Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Anja schreef:Het klopt dat de Katholieke Kerk bij monde van de paus de eventuele evolutie insluit en niet uit. Naar mijn mening een zeer wijs besluit, want hoe exact dit fysieke lichaam ooit tot stand is gekomen, doet er voor een katholiek geheel niet toe, aangezien hij gelooft dat God geest is en dat wij ten diepste uit geest bestaan. De eventuele ontwikkelingsweg van het stoffelijke leven doet daar niets aan af. En wanneer de I D aanhanger eventueel oog in oog mocht komen te staan met ET als in Extra Terrestial - en dat is wat ik persoonlijk samen met Sitchin denk dat er gebeurd is (en Dawkins hint daar ook op) - , dan heeft die ID-aanhanger net als de ET- aanhanger een nieuw probleem, terwijl de Katholiek daar helemaal geen problemen mee heeft. Want zoals reeds gezegd doet het er voor een katholiek - en ik denk zelf trouwens ook voor veel protestanten- helemaal niet toe hoe het vlees ontstaan is.
Treurig. Dan heeft de roomse kerk erg weinig vertrouwen in God. Er is vooral de laatste jaren zoveel tegenbewijs gekomen inzake evolutie. Hoe kan die kerk nou atheïstische opvattingen naar binnen slepen in hun levensbeschouwing? Wat is de rol van God dan nog? God als knechtje van Darwin? Of een God die bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok?
Het katholiek nieuwsblad vaart een heel andere koers. Op hun site vind je genoeg anti-Darwin.

Misschien begrijp jij het? De paus hield een toespraak in 2014 en beweerde het volgende:
Ook evolutie en geloof bijten elkaar niet. God heeft de natuur volledig de vrije hand gegeven, maar is daar ook voortdurend in aanwezig. "Evolutie botst niet met de notie van schepping, want het veronderstelt de schepping van wezens die evolueren." God schiep mensen "en laat hen ontwikkelen aan de hand van interne wetten, zodat ze hun vervolmaking bereiken". Als we in Genesis over de Schepping lezen, meende de paus, "lopen we het risico om ons God voor te stellen als een tovenaar met een toverstokje, iemand die alles kan doen - dat beeld klopt niet".
https://www.trouw.nl/home/de-paus-accep ... ~a5266765/

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ergens anders lees ik dat de paus gezegd zou hebben: “Evolutie in de natuur botst niet met het creationisme. Levende wezens kunnen niet evolueren als ze niet eerst geschapen werden”. Dus eerst beweert de paus dat God allerlei wezens schiep (!) om verder te laten evolueren, maar daarna zegt hij plotseling dat scheppen gelijk staat aan een tovenaar met een toverstokje en dat dat beeld niet klopt. Totaal met elkaar in tegenspraak. Maar gelooft hij nou in geleide of ongeleide evolutie? Blijkbaar in ongeleide evolutie, want hij zegt dat God de natuur de vrije hand gegeven heeft. Maar tegelijkertijd is God ook weer daarin voortdurend aanwezig. Als toeschouwer? Totale verwarring. Die man heeft zelf geen idee. Het is een belachelijke poging om twee onverenigbare zienswijzen te willen verenigen.

Anja schreef:Jozef Rulof denkt dat alle mensen ooit verschillende soorten dieren waren en dat ook de ziel daaruit geëvolueerd is tot mens. Zelfs dat sluit ik niet uit. Maar maakt het uit, Inktvlam? Voor mij niet.
Bij Lorber vind je ook zoiets. Je hebt zielen van “boven” en zielen van “beneden”. Als ik mij goed herinner, zijn de zielen van boven de engelen die God trouw gebleven zijn bij de val van Lucifer. De zielen van beneden moeten een lange weg afleggen door het mineralen- en planten- en dierenrijk tot de mens d.w.z. meerdere dierenzielen worden samengevoegd tot de ziel van de mens. Onderweg worden die zielen steeds meer gezuiverd. Dat is al heel oude kennis. De Perzische mysticus Rumi wist dat al: “Ik stierf als mineraal en werd een plant. Ik stierf als plant en werd een dier. Ik stierf ook als dier om mens te worden. Waarom zou ik bang zijn voor de dood, als ik er nooit iets door verloor, doch enkel erdoor won?”
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Bonjour schreef: 31 mei 2019, 13:38
coby schreef: 31 mei 2019, 12:42 Hoezo? Dan zijn ze niet naar hun soort geschapen.
Ja, dan heb je iets bijzonders. Nu niet.
Als ze nou eens met DNA Eva en Lot z'n vrouw en zo bewijzen met de juiste leeftijd en de zondvloed, kom je in de richting.
Ze hebben al het DNA bekeken. Er is al een Eva bepaald. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriale_Eva en ze hebben ook al uit het dna gehaald dat de zondvloed niet heeft plaatsgevonden. Dat is af te leiden uit het onderzoek op de y-chromosoom. https://nl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomale_Adam en uit de bepaling van andere population bottlenecks.
De wat betere bijbelkenners zullen natuurlijk direct opmerken dat Y-chromosomale_Adam niet correct is. Dit moet Y-chromosomale_Noach zijn.
Ik had een tijd terug gelezen dat ze dat hadden bewezen.

http://www.astirinch.com/creation/dna-p ... ahs-flood/

You may be wondering why you haven’t heard about this overwhelmingly supportive proof of Noah’s Flood before. You would be right to wonder if it’s “too good to be true”. To answer this, you need to know that one of the basic guiding principles of science is naturalism. This means that supernatural causes must be ruled out as scientific explanations. All proposed scientific explanations must be testable and repeatable, and obey physical laws. Scientists simply cannot explain an event by invoking divine intervention.

