Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 12:38 Ja, de mens is nu eenmaal een dier met instincten. Alleen een natuuroverstijgende transformatie onder invloed van de christuskracht zou dat kunnen veranderen.
Ik denk dat zo'n proces - in christelijke termen zou ik van heiligmaking spreken - nu ook wel plaatsvindt. Alleen zit dat nog niet in onze wereldorde. Aan economie kan ik bijv. niks heiligs ontdekken.
Bij een transformatie op wereldorde - schaal stel ik me voor wat in christelijke termen 'de wederkomst van christus' heet.
Ik kan niet inschatten hoeveel mensen met dit proces bezig zijn. En op den duur zal dan ook onze wereld in z'n geheel getransformeerd worden. Dat geloof ik zeker. Ik zou dat de verwerkelijking van de kracht van Christus noemen.
Maar in plaats daarvan is er een kerk gesticht, waarmee feitelijk alles bij het oude is gebleven. Maar goed, zo heeft ieder zijn stokpaardjes. Ook zolderworm.
Tja. Die kerk heeft zo zijn vlekken en rimpels, zoveel is pijnlijk duidelijk.
Wat stokpaardjes betreft zie ik je het nodige aan uitlokking doen, dat is strijdig met mijn stijl.
Ik ben dan wel benieuwd welke van mijn acties jij ziet als uitlokking. Ik denk dat ik alleen maar mijn mening geef over het orthodoxe en streng-katholieke geloof, maar dat dat degenen die dit geloof aanhangen blijkbaar soms erg prikkelt. Ik ben zogezegd nogal kritisch. Maar dat is iets anders dan uitlokken. Dit soort gelovigen zitten nu eenmaal snel op de kast. Maar dat was vroeger nog wel eens erger.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 14:07 Ja..omdat men in groepsverband veel meer bereiken kan....maar wat dan over diegenen die solitair wensen te leven of leven..of zich willen onthechten?
Hoe ziet dat leven er dan uit?
Niet door onszelf gekozen, omdat wij in groepsverband meer kunnen bereiken. Maar gewoon omdat het in onze instincten zit. In de jungle, of in het wild, zijn groepen kwetsbare dieren beter beschermd tegen roofdieren en effectiever omdat zij samenwerken. Zo'n soort dier zijn wij ook.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9937
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:15
callista schreef: 19 sep 2018, 14:07 Ja..omdat men in groepsverband veel meer bereiken kan....maar wat dan over diegenen die solitair wensen te leven of leven..of zich willen onthechten?
Hoe ziet dat leven er dan uit?
Niet door onszelf gekozen, omdat wij in groepsverband meer kunnen bereiken. Maar gewoon omdat het in onze instincten zit. In de jungle, of in het wild, zijn groepen kwetsbare dieren beter beschermd tegen roofdieren en effectiever omdat zij samenwerken. Zo'n soort dier zijn wij ook.
We zijn apen met een hogere intelligentie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
Ik ben dan wel benieuwd welke van mijn acties jij ziet als uitlokking. Ik denk dat ik alleen maar mijn mening geef over het orthodoxe en streng-katholieke geloof, maar dat dat degenen die dit geloof aanhangen blijkbaar soms erg prikkelt.

Ik ben zogezegd nogal kritisch. Maar dat is iets anders dan uitlokken. Dit soort gelovigen zitten nu eenmaal snel op de kast. Maar dat was vroeger nog wel eens erger.
Yep
"If you have not by nature a critical mind your staying here is useless"
Gurdjieff..
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

peda schreef: 19 sep 2018, 11:38
Martha schreef: 19 sep 2018, 11:29
ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:10
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 11:02 Ik hoef me ook niet te verdiepen in de achtergronden. Er zijn geen achtergronden. Er is gewoon sprake van machtsmisbruik en de drang andersdenkenden te vernietigen. Niet zozeer werd er binnen de Kerk gezondigd. Er werden gewoon ordinaire misdaden gepleegd. Dat is iets anders dan zondigen. Het feit dat dit gebeurd is, toont gewoon aan dat de Kerk niet corpus mysticum van Christus is, maar een ordinair instituut dat zichzelf iets wijsmaakt. Het toont het aan.
Kerk is hier RKK !
Helaas neigen buitenstaanders naar alles op een hoop te gooien, waardoor de RKK het chrsitendom besmeurt. :(
In tegenstelling tot het ericjanisme, dat eigenhandig mensen meent te kunnen uitsluiten van Zijn Heil en wiens stichter ongelovige en andersgelovige mensen hier tot verdoemd verklaart, sluit de Heilige Kerk niet uit dat mensen van goede wil, die dus geen vijandschap jegens de Heilige Kerk, het Lichaam koesteren maar haar als Lichaam van Christus een goede wil toedragen, tot de Gemeenschap in Christus kunnen behoren.
Hallo Martha,

