Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Yours schreef: 05 aug 2023, 16:53

In mijn visie zijn vele gelovigen afgehaakt omdat met name atheïsten als ze de kans krijgen geen spaan heel laten van welk geloof dan ook. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat gelovigen daar geen zin (meer) in hebben.
In mijn optiek zullen de ongelovigen met een missie, over het "" afhaken "' ook niet rouwig zijn.
Wie een wereld zonder geloof beter acht als een wereld met geloof, zal daar m.i. ook naar streven om dat doel te bereiken.
Het is in mijn waarneming wel zo dat de atheïsten die op ( geloofs ) forums optreden, van behoorlijk zware kwaliteit zijn.
Dat betekent dat gelovigen die een in mijn optiek niet goed verdedigbaar godsbeeld in het vaandel dragen, het in de discussie
lastig hebben. Dat blijkt eveneens uit mijn waarneming.
Er zijn evenwel godsbeelden die de "' strijd "' prima aankunnen, maar het is ""helaas"' niet iedere gelovige gegeven om zo'n in mijn optiek goed
godsbeeld in de discussie arena te brengen.
Of je voert een geloofsdiscussie schijnbaar via anderen met jezelf conform aanpak Alpha, dat is lang vol te houden.
Laatst gewijzigd door peda op 05 aug 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Bonjour »

Ik wil erop wijzen dat het topic over Carrier niet door een atheïst is begonnen. Het is begonnen om Carrier eens lekker belachelijk te maken. Als er sprake is van bekeringsdrang, moet dit meegenomen worden. Voor de rest wordt er door de atheïsten om argumenten gevraagd.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

Yours schreef: 05 aug 2023, 16:53 Maar intussen zijn de gelovigen op Geloofsgesprek wel in de minderheid zoals Mart opmerkte
Klopt. Dit forum (en credible eveneens deels) overleeft voornamelijk vanwege de aanwezigheid het grote aantal niet-theïsten. Ooit zeer levendige fora als Refoweb zijn nu zo goed als dood.
In mijn visie zijn vele gelovigen afgehaakt omdat met name atheïsten als ze de kans krijgen geen spaan heel laten van welk geloof dan ook. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat gelovigen daar geen zin (meer) in hebben.
De gelovigen die zijn vertrokken waren met name de zekerweters, de wappies, de verkiezingscomplotedenkers, de millieu-complotdenkers en de corona-vaccin-complotdenkers. Het gedachtengoed van dat soort heeft heel wat mensenlevens gekost. Het ideeëngoed van enkelen van hen is tegenwoordig op dit forum dan ook niet meer toegestaan. En tevens waren een aantal omoseksueel-onvriendelijke, transgender-onvriendelijke en vrouw-onvriendelijke christenen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezo

Bericht door Yours »

Bonjour schreef: 05 aug 2023, 17:19Voor de rest wordt er door de atheïsten om argumenten gevraagd.
Je weet dat dat voor wat betreft geloof een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave is.

Kijk echter eens naar de vroeger overtuigde atheïst Hopper, die nu alleen nog op Credible zit. Die is vanuit die positie veranderd in een Jezus-volger. En heeft zijn verstand beslist niet verloren. Zou er dan toch een kern van waarheid in geloof zitten?

En waarom zou je mensen als Storm, Robert Frans of Dingo hun geloof uit handen willen slaan? Omdat zij géén voor atheïsten aanvaardbare argumenten kunnen aanvoeren?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezo

Bericht door Bonjour »

Yours schreef: 05 aug 2023, 17:34
Bonjour schreef: 05 aug 2023, 17:19Voor de rest wordt er door de atheïsten om argumenten gevraagd.
Je weet dat dat voor wat betreft geloof een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave is.

Kijk echter eens naar de vroeger overtuigde atheïst Hopper, die nu alleen nog op Credible zit. Die is vanuit die positie veranderd in een Jezus-volger. En heeft zijn verstand beslist niet verloren. Zou er dan toch een kern van waarheid in geloof zitten?

En waarom zou je mensen als Storm, Robert Frans of Dingo hun geloof uit handen willen slaan? Omdat zij géén voor atheïsten aanvaardbare argumenten kunnen aanvoeren?
Het gaat hier niet om een geloofsdiscussie, maar om een historisch, wetenschappelijke.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Pyro_123 »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 14:16 Dat gebeurt vooral als je mensen persoonlijk noemt / aanspreekt op een manier die negatief uitgelegd kan worden.
HJW schreef: 05 aug 2023, 14:59Alles kan negatief uitgelegd worden, dan is het het einde van elke discussie.
Er wordt op dit forum soms stevig op de persoon gespeeld, dan kan ik me ook wel voorstellen dat een forummer zich al dan niet bedoeld de gordijnen in gejaagd voelt.
Het door mij geschetste persoonlijkheidstype zal niet ontkennen dat er meerdere aspecten zijn dan alleen de ratio, maar stelt de ratio altijd wel op de eerste plaats als het gaat om waarheidsvinding.
HJW schreef: 05 aug 2023, 14:59Ik heb geleerd te vertrouwen op mijn intuïtie, daar blijkt regelmatig meer waarheid uit voort te komen dat uit de ratio.
"Mijn gevoel zegt, niet doen". Kan een heel goede reden zijn het niet te doen, los van de ratio.
Tja, wat doe je als je hart met je hoofd botst. Je zou er zo een nieuw topic over kunnen openen. (of dit topic laten ontsporen zodat moderaat vanzelf een nieuw onderwerp aanmaakt, wel zo makkelijk ;) :w )
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 17:45 Er wordt op dit forum soms stevig op de persoon gespeeld, dan kan ik me ook wel voorstellen dat een forummer zich al dan niet bedoeld de gordijnen in gejaagd voelt.
Ja, dat klopt. Er is een aantal keren ook op mijn persoon gespeeld. Ik kies er voor rustig te blijven, dat is een keuze die je maakt.
Tja, wat doe je als je hart met je hoofd botst. Je zou er zo een nieuw topic over kunnen openen. (of dit topic laten ontsporen zodat moderaat vanzelf een nieuw onderwerp aanmaakt, wel zo makkelijk ;) :w )
Het is mijn bedoeling dat het hart met het hoofd overeenstemt, maar het botsen ken ik.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Op de man spelen, is voor mij gelijk aan stoeptegel gooien, ik ben dan onmiddellijk weg en niet uit zwakte van karakter maar voor veilig behoud van het persoonlijk hoofd. Stoeptegel gooien, is voor mij de kwalitatief zwakste vorm van discussie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Bonjour »

Als de stoeptegels fysiek bij Carrier aangekomen waren, kon hij er een groot terras mee betegelen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezo

Bericht door Mart »

Yours schreef: 05 aug 2023, 17:34 Kijk echter eens naar de vroeger overtuigde atheïst Hopper, die nu alleen nog op Credible zit. Die is vanuit die positie veranderd in een Jezus-volger. En heeft zijn verstand beslist niet verloren. Zou er dan toch een kern van waarheid in geloof zitten?
Hopper definieert zichzelf als ongelovige en Hopper gelooft - net als andere atheïsten - nog steeds niet in goden, maar definieert zijn voorgaande atheïsme zoals anderen fanatiek anti-theïsme zouden beschrijven. Vrijwel alle atheïsten hier en elders zijn ooit gelovigen geweest en hebben hun geloof uiteindelijk achter zich gelaten.
En waarom zou je mensen als Storm, Robert Frans of Dingo hun geloof uit handen willen slaan? Omdat zij géén voor atheïsten aanvaardbare argumenten kunnen aanvoeren?
Niemand slaat mensen als Storm, Robert Frans of Dingo hun geloof uit handen -- sterker: voor dat rijtje gelovigen - Storm, Robert Frans of Dingo - heb ik diep respect. Echter, als het om topics (als over Carrier) gaat waar argumenten centraal staan, dan is het zinvol om met argumenten te komen in plaats van bij gebrek aan argumenten tegen atheïsten aan te trappen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mullog »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:04 Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
Ik
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 12:19
Tin schreef: 05 aug 2023, 12:16 Mooie antwoorden @Yours en @HJW.
Maar dus mooi omdat die confrontatie niet wordt opgezocht.
Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?

