God gaat door en jouw spiritueel wezen als deel van God dus ook.
Alle empirisch opgedane levenservaring, alle herinneringen, blijven bestaan en vormen samen de totale ervaring van God.
God gaat door en jouw spiritueel wezen als deel van God dus ook.
Inderdaad Agnostisme is niet zo dichtgetimmerd als atheisme, maar atheisten zeggen dan toch ; "welke God" en dan is het toch voor mij de herinnering aan de God die ik in mijn leven nooit als ballast heb ervaren, zoals Mart het aangeeft. Het zal voor mij niet meer worden dan mijn onderschrift. Stelligheid hierin zal ik waarschijnlijk nooit bereiken en daar ben ik ook niet naar op zoek.Tin schreef: ↑09 mei 2019, 13:08Als ik dit zo lees denk ik eigenlijk, waarom niet het agnosticisme als eindpunt van deze reeks, maar het atheïsme?Mart schreef: ↑09 mei 2019, 12:46Ik was eigenlijk al atheist voordat ik het in de gaten had. Had daarvoor eerst nog tegengesparteld en was agnost geworden om niet meteen al het Joodse verleden vaarwel te zeggen, maar het geloof was feitelijk reeds grotendeels weg. Vind het nu vreemd dat ik die ballast jarenlang vrijwillig mee heb gezeuld voor er afscheid van te kunnen nemen. Achteraf was ik nooit zeker, maar hield het mezelf slechts als een zekerheid voor ogen. Toen was ik er aan verknocht; het voelde alsof ik iets had waaraan ik me vast kon houden -- een laatste psychologisch stukje zekere grond waar altijd op terug te vallen viel. Maar op een gegeven moment was het me gewoon duidelijk dat ik geen echte gelovige was en heb ik de stap genomen het reeds aangetaste dogmatische omhulsel achter te laten en vrij het leven binnen te wandelen. Nooit enige spijt van gehad. Maar iedereen is anders.callista schreef: ↑09 mei 2019, 12:18 Ik ben in één klap van mijn geloof afgestapt na het min of meer onderzoeken van allerlei visies...ook buiten de Bijbel...hoe deze tot stand is gekomen, de geschiedenis etc...
Ik was opeens bekeerd....en weet nu niets.,,alles is mogelijk.....ik maak wel bespiegelingen.
Dat vind ik beter dat iets zeker te weten..dan is het einde verhaal en zul je ook nooit iets nieuws ontdekken omdat je dan niet meer openstaat voor wat er eventueel wel kan zijn...
Dan ben je dichtgemetseld...
Het atheïsme is wederom een idee dat wij zekerheid kunnen verkrijgen over zaken die wij niet met zekerheid kunnen vaststellen.
Naar mijn geloof is Christus de enige die fysiek opstond en ook de enige die fysiek zal opstaan. Orthodoxe joden en christenen geloven in een collectieve fysieke opstanding, vandaar dat hun graven niet geruimd mogen worden en zij zich niet laten cremeren.Zolderworm schreef: ↑09 mei 2019, 14:13Waarom legt men van oudsher een grote zware steen op het graf? Inderdaad, omdat men bang was dat de doden vroegtijdig letterlijk zouden opstaan. Dus de oorspronkelijke betekenis is letterlijk.Piebe Paulusma schreef: ↑09 mei 2019, 14:03Vanuit christelijk perspectief moet er opstanding uit de doden zijn. Wat dat precies behelst kan je over steggelen, maar dan blijven we bezig.Zolderworm schreef: ↑09 mei 2019, 11:45Nou en? Betekent dat dat er wel eeuwig leven moet zijn?Piebe Paulusma schreef: ↑09 mei 2019, 11:42Maar lieve Storm, zeg jij nou dat je niet meer gelooft in leven na de dood? Indien er geen eeuwig leven is, dan is Christus voor niks gekruisigd en kunnen we beter gaan zitten en eten, want morgen zijn we de pineut!
Voor mij is de hemel het geestelijke, de tegenpool van het aardse. Het is ook het nieuwe verbond als tegenhanger van het oude verbond. En aangezien ik niet gericht ben op het aardse en me onder het NT weet, durf ik rustig te zeggen dat ik nu in de hemel ben.
