Wat is metafysica?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Wat is metafysica?

Bericht door hopper »

https://www.tilburguniversity.edu/nl/ov ... metafysica
Metafysica is de filosofische discipline die volgens Aristoteles na (in het Grieks: meta ) de fysica, de studie van de natuur, komt. De metafysica onderzoekt de eerste oorzaken van de dingen. Daarbij moet men oorzaak echter niet opvatten in de gangbare zin van causaliteit. De metafysica vraagt namelijk op een andere wijze naar de eerste oorzaak van de wereld en de dingen dan dit in de fysica het geval is.

De fysica ziet als eerste oorzaak -bijvoorbeeld- de oerknal: het startpunt van alles wat fysiek is.
Metafysica beziet een andere wijze van een eerste oorzaak en wel in geestelijke zin.
Men kan zich afvragen of er wel een aparte, filosofische discipline nodig is die iets wil vertellen over de eerste oorzaak van de wereld. De astrofysica beschikt over telescopen die reiken tot de grenzen van het heelal en de biologie brengt de basale moleculaire structuur van organismen binnen ons gezichtsveld. Wordt daardoor niet binnen een afzienbare tijd bijna alles verklaard? Blijft er nog wel iets over waarnaar je zinvol kunt vragen maar wat toch niet aan bod komt binnen de moderne wetenschappen?
Laat de moderne wetenschap hun gang gaan over (astro)fysica. Metafysica gaat nu eenmaal niet over fysica. En hoeft er uiteraard ook niet strijdig mee te zijn. Fysica gaat nu eenmaal over de stof en die kun je uitstekend waarnemen en bestuderen. Het zijn twee verschillende terreinen.

Als je in een kring van voetballiefhebbers het over handbal gaat hebben, dan versta je elkaar niet. Dus laat de wetenschap zijn gang gaan. Metafysica gaat daar niet over.
Waar wetenschap zich richt op het zintuiglijk waarneembare, richt de meta fysica zich op wat zich aan de waarneming onttrekt.
Inderdaad. En wat onttrekt zich aan het zintuiglijk waarneembare? De waarnemer zelf bijvoorbeeld.
Wat betekenen de zo vanzelfsprekende woorden 'bestaan', 'werkelijkheid en 'zijn'?
Wat 'zijn' als in Nederlander zijn, christen zijn of slager zijn is weet iedereen, maar wat is 'zijn' op zich?
In het nadenken over deze vooronderstellingen over de aard van het bestaan stuit de metafysica onvermijdelijk op de vraag: wat maakt dat iets überhaupt bestaat en niet veeleer niet bestaat? Deze vraag naar de fundamentele verhouding van zijn en niet-zijn is niet alleen een zaak van de metafysica, maar speelt ook een belangrijke rol in de literatuur.
Misschien wel de kern van metafysica , alles wat ik waarneem dat kan ik nooit zijn. Al mijn waarnemingen zijn een niet-zijn. Ik kan een auto waarnemen, maar ik ben de auto niet. Toch 'is' de auto op een of andere manier. Rara, hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is metafysica?

Bericht door Petra »

Kijk aan.. :thumb1: :kiss1:

Hier was ik naar op zoek in het ID + ET kunnen best samen gaan. topic.


