Rode pil of blauwe pil?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door HJW »

Na 3 maanden ziekenhuis kan ik eerlijk gezegd geen pil meer zien.😎
Maar als ik toch moet kiezen dan ga ik voor de 10 miljoen.
Ik heb namelijk geen enkele behoefte om weer eens opnieuw aan een leven op deze aarde te beginnen.
Ik heb het nu een keer gedaan, de nodige zaken gezien en meegemaakt en ik kan wel stellen: het leven hier is “not my cup of tea”.
Er zijn vast genoeg andere plekken.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:21 ...
Ik denk juist dat men je wel als hoogbegaafd zou zien, als een 'wonderkind'. En ik denk dat als je alles al weet in de klas dat je dan vervroegd een universitaire studie mag beginnen. En je hebt misschien na zoveel levenservaring een beter idee van wat je zou willen doen.
...
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. De kennis die je nu hebt maakt je, als je naar 6 jaar gaat, niet hoog begaafd. Je hebt alleen meer kennis. Het wil volgens mij ook niet zeggen dat je een universitaire studie kunt volgen (als die nu ook niet gevolgd is). Dat vereist volgens mij andere of meer talenten dan kennis van een volwassene.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:11
Mullog schreef: 13 mei 2023, 12:43
Je wilt geen 6 jaar zijn men de kennis die je nu hebt.
Kies je dan de blauwe pil?
Correct.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:25
Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:10
Helemaal mee eens. Ook nog in een lichaam wat nog niet kan wat je nu allemaal weet. Het is een soort van doorbreken van een ontwikkeling die volgens een natuurlijke weg verloopt. Alles raakt dan in de war.
Maar als je herinnering hebt aan een volwassen (vorig leven) kun je makkelijker anticiperen op de rest van het leven voor jezelf en deze planeet. De geschiedenis herschrijven.
Maar ik heb daar geen herinneringen aan (niemand niet, is mijn overtuiging, maar dat is een andere discussie). En je kunt iets wat nog niet geschreven is niet herschrijven.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:16
Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:14
Ik ging ervan uit dat je je leven overnieuw kon doen vanaf 6 jaar. Dan had ik toch wel wat andere keuzes gemaakt.
Ik heb het geïnterpreteerd dat je nu als zesjarige verder gaat.
Nu Messenger ergens in het topic opheldering heeft gegeven over de positie van die zesjarige. Ik vraag mij af waar de keuzes die je anders maakt als je de kennis van nu toen kan toepassen toe gaan leiden. Je levenspad zal al snel een heel andere richting opgaan, denk ik. Wat betekent het bijvoorbeeld als een zesjarig kind als een volwassene reageert op zijn moeder. Wat doet dat met de relatie?

Ik denk dat het een illusie is te veronderstellen dat je op dezelfde momenten in je leven voor dezelfde keuzes komt te staan. Al was het alleen al dat als je bij de eerste keuze die je maakt je leven waarschijnlijk een andere wending neemt en alle volgende keuzes anders zullen zijn dan die waarvan je nu overweegt die anders te doen.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Ik heb het topic sequentieel doorgeploegd en iedere keer gereageerd als ik dat nodig vond. Ik zie dat een deel van mijn reacties inhoudelijk overeen komen met reacties die anderen al geplaatst hebben. Dubbel werk dus :lol: :lol:

