wel; zelfs toen mijn man mij soms niet meer herkende en liever aandacht had voor zijn knuffels hield ik toch nog van hem....
Het is een vreemd iets...ook een soort van heimwee en dat je je toch wilt vasthouden en vastklampen aan wat er nog is....of zoiets...omdat je weet dat datgene wat was er nooit meer in die vorm zal zijn.
Maar het wordt steeds zwaarder...vreselijk dat dat zo is; mede omdat er geen medicijn voorhanden is....niets dus.
Maar soms was ik ook wel boos... :|
Het gaf mij ook wel een heel goed gevoel als ik zag dat hij soms tevreden was met heel kleine dingen, zoals jij waarschijnlijk zult hebben met dat je vrouw plezier heeft aan het kleuren.
Geweldig dat jouw vrouw gek is op je vriendin...dat vind ik heel bijzonder...echt kippenvel
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:Tja...zeer moeilijk allemaal; van iedereen wel te begrijpen.
Maar ik ben erg blij dat het toch allemaal goed afgelopen is....heerlijk... :flower1:
Zolang alles maar te bespreken valt is dat geweldig en maakt de verhoudingen alleen maar mooier en (h)echter... :)
Nou, de verhouding tussen mijn vriendin en mijn echtgenote is niet zo hecht. Gek genoeg is mijn echtgenote wel gek op mijn vriendin. Maar omgekeerd heeft mijn vriendin toch erg veel moeite om met een psychiatrische patiënt om te gaan. Maar misschien kan ik er niet goed over oordelen, omdat ik het immers gewend ben. En ik heb nog steeds erg warme gevoelens voor mijn echtgenote. Dat verdwijnt niet door zo'n ziekte.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het door haar achteruitgang wel zwaarder vind worden om met haar om te gaan. Maar dat zullen mensen wiens partner aan het dementeren is ook wel hebben. Het wordt steeds zwaarder. Ik zou haar ook echt niet meer thuis kunnen hebben. Twee dagen gaat net.
Ik herken dat wel; zelfs toen mijn man mij soms niet meer herkende en liever aandacht had voor zijn knuffels hield ik toch nog van hem....
Het is een vreemd iets...ook een soort van heimwee en dat je je toch wilt vasthouden en vastklampen aan wat er nog is....of zoiets...omdat je weet dat datgene wat was er nooit meer in die vorm zal zijn.
Maar het wordt steeds zwaarder...vreselijk dat dat zo is; mede omdat er geen medicijn voorhanden is....niets dus.
Maar soms was ik ook wel boos... :|
Het gaf mij ook wel een heel goed gevoel als ik zag dat hij soms tevreden was met heel kleine dingen, zoals jij waarschijnlijk zult hebben met dat je vrouw plezier heeft aan het kleuren.
Geweldig dat jouw vrouw gek is op je vriendin...dat vind ik heel bijzonder...echt kippenvel
Ik moet wel zeggen dat schizofrenie toch wel iets anders is dan dementie. Het geheugen van mijn vrouw is op zich wel goed. Het verstandelijk vermogen is verminderd. En bij schizofrenie zijn er toch ook nog bizarre dingen zoals stemmen horen en dingen niet mogen doen, zoals koffie drinken. Je krijgt dan van die vragen als: "Moet ik mijn stemmen wegjagen?' En even later: "Het lukt niet om ze weg te jagen." En dat wordt dan weer een heel probleem. En ook wel het voortdurend refereren aan zelfmoord.
Maar moeilijk vind ik de laatste tijd ook dat ze voortdurend lichamelijke pijn heeft. Dat maakt het veel moeilijker om van iets te genieten. En natuurlijk is ze al sinds 1985 ziek. Dat is toch wat anders dan wanneer je partner in de laatste levensfase ziek wordt. Ik moest vanaf een bepaald moment ook overal alleen naar toe. Ze bleef toen altijd thuis. Dat was ook wel eens benauwend.
En nu heb ik een vriendin die altijd weg wil. Dat is weer het andere uiterste. En dan zegt mijn vrouw: "Eigenlijk bleef je liever thuis hè? Lekker een boek lezen." Dan blijkt weer dat ze me heel goed kent. En dat geeft dan ook weer verbondenheid.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Ja, dat is inderdaad een verschil.
Dat ze al vanaf 1985 ziek is is wel een heel lange tijd en dat moet voor jou ook heel moeilijk zijn.
En natuurlijk voor haarzelf.
Het moet vreselijk zijn om de hele dag maar stemmen te horen in je hoofd. :cry:
Maar weet je ook waar haar lichamelijke pijn vandaan komt?
Wat daar de oorzaak van is?