..
Zo is bijvoorbeeld de klassieke natuurwetenschap niet denkbaar wanneer zij niet op impliciete wijze de vraag naar de aard van 'bestaan' heeft beantwoord. Zij benadert de werkelijkheid immers als iets wat meetbaar en berekenbaar is. Dit laat zien dat zij een mathematische opvatting van het bestaan hanteert. Waar de metafysica de aard van een dergelijke werkelijkheidsopvatting onderzoekt, komt zij niet alleen na de fysica en de overige wetenschappen; in zekere zin gaat zij ook vooraf aan de wetenschappen. Zij vraagt naar de aard van het bestaan zoals dat in de verschillende wetenschappelijke verhoudingswijzen tot de werkelijkheid impliciet voorondersteld wordt.
Paradoxaal karakter
Daardoor heeft de metafysica een paradoxaal karakter. Zij wil de vraag wat het betekent te zijn niet beantwoorden door te dichten, maar door te denken, en wil tegelijkertijd de band met de concrete leefwereld bewaren. De metafysica is daarom een filosofische discipline die zich in zekere zin beweegt 'tussen' de doorleefde ervaring van het dichten en de abstracte kennis van de wetenschappen. Om dit midden te bewaren streeft zij naar doorleefde kennis die niet abstraheert van de concrete leefwereld en toch een eigen vorm van wetenschappelijkheid bereikt. Zij beoogt daarom een vorm van kennis die begint met de verwondering over het meest eenvoudige en meest naakte feit dat wijzelf, de mensen en de dingen om ons heen bestaan .
...De vragen naar de verhouding tussen zijn en niet-zijn, leven en dood, betreffen uiteindelijk onze fundamentele verantwoordelijkheid voor ons bestaan. Daarmee raakt de metafysica echter aan de vraag of de opdeling van de filosofie in verschillende disciplines niet een on-filosofisch uitgangspunt is, waarin de band met de eenheid en de complexiteit van het concrete leven reeds verloren dreigt te gaan.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is metafysica?

Bericht door hopper »

Ja, metafysica ligt op mijn favoriete terrein: de filosofie. En dat is met gebruik maken van het intellect dát bestuderen wat buiten de fysica ligt.
Onderwijl erkent men gewoon de uitkomsten van fysica. (Wetenschappelijke uitkomsten.)
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is metafysica?

Bericht door peda »

hopper schreef: 23 jan 2021, 09:36 Ja, metafysica ligt op mijn favoriete terrein: de filosofie. En dat is met gebruik maken van het intellect dát bestuderen wat buiten de fysica ligt.
Onderwijl erkent men gewoon de uitkomsten van fysica. (Wetenschappelijke uitkomsten.)
Goede filosofie gaat daar voort waar de wetenschap haar grenzen ( tijdelijk ) bereikt heeft omdat posities niet meer volgens de wetenschappelijke methode empirisch te verifieren zijn ( juist/ onjuist ). Goede filosofie probeert nu juist om zweverigheid te voorkomen. Zweverigheid komt veelal wanneer de eisen van de logica bij de argumentatie worden verlaten. Het mooie gevoel, boven harde feiten en logica. Filosofie bouwt op logische redelijkheid en uiteraard het wetenschappelijk weten meenemend.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is metafysica?

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 jan 2021, 10:45
hopper schreef: 23 jan 2021, 09:36 Ja, metafysica ligt op mijn favoriete terrein: de filosofie. En dat is met gebruik maken van het intellect dát bestuderen wat buiten de fysica ligt.
Onderwijl erkent men gewoon de uitkomsten van fysica. (Wetenschappelijke uitkomsten.)
Goede filosofie gaat daar voort waar de wetenschap haar grenzen ( tijdelijk ) bereikt heeft omdat posities niet meer volgens de wetenschappelijke methode empirisch te verifieren zijn ( juist/ onjuist ). Goede filosofie probeert nu juist om zweverigheid te voorkomen. Zweverigheid komt veelal wanneer de eisen van de logica bij de argumentatie worden verlaten. Het mooie gevoel, boven harde feiten en logica. Filosofie bouwt op logische redelijkheid en uiteraard het wetenschappelijk weten meenemend.
Vanuit de fysica bekeken is metafysica altijd 'zweverig'. Het vergt een privé onderzoek en door het onderzoeken zelf zal men wijzer worden in de metafysica. Het gaat om het onderzoeken van de geldigheid van onze aannames buiten de waargenomen wereld. De vraag naar 'bestaan' is de vraag naar zichzelf. Het bestaan zelf is niet anders aanwezig in de waargenomen wereld dan als waargenomen bestaan. Vb: we nemen de maan waar en zeggen dat de maan daarom bestaat. Maar wat betekent 'er zijn'? Als in: ik ben er.

Het zijn twee verschillende wijzen van 'zijn'. Ik die iets buiten mij zelf waarneem. En ik die constateert dat 'ik er ben'.