Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 21 sep 2018, 14:20
coby schreef: 21 sep 2018, 10:39 Ja. Ongeloof. Het lukt niet dus dan zou God het wel anders hebben bedoeld. Genees de zieken, wek de doden op. Nee dat is niet meer voor nu. Wees heilig want Ik ben heilig, ik leef niet meer, Christus leeft in mij is nu geworden: we zondigen allemaal maar door want dat kan niet anders, maar Hij vergeeft ons.
Bij kerken die niet krachteloos zijn in het buitenland en waar ze dit wel geloven, zie je dat men wel geinteresseerd is in het evangelie.
AMEN Coby, die ervaring heb ik ook in het buitenland, Afrika, US en Azie. :)
In Afrika en Zuid-Amerika zijn ze ook mateloos geïnteresseerd in voodoo. Dat ergens interesse voor is zegt an sich niet zoveel. Maar fijn dat jullie er blij mee zijn! :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

pyro schreef: 21 sep 2018, 13:54
peda schreef: 21 sep 2018, 12:53 Je kunt naar religie kijken als een specifiek "' prisma "' waarop het Goddelijk Licht valt en het betreffende prisma slechts een (klein) deel van het gehele spirituele kleurenspectrum weergeeft. Bij deze visie is het dan juist wijsheid om te kijken naar andere "' prisma's "' die andere delen van het spirituele kleurenspectrum aanreiken. Dat kan dan ook leiden tot een taalkundige "' overlapping "". Wanneer het basis-standpunt is dat het christendom het Enige Juiste Prisma is dan houdt het natuurlijk op. Datzelfde geldt ook in de richting van andere religies die een ander "' prisma "" gebruiken. Duizend spirituele bloemen of de ENE BLOEM.
Ja, dat denkbeeld herken ik in een iets andere metafoor bij het eerder besproken boek van Lex Hixon. Die noemt glas-in-lood-ramen met verschillende vormen en kleuren waar wel steeds hetzelfde licht door schijnt. Dat licht is dan het ene bewustzijn of oergewaarzijn.
Een interessant idee op zich, dat m.i. het beste past bij het hindoeisme met z'n universalistische filosofie. Hixons inspiratiebron was dan ook de grote indiase goeroe Sri Ramakrishna, wiens leven en werken hij diepgaand bestudeerde.
Dat bedoel ik trouwens niet als diskwalificatie in welke vorm dan ook, mocht iemand dat denken.

In elk geval denk ik dat je met het denkbeeld van 'de ene bloem' een probleem tegenkomt: dat het een soort opperste waarheid is die boven alle andere bloemen verheven is. Terwijl we dan gewoon te maken hebben met universalisme dat zichzelf op de borst slaat.
Hallo pyro,