In short, even if the evidence points to supernatural causes (e.g. Biblical events), they won’t be able to make that conclusion. They will find the best “natural” explanation and run with that, no matter how improbable it is or how many unanswered questions it requires to work. Some might say if scientists are only allowed “natural” explanations, then they are not pursuing the truth; they are pursuing a natural explanation – even if a natural explanation is impossible.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Duidelijk is dat de gelovigen onderling totaal verschillend aankijken tegen de I D/ E T problematiek. Het pure naturalisme wordt unaniem afgewezen, dat zeker wel, immers God speelt bij de gelovigen de Hoofdrol, maar Hoe God de Hoofdrol invult, daarover is onderling weer grote verdeeldheid in visie. Vroege aarde creationisten, oude aarde creationisten, theistische evolutie volgers, het zijn een aantal hoofdgroepen, maar ook binnen de hoofdgroepen worden weer onderling totaal verschillende opvattingen gehuldigd.
Inktvlam wijst de gedachten van de paus ( die overigens spreekt op persoonlijke titel ) weer van de hand. De paus spreekt weer niet voor iedereen in de RK Kerk. Gijsbert vd Brink ( Gereformeerde Bond ) brengt zijn eigen ingevulde E T gedachten in de "' aarde bracht voort "" naar voren. En zo kun je nog lang voortgaan. De gedachten/invullingen lopen allen uiteen, zijn niet gelijk, wat wel te verwachten zou zijn wanneer de God-kenners, God werkelijk zouden kennen. Ik blijf herhalen dat I D en E T in wezen theologische gedachten zijn, gebaseerd op interpretatie van de Openbaring. Omdat Openbaring niet door iedere gelovige op dezelfde wijze wordt gelezen en begrepen, lopen die verschillen direct door naar de eigen specifieke invulling van I D resp E T.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

peda schreef: 31 mei 2019, 16:59 Duidelijk is dat de gelovigen onderling totaal verschillend aankijken tegen de I D/ E T problematiek. Het pure naturalisme wordt unaniem afgewezen, dat zeker wel, immers God speelt bij de gelovigen de Hoofdrol, maar Hoe God de Hoofdrol invult, daarover is onderling weer grote verdeeldheid in visie. Vroege aarde creationisten, oude aarde creationisten, theistische evolutie volgers, het zijn een aantal hoofdgroepen, maar ook binnen de hoofdgroepen worden weer onderling totaal verschillende opvattingen gehuldigd.
Inktvlam wijst de gedachten van de paus ( die overigens spreekt op persoonlijke titel ) weer van de hand. De paus spreekt weer niet voor iedereen in de RK Kerk. Gijsbert vd Brink ( Gereformeerde Bond ) brengt zijn eigen ingevulde E T gedachten in de "' aarde bracht voort "" naar voren. En zo kun je nog lang voortgaan. De gedachten/invullingen lopen allen uiteen, zijn niet gelijk, wat wel te verwachten zou zijn wanneer de God-kenners, God werkelijk zouden kennen. Ik blijf herhalen dat I D en E T in wezen theologische gedachten zijn, gebaseerd op interpretatie van de Openbaring. Omdat Openbaring niet door iedere gelovige op dezelfde wijze wordt gelezen en begrepen, lopen die verschillen direct door naar de eigen specifieke invulling van I D resp E T.
Creationisme en ID zijn één pot nat. Creationisme is via de rechter afgewezen als iets dat op scholen mag onderwezen, vandaar dat men is overgegaan op een wat algemenere toon: ID, waar men hetzelfde zegt zonder er publiekelijk het etiket ''God'' op te plakken. Maar evenmin mag ID worden onderwezen op scholen en ook Michael Behe heeft uiteraard z'n rechtzaak verloren.

