Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 23 jan 2024, 10:34 Je verzint m.i. zelf vele dingen.
Als dit je weerwoord is op mijn opmerking dat de bijbel vol verzinsels staat...
Alpha schreef: Je mening is dus geen feit.
De bijbel is niet gezaghebbend, er staan vele fouten in van mensen.
Alpha schreef: Kennelijk ben je, in religieus opzicht, stokdoof.
Mensen die oprecht en intensief de bijbel bestuderen, luisteren naar Gods woord.
Ik ben niet stokdoof, ik ben kritisch. Als bijbelstudie iets voor me zou opleveren zou ik daar misschien meer tijd in steken. Maar met wat ik inmiddels weet is het absoluut niet Gods Woord.
Alpha schreef: Zij luistern niet naar allerlei fantasten, die menen dat ze direct met God kunnen praten.
Ik heb Neale Donald Walsch grondig bestudeerd en ik meen dat hij authentiek is en werkelijk met God communiceert.
Zelf heb ik ook inzichten gekregen die vervolgens werden bevestigd in zijn boeken en via andere bronnen.
Alpha schreef: Na de dood van de apostelen is er nooit meer direct contact geweest met de schepper.
God communiceert voortdurend met iedereen. Het is niet de vraag tot wie God spreekt, het is de vraag wie er luistert.
En communicatie gaat op vele manieren, niet slechts via boeken of letters.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Alpha schreef: 23 jan 2024, 10:17
Bonjour schreef: 15 jan 2024, 12:03
Lukas wordt zo laat gedateerd, dat dit niet waar kan zijn.
Alleen omdat het op papier/papyrus staat betekent nog niet dat het echt gebeurd is.
Dus Jezus liegt, als hij zei: "Uw woord is waarheid" ?

Lukas vergezelde Paulus op zijn reis naar Rome, waar hij terecht moest staan.
In het boek Handelingen worden gebeurtenissen beschreven die zich vanaf 33 n.C. tot Paulus’ twee jaar durende gevangenschap in Rome hadden voorgedaan.
Er werd niets over de afloop van Paulus’ beroep op caesar vermeld.
Dus heeft Lukas omstreeks 61 n.C. het boek Handelingen voltooid.
Lukas werd door Paulus als een van zijn medewerkers genoemd in Kolosenzen en Filemon. (Kol 4:14; Flm 24;2Ti 4:11).
Lukas bevond zich in de nabijheid van Paulus en doet daar een nauwkeurig verslag over.


Twijfelaars cq. tegenstanders hebben met de datering gerommeld.
Er zijn in latere tijden, zoals in de bijbel is voorzegt, mensen afgevallen van het oorspronkelijke geloof.
Het gevolg is dat er aan dat geloof heidense feesten, gebruiken en overleveringen zijn toegevoegd.
Nogmaals, ik zeg niets over Jezus. Niemand weet wat Jezus gezegd heeft. We weten alleen wat anderen hem laten zeggen. We weten ook niet of alles wat Lukas geschreven heeft op waarheid berust is. Daar kan je je vragen bij zetten.
Datering baseer je niet op iets wat niet gezegd is.

Leg niet altijd alles bij anderen neer. Iedereen is onkundig behalve jij, vind jij. Dat is onderhand zo arrogant. Er zijn genoeg argumenten om overal behoorlijk aan te twijfelen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 23 jan 2024, 11:14
Alpha schreef: 23 jan 2024, 10:34 Je verzint m.i. zelf vele dingen.
Als dit je weerwoord is op mijn opmerking dat de bijbel vol verzinsels staat...
Alpha schreef: Je mening is dus geen feit.
De bijbel is niet gezaghebbend, er staan vele fouten in van mensen.
Alpha schreef: Kennelijk ben je, in religieus opzicht, stokdoof.
Mensen die oprecht en intensief de bijbel bestuderen, luisteren naar Gods woord.
Ik ben niet stokdoof, ik ben kritisch. Als bijbelstudie iets voor me zou opleveren zou ik daar misschien meer tijd in steken. Maar met wat ik inmiddels weet is het absoluut niet Gods Woord.
Alpha schreef: Zij luistern niet naar allerlei fantasten, die menen dat ze direct met God kunnen praten.
Ik heb Neale Donald Walsch grondig bestudeerd en ik meen dat hij authentiek is en werkelijk met God communiceert.
Zelf heb ik ook inzichten gekregen die vervolgens werden bevestigd in zijn boeken en via andere bronnen.
Alpha schreef: Na de dood van de apostelen is er nooit meer direct contact geweest met de schepper.
God communiceert voortdurend met iedereen. Het is niet de vraag tot wie God spreekt, het is de vraag wie er luistert.
En communicatie gaat op vele manieren, niet slechts via boeken of letters.
Kennelijk ben je m.i. geïndoctrineerd met allerlei verzinsels.
Toch zegt Jezus heel duidelijk: "Uw woord is waarheid". Net als zijn vader kan hij niet liegen.

Dat er in de Bijbel fouten zouden staan, hoor wel vaker van mensen, die menen dat zij het wiel hebben uitgevonden.
Hun commentaren zijn meestal niet van een deugdelijke onderbouwing voorzien.

De Bijbel is een verslag van gebeurtenissen, opgeschreven door mensen die door JHWH zijn geïnspireerd.
Vandaar dat er veel persoonlijk details in staan, zoals namen, familielijnen en vaak waar en wanneer die gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Natuurlijk zijn de verslagen door mensen opgetekend, zoals zij dat hebben meegemaakt.
Helaas worden die gebeurtenissen ontkent, omdat mensen menen dat het niet kan.

Zo zijn er z.g. wetenschappers die zeggen dat de 10 plagen in Egypte "slechts" natuurverschijnselen zijn.
Een lachertje voor mensen die de Bijbel grondig hebben bestudeerd.

Helaas ben je m.i. doof en blind voor de betekenis van de bijbel en volg je menselijke leringen na.
De Bijbel waarschuwt daar ook duidelijk voor. (2Ti 4:3, 4).


Je luistert kennelijk liever naar iemand, die meent met God te kunnen praten.

Deze tekst werd ca. 3000 jaar gelen opgetekend als waarschuwing en nog steeds up to date,.

Prediker 12:
12 Voor al het andere, mijn zoon, geldt deze waarschuwing: er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan. Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten. NWV

12 Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam. HSV.

De hedendaagse communicatie gaat via de Bijbel.
Het is een handleiding hoe je Gods goedkeuring kan verkrijgen en dat kan leiden tot een toegang tot het aardse paradijs.

De nadruk van de prediking van het goede nieuws ligt op het Koninkrijk.
Jg verrichten deze bediening gratis en zoeken naar mensen die geïnteresseerd zijn in de boodschap of die die boodschap waard zijn.
Miljarden Engelen zoeken mee naar oprechte mensen, die het waard zijn. (Mattheüs 10:29-31)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 23 jan 2024, 14:45
Alpha schreef: 23 jan 2024, 10:17 Dus Jezus liegt, als hij zei: "Uw woord is waarheid" ?

Lukas vergezelde Paulus op zijn reis naar Rome, waar hij terecht moest staan.
In het boek Handelingen worden gebeurtenissen beschreven die zich vanaf 33 n.C. tot Paulus’ twee jaar durende gevangenschap in Rome hadden voorgedaan.
Er werd niets over de afloop van Paulus’ beroep op caesar vermeld.
Dus heeft Lukas omstreeks 61 n.C. het boek Handelingen voltooid.
Lukas werd door Paulus als een van zijn medewerkers genoemd in Kolosenzen en Filemon. (Kol 4:14; Flm 24;2Ti 4:11).
Lukas bevond zich in de nabijheid van Paulus en doet daar een nauwkeurig verslag over.


Twijfelaars cq. tegenstanders hebben met de datering gerommeld.
Er zijn in latere tijden, zoals in de bijbel is voorzegt, mensen afgevallen van het oorspronkelijke geloof.
Het gevolg is dat er aan dat geloof heidense feesten, gebruiken en overleveringen zijn toegevoegd.
Nogmaals, ik zeg niets over Jezus. Niemand weet wat Jezus gezegd heeft. We weten alleen wat anderen hem laten zeggen. We weten ook niet of alles wat Lukas geschreven heeft op waarheid berust is. Daar kan je je vragen bij zetten.
Datering baseer je niet op iets wat niet gezegd is.

Leg niet altijd alles bij anderen neer. Iedereen is onkundig behalve jij, vind jij. Dat is onderhand zo arrogant. Er zijn genoeg argumenten om overal behoorlijk aan te twijfelen.
De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.

Een vooraanstaande Farizeer Gamaliël gaf een duidelijke raad. (Handelingen 5:34-40).


38 Onder deze omstandigheden zeg ik jullie: bemoei je niet met deze mensen en laat ze met rust. Want als dit plan of dit werk van mensen komt, zal het op niets uitlopen.
39 Maar als het van God komt, zullen jullie niets tegen ze kunnen beginnen. Anders zou weleens kunnen blijken dat jullie tegen God zelf strijden. NWV.