Ik heb reeds eerder opgemerkt dat K Rahner het met zijn "' anonieme christenen "' nog steeds niet heeft bewerkstelligd dat de vroegere inzichten worden verlaten. Toch de trouw aan de oude dogmatiek. Dat velen de gedachte van Rahner een goed hart toedragen, wil niet zeggen dat er is gescoord.
Goedemiddag meneer Peda,

Het is natuurlijk nu ook weer niet zo dat meneer Rahner zulke unieke inzichten vertegenwoordigde. Men roept tegenwoordig van alles over de Kerk maar is zelf in die visie in wezen achter gaan lopen op diezelfde Kerk. Gevolg is veroordelingen van ongelovigen en daarmee zichzelf, door eenmansfracties die zich zo dus, zolang zij handen en voeten blijven afhakken, niet verder kunnen ontwikkelen zonder de erkenning van De Kerk cq de kennis van de theologie van de Kerk die hen is voorgegaan. Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid.
Laatst gewijzigd door Martha op 19 sep 2018, 14:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 13:08 Misschien moet je wel...als je tot natuuroverstijgende transformatie wil komen wel zo wonen zoals ik....weg van iedereen
en je onthechten....
Nee, met onthechten heeft het niets te maken.
Maar aan de andere kant denk ik...waarom zou je dat in godsnaam willen?...
Ja..ik wel..maar wie nog meer?
Om gewoon onze volgende stap in de evolutie te bereiken, een stap waarin wij niet meer de narigheid behoeven te ondergaan die de natuur ons ook bezorgt: ziekte, oorlogen, pesterijen, enzovoort. Dat soort dingen zijn allemaal het gevolg van onze natuurinstincten.
En zijn er ook mensen bij wie dat al gelukt is, behalve o.a. Sri Aurobindo?
Geen flauw idee.
En hoe vergaat het hun?
Geen flauw idee.
Hoe ziet je leven er dan uit Zolder?
Volgens Sri Aurobindo zijn wij dan een soort lichtwezens in een lichtwereld. Althans als je het vanuit onze positie beschouwt.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 12:38 Ja, de mens is nu eenmaal een dier met instincten. Alleen een natuuroverstijgende transformatie onder invloed van de christuskracht zou dat kunnen veranderen.
Ik denk dat zo'n proces - in christelijke termen zou ik van heiligmaking spreken - nu ook wel plaatsvindt. Alleen zit dat nog niet in onze wereldorde. Aan economie kan ik bijv. niks heiligs ontdekken.
Bij een transformatie op wereldorde - schaal stel ik me voor wat in christelijke termen 'de wederkomst van christus' heet.
Ik kan niet inschatten hoeveel mensen met dit proces bezig zijn. En op den duur zal dan ook onze wereld in z'n geheel getransformeerd worden. Dat geloof ik zeker. Ik zou dat de verwerkelijking van de kracht van Christus noemen.
Waarom noemt u het dan de kracht van Christus en niet de kracht van Aurobindo, of de kracht van Mohammed of de kracht van Boeddha? M.a.w. wat is het verschil tussen uw (idee van)Christus en Aurobindo, Mohammed, etc. En hoe komt u aan de naam Christus?
Laatst gewijzigd door Martha op 19 sep 2018, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Martha schreef: 19 sep 2018, 14:30
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 12:38 Ja, de mens is nu eenmaal een dier met instincten. Alleen een natuuroverstijgende transformatie onder invloed van de christuskracht zou dat kunnen veranderen.
Ik denk dat zo'n proces - in christelijke termen zou ik van heiligmaking spreken - nu ook wel plaatsvindt. Alleen zit dat nog niet in onze wereldorde. Aan economie kan ik bijv. niks heiligs ontdekken.
Bij een transformatie op wereldorde - schaal stel ik me voor wat in christelijke termen 'de wederkomst van christus' heet.
Ik kan niet inschatten hoeveel mensen met dit proces bezig zijn. En op den duur zal dan ook onze wereld in z'n geheel getransformeerd worden. Dat geloof ik zeker. Ik zou dat de verwerkelijking van de kracht van Christus noemen.
Waarom noemt u het dan de kracht van Christus en niet de kracht van Aurobindo, of de kracht van Mohammed of de kracht van Boeddha?
De kracht van Christus is de kracht van Christus. Die werd door Sri Aurobindo beschreven, maar niet in christelijke termen. Maar het is niet zijn kracht. Je kunt niet zeggen de kracht van Sri Aurobindo. De Islam heeft hier,volgens mij, niets mee te maken. Dat is, evenals het huidige christendom, een natuurreligie en niet een natuuroverstijgende religie. Of Boeddha er iets mee te maken heeft, weet ik niet. Maar zoals je niet kunt spreken van de kracht van Sri Aurobindo, kun je ook niet spreken van de kracht van de Boeddha. Het is niet zijn kracht.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 19 sep 2018, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Martha schreef: 19 sep 2018, 14:20
Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid.