Eigenlijk leef jij ook tussen twee werelden denk ik en niet nu maar al veel langer... :|
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Ja, dat is inderdaad een verschil.
Dat ze al vanaf 1985 ziek is is wel een heel lange tijd en dat moet voor jou ook heel moeilijk zijn.
En natuurlijk voor haarzelf.
Het moet vreselijk zijn om de hele dag maar stemmen te horen in je hoofd. :cry:
Maar weet je ook waar haar lichamelijke pijn vandaan komt?
Wat daar de oorzaak van is?

Eigenlijk leef jij ook tussen twee werelden denk ik en niet nu maar al veel langer... :|
Ik ga er nu mee stoppen, want m'n vriendin komt zo. Ik zal hier dinsdag op reageren.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Fijn weekend ZOlder... :)
Biker2
Berichten: 116
Lid geworden op: 10 dec 2017, 12:27
Man/Vrouw: M
Locatie: Klein Karoo, ZA

Re: Pasen

Bericht door Biker2 »

Yolanda_dB schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Biker2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Ik mag hopen van niet! Vier jij Christus' dood maar dan vier ik zijn opstanding wel!
Tja hoe zit het nu eigenlijk precies?
Toen Jezus stierf, was het laatste wat Hij zei: Het is volbracht.
Dat was blijkbaar voldoende voor betaling als basis van onze rechtvaardiging.
Maar door Zijn opstanding overwon Hij de dood, en kunnen wij deel krijgen aan die rechtvaardiging.
Ik ben dan inderdaad ook geneigd te zeggen dat Zijn opstanding uiteindelijk de "overwinning" betekent.
Jesaja 53:5 God wekte Jezus op omdat er geschreven stond, Hij die zondigt zal sterven.
Omdat Jezus niet heeft gezondigd, gold dat dus niet voor Hem.
Satan (aanklager) heeft deze rechtszaak dus verloren en ook nog eens vals gespeeld. Daarom was Jezus' kruisiging de overwinning op de aanklager. De opstanding was dus een logisch gevolg, het kan niet los gezien worden van elkaar.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Peter79 »

Biker2 schreef:
Yolanda_dB schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Biker2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Ik mag hopen van niet! Vier jij Christus' dood maar dan vier ik zijn opstanding wel!
Tja hoe zit het nu eigenlijk precies?
Toen Jezus stierf, was het laatste wat Hij zei: Het is volbracht.
Dat was blijkbaar voldoende voor betaling als basis van onze rechtvaardiging.
Maar door Zijn opstanding overwon Hij de dood, en kunnen wij deel krijgen aan die rechtvaardiging.
Ik ben dan inderdaad ook geneigd te zeggen dat Zijn opstanding uiteindelijk de "overwinning" betekent.
Jesaja 53:5 God wekte Jezus op omdat er geschreven stond, Hij die zondigt zal sterven.
Omdat Jezus niet heeft gezondigd, gold dat dus niet voor Hem.
Satan (aanklager) heeft deze rechtszaak dus verloren en ook nog eens vals gespeeld. Daarom was Jezus' kruisiging de overwinning op de aanklager. De opstanding was dus een logisch gevolg, het kan niet los gezien worden van elkaar.
Leuk dat je weer eens langskomt.

Het kan inderdaad niet worden losgezien van elkaar.
Hoe heeft satan dan vals gespeeld?

