Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef:
Denk je echt dat spotters Gods goedkeuring kunnen verkrijgen?

De vergelijking tussen je woning en het aardse tehuis is kennelijk wat te moeilijk voor je.
Ik heb Gods goedkeuring al met de vrije wil.

Jij haalt vergelijkingen erbij die nergens met God te maken hebben. Verkeersovertredingen, woningen, huisbazen etc. Misschien kun je volwassen op de inhoud ingaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 27 dec 2023, 17:17
Alpha schreef:
Denk je echt dat spotters Gods goedkeuring kunnen verkrijgen?

De vergelijking tussen je woning en het aardse tehuis is kennelijk wat te moeilijk voor je.
Ik heb Gods goedkeuring al met de vrije wil.

Jij haalt vergelijkingen erbij die nergens met God te maken hebben. Verkeersovertredingen, woningen, huisbazen etc. Misschien kun je volwassen op de inhoud ingaan.
De vergelijkingen passen duidelijk niet in je straatje, dus verwerp je die.

Zonder nauwkeurige kennis is het niet mogelijk Gods goedkeuring te verkrijgen.
Je weet m.i. niet waar je het over hebt.
Ik reageer op wat je schrijft, maar dat wil je als kleinerend interpreteren.

Je geeft daarbij weer aan, dat je niet begrijpt waarmee de schepper mee bezig is.
De mens kan de schepper nooit dwarsbomen, hij kan slechts zijn wetten negeren.
Dat doet men ook met menselijke wetten.

Het is vergelijkbaar met het negeren van een gebruiksaanwijzing b.v. van een auto.
Daar staat in hoe je die moet bedienen en onderhouden.
Doe je dat niet, dan gaat die kapot.

Dat is ook om je heen te zien, de mens ruïneert de aarde en dat is voor hen onomkeerbaar.
Maar goed, je kiest er voor om de Bijbelse normen en waarden niet te respecteren.
Jouw keuze en jouw probleem.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 jan 2024, 10:36
Messenger schreef: 27 dec 2023, 17:17
Ik heb Gods goedkeuring al met de vrije wil.

Jij haalt vergelijkingen erbij die nergens met God te maken hebben. Verkeersovertredingen, woningen, huisbazen etc. Misschien kun je volwassen op de inhoud ingaan.
De vergelijkingen passen duidelijk niet in je straatje, dus verwerp je die.

Zonder nauwkeurige kennis is het niet mogelijk Gods goedkeuring te verkrijgen.
Je weet m.i. niet waar je het over hebt.
Ik reageer op wat je schrijft, maar dat wil je als kleinerend interpreteren.
Jij weet niet waar je het over hebt. Ik heb eerder gezegd dat een vrije wil je vrijlaat in doen en laten. En een God van pure liefde kent geen voorwaarden en geen oordeel.
Alpha schreef: Je geeft daarbij weer aan, dat je niet begrijpt waarmee de schepper mee bezig is.
De mens kan de schepper nooit dwarsbomen, hij kan slechts zijn wetten negeren.
Dat doet men ook met menselijke wetten.
Er zijn alleen maar menselijke wetten. God maakt geen wetten.
Alpha schreef: Het is vergelijkbaar met het negeren van een gebruiksaanwijzing b.v. van een auto.
Daar staat in hoe je die moet bedienen en onderhouden.
Doe je dat niet, dan gaat die kapot.
De bijbel is de slechtst denkbare handleiding. Als een menselijk lichaam sterft, is slechts dat stoffelijk overschot kapot.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 08 jan 2024, 14:19
Alpha schreef: 08 jan 2024, 10:36 De vergelijkingen passen duidelijk niet in je straatje, dus verwerp je die.

Zonder nauwkeurige kennis is het niet mogelijk Gods goedkeuring te verkrijgen.
Je weet m.i. niet waar je het over hebt.
Ik reageer op wat je schrijft, maar dat wil je als kleinerend interpreteren.
Jij weet niet waar je het over hebt. Ik heb eerder gezegd dat een vrije wil je vrijlaat in doen en laten. En een God van pure liefde kent geen voorwaarden en geen oordeel.
Alpha schreef: Je geeft daarbij weer aan, dat je niet begrijpt waarmee de schepper mee bezig is.
De mens kan de schepper nooit dwarsbomen, hij kan slechts zijn wetten negeren.
Dat doet men ook met menselijke wetten.
Er zijn alleen maar menselijke wetten. God maakt geen wetten.
Alpha schreef: Het is vergelijkbaar met het negeren van een gebruiksaanwijzing b.v. van een auto.
Daar staat in hoe je die moet bedienen en onderhouden.
Doe je dat niet, dan gaat die kapot.
De bijbel is de slechtst denkbare handleiding. Als een menselijk lichaam sterft, is slechts dat stoffelijk overschot
Pot en ketel verhaal.
Je houdt je krampachtig vast aan je eigen visie, die in strijd is met datgene wat de Bijbel leert.