Zoals je het omschrijft, kan het zich dekken met de bedoeling van de "' anonieme christen "' in de idee van Rahner, maar misschien ook niet.
Als je bedoelt het belijden in letterlijke zin, dekt het zich niet, wanneer je het begrijpt als volledig leven "" in de bedoeling van "" of "" in de geest van "" dan weer wel.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:21
callista schreef: 19 sep 2018, 13:08 Misschien moet je wel...als je tot natuuroverstijgende transformatie wil komen wel zo wonen zoals ik....weg van iedereen
en je onthechten....
Nee, met onthechten heeft het niets te maken.
Maar aan de andere kant denk ik...waarom zou je dat in godsnaam willen?...
Ja..ik wel..maar wie nog meer?
Om gewoon onze volgende stap in de evolutie te bereiken, een stap waarin wij niet meer de narigheid behoeven te ondergaan die de natuur ons ook bezorgt: ziekte, oorlogen, pesterijen, enzovoort. Dat soort dingen zijn allemaal het gevolg van onze natuurinstincten.
En zijn er ook mensen bij wie dat al gelukt is, behalve o.a. Sri Aurobindo?
Geen flauw idee.
En hoe vergaat het hun?
Geen flauw idee.
Hoe ziet je leven er dan uit Zolder?
Volgens Sri Aurobindo zijn wij dan een soort lichtwezens in een lichtwereld. Althans als je het vanuit onze positie beschouwt.
Ja..maar heb je dat niet verder onderzocht dan..wie er wel zover waren of een eind op weg daartoe?
Sri Aurobindo leefde toch in afzondering en onthechte zich...ook van zichzelf...toch?
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:36
Martha schreef: 19 sep 2018, 14:30
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 12:38 Ja, de mens is nu eenmaal een dier met instincten. Alleen een natuuroverstijgende transformatie onder invloed van de christuskracht zou dat kunnen veranderen.
Ik denk dat zo'n proces - in christelijke termen zou ik van heiligmaking spreken - nu ook wel plaatsvindt. Alleen zit dat nog niet in onze wereldorde. Aan economie kan ik bijv. niks heiligs ontdekken.
Bij een transformatie op wereldorde - schaal stel ik me voor wat in christelijke termen 'de wederkomst van christus' heet.
Ik kan niet inschatten hoeveel mensen met dit proces bezig zijn. En op den duur zal dan ook onze wereld in z'n geheel getransformeerd worden. Dat geloof ik zeker. Ik zou dat de verwerkelijking van de kracht van Christus noemen.
Waarom noemt u het dan de kracht van Christus en niet de kracht van Aurobindo, of de kracht van Mohammed of de kracht van Boeddha?
De kracht van Christus is de kracht van Christus. Die werd door Sri Aurobindo beschreven, maar niet in christelijke termen. Maar het is niet zijn kracht. Je kunt niet zeggen de kracht van Sri Aurobindo. De Islam heeft hier,volgens mij, niets mee te maken. Dat is, evenals het huidige christendom, een natuurreligie en niet een natuuroverstijgende religie. Of Boeddha er iets mee te maken heeft, weet ik niet. Maar zoals je niet kunt spreken van de kracht van Sri Aurobindo, kun je ook niet spreken van de kracht van de Boeddha. Het is niet zijn kracht.
Bedankt voor de toelichting. Hoe komt uw leraar Aurobindo aan de naam van Christus, denkt u?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 14:40
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:21
callista schreef: 19 sep 2018, 13:08 Misschien moet je wel...als je tot natuuroverstijgende transformatie wil komen wel zo wonen zoals ik....weg van iedereen
en je onthechten....
Nee, met onthechten heeft het niets te maken.
Maar aan de andere kant denk ik...waarom zou je dat in godsnaam willen?...
Ja..ik wel..maar wie nog meer?
Om gewoon onze volgende stap in de evolutie te bereiken, een stap waarin wij niet meer de narigheid behoeven te ondergaan die de natuur ons ook bezorgt: ziekte, oorlogen, pesterijen, enzovoort. Dat soort dingen zijn allemaal het gevolg van onze natuurinstincten.
En zijn er ook mensen bij wie dat al gelukt is, behalve o.a. Sri Aurobindo?
Geen flauw idee.
En hoe vergaat het hun?
Geen flauw idee.
Hoe ziet je leven er dan uit Zolder?
Volgens Sri Aurobindo zijn wij dan een soort lichtwezens in een lichtwereld. Althans als je het vanuit onze positie beschouwt.
Ja..maar heb je dat niet verder onderzocht dan..wie er wel zover waren of een eind op weg daartoe?
Sri Aurobindo leefde toch in afzondering en onthechte zich...ook van zichzelf...toch?
Waar zou ik moeten zoeken? Sri Aurobindo trok zich wel (enigszins) terug, maar om zich volledig op zijn taak, zoals boeken schrijven, te kunnen richten, niet zozeer om het proces te ondergaan. MIrra Alfassa onderging het proces zonder dat zij zich terugtrok.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

