Homo sapiens, of het raadsel mens

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Martha »

Piebe Paulusma schreef:
Martha schreef:
Messenger schreef:
pyro schreef:
Martha schreef: De heer Messenger haalde het dier en de kat aan in relatie tot tobben. Meer niet. Over aanpassing, geweld en dergelijken sprak hij niet.
Het antwoord voel je misschien al aankomen?
Ik tob liever als een beschaafd mens (over iets anders dan het nu) dan te leven als een wild beest hier en nu...
Als je in het NU leeft, leef je niet per se als een wild beest.

Als het verstand is uitgeschakeld heb je je gedachten uitgeschakeld. Ook oordeel je niet en geniet je van het moment, van heel simpele dingen. Slapen gaat probleemloos (in mijn geval) omdat je geen problemen en gepieker in bed hebt. Als ik ga liggen ben ik doorgaans binnen een paar minuten in diepe slaap.

Dat het verstand even uitstaat maakt je nog geen wild dier.
Je hebt dan rust in het hoofd. Je bent niet bezig met gisteren en niet met morgen. Eigenlijk staat het verstand niet uit maar op stand-by.
Ook Christus leerde de mensen dit. ;)
Ja, maar op andere plaatsen leerde hij ook dat de dag van het oordeel nabij was. Dus helemaal geen zorgen over morgen (de toekomst) lijkt me niet wat hij bedoeld heeft.
Martha schreef:Overigens ofschoon wij een andere visie hebben op de vraag of christendom tot aanwakkering van schuld, angst e.d. leidt, begrijpen wij heel goed wat u bedoelt. Bij sommige gelovigen en denominaties lijkt het wel alsof tobben als een bewijs wordt gezien van geloof. Als men niet tobt is men niet gelovig genoeg, lijkt wel. Het tegendeel onderwees Christus. Dat rust zoveel achterdocht opwekt, vinden wij een trieste zaak. Dat is niet overal in het christendom zo gelukkig. In onze Katholieke Traditie rust er beslist geen taboe op. Integendeel.
Waarop rust geen taboe? En zijn de biechtvaders geen stille getuigen dat katholieken (ook) tobben? Tobben is geen misdaad hoor, bijbels bezien, nee integendeel!

'Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde.' (Pred 7,4)
Wat jammer dat het zo gaat. De allergieën aan christelijke zijde zijn nog zo groot dat men niet leest wat iemand schrijft en meteen in de verdediging schiet.

Hierbij de vraag aan het beheer om de draad maar af te sluiten.
Laatst gewijzigd door Martha op 22 aug 2018, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Waarom meteen zo furieus? Je kan Trajecto toch ook vragen om mijn bericht te verwijderen als het je ergert?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Martha »

Piebe Paulusma schreef:Waarom meteen zo furieus? Je kan Trajecto toch ook vragen om mijn bericht te verwijderen als het je ergert?
Dit gaat niet om furieus. Er mist in mijn optiek draagvlak. Dan doet zo'n thema meer kwaad dan goed.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef:
Martha schreef:
Messenger schreef:
pyro schreef:
Martha schreef: De heer Messenger haalde het dier en de kat aan in relatie tot tobben. Meer niet. Over aanpassing, geweld en dergelijken sprak hij niet.
Het antwoord voel je misschien al aankomen?
Ik tob liever als een beschaafd mens (over iets anders dan het nu) dan te leven als een wild beest hier en nu...
Als je in het NU leeft, leef je niet per se als een wild beest.

Als het verstand is uitgeschakeld heb je je gedachten uitgeschakeld. Ook oordeel je niet en geniet je van het moment, van heel simpele dingen. Slapen gaat probleemloos (in mijn geval) omdat je geen problemen en gepieker in bed hebt. Als ik ga liggen ben ik doorgaans binnen een paar minuten in diepe slaap.