Ik lees het eerder tegen de achtergrond van Romeinen 7: de zonde is bij uitstek zondig gebleken door het goede (de wet) te gebruiken om rechtvaardigen te doden. Dit betekent het failliet van de wet. De kruisiging was dus ook het einde van de wet. Het document dat ons aanklaagde, werd aan het kruis genageld. Gemakkelijker zou de wereld vergaan dan dat er een klein lettertje van de wet zou vallen. De diepe duisternis en de aardbeving duidden op het einde van de wereld. Door de wet was de vrouw gebonden aan de man, maar nu de man gestorven is, is de vrouw niet meer aan die wet gebonden. Het sterven van de Man - degene die aan de grondlegging van de wereld en van de wet staat - is het einde van de orde zoals die was - dus het einde van de wereld. Het oordeel op de berg Sion/Olijfberg is geweest, de Heer heeft zijn vijanden uiteengejaagd (ps 68). De dood is nog de laatste vijand. De opstanding bewijst dat de dood zijn doden niet kan vasthouden.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker2
Berichten: 116
Lid geworden op: 10 dec 2017, 12:27
Man/Vrouw: M
Locatie: Klein Karoo, ZA

Re: Pasen

Bericht door Biker2 »

Dank je.... Satan, de aanklager zag bij zijn pogingen tot verzoeking van Jezus in de woestijn al, dat ie deze keer niet ging winnen, zoals hij bij iedereen die sinds Eva's misstap wel naar hem had geluisterd. En naar wie j eluistert, onder diens heerschappij stel je jezelf.Hij was dus in Judas gevaren en later ook in de joodse oversten en had een Onschuldige ter dood veroordeeld. De hogepriester Kajafas had zijn kleren gesccheurd, iets wat absoluut niet mocht (Exodus). Hij deed daarmee wel weer datgene waardoor de taak van aardse hogepriester beeindigd werd, en Jezus werd onze Hogepriester Boven.Lammeren worden vanaf die tijd (en nog steeds niet)
niet meer geslacht voor pasen, frappant he?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker2 schreef:Lammeren worden vanaf die tijd (en nog steeds niet)
niet meer geslacht voor pasen, frappant he?
Aanvankelijk nog wel natuurlijk, zolang de tweede tempel nog stond.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door doemdenker »

Pasen is voor mij net als kerstmis een heidens feest waar ik in principe niets aan doe. Easter komt mijns inziens van Isjtar. Hoewel ik toegeef dat ik wel gevoelig ben voor de kerstsfeer. De Joodse Pesach daarentegen is een ander verhaal. Jezus werd waarschijnlijk rond Pesach geboren. Dit lezen we in Lucas 2:42.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Er is niks mis met kerst wat mij betreft, ik heb medelijden met mensen die overal wat achter zoeken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

doemdenker schreef:Pasen is voor mij net als kerstmis een heidens feest waar ik in principe niets aan doe. Easter komt mijns inziens van Isjtar. Hoewel ik toegeef dat ik wel gevoelig ben voor de kerstsfeer. De Joodse Pesach daarentegen is een ander verhaal. Jezus werd waarschijnlijk rond Pesach geboren. Dit lezen we in Lucas 2:42.
Het christelijke kerstfeest is inderdaad een schoolvoorbeeld van de christelijke kerkgenootschappen die zich niet houden aan hetgeen in de Schrift staat en ervan afwijken. Want de Schrift spreekt duidelijk over lammetjes in de wei. En ook in Israel liepen en lopen geen lammetjes in December in de wei. Dus Yeshua moet ergens geboren zijn in het voorjaar en niet midden in de winter.
Het is eenzelfde bewuste afwijking van de Schrift als men ook gedaan heeft met de kinderdoop.
De doop is voor volwassenen aldus de Schrift, maar de christelijke kerk wilde een soort besnijdenis van de Joden kapen, zodat men dacht te kunnen afdwingen dat Genade in Yeshua via de doop op kinderen overgeheveld zou kunnen worden van ouders op kind, zoals WEL het geval is in het andere Joodse Verbond dat G'd heeft gesloten met Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door peda »