peda schreef: 19 sep 2018, 14:36
Martha schreef: 19 sep 2018, 14:20
Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid.
Zoals je het omschrijft, kan het zich dekken met de bedoeling van de "' anonieme christen "' in de idee van Rahner, maar misschien ook niet.
Als je bedoelt het belijden in letterlijke zin, dekt het zich niet, wanneer je het begrijpt als volledig leven "" in de bedoeling van "" of "" in de geest van "" dan weer wel.

Dat heeft u goed gezien. Zoals ik al zei veroordeelt de Heilige Kerk ongelovigen niet, zoals veel protestantse eenmansfracties dat wel doen.
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:36
Martha schreef: 19 sep 2018, 14:30

Waarom noemt u het dan de kracht van Christus en niet de kracht van Aurobindo, of de kracht van Mohammed of de kracht van Boeddha?
De kracht van Christus is de kracht van Christus. Die werd door Sri Aurobindo beschreven, maar niet in christelijke termen. Maar het is niet zijn kracht. Je kunt niet zeggen de kracht van Sri Aurobindo. De Islam heeft hier,volgens mij, niets mee te maken. Dat is, evenals het huidige christendom, een natuurreligie en niet een natuuroverstijgende religie. Of Boeddha er iets mee te maken heeft, weet ik niet. Maar zoals je niet kunt spreken van de kracht van Sri Aurobindo, kun je ook niet spreken van de kracht van de Boeddha. Het is niet zijn kracht.
De Kracht van Christus zie ik niet als uitgaande van de christelijke Persoon Jezus. Het is meer een spirituele Alles Verbindende Kracht die de gehele kosmos doortrekt, derhalve in ieder mens aanwezig/werkzaam is en niet vergeleken kan worden met een soort van natuurkundige krachtwerking. Zodra iemand deze Kracht gaat invullen of concreet beschrijven, wordt het zweverig, dus ik doe het ook niet. Maar dit Alles Doortrekkende Kracht Netwerk heeft op Onpersoonlijke wijze de potentie die de christenen aan de Persoonlijke God toeschrijven. Alleen geen Oordeel, eerder wordt deze Kracht in verband gebracht met zelfverlossing en reincarnatie. Transformatie is in mijn optiek toetreden tot of opgaan in ( versmelting met ) het Netwerk. Jezus als de leraar die op de Kracht perfect was "" aangesloten "" wordt zo beleefd in delen van de gnostiek. Andere visies zijn gaarne welkom.
Laatst gewijzigd door peda op 19 sep 2018, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:43
callista schreef: 19 sep 2018, 14:40
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:21
callista schreef: 19 sep 2018, 13:08 Misschien moet je wel...als je tot natuuroverstijgende transformatie wil komen wel zo wonen zoals ik....weg van iedereen
en je onthechten....
Nee, met onthechten heeft het niets te maken.
Maar aan de andere kant denk ik...waarom zou je dat in godsnaam willen?...
Ja..ik wel..maar wie nog meer?
Om gewoon onze volgende stap in de evolutie te bereiken, een stap waarin wij niet meer de narigheid behoeven te ondergaan die de natuur ons ook bezorgt: ziekte, oorlogen, pesterijen, enzovoort. Dat soort dingen zijn allemaal het gevolg van onze natuurinstincten.
En zijn er ook mensen bij wie dat al gelukt is, behalve o.a. Sri Aurobindo?
Geen flauw idee.
En hoe vergaat het hun?
Geen flauw idee.
Hoe ziet je leven er dan uit Zolder?
Volgens Sri Aurobindo zijn wij dan een soort lichtwezens in een lichtwereld. Althans als je het vanuit onze positie beschouwt.
Ja..maar heb je dat niet verder onderzocht dan..wie er wel zover waren of een eind op weg daartoe?
Sri Aurobindo leefde toch in afzondering en onthechte zich...ook van zichzelf...toch?
Waar zou ik moeten zoeken? Sri Aurobindo trok zich wel (enigszins) terug, maar om zich volledig op zijn taak, zoals boeken schrijven, te kunnen richten, niet zozeer om het proces te ondergaan.
MIrra Alfassa onderging het proces zonder dat zij zich terugtrok.
Dat bedoelde ik ook te zeggen, maar eerder ontkende je dat...
Mira is natuurlijk een verhaal op zich....maar in wezen ook hetzelfde..
Laatst gewijzigd door callista op 19 sep 2018, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 19 sep 2018, 14:46
peda schreef: 19 sep 2018, 14:36
Martha schreef: 19 sep 2018, 14:20
Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid.
Zoals je het omschrijft, kan het zich dekken met de bedoeling van de "' anonieme christen "' in de idee van Rahner, maar misschien ook niet.
Als je bedoelt het belijden in letterlijke zin, dekt het zich niet, wanneer je het begrijpt als volledig leven "" in de bedoeling van "" of "" in de geest van "" dan weer wel.