De reden dat religie telkens zoveel concessies doet, is omdat de wetenschap het steeds verder heeft teruggedrongen. Er is vrijwel geen serieuze wetenschapper meer die uitgaat van een aarde van 6000 jaar oud en steeds minder godsdienstigen zien het letterlijk. Er is vrijwel geen serieuze wetenschapper die het verhaaltje van Adam en Eva en de bijbelse schepping hoog wil houden, vandaar dat men door de wetenschap almaar verder in het metaforische wordt geduwd. Men kan zich nog verschuilen achter wat onopgeloste zaken, maar ook deze gaten zullen eens opgevuld worden. ID herhaalt en herhaalt en herhaalt -- en indien iets maar vaak genoeg wordt herhaald zijn er altijd lieden die erin geloven. Maar het verschuilende slachtoffertje van de wetenschap is zelf geen wetenschap en toont evenmin iets aan, maar klampt zich steeds wanhopiger vast aan issues die de wetenschap nog niet volledig helder heeft. Ook dit topic laat dit zien.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Bonjour schreef: 31 mei 2019, 12:52
Peter79 schreef: 30 mei 2019, 17:47 Behe illustreert dit met een figuur van een DNA-streng, die op 66 posities gevoelig is om onklaar te worden of te degraderen en slechts op twee posities door mutatie zijn functie beter kan vervullen.
Dat klinkt dus dat het heel onwaarschijnlijk. Maar als er massa's individuen van de soort rondlopen is het dus heel waarschijnlijk dat die 2 verbeteringen er toch komen.
Die 2 verbeteringen zijn alleen verbeteringen, als de andere 66 puntmutaties niet optreden. De snelheid waarmee genen degraderen is vele malen groter dan dat genen beter worden. Het langstlopende evolutieexperiment laat zien dat aanpassing verloopt via het disfunctioneel worden van genen. Als je schipbreuk lijdt, dan gooi je alles overboord om je overlevingskansen te verbeteren.
Peter79 schreef: 30 mei 2019, 17:47 De bacterie paste zich toen snel aan zijn infectieve levensstijl aan en verloor 150 genen die blijkbaar niet langer nodig waren in de nieuwe omgeving.
Peter79 schreef: 30 mei 2019, 17:47 Analyse van het DNA toont aan dat de pest bacterie nauw verwant is met een bodembacterie die of goedaardig zijn of slechts een milde reactie in het lichaam veroorzaken bij ingestie. Ongeveer 5000 jaar geleden kreeg de pestbacterie twee kleine DNA plasmiden (mobiele elementen) van andere bacteriën die het mogelijk maakten om in vliegen te overleven en zo op mensen te worden overgedragen op een nieuwe manier, door een beet. De bacterie paste zich toen snel aan zijn infectieve levensstijl aan en verloor 150 genen die blijkbaar niet langer nodig waren in de nieuwe omgeving. Daardoor werd hij een obligatieve bloedgedragen pathogeen. Hij kon buiten het lichaam niet meer overleven. Samen met de genen verbrandde hij een hoop evolutionaire bruggen achter zich. De aanpassing aan nieuwe omstandigheden betekent zo ook een beperking van de verdere mogelijkheden.
Hoezo beperking. De bodembacterie heeft er een hele nieuwe leefomgeving bij gekregen. En die kan ie zo effectief benutten dat ie 150 genen minder nodig heeft. Overbodige genen kosten energie. Het was misschien niet slim van de bodembacterie om pestbacterie te worden, maar bacteriën staan niet bekend om hun slimheid.
Voor de bodembacterie die pestbacterie werd, is het een doodlopende weg. Hij verkreeg zijn aanpassing door verlies van genetische informatie. Er is geen weg meer terug.
Maar er zijn vast ook genoeg verhalen te vinden dat een mutatie juist wel voordelen opleverde. Ik durf te wedden dat de genen die de mens onderscheiden van de apen echt niet uit de lucht zijn gevallen.
Behe noemt ook een voorbeeld van een sikkelbloedcel die niet gepaard gaat met bloederziekte. Het punt is ook niet dat zulke positieve genmutaties er niet zijn. Het punt is dat al wat we in de natuur zien aan evolutionaire aanpassing wijst op verlies en dat de verliesmutaties vele malen meer voorkomen en tot evolutionair voordeel op de kortere termijn leiden ten koste van de overleving op langere termijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Mart schreef: 31 mei 2019, 18:56DID herhaalt en herhaalt en herhaalt -- en indien iets maar vaak genoeg wordt herhaald zijn er altijd lieden die erin geloven. Maar het verschuilende slachtoffertje van de wetenschap is zelf geen wetenschap en toont evenmin iets aan, maar klampt zich steeds wanhopiger vast aan issues die de wetenschap nog niet volledig helder heeft. Ook dit topic laat dit zien.
Behe over herhaling:

Consider the following sentence from an article in Scientific American by a writer who was pondering the question of how people differ from other primates:

Humans have evolved a sense of self that is unparalleled in its complexity.

Contrast it with this sentence:

Humans have a sense of self that is unparalleled in its complexity.


Now what information has been lost by deleting the word "evolved"? There have been no studies demonstrating how evolutionary processes could produce a mind with a sense of self? The entire subject of what mind even is has been controversial for thousands of years, with no resolution in sight. In fact, the word "evolved" in the sentence carries no information. It's just a science-y, content-free salute to the notion that everything about living beings - pointedly the human mind- simply must have come about by the ordinary evolutionary processes that biologists study.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

peda schreef: 31 mei 2019, 16:59 Duidelijk is dat de gelovigen onderling totaal verschillend aankijken tegen de I D/ E T problematiek. Het pure naturalisme wordt unaniem afgewezen, dat zeker wel, immers God speelt bij de gelovigen de Hoofdrol, maar Hoe God de Hoofdrol invult, daarover is onderling weer grote verdeeldheid in visie. Vroege aarde creationisten, oude aarde creationisten, theistische evolutie volgers, het zijn een aantal hoofdgroepen, maar ook binnen de hoofdgroepen worden weer onderling totaal verschillende opvattingen gehuldigd.
Inktvlam wijst de gedachten van de paus ( die overigens spreekt op persoonlijke titel ) weer van de hand. De paus spreekt weer niet voor iedereen in de RK Kerk. Gijsbert vd Brink ( Gereformeerde Bond ) brengt zijn eigen ingevulde E T gedachten in de "' aarde bracht voort "" naar voren. En zo kun je nog lang voortgaan. De gedachten/invullingen lopen allen uiteen, zijn niet gelijk, wat wel te verwachten zou zijn wanneer de God-kenners, God werkelijk zouden kennen. Ik blijf herhalen dat I D en E T in wezen theologische gedachten zijn, gebaseerd op interpretatie van de Openbaring. Omdat Openbaring niet door iedere gelovige op dezelfde wijze wordt gelezen en begrepen, lopen die verschillen direct door naar de eigen specifieke invulling van I D resp E T.
Nou ik denk dat alle gelovigen vroeger dachten: 6000 jaar en alles letterlijk, totdat E.T. kwam en dan gaan ze het mixen. In de Bijbel staat nergens 6 perioden van een miljard jaar. Dan zouden de planten dood gaan als het zolang nacht was.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Tin schreef:Veel wetenschappelijke kennis is ook eigenlijk niet nodig om te zien dat ID niet te bewijzen valt.
Ik begin hier meer dan genoeg van te krijgen. Dat ronddraaien als worst in de juspan doe jij en jouw evo-vriendjes.
Ik wil nou eindelijk eens een inhoudelijke reactie horen.
Ik heb hier bewijzen geformuleerd voor ID.
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=258
Ik wil nou echt goed onderbouwd antwoorden horen. Geen zwetsverhalen meer.