ericjan schreef:
doemdenker schreef:Pasen is voor mij net als kerstmis een heidens feest waar ik in principe niets aan doe. Easter komt mijns inziens van Isjtar. Hoewel ik toegeef dat ik wel gevoelig ben voor de kerstsfeer. De Joodse Pesach daarentegen is een ander verhaal. Jezus werd waarschijnlijk rond Pesach geboren. Dit lezen we in Lucas 2:42.
Het christelijke kerstfeest is inderdaad een schoolvoorbeeld van de christelijke kerkgenootschappen die zich niet houden aan hetgeen in de Schrift staat en ervan afwijken. Want de Schrift spreekt duidelijk over lammetjes in de wei. En ook in Israel liepen en lopen geen lammetjes in December in de wei. Dus Yeshua moet ergens geboren zijn in het voorjaar en niet midden in de winter.
Het is eenzelfde bewuste afwijking van de Schrift als men ook gedaan heeft met de kinderdoop.
De doop is voor volwassenen aldus de Schrift, maar de christelijke kerk wilde een soort besnijdenis van de Joden kapen, zodat men dacht te kunnen afdwingen dat Genade in Yeshua via de doop op kinderen overgeheveld zou kunnen worden van ouders op kind, zoals WEL het geval is in het andere Joodse Verbond dat G'd heeft gesloten met Israel.
Heeft dat ook niet te maken met de erfzonde, die de Joden niet kennen. Een kind is bij de geboorte reeds belast met erfzonde en zonder de bevrijdende werking van de doop ( erfzonde afwassing ) , is er dus geen Heil mogelijk ,ook niet voor de pasgeborenen. Vroeger mochten de gestorven, niet gedoopte kinderen dan ook niet begraven worden in gewijde grond. Dus dopen zo vroeg als mogelijk en de kleine was "' gered "". Het begrip erfzonde zelve wordt in mijn optiek nergens in de bijbel genoemd, maar is als dogma uit Bijbelteksten afgeleid w.o. de Romeinen brief.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door pyro »

Piebe Paulusma schreef:Er is niks mis met kerst wat mij betreft, ik heb medelijden met mensen die overal wat achter zoeken.
Het heeft te maken met een bepaalde interpretatie van de opvatting dat de bijbel het woord van god is. Stel je gaat ervan uit gaat dat alles wat god de mensheid wilde vertellen daarin staat, niet meer, niet minder, op perfecte wijze neergezet. Dan kun je daarmee de hele geloofstraditie die daarna komt, in het ongelijk stellen. 't Staat immers niet zo in de bijbel.
De JG zijn daarin bijvoorbeeld erg radicaal. Die beschouwen hun geloof en leer als het zuivere authentieke navolgen zoals dat in het NT als ideaal van het eerste uur is neergezet. De traditie is daar helaas tot hun eigen nadeel van afgeweken.

Niet alleen bij de JG vind je dit soort anti traditionalisme, ook bij anderen die soortgelijk redeneren op basis van de-bijbel-op-een-voetstuk.
Ik zie er een soort karikaturaal sola scriptura denken in, een van de manieren waarop de reformatie is ontspoord.
Dat is het probleem als je je losmaakt van de geloofstraditie. Dan heb je iets nodig met een hoger gezag dan datgene waar je je tegen afzet. Dat die bijbel zelf als verzameling geschriften tot stand kwam en gebundeld werd binnen dezelfde traditie als waartegen men zich afzet, maakt de hele stellingname natuurlijk een beetje moeilijk houdbaar.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:
doemdenker schreef:Pasen is voor mij net als kerstmis een heidens feest waar ik in principe niets aan doe. Easter komt mijns inziens van Isjtar. Hoewel ik toegeef dat ik wel gevoelig ben voor de kerstsfeer. De Joodse Pesach daarentegen is een ander verhaal. Jezus werd waarschijnlijk rond Pesach geboren. Dit lezen we in Lucas 2:42.
Het christelijke kerstfeest is inderdaad een schoolvoorbeeld van de christelijke kerkgenootschappen die zich niet houden aan hetgeen in de Schrift staat en ervan afwijken. Want de Schrift spreekt duidelijk over lammetjes in de wei. En ook in Israel liepen en lopen geen lammetjes in December in de wei. Dus Yeshua moet ergens geboren zijn in het voorjaar en niet midden in de winter.
Het is eenzelfde bewuste afwijking van de Schrift als men ook gedaan heeft met de kinderdoop.
De doop is voor volwassenen aldus de Schrift, maar de christelijke kerk wilde een soort besnijdenis van de Joden kapen, zodat men dacht te kunnen afdwingen dat Genade in Yeshua via de doop op kinderen overgeheveld zou kunnen worden van ouders op kind, zoals WEL het geval is in het andere Joodse Verbond dat G'd heeft gesloten met Israel.
Heeft dat ook niet te maken met de erfzonde, die de Joden niet kennen. Een kind is bij de geboorte reeds belast met erfzonde en zonder de bevrijdende werking van de doop ( erfzonde afwassing ) , is er dus geen Heil mogelijk ,ook niet voor de pasgeborenen. Vroeger mochten de gestorven, niet gedoopte kinderen dan ook niet begraven worden in gewijde grond. Dus dopen zo vroeg als mogelijk en de kleine was "' gered "". Het begrip erfzonde zelve wordt in mijn optiek nergens in de bijbel genoemd, maar is als dogma uit Bijbelteksten afgeleid w.o. de Romeinen brief.
Hetgeen jij nu aanhaalt is wederom een ewijs peda, dat de christelijke kerk te vaak zich niet houdt aan hetgeen in de Schrift staat.
Waarmee weer is bewezen hoe belangrijk woordelijke lezeing en vertouwen op de Schrift als G'd Zijn onfeilbaar Woord is.
Lukas 18:16 Jezus echter riep die kinderen tot Zich en zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.
Yeshua geeft aan dat kinderen welkom zijn, want voor hen is het Koninkrijk van G'd.
Een kinderdoop is onbijbels, de wijze waarop al helemaal. Dus niet de kinderdoop geeft kinderen Genade door, maar de Belofte van Yeshua dat alle kinderen welkom zijn.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