Bekeringsdrang, of zoals ik bij sommige atheïsten opmaak hoogmoed, arrogantie het plezier en vermaak in de achterkamertjes om die domme christenen.

Dat heeft een demonisch iets.

Bij weer anderen die zoeken net zolang naar fouten van christenen om hun te demoniseren desnoods hacken ze ip adressen en dergelijke indien zij de mogelijkheid daartoe hebben.

Ook dit wordt in de achterkamertjes gehouden.
@Vreugdevol zegt wat sommige hier denken maar niet zeggen;laat ook dit keer @Vreugdevol weer gelijk hebben ,maar goed hen die haten en atheisten doen dat tegen alles wat godsdienst is hebben alleen zich zelf er mee;De Militia Christi zal het een worst wezen ze zoeken het maar uit.
Zo nu naar het Refter kijken of ze nog een maaltijd voor mij bewaard hebben :)

En nog maar een keer de echte atheist zit hier niet en laat iedereen met rust.
Waarom zal je je druk maken op iets wat niet bestaat of achter je heb gelaten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 05 aug 2023, 14:48 Van mij moet en mag iedereen blijven....hoe meer zielen-- met andere visies-- hoe meer vreugd :thumb1:
Ook al is er soms wat ergernis......maar dat hoort er bij.. :mrgreen: dat doet de hersenen ook werken...
Inderdaad dat is ook mij standpunt iedereen hier in dit forumhuis en niemand hoeft weg hou is op zeg.

O ja zag elders dat je een goed wijntje aan het drinken ben heeeeeeeeeeeeeelll verstandig PROOST . :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 05 aug 2023, 20:40
callista schreef: 05 aug 2023, 14:48 Van mij moet en mag iedereen blijven....hoe meer zielen-- met andere visies-- hoe meer vreugd :thumb1:
Ook al is er soms wat ergernis......maar dat hoort er bij.. :mrgreen: dat doet de hersenen ook werken...
Inderdaad dat is ook mij standpunt iedereen hier in dit forumhuis en niemand hoeft weg hou is op zeg.

O ja zag elders dat je een goed wijntje aan het drinken ben heeeeeeeeeeeeeelll verstandig PROOST . :D
Ja heerlijk en de fles is nog niet leeg....
Proost @Snelheid.... :thumb1:
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door dingo »

[modbreak ] Een discussie is prima maar geen ongefundeerde beschuldigingen en ook geen op de man spelen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 05 aug 2023, 13:58
Zolderworm schreef: 05 aug 2023, 13:57
Atheïsten hebben geen geloof. WANT ZE WETEN ALLES ZEKER!!
Een domme reactie.....verdiep je er maar eens meer in....als je even tijd hebt... 8-)
Je bedoelt dat jij zeker weet dat er geen God is. En dan heb ik het niet specifiek over de God van het christendom.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 19:45
callista schreef: 05 aug 2023, 13:58

Een domme reactie.....verdiep je er maar eens meer in....als je even tijd hebt... 8-)
Je bedoelt dat jij zeker weet dat er geen God is. En dan heb ik het niet specifiek over de God van het christendom.
Nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat er geen God of Goden zijn...
Die zijn allemaal bedacht door mensen vanwege velerlei redenen.........
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

callista schreef: 08 aug 2023, 19:49
Nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat er geen God of Goden zijn...
Die zijn allemaal bedacht door mensen vanwege velerlei redenen.........
Ik probeer je gedachtengang te volgen....Stel dat er wel een god is of goden zijn.
Hoe zie jij dat dan ? Zijn dat goden die niet door een mens bedacht zijn ?
Maar waar is die al die tijd dan geweest ?
Ik weet het, 1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Maar ik ben gewoon benieuwd.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 08 aug 2023, 19:49
Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 19:45
Je bedoelt dat jij zeker weet dat er geen God is. En dan heb ik het niet specifiek over de God van het christendom.
Nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat er geen God of Goden zijn...
Die zijn allemaal bedacht door mensen vanwege velerlei redenen.........
Wel eerlijk van je HULDE nou ik geloof ook niet in goden,moet er niet aan denken al die goden; maar geloof wel in een God,niemand heeft God ooit gezien maar Hij is er wel kortom @Calliste dat is het Mysterie van de Zekerheid.

Ben jij niet wellicht een Agnost zou toch kunnen al weet je zelf dat het beste.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 08 aug 2023, 19:49
Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 19:45
Je bedoelt dat jij zeker weet dat er geen God is. En dan heb ik het niet specifiek over de God van het christendom.
Nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat er geen God of Goden zijn...
Die zijn allemaal bedacht door mensen vanwege velerlei redenen.........
Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van God of goden. Dat is niet wat jij doet, want je weet het niet zeker.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 21:14
callista schreef: 08 aug 2023, 19:49

Nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat er geen God of Goden zijn...
Die zijn allemaal bedacht door mensen vanwege velerlei redenen.........
Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van God of goden. Dat is niet wat jij doet, want je weet het niet zeker.
En toch noem ik mij een atheïst.
Omdat ik het bestaan van Goden ontken......
Ook al valt het niet zeker te weten...

Volgens mij geloof jij ook niet in Goden.....
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 08 aug 2023, 21:20
Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 21:14
Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van God of goden. Dat is niet wat jij doet, want je weet het niet zeker.
En toch noem ik mij een atheïst.
Omdat ik het bestaan van Goden ontken......
Ook al valt het niet zeker te weten...

Volgens mij geloof jij ook niet in Goden.....
Nee, geloven niet. Maar ik sluit het niet uit. Maar volgens mij ben jij dan net als Peda: een agnost.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 21:26
callista schreef: 08 aug 2023, 21:20

En toch noem ik mij een atheïst.
Omdat ik het bestaan van Goden ontken......
Ook al valt het niet zeker te weten...

Volgens mij geloof jij ook niet in Goden.....
Nee, geloven niet. Maar ik sluit het niet uit. Maar volgens mij ben jij dan net als Peda: een agnost.
Nee..zoals ik al zei:
Ik noem mij een atheïst.....omdat ik niet in God of Goden geloof......punt uit.

En hoe noem jij je?
Een agnost of wat?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 08 aug 2023, 21:29
Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 21:26
Nee, geloven niet. Maar ik sluit het niet uit. Maar volgens mij ben jij dan net als Peda: een agnost.
Nee..zoals ik al zei:
Ik noem mij een atheïst.....omdat ik niet in God of Goden geloof......punt uit.

En hoe noem jij je?
Een agnost of wat?
In de eerste plaats betekent atheïsme “geloven dat er geen God is,” en strikt genomen is dat nog altijd een geloof, aangezien zowel een geloof in God als de verwerping van dit geloof niet aan rationele bewijsvorming onderhevig is.
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 08 aug 2023, 23:39
callista schreef: 08 aug 2023, 21:29

Nee..zoals ik al zei:
Ik noem mij een atheïst.....omdat ik niet in God of Goden geloof......punt uit.

En hoe noem jij je?
Een agnost of wat?
In de eerste plaats betekent atheïsme “geloven dat er geen God is,” en strikt genomen is dat nog altijd een geloof, aangezien zowel een geloof in God als de verwerping van dit geloof niet aan rationele bewijsvorming onderhevig is.
Als we het label "geloof" maar aan de mens kunnen koopt. Dat is het enige wat telt.