Leuk dat jij Lex Hixon herkende. Neen, ik denk dat de ENE WARE BLOEM voor de mens niet te kennen is omdat dan de IDENTITEIT van het MYSTERIE ontrafelt zou zijn. Dat de Overstijging terug te herleiden zou zijn tot een kleinere uitspraak ( bv universalisme ) , dat zie ik nog niet. Waar ik wel positief tegenover sta is de gedachte dat op meerdere plaatsen spirituele ""delen"' te ontmoeten zijn. Zowel in groot religie verband als in kleinere spiritualiteit daarbuiten.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef: 20 sep 2018, 20:36
Zolderworm schreef:
Yolanda_dB schreef:
Zolderworm schreef:Ja, met iemand die zegt dat mijn gedachten nergens op slaan, die spreekt van gezeur en mij hypocriet noemt, en op de man speelt, kan ik inderdaad geen zinnig gesprek voeren.
Nou, dan ben ik blij voor je dat ik je hierin een smoes heb kunnen geven om deze discussie niet te voeren.
Het lijkt me dat jij juist degene bent die de discussie niet wil voeren. Je bent voortdurend bezig met afleidingsmanoeuvres om de feitelijke discussie uit de weg te gaan, betreffende jouw geloof in een God die in de Bijbel een aantal keren genocide heeft gepleegd of daartoe heeft opgeroepen.
Zolderworm schreef:Het punt is echter dat jij hebt beweerd dat je achter de daden van jouw God staat en dus de genocide die Hij in sommige gedeelten van de Bijbel pleegt ondersteunt.
Volgens mij heb ik alleen gezegd dat ik geen reden heb om te twijfelen aan de redenen van Gods handelen.
En verder heb ik, nadat je dit soort opmerkingen maakte, alleen gezegd dat het niet het punt van discussie was of ik al dan niet ergens achter sta en wat dat "ergens achter staan" dan zou betekenen.
Deze conclusies zijn dus niet mijn standpunt en ook niet mijn woorden, maar de jouwe.
Jouw woorden beschrijven hierin geheel niet hoe ik er in sta.
Ja, dat vind je zelf. Jij vindt dat het geen punt van discussie is. Een handige manier om de discussie uit de weg te gaan.
Zolderworm schreef: Ik zou zeggen: wees een vent en komt nu eens met tegenargumenten.
1. Ik ben geen vent.
2. Het begin met onzinsuggesties van jou dat het bij christenen hoort om steden uit te moorden.
Je kunt er nu wel van alles bij willen halen, maar dat is waar het om ging.
En daarmee is nu dus aangetoond dat jij geen snars te begrijpen van de essentie van de Bijbel.
En ik vind het helemaal prima als je dat wilt beschouwen als op-de-man.
Als je dat ook graag als smoes wil gebruiken, moet je dat vooral doen.
Allemaal zinnen om de discussie uit de weg te gaan.
"Het lijkt me dat jij juist degene bent die de discussie niet wil voeren. Je bent voortdurend bezig met afleidingsmanoeuvres om de feitelijke discussie uit de weg te gaan, betreffende ..."
jouw onzin opmerkingen dat het bij christendom hoort om steden uit te moorden.
Waarvoor je - ondanks herhaald vragen - nog steeds geen onderbouwing hebt gegeven.

Betreffende wat punt van discussie is:
"Ja, dat vind je zelf. Jij vindt dat het geen punt van discussie is. Een handige manier om de discussie uit de weg te gaan."
"Allemaal zinnen om de discussie uit de weg te gaan."

Allemaal citaten die niet slaan op mij, maar op jou.

Het is niet de eerste keer dat je opmerkingen maakt over genocide en massamoord en zo.
Je wordt er wel steeds groffer mee, terwijl je feitelijk gewoon uit je nek ...
Ik heb al eerder voorgesteld: open een gesprek daarover, en als ik het idee heb dat je er een serieus gesprek van wilt maken, doe ik mee.
Je hebt tot dusverre zo'n topic nog niet geopend,
en na alles wat je ook hier weer voor (soms bijna lasterlijke) onzin en vooroordelen hebt uitgespuugd,
zul je goed je best moeten doen om de indruk te wekken dat je een serieus gesprek er over wilt.

Hier hoort het gesprek te gaan over Israël en de gemeente,
en ik maakte opmerkingen over jouw "de geest van de Bijbel is dat christenen steden horen uit te moorden" flauwekul.
Jij probeert je daaronderuit te zwetsen met allerlei andere flauwekul,
en legt mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb en zelfs niet eens meen.
En dat afdoen met "ja dat vind je zelf".
[walg]

Ik zet er een punt achter.
Als je serieus een gesprek wilt over hoe ik (en anderen) aankijken tegen jouw opmerkingen over genocide en massamoord en zo,
is het nu aan jou om te tonen of je dat meent of niet.
Je durft de discussie niet aan. :w :kiss1: :flower1: Maar ik ga er geen nieuw topic voor openen. Ik geloof het wel met Yolanda de B. en haar geblaf.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 21 sep 2018, 16:36
Yolanda_dB schreef: 20 sep 2018, 20:36
Als je serieus een gesprek wilt over hoe ik (en anderen) aankijken tegen jouw opmerkingen over genocide en massamoord en zo,
is het nu aan jou om te tonen of je dat meent of niet.
Je durft de discussie niet aan. :w :kiss1: :flower1: Maar ik ga er geen nieuw topic voor openen. Ik geloof het wel met Yolanda de B. en haar geblaf.
Hallo Zolderworm,