Je moet de Bijbel eens een keer grondig door lezen.
Dan kan je mogelijk zien dat het een handleiding is, hoe je in het paradijs, de "nieuwe" aarde, kan komen.
Je gedrag wordt wel degelijk beoordeeld, mensen die 1 Kor. 6:9, 10; Openb. 21:8 negeren, kunnen niet in Gods koninkrijk, de "nieuwe" aarde, komen.

Doordat mensen de Bijbelse handleiding negeren, wordt de aarde kapot gemaakt.
Kijk om je heen, de problemen op aarde nemen sterk toe.
De bijbel heeft voorzegt dat de tijd van het einde gepaard gaat met oorlogen, epidemieën, aardbevingen, dat mensen de aarde zullen bederven, afgoden gaan dienen ect.
Ik heb dat meerdere malen met teksten aangetoond.

Als de mens sterft, is hij dood, is hij zich van niets meer bewusten vergaan zijn gedachten.
Hij houdt op te bestaan.

Omdat je het teveel werk vindt de bijbel na te slaan, geef ik hier de bedoelde teksten.
Je kan dan niet zeggen dat je het niet wist.

Prediker 9:
5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.
6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Jesaja 26:
10  Al wordt er gunst getoond aan slechte mensen, ze zullen geen rechtvaardigheid leren.
Zelfs in het land van oprechtheid zullen ze het slechte doen en ze zullen de majesteit van Jehovah niet zien
11 Jehovah, uw hand is opgeheven, maar ze zien het niet. Ze zullen uw ijver voor uw volk zien en te schande worden gemaakt.
Uw vuur zal uw tegenstanders verteren.

14 Ze zijn dood, ze zullen niet leven. Ze zijn machteloos in de dood en zullen niet opstaan. Want u hebt uw aandacht op hen gericht om hen uit te roeien en elke herinnering aan hen uit te wissen. NWV.

De vergelijkingen met de aardse overheid gaan wel degelijk op.
Die regels zijn bedoeld om problemen en ellende te voorkomen.
Ook dat kan je dagelijks om je heen zien, wat er gebeurd, als mensen die regels overtreden.
De krant staat er dagelijks vol van.
Doe je oogkleppen eens af en zie wat er om je heen gebeurd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 09 jan 2024, 11:24 Je moet de Bijbel eens een keer grondig door lezen.
Dan kan je mogelijk zien dat het een handleiding is, hoe je in het paradijs, de "nieuwe" aarde, kan komen.
Ik 'moet' niks en jij ook niet. Ik kan je de werken van Neale Donald Walsch aanbevelen.
Alpha schreef: Je gedrag wordt wel degelijk beoordeeld, mensen die 1 Kor. 6:9, 10; Openb. 21:8 negeren, kunnen niet in Gods koninkrijk, de "nieuwe" aarde, komen.
Ik word niet beoordeeld vanwege de onvoorwaardelijk vrije wil en ik bevind me nu reeds in Gods koninkrijk.
Alpha schreef: Doordat mensen de Bijbelse handleiding negeren, wordt de aarde kapot gemaakt.
Kijk om je heen, de problemen op aarde nemen sterk toe.
De bijbel heeft voorzegt dat de tijd van het einde gepaard gaat met oorlogen, epidemieën, aardbevingen, dat mensen de aarde zullen bederven, afgoden gaan dienen ect.
Ik heb dat meerdere malen met teksten aangetoond.
JG zijn slechte eindtijdvoorspellers, voorspellingen zijn niet uitgekomen.
Problemen op Aarde zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn.
Alpha schreef: Als de mens sterft, is hij dood, is hij zich van niets meer bewusten vergaan zijn gedachten.
Hij houdt op te bestaan.
De mens houdt niet op te bestaan omdat de ziel van die mens, als Godsdeel, onkwetsbaar is. We veranderen slechts van vorm.
Alpha schreef: Omdat je het teveel werk vindt de bijbel na te slaan, geef ik hier de bedoelde teksten.
Je kan dan niet zeggen dat je het niet wist.

Prediker 9:
5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.
6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Jesaja 26:
10  Al wordt er gunst getoond aan slechte mensen, ze zullen geen rechtvaardigheid leren.
Zelfs in het land van oprechtheid zullen ze het slechte doen en ze zullen de majesteit van Jehovah niet zien
11 Jehovah, uw hand is opgeheven, maar ze zien het niet. Ze zullen uw ijver voor uw volk zien en te schande worden gemaakt.
Uw vuur zal uw tegenstanders verteren.

14 Ze zijn dood, ze zullen niet leven. Ze zijn machteloos in de dood en zullen niet opstaan. Want u hebt uw aandacht op hen gericht om hen uit te roeien en elke herinnering aan hen uit te wissen. NWV.

