Bron schreef: 25 feb 2023, 12:44
Ik hoor meer bij het linkse kamp, maar dat betekent niet dat ik helemaal aan hun kant sta voor wat betreft sociaal-cultureel-ethische zaken.
Maar het schuift ook nog steeds bij mij, ik overdenk het steeds vaker.
Vroeger was ik bijvoorbeeld pro-
abortus en pro-euthanasie en blijheid-vrijheid in de uitingen in de openbare ruimte.
Nu denk ik daar veel meer over na.
In bepaalde opzichten sta ik qua levensstijl aan de orthodox-religieuze kant, maar niet vanuit hun dogmatische startpunt.
Bron schreef: 25 feb 2023, 15:37
Om een voorbeeld te geven, een liberale sexuele moraal past niet bij mijn spirituele beoefening, maar vanuit de "links-progressieve" cultuur die na de jaren '50 is ontstaan was ik wel voor enorme vrijheid op dat vlak, omdat ik dat als een bevrijding ervoer.
Geleidelijk ben ik daar anders over gaan denken.
Wat
abortus betreft, daar is een samenhang met de sexualisering.
Als iemand heel jong is en/of duidelijk niet in staat is om een kind groot te brengen of verkracht is, bijvoorbeeld door een familielid, dan moet die persoon niet in situaties van ongewenste zwangeschap terecht komen. Een heel vroege
abortus (morning-after-pil) moet dan overwogen kunnen worden als het toch mis ging.
Maar als een kind al een of enkele weken onderweg is om zich te ontwikkelen, dan is mijn weerstand tegen zo'n
abortus enorm.
Ik zie menselijk leven toch anders als dierlijk leven. Ik geloof in een ziel, ook bij dieren, maar het is een kwestie van gradatie, een mens doodt je niet zomaar, ook niet als het nog niet goed ontwikkeld is.
Je kunt dan wel baas in eigen buik willen zijn, maar heel biologisch-anatomisch gezien zit een vrucht al aan de buitenkant van je lijf, net zoals voedsel in je darm eigenlijk pas binnen zit als het de darmwand passeert naar je bloedbaan (een vertebraat is eigenlijk een holle pijp met een mond en anus aan de uiteinden en wat andere instulpingen. Reptielen en vogels leggen eieren, een embryo is eigenlijk een bevrucht ei dat je als vrouw inwendig voedt in plaats van in een nest bebroedt. Maar technisch gezien hoort het al niet meer bij jouw lichaam na de bevruchting.
Hi Bron, omdat het andere
topic over cultuuroorlog gaat plaats ik het maar hier waar dit meer on
topic is.
Ik lees dat je meer nadenkt, vroeger pro-
abortus was en thans qua levensstijl meer de orthodox-religieuze kant verkiest. Dat zet je dan af tegen een liberale seksuele moraal.
Nou wil ik me niet bemoeien met welke spirituele voorkeuren je al of niet hebt, maar wel reageren op een naar ik denk onterechte koppeling die je maakt. Zoals wel meer mensen koppel je denk ik een vrije of liberale seksuele moraal en seksualisering in de maatschappij aan
abortus. Die koppeling is onterecht. Er zijn namelijk meerdere onderzoeken waar met keiharde cijfers is aangetoond dat het juist de liberale landen zijn die de laagste
abortus cijfers hebben. Sterker nog er is een duidelijke connectie met religie met hoe orthodoxer/religieuzer een land is, hoe meer (illegale) abortussen er plaatsvinden, met dan ook nog vreselijke verminkingen erbovenop.
Zo behoort het vrije liberale NL bijv. tot de landen met de minste abortussen. En is ook in onderzoek in de VS gebleken dat gelovigen vaker
abortus plegen dan niet-gelovigen met de RK aan kop. Dat is uiteraard niet omdat die mensen zo'n liberale/vrije/geseksualiseerde moraal hebben.
In dit
topic heb ik in de TS de boel op een rijtje gezet. (Was helaas de bronnen vergeten, die staan hier wat verderop:
viewtopic.php?p=287136#p287136).
Conclusie; of je nou voor of tegen
abortus bent moet je natuurlijk zelf weten, en wat voor seksuele moraal je verkiest ook... maar als je geen voorstander van
abortus bent en (net als ik) het liefst abortussen ziet minderen dan helpt de liberale seksuele moraal,
in de praktijk, beduidend meer dan de orthodox-religieuze moraal.