Dat heeft u goed gezien. Zoals ik al zei veroordeelt de Heilige Kerk ongelovigen niet, zoals veel protestantse eenmansfracties dat wel doen.
Sinds wanneer zijn kerkgenootscappen buiten Europa zoals vol evangelische gemeenten, baptisten, Hervormden eenmansfracties? :clown:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03 Tja. Die kerk heeft zo zijn vlekken en rimpels, zoveel is pijnlijk duidelijk.
Wat stokpaardjes betreft zie ik je het nodige aan uitlokking doen, dat is strijdig met mijn stijl.
Ik ben dan wel benieuwd welke van mijn acties jij ziet als uitlokking. Ik denk dat ik alleen maar mijn mening geef over het orthodoxe en streng-katholieke geloof, maar dat dat degenen die dit geloof aanhangen blijkbaar soms erg prikkelt. Ik ben zogezegd nogal kritisch. Maar dat is iets anders dan uitlokken. Dit soort gelovigen zitten nu eenmaal snel op de kast. Maar dat was vroeger nog wel eens erger.
Nou, eerder in deze draad had je het bijvoorbeeld over aapjes kijken die op zijn leukst zijn als ze kwaad worden. Dat doet me aan een - misschien onbewuste - vorm van uitlokking denken. Ik kan er naast zitten natuurlijk.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef: 19 sep 2018, 15:57
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:11
pyro schreef: 19 sep 2018, 13:03 Tja. Die kerk heeft zo zijn vlekken en rimpels, zoveel is pijnlijk duidelijk.
Wat stokpaardjes betreft zie ik je het nodige aan uitlokking doen, dat is strijdig met mijn stijl.
Ik ben dan wel benieuwd welke van mijn acties jij ziet als uitlokking. Ik denk dat ik alleen maar mijn mening geef over het orthodoxe en streng-katholieke geloof, maar dat dat degenen die dit geloof aanhangen blijkbaar soms erg prikkelt. Ik ben zogezegd nogal kritisch. Maar dat is iets anders dan uitlokken. Dit soort gelovigen zitten nu eenmaal snel op de kast. Maar dat was vroeger nog wel eens erger.
Nou, eerder in deze draad had je het bijvoorbeeld over aapjes kijken die op zijn leukst zijn als ze kwaad worden. Dat doet me aan een - misschien onbewuste - vorm van uitlokking denken. Ik kan er naast zitten natuurlijk.
Dat zei ik niet tegen de betrokkenen zelf. Maar ik zei wel dingen als dat Martha lekker haar oogkleppen ophad. Ik zie dat helemaal voor me. Een beetje pittige vrouw, die twee reusachtige oogkleppen op heeft. Op de ene staat een grote R en op de andere een grote K. En ook: Ik laat me de kaas niet van het brood eten.
En misschien zei ik ook andere dingen. Zoals de zin: "Ik snap dat jij een God aanbidt, die volgens de normale menselijke standaard gewoon een ordinaire massamoordenaar is." (tegen Eric-Jan.) Maar dat vind ik die God gewoon. Ik denk dat je hem zo kunt omschrijven, die God. Althans in die gedeelten van de Bijbel.
Of ik heb het over Martha's akelige islam-discriminatie-geklets. Maar dat vind ik het ook gewoon: akelig islam-discriminatie-geklets.
Ik zou nog eens even moeten kijken wat ik allemaal heb geschreven. Ik weet het allemaal niet meer zo precies. Het zal vast wel. Maar zoals deze mensen soms acteren, dat vind ik inderdaad bijzonder bizar. Zo maak ik het in m'n dagelijks leven niet mee.
Ik vind het ook wel grappig, want het zijn echt van die typetjes. Kees van Kooten zou ze mooi kunnen neerzetten.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Nou ja, de geest van de Bijbel is wellicht wat te ruim gesteld. ...
Ik wil deze zin voordragen voor understatement van het jaar.
Jouw beweringen dat het bij christenen zou horen om steden uit te moorden, slaan totaal nergens op, en dat weet je drommels goed.
Maar goed, mijn punt is gemaakt.

En dat jij het steeds maar weer wilt verdoezelen door dat gezeur over genocide, begint me een beetje de keel uit te hangen.
Wees dan een vent en start er een serieuze discussie over.
Maar dat weiger je categorisch, en ondertussen vindt je het maar wat leuk om daar elke discussie mee dood te gooien.
En ondertussen maar blijven roepen dat er geen gesprek met gelovigen te voeren is ...
Hypocriet ...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Hallo Yolanda....je bent nog laat op...en ook nog zo ---tja..hoe zal ik zeggen---wakker...:D
Zin in een glaasje wijn?
En een hapje?

Afbeelding
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:De Schrift laat overduidelijk G'd Zijn Voorliefde voor Israel zien.
Op zich ben ik het met deze zin eens.
Maar ik weet heel zeker dat deze zin bij mij een heel andere betekenis heeft dan bij jou.
Gods liefde geldt de hele wereld (Joh 3: 16), niet "alleen" en ook niet "vooral" de Joden.
ericjan schreef:Veel van ons christenen willen hiervan echter niets weten, gevangen in vervangingstheologie.
Er zijn ook enorm veel christenen die er niets van willen weten, zonder gevangen te zijn in vervangingstheologie.'
ericjan schreef:Genade is immers: Je bent schuldig, maar ik reken je het niet toe.
Dat is maar de helft van genade.
Genade is tweeërlei:
- Schuld wordt kwijtgescholden om niet.
- Genade wordt gegeven om niet.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef: 19 sep 2018, 23:26 Hallo Yolanda....je bent nog laat op...en ook nog zo ---tja..hoe zal ik zeggen---wakker...:D
Zin in een glaasje wijn?
En een hapje?
Eeh, we zitten hier niet in een café hoor.
Houd je toch eens aan de forumregels.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

:lol:
ik hou niet van regels...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 23:26 Hallo Yolanda....je bent nog laat op...en ook nog zo ---tja..hoe zal ik zeggen---wakker...:D
Zin in een glaasje wijn?
En een hapje?

Afbeelding
Ja, misschien kalmeert dat opgewonden standje dan een beetje.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Ik mag het hopen, anders drinken wij die wijn wel op....
Plaats reactie