Ik denk ook dat de tendens een beetje is om maar niet terug te gaan naar de zes jaar.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 14 mei 2023, 09:35 Na 3 maanden ziekenhuis kan ik eerlijk gezegd geen pil meer zien.😎
Maar als ik toch moet kiezen dan ga ik voor de 10 miljoen.
Ik heb namelijk geen enkele behoefte om weer eens opnieuw aan een leven op deze aarde te beginnen.
Ik heb het nu een keer gedaan, de nodige zaken gezien en meegemaakt en ik kan wel stellen: het leven hier is “not my cup of tea”.
Er zijn vast genoeg andere plekken.
Natuurlijk is de Aarde slechts 1 van de planeten met leven. Het zou anders een grote verspilling van ruimte zijn.
Beterschap, dat is niet niks 3 maanden. :flower1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 14 mei 2023, 08:57 Je kan hetzelfde leven niet opnieuw doen, met de kennis die je in dit leven erbij gekregen hebt. Het belangrijke is dat je in je jeugd een aantal keuzes anders kan maken omdat je weet hoe die later uitgewerkt hebben. Je komt niet uit op dezelfde opleiding, partner etc.
Het moeilijkste is je kennis verborgen te houden zonder voor een freak uitgemaakt te worden.
Je zal inderdaad goede vrienden misschien nooit een tweede keer tegenkomen en het loopt op bijna alle gebieden anders.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 14 mei 2023, 09:39
Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:25
Maar als je herinnering hebt aan een volwassen (vorig leven) kun je makkelijker anticiperen op de rest van het leven voor jezelf en deze planeet. De geschiedenis herschrijven.
Maar ik heb daar geen herinneringen aan (niemand niet, is mijn overtuiging, maar dat is een andere discussie). En je kunt iets wat nog niet geschreven is niet herschrijven.
Daar zit wel wat in.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door dingo »

Mullog schreef: 14 mei 2023, 09:39
Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:25
Maar als je herinnering hebt aan een volwassen (vorig leven) kun je makkelijker anticiperen op de rest van het leven voor jezelf en deze planeet. De geschiedenis herschrijven.
Maar ik heb daar geen herinneringen aan (niemand niet, is mijn overtuiging, maar dat is een andere discussie). En je kunt iets wat nog niet geschreven is niet herschrijven.
Herinnering aan een volwassen vorig leven heeft in mijn optiek niemand. Wat ik wel goed mogelijk acht is dat bepaalde herinneringen via DNA overgedragen worden. Daar zijn ook wel indicaties voor, het is alleen niet objectief te meten zover ik weet.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 12:34 In de film The Matrix krijgt NEO de keuze tussen het innemen van een rode pil en een blauwe pil.
Neemt hij de rode pil, dan ontwaakt hij in een wereld zoals die werkelijk is en neemt hij de blauwe pil dan ontwaakt hij in de kunstmatige wereld zoals hij die altijd heeft gekend.

https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4

Wat nu als jij de vraag krijgt te kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil, wanneer de blauwe pil je 10 miljoen euro oplevert en de rode pil je terugbrengt naar de leeftijd van 6 jaar met behoud van de kennis die je nu hebt op je huidige volwassen leeftijd?
Voor geen prijs neem ik die rode pil. Alleen al het idee dat ik door ook maar íets anders te doen, (zoals in Sliding Doors .. je veter strikken, de bus missen etc.) man en kroost zou kunnen mislopen, moet er niet aan denken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Dat_beloof_ik »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 12:34 In de film The Matrix krijgt NEO de keuze tussen het innemen van een rode pil en een blauwe pil.
Neemt hij de rode pil, dan ontwaakt hij in een wereld zoals die werkelijk is en neemt hij de blauwe pil dan ontwaakt hij in de kunstmatige wereld zoals hij die altijd heeft gekend.

https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4

Wat nu als jij de vraag krijgt te kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil, wanneer de blauwe pil je 10 miljoen euro oplevert en de rode pil je terugbrengt naar de leeftijd van 6 jaar met behoud van de kennis die je nu hebt op je huidige volwassen leeftijd?
De vraag die jij voorlegt, waarom trek je de vergelijking met de dramatische red/blue pill scene in the Matrix ?
Mij ontgaat het verband namelijk volledig, behalve het simpele gegeven dat het een keus is.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Dat_beloof_ik »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:32
Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 17:54 Er blijkt toch wat verwarring te zijn over wat die zesjaar-optie nu precies behelst. Ik interpreteerde het dat je in deze tijd veranderd in een zesjarig kind, maar anderen weer dat je terugreist in de tijd naar toen je nog zes jaar was. Misschien goed als de topicstarter daar meer duidelijkheid in schept?
Je kunt het op beide manieren bekijken. Maar ik dacht aan terugreizen in de tijd. Het zelfde leven nog een keer ervaren, met andere keuzes.
In dát geval zou ik voor die optie kiezen, flink sparen totdat de bitcoin werd uitgevonden en daar al mijn geld aan uitgeven.
Als ik (wat ik eerder had begrepen) nu ineens 6 jaar zou worden en verder gaan in 2023, zou ik dat niet doen. Dat is psychisch bijna niet op te brengen. Je hele sociale omgeving valt weg, die ga je missen en omgekeerd ook. Dat zou ik mijn dierbaren niet aan willen doen. Dan echt liever 10 miljoen.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door peda »

Bij mijn weten zijn tijdreizen zowel naar het verleden als naar de toekomst onmogelijk. Wat tijd nu precies is, daarover wordt nog steeds onder wetenschappers en filosofen gestreden, maar duidelijk is wel dat behalve in de fantasie, sprongen in de tijd niet mogelijk zijn. In de fantasie zijn uiteraard de meest vreemde, zelfs totaal onlogische, constructies voor de tijdreizigers te bedenken en dat blijkt ook wel uit de omvangrijke tijd-reis literatuur.
Zo zijn er dezulken met een geestelijk volwassen denkraam, die via een tijd-reis de conceptie van het kindje-Hitler zouden willen voorkomen, anderen zouden willen gaan kijken of Jezus werkelijk heeft bestaan en zo zijn er legio voornemens te benoemen die zich lenen voor een persoonlijk belangrijk onderzoek of een ingrijpend handelen. Helaas de grenzen naar fantasia land kunnen niet worden overschreden, fantasia land ligt voor mij weer achter het door mij gefavoriseerde komma domein, quasi de komma achter de komma. :lol: Een geluk of een ongeluk zo'n ijzeren natuurwet.
Ik zou dus kiezen voor de blauwe variant, maar niet al het verkregen geld op een hedonistische wijze aan mij zelve besteden.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door peda »

Met 6 jaren in leeftijd is de prefrontale cortex biologisch gezien nog niet volgroeid, het is dus wetenschappelijk onduidelijk of het totale pakket van geestelijk volwassen weten alsmede de emotionele vaardigheden zonder gevolgen kan worden ondergebracht in een nog niet volgroeide prefrontale cortex.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 14 mei 2023, 10:44
Bonjour schreef: 14 mei 2023, 08:57 Je kan hetzelfde leven niet opnieuw doen, met de kennis die je in dit leven erbij gekregen hebt. Het belangrijke is dat je in je jeugd een aantal keuzes anders kan maken omdat je weet hoe die later uitgewerkt hebben. Je komt niet uit op dezelfde opleiding, partner etc.
Het moeilijkste is je kennis verborgen te houden zonder voor een freak uitgemaakt te worden.
Je zal inderdaad goede vrienden misschien nooit een tweede keer tegenkomen en het loopt op bijna alle gebieden anders.
Hen die weten alleen te zijn echt alleen die hebben geen pil nodig maar reizen door de tijd op eigen geestkracht die zou men is meer aan moeten spreken maar daar is de mens te decadent voor.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 19 mei 2023, 09:25
Messenger schreef: 14 mei 2023, 10:44
Je zal inderdaad goede vrienden misschien nooit een tweede keer tegenkomen en het loopt op bijna alle gebieden anders.
Hen die weten alleen te zijn echt alleen die hebben geen pil nodig maar reizen door de tijd op eigen geestkracht die zou men is meer aan moeten spreken maar daar is de mens te decadent voor.
Ik slik 18 pillen per dag en reis, lijkt wel steeds sneller te gaan, door het gangpad van de tijd en ben bijna bij de kern. :ugeek:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.