Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

peda schreef: 12 apr 2020, 13:29 Via welke politieke partijen wil je dit op grote schaal gaan praktiseren. Bij mijn weten ken ik geen grote partijen die dit in het vaandel dragen en wil je wat bereiken, is breed gedragen politieke moed noodzakelijk. Wanneer een landje het alleen wil proberen, staat dat land als in mijn eerdere voorbeeld een Soedan in zijn uppie. Grote teleurstelling voorgeprogrammeerd.
Gandhi en Martin Luther King waren geen politici toen ze hun revolutie startten. Gewoon met elkaar de rijken aanpakken, zorgen dat iedereen op een waardige manier eten, drinken, onderdak en de meest urgente zaken heeft en stellen rechtvaardige wetten in. Of de donut economie, maar die duurt relatief lang.
Laatst gewijzigd door Mart op 12 apr 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20629
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 12 apr 2020, 13:34
peda schreef: 12 apr 2020, 13:29
Mart schreef: 12 apr 2020, 13:18 Het enige idee dat ik hier heb gezien dat op zeer korte termijn kan werken, is het model van de Franse revolutie: we pakken de rijken aan (maar in dit geval zonder hen te doden), zorgen dat iedereen op een waardige manier eten, drinken, onderdak en de meest urgente zaken heeft en stellen rechtvaardige wetten in. Een tweede idee - donut economie - lijkt me eveneens realiseerbaar, maar duurt relatief lang.
Via welke politieke partijen wil je dit op grote schaal gaan praktiseren. Bij mijn weten ken ik geen grote partijen die dit in het vaandel dragen en wil je wat bereiken, is breed gedragen politieke moed noodzakelijk. Wanneer een landje het alleen wil proberen, staat dat land als in mijn eerdere voorbeeld een Soedan in zijn uppie. Grote teleurstelling voorgeprogrammeerd.
Het dient op globaal niveau gedaan te worden.
Daarvoor zal de spiritualiteit moeten veranderen waarna de politiek ook kan veranderen.

De gedachte van Wij zijn Een alsmede de Gulden Regel is een begin.
Verandering van spiritualiteit op mondiaal niveau is een zaak van zeer lange adem, als het er ooit van komt.
Mart wil oplossingen op korte termijn en dan kom je niet voorbij aan de bestaande politieke partijen. Wie, oh Wie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10109
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 12 apr 2020, 13:40 Verandering van spiritualiteit op mondiaal niveau is een zaak van zeer lange adem, als het er ooit van komt.
Mart wil oplossingen op korte termijn en dan kom je niet voorbij aan de bestaande politieke partijen. Wie, oh Wie.
Ik denk dat de huidige Coronacrisis, die nog lang zal voortduren, ons dwingt om tot een ander spiritueel inzicht te komen. De politiek zal daar op moeten inhaken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 12 apr 2020, 13:34 Daarvoor zal de spiritualiteit moeten veranderen waarna de politiek ook kan veranderen.

De gedachte van Wij zijn Een alsmede de Gulden Regel is een begin.
Als we op een ander bewustzijnsniveau gaan leven en beseffen dat we dat werkelijk zijn, dan zal de gewenste verandering plaatsvinden.
Als "wij zijn een" begint door te dringen volgt de Gulden Regel vanzelf.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

HJW schreef: 12 apr 2020, 13:57
Messenger schreef: 12 apr 2020, 13:34 Daarvoor zal de spiritualiteit moeten veranderen waarna de politiek ook kan veranderen.

De gedachte van Wij zijn Een alsmede de Gulden Regel is een begin.
Als we op een ander bewustzijnsniveau gaan leven en beseffen dat we dat werkelijk zijn, dan zal de gewenste verandering plaatsvinden.
Als "wij zijn een" begint door te dringen volgt de Gulden Regel vanzelf.
Daar kunnen we niet op wachten. We moeten de hyperrijken en de absurde ongelijke verdeeldheid aanpakken. Samen en geweldloos. Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn uitstekende praktijk-voorbeelden. Ook de donut economie kan overigens helpen bij een nieuw bewustzijn.
Laatst gewijzigd door Mart op 12 apr 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

HJW

Ik wil niet pessimistische doen, maar zover zal het nooit komen volgens mij.
Nu heerst er liefdevol aandacht voor de ouderen etc....zingen, bloemen geven...
Maar ik vermoed dat wanneer de crisis voorbij is men weer terugkeert naar het aloude stramien...