De vergelijkingen met de aardse overheid gaan wel degelijk op.
Die regels zijn bedoeld om problemen en ellende te voorkomen.
Ook dat kan je dagelijks om je heen zien, wat er gebeurd, als mensen die regels overtreden.
De krant staat er dagelijks vol van.
Doe je oogkleppen eens af en zie wat er om je heen gebeurd.
De aangehaalde teksten zijn er om de gelovige schare bijeen te houden middels angst voor de dood en angst voor God.
Op mij werkt dat allang niet meer.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

https://sophieonline.nl/wil-de-echte-ki ... d-opstaan/

Kierkegaard over zonde.
Kierkegaard was volgens Visser zijn tijd ver vooruit met zijn baanbrekende werk Het begrip angst, de eerste monografie over angst, geschreven in een tijd waarin psychologie nog deel uitmaakte van de filosofie. Het is de grootheid van de mens dat hij angst kan hebben, zo vindt Kierkegaard. Hoe dieper de angst, hoe groter de mens. Het duidelijkst komt de angst aan het licht als zij in aanraking komt met de vrijheid. De confrontatie met de vrijheid moet je niet uit de weg gaan, stelt Kierkegaard. Ieder mens is “geest”, een “verhouding die zich tot zichzelf verhoudt”, zo schrijft hij in De ziekte tot de dood. Het is een vorm van vertwijfeling als een mens zich niet bewust is al “geest” bepaald te zijn. Vertwijfeling is een wanverhouding in het binnenste van je wezen, zo definieert Visser. Ze kan zo diep liggen dat de persoon er geen weet van heeft. De pseudoniem Anti-Climacus noemt het zelfs een oneindig voorrecht dat je kunt vertwijfelen. Maar je moet wel door de vertwijfeling heen, zodat de vertwijfeling je redding wordt.
Wat Kierkegaard betoogt is dat angst en vrijheid tegengestelden zijn. Het is juist de angst die de mens de vrijheid ontneemt om zichzelf te zijn. De angst om de verhouding tot de wereld te verliezen. Absolute vrijheid is niets meer te verliezen hebben, deze absolute vrijheid is een geestelijke vrijheid.
De angst wordt overwonnen door geloof en vertrouwen, voor Kierkegaard het tegenovergestelde van zonde, aldus Visser. Geloof en liefde blijken sterke menselijke vermogens te zijn die de angst hanteerbaar kunnen maken. Verborgen in het innerlijk van ieder mens woont de liefde, en Kierkegaard is ervan overtuigd dat dit iets met God te maken heeft, zo stelt Visser. Bij “geloven” denkt Visser primair aan iets heel menselijks. Kierkegaard definieert geloof volgens Visser niet als het ‘voor waar houden’ van een aantal geloofsuitspraken, maar het gaat om de (innerlijke) beweging die je kunt benoemen met het woord vertrouwen. Geloof hoort thuis in de sfeer van het existentiële, het is de binnenkant van het leven, dat wat je innerlijk drijft. Visser: “Wat je gelooft, waar je op vertrouwt, dat drijft je, dat ben je, dat doe je.”
Kierkegaard werpt een geheel ander licht op dat wat we 'geloof' noemen, geloof is niet iets voor waar aan nemen. Geloof is op de innerlijke beweging vertrouwen. In zijn beschouwingen is 'geloof' (en in het verlengde daarvan vertrouwen) het tegenovergestelde van de zonde. In de innerlijke beweging komt de mens tot een ander besef, in het besef waarin de mens zich louter tot zichzelf verhoudt is ook de zonde afwezig. Het is een innerlijk existeren, wat in het dagelijks leven geloof en vertrouwen schenkt. En waarbij de wens tot het doen van zonde geheel afwezig is. (De zonde zelf is uiteraard nooit afwezig)

Immers: het is de zelfverhouding welke de innerlijke rust schenkt. De verhouding tot de wereld is noodzakelijk, anders kunnen we niet in de wereld existeren. Maar het wens-karakter t.o.v.de wereld is afwezig. Het zijn gevoelens van hebzucht welke het voormalige wens-karakter was. Het wens-karakter is op zijn beurt weer wat de zonde activeert: iets begeren wat in de wereld aanwezig is.
De twee deeltjes zijn meesterlijke beschrijvingen van de menselijke existentie met veel psychologische inzichten. Maar uiteindelijk gaat het wel om de religieuze levenssfeer, om God. Kierkegaard gebruikt zelfs termen uit de Duitse mystiek, “zelfvernietiging”, “tot niets worden.” “En dat is de strijd: het tot niets worden van een mens, en dat hij tot niets wordt is zijn waarheid.
Het is de zelfverhouding waar een mens 'niets' is, een geestelijk niets welteverstaan. Dat kan alleen een tegenwoordigheid van geest zijn. Het is een onthechting aan en van de eigen gedachten. We kunnen immers alleen met onze gedachten in verleden of toekomst zijn, de geest zelf kan en gaat nergens naar toe. Die hoeft dan nog slechts louter in zichzelf te (be)rusten.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Bovenstaand betoog vinden we dan ook weer terug in 1 Johannes 2:15. Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Wie de wereld liefheeft of hetgeen in de wereld is, zo een mens leeft in zonde en zit ook vast in de zonde. Het is uitgerekend de zonde welke het onmogelijk maakt om innerlijk te existeren (de zelfverhouding). Het Johannes Evangelie roept de mens (in mijn interpretatie) op tot dat innerlijk existeren. Hoe dat moet staat letterlijk in vers 16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.