– Waarom zijn de Avalon-explosie, de Cambrische explosie, de Ordovicische explosie en meer van dit soort zaken geen bewijs voor ID?
– Waarom is stasis gevolgd door plotselinge verschijning van soorten geen bewijs voor ID?
– Waarom zijn convergenties geen bewijs voor ID?
– Waarom is doelgerichtheid geen bewijs voor ID?
– Waarom is finetuning van het heelal geen bewijs voor ID? Het antropische principe met meer dan honderd ongelooflijk precies gedefinieerde constanten. Nee, niet beginnen over het multiversum, daar is geen bewijs voor.
– Waarom zijn moleculaire machientjes (zoals de biologische klok, ATP-synthase en nog meer) geen bewijs voor ID?
– Waarom zijn die gecompliceerde en nauw luisterende biochemische systemen, zoals bloedstollingssysteem, immuunsysteem, DNA-replicatie, transcriptie en translatie, enz. geen bewijs voor ID?
– Waarom is de DNA-codering en genetische informatie geen bewijs voor ID? Geen dom gezwets over natuurlijke selectie, dat is geen antwoord.

Over biomimicry:
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=1795
– Waarom zijn ontwerpen van een hoog technisch gehalte in de natuur, die op grote schaal gekopieerd worden door de mens, geen bewijs voor ID?

Ik wil het niet alleen van Tin horen, maar ook van anderen, zoals bijvoorbeeld Bonjour en Peda.
Wees niet langer de worst in de juspan !
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Vertrokken user 5 »

Inktvlam schreef: 31 mei 2019, 14:57
Anja schreef:Het klopt dat de Katholieke Kerk bij monde van de paus de eventuele evolutie insluit en niet uit. Naar mijn mening een zeer wijs besluit, want hoe exact dit fysieke lichaam ooit tot stand is gekomen, doet er voor een katholiek geheel niet toe, aangezien hij gelooft dat God geest is en dat wij ten diepste uit geest bestaan. De eventuele ontwikkelingsweg van het stoffelijke leven doet daar niets aan af. En wanneer de I D aanhanger eventueel oog in oog mocht komen te staan met ET als in Extra Terrestial - en dat is wat ik persoonlijk samen met Sitchin denk dat er gebeurd is (en Dawkins hint daar ook op) - , dan heeft die ID-aanhanger net als de ET- aanhanger een nieuw probleem, terwijl de Katholiek daar helemaal geen problemen mee heeft. Want zoals reeds gezegd doet het er voor een katholiek - en ik denk zelf trouwens ook voor veel protestanten- helemaal niet toe hoe het vlees ontstaan is.
Treurig. Dan heeft de roomse kerk erg weinig vertrouwen in God.
Misschien. Of juist meer vertrouwen in God. Mij maakt het dus nul komma nul uit dat mensen, ook gelovigen, in evolutie geloven. Zelf geloof ik niet in de reductionistisch-materialistische versie van de evolutietheorie. Ik vind persoonlijk dat Elijahu behoorlijk steekhoudende argumentatie heeft aangewezen en hard bewijs (wiskundig en de wiskunde is de enige wetenschappelijke tak die harde bewijzen leveren kan) dat er van intelligentie sprake moet zijn, en voor mij persoonlijk (kwa vragen hebben) is de zaak daarom klaar. Maar schepping en evolutie hoeven elkaar niet uit te sluiten. De natuurkundige en hoogleraar professor Cees Dekker zegt bijvoorbeeld:
Intelligent-Design (ID)
De wetenschappers die zich met de ‘intelligent-design’ gedachte verbonden voelen – meestal van christelijk-gelovige huize - staan niet geheel afwijzend tegenover de evolutieleer van Darwin, maar zien ook dingen die van daaruit onmogelijk te verklaren zijn. Zo vinden zij dat de natuur zó complex geordend is en de delen daarvan zó precies op elkaar afgestemd, dat daar een ‘design’, een ontwerp, een hoger plan, aan ten grondslag moet liggen dat intelligentie bezit.
Een levende cel bijvoorbeeld, blijkt een wonderbaarlijke miniwereld. Hij laat je duizelen van de ontelbare, tot ver in het onwaarschijnlijke op elkaar afgestemde stofjes waarin geen enkel element mag ontbreken. Een nauwkeurige beschouwing, zo de ID-wetenschappers, toont aan dat zulke systemen zich onmogelijk door de combinatie van veranderingen, aanpassingen en natuurlijke selectie hebben kunnen ontwikkelen, zelfs niet in het ontzagwekkende tijdsbestek van vier miljard jaar. De kans dat eiwitten die de basis van alle leven vormen spontaan, bij toeval, in de juiste noodzakelijke volgorde zijn geraakt en daar uiteindelijk de mens uit tevoorschijn kwam, is even groot, zo zeggen zij, als de kans dat een volkomen willekeurige reeks letters een leesbare zin geeft, namelijk: nul.