En misschien wel eerder als het te lang duurt.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door HJW »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:09 HJW

Ik wil niet pessimistische doen, maar zover zal het nooit komen volgens mij.
Nu heerst er liefdevol aandacht voor de ouderen etc....zingen, bloemen geven...
Maar ik vermoed dat wanneer de crisis voorbij is men weer terugkeert naar het aloude stramien...

En misschien wel eerder als het te lang duurt.
Het moment zal er een keer komen denk ik. Hoe lang het duurt......tja, geen idee.
Voorlopig zal het wel voortmodderen blijven.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door HJW »

Mart schreef: 12 apr 2020, 14:07 Daar kunnen we niet op wachten. We moeten de hyperrijken en de absurde ongelijke verdeeldheid aanpakken. Samen en geweldloos. Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn uitstekende praktijk-voorbeelden. Ook de donut economie kan overigens helpen bij een nieuw bewustzijn.
Van mij mag je je gang gaan. Geen probleem. Ik zie echter grotere problemen dan deze verdeling.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

HJW schreef: 12 apr 2020, 14:13
Mart schreef: 12 apr 2020, 14:07 Daar kunnen we niet op wachten. We moeten de hyperrijken en de absurde ongelijke verdeeldheid aanpakken. Samen en geweldloos. Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn uitstekende praktijk-voorbeelden. Ook de donut economie kan overigens helpen bij een nieuw bewustzijn.
Van mij mag je je gang gaan. Geen probleem. Ik zie echter grotere problemen dan deze verdeling.
Zoiets zullen we alleen samen kunnen doen. Het India tijdens Gandhi, de VS tijdens Martin Luther King en het Zuid Afrika tijdens Mandela hebben laten zien dat het kan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit moeten doen in mijn optiek...
Of daar drastisch het roer omgooien......een hele klus.....misschien wel onrealiseerbaar.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 12 apr 2020, 12:54
De geldpers kan zeker soelaas bieden.

De centrale bank van de VS doet dit ook. De begrotingstekorten zijn gigantisch en onuitsprekelijk. Vanwege Corona weer een biljoen dollars erbij meende ik te horen. De biljetten worden niet voorzien van een stel nullen erbij (zoals in Duitsland en Zimbabwe o.a. gedaan werd), de hele wereld accepteert dat gewoon. De belangen om het sprookje van de US-dollar in stand te houden zijn te groot voor de wereld om het te gaan doorprikken.

Zelf zie ik het liefst dat de armere landen ook kunnen profiteren van een basisinkomen per burger.
De basisvoorwaarden voor een bestaan op de wereld (onderdak, voeding en zorg) zijn dan gegarandeerd en verder inkomen kan dan ook verdiend worden. Het leven kan dan voor iedereen leuk worden.

Zoals nu vanwege Corona de contracten tussen modehuizen en producenten in bijvoorbeeld India eenzijdig worden opgezegd met gevolg dat de arme arbeiders zullen omkomen van de honger is onbestaanbaar.


Wat we bij de dollar zien is dat de VS een "gratis geld pers" hebben omdat overal ter wereld men de dollar als reserve wil hebben.
In print of virtueel, dat maakt niet uit. Wat we tevens in de VS zien is dat die gratis-geld-machine ten gunste komt aan de rijken.
Als we ergens rijken kunnen beroven is het dáár! Obscure regimes in Afrika en elders hebben onbekende hoeveelheden dollars.
En dat gebeurd omdat iedereen denkt dat de VS niet om kan vallen. En wie was ook al weer de oorzaak van de krediet crisis?

Uiteraard zou het mooi zijn als arme landen ook een basisinkomen krijgen. Het hoeft niet zo te zijn dat arme Afrikanen hier naar toe komen om in Italië tomaten te plukken voor een habbekrats. Maar in arme landen zien we vaak het waterbed effect. Geef een Afrikaan een basisinkomen en de lokale dictator zorgt wel dat hij dat geld binnen harkt.