pyro schreef:
Piebe Paulusma schreef:Er is niks mis met kerst wat mij betreft, ik heb medelijden met mensen die overal wat achter zoeken.
Het heeft te maken met een bepaalde interpretatie van de opvatting dat de bijbel het woord van god is. Stel je gaat ervan uit gaat dat alles wat god de mensheid wilde vertellen daarin staat, niet meer, niet minder, op perfecte wijze neergezet. Dan kun je daarmee de hele geloofstraditie die daarna komt, in het ongelijk stellen. 't Staat immers niet zo in de bijbel.
De JG zijn daarin bijvoorbeeld erg radicaal. Die beschouwen hun geloof en leer als het zuivere authentieke navolgen zoals dat in het NT als ideaal van het eerste uur is neergezet. De traditie is daar helaas tot hun eigen nadeel van afgeweken.
Deed de JG dat maar zo.
Hun WTG is aangepast aan de JG leer! De JG hebben de doodszonde begaan om G'd Zijn Woord in de originele Schrift daadwerkelijk aan te passen op papier. Nog een stapje ernstiger dus dan wat veel christelijke moderne kerkgenootschappen doen met het anders uitleggen ervan, maar de tekst te laten zoals die is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door peda »

ericjan schreef:Hetgeen jij nu aanhaalt is wederom een ewijs peda, dat de christelijke kerk te vaak zich niet houdt aan hetgeen in de Schrift staat.
Waarmee weer is bewezen hoe belangrijk woordelijke lezeing en vertouwen op de Schrift als G'd Zijn onfeilbaar Woord is.
Lukas 18:16 Jezus echter riep die kinderen tot Zich en zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.
Yeshua geeft aan dat kinderen welkom zijn, want voor hen is het Koninkrijk van G'd.
Een kinderdoop is onbijbels, de wijze waarop al helemaal. Dus niet de kinderdoop geeft kinderen Genade door, maar de Belofte van Yeshua dat alle kinderen welkom zijn.
Hallo ericjan,

Jezus verwijst naar mijn weten ook nergens naar de erfzonde. Kerkvader Augustinus heeft de erfzondeleer hoog op het podium gebracht o.m. door te refereren aan de Pauliaanse Romeinenbrief.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:Hetgeen jij nu aanhaalt is wederom een ewijs peda, dat de christelijke kerk te vaak zich niet houdt aan hetgeen in de Schrift staat.
Waarmee weer is bewezen hoe belangrijk woordelijke lezeing en vertouwen op de Schrift als G'd Zijn onfeilbaar Woord is.
Lukas 18:16 Jezus echter riep die kinderen tot Zich en zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.
Yeshua geeft aan dat kinderen welkom zijn, want voor hen is het Koninkrijk van G'd.
Een kinderdoop is onbijbels, de wijze waarop al helemaal. Dus niet de kinderdoop geeft kinderen Genade door, maar de Belofte van Yeshua dat alle kinderen welkom zijn.
Hallo ericjan,