Innerlijk existeren is dan ook niet zozeer iets wat je 'doet' maar wat je vooral na laat. In dat 'nalaten' sterft degene die begeert. Wat Jezus de mens middels Johannes wil zeggen is om niet langer vanuit 'de wereld' te leven, maar vanuit de Vader. De (levende) Vader kan alleen in de mens plaats nemen als zijn begeerte op de wereld verdwenen is. De Vader en begeerte (de zonde) gaan simpelweg niet samen........
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 11 jan 2024, 23:37Absolute vrijheid is niets meer te verliezen hebben, deze absolute vrijheid is een geestelijke vrijheid.
Dit is de essentie van het besef de onvoorwaardelijk vrije wil te hebben.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Onder niets meer te verliezen hebben, vallen je dierbaren daar ook onder? Dan ga ik niet streven naar absolute vrijheid. Lijkt me doodeng.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door dingo »

Doet me inderdaad denken aan Janis Joplin: Freedom is just another word for nothing left to lose.
Spreuken 26:4
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Daar vallen de dierbaren ook onder , dat zegt Jezus in Matteüs 10:34-39.

Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Voor veel mensen valt Jezus onder de dierbaren.
Tufkah schreef: 12 jan 2024, 10:02 dat zegt Jezus in Matteüs 10:34-39.
Dat is de korte manier om te zeggen dat een schrijver die we nu Matteüs noemen ons vertelt dat Jezus dat zo'n 50-70 jaar eerder gezegd heeft. Toch wijs ik hier even op omdat in Levensbeschouwing Bijbel teksten niet als bewijs gelden van stellingen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 12 jan 2024, 09:01
Tufkah schreef: 11 jan 2024, 23:37Absolute vrijheid is niets meer te verliezen hebben, deze absolute vrijheid is een geestelijke vrijheid.
Dit is de essentie van het besef de onvoorwaardelijk vrije wil te hebben.
Dan moet die geestelijke vrijheid natuurlijk nog wel in realiteit omgezet worden. Anders blijft het bij een liedje zingen zoals Janis Joplin. Je kunt natuurlijk wel denken dat je nergens aan gehecht bent, maar de realiteit is doorgaans een ander. Er is een gehechtheid aan het zijn in deze wereld. Deze gehechtheid is feitelijk de zonde.

De eeuwigheid van God bestaat an sich los van onze tijd-ruimtelijke wereld, maar is er toch mee verbonden. Dat is logisch, God was (verleden tijd is feitelijk niet van toepassing, maar a la) al voordat de wereld er was. Alles omtrent God, Eeuwigheid e.d. kan feitelijk niet door het menselijk intellect begrepen worden. Ons intellect is er voor uitgerust om de wereld te begrijpen. Vandaar dat Jezus om een soort van overgave vraagt van de mens , daarover gaat het Evangelie.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Bonjour schreef: 12 jan 2024, 10:12 Voor veel mensen valt Jezus onder de dierbaren.
Tufkah schreef: 12 jan 2024, 10:02 dat zegt Jezus in Matteüs 10:34-39.
Dat is de korte manier om te zeggen dat een schrijver die we nu Matteüs noemen ons vertelt dat Jezus dat zo'n 50-70 jaar eerder gezegd heeft. Toch wijs ik hier even op omdat in Levensbeschouwing Bijbel teksten niet als bewijs gelden van stellingen.
Uiteraard zijn Bijbel teksten geen bewijsvoering. Wie louter Bijbel teksten citeert die aanbidt de papieren God uit de Bijbel. Johannes 6:57 verhaalt over een levende Vader. Zolang de Vader (of God) niet daadwerkelijk leeft zit je alleen maar in een gedachte/bedachte God.

Je kunt de Bijbel zien zoals je een ouderwetse landkaart kan zien, het wijst alleen maar de weg. Het Amsterdam op een landkaart is niet het werkelijke Amsterdam. Ben je eenmaal in het levende Amsterdam, dan kun je de landkaart opbergen.

En je neemt uiteraard ook afscheid van de papieren Jezus (of verbeelde Jezus), ook als die tot de dierbaren behoort. (Goed opgemerkt)
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 12 jan 2024, 09:28 Onder niets meer te verliezen hebben, vallen je dierbaren daar ook onder? Dan ga ik niet streven naar absolute vrijheid. Lijkt me doodeng.
In mijn spiritualiteit geloof ik dat mijn dierbaren ook onkwetsbare Godsdelen zijn en van vorm veranderen.
Daardoor kan ik verdrietig zijn en rouwen, maar dat blijft wel beperkt.

Vrij snel besef ik weer dat ze uit het zicht zijn maar nog wel bij me. Dat maakt verlies van dierbaren draaglijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 12 jan 2024, 10:14Er is een gehechtheid aan het zijn in deze wereld.
Die is er inderdaad wel, maar gezien mijn fysieke conditie kijk ik uit naar het zijn in een andere wereld.
Zo voel ik er niets voor om opnieuw een leven op Aarde te beginnen, liever op een andere planeet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 12 jan 2024, 12:02
Tufkah schreef: 12 jan 2024, 10:14Er is een gehechtheid aan het zijn in deze wereld.
Die is er inderdaad wel, maar gezien mijn fysieke conditie kijk ik uit naar het zijn in een andere wereld.
Zo voel ik er niets voor om opnieuw een leven op Aarde te beginnen, liever op een andere planeet.
Dan is er toch nog sprake van de wens-natuur. Zoals ik de Bijbel interpreteer heeft de mens de mogelijkheid om te verzinken in de liefde van de Vader, dan verdwijnen alle verwachtingen of wensen en verhoudt de mens zich geestelijk nog louter tot zichzelf. En deze zelfverhouding verhoudt zich tot de wereld zonder iets te wensen uit diezelfde wereld.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 12 jan 2024, 12:33
Messenger schreef: 12 jan 2024, 12:02
Die is er inderdaad wel, maar gezien mijn fysieke conditie kijk ik uit naar het zijn in een andere wereld.
Zo voel ik er niets voor om opnieuw een leven op Aarde te beginnen, liever op een andere planeet.
Dan is er toch nog sprake van de wens-natuur. Zoals ik de Bijbel interpreteer heeft de mens de mogelijkheid om te verzinken in de liefde van de Vader, dan verdwijnen alle verwachtingen of wensen en verhoudt de mens zich geestelijk nog louter tot zichzelf. En deze zelfverhouding verhoudt zich tot de wereld zonder iets te wensen uit diezelfde wereld.

Hallo Tufkah ,

Jouw uiteenzettingen volg ik met interesse, maar wel volledig in theoretische vorm.
De praktische invulling van de boodschap past niet bij mijn beleving van mijn aardse zijn. Zo ben ik volledig in de ban van plannen, verwachtingen, wensen, realisaties, kortom ik sta in een 100% wisselwerking met het aardse, dus juist precies het tegengestelde van wat jij uitroept. Zou ik jouw boodschap volgen, dan voelde ik mij als een geamputeerde in mijn belevingswereld, dus doe ik zulks ook niet, de bekende psycholoog volgend. Maar theoretisch vind ik jouw boodschap wel een goede boodschap, met als consequentie "" consuminderen tot op het bot "', maar voor die slogan lopen slechts een paar super-idealisten warm.
Tufkah
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 12 jan 2024, 12:59
Tufkah schreef: 12 jan 2024, 12:33

Dan is er toch nog sprake van de wens-natuur. Zoals ik de Bijbel interpreteer heeft de mens de mogelijkheid om te verzinken in de liefde van de Vader, dan verdwijnen alle verwachtingen of wensen en verhoudt de mens zich geestelijk nog louter tot zichzelf. En deze zelfverhouding verhoudt zich tot de wereld zonder iets te wensen uit diezelfde wereld.

Hallo Tufkah ,

Jouw uiteenzettingen volg ik met interesse, maar wel volledig in theoretische vorm.
De praktische invulling van de boodschap past niet bij mijn beleving van mijn aardse zijn. Zo ben ik volledig in de ban van plannen, verwachtingen, wensen, realisaties, kortom ik sta in een 100% wisselwerking met het aardse, dus juist precies het tegengestelde van wat jij uitroept. Zou ik jouw boodschap volgen, dan voelde ik mij als een geamputeerde in mijn belevingswereld, dus doe ik zulks ook niet, de bekende psycholoog volgend.
Het is jouw eigen geest welke in de ban is van plannen, verwachtingen, wensen enz. Dat is de wens-natuur van de menselijke geest. De menselijke geest wenst als 'zichzelf' ook in een toekomst te existeren. Het is deze wens-natuur (welke jij ruiterlijk toegeeft) die tegenwoordigheid van geest verhindert. Ik zou jouw geest als 'toekomstigheid van geest' karakteriseren. Het is je eigen geest welke dan kennis van de zelfverhouding ontbreekt, hetgeen inderdaad als een amputatie gezien mag worden.

Immers, het is de door de geest voorgestelde toekomst (in de wereld, maar ook in een hiernamaals) welke zin geeft aan een mensenleven. Tegenwoordigheid van geest (de zelfverhouding) is namelijk zonder zingeving. Het is juist die afwezigheid van welke wereldse zingeving dan ook, waar de liefde van de Vader zijn intrede doet. Dat is (mijn inziens) de betekenis van 1 Johannes 2:15. Je kunt niet én wereldse zingeving én de liefde van de Vader tegelijk hebben.

Daarin volg ik mede Kierkegaard, wiens uiteenzettingen gebaseerd zijn op de Bijbel. Kierkegaard interpreteren/begrijpen buiten de Bijbel om is niet verstandig heb ik ontdekt. Kierkegaard noemde het niet voor niets het waagstuk van de enkeling. In zijn visie is de Weg welke Jezus is, een individuele Weg. Niet een Weg van gezellig bij elkaar schuilen in een kerkelijke gemeenschap. ( Wat niet wil zeggen dat je niet tot een kerkelijke gemeenschap kunt behoren. ) Maar het innerlijke existeren waar hij aan raakt is individueel bepaald.

Maar theoretisch vind ik jouw boodschap wel een goede boodschap, met als consequentie "" consuminderen tot op het bot "', maar voor die slogan lopen slechts een paar super-idealisten warm.
Ook hier schuilt een adder onder het gras, het gaat in de zelf-wereld verhouding om het hebben/begeren af te breken, zoals 1 Johannes 2:15 aangeeft. Dat houdt idd in dat je er niet meer op los consumeert. De mens moet bereid zijn om te lijden (dagelijks je kruis opnemen) als iets niet binnen je bereik ligt. Maar leven op droog brood en water hoeft nou ook weer niet, het gaat om een ingetogen levenshouding. Zodat de dankbaarheid jegens de Vader kan stromen als mijn tafel gedekt is. Ik reken de gedekte tafel mijzelf niet toe, ik dank de Vader ervoor. En mocht de dag komen dat de tafel niet gedekt is, dan is er ook geen probleem, want ik had geen verwachtingen.

Maar idealisme is ook niet aan de orde, idealisten schetsen zichzelf een utopische samenleving. Hierin zien we het verschil tussen existeren in het moment (de zelfverhouding) en denken over een toekomst. Zoals je na kunt lezen elders op dit forum doe ik ook mee aan het schetsen van een ideale gemeenschap/toekomst. En daar komt het op kennis van de geest aan: mijn geest-zelf (de zelfverhouding) kan alleen existeren in dit moment, mijn geest-zelf kan niet uit dit moment treden. Maar mijn denkvermogen (wat dus wat anders is dan het geest-zelf) kan wél buiten het moment treden.

Het denken, zo is mij gebleken, gaat altijd over iets anders dan het geest-zelf. Denken heeft alleen zin als denken over iets anders. Denken is een geestelijk vermogen, maar het geest-zelf (Het zijn van de geest) kan op geen enkele wijze gedacht worden. Mijzelf denken als een 'zelf' is dan ook totaal zinloos, ook het mij 'zelf' denken in een of andere toekomst is zinloos. Geen hiernamaals dus, alles ligt in de handen van de Vader.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 09 jan 2024, 12:43
Alpha schreef: 09 jan 2024, 11:24 Je moet de Bijbel eens een keer grondig door lezen.
Dan kan je mogelijk zien dat het een handleiding is, hoe je in het paradijs, de "nieuwe" aarde, kan komen.
Ik 'moet' niks en jij ook niet. Ik kan je de werken van Neale Donald Walsch aanbevelen.
Alpha schreef: Je gedrag wordt wel degelijk beoordeeld, mensen die 1 Kor. 6:9, 10; Openb. 21:8 negeren, kunnen niet in Gods koninkrijk, de "nieuwe" aarde, komen.
Ik word niet beoordeeld vanwege de onvoorwaardelijk vrije wil en ik bevind me nu reeds in Gods koninkrijk.
Alpha schreef: Doordat mensen de Bijbelse handleiding negeren, wordt de aarde kapot gemaakt.
Kijk om je heen, de problemen op aarde nemen sterk toe.
De bijbel heeft voorzegt dat de tijd van het einde gepaard gaat met oorlogen, epidemieën, aardbevingen, dat mensen de aarde zullen bederven, afgoden gaan dienen ect.
Ik heb dat meerdere malen met teksten aangetoond.
JG zijn slechte eindtijdvoorspellers, voorspellingen zijn niet uitgekomen.
Problemen op Aarde zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn.
Alpha schreef: Als de mens sterft, is hij dood, is hij zich van niets meer bewusten vergaan zijn gedachten.
Hij houdt op te bestaan.
De mens houdt niet op te bestaan omdat de ziel van die mens, als Godsdeel, onkwetsbaar is. We veranderen slechts van vorm.
Alpha schreef: Omdat je het teveel werk vindt de bijbel na te slaan, geef ik hier de bedoelde teksten.
Je kan dan niet zeggen dat je het niet wist.

Prediker 9:
5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.
6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Jesaja 26:
10  Al wordt er gunst getoond aan slechte mensen, ze zullen geen rechtvaardigheid leren.
Zelfs in het land van oprechtheid zullen ze het slechte doen en ze zullen de majesteit van Jehovah niet zien
11 Jehovah, uw hand is opgeheven, maar ze zien het niet. Ze zullen uw ijver voor uw volk zien en te schande worden gemaakt.
Uw vuur zal uw tegenstanders verteren.

14 Ze zijn dood, ze zullen niet leven. Ze zijn machteloos in de dood en zullen niet opstaan. Want u hebt uw aandacht op hen gericht om hen uit te roeien en elke herinnering aan hen uit te wissen. NWV.

De vergelijkingen met de aardse overheid gaan wel degelijk op.
Die regels zijn bedoeld om problemen en ellende te voorkomen.
Ook dat kan je dagelijks om je heen zien, wat er gebeurd, als mensen die regels overtreden.
De krant staat er dagelijks vol van.
Doe je oogkleppen eens af en zie wat er om je heen gebeurd.
De aangehaalde teksten zijn er om de gelovige schare bijeen te houden middels angst voor de dood en angst voor God.
Op mij werkt dat allang niet meer.
Wat Donald betreft, als je de Bijbelse waarschuwing had gelezen was je dit tegengekomen:

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.

Je hebt ook mensen die de waarschuwingsborden aan het strand niet lezen en dan problemen krijgen.
Dan zijn er mensen die graag de helpende hand aanbieden, maar sommigen zijn eigenwijs.
Die accepteren een reddingsboei niet en sommigen verzetten zich tegen de hulp.

Dan blijkt dat je kennelijk liever naar verhaaltjes luistert, dan naar datgene wat de bijbel zegt.
In Gods koninkrijk komt geen oorlog of misdaad meer voor.

Jesaja 42:9 Kijk! De eerste dingen zijn gebeurd. Nu kondig ik nieuwe dingen aan. Nog voordat ze verschijnen, vertel ik jullie erover.’

Is er nu nooit meer oorlog, is er nu geen misdaad meer?
Jg voorspellen niet, zij citeren slechts de bijbel.

Zoals dit:

Openbaring 21: 3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’
5 Hij die op de troon zat [JHWH], zei: ‘Kijk! Ik maak alles nieuw.’ Ook zei hij: ‘Schrijf, want deze woorden zijn betrouwbaar en waar.’
6 En hij [JHWH] zei tegen me: ‘Ze zijn werkelijkheid geworden! Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde. Aan iedereen die dorst heeft, zal ik vrij te drinken geven uit de bron met leven gevend water.

Titus 1:2b dat God, die niet kan liegen, lang geleden heeft beloofd.

Openbaring 1:8 ‘Ik ben de Alfa en de Omega,’ zegt Jehovah God, ‘hij die is en die was en die komt, de Almachtige.’

Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, NWV.

In Gods koninkrijk zijn er geen andere koninkrijken meer, die zijn vernietigd.

Wat de ziel betreft, die is volgens de Bijbel sterfelijk, arme ziel.

Mensen hoeven niet bang te zijn voor de schepper, in tegendeel.
Vandaar deze zekerheid:

Lukas 21:28 Als die dingen beginnen te gebeuren, ga dan rechtop staan en hef je hoofd op, want je bevrijding is dichtbij.’ NWV.

Deze dingen zijn Bijbelse waarschuwingen, waardoor je de eindtijd kan herkennen.
Deze dingen, profetieën, bestaan uit 24 onderdelen en zijn duidelijk herkenbaar, zoals Mt 24:14.

Als je de Bijbel bestudeert kan je dat weten.
Maar je laat kennelijk liever je oren kittelen door Donald.

„Er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren” (2 Timotheüs 4:3, 4).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 12 jan 2024, 10:12 Voor veel mensen valt Jezus onder de dierbaren.
Tufkah schreef: 12 jan 2024, 10:02 dat zegt Jezus in Matteüs 10:34-39.
Dat is de korte manier om te zeggen dat een schrijver die we nu Matteüs noemen ons vertelt dat Jezus dat zo'n 50-70 jaar eerder gezegd heeft. Toch wijs ik hier even op omdat in Levensbeschouwing Bijbel teksten niet als bewijs gelden van stellingen.
Hoe bewijs je onzichtbare dingen?

Lukas, een arts, bezocht vele ooggetuigen en nam hun verklaringen op.

Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theo̱filus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Mensen werken er hard aan om dit einde te versnellen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Alpha schreef: 15 jan 2024, 11:48 Lukas, een arts, bezocht vele ooggetuigen en nam hun verklaringen op.
Lukas wordt zo laat gedateerd, dat dit niet waar kan zijn.

Alleen omdat het op papier/papyrus staat betekent nog niet dat het echt gebeurd is.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 jan 2024, 11:37 Wat Donald betreft, als je de Bijbelse waarschuwing had gelezen was je dit tegengekomen:

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.
Volgens een boek dat aaneengeregen is met verzinsels.
Alpha schreef: Je hebt ook mensen die de waarschuwingsborden aan het strand niet lezen en dan problemen krijgen.
Dan zijn er mensen die graag de helpende hand aanbieden, maar sommigen zijn eigenwijs.
Die accepteren een reddingsboei niet en sommigen verzetten zich tegen de hulp.
Beter eigenwijs dan gehersenspoeld. Elke waarschuwing neem ik serieus, tenzij het loos alarm is.
De bangmakerij in de bijbel behoort tot de categorie Loos Alarm.
Alpha schreef: Dan blijkt dat je kennelijk liever naar verhaaltjes luistert, dan naar datgene wat de bijbel zegt.
De bijbel is niet gezaghebbend. Bovendien luister ik naar God zelf.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 15 jan 2024, 12:03
Alpha schreef: 15 jan 2024, 11:48 Lukas, een arts, bezocht vele ooggetuigen en nam hun verklaringen op.
Lukas wordt zo laat gedateerd, dat dit niet waar kan zijn.
Alleen omdat het op papier/papyrus staat betekent nog niet dat het echt gebeurd is.
Dus Jezus liegt, als hij zei: "Uw woord is waarheid" ?

Lukas vergezelde Paulus op zijn reis naar Rome, waar hij terecht moest staan.
In het boek Handelingen worden gebeurtenissen beschreven die zich vanaf 33 n.C. tot Paulus’ twee jaar durende gevangenschap in Rome hadden voorgedaan.
Er werd niets over de afloop van Paulus’ beroep op caesar vermeld.
Dus heeft Lukas omstreeks 61 n.C. het boek Handelingen voltooid.
Lukas werd door Paulus als een van zijn medewerkers genoemd in Kolosenzen en Filemon. (Kol 4:14; Flm 24;2Ti 4:11).
Lukas bevond zich in de nabijheid van Paulus en doet daar een nauwkeurig verslag over.


Twijfelaars cq. tegenstanders hebben met de datering gerommeld.
Er zijn in latere tijden, zoals in de bijbel is voorzegt, mensen afgevallen van het oorspronkelijke geloof.
Het gevolg is dat er aan dat geloof heidense feesten, gebruiken en overleveringen zijn toegevoegd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 jan 2024, 14:29
Alpha schreef: 15 jan 2024, 11:37 Wat Donald betreft, als je de Bijbelse waarschuwing had gelezen was je dit tegengekomen:

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.
Volgens een boek dat aaneengeregen is met verzinsels.
Alpha schreef: Je hebt ook mensen die de waarschuwingsborden aan het strand niet lezen en dan problemen krijgen.
Dan zijn er mensen die graag de helpende hand aanbieden, maar sommigen zijn eigenwijs.
Die accepteren een reddingsboei niet en sommigen verzetten zich tegen de hulp.
Beter eigenwijs dan gehersenspoeld. Elke waarschuwing neem ik serieus, tenzij het loos alarm is.
De bangmakerij in de bijbel behoort tot de categorie Loos Alarm.
Alpha schreef: Dan blijkt dat je kennelijk liever naar verhaaltjes luistert, dan naar datgene wat de bijbel zegt.
De bijbel is niet gezaghebbend. Bovendien luister ik naar God zelf.
Je verzint m.i. zelf vele dingen.
Je mening is dus geen feit.
Kennelijk ben je, in religieus opzicht, stokdoof.
Mensen die oprecht en intensief de bijbel bestuderen, luisteren naar Gods woord.
Zij luistern niet naar allerlei fantasten, die menen dat ze direct met God kunnen praten.

Na de dood van de apostelen is er nooit meer direct contact geweest met de schepper.
De tijden der heidenen waren aangebroken. (Lukas 21:24).
Daarna werd datgene gedaan wat in Mt 24:14 werd gezegd.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

In Satans wereld worden mensen die Jezus opdracht uitvoeren, gehersenspoeld genoemd.
Deze wereldse personen negeren de 24 Bijbelse waarschuwingen, die het einde van die wereld aankondigen.