Ik geloof niet zo in de maakbare wereld (ideologie). Ik zie alleen een omslagpunt door de corona crisis en als we in Europa armoede kunnen verminderen en voorkomen dan zouden we al een hele stap maken.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit doen in mijn optiek...
Ik vrees dat ik je hier niet snap. Wat hebben de abrahamitische religies er mee te maken? Martin Luther was notabene zelf een dominee en veel Amerikanen tijdens Martin Luther King waren diepgelovige christenen. Ook Mandela was een christen, net zoals veel Zuid Afrikanen in die tijd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

Mart schreef: 12 apr 2020, 14:28
callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit doen in mijn optiek...
Ik vrees dat ik je hier niet snap. Wat hebben de abrahamitische religies er mee te maken? Martin Luther was notabene zelf een dominee en veel Amerikanen tijdens Martin Luther King waren diepgelovige christenen. Ook Mandela was een christen, net zoals veel Zuid Afrikanen in die tijd.
Dan kan ik wellicht wat voorbarig zijn.
Ik was tevens ook in de war met Maarten Luther... :oops:
Ik zie dat toch als uitzonderingen...sterke charismatische figuren....waarvoor diep respect.
Wat is daar nu nog van te merken?
Wie staan er n u op?

En wat zeggen diep gelovige christelijke Amerikanen nu eigenlijk. velen daarvan staan ook achter het Nashville Manifest o.a.
Laatst gewijzigd door callista op 12 apr 2020, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit moeten doen in mijn optiek...
Of daar drastisch het roer omgooien......een hele klus.....misschien wel onrealiseerbaar.
Je laat HJW in de kou staan met zijn Als "wij zijn een" begint .

Jij sluit de abrahamistische religies uit. Religieuzen sluiten weer anderen uit.
Zo doet iedereen elkaar de deur uit en blijf ik in mijn eentje over.....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

hopper schreef: 12 apr 2020, 14:42
callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit moeten doen in mijn optiek...
Of daar drastisch het roer omgooien......een hele klus.....misschien wel onrealiseerbaar.
Je laat HJW in de kou staan met zijn Als "wij zijn een" begint .

Jij sluit de abrahamistische religies uit. Religieuzen sluiten weer anderen uit.
Zo doet iedereen elkaar de deur uit en blijf ik in mijn eentje over.....
Er zijn daar al veel te veel stromingen die het onderling al niet eens kunnen worden en elkaar de tent uitvechten.
Zelfs in Nederland...
Kijk ook maar eens naar het Midden-Oosten.
Men gunt elkaar het licht in de ogen niet...
Ik zie voorlopig geen eenheid...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:42
Mart schreef: 12 apr 2020, 14:28
callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit doen in mijn optiek...
Ik vrees dat ik je hier niet snap. Wat hebben de abrahamitische religies er mee te maken? Martin Luther was notabene zelf een dominee en veel Amerikanen tijdens Martin Luther King waren diepgelovige christenen. Ook Mandela was een christen, net zoals veel Zuid Afrikanen in die tijd.
Dan kan ik wellicht wat voorbarig zijn.
Ik was tevens ook in de war met Maarten Luther... :oops:
Ik zie dat toch als uitzonderingen...sterke charismatische figuren....waarvoor diep respect.
Wat is daar nu nog van te merken?
Wie staan er n u op?

En wat zeggen diep gelovige christelijke Amerikanen nu eigenlijk. velen daarvan staan ook achter het Nashville Manifest o.a.
Als de nood te hoog wordt, zal er verzet komen en staat er vrijwel altijd iemand op. De vraag is voornamelijk of het iemand als Gandhi, Martin Luther King of Mandela zal zijn, of iemand als Lenin, Hitler of Mao.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:45