Dat het verstand even uitstaat maakt je nog geen wild dier.
Je hebt dan rust in het hoofd. Je bent niet bezig met gisteren en niet met morgen. Eigenlijk staat het verstand niet uit maar op stand-by.
Ook Christus leerde de mensen dit. ;)
Ja, maar op andere plaatsen leerde hij ook dat de dag van het oordeel nabij was. Dus helemaal geen zorgen over morgen (de toekomst) lijkt me niet wat hij bedoeld heeft.
Martha schreef:Overigens ofschoon wij een andere visie hebben op de vraag of christendom tot aanwakkering van schuld, angst e.d. leidt, begrijpen wij heel goed wat u bedoelt. Bij sommige gelovigen en denominaties lijkt het wel alsof tobben als een bewijs wordt gezien van geloof. Als men niet tobt is men niet gelovig genoeg, lijkt wel. Het tegendeel onderwees Christus. Dat rust zoveel achterdocht opwekt, vinden wij een trieste zaak. Dat is niet overal in het christendom zo gelukkig. In onze Katholieke Traditie rust er beslist geen taboe op. Integendeel.
Waarop rust geen taboe? En zijn de biechtvaders geen stille getuigen dat katholieken (ook) tobben? Tobben is geen misdaad hoor, bijbels bezien, nee integendeel!
Katholieken leggen hun getob neer bij de biecht en gaan verder met het leven. Schuld, angst en schaamte zijn zij dan tijdelijk kwijt. Althans, dat zou je bij het biechten verwachten. In de praktijk kan het geweten middels het verstand blijven knagen en er op latere momenten opnieuw over piekeren.

Schuldgevoelens komen in het christendom telkens terug, worden al met een erfzonde aangepraat.
Angst voor God's toorn wordt ingepeperd. En schaamte voor het eigen lichaam en seks ook.
Hoe moet je bijvoorbeeld als homoseksueel omgaan met bepaalde passages in o.a. Leviticus en Romeinen?

Daar krijgt de homoseksueel een schuldgevoel en schaamte aangepraat doordat hij nu eenmaal is wie hij is.
Angst voor God's toorn die oproept tot het doden van de homoseksueel.
Er is meer liefde te vinden vaak bij de ouders van een homoseksueel dan bij de bijbelgod.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Martha »

Messenger schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Martha schreef:
Messenger schreef:
pyro schreef: Het antwoord voel je misschien al aankomen?
Ik tob liever als een beschaafd mens (over iets anders dan het nu) dan te leven als een wild beest hier en nu...
Als je in het NU leeft, leef je niet per se als een wild beest.

Als het verstand is uitgeschakeld heb je je gedachten uitgeschakeld. Ook oordeel je niet en geniet je van het moment, van heel simpele dingen. Slapen gaat probleemloos (in mijn geval) omdat je geen problemen en gepieker in bed hebt. Als ik ga liggen ben ik doorgaans binnen een paar minuten in diepe slaap.

Dat het verstand even uitstaat maakt je nog geen wild dier.
Je hebt dan rust in het hoofd. Je bent niet bezig met gisteren en niet met morgen. Eigenlijk staat het verstand niet uit maar op stand-by.
Ook Christus leerde de mensen dit. ;)
Ja, maar op andere plaatsen leerde hij ook dat de dag van het oordeel nabij was. Dus helemaal geen zorgen over morgen (de toekomst) lijkt me niet wat hij bedoeld heeft.
Martha schreef:Overigens ofschoon wij een andere visie hebben op de vraag of christendom tot aanwakkering van schuld, angst e.d. leidt, begrijpen wij heel goed wat u bedoelt. Bij sommige gelovigen en denominaties lijkt het wel alsof tobben als een bewijs wordt gezien van geloof. Als men niet tobt is men niet gelovig genoeg, lijkt wel. Het tegendeel onderwees Christus. Dat rust zoveel achterdocht opwekt, vinden wij een trieste zaak. Dat is niet overal in het christendom zo gelukkig. In onze Katholieke Traditie rust er beslist geen taboe op. Integendeel.
Waarop rust geen taboe? En zijn de biechtvaders geen stille getuigen dat katholieken (ook) tobben? Tobben is geen misdaad hoor, bijbels bezien, nee integendeel!
Katholieken leggen hun getob neer bij de biecht en gaan verder met het leven. Schuld, angst en schaamte zijn zij dan tijdelijk kwijt. Althans, dat zou je bij het biechten verwachten. In de praktijk kan het geweten middels het verstand blijven knagen en er op latere momenten opnieuw over piekeren.

Schuldgevoelens komen in het christendom telkens terug, worden al met een erfzonde aangepraat.
Angst voor God's toorn wordt ingepeperd. En schaamte voor het eigen lichaam en seks ook.
Hoe moet je bijvoorbeeld als homoseksueel omgaan met bepaalde passages in o.a. Leviticus en Romeinen?