‘Je kunt heel goed de evolutietheorie bevestigen en tegelijkertijd geloven dat God de aarde geschapen heeft’, zegt professor Cees Dekker. ‘God is de schepper van het leven en de evolutie toont ons hoe hij dat gedaan heeft’.[2]
Maar ook voor hem blijven vragen als: ‘Hoe kan het dat mensen dingen kunnen die dieren niet kunnen, zoals hun eigen bestaan overdenken?’, onbeantwoord. Dekker: ‘Geen idee’. En als God de Schepper is wie heeft God dan geschapen?’ Dekker: ‘Dat gaat mij boven de pet. Maar de Bijbel zegt dat God er altijd is geweest, hij gaat tijd en ruimte te boven, want die heeft hij zelf gemaakt. Misschien dat ik het Hem eens kan vragen als ik voor Hem sta’.
Als hij ter gelegenheid van de presentatie van zijn nieuwe boek een dankwoord uitspreekt eindigt hij met de volgende woorden:

‘De verwondering over de ontzagwekkende nanowereld van biomoleculaire
systemen kan mij alleen maar brengen tot een diep ontzag voor de Schepper
die dit alles uitgedacht en gemaakt heeft. Ofwel in de drieduizend jaar oude
woorden van David, dichter en koning van Israël: ‘Mijn lichaam werd door u
geweven. Ik wil u loven omdat ik verbazend wonderbaarlijk gevormd ben.
Wonderbaar zijn uw werken en ik erken dit van ganser harte’.[3]

http://www.esoterischchristendom.nl/ind ... hristendom
Inktvlam schreef:Er is vooral de laatste jaren zoveel tegenbewijs gekomen inzake evolutie. Hoe kan die kerk nou atheïstische opvattingen naar binnen slepen in hun levensbeschouwing? Wat is de rol van God dan nog? God als knechtje van Darwin? Of een God die bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok?
Het katholiek nieuwsblad vaart een heel andere koers. Op hun site vind je genoeg anti-Darwin.
De RKK is groot en pluriform.

Wat betreft "wat is de rol van God dan nog", God is in mijn optiek eindeloos bewustzijn. Daarmee is het begonnen en daarmee eindigt het, denk ik. De logos, het bewustzijn, de Alpha en de Omega.
Inktvlam schreef:Misschien begrijp jij het? De paus hield een toespraak in 2014 en beweerde het volgende:
Ook evolutie en geloof bijten elkaar niet. God heeft de natuur volledig de vrije hand gegeven, maar is daar ook voortdurend in aanwezig. "Evolutie botst niet met de notie van schepping, want het veronderstelt de schepping van wezens die evolueren." God schiep mensen "en laat hen ontwikkelen aan de hand van interne wetten, zodat ze hun vervolmaking bereiken". Als we in Genesis over de Schepping lezen, meende de paus, "lopen we het risico om ons God voor te stellen als een tovenaar met een toverstokje, iemand die alles kan doen - dat beeld klopt niet".
https://www.trouw.nl/home/de-paus-accep ... ~a5266765/

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ergens anders lees ik dat de paus gezegd zou hebben: “Evolutie in de natuur botst niet met het creationisme. Levende wezens kunnen niet evolueren als ze niet eerst geschapen werden”. Dus eerst beweert de paus dat God allerlei wezens schiep (!) om verder te laten evolueren, maar daarna zegt hij plotseling dat scheppen gelijk staat aan een tovenaar met een toverstokje en dat dat beeld niet klopt. Totaal met elkaar in tegenspraak. Maar gelooft hij nou in geleide of ongeleide evolutie? Blijkbaar in ongeleide evolutie, want hij zegt dat God de natuur de vrije hand gegeven heeft. Maar tegelijkertijd is God ook weer daarin voortdurend aanwezig. Als toeschouwer? Totale verwarring. Die man heeft zelf geen idee. Het is een belachelijke poging om twee onverenigbare zienswijzen te willen verenigen.
Die ene zin over die tovenaar had hij niet moeten zeggen. Helemaal fout, vind ook ik. Maar zonder die ene zin kan het prima en zo houdt hij in elk geval de brug naar een geestelijke overdenking open voor die atheisten die geen reductionisten en materialisten zijn.
Inktvlam schreef:
Anja schreef:Jozef Rulof denkt dat alle mensen ooit verschillende soorten dieren waren en dat ook de ziel daaruit geëvolueerd is tot mens. Zelfs dat sluit ik niet uit. Maar maakt het uit, Inktvlam? Voor mij niet.
Bij Lorber vind je ook zoiets. Je hebt zielen van “boven” en zielen van “beneden”. Als ik mij goed herinner, zijn de zielen van boven de engelen die God trouw gebleven zijn bij de val van Lucifer. De zielen van beneden moeten een lange weg afleggen door het mineralen- en planten- en dierenrijk tot de mens d.w.z. meerdere dierenzielen worden samengevoegd tot de ziel van de mens. Onderweg worden die zielen steeds meer gezuiverd. Dat is al heel oude kennis. De Perzische mysticus Rumi wist dat al: “Ik stierf als mineraal en werd een plant. Ik stierf als plant en werd een dier. Ik stierf ook als dier om mens te worden. Waarom zou ik bang zijn voor de dood, als ik er nooit iets door verloor, doch enkel erdoor won?”
Dat is geen oude kennis maar oude filosofie natuurlijk. Als je God opvat als eindeloos bewustzijn, dan zou die filosofie best kunnen kloppen. Ik weet het niet. Ik sluit het niet uit maar weten doe ik het niet.