Er zijn daar al veel te veel stromingen die het onderling al niet eens kunnen worden en elkaar de tent uitvechten.
Zelfs in Nederland...
Kijk ook maar eens naar het Midden-Oosten.
Men gunt elkaar het licht in de ogen niet...
Ik zie voorlopig geen eenheid...
Dat ben ik met je eens. Eenheid op basis van ideeën werkt aantoonbaar niet. Daarom hou ik me eigenlijk ook niet bezig met ideologie.
Vergeef mij dus mijn oprispingen eerder op de dag.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

hopper schreef: 12 apr 2020, 15:01
callista schreef: 12 apr 2020, 14:45

Er zijn daar al veel te veel stromingen die het onderling al niet eens kunnen worden en elkaar de tent uitvechten.
Zelfs in Nederland...
Kijk ook maar eens naar het Midden-Oosten.
Men gunt elkaar het licht in de ogen niet...
Ik zie voorlopig geen eenheid...
Dat ben ik met je eens. Eenheid op basis van ideeën werkt aantoonbaar niet. Daarom hou ik me eigenlijk ook niet bezig met ideologie.
Vergeef mij dus mijn oprispingen eerder op de dag.
Hoge nood smeedt mensen samen. Hindoes, sikhs en moslims tegen het relatief kleine groepje Engelsen in India, de enorme verscheidenheid aan ethnische groepen in Zuid Afrika tegen de appartheid en overheersing van de blanken, de boeren en burgerij in Frankrijk tegen de macht van de adel en geestelijkheid, de geallieerde mogendheden tegen de Duitsers, etc.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20629
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Ook het hindoeistische geloof in India gaat ten diepste uit van ongelijkheid tussen de mensen. De paria die in het huidige leven boete doet voor in eerdere levens gedaan onrecht versus de brahmaan die dank eerder gedane goede werken in het huidige leven zich op een bevoorrechte positie beweegt. Rijk en arm en dat moet zo blijven. Niet alleen de Abrahamitische cultuur weet er mee om te gaan. De "'oude"' medicijnman, verbinder tussen beneden en boven, derhalve een bevoorrecht iemand, wist ook zijn privilegies binnen familie verband door te geven. De Levieten c.s. , je treft ze overal aan en niet alleen bij de Abrahamieten. Tegenwoordig zijn het de allerrijksten, maar bestaan hebben zij altijd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

peda schreef: 12 apr 2020, 15:19 Ook het hindoeistische geloof in India gaat ten diepste uit van ongelijkheid tussen de mensen. De paria die in het huidige leven boete doet voor in eerdere levens gedaan onrecht versus de brahmaan die dank eerder gedane goede werken in het huidige leven zich op een bevoorrechte positie beweegt. Rijk en arm en dat moet zo blijven.
De Engelse bezetter was daar het nijpende probleem dat mensen samenbond en alle groepen - arm, rijk, hindoe, sikh en moslim - verzamelden zich om de Engelse bezetter eruit te trappen (Gandhi verzette zich daarna overigens ook tegen het kastensysteem).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20629
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Mart schreef: 12 apr 2020, 15:29
peda schreef: 12 apr 2020, 15:19 Ook het hindoeistische geloof in India gaat ten diepste uit van ongelijkheid tussen de mensen. De paria die in het huidige leven boete doet voor in eerdere levens gedaan onrecht versus de brahmaan die dank eerder gedane goede werken in het huidige leven zich op een bevoorrechte positie beweegt. Rijk en arm en dat moet zo blijven.
De Engelse bezetter was daar het nijpende probleem dat mensen samenbond en alle groepen - arm, rijk, hindoe, sikh en moslim - verzamelden zich om de Engelse bezetter eruit te trappen (Gandhi verzette zich daarna overigens ook tegen het kastensysteem).
Inderdaad, maar is er veel veranderd. Rijk en uiterst arm bestaan ook daar nog steeds, ondanks het optreden van werkelijk grootten in de geschiedenis. Ik ken geen enkel land waar geen rijkdom en armoede naast elkaar bestaan, maar ik ken wel heel veel idealisten. Het geeft te denken. Overigens rem ik jou totaal niet, visionisten, creatievelingen en idealisten, zonder hen is het leven ook het leven niet. :flower1:
Laatst gewijzigd door peda op 12 apr 2020, 16:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:09 HJW

Ik wil niet pessimistische doen, maar zover zal het nooit komen volgens mij.
Nu heerst er liefdevol aandacht voor de ouderen etc....zingen, bloemen geven...
Maar ik vermoed dat wanneer de crisis voorbij is men weer terugkeert naar het aloude stramien...