Jezus verwijst naar mijn weten ook nergens naar de erfzonde. Kerkvader Augustinus heeft de erfzondeleer hoog op het podium gebracht o.m. door te refereren aan de Pauliaanse Romeinenbrief.
Ik volg hetgeen Yeshua in het onfeilbare Woord van Zijn Vader in de Schrift heeft gezegd en zeker niet een mens die zich ook nog eens kerkvader durf te laten noemen. iets dat G'd ook al ten strengste heeft verboden in Zijn Woord. Een mens die zo grof de opdrachten van G'd in Zijn Woord negeert heeft voor mij afgedaan als leermeester.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door pyro »

ericjan schreef:
pyro schreef:
Piebe Paulusma schreef:Er is niks mis met kerst wat mij betreft, ik heb medelijden met mensen die overal wat achter zoeken.
Het heeft te maken met een bepaalde interpretatie van de opvatting dat de bijbel het woord van god is. Stel je gaat ervan uit gaat dat alles wat god de mensheid wilde vertellen daarin staat, niet meer, niet minder, op perfecte wijze neergezet. Dan kun je daarmee de hele geloofstraditie die daarna komt, in het ongelijk stellen. 't Staat immers niet zo in de bijbel.
De JG zijn daarin bijvoorbeeld erg radicaal. Die beschouwen hun geloof en leer als het zuivere authentieke navolgen zoals dat in het NT als ideaal van het eerste uur is neergezet. De traditie is daar helaas tot hun eigen nadeel van afgeweken.
Deed de JG dat maar zo.
Hun WTG is aangepast aan de JG leer! De JG hebben de doodszonde begaan om G'd Zijn Woord in de originele Schrift daadwerkelijk aan te passen op papier. Nog een stapje ernstiger dus dan wat veel christelijke moderne kerkgenootschappen doen met het anders uitleggen ervan, maar de tekst te laten zoals die is.
Het uitgangspunt 'de tekst laten zoals die is' levert in de praktijk een bonte verzameling onderling verschillende leringen op. Bij de JG houden ze het op 'nauwkeurige kennis' om erachter te komen wat de bijbel werkelijk leert. In werkelijkheid, om eerlijk te zijn, denk ik eerder dat er iets mankeert aan het uitgangspunt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door peda »

pyro schreef: Het uitgangspunt 'de tekst laten zoals die is' levert in de praktijk een bonte verzameling onderling verschillende leringen op. Bij de JG houden ze het op 'nauwkeurige kennis' om erachter te komen wat de bijbel werkelijk leert. In werkelijkheid, om eerlijk te zijn, denk ik eerder dat er iets mankeert aan het uitgangspunt.
Dat begint reeds met de juiste vertaling van de openingswoorden in het Joh. evangelie. Is het W(w) oord, God of een god ( aartsengel Michael ) ?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

pyro schreef: Het uitgangspunt 'de tekst laten zoals die is' levert in de praktijk een bonte verzameling onderling verschillende leringen op..
Tsja, omdat de mens steeds maar weer nieuwe vertalingen eruit wil persen.
Of om zoals bij de JG het Woord van G'd aan te passen aan eien leer.
Of om eld te verdienen ermee en aanzien
Of om de Schrift te ont-Joodsen
Of om de moderne stellingen te intergreren
Of combinatie van bovenstaande.

Nergens roept G'd op om Zijn Woord in de Schrift voortdurend te moderniseren.
Zeker niet als je het wijzigt, als je het ont-Joodst, als je moderne leerstellingen erin wurmt en ongelovigen laat meewerken aan de vertaling omwille van hun vermeende aardse wetenschappelijke kennis, waar dan ook over.

De satan is er als de kippen bij wanneer zulke menselijke acties plaatsvinden om de Referentie (de Schrift) te verminken.