Maar waarom kan voor jou de filosofie van Rumi en Lorber dan wel samengaan met geloof in God maar evolutie niet? Als je eerst een steen bent geweest en daarna een plant en een dier en vervolgens mens, dan is dat toch net zo goed een onnodige omweg en een beperking van God? Waarom niet meteen als mens op de wereld gekomen? Daar geldt dan toch hetzelfde voor als voor de evolutietheorie? Als je eerst een mineraal was en toen plant, toen dier en toen mens, dan is het toch bewustzijn geweest die die hoedanigheden (steen, plant) en lichamen (dier, mens) vormde? Daar past evolutie dan als voertuig toch prima bij?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Weer een losse flodder ...
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Het geeft duidelijk de bottleneck weer.....
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Inktvlam schreef: 31 mei 2019, 20:56
Tin schreef:Veel wetenschappelijke kennis is ook eigenlijk niet nodig om te zien dat ID niet te bewijzen valt.
Ik begin hier meer dan genoeg van te krijgen. Dat ronddraaien als worst in de juspan doe jij en jouw evo-vriendjes.
Ik wil nou eindelijk eens een inhoudelijke reactie horen.
Ik heb hier bewijzen geformuleerd voor ID.
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=258
Ik wil nou echt goed onderbouwd antwoorden horen. Geen zwetsverhalen meer.

– Waarom zijn de Avalon-explosie, de Cambrische explosie, de Ordovicische explosie en meer van dit soort zaken geen bewijs voor ID?
Omdat je m.i. onderscheid moet maken tussen bewijs en overeenstemming hebben. Deze explosies stemmen wellicht overeen met ID (maar waar kan ik vinden hoe ID heeft geformuleerd dat dit soort explosies er moeten zijn), maar bewijzen niet dat dit een gevolg is van ontwerp. Ontwerp is een gek ding. Elke theorie van de werkelijkheid zou je een ontwerp kunnen noemen, aangezien de mensen een logisch samenhangend verhaal bedenken om de werkelijkheid te kunnen vatten. Hoe kan je nou het ontwerp dat je verstand automatisch tot stand brengt scheiden van een objectief aanwezig ontwerp? Als je ergens een ontwerp ontwaart, is dit dan niet gewon het werk van je hersens? Dat lijkt op een cirkelredenering.
– Waarom is stasis gevolgd door plotselinge verschijning van soorten geen bewijs voor ID?
Wat is dan het mechanisme van ontwerp? Hoe kunnen er bij ontwerp soorten ontstaan, als die niet volgens het Darwiniaanse mechanisme ontstaan?
– Waarom zijn convergenties geen bewijs voor ID?
hoe luidt dan de te testen voorspelling van ID ten aanzien van convergenties?
– Waarom is doelgerichtheid geen bewijs voor ID?
het is wel in overeenstemming met ID, maar niet onderscheidend ten opzichte van het Darwinisme. Het Darwinisme neemt aan dat de doelgerichtheid niet met een bedoeling te maken heeft, maar een geselecteerde succesvolle manier
– Waarom is finetuning van het heelal geen bewijs voor ID? Het antropische principe met meer dan honderd ongelooflijk precies gedefinieerde constanten. Nee, niet beginnen over het multiversum, daar is geen bewijs voor.
Wat isID's voorspelling ten aanzien van het heelal? Hoe zou het heelal eruit zien als het niet ontworpen was?
– Waarom zijn moleculaire machientjes (zoals de biologische klok, ATP-synthase en nog meer) geen bewijs voor ID?
– Waarom zijn die gecompliceerde en nauw luisterende biochemische systemen, zoals bloedstollingssysteem, immuunsysteem, DNA-replicatie, transcriptie en translatie, enz. geen bewijs voor ID?
– Waarom is de DNA-codering en genetische informatie geen bewijs voor ID? Geen dom gezwets over natuurlijke selectie, dat is geen antwoord.
hoe zou je dit in een test kunnen bewijzen?
Over biomimicry:
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=1795
– Waarom zijn ontwerpen van een hoog technisch gehalte in de natuur, die op grote schaal gekopieerd worden door de mens, geen bewijs voor ID?

Ik wil het niet alleen van Tin horen, maar ook van anderen, zoals bijvoorbeeld Bonjour en Peda.
Wees niet langer de worst in de juspan !
Omdat ID onvoldoende ver is uitgewerkt om te kunnen testen of iets ontwerp is of niet. Behe en anderen doen daar wel voorstellen voor, maar wat is de implicatie als ik het woord ontwerp vervang door het woord organisatie? Wat bewijs je als iets georganiseerd is? Iedereen zal toch beamen dat organisatie een eigenschap van leven is. De vraag is nu juist hoe die organisatie tot stand komt.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Peter79 schreef: 31 mei 2019, 21:21
Weer een losse flodder ...
Ik vind het best een redelijk goede samenvatting van het issue. Daarbij moet toegegeven worden dat ikzelf geen expert ben en graag wat meer zou willen weten van biologie om in te kunnen gaan op claims die hier gedaan worden. Peter, weet jij wellicht een goede wetenschappelijke site die wat dieper ingaat op paleontologie en genetica aangaande evolutie, maar zonder meteen onbegrijpelijk te worden voor een leek als ik?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Piebe Paulusma »

Dit gebeurt bij wetenschappers ook, dat is al meerdere keren aangetoond.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 01 jun 2019, 00:40
Dit gebeurt bij wetenschappers ook, dat is al meerdere keren aangetoond.

Dat is de menselijke factor. De mens gaat de feiten verder interpreteren al naar gelang de persoonlijke basis overtuiging en komt vervolgens uit op de basis overtuiging. De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak. Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten. De hele discussie, ook tussen de experts onderling, blijft hangen op het verschillend waarderen van de wetenschappelijke bevindingen ( feiten ) . Zo is mijn persoonlijke weging dat ik T E dichter zie staan bij het feitenmateriaal verkregen uit het wetenschappelijk onderzoek als het jonge/oude aarde creationisme. De ""E "" in T E betekent dat Evolutie ten minste wordt geaccepteerd. Alleen blijft de grote handicap van T E de Rol van God, die tot op heden niet empirisch te toetsen valt ( falsificatie ). Daarom ook wordt T E mondiaal als verlengstuk van de theologie gezien en niet als Hoofdstuk binnen de E T. ( Jip en Janneke taal )
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 01 jun 2019, 10:28
Piebe Paulusma schreef: 01 jun 2019, 00:40
Dit gebeurt bij wetenschappers ook, dat is al meerdere keren aangetoond.

Dat is de menselijke factor. De mens gaat de feiten verder interpreteren al naar gelang de persoonlijke basis overtuiging en komt vervolgens uit op de basis overtuiging. De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak. Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten. De hele discussie, ook tussen de experts onderling, blijft hangen op het verschillend waarderen van de wetenschappelijke bevindingen ( feiten ) . Zo is mijn persoonlijke weging dat ik T E dichter zie staan bij het feitenmateriaal verkregen uit het wetenschappelijk onderzoek als het jonge/oude aarde creationisme. De ""E "" in T E betekent dat Evolutie ten minste wordt geaccepteerd. Alleen blijft de grote handicap van T E de Rol van God, die tot op heden niet empirisch te toetsen valt ( falsificatie ). Daarom ook wordt T E mondiaal als verlengstuk van de theologie gezien en niet als Hoofdstuk binnen de E T. ( Jip en Janneke taal )
De meeste mensen hopen op iets beters dan deze boze wereld en daar zoeken ze de 'feiten' bij. Dit zijn meestal degenen die zelf nauwelijks kwaad hebben meegemaakt maar dat terzijde.

Ik ben geen evangelist, maar de preterist verwacht niets en is tevreden met wat hij heeft. De joodse, islamitische en christelijke stromingen die dat ook kunnen zeggen zijn op een hand te tellen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

peda schreef: 01 jun 2019, 10:28 De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak.
Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten.
Precies....en dat is ook de meest integere, neutrale en wetenschappelijke weg.
Niet eerst de Bijbel erbij pakken als conclusie of feit...en vanuit daar gaan onderzoeken...of het daarmee overeenstemt
Dat is pseudowetenschap...m.a.w. creationisme, waaronder ook ID en TE vallen..als verpakt creationisme
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 01 jun 2019, 10:38
peda schreef: 01 jun 2019, 10:28 De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak.
Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten.
Precies....en dat is ook de meest integere, neutrale en wetenschappelijke weg.
Niet eerst de Bijbel erbij pakken als conclusie of feit...en vanuit daar gaan onderzoeken...
Dat is pseudowetenschap...m.a.w. creationisme, waaronder ook ID en TE vallen..als verpakt creationisme
Zo eenvoudig ligt het helaas niet, evenmin als dat alle christenen wonen in Urk of de biblebelt zijn we ook niet allemaal wetenschappers. Peter79 is bioloog, maar is hij dan automatisch pseudobioloog omdat hij christen is. :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Storm »