En misschien wel eerder als het te lang duurt.
Na de Corona kijken we in een wereld vol armoede.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 11 apr 2020, 16:38
peda schreef: 11 apr 2020, 13:28 Maar dat voorbeeld geldt ook voor de superrijken die hun geld investeren in ondernemingen. Ook dat geleende geld wordt door de betreffende concerns weer uitgegeven tot nut van de maatschappij als geheel. Wie er ook geld uitgeeft, rijk of arm, het uitgeven heeft economisch gezien bijna altijd nut. Het stoppen met uitgeven heeft juist grote nadelige consequenties. Puur sparen, op het geld blijven zitten en zelf of via anderen niet rond laten pompen in de samenleving, dat veroorzaakt een economische crisis door vraaguitval. Daarom in de corona crisis ook de razendsnel besloten grote financiele ondersteuning door de vele overheden, om grote vraaguitval zoals gebeurd is in de dertiger jaren van de vorige eeuw te voorkomen.
Valuta is een abstract fenomeen en is gemaakt uit verlies. Maar stel eens voor dat een Euro een brood zou zijn en de wereld verlaten zou zijn, behalve wij met z'n vieren en ons gezinnetje. We zitten in de tuin: eentje van ons heeft tientallen miljarden broden, eentje heeft er honderden miljoenen, eentje heeft er genoeg en jij moet het stellen met slechts een paar kruimels en je gezin lijdt enorme honger. Stelen mag niet, roven mag niet en doden mag niet. Wat doe je?

Ik hoorde eens een joods raadseltje: ''Er is een hondje op een leeg eilandje zonder voedsel. Het vaste land is slechts enkele meters verwijderd en daar is zat voedsel. Springen kan niet en zwemmen mag niet. Wat doe je?''
- ''Geen idee''.
- ''Het antwoord is: zwemmen''.
- ''Maar je zei dat zwemmen niet mocht''.
- ''Nou en?''
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 12 apr 2020, 16:01
Mart schreef: 11 apr 2020, 16:38
peda schreef: 11 apr 2020, 13:28 Maar dat voorbeeld geldt ook voor de superrijken die hun geld investeren in ondernemingen. Ook dat geleende geld wordt door de betreffende concerns weer uitgegeven tot nut van de maatschappij als geheel. Wie er ook geld uitgeeft, rijk of arm, het uitgeven heeft economisch gezien bijna altijd nut. Het stoppen met uitgeven heeft juist grote nadelige consequenties. Puur sparen, op het geld blijven zitten en zelf of via anderen niet rond laten pompen in de samenleving, dat veroorzaakt een economische crisis door vraaguitval. Daarom in de corona crisis ook de razendsnel besloten grote financiele ondersteuning door de vele overheden, om grote vraaguitval zoals gebeurd is in de dertiger jaren van de vorige eeuw te voorkomen.
Valuta is een abstract fenomeen en is gemaakt uit verlies. Maar stel eens voor dat een Euro een brood zou zijn en de wereld verlaten zou zijn, behalve wij met z'n vieren en ons gezinnetje. We zitten in de tuin: eentje van ons heeft tientallen miljarden broden, eentje heeft er honderden miljoenen, eentje heeft er genoeg en jij moet het stellen met slechts een paar kruimels en je gezin lijdt enorme honger. Stelen mag niet, roven mag niet en doden mag niet. Wat doe je?

Ik hoorde eens een joods raadseltje: ''Er is een hondje op een leeg eilandje zonder voedsel. Het vaste land is slechts enkele meters verwijderd en daar is zat voedsel. Springen kan niet en zwemmen mag niet. Wat doe je?''
- ''Geen idee''.
- ''Het antwoord is: zwemmen''.
- ''Maar je zei dat zwemmen niet mocht''.
- ''Nou en?''
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

Net hetzelfde als een brood stelen wanneer je honger hebt.

Bisschop Muskens toont zich barmhartig jegens mensen in armoede 'Een arme mag een brood stelen'


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9813e8b/