Mijn persoonlijke ervaring en ook die van christenen om mij heen is dat je hier in gebed om wijsheid kunt en mag vragen en daar ook antwoord op krijgt. In die ervaring sta ik gelukkig niet alleen. :)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door pyro »

ericjan schreef:
pyro schreef: Het uitgangspunt 'de tekst laten zoals die is' levert in de praktijk een bonte verzameling onderling verschillende leringen op..
Tsja, omdat de mens steeds maar weer nieuwe vertalingen eruit wil persen.
Of om zoals bij de JG het Woord van G'd aan te passen aan eigen leer.
Of om geld te verdienen ermee en aanzien
Of om de Schrift te ont-Joodsen
Of om de moderne stellingen te integreren
Of combinatie van bovenstaande.

Nergens roept G'd op om Zijn Woord in de Schrift voortdurend te moderniseren.
Zeker niet als je het wijzigt, als je het ont-Joodst, als je moderne leerstellingen erin wurmt en ongelovigen laat meewerken aan de vertaling omwille van hun vermeende aardse wetenschappelijke kennis, waar dan ook over.

De satan is er als de kippen bij wanneer zulke menselijke acties plaatsvinden om de Referentie (de Schrift) te verminken.

Mijn persoonlijke ervaring en ook die van christenen om mij heen is dat je hier in gebed om wijsheid kunt en mag vragen en daar ook antwoord op krijgt. In die ervaring sta ik gelukkig niet alleen. :)
Het is natuurlijk wel zo dat in de loop van duizenden jaren taal en cultuur veranderen, en kennis en allerlei inzichten ook. Die discrepanties moeten toch worden overbrugd op een of andere manier om misverstanden te voorkomen. En vaststellen wat de Referentie is, (voorzover uberhaupt mogelijk) vergt wetenschappelijk onderzoek naar bronnen en handschriften.

Dat er verschillen van inzicht zijn, betekent niet a priori dat er met onzuivere motieven te werk wordt gegaan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door ericjan »

pyro schreef:
ericjan schreef:
pyro schreef: Het uitgangspunt 'de tekst laten zoals die is' levert in de praktijk een bonte verzameling onderling verschillende leringen op..
Tsja, omdat de mens steeds maar weer nieuwe vertalingen eruit wil persen.
Of om zoals bij de JG het Woord van G'd aan te passen aan eigen leer.
Of om geld te verdienen ermee en aanzien
Of om de Schrift te ont-Joodsen
Of om de moderne stellingen te integreren
Of combinatie van bovenstaande.

Nergens roept G'd op om Zijn Woord in de Schrift voortdurend te moderniseren.
Zeker niet als je het wijzigt, als je het ont-Joodst, als je moderne leerstellingen erin wurmt en ongelovigen laat meewerken aan de vertaling omwille van hun vermeende aardse wetenschappelijke kennis, waar dan ook over.

De satan is er als de kippen bij wanneer zulke menselijke acties plaatsvinden om de Referentie (de Schrift) te verminken.

Mijn persoonlijke ervaring en ook die van christenen om mij heen is dat je hier in gebed om wijsheid kunt en mag vragen en daar ook antwoord op krijgt. In die ervaring sta ik gelukkig niet alleen. :)
Dat er verschillen van inzicht zijn, betekent niet a priori dat er met onzuivere motieven te werk wordt gegaan.
Mogelijk niet bij de mensen zelf, mogelijk hebben die zelfs goed bedoelde motieven.
Maar worden ze door satan voor zijn karretje gespannen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door pyro »

ericjan schreef:
pyro schreef: Dat er verschillen van inzicht zijn, betekent niet a priori dat er met onzuivere motieven te werk wordt gegaan.
Mogelijk niet bij de mensen zelf, mogelijk hebben die zelfs goed bedoelde motieven.
Maar worden ze door satan voor zijn karretje gespannen.
Och ik heb destijds op de uni college gehad van een vertaalkundige die als literator betrokken was bij de NBV vertaling. Was gewoon een integere topdeskundige op zijn vakgebied, hoor. Geen moment de indruk gehad dat hier de satan achter de schermen aan het werk zou kunnen zijn.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)