Een aardig gedicht hoor, maar de Almachtige God die wanhoopt?Storm schreef: ↑09 mei 2019, 14:37 Jaren geleden schreef ik een gedicht op Freethinker, ach ik werd meewarrig aangekeken en ik begreep dat wel.
Maar dat is hoe ik het soms ervaar.
Nader tot U
Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.
(Uit Gerard Kornelis van het Reve: Nader tot U.
Mee eens. Mooi gezegd. Naar de geest in de hemel. Fysiek nog op de aarde.Piebe Paulusma schreef: ↑09 mei 2019, 14:33Voor mij is de hemel het geestelijke, de tegenpool van het aardse. Het is ook het nieuwe verbond als tegenhanger van het oude verbond. En aangezien ik niet gericht ben op het aardse en me onder het NT weet, durf ik rustig te zeggen dat ik nu in de hemel ben.
@Peda,peda schreef: ↑09 mei 2019, 15:11
Storm,
Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
Dat doet me denken aan de zombie films en series waarmee je op tv wordt bestookt.Piebe Paulusma schreef: ↑09 mei 2019, 14:29Orthodoxe joden en christenen geloven in een collectieve fysieke opstanding, vandaar dat hun graven niet geruimd mogen worden en zij zich niet laten cremeren.
Jezus is voor mij nooit God geweest. Vroeger verbond ik met Jezus de pure mens volledig onder de goede invloed van de geest van God ( Dingemans ) maar van die gedachte ben ik weer afgestapt. Nu is Jezus voor mij een ""inspirator"'. Ik kijk naar Jezus zo vermoed ik in alle bescheidenheid zoals Gandhi het ook deed.Storm schreef: ↑09 mei 2019, 15:18@Peda,peda schreef: ↑09 mei 2019, 15:11
Storm,
Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Bij het reïncarneren word je geboren in een nieuw lichaam (voertuig/instrument) lijkt me.
Ja, er zijn nog steeds orthodoxe joden en die geloven dat.
Maakt niet uit, hier een stukje uit de Tenach:
Het lijk wel een "ik vraag u antwoord" .
Dan is Jezus dus niet God en als hij niet God is, dan kan hij ons ook niet verlossen.Storm schreef: ↑09 mei 2019, 15:18@Peda,peda schreef: ↑09 mei 2019, 15:11
Storm,
Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Ik begrijp je bedoeling met deze post en ga er dus verder niet op in.Piebe Paulusma schreef: ↑09 mei 2019, 16:43Ja, er zijn nog steeds orthodoxe joden en die geloven dat.Maakt niet uit, hier een stukje uit de Tenach:
'DE hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen. En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en zie, er waren zeer vele op den grond der vallei; en zie, zij waren zeer dor. En Hij zeide tot mij: Mensenkind, zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het. Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot hen: Gij dorre beenderen, hoort des HEEREN woord. Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Zie, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden. En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten dat Ik de HEERE ben. Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid als ik profeteerde, en zie, een beroering! En de beenderen naderden, elk been tot zijn been. En ik zag, en zie, er werden zenuwen op dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over hen, maar er was geen geest in hen. En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden. En ik profeteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen, en zij werden levend en stonden op hun voeten, een gans zeer groot heir. Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind, deze beenderen, die zijn het ganse huis Israëls; zie, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land Israëls.'(Ez 37,1-12)
Juist daarom werd Hij dus mens. Zodat Hij niet alleen maar boven ons uit torent, maar als mens onder de mensen herkenbaar werd.Storm schreef: ↑09 mei 2019, 15:18@Peda,peda schreef: ↑09 mei 2019, 15:11
Storm,
Als je de menselijke trekjes laat vallen, blijft er niet veel over. Beeld en gelijkenis niet meer serieus nemen, dan zet je de relatie verhouding snel buiten de deur. In Jezus is God mens geworden, Jezus toont het gezicht van God. Hoeveel menselijker wil je het hebben. Juist deze uitvergroting van het menselijke naar God, heeft bij mij de deur dichtgedaan. De theodicee is niet te verklaren, in mijn ogen, wanneer God een menselijk Gezicht krijgt. God Zonder Gezicht, de God van vele filosofen spreekt mij meer aan. Dan is de Relatie wel weg. Maar het is zeer persoonlijk.
God is altijd abstract voor mij geweest, Jezus niet.
Dat zegt het Oude Testament ja. Maar onder het Nieuwe Verbond werd Hij mens.