Yolanda heeft gelijk wanneer zij stelt dat in het N T God nergens van christenen "'Jozua achtig"" handelen vraagt.
Dus concentreert het gesprek zich op de vraag hoe is de "" genocide "" opdracht van God aan Jozua te verstaan.
Voor een niet in de bijbel ( specifiek ook O T ) gelovende, blijft genocide gewoon genocide en God een Genocide God.
Een gelovige bewandelt dan het trajekt van het bijbelse verstaan/begrijpen van de ""genocide"" opdracht. Daarover hebben heel wat theologische uitwerkingen het licht gezien in de loop van de tijd. Ik kan jou wel verklappen dat jou het bijbelse verstaan/begrijpen in geen enkele variant zal aanspreken.
Een echte discussie wordt het naar mijn verwachting niet. Welles-nietes is mijn inschatting
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 21 sep 2018, 17:42
Zolderworm schreef: 21 sep 2018, 16:36
Yolanda_dB schreef: 20 sep 2018, 20:36
Als je serieus een gesprek wilt over hoe ik (en anderen) aankijken tegen jouw opmerkingen over genocide en massamoord en zo,
is het nu aan jou om te tonen of je dat meent of niet.
Je durft de discussie niet aan. :w :kiss1: :flower1: Maar ik ga er geen nieuw topic voor openen. Ik geloof het wel met Yolanda de B. en haar geblaf.
Hallo Zolderworm,

Yolanda heeft gelijk wanneer zij stelt dat in het N T God nergens van christenen "'Jozua achtig"" handelen vraagt.
Dus concentreert het gesprek zich op de vraag hoe is de "" genocide "" opdracht van God aan Jozua te verstaan.
Voor een niet in de bijbel ( specifiek ook O T ) gelovende, blijft genocide gewoon genocide en God een Genocide God.
Een gelovige bewandelt dan het trajekt van het bijbelse verstaan/begrijpen van de ""genocide"" opdracht. Daarover hebben heel wat theologische uitwerkingen het licht gezien in de loop van de tijd. Ik kan jou wel verklappen dat jou het bijbelse verstaan/begrijpen in geen enkele variant zal aanspreken.
Een echte discussie wordt het naar mijn verwachting niet. Welles-nietes is mijn inschatting
Voor mij blijft natuurlijk het geloven aan/in een God die opdracht geeft tot genocide absurd. Het lijkt me ook dat dit zich werkelijk heeft afgespeeld en dat het volk van Israël een rechtvaardiging voor hun daad heeft gezocht, door hun zelfverzonnen oorlogsgod erbij te betrekken. Het is bizar dat wij hier in het westen geschriften als richtlijn zijn gaan gebruiken die uit een tijd stammen waarin er geheel andere normen en waarden werden gekoesterd, die simpelweg niet de onze zijn. Normen en waarden die wij nogal barbaars en primitief vinden.
Daaruit is de gekke gedachte voortgekomen dat je dit zou moeten duiden, want volgens mij complete onzin is. Het is gewoon een echt gebeurd feit, waarbij een zelfverzonnen God in rol speelt die voldoet aan de destijds heersende waarden en normen. Er valt niets te duiden. Zo zie ik het.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

peda schreef: 21 sep 2018, 17:42 Hallo Zolderworm,

Yolanda heeft gelijk wanneer zij stelt dat in het N T God nergens van christenen "'Jozua achtig"" handelen vraagt.
Dus concentreert het gesprek zich op de vraag hoe is de "" genocide "" opdracht van God aan Jozua te verstaan.
Voor een niet in de bijbel ( specifiek ook O T ) gelovende, blijft genocide gewoon genocide en God een Genocide God.
Een gelovige bewandelt dan het trajekt van het bijbelse verstaan/begrijpen van de ""genocide"" opdracht. Daarover hebben heel wat theologische uitwerkingen het licht gezien in de loop van de tijd. Ik kan jou wel verklappen dat jou het bijbelse verstaan/begrijpen in geen enkele variant zal aanspreken.
Een echte discussie wordt het naar mijn verwachting niet. Welles-nietes is mijn inschatting
Het 'geloofsgesprek' god-de-massamoordenaar gaat hem niet worden, volgens mij hoef je daar geen genie voor te zijn om dat in te zien. :w
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: 21 sep 2018, 17:52 Er valt niets te duiden. Zo zie ik het.
Wat valt er dan nog te zeggen, anders dan dat je jantje maar getikt vindt?
En wat is er uberhaupt voor lol aan om dat rond te gaan roepen op een geloofsforum, dat snap ik nie zo goe eerlijk gezegd :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

coby schreef: 21 sep 2018, 11:47
callista schreef: 19 sep 2018, 11:49
ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:45
callista schreef: 19 sep 2018, 11:40 Ik zit al jaren op fora en daarvoor op Hyves----christelijke kant---en er is in al die jaren geen spat veranderd...geen enkele vooruitgang
Blijft vreemd, niet in sinterklaas geloven en alle sinterklaas fora afstruinen.............negatieve aandacht is ook aandacht als je het tekort komt.
Door mij regelmatig op die fora te begeven heb ik het christendom de rug toegekeerd....zo zit dat dus...
Ik zal je de reacties en de verdoemenissen die ik bij een andere visie om de oren geslingerd kreeg maar besparen...

Het heeft mij de ogen geopend en ik ben er ook dankbaar voor...want toen ben ik pas goed gaan onderzoeken...al valt er altijd nog bij te leren...
Serieus? Ik heb dat vaker gehoord.
Ook een jochie op een Amerikaans christelijk forum was van z'n geloof afgestapt vanwege de gelovigen daar.
Het was ook zo'n verrot forum. Ik voelde me gewoon slecht als ik erop zat, zo van: mag eigenlijk niet van God. Toen ik wegging zei ik: jullie zouden Jezus Zelf nog van het forum aftrappen met die achterlijke regels van ze.
Ja..serieus...
Bij een andere visie of zelfs een andere christelijke uitleg kwamen de vreselijkste verwensingen mijn kant op......niet van hunzelf natuurlijk...maar van hun God...ik heb daar heel wat meegemaakt...
Een molensteen zou ik om mijn nek moeten krijgen o.a...etc....dan heb ik het over de Hyves-tijd en die christelijke sites daar...
Maar voor de duidelijkheid...niet iedereen was daar zo...gelukkig..
Maar ik vind het leerzaam achteraf bezien......anders was ik nooit verder gekomen...en nooit verder iets onderzocht...
Het moest zo zijn.
Laatst gewijzigd door callista op 21 sep 2018, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door coby »

callista schreef: 21 sep 2018, 17:59
coby schreef: 21 sep 2018, 11:47
callista schreef: 19 sep 2018, 11:49
ericjan schreef: 19 sep 2018, 11:45
callista schreef: 19 sep 2018, 11:40 Ik zit al jaren op fora en daarvoor op Hyves----christelijke kant---en er is in al die jaren geen spat veranderd...geen enkele vooruitgang
Blijft vreemd, niet in sinterklaas geloven en alle sinterklaas fora afstruinen.............negatieve aandacht is ook aandacht als je het tekort komt.
Door mij regelmatig op die fora te begeven heb ik het christendom de rug toegekeerd....zo zit dat dus...
Ik zal je de reacties en de verdoemenissen die ik bij een andere visie om de oren geslingerd kreeg maar besparen...

Het heeft mij de ogen geopend en ik ben er ook dankbaar voor...want toen ben ik pas goed gaan onderzoeken...al valt er altijd nog bij te leren...
Serieus? Ik heb dat vaker gehoord.
Ook een jochie op een Amerikaans christelijk forum was van z'n geloof afgestapt vanwege de gelovigen daar.
Het was ook zo'n verrot forum. Ik voelde me gewoon slecht als ik erop zat, zo van: mag eigenlijk niet van God. Toen ik wegging zei ik: jullie zouden Jezus Zelf nog van het forum aftrappen met die achterlijke regels van ze.
Ja..serieus...
Bij een andere visie of zelfs een andere christelijke uitleg kwamen de vreselijkste verwensingen mijn kant op......niet van hunzelf natuurlijk...maar van hun God...ik heb daar heel wat meegemaakt...
Een molensteen zou ik om mijn nek moeten krijgen o.a...etc....dan heb ik het over de Hyves-tijd en die christelijke sites daar...
Maar ik vind het leerzaam achteraf bezien......anders was ik nooit verder gekomen...en nooit verder iets onderzocht...
Het moest zo zijn.
Wat erg.
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

pyro schreef: 21 sep 2018, 17:54
peda schreef: 21 sep 2018, 17:42 Hallo Zolderworm,

Yolanda heeft gelijk wanneer zij stelt dat in het N T God nergens van christenen "'Jozua achtig"" handelen vraagt.
Dus concentreert het gesprek zich op de vraag hoe is de "" genocide "" opdracht van God aan Jozua te verstaan.
Voor een niet in de bijbel ( specifiek ook O T ) gelovende, blijft genocide gewoon genocide en God een Genocide God.
Een gelovige bewandelt dan het trajekt van het bijbelse verstaan/begrijpen van de ""genocide"" opdracht. Daarover hebben heel wat theologische uitwerkingen het licht gezien in de loop van de tijd. Ik kan jou wel verklappen dat jou het bijbelse verstaan/begrijpen in geen enkele variant zal aanspreken.
Een echte discussie wordt het naar mijn verwachting niet. Welles-nietes is mijn inschatting
Het 'geloofsgesprek' god-de-massamoordenaar gaat hem niet worden, volgens mij hoef je daar geen genie voor te zijn om dat in te zien. :w
Pyro,

Ben ik even blij, dat jij mij geen genialiteit toekent. Desondanks lijkt mij de discussie ook tussen christenen onderling over het thema een lastige. Wanneer ik de theologische varianten in oogschouw neem, die ter verklaring worden opgevoerd, dan vond ik persoonlijk nog de beste de Goddelijke Ondoorgrondelijkheid. Dan zwijgt de mens en laat de "' oplossing "" voor het vraagstuk bij God. Ondoorgrondelijkheid is naar mijn beoordeling ook het geval bij de Grote Genocide volgens het zondvloed verhaal, waar alles en iedereen van het toneel verdween behalve de weinige overlevenden
in de ark. Elke verklaring door de gelovigen roept onmiddellijk hoongelach en ontzetting op in de niet-gelovigen sector. Behalve natuurlijk de idee van het zijn niet waar gebeurde verhalen. Maar daarmede scoor je weer niet in de orthodoxe hoek.
Laatst gewijzigd door peda op 21 sep 2018, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Wat
God betreft kan natuurlijk iedereen het beste zwijgen, maar ja...dan bestonden er geen christelijke fora... :geek:\.
De God van de Bijbel is natuurlijk gestart als een krijgsgod en stamgod...
Bovendien zegt die God onveranderlijk te zijn....volgens de Bijbel...

Tja...als sommigen gelovigen er nog vanuit gaan dat de slang echt gesproken heeft en dat de zondvloed echt plaatsgevonden heeft zoals beschreven; Adam en Eva letterlijk hebben bestaan..etc.....vind ik dat prima, maar dan moet niemand er ook van opkijken dat zoiets toch wel zeer apart is....zeker terwijl ze er ook nog vanuit gaan dat de genocide van God..bv. zoals op o.a. de Amalekieten volkomen terecht is......en dieren, babies en iedereen maar uitgeroeid werd....
Dat is het probleem van alles letterlijk lezen en dat zelf ook nog geloven...ipv. het in die tijd te plaatsen en in te zien dat het door mensen uit die tijd is opgeschreven en eigenlijk een weerslag is van het leven in die primitieve tijd...
HJW
Berichten: 5748
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

callista schreef: 21 sep 2018, 18:07 De God van de Bijbel is natuurlijk gestart als een krijgsgod en stamgod...
Bovendien zegt die God onveranderlijk te zijn....volgens de Bijbel...
Zo is het joodse godsbeeld inderdaad begonnen. Het is maar zeer de vraag of die grote oorlogen hebben plaatsgevonden.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

peda schreef: 21 sep 2018, 18:04 Pyro,

Ben ik even blij, dat jij mij geen genialiteit toekent. Desondanks lijkt mij de discussie ook tussen christenen onderling over het thema een lastige. Wanneer ik de theologische varianten in oogschouw neem, die ter verklaring worden opgevoerd, dan vond ik persoonlijk nog de beste de Goddelijke Ondoorgrondelijkheid. Dan zwijgt de mens en laat de "' oplossing "" voor het vraagstuk bij God. Ondoorgrondelijkheid is naar mijn beoordeling ook het geval bij de Grote Genocide volgens het zondvloed verhaal, waar alles en iedereen van het toneel verdween behalve de weinige overlevenden in de ark. Elke verklaring door de gelovigen roept onmiddellijk hoongelach en ontzetting op in de niet-gelovigen sector.
Yo peda,

Tja het zijn rauwe verhalen als je erover nadenkt. Alle heilige schriften van de mens, uit de grote wijsheidstradities, zijn mede ontstaan uit oorlogen en conflicten, heb ik eens ergens gelezen. Geen enkele schaduwzijde van de mens wordt uit de weg gegaan. Onverbloemd. Ik vind dat zeer fascinerend, en eigenlijk een kenmerk van authentieke spiritualiteit dat alle aspecten van de werkelijkheid aan bod komen. Niet als moderne logisch filosofische verhandeling, maar als vertelling die vele niveaus van begrip en betekenislagen kent.
Als je daarover in gesprek wilt, erover nadenken samen, gaat de houding van: - er valt niks te duiden, wie dat probeert is een stel dwazen - niks opleveren. Hoezo dan, geloofsgesprek.

Heilige schriften zijn de rijke schatkamers van de mensheid, je houdt nooit op je erover te verbazen en je raakt er niet over uitgepraat. Dat is meer mijn insteek.

Wat de zondvloed en Noach betreft, daarover weet ik enkele overdenkingen online te staan die ik prachtig vind en die volgens mij ook voor buitenstaanders wel te volgen of misschien zelfs te appreciëren zijn. Als je belangstelling hebt wil ik de link (kerkomroep, Thomaskerk in A'dam) wel geven.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Hallo pyro,

Ik zie graag de link vermeld.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2518
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Inktvlam »

Jakob Lorber beschrijft uitgebreid de zondvloed. Om het zondvloedverhaal te begrijpen, dienen we onderscheid te maken tussen zondvloed en watervloed. De zondvloed was wereldomvattend, de watervloed niet ! De zondvloed, dat wil zeggen de godvergetenheid, hoererij, hoogmoed, gierigheid, nijd, heerszucht en liefdeloosheid, overstroomde het hele menselijk geslacht, waaronder verstaan moet worden de geestelijke aarde, en dat is wat Mozes met de algemene zondvloed bedoelde. De watervloed was slechts een plaatselijk gebeuren.

De grote vloed overstroomde niet, zoals het Oude Testament laat weten, de ‘gehele aarde’, doch volgens de gegevens van de Nieuwe Openbaring vooral Midden-Azië’, waar heden ten dage het Aralmeer en de Kaspische Zee de meest opmerkelijke overblijfselen zijn, want waar nu de Kaspische Zee is, bevond zich eens het zeer grote en trotse rijk Hanoch. Vanuit dit hoofdpunt stroomden de wateren naar Siberië alsook naar Europa, dat echter destijds nog onbewoond was; een deel stroomde naar het Zuiden, naar het tegenwoordige Oost-Indië en het hevigste over Arabië. Ook het Noorden van Afrika werd overstroomd tot aan het hoogland (Ethiopië), waar slechts kleine overstromingen plaatsvonden. Amerika werd alleen vanuit Siberië in het Noorden enigszins geteisterd, terwijl het Zuiden van Amerika, evenals de meeste eilanden van de grote zee (de Grote Oceaan) volledig vrij bleven. Ook al wordt er in het Oude Testament gezegd: “Boven alle bergen der aarde en behalve datgene wat de ark droeg bleef niets levends op de aardbodem behouden”, dan behoeft dat niet letterlijk voor onze natuuraarde te worden opgevat, want onder “bergen”wordt alleen de hoogmoed en de heerszucht van de kant van de mensen verstaan. En dat er op de aarde geen leven overbleef, behalve in de ark, betekent dat alleen Noach een geestelijk leven in God en uit God getrouw behield.

http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/19/358/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:
Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:De Joodse Wet van G'd dient om als Joods nageslacht van Isaac en Jacob apart gezet te worden om zo binnen de voorwaarden van de Belofte van G'd aan Isaac en Jacob te blijven.
Toch even een kanttekening:
Bij de verbondssluiting met Isaac en Jakob werd maar 1 voorwaarde gesteld door God: de besnijdenis.
En ik geloof dat die voorwaarde aan Abraham was gegeven.
Ik weet zo snel niet of God dat bij Izak en Jakob al dan niet herhaald heeft.

En God zei daarbij dat het om een eeuwig verbond zou gaan.
Maar al een paar generaties later zet God dat aan de kant, en komt Hij met (enorm veel) extra voorwaarden.

De Joods wet hoort NIET bij de verbondssluiting tussen God en Isaac en Jakob.

Eens kijken wat G'd ervan zegt in Zijn Woord:
Ten eerste zegt G'd dat Hij een eeuwig verbond heeft met Abraham en vanwege de Eed die Hij deed aan Isaac.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.

Psalm 105

Later tijdens de uittocht uit Egypte, geeft G'd Zijn Verbond met Abraham als Joodse Wet van G'd aan de nakomelingen van Isaac via Mozes.
Daarom ook laat G'd Zich zoveel en vaak de G'd van Abraham, Isaac en Jacob noemen, want zo is de bloedlijn opgebouwd waar G'd Zijn Eeuwige Verbond en Eed heeft voor doen gelden.
[...knip...]
Je mist mijn punt, dus nog maar een keer.
Het verbond met Abraham en Izak en Jakob was "eeuwig".
En de enige voorwaarde voor dat eeuwige verbond was de besnijdenis.

Een aantal generaties later wijzigde God dat verbond.
Een verbond met opeens honderden voorwaarden en wetten.
Feitelijk is dat een nieuwe verbondssluiting. Nieuwe voorwaarden = nieuw verbond.
En dan was dat eerste verbond dus niet "eeuwig".

En als dat verbond wel eeuwig was/is, en het God dus vrij staat om de voorwaarden aan te passen,
waarom ben jij dan er zo tegen dat God dankzij Jezus opnieuw een verbondsaanpassing heeft gedaan?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Je durft de discussie niet aan. :w :kiss1: :flower1: ...
Opnieuw concludeer je iets dat niet is gebaseerd op wat ik schreef.
Opnieuw ben jij degene die met smoesjes niet ingaat op waar ik op reageerde.
En voor een serieus gesprek over waar jij het wel over wil hebben, weet je de voorwaarden.
Dat jij daar niet in mee wilt, zegt dan niets over mijn intenties, maar alles over de jouwe.

punt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef: Wat God betreft kan natuurlijk iedereen het beste zwijgen, maar ja...dan bestonden er geen christelijke fora... :geek:\.
De God van de Bijbel is natuurlijk gestart als een krijgsgod en stamgod...
"natuurlijk"?
Je moet hier oppassen wat je zegt hoor.
Je mag niet doen alsof je de waarheid in pacht hebt.
Zoals jijzelf anderen maar wat graag voorhoudt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef: 21 sep 2018, 21:26
callista schreef: Wat God betreft kan natuurlijk iedereen het beste zwijgen, maar ja...dan bestonden er geen christelijke fora... :geek:\.
De God van de Bijbel is natuurlijk gestart als een krijgsgod en stamgod...
"natuurlijk"?
Je moet hier oppassen wat je zegt hoor.
Je mag niet doen alsof je de waarheid in pacht hebt.
Zoals jijzelf anderen maar wat graag voorhoudt.

Iedereen kan lezen dat Jahweh als stamgod en krijgsgod van de joden begonnen is...en later als enige God werd, die geen andere goden naast zich duldde.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Iedereen kan lezen dat Jahweh als stamgod en krijgsgod van de joden begonnen is...en later als enige God werd, die geen andere goden naast zich duldde.
God "begon" al voor er ook maar iets was.
Dus dat jij deze onbijbelse variant wilt geloven, is helemaal prima,
maar doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt.
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

pyro schreef: 21 sep 2018, 21:25
peda schreef: 21 sep 2018, 19:57 Hallo pyro,

Ik zie graag de link vermeld.
https://kerkdienstgemist.nl/media/1565890-Kerkdienst
https://kerkdienstgemist.nl/media/1568429-Kerkdienst

:flower1:
Hallo pyro,

Dank voor de beide links.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef: 21 sep 2018, 22:16
callista schreef:Iedereen kan lezen dat Jahweh als stamgod en krijgsgod van de joden begonnen is...en later als enige God werd, die geen andere goden naast zich duldde.
God "begon" al voor er ook maar iets was.
Dus dat jij deze onbijbelse variant wilt geloven, is helemaal prima,


maar doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt.
Nee.....dat laatste laat ik liever aan jou over...daar ben je denk ik veel beter in dan ik.. :ugeek:
HJW
Berichten: 5748
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 21 sep 2018, 22:16 God "begon" al voor er ook maar iets was.
Dus dat jij deze onbijbelse variant wilt geloven, is helemaal prima,
maar doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt.
Het jodendom is bij Abraham begonnen. Het godsbeeld wat daarbij is ontstaan is grotendeels ontleend aan toen reeds bestaande godsdiensten. En dat waren polytheistische godsdiensten met nogal woeste stamgoden.
Later heeft het jodendom zich ontwikkeld en is uiteindelijk een monotheistische godsdienst geworden.
Gewoon een stukje geschiedenis.

Waarom mag jij wel doen alsof je de waarheid in pacht hebt en Callista niet ?
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

HJW schreef: 22 sep 2018, 10:16
Yolanda_dB schreef: 21 sep 2018, 22:16 God "begon" al voor er ook maar iets was.
Dus dat jij deze onbijbelse variant wilt geloven, is helemaal prima,
maar doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt.
Het jodendom is bij Abraham begonnen. Het godsbeeld wat daarbij is ontstaan is grotendeels ontleend aan toen reeds bestaande godsdiensten. En dat waren polytheistische godsdiensten met nogal woeste stamgoden.
Later heeft het jodendom zich ontwikkeld en is uiteindelijk een monotheistische godsdienst geworden.
Gewoon een stukje geschiedenis.

Waarom mag jij wel doen alsof je de waarheid in pacht hebt en Callista niet ?
De botsing tussen 2 visies. Visie 1 weet zeker dat God de bijbelinhoud heeft geOpenbaard. God Zelve weet het wel het beste, bovendien liegt God niet.
Visie 2 weet zeker dat God helemaal niets heeft geOpenbaard. De bijbelinhoud is mensenwerk en mensen hebben Godsbeelden van elkaar overgenomen. Over beide volkomen tegenstrijdige visies kun je eindeloos met elkaar blijven praten. Na een lang debat blijven diegenen die visie 1 volgen , visie 1 volgen en hetzelfde geldt voor de visie 2 volgers. De argumenten die worden ingebracht worden niet op dezelfde wijze door de visie-volgers gewaardeerd en er komt ook geen verandering in de waardering door het debat. Dat komt niet omdat het debat slecht wordt gevoerd, maar het komt omdat vanaf den beginne de basis-overtuigingen volstrekt niet gelijk lopen. En een basis-overtuiging veranderen, dat gebeurt bijna nooit door een debat.
Zelf geef ik aan mijn basis-overtuiging geen "" Gezag "", maar anderen geven hun basis-overtuiging een enorme waardering. :lol:
Laatst gewijzigd door peda op 22 sep 2018, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie