Petra schreef: 30 jan 2022, 13:24
Dit topic gaat over het boek
Job.
op de hielen te zitten met gedram van dit soort vrouwonvriendelijke, discriminerende teksten vind ik erg vervelend.
(mits je het als persoonlijke mening brengt

)
Het heeft namelijk helemaal niks met het boek
Job te maken.
De inhoud was de weg van
Job achter Christus aan, die ook een weg is van Christus achter
Job aan.
small brother schreef: 20 jan 2022, 13:36
God presenteert de heerlijkheden Gods op aarde. De satan werpt de waarheid tegen dat het eenvoudig is om dat een heerlijkheid te noemen, omdat ook Gods zegen op die heerlijkheid rust.
God bewijst dan aan de satan dat de heerlijkheid juist geestelijk is, ook al toont die zich in materie. En de satan liegt precies op dezelfde wijze als tegen Eva: zie zeker zult u niet sterven. En hier: zie zeker zal
Job God vervloeken.
En net als toen bij Eva, krijgt de satan ruimte om zijn ding te doen, want God heeft zich verbonden met de Geest in
Job. En anders dan bij Eva en Adam, overwint
Job.
En precies dat overwinnen geeft denk ik de essentie van dit boek weer. De moraal is die van Salomo in Prediker, wat Robert Frans een mysterie noemt: houdt je aan de wet van God, want het leven geeft niet beloningen/lijden naar uiterlijke verwachtingen. Met daarbij het belangrijkste: God is trouw en houdt zich aan de wet en de regels van rechtvaardigheid. Dat is een boodschap voor volharding en verwachting en trouw in geloof en hoop. Hat is om Christus: heel de bijbel is geschreven met het oog op Christus. Meestal wordt Christus gespiegeld in de profeten en het meest in de profeet David, die in feite het rolmodel was voor Christus. Maar hier in
Job krijgt Christus een spiegel van God over de rechtvaardigheid van God:
Job wordt alleen tijdelijk verdrukt, en wordt wel degelijk verlost, en beloond naar zijn geestelijke offerande.
Job was mens, en bleef rechtvaardig, als mens. Dat was ook, naar de mens gesproken, de weg die Christus moest gaan.
En alles wat voor Christus geldt, is van toepassing ook op ons. Want wij worden geroepen om Christus' navolgers te zijn.
Zie je het? Alles is inhoudelijk, en wat je stoort was het enige dat als vraag overeind bleef binnen die inhoud. In het kader van Christus navolgen, is relevant dat geen enkele man of vrouw zich z'n eigen mening aantrekt en eigen maakt als bovengeschikt aan de mening van God. En in het kader van de inhoud is relevant dat ook Christus voorbeelden gespiegeld kreeg van de weg die God vraagt van de mens.
Job was een toonbeeld van de gerechtigheid van God, die zich niet laat spiegelen aan de gerechtigheid zoals wij die meekrijgen en zien op aarde. Dat vervolgens de mensen er andere gedachten over hebben bewijzen de vrienden van
Job. Maar God brengt je terug op het spoor van gehoorzaamheid - als je daar gevoelig voor bent. Neem het niet van mij aan, want de bijbel is niet wat ik heb geventileerd als mening. maar de bijbel biedt onweerlegbare waarheid, en de bijbel heeft het hoogste gezag. En dat hoef je niet aan te nemen, want de bijbel zelf waarschuwt dat dat gezag en die waarheid de natuurwetten van God beschrijven, zodat je vroeg of laat zeker in de gevolgen van het gehoorzamen loopt, of anders in de gevolgen van het niet gehoorzamen.
Job 27 God dondert met Zijn stem zeer wonderlijk; Hij doet grote dingen, en wij begrijpen ze niet.
Job 40 Zult gij ook Mijn oordeel te niet maken? Zult Gij Mij verdoemen, opdat gij rechtvaardig zijt?
Hebt gij een arm gelijk God? En kunt gij, gelijk Hij, met de stem donderen?
En in
Job 40 bewijst God dan ook hoe het sprookje met de claim dat het boek
Job een sprookje is, als sprookje wordt afgeserveerd met wetenschap van de bovenste plank: in datzelfde hoofdstuk
Job 40 wordt verwezen naar de dinosaurus, die pas in de 19e eeuw wordt ontdekt ooit bestaan te hebben. Tot dat moment was
Job fantastische praat. Na dat moment bewijst het, en verwijst het de theorie dat de mens de dino niet gekend kan hebben naar het rijk der fabelen. Hoewel; ook voor die tijd al wel, maar toen wist men inderdaad nog niet van dinosaurussen af, behalve dan via het boek van
Job. En de les, is eigenlijk meer algemeen, dat de mens zich te snel gedachten maakt over het begrijpen en weten, terwijl God steeds weer laat zien dat de mens maar erg beperkt is in het begrijpen en het weten, zodat ook de allermeest wijze van allen, Salomo, verzucht dat ons niets anders rest dan maar de geboden van God te onderhouden. Wat dan weer direct een toepassing geeft over wat je zo ergert. Dat is altijd on-topic zolang jouw ergernis online is.