callista schreef: 01 jun 2019, 10:38
peda schreef: 01 jun 2019, 10:28 De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak.
Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten.
Precies....en dat is ook de meest integere, neutrale en wetenschappelijke weg.
Niet eerst de Bijbel erbij pakken als conclusie of feit...en vanuit daar gaan onderzoeken...of het daarmee overeenstemt
Dat is pseudowetenschap...m.a.w. creationisme, waaronder ook ID en TE vallen..als verpakt creationisme
@callista,
Met je eens!
Het lijkt me niet juist dat vanuit de Bijbel gelezen wordt om het geheel kloppend te maken, het is een geloofsboek.
Maar ook wbt de evolutietheorie lijkt nog niet alles klip en klaar te zijn.
Maar m.i kun je gelovig zijn en toch de evolutietheorie aanhangen zoals Cees Dekker en ook Peter79, je moet dan waarschijnlijk wel één en ander bijstellen. Ooit op Freethinker daar een discussie over gehad het n.a.v van een filmpje waar Cees uitlegde hoe hij gelovig en bioloog zijn met elkaar kon verenigen. Zal het eens opzoeken, misschien wel interessant. Of liever geen filmpjes hier @Christiaan.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Storm schreef: 01 jun 2019, 11:15
callista schreef: 01 jun 2019, 10:38
peda schreef: 01 jun 2019, 10:28 De wetenschap zelf doet geen enkele levensbeschouwelijke of godsdienstige uitspraak.
Het is altijd de mens die persoonlijke conclusies verbindt aan de feiten.
Precies....en dat is ook de meest integere, neutrale en wetenschappelijke weg.
Niet eerst de Bijbel erbij pakken als conclusie of feit...en vanuit daar gaan onderzoeken...of het daarmee overeenstemt
Dat is pseudowetenschap...m.a.w. creationisme, waaronder ook ID en TE vallen..als verpakt creationisme
@callista,
Met je eens!
Het lijkt me niet juist dat vanuit de Bijbel gelezen wordt om het geheel kloppend te maken, het is een geloofsboek.
Maar ook wbt de evolutietheorie lijkt nog niet alles klip en klaar te zijn.
Maar m.i kun je gelovig zijn en toch de evolutietheorie aanhangen zoals Cees Dekker en ook Peter79, je moet dan waarschijnlijk wel één en ander bijstellen. Ooit op Freethinker daar een discussie over gehad het n.a.v van een filmpje waar Cees uitlegde hoe hij gelovig en bioloog zijn met elkaar kon verenigen. Zal het eens opzoeken, misschien wel interessant. Of liever geen filmpjes hier @Christiaan.
Inderdaad zijn er ook deskundigen van naam, die de wetenschappelijke bevindingen volgen, maar toch de eindoplossing niet overlaten aan het naturalistisch monisme. Betekent dat dan een anders aankijken tegen God en de bijbel of lukt het met behoud van de oude dogmatische voorstellingen ( zondeval, gebrokenheid, Verlosser etc ). De paus ( een orthodoxe gelovige ) lukt het kennelijk wel, Cees Dekker ( met minder dogmatiek in mijn optiek ) eveneens, en G vd Brink ( Geref Bond ) met behoud van de basis dogmatiek ook. Het behoeft geen betoog dat hun visies niet onomstreden zijn. G vd Brink bijvoorbeeld moest van twee kanten forse kritiek incasseren. De gelovigen bestreden hem omdat zijn visie in letterlijke zin afweek van het bijbel verhaal, de naturalisten betwistten weer zijn kijk op God. Dan zijn er ook de modernisten met een sterk aangepaste visie op God en Bijbel. Het is een zeer omstreden gebied, maar in mijn ogen uiterst interessant althans wanneer discussie deelnemers in staat zijn hun '' gevoelens "" niet te zeer het voortouw te laten nemen. :flower1:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

De termen zondigheid, gebrokenheid [en ook erfzonde b.v.] en Verlosser horen hier niet thuis...m.a.w. die spelen hier althans geen rol.
Dat zijn dogma's namelijk.

Maar goed...zo probeert men steeds weer nieuwe wegen te vinden om die God [ waarschijnlijk die van de Bijbel of uit eindelijk via omwegen] erin te houden of erin te proppen [in de gaten]....zoals b.v. C.Dekker [ID>>TE] en G.v.d. Brink...terwijl daar dan tevens het probleem opdoemt om die God weer te bewijzen....
En die kritiek vind ik dan ook terecht...

En daarover zijn ook al weer de nodige discussies gevoerd.....want dat is nog niemand gelukt...
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Peter79 schreef: 31 mei 2019, 21:21 Weer een losse flodder ...
Dit is wel precies hoe het RATE project is opgezet. Wat kunnen we doen om op 6000 jaar uit te komen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Bonjour schreef: 01 jun 2019, 16:25
Peter79 schreef: 31 mei 2019, 21:21 Weer een losse flodder ...
Dit is wel precies hoe het RATE project is opgezet. Wat kunnen we doen om op 6000 jaar uit te komen.
Wat heeft RATE met ID te maken?
OK, je wil gewoon ping pongen; ID is verkapt creationisme, de topic start is een retorische vraag.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Mart schreef: 31 mei 2019, 23:01
Peter79 schreef: 31 mei 2019, 21:21
Weer een losse flodder ...
Ik vind het best een redelijk goede samenvatting van het issue. Daarbij moet toegegeven worden dat ikzelf geen expert ben en graag wat meer zou willen weten van biologie om in te kunnen gaan op claims die hier gedaan worden. Peter, weet jij wellicht een goede wetenschappelijke site die wat dieper ingaat op paleontologie en genetica aangaande evolutie, maar zonder meteen onbegrijpelijk te worden voor een leek als ik?
Het is een redelijk goede samenvatting van de inbreng en vooringenomenheid van sommigen hier. Op de website van Marc Verhoeven staat precies de omgekeerde versie van de cartoon (het verschil tussen wetenschap en Darwinisme). Had je die ook een redelijk goede samenvatting gevonden?

Of geeft de cartoon niet de kokervisie aan beide zijden weer en is de dosis zelfspot van de cartoonist minimaal. Ik vat het plaatsen ervan op als stemmingmakerij, de zoveelste manier om mensen met wie je het inhoudelijk oneens bent te diskwalificeren. Doe dat toch op een forum met mensen die gelijk denken over dit onderwerp en graag samen lachen om de gekkies die er anders over denken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs