Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:14
De Bijbelstudie wordt aan de hand van de Bijbel gegeven en wordt sterk gestimuleerd om zelf na te te denken om je denken in overeenstemming met de Bijbel te brengen.
Dat noem ik hersenspoeling. Je denken aanpassen op een voorgekauwde leer. Ook wel programmering genoemd. Sektarisch.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Tin schreef: 10 aug 2023, 13:30 Maar waarom nheeft men men het dan vaak over 'rassisme' als iemand al of niet daadwerkelijk negatief beoordeeld wordt op grond van huidskleur?
Onlangs kwam ik in een bouwmarkt.
Een persoon die mij hielp had m.i. Chinese trekken.
Dus vroeg ik daarnaar.
Het antwoord was dat de ouders Chinees waren!

Nu ken ik een paar woorden Chinees en ik vroeg waarom ik geen reactie kreeg bij een Chinees restaurant.
De reactie was opmerkelijk, de betekenis werd begrepen.
Mogelijk was dat omdat er meerdere soorten Chinees zijn.
Uit de reactie begreep ik dat de persoon zich schaamde voor de afkomst.
Een paar dagen later werd ik weer door die persoon geholpen en bedankte in het Chinees.
De reactie was een brede glimlach.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 aug 2023, 12:45
Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:14
De Bijbelstudie wordt aan de hand van de Bijbel gegeven en wordt sterk gestimuleerd om zelf na te te denken om je denken in overeenstemming met de Bijbel te brengen.
Dat noem ik hersenspoeling. Je denken aanpassen op een voorgekauwde leer. Ook wel programmering genoemd. Sektarisch.
Jammer dat je weer denigrerend reageert.

Je domme vooroordeel heeft een negatieve invloed op jezelf.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 10 aug 2023, 13:47
Tin schreef: 10 aug 2023, 13:30 Maar waarom nheeft men men het dan vaak over 'rassisme' als iemand al of niet daadwerkelijk negatief beoordeeld wordt op grond van huidskleur?
Omdat mensen de wetenschap niet volgen en eerder de ingeburgerde termen gebruiken.
In het verleden werd volgens mij wel gedacht in verschillende rassen en dat is blijven hangen.
De wetenschap heeft een wereldwijde catastrofe ontwikkeld, waar ze geen raad me weten.
Wereldwijd paniek is het gevolg.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 11:58 ...
In de eerste eeuw was men dus op de hoogte dat er een opstanding zou komen.
Daarmee kwam een einde aan de zonde, men zou, volgens Jezus, tot volmaaktheid worden gebracht.
Sterker nog, in de eerste eeuw geloofde men nog dat het allemaal in de eerste eeuw zou gaan gebeuren
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
  • ”Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: ’Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten.” (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)
  • ”Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen.” (Jakobus 5:6)
  • ”Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg.” (Hebr. 10:37)
  • ”Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet…Want de tijd is nabij.” (Openbaring van Johannes 1:1-3)
  • ”Kinderen, het laatste uur is aangebroken…Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
  • Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest.” (1 Petrus 4: 7)
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Alpha schreef: 14 aug 2023, 11:58 Jezus stond bekend als leraar.
In de eerste eeuw lazen Jezus volgelingen niet naar de letter, maar naar de geest.
Alhoewel de Schriftgeleerden dat duidelijk niet deden.
Vandaar dat Jezus niet als verlosser werd geaccepteerd.
Het is ingewikkeld. De ene keer moeten we naar de letter lezen, de andere keer naar de geest, dan weer hoort er een (deel van een) boek niet bij of juist wel, al gelang het zo uitkomt. En in de eerste eeuw hadden ze niet zo heel veel te lezen, ook nog eens.