Daar krijgt de homoseksueel een schuldgevoel en schaamte aangepraat doordat hij nu eenmaal is wie hij is.
Angst voor God's toorn die oproept tot het doden van de homoseksueel.
Er is meer liefde te vinden vaak bij de ouders van een homoseksueel dan bij de bijbelgod.
Beste meneer Messenger,

Wij begrijpen dat mensen bovenstaande soms geloven. Maar uw bericht staat bol van de misvattingen en vooroordelen ten aanzien van het Katholiek geloof. Maar daar ging het in dit topic niet om. Evenmin gaat het erom u naar een denominatie te brengen. Daarom vroeg ik u eerder ook of u een nieuwe topic wilde openen in levensbeschouwing.

Intussen heb ik gevraagd of dit topic dicht mag. Het is mij duidelijk dat het zo niet werkt.Jammer, maar helaas. Mijn excuses voor het ongemak.

Hartelijke groet,
Martha
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: Katholieken leggen hun getob neer bij de biecht en gaan verder met het leven. Schuld, angst en schaamte zijn zij dan tijdelijk kwijt. Althans, dat zou je bij het biechten verwachten. In de praktijk kan het geweten middels het verstand blijven knagen en er op latere momenten opnieuw over piekeren.
Inderdaad, piekeren is kennelijk niet denominatiegebonden.
Messenger schreef:Schuldgevoelens komen in het christendom telkens terug, worden al met een erfzonde aangepraat.
Angst voor God's toorn wordt ingepeperd. En schaamte voor het eigen lichaam en seks ook.
Hoe moet je bijvoorbeeld als homoseksueel omgaan met bepaalde passages in o.a. Leviticus en Romeinen?
Wat mij steeds verteld wordt door christenen is dat het oude testament voor de joden is, dus denk ik dat christelijke homo's daar gauw klaar mee zijn. En in het NT zegt Jezus dat alleen mensen zonder zonde anderen mogen oordelen wanneer de joden een prostituee willen stenigen. Gezien volgens Leviticus zowel prostituees als homo's gestenigd moeten worden, denk ik dat Jezus dat ook had gezegd als ze een homo hadden willen doden.
Messenger schreef:Daar krijgt de homoseksueel een schuldgevoel en schaamte aangepraat doordat hij nu eenmaal is wie hij is.
Angst voor God's toorn die oproept tot het doden van de homoseksueel.
Er is meer liefde te vinden vaak bij de ouders van een homoseksueel dan bij de bijbelgod.
Tja, het is maar net wie jouw bijbelgod is. Mijn Heer is Christus en die nam het op voor een zondares die volgens de joodse wet gestenigd moest worden. En of er meer liefde bij de ouders te vinden is hangt er maar net van af waar iemands wieg heeft gestaan. Denk je echt dat orthodox joodse ouders liefdevol tegen hun homoseksuele zoon zijn?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Martha »

peda schreef:
Mensenrechten en cultuur. Cultuur en instinct. Noch het kudde dier, noch de solist in de dierenwereld, kent een verheven cultuur, het is tenminste nog nooit vastgesteld. Het is sommige mensen ook gegeven om als het ware boven zich uit te stijgen. Geen dier kan dat. Ook is reeds opgemerkt dat de meeste dieren in het nu leven en er slechts een paar zijn die bijvoorbeeld voorraad aanleggen voor karige tijden in de toekomst. Eigen bijzonder ervarings-weten of werkt daar het aangeboren instinct. Zo kan de mens tot op detail niveau in de toekomst plannen en zulks combineren met mooie gedachten over die toekomst. Bij dieren is die eigenschap nooit ontdekt. Combineer je nu het bovenstaande dan is de mens in staat tot numineuze, zeer verheven gedachten. Peinzen over een God die bijzondere eigenschappen heeft en de wereld overstijgt, maar daar wel een heilzame relatie mee wil hebben. Een Goede, Volkomen God die de wereld trekt in de richting van Goedheid enz, enz. Zulk denken en bij een aantal onder ons ook innerlijke intuitie, is qua vermogen nooit vastgesteld bij dieren. Zolang in de onmetelijke kosmos andere vormen van homo-sapiens- achtigen niet ontdekt zijn, staat de mens met zijn bijzondere vermogens hier op aarde op eenzame hoogte. Levert de fine tuning in de kosmos een aantal mensachtigen op, dan verandert er veel in het inzicht, maar zover is het ( nog ) niet. De slotvraag blijft dus, hoe is de mens aan deze zeer bijzondere van de dierenwereld sterk afwijkende kleuring aan eigenschappen gekomen.
Mee eens. En daar is rust voor nodig. Ruimte. Achterdocht is een duistere, tegenstrevende kracht die de mens geen rust gunt. Een mens kan leren zulke gedachten af te wijzen voordat ze binnendringen. Deze dingen behoren in de oude christelijke traditie tot de praxis. De moderne Westerling moet zich veelal de Oosterse filosofie toewenden om hier nog iets van mee te krijgen, omdat veel kerken de in de traditie bekende praktijkkennis zijn kwijtgeraakt. Opgegroeid in de rechte lijn van Johannes Calvijn neigt een gereformeerde meestal niet makkelijk naar het devote en overstemt hij met zijn gedraaf maar al te makkelijk de innerlijke stilte. Ook al spreek ik in de taal van het christendom het katholieke dialect, wij zouden toch het besef van de liefdevolle God, de onbekommerde geborgenheid in Zijn hand, dienen te delen.

