Gebod, zonde, zondaar, (laatste) oordeel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderator: Messenger
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door! In dit subforum geldt een strikt moderatiebeleid.
Wie zich niet aan de bedoeling van het subforum houdt, mag hier niet meer posten.

Moderator: Messenger
peda
Man/Vrouw: M

Re: Gebod, zonde, zondaar, (laatste) oordeel

Bericht door peda » 20 aug 2019, 12:40

Callista, jij bent net als ik, op dit moment althans, niet goed bezig zo begrijp ik Kr. via Zolderworm. Zonder ratio denken leef ik niet en ratio denken afschaffen wil ik ook niet, ook niet in de toekomst. Theologie en wetenschap bedrijven is volgens mij ratio denkwerk en daar voel ik mij wel bij, dus dat inleveren om een wereld te ervaren die ten diepste niet de mijne is, dat laat ik maar. De illusie-wereld biedt mij nog genoeg uitdagingen. :lol:

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 20 aug 2019, 12:51

peda schreef:
20 aug 2019, 12:40
Callista, jij bent net als ik, op dit moment althans, niet goed bezig zo begrijp ik Kr. via Zolderworm. Zonder ratio denken leef ik niet en ratio denken afschaffen wil ik ook niet, ook niet in de toekomst. Theologie en wetenschap bedrijven is volgens mij ratio denkwerk en daar voel ik mij wel bij, dus dat inleveren om een wereld te ervaren die ten diepste niet de mijne is, dat laat ik maar. De illusie-wereld biedt mij nog genoeg uitdagingen. :lol:
Ik wil het eigenlijk juist wel ervaren.....vaak geprobeerd trouwens maar dan werd ik wat....uuhh..verdwaasd of apart
om het maar eens zo uit te drukken.
Dan zei mijn man.....hier....verf en doek....schilderen jij....nou dat hielp wel..
Of in de tuin gaan spitten tot bloedens toe….dan
wordt je denken wel uitgeschakeld..
Maar soms zit je op slot dat is the bottleneck...
Geeft inderdaad ruimte...het geeft een orgastische gevoel..a.h.w.

Maar toch jammer dat wij niet goed bezig zijn... :cry:
Ik hoop toch nog wat bij te leren...

Mart

Bericht door Mart » 20 aug 2019, 13:05

peda schreef:
20 aug 2019, 12:40
Zonder ratio denken leef ik niet en ratio denken afschaffen wil ik ook niet, ook niet in de toekomst.
K had een zeer verstandelijke benadering en was een uitermate rationeel mens. Hij hanteerde ratio om aan te tonen dat conditionering en de doorlopende ambitie iets te bereiken het dualistische obstakel vormt tot de feitelijke eenheid van jou en het andere. Het bestaan is één totaliteit, we zijn geen buitenstaanders. Echter, de rest is waar het om gaat; dat is aan onszelf en filosofie zal je hierbij niet verder helpen.
callista schreef:
20 aug 2019, 12:01
Dat klinkt mij goed in de oren. Dat is dan toch een uitnodiging om zelf door te denken over hetgeen hij zegt?
Klopt. Het leven is nou eenmaal een uitdaging die men gedwongen is aan te gaan en K heeft z'n hele leven besteed hartstochtelijk duidelijk te maken hoezeer het de moeite waard is - ''kijk naar de vogels'', ''hoor de wind'', ''observeer'', ''luister'' -, maar we zijn ambitieus en spelen liever veilig langs de kantlijn, simplistisch stoeiend met filosofie, concepten, religie, ideologie, met het verleden en de toekomst in ons hoofd en gretig naar meer.
Of heb ik dat mis?
Bij K heeft men het per definitie mis als men denkt het te begrijpen.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 20 aug 2019, 16:11

Mart, het lijkt mij uiterst boeiend en dat meen ik oprecht wanneer jij, Zolder en Tin eens onderling in gesprek zouden willen gaan over Kr. De verschillende bijdragen lezende bespeur ik niet veel van overeenstemming in visie, maar dat zou aan mij kunnen liggen. Misschien een topic openen en dan hopen op goede respons. Zelf zal mijn bijdrage beperkt blijven tot het stellen van een vraag wanneer mij iets niet duidelijk is.

Mart

Bericht door Mart » 20 aug 2019, 16:30

peda schreef:
20 aug 2019, 16:11
Mart, het lijkt mij uiterst boeiend en dat meen ik oprecht wanneer jij, Zolder en Tin eens onderling in gesprek zouden willen gaan over Kr. De verschillende bijdragen lezende bespeur ik niet veel van overeenstemming in visie, maar dat zou aan mij kunnen liggen.
Ik vermoed het.
Misschien een topic openen en dan hopen op goede respons. Zelf zal mijn bijdrage beperkt blijven tot het stellen van een vraag wanneer mij iets niet duidelijk is.
Ga je gang. Ik zal daar zeker aan deelnemen.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 20 aug 2019, 16:38

Mart schreef:
20 aug 2019, 16:30
peda schreef:
20 aug 2019, 16:11
Mart, het lijkt mij uiterst boeiend en dat meen ik oprecht wanneer jij, Zolder en Tin eens onderling in gesprek zouden willen gaan over Kr. De verschillende bijdragen lezende bespeur ik niet veel van overeenstemming in visie, maar dat zou aan mij kunnen liggen.
Ik vermoed het.
Misschien een topic openen en dan hopen op goede respons. Zelf zal mijn bijdrage beperkt blijven tot het stellen van een vraag wanneer mij iets niet duidelijk is.
Ga je gang. Ik zal daar zeker aan deelnemen.
Ik zou het wel willen, maar weet niet hoe het functioneert. Daarom gebruik ik altijd de kundigheden van anderen. :lol:

Mart

Bericht door Mart » 20 aug 2019, 16:42

peda schreef:
20 aug 2019, 16:38
Ik zou het wel willen, maar weet niet hoe het functioneert. Daarom gebruik ik altijd de kundigheden van anderen. :lol:
Levensbeschouwing --> Nieuw onderwerp (vul in waarover je het wilt hebben) --> Verstuur.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 20 aug 2019, 16:54

Mart schreef:
20 aug 2019, 16:42
peda schreef:
20 aug 2019, 16:38
Levensbeschouwing --> Nieuw onderwerp (vul in waarover je het wilt hebben) --> Verstuur.
Dank Mart, inmiddels de instructie opgevolgd. Nu het topic tot leven brengen. Wie durft. :!: :!:

Plaats reactie