Gelukkig zijn we allemaal min of mee zwak begaafd want we kunnen geen van allen begrijpend lezen. Veel te moeilijk voor ons stervelingen. Gelukkig zijn de armen van geest zalig, dat biedt hoop. Zolang je er niet van uitgaat dat hoop slechts uitgestelde teleurstelling is. Waarbij ik weer terug ben bij
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 14 aug 2023, 12:59
Alpha schreef: 14 aug 2023, 11:58 ...
In de eerste eeuw was men dus op de hoogte dat er een opstanding zou komen.
Daarmee kwam een einde aan de zonde, men zou, volgens Jezus, tot volmaaktheid worden gebracht.
Sterker nog, in de eerste eeuw geloofde men nog dat het allemaal in de eerste eeuw zou gaan gebeuren
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
  • ”Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: ’Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten.” (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)
  • ”Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen.” (Jakobus 5:6)
  • ”Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg.” (Hebr. 10:37)
  • ”Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet…Want de tijd is nabij.” (Openbaring van Johannes 1:1-3)
  • ”Kinderen, het laatste uur is aangebroken…Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
  • Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest.” (1 Petrus 4: 7)
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Alpha schreef: 14 aug 2023, 11:58 Jezus stond bekend als leraar.
In de eerste eeuw lazen Jezus volgelingen niet naar de letter, maar naar de geest.
Alhoewel de Schriftgeleerden dat duidelijk niet deden.
Vandaar dat Jezus niet als verlosser werd geaccepteerd.
Het is ingewikkeld. De ene keer moeten we naar de letter lezen, de andere keer naar de geest, dan weer hoort er een (deel van een) boek niet bij of juist wel, al gelang het zo uitkomt. En in de eerste eeuw hadden ze niet zo heel veel te lezen, ook nog eens.

Gelukkig zijn we allemaal min of mee zwak begaafd want we kunnen geen van allen begrijpend lezen. Veel te moeilijk voor ons stervelingen. Gelukkig zijn de armen van geest zalig, dat biedt hoop. Zolang je er niet van uitgaat dat hoop slechts uitgestelde teleurstelling is. Waarbij ik weer terug ben bij
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Nee je moet naar de geest lezen, dan begrijp je vanzelf de letter.

Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting.
Voornamelijk omdat de Schriftgeleerden dat zo zagen.
Martha wist dat het aan het einde der tijden zou komen.

Maar ja, de Bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen die begrijpen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:23 Ik heb geen enkele behoefte om mij hooghartig op te stellen.
De bedoeling is slechts te tonen wat de Bijbel leert, zonder traditionele toevoegingen, leringen , overleveringen en feesten, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Toch stel je jezelf constant hooghartig op. Als je er geen behoefte aan hebt, stop er dan mee.
De tweede zin is voor Jezus helemaal niet belangrijk. Lees Mattheus 25 31-46 erop na.
Heb je de hongerigen gevoed, de dorstigen gelaafd, de vreemdeling gehuisvest.
Wat je hier noemt zijn extra belastingen voor gelovigen.
Velen kunnen dat niet verdragen en gaan mij persoonlijk aanvallen en gebruiken daarbij allerlei meningen.
Iedereen kan het prima verdragen dat je je geloof uitdraagt, daar zit hit probleem helemaal niet.
Probleem zit in je arrogante gedrag, het hooghartige, de enige verkondiger van de absolute waarheid, de verhevene.
Als je daar mee zou stoppen en eens gewoon menselijk zou reageren, zou al dat tegengedrag ook stoppen.
Het zal duidelijk zijn dat dat soort meningen mij niet onberoerd laat en daarbij door die negatieve instelling laat beïnvloeden.
Hierbij mijn excuus als ik mij op die manier heb gereageerd.
Het doet mij deugd te horen dat het je niet onberoerd laat. Tip: jouw gedrag laat anderen ook niet onberoerd.
Excuses aanvaard, het siert je.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:26 Je bedoeld dus dat je de tweede tekst niet in dat kader wilt plaatsen.
Jg gebruiken de Bijbel als één geheel.
Daardoor hebben Jg een breder gezichtsveld en kunnen verbanden zien.
Je denigrerend opmerking is wat misplaatst en gegeven door je vooroordeel, net als de schriftgeleerden.
Nee, ik bedoel dat die tekst helemaal niet gebruikt wordt voor de erfzonde en dus niets met het onderwerp te maken heeft.
De tussenzin is alweer aardig verheven: wat zijn jullie toch weer goed en wat hebben jullie toch een breed gezichtsveld.......allemaal maar weer jezelf verheffen boven de ander.
Ik plaats geen denigrerende opmerking. Je gedrag en geloof lijken op dat van de schriftgeleerden: elk regeltje strikt toepassen, anderen willen vangen op regeltjes.
Zo deden de schriftgeleerden dat ook. Prima vergelijking en een spiegel voor je. En je gooit er maar weer eens een jij-bak tegenaan. Gebrek aan argumenten en een drogreden.
Ik heb geen vooroordeel, ik vergelijk zaken en zie dan overeenkomsten.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:30 Dus anderen doden is wel toegestaan in naam van God?
Priesters hebben aan beide kanten de wapens gezegend.