Maar goed. Dit thema kan maar beter afgesloten worden. Te weinig draagvlak, teveel achterdocht en angst, derhalve geen of onvoldoende ruimte om te ademen voor een ieder.

Excuses voor het ongemak.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door pyro »

Piebe Paulusma schreef:
pyro schreef: Nou ja, de kat is zo geslaagd als huisdier omdat hun aan de mens aangepaste gedrag zo geschikt is om er onze menselijke eigenschappen op te projecteren, zullen we dan maar denken.
Zo te lezen ben je een kenner. :clown:
http://weknowmemes.com/wp-content/uploa ... -a-cat.jpg
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Trajecto »

Topic gesloten op verzoek van de topicstarter.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Trajecto »

Topic gaat weer open.
Nulla aetas ad discendum sera
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door coby »

Martha schreef:Wat maakt ons mensen tot mens? Ons verstand, onze hartstocht? Onze natuur, onze vrije wil? Ons verlangen naar iets anders?

Zomaar wat vragen om vrij over van gedachten te wisselen, te filosoferen, en te discussiëren.

P.S. Zelf weet ik het niet. :) Ik ben benieuwd wie het wel weet en wat de mensen hier erover denken. Vele filosofen hebben zich er het hoofd over gebroken.
Iemand zei dat het verschil tussen mens en dier is dat dieren geen tempels bouwen.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door peda »

coby schreef:
Martha schreef:Wat maakt ons mensen tot mens? Ons verstand, onze hartstocht? Onze natuur, onze vrije wil? Ons verlangen naar iets anders?

Zomaar wat vragen om vrij over van gedachten te wisselen, te filosoferen, en te discussiëren.

P.S. Zelf weet ik het niet. :) Ik ben benieuwd wie het wel weet en wat de mensen hier erover denken. Vele filosofen hebben zich er het hoofd over gebroken.
Iemand zei dat het verschil tussen mens en dier is dat dieren geen tempels bouwen.
Dieren denken ook niet na over"' Zin "' in het leven. Kennen geen Godsbeelden, doen niet aan filosofie, bedrijven geen verheven kunst, doen niet aan wetenschap, kortom het ontbreekt volledig aan "" hogere "' cultuur. De mens is een cultuurwezen en waar de culturele evolutie in de toekomst heen zal leiden, staat in de sterren geschreven. De (volledige) vergeestelijking wordt momenteel in het spirituele landschap als het ultieme "'doel" gezien.
Laatst gewijzigd door peda op 23 aug 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door pyro »

coby schreef: Iemand zei dat het verschil tussen mens en dier is dat dieren geen tempels bouwen.
kattolieken bouwen wel kattedralen :ugeek:
https://www.youtube.com/watch?v=YffUBR2E7FI
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Bonjour »

http://www.duimspijker.com/curiosa/zijn ... religieus/
Er zijn geen dieren die kerken bouwen of een heilig boek hebben. Ook zijn er geen aanwijzingen dat dieren letterlijk in een god geloven. Toch zie je bij bepaalde diersoorten gedragingen die beschouwd worden als een vroege vorm van religieus gedrag.

Dit soort gedrag wordt beschouwd als evolutionaire voorloper van religie. Zo zouden bijvoorbeeld chimpansees aan rituelen doen zoals dansen om regen te verwelkomen, hoewel niet alle wetenschappers het daar over eens zijn.

Een bekend voorbeeld is het rouwgedrag van olifanten. Olifanten begraven hun dierbaren met takken en stenen en plaatsen fruit bij het graf. Ze houden een periode van rouw en brengen ook later nog bezoeken aan hun graven. Aan olifanten worden andere ook rituelen toegeschreven zoals bijvoorbeeld rituele baden bij volle maan en het wuiven met takken naar de maan.

Zo zijn er nog meer voorbeelden van gedrag bij gevarieerde diersoorten als dolfijnen, wolven en bavianen waar je religieuze trekjes in zou kunnen herkennen. Hoewel dit gedrag niet te vergelijken is met onze ingewikkelde religieuze structuren wordt gedacht dat onderzoek naar dit gedrag bij dieren kan bijdragen aan onze kennis van de evolutionaire ontwikkeling van religie bij de mens.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
coby schreef:
Martha schreef:Wat maakt ons mensen tot mens? Ons verstand, onze hartstocht? Onze natuur, onze vrije wil? Ons verlangen naar iets anders?

Zomaar wat vragen om vrij over van gedachten te wisselen, te filosoferen, en te discussiëren.

P.S. Zelf weet ik het niet. :) Ik ben benieuwd wie het wel weet en wat de mensen hier erover denken. Vele filosofen hebben zich er het hoofd over gebroken.
Iemand zei dat het verschil tussen mens en dier is dat dieren geen tempels bouwen.
Dieren denken ook niet na over"' Zin "' in het leven. Kennen geen Godsbeelden, doen niet aan filosofie, bedrijven geen verheven kunst, doen niet aan wetenschap, kortom het ontbreekt volledig aan "" hogere "' cultuur. De mens is een cultuurwezen en waar de culturele evolutie in de toekomst heen zal leiden, staat in de sterren geschreven. De (volledige) vergeestelijking wordt momenteel in het spirituele landschap als het ultieme "'doel" gezien.
De mens is in staat om z'n instinctieve bagage, aanwezig in het collectief onbewuste, op de buitenwereld te projecteren en er een soort goddelijke status aan te verlenen. Daar komt religie uit voort.
Daarnaast heeft de mens de neiging, op basis van behoefte, een wereld waarin we niets zien van God of een overleven na de dood, te voorzien van gedachten over een eventuele God en leven na de dood, daarover van alles te verzinnen, en de eigen verzinsels uiteindelijk als een waarheid te beschouwen.
Only dead fish go with the flow
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door coby »

pyro schreef:
coby schreef: Iemand zei dat het verschil tussen mens en dier is dat dieren geen tempels bouwen.
kattolieken bouwen wel kattedralen :ugeek:
https://www.youtube.com/watch?v=YffUBR2E7FI
:lol:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Homo sapiens, of het raadsel mens

Bericht door Inktvlam »

Martha schreef:Wat maakt ons mensen tot mens?
Ik denk dat de vrije wil en creativiteit heel belangrijke eigenschappen zijn van de mens.
De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Dat betekent dat hij dezelfde basiseigenschappen bezit als God. De mens heeft grote creatieve vermogens, zoals blijkt uit het componeren en spelen van muziek, het beoefenen van de schilderkunst, literatuur, enz. En het uitvinden en produceren van vliegtuigen, computers, wasmachines, het internet, enz. Hij is in staat iets nieuws te bedenken. Dat zijn formidabele intellectuele prestaties.

Lorber schrijft hierover:
[6] Kijk, als de machthebbers op aarde, een enkele uitgezonderd, niet zo traag waren, dan zouden ze met een klein beetje opmerkzaamheid ontdekt hebben dat de mens, zodra hij enige graad van ontwikkeling heeft bereikt, zich nooit meer tevreden stelt met de dierlijke eenvormigheid. Hij bouwt zich als woning geen hut meer uit rijs, stro en gekneed leem, maar hij hakt stenen en maakt uit leem bakstenen, bouwt daarmee een sterk huis met ringmuren en bouwt daarbij sterke torens, waarop hij vanaf de tinnen in de verre omtrek kan zien of een vijand zijn huis nadert!
[7] En op die manier bouwen duizend beschaafde mensen zonder twijfel duizend huizen, die allemaal verschillend zijn -zowel in vorm als in inrichting. Als je daarentegen de nesten van de vogels en de legerplaatsen van de dieren beziet, zul je daar nergens verschillen ontdekken! Kijk naar het nest van de zwaluw, van de mus, kijk naar het web van de spin, de cel van de bij en duizend andere van dieren afkomstige producten en maaksels en je zult er nooit een verbetering en ook nooit een verslechtering aan ontdekken. Kijk echter naar het maakwerk van de mens: wat een bijna oneindige variatie zul je daar ontdekken! En toch zijn het steeds dezelfde mensen, die dat vaak met veel moeite tot stand brengen!
[8] Daaruit blijkt toch wel heel duidelijk, dat God, die de mensen een aan Hem gelijke geest gaf, de mensen heus niet heeft geschapen om dieren te worden, maar om volledig vrij, aan God gelijk te worden.
(GEJE 2 29:6-8)
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.