Is dat de liefde van de Christenheid?
Ook een overbekende JG techniek: als je wordt aangesproken, gewoon wijzen naar anderen.
Ik heb het niet over het doden wat anderen doen. Ik heb het over jouw gedrag en hoe dat vergelijkbaar is met tollenaars.
Jezus is heel helder in hoe hij over dat gedeelte van jouw gedrag denkt.
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:39
2 Kronieken 19:2 Jehu, de zoon van Hana̱ni, de visionair, ging koning Josafat tegemoet en zei tegen hem: ‘Hoor je slechte mensen te helpen? Moet je degenen die Jehovah haten liefhebben? Om die reden is Jehovah woedend op je. NWV.
Dar is precies wat ik op de JG tegen heb. Mensen die niet precies zo leven zoals zij zijn in hun ogen slechte mensen, haten Jehova en worden door Jehova gehaat.
Laatst gewijzigd door J-W op 14 aug 2023, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:39 Het stug volhouden van gebruiken, leringen en feesten, die in strijd zijn met de Bijbelse leer, toont aan dat men niet de wil van God wil doen.
Regeltjes, regeltjes, regeltjes.......als de schriftgeleerden.
In de bijbel neemt dit helemaal geen prominente plaats in. Het gaat om liefde en de zorg voor je medemens.
Heb God lief boven alles en je naaste gelijk jezelf.......daaraan hangt de ganse wet en de profeten.
Ik hoor je er nooit over.
Je mist dus volledig de bijbelse basis in je geloofsleven.
2 Kronieken 19:2 Jehu, de zoon van Hana̱ni, de visionair, ging koning Josafat tegemoet en zei tegen hem: ‘Hoor je slechte mensen te helpen? Moet je degenen die Jehovah haten liefhebben? Om die reden is Jehovah woedend op je. NWV.
Jezus heeft dat allang gecorrigeerd. Hebt uw vijanden lief.....
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:55
Messenger schreef: 14 aug 2023, 12:45
Dat noem ik hersenspoeling. Je denken aanpassen op een voorgekauwde leer. Ook wel programmering genoemd. Sektarisch.
Jammer dat je weer denigrerend reageert.

Je domme vooroordeel heeft een negatieve invloed op jezelf.
Je reageert onvriendelijk omdat je weet dat het zo is en je geen weerwoord hebt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:39
......Het stug volhouden van gebruiken, leringen en feesten, die in strijd zijn met de Bijbelse leer, toont aan dat men niet de wil van God wil doen.......
De bijbelse leer is heb God lief boven alles en je naaste als je zelf, dat is het grote gebod wat Jezus naliet.
Jezus zegt nergens dat je het eind december in huis niet gezellig mag maken en hij zegt nergens dat je het niet mag vieren als je weer een jaartje ouder bent geworden. Dat heidenen met een heel ander geloof dat vroeger ook gedaan zouden hebben doet niets af van de liefde voor God en voor je naaste. Dat jij dat hier als criterium stelt een goed of een slecht mens te zijn geeft aan dat jij niets van de bijbelse boodschap begrijpt maar domweg de regeltjes overneemt die het BL jullie oplegt als zijnde de enige voorwaarden om het koninkrijk God te beërven.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:55 Jammer dat je weer denigrerend reageert.

Je domme vooroordeel heeft een negatieve invloed op jezelf.
Actie = reactie.
Als jij ophoudt met je negatieve gedrag richting anderen, als je ophoudt je arrogant en hautain op te stellen zul je zien dat het gedrag naar jou toe ook zal veranderen.
Behandel anderen zoals je ook door anderen behandeld wilt worden….(Mattheus 7:12, Lucas 6:31).
Bij Mattheus 7 staat er nog bij: dat is de wet en de profeten.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door peda »

Het goede bij de JG is nu eenmaal dat het B L op de schouder van God zit en dus precies weet hoe God het Wil en Bedoelt.
Anderen die wat oprispingen leveren, kletsen maar wat rond. De echte JG overtuigde luistert uiteraard niet naar de "' kletsers "", maar naar het op de God-schouder zittende B L. Opmerkingen als de JG zijn de moderne tollenaars, of de moderne farizeeërs, of de JG passen bijbel teksten niet goed toe, getuigen alleen maar van het totale-niet-bijbels-begrijpen van de "' geloofs-amateurs "', Totaal niet ingaan op dit "' geloofsamateurisme "" is het credo van de J G. Voortdurend de gezonde bijbelse J G leer de anderen voorhouden, daar gaat het om en niet "' afdalen "" naar een wereld die de J G verfoeit.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 14 aug 2023, 13:06 ...
Nee je moet naar de geest lezen, dan begrijp je vanzelf de letter.

Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting.
Voornamelijk omdat de Schriftgeleerden dat zo zagen.
Martha wist dat het aan het einde der tijden zou komen.

Maar ja, de Bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen die begrijpen.
Eens even kijken hoe ik "Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting." zou kunnen rijmen met
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
Als ik bovenstaande uitspraken van Jezus zo lees dan denk ik dat die verwachting misschien wel op de uitspraken van Jezus gebaseerd waren. Dat kan tot de volgende conclusies leiden:
  • Jezus was dom en wist niet wat Hij zei
  • Jezus was verkeerd voorgelicht door zijn baas, zijnde God, en ging daarmee uit van verkeerde informatie
  • Jezus vertelde een onwaarheid
  • Jezus overspeelde zijn hand en deed beloftes die Hij niet kon waarmaken
  • Mattheus en Marcus hebben niet goed geluisterd en het verkeerd opgeschreven (maar dat impliceert nogal wat voor alle andere teksten in het boek)
Hier moet meer aan de hand zijn. Ik zal wachten tot mijn kleindochter kan lezen om uitleg te krijgen.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 14 aug 2023, 14:54
Alpha schreef: 14 aug 2023, 13:06 ...
Nee je moet naar de geest lezen, dan begrijp je vanzelf de letter.

Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting.
Voornamelijk omdat de Schriftgeleerden dat zo zagen.
Martha wist dat het aan het einde der tijden zou komen.

Maar ja, de Bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen die begrijpen.
Eens even kijken hoe ik "Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting." zou kunnen rijmen met
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
Als ik bovenstaande uitspraken van Jezus zo lees dan denk ik dat die verwachting misschien wel op de uitspraken van Jezus gebaseerd waren. Dat kan tot de volgende conclusies leiden:
  • Jezus was dom en wist niet wat Hij zei
  • Jezus was verkeerd voorgelicht door zijn baas, zijnde God, en ging daarmee uit van verkeerde informatie
  • Jezus vertelde een onwaarheid
  • Jezus overspeelde zijn hand en deed beloftes die Hij niet kon waarmaken
  • Mattheus en Marcus hebben niet goed geluisterd en het verkeerd opgeschreven (maar dat impliceert nogal wat voor alle andere teksten in het boek)
Hier moet meer aan de hand zijn. Ik zal wachten tot mijn kleindochter kan lezen om uitleg te krijgen.
Of Mullog is dom en weet niet wat hij zegt. :)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door callista »

Mullog is behoorlijk slim.... :geek:
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 14 aug 2023, 21:13 Mullog is behoorlijk slim.... :geek:
Niet op het gebied van de bijbel.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 14 aug 2023, 21:14
callista schreef: 14 aug 2023, 21:13 Mullog is behoorlijk slim.... :geek:
Niet op het gebied van de bijbel.
Zeer zeker ook m.i.
Nogal eens denken sommige christenen dat ze zelf veel van de Bijbel weten....veel kennis hebben.
Maar heel vaak hebben ex-christenen er veel of meer kennis van....n.a.v. onderzoek.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door dingo »

Mullog schreef: 14 aug 2023, 14:54
Alpha schreef: 14 aug 2023, 13:06 ...
Nee je moet naar de geest lezen, dan begrijp je vanzelf de letter.

Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting.
Voornamelijk omdat de Schriftgeleerden dat zo zagen.
Martha wist dat het aan het einde der tijden zou komen.

Maar ja, de Bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen die begrijpen.
Eens even kijken hoe ik "Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting." zou kunnen rijmen met
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
Als ik bovenstaande uitspraken van Jezus zo lees dan denk ik dat die verwachting misschien wel op de uitspraken van Jezus gebaseerd waren. Dat kan tot de volgende conclusies leiden:
  • Jezus was dom en wist niet wat Hij zei
  • Jezus was verkeerd voorgelicht door zijn baas, zijnde God, en ging daarmee uit van verkeerde informatie
  • Jezus vertelde een onwaarheid
  • Jezus overspeelde zijn hand en deed beloftes die Hij niet kon waarmaken
  • Mattheus en Marcus hebben niet goed geluisterd en het verkeerd opgeschreven (maar dat impliceert nogal wat voor alle andere teksten in het boek)
Hier moet meer aan de hand zijn. Ik zal wachten tot mijn kleindochter kan lezen om uitleg te krijgen.
Het koninkrijk van God is ook gekomen. De Heilige Geest is ook gekomen. Alleen is het geen wereldlijke macht, alhoewel de RKK daar anders over denkt.
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 14 aug 2023, 21:08
Mullog schreef: 14 aug 2023, 14:54
Eens even kijken hoe ik "Men geloofd niet dat Jezus dat in de eerste eeuw zou doen, men had die verwachting." zou kunnen rijmen met
  • ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
  • ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
Als ik bovenstaande uitspraken van Jezus zo lees dan denk ik dat die verwachting misschien wel op de uitspraken van Jezus gebaseerd waren. Dat kan tot de volgende conclusies leiden:
  • Jezus was dom en wist niet wat Hij zei
  • Jezus was verkeerd voorgelicht door zijn baas, zijnde God, en ging daarmee uit van verkeerde informatie
  • Jezus vertelde een onwaarheid
  • Jezus overspeelde zijn hand en deed beloftes die Hij niet kon waarmaken
  • Mattheus en Marcus hebben niet goed geluisterd en het verkeerd opgeschreven (maar dat impliceert nogal wat voor alle andere teksten in het boek)
Hier moet meer aan de hand zijn. Ik zal wachten tot mijn kleindochter kan lezen om uitleg te krijgen.
Of Mullog is dom en weet niet wat hij zegt. :)
Ach waarde @Mullog is niet dom dat is gewoon niet waar ,maar hij spreekt van uit zijn ongeloof, en dat is heel wat anders.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Snelheid »

Aldus Dingo;Het koninkrijk van God is ook gekomen. De Heilige Geest is ook gekomen. Alleen is het geen wereldlijke macht, alhoewel de RKK daar anders over denkt
Vertel ben toch heel erg benieuwd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 14 aug 2023, 22:10 Het koninkrijk van God is ook gekomen. De Heilige Geest is ook gekomen. Alleen is het geen wereldlijke macht, alhoewel de RKK daar anders over denkt.
Verwacht jij nog de wederkomst van Jezus, het koninkrijk is er immers al.
Geloof jij in het preterisme ?
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Vreugdevol schreef: 14 aug 2023, 21:08
Of Mullog is dom en weet niet wat hij zegt. :)
Mullog doet het onderbouwd, alhoewel de mogelijke conclusies hier en daar provocerend zijn opgesteld.
Dat neemt de teksten niet weg.
Alleen maar stellen dat Mullog dom kan zijn is geen inhoudelijke weerlegging en bepaald niet sterk.
Hoe moeten we volgens jou deze teksten lezen ?