Ondanks alle tegenwerking van gezaghebbers en geestelijken is de prediking van het goede nieuws 2000 jaar later nog steeds actueel.
Nu is de Bijbel voor nagenoeg iedereen in hun eigen taal beschikbaar.
De Nieuwewereldvertaling is een nauwkeurige vertaling van de Bijbel, die geheel of gedeeltelijk in meer dan 210 talen is uitgegeven.
Er zijn ruim 240 miljoen exemplaren van gedrukt.
Daarnaast hebben Jg de rechten verworven van vele andere bijbels, w.o. de King James.
De laatste aanwinst was de Makarios Bijbel in het Russisch.
Van deze Bijbel zijn er bijna 300.000 exemplaren verspreid.

Wat Lukas betreft, hij was een arts en heeft op wetenschappelijke wijze een verslag gemaakt.
Lukas was geen ooggetuige van de gebeurtenissen die hij opschreef.
Hij werd geïnspireerd door heilige geest en baseerde zijn verslag kennelijk op de volgende bronnen:
(1) Geslachtsregisters die hij gebruikte voor het nagaan van Jezus’ afstamming (Lu 3:23-38).
(2) Het geïnspireerde verslag van Mattheüs.
(3) Persoonlijke gesprekken met veel ooggetuigen (Lu 1:2), zoals de discipelen die nog leefden en mogelijk Jezus’ moeder Maria. Bijna 60 procent van het materiaal in Lukas’ evangelie is alleen te vinden in zijn verslag.

Lukas als een vriend van de apostel Paulus.
Het geslachtsregister in Mattheüs en dat in Lukas bewijzen duidelijk dat Jezus de voorzegde Messias was.
De waarheid over Jezus’ afstamming was zo bekend dat zelfs de farizeeën en de sadduceeën die niet konden ontkennen.
Lukas was een wetenschapper en heeft zijn verslag nauwkeurig gemaakt.
Uit de medische termen die hij gebruikte, kan men ook opmaken dat hij arts was. (Lu 4:38; Han 28:8).

Een Bijbelse datering is gebaseerd op gebeurtenissen, plaatsen of namen, die beschreven zijn.
Als je de Bijbel grondige hebt bestudeerd, kan je dingen herkennen, die in strijd zijn met de Bijbelse leer.
Vandaar dat in de NWV alle on-Bijbelse toevoegingen zijn verwijderd en is overal Gods naam hersteld!
Jg zijn niet de enigen, die dat hebben gedaan en dat is gebaseerd op grondige Bijbelstudie en parallelle vertalingen..
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: 30 jan 2024, 15:49 Deze tekst werd ca. 3000 jaar gelen opgetekend als waarschuwing en nog steeds up to date,.

Prediker 12:
12 Voor al het andere, mijn zoon, geldt deze waarschuwing: er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan. Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten. NWV

12 Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam. HSV.
Deze waarschuwing vind ik dan wel weer aardig om te horen van iemand die behoort tot een genootschap dat structureel veel lectuur schrijft, van twee vaste tijdschriften tot vele boeken tot video's, en haar leden vraagt deze lectuur grondig te bestuderen, zowel individueel als tijdens vergaderingen van hun gemeente. Een genootschap dat in haar kern feitelijk een enorme uitgeverij is, dat haar lectuur in vele talen internationaal verspreidt en ook door haar leden laat gebruiken voor het veldwerk. Hoewel ze zich tegenwoordig ook veel meer op videomateriaal richt en haar vroegere aversie jegens televangelisatie stevig van zich af heeft geschud.

Je kunt van Neale Donald Walsch vinden wat je wil, maar hij heeft veel en veel minder lectuur geschreven dan het WTG en het zal voor hem waarschijnlijk ook onmogelijk zijn om het aantal boeken, flyers en bladen van het WTG ooit te evenaren.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 30 jan 2024, 16:38
Alpha schreef: 30 jan 2024, 15:49 Deze tekst werd ca. 3000 jaar gelen opgetekend als waarschuwing en nog steeds up to date,.

Prediker 12:
12 Voor al het andere, mijn zoon, geldt deze waarschuwing: er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan. Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten. NWV

12 Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam. HSV.
Deze waarschuwing vind ik dan wel weer aardig om te horen van iemand die behoort tot een genootschap dat structureel veel lectuur schrijft, van twee vaste tijdschriften tot vele boeken tot video's, en haar leden vraagt deze lectuur grondig te bestuderen, zowel individueel als tijdens vergaderingen van hun gemeente. Een genootschap dat in haar kern feitelijk een enorme uitgeverij is, dat haar lectuur in vele talen internationaal verspreidt en ook door haar leden laat gebruiken voor het veldwerk. Hoewel ze zich tegenwoordig ook veel meer op videomateriaal richt en haar vroegere aversie jegens televangelisatie stevig van zich af heeft geschud.

Je kunt van Neale Donald Walsch vinden wat je wil, maar hij heeft veel en veel minder lectuur geschreven dan het WTG en het zal voor hem waarschijnlijk ook onmogelijk zijn om het aantal boeken, flyers en bladen van het WTG ooit te evenaren.
De lectuur is non profit en bedoeld om mensen te helpen en te begrijpen wat Gods koninkrijk inhoud.

De lectuur wordt kosteloos verspreid in vele honderden talen en is vrij te bekijken op het internet.
De Bijbel is geheel of gedeeltelijk in meer dan 210 talen uitgegeven.
De NWV is online te raadplegen en ook te beluisteren.

Het voornaamste doel van video's is informatie te geven.
Zie deze inleiding tot Mattheüs , duur 2:55 minuten.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... _400_VIDEO

Dit is van ieder Bijbelboek beschikbaar en geeft een overzicht van waar het over gaat en en in welke tijdsperiode het speelt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 30 jan 2024, 15:49
Je luistert kennelijk liever naar iemand, die meent met God te kunnen praten.
Ik luister liever naar Neale Donald Walsch, omdat ik zelf met God communiceer en de inzichten van Walsch met mijn inzichten overeenkomen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Alpha schreef: 30 jan 2024, 16:37 De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.
Alleen gelovigen gaan ervan uit dat apostelen de Bijbel geschreven hebben. Jij blijft altijd maar je gelovige standpunt herhalen, zonder je te verdiepen in wat er buiten je eigen groepje allemaal gebeurt.
Ik wil niet op dit zielig niveau praten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 30 jan 2024, 16:37 De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.
Jg zijn niet de enigen, die dat hebben gedaan en dat is gebaseerd op grondige Bijbelstudie en parallelle vertalingen..
Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 07:40
Alpha schreef: 30 jan 2024, 16:37 De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.
Jg zijn niet de enigen, die dat hebben gedaan en dat is gebaseerd op grondige Bijbelstudie en parallelle vertalingen..
Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
Zelfs al zou dat wel aangetoond zijn, dan zouden we nog steeds niet weten of de Evangelisten het wel correct hebben weergegeven. Ook is niet geheel duidelijk wie de Evangelisten waren. Waarbij er dan ook nog een duidelijk onderscheid is tussen de synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie.

Doch met apostelen wordt in het algemeen 'de 12' bedoeld, maar dat zijn niet de Evangelisten. Alpha haalt de boel door elkaar en dat is jammer. Over het algemeen zijn de wetenschappers het eens dat de Evangeliën tegen het einde van de eerste eeuw zijn opgetekend. En dat dat niet door 'de 12' is gedaan. De auteurs zijn simpelweg onbekend.

En juist omdat de auteurs onbekend zijn is dat een teken van de zeggingskracht van Jezus. Zijn boodschap was zo sterk dat deze een halve eeuw na zijn dood nog nauwkeurig is opgetekend. Het is zelfs verbazingwekkend dat dat überhaupt mogelijk is geweest. Dat kan niet vanuit het geheugen zijn gebeurd, geen mens kan na een halve eeuw uitspraken letterlijk herinneren. Er is geen andere verklaring dan dat Jezus en zijn discipelen wel degelijk bestaan hebben en dat het zo indringend was dat na een halve eeuw er al een stevige geloofsgemeenschap was.

Dat is indirect bewijs, dat is onontkoombaar om toe te geven. Direct bewijs is er niet, de enige bewijskracht ligt in het Evangelie zelf.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 31 jan 2024, 10:23
Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 07:40

Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
Zelfs al zou dat wel aangetoond zijn, dan zouden we nog steeds niet weten of de Evangelisten het wel correct hebben weergegeven. Ook is niet geheel duidelijk wie de Evangelisten waren. Waarbij er dan ook nog een duidelijk onderscheid is tussen de synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie.

Doch met apostelen wordt in het algemeen 'de 12' bedoeld, maar dat zijn niet de Evangelisten. Alpha haalt de boel door elkaar en dat is jammer. Over het algemeen zijn de wetenschappers het eens dat de Evangeliën tegen het einde van de eerste eeuw zijn opgetekend. En dat dat niet door 'de 12' is gedaan. De auteurs zijn simpelweg onbekend.

En juist omdat de auteurs onbekend zijn is dat een teken van de zeggingskracht van Jezus. Zijn boodschap was zo sterk dat deze een halve eeuw na zijn dood nog nauwkeurig is opgetekend. Het is zelfs verbazingwekkend dat dat überhaupt mogelijk is geweest. Dat kan niet vanuit het geheugen zijn gebeurd, geen mens kan na een halve eeuw uitspraken letterlijk herinneren. Er is geen andere verklaring dan dat Jezus en zijn discipelen wel degelijk bestaan hebben en dat het zo indringend was dat na een halve eeuw er al een stevige geloofsgemeenschap was.

Dat is indirect bewijs, dat is onontkoombaar om toe te geven. Direct bewijs is er niet, de enige bewijskracht ligt in het Evangelie zelf.
Dus volgens jou was Paulus geen Apostel?
Een discipel was hij zeker niet.

Je indirecte bewijs is helemaal geen bewijs, je zou dat ook van Tolkien kunnen zeggen.
Het kan trouwens net als bij de Koran zijn gebeurd mensen maakten notities en die werden later verzameld en gebundeld.
Ook kan het hele verhaal later zijn verzonnen, wie zal het zeggen?

Dat ze aan het einde van de eerste eeuw zouden zijn geschreven is overigens ook omstreden.
Het zijn vooral christelijke wetenschappers die dat beweren.

Mij lijkt het meer dat het christendom een compilatie is van nog oudere overleveringen en personen.
Daarvan is ook aardig wat bewaard gebleven.

Het laatste is helemaal geen bewijs, een geschift kan niet zichzelf bewijzen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 11:51
Dus volgens jou was Paulus geen Apostel?
Een discipel was hij zeker niet.

Paulus was ook een apostel. Ik reageerde in de context van Alpha's uitspraak, die beweerde dat de apostelen Jezus' uitspraken hebben opgetekend. Paulus heeft Jezus nooit in persoon gekend.
Dat ze aan het einde van de eerste eeuw zouden zijn geschreven is overigens ook omstreden.
Het zijn vooral christelijke wetenschappers die dat beweren.

Mij lijkt het meer dat het christendom een compilatie is van nog oudere overleveringen en personen.
Daarvan is ook aardig wat bewaard gebleven.

Het laatste is helemaal geen bewijs, een geschift kan niet zichzelf bewijzen.
https://www.theologie.nl/het-oude-egypt ... -den-berk/
Want de zaak zelf die nu christelijke religie heet, bestond reeds bij de Ouden en is er sinds het begin van het menselijk geslacht altijd geweest. Totdat Christus zelf in het vlees kwam. Toen begon men de ware religie, die reeds bestond, christelijk te noemen.

Augustinus 354-430
Tjeu van den Berk is de opinie toegedaan dat de christelijke religie ouder is dan Jezus. En mocht bovenstaande quote daadwerkelijk van Augustinus zijn, dan was Augustinus ook van mening dat de christelijke religie ouder is dan Jezus. Zelf spreek ik me daar niet over uit, dat leidt maar tot zinloze twistgesprekken. Doch ik ben wel van mening dat een geschrift zichzelf kan bewijzen. De Evangeliën beschrijven iets en dat bewijs ligt in de mens zelf. Dat is het begrip 'Waarheid'. En Jezus noemde zichzelf de Waarheid. Maar dat is uiteraard geen historisch bewijs. Historische bewijzen omtrent Jezus zijn er niet en zullen ook nooit komen. En dan doel ik op Jezus zoals die omschreven wordt in het Evangelie. Hoe kun je bewijzen dat het Woord is vlees geworden? Dat is historisch al onmogelijk.

Historische bewijzen zijn alleen belangrijk voor twijfelende gelovigen en andere belangstellenden.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Bonjour »

Tufkah schreef: 31 jan 2024, 10:23 Zijn boodschap was zo sterk dat deze een halve eeuw na zijn dood nog nauwkeurig is opgetekend.
Het is zo nauwkeurig, dat wanneer we iets kunnen controleren, bv de geboorteverhalen, deze 10 jaar van elkaar af blijken te zitten. Is zitten tegenstrijdigheden in het verhaal en van andere delen blijkt dat het nauwkeurig is overgeschreven uit het OT.
Ik denk dat je met een beter argument moet komen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Bonjour schreef: 31 jan 2024, 12:36
Tufkah schreef: 31 jan 2024, 10:23 Zijn boodschap was zo sterk dat deze een halve eeuw na zijn dood nog nauwkeurig is opgetekend.
Het is zo nauwkeurig, dat wanneer we iets kunnen controleren, bv de geboorteverhalen, deze 10 jaar van elkaar af blijken te zitten. Is zitten tegenstrijdigheden in het verhaal en van andere delen blijkt dat het nauwkeurig is overgeschreven uit het OT.
Ik denk dat je met een beter argument moet komen.
Er zitten idd tegenstrijdigheden in het verhaal in de trant van 'toen was Jezus daar'. Of dat gebeurtenissen wat anders verlopen bij de een ten opzichte van de ander. Hoe kan het ook anders? Mensen hebben ieder een subjectieve versie van historische gebeurtenissen. En die lopen uiteen, zeker als ze niet door degenen die schreven zijn meegemaakt.

Lees twee krantenverslagen over dezelfde gebeurtenis en je leest al twee verschillende verhalen.

Daarom is de diepere boodschap welke verborgen ligt in het Evangelie ook zoveel overtuigender. Ik ben niet zo geïnteresseerd in al die historische details, anders dan vanuit puur geschiedkundig oogpunt.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 30 jan 2024, 18:08
Alpha schreef: 30 jan 2024, 15:49
Je luistert kennelijk liever naar iemand, die meent met God te kunnen praten.
Ik luister liever naar Neale Donald Walsch, omdat ik zelf met God communiceer en de inzichten van Walsch met mijn inzichten overeenkomen.
Dan heeft de Bijbel toch gelijk!

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels.

Over jouw favoriete tekst heb ik deze tekst gevonden:

Job 34:
10 Luister dus naar mij, mannen met verstand: Het is ondenkbaar dat de ware God slechte dingen doet, dat de Almachtige onrecht doet!
11 Want hij zal een mens vergelden naar wat hij doet, en hem de gevolgen van zijn daden laten dragen.
12 Echt, God doet geen slechte dingen. De Almachtige verdraait het recht niet. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 30 jan 2024, 22:29
Alpha schreef: 30 jan 2024, 16:37 De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.
Alleen gelovigen gaan ervan uit dat apostelen de Bijbel geschreven hebben. Jij blijft altijd maar je gelovige standpunt herhalen, zonder je te verdiepen in wat er buiten je eigen groepje allemaal gebeurt.
Ik wil niet op dit zielig niveau praten.
Wel, ongelovigen kennen de Bijbel niet en praten graag anderen na.

Je standpunt komt niet overeen met de feiten.
De Bijbel bestaat uit 66 "boekjes" en door ca. 40 door God geïnspireerde schrijvers opgetekend tussen 1513 v.C. en 98 n.C.
De Bijbel schrijvers zijn het met elkaar eens en behandelen één thema, dat door de hele Bijbel heen loopt.
Het resultaat is een opmerkelijk, ja, een uniek boek van wijsheid.

Naast een intensieve Bijbelstudie behoort ook informatie gegeven over wat er buiten mijn eigen groepje gebeurt.
De denkwijze van andersdenkenden wordt uitvoerig belicht.
Wanneer ik op het internet kijk naar meningen van de diverse groepen, zie ik een kakofonie van tegenstrijdige meningen.
Daar is niet mee te redeneren.

Regelmatig probeer ik het uit, of ik een reactie kan krijgen over een specifiek onderwerp.
Helaas worden die gemeden, een inhoudelijke reactie is kennelijk niet mogelijk.
Het enige wat men doet is het geven van ongenuanceerde kritiek.
Men is niet bereid te onderzoeken, wat de reden is van de motivatie van Jg.
Jg winnen geen "zieltjes", zij nodigen mensen uit de Bijbel te onderzoeken.

Vandaar dat Jg voor iedereen een bijbel beschikbaar hebben in meer dan 210 talen.
Ook is Bijbelstudielectuur in meer dan 1000 talen, waaronder een interactieve Bijbelcursus, verkrijgbaar.
Op deze manier is het mogelijk dat alle mensen met elkaar de Bijbel te bestuderen, ongeacht hun taal.
De lectuur, w.o. de Bijbel, is ook te beluisteren en in braille of gebarentaal beschikbaar.
Overeenkomstig de Bijbelse opdracht om het goede nieuws te verkondigen aan mensen in alle stammen, talen, volken en landen.

Het is juist zielig als je niet over de Bijbel wilt praten.
Maar je hebt zelf die keuze gemaakt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 07:40
Alpha schreef: 30 jan 2024, 16:37 De aangestelde apostelen hebben veel van Jezus uitspraken opgetekend.
Het is dus wel degelijk bekend, wat hij heeft gezegd.
Jg zijn niet de enigen, die dat hebben gedaan en dat is gebaseerd op grondige Bijbelstudie en parallelle vertalingen..
Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
O jawel, er zijn geschiedschrijvers, w.o. Flavius Josephus, die over hem hebben geschreven.
Maar ja, het is makkelijker om: "niets zien, niets horen en niets doen".
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 05 feb 2024, 10:18
Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 07:40

Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
O jawel, er zijn geschiedschrijvers, w.o. Flavius Josephus, die over hem hebben geschreven.
Maar ja, het is makkelijker om: "niets zien, niets horen en niets doen".
Een oud en versleten voorbeeld.
Het staat nu wel vast dat het zich handelt om latere toevoegingen.
Alleen een hele kleine groep denkt nog dat hij dit zelf heeft geschreven.


PS.
Flavius werd pas veel later geboren, zelfs als hij het zou hebben geschreven moet hij het bericht uit de derde hand hebben gekregen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 05 feb 2024, 10:11 ]Wel, ongelovigen kennen de Bijbel niet en praten graag anderen na.
De meeste ongelovigen kennen dit soort geschriften juist heel goed en vaak beter dan de Gelovigen die alleen dat gebruiken wat ze uitkomt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zonde

Bericht door Tin »

Tiberius Claudius schreef: 05 feb 2024, 11:16
Alpha schreef: 05 feb 2024, 10:11 ]Wel, ongelovigen kennen de Bijbel niet en praten graag anderen na.
De meeste ongelovigen kennen dit soort geschriften juist heel goed en vaak beter dan de Gelovigen die alleen dat gebruiken wat ze uitkomt.
Alpha gaat er vanuit dat je de bijbel alleen 'kent' wanneer je er ook in gelooft. Een soort automatisch proces omdat dat bij hem zo is en ook voor anderen zo zou moeten gelden.
Het is natuurlijk prima dat Alpha dat gelooft. Hij is er tevreden mee. Net als wij, die dat niet zo zien.
Waar het wat scheef gaat is het een ander van 'napeaten' beschuldigen.
Althans: dat in tegenstelling tot wat men zelf doet: dat zou geen napraten zijn.
Wel, het is een interessant onderwerp: in hoeverre praten mensen elkaar na en hoe verhoudt zich dat tot iets dat werkelijk waar is.
Zo'n discussie is er echter niet één waar Alpha zin in heeft die te voeren, denk ik.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 05 feb 2024, 09:35
Messenger schreef: 30 jan 2024, 18:08
Ik luister liever naar Neale Donald Walsch, omdat ik zelf met God communiceer en de inzichten van Walsch met mijn inzichten overeenkomen.
Dan heeft de Bijbel toch gelijk!

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels.
Nee de bijbel heeft geen gelijk. De communicatie die ik ervaar met God is niet dwingend en vanzelfsprekend. De inzichten zijn logisch en toepasbaar en ik zie dat Neale Donald Walsch gelijke inzichten heeft. Voor mij een duidelijke bevestiging, die overigens via andere bronnen ook verder bevestigd wordt. Het is niet zo dat ik luister naar verzinsels die ik graag wil horen, het is dat ik luister naar inzichten die overeenkomen met inzichten die ik zelf heb.
Alpha schreef: Over jouw favoriete tekst heb ik deze tekst gevonden:

Job 34:
10 Luister dus naar mij, mannen met verstand: Het is ondenkbaar dat de ware God slechte dingen doet, dat de Almachtige onrecht doet!
11 Want hij zal een mens vergelden naar wat hij doet, en hem de gevolgen van zijn daden laten dragen.
12 Echt, God doet geen slechte dingen. De Almachtige verdraait het recht niet. NWV.
Nou dat staat dus haaks op Jesaja 45 vers 5 t/m 7. Waar de Here erkent dat hij het licht en de duisternis heeft geschapen en zorgt voor de vrede en het kwaad,

Dit is dus zo'n tegenstrijdigheid in de bijbel waar ik niks mee kan. De Jesajatekst vind ik het meest logisch.
NVW schreef: 5 Ik ben de HEERE, en niemand anders,

buiten Mij is er geen God.

Ik zal u omgorden, hoewel u Mij niet kende,
6 opdat men zal weten, vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat,

dat er buiten Mij niets is.

Ik ben de HEERE, en niemand anders.
7Ik formeer het licht en schep de duisternis,

Ik maak de vrede en schep het onheil;

Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Ten aanzien van vers 5:
God is het enige dat is, buiten God is er niets. Ik zal u wapenen (omgorden) met Gods almacht, hoewel u vergeten bent Mij te zijn;
Ten aanzien van vers 6:
Opdat u zult weten dat u van begin tot en met het einde bestaat, dat er buiten Mij (en u) niets anders is;
Ten aanzien van vers 7:
Ik formeer dit universum, ik ben verantwoordelijk voor de vrede (liefde) en het onheil (het kwaad)',
Ik, de HEERE, zorg voor alle uitkomsten die u kiest.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 31 jan 2024, 10:23
Tiberius Claudius schreef: 31 jan 2024, 07:40

Het is nooit aangetoond dat Jezus en zijn discipelen ooit hebben bestaan.
Er is dus helemaal niets zeker.
Zelfs al zou dat wel aangetoond zijn, dan zouden we nog steeds niet weten of de Evangelisten het wel correct hebben weergegeven. Ook is niet geheel duidelijk wie de Evangelisten waren. Waarbij er dan ook nog een duidelijk onderscheid is tussen de synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie.

Doch met apostelen wordt in het algemeen 'de 12' bedoeld, maar dat zijn niet de Evangelisten. Alpha haalt de boel door elkaar en dat is jammer. Over het algemeen zijn de wetenschappers het eens dat de Evangeliën tegen het einde van de eerste eeuw zijn opgetekend. En dat dat niet door 'de 12' is gedaan. De auteurs zijn simpelweg onbekend.

En juist omdat de auteurs onbekend zijn is dat een teken van de zeggingskracht van Jezus. Zijn boodschap was zo sterk dat deze een halve eeuw na zijn dood nog nauwkeurig is opgetekend. Het is zelfs verbazingwekkend dat dat überhaupt mogelijk is geweest. Dat kan niet vanuit het geheugen zijn gebeurd, geen mens kan na een halve eeuw uitspraken letterlijk herinneren. Er is geen andere verklaring dan dat Jezus en zijn discipelen wel degelijk bestaan hebben en dat het zo indringend was dat na een halve eeuw er al een stevige geloofsgemeenschap was.

Dat is indirect bewijs, dat is onontkoombaar om toe te geven. Direct bewijs is er niet, de enige bewijskracht ligt in het Evangelie zelf.
Helaas gooi ik de boel niet door elkaar, ik citeer slechts.

Wetenschappers zijn onderling net zo verdeeld als de christenheid.
Kijk je op het internet, dan zie je een kakofonie van tegengestelde meningen.

De gehele bijbel is door God geïnspireerd, die niet liegen kan.

Titus 1:
1 Van Paulus, een slaaf van God en een apostel van Jezus Christus met het geloof van Gods uitverkorenen en een nauwkeurige kennis van de waarheid. Die waarheid omvat toewijding aan God
2 en is gebaseerd op de hoop op het eeuwige leven dat God, die niet kan liegen, lang geleden heeft beloofd.
3 Op de tijd die hij had bepaald, heeft hij zijn woord bekendgemaakt door de prediking die mij werd toevertrouwd op bevel van God, onze Redder. NWV.

De 12 apostelen zijn:

MARKUS 3:
16 De groep van 12 die hij vormde, bestond uit Simon, die hij ook Petrus noemde,
17 Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, de broer van Jakobus (deze twee noemde hij ook Boanerges, wat ‘zonen van de donder’ betekent), 18 Andreas, Filippus, Bartholomüs, Mattheüs, Thomas, Jakobus, de zoon van Alfeüs, Thaddeüs, Simon de Kananeeër
19 en Judas Iskariot, die hem later heeft verraden. NWV.

Judas Iskariot werd vervangen door Matthias.’ (Han 1:26).

Paulus werd later door Jezus persoonlijk als apostel aangesteld.

Het is inderdaad verbazingwekkend dat de boodschap na 2000 jaar nog bestaat!
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Tin schreef: 05 feb 2024, 11:57 Alpha gaat er vanuit dat je de bijbel alleen 'kent' wanneer je er ook in gelooft. Een soort automatisch proces omdat dat bij hem zo is en ook voor anderen zo zou moeten gelden.
Met het risico dat voor een ander spreken niet handig is: m.i. gaan de JG ervan uit dat de bijbel de waarheid bevat en dat iedereen door ijverige bijbelstudie die waarheid zelf kan ontdekken. En als je de bijbel wel kent, maar er toch niet in gelooft, tja, dan zal je wel iets verkeerd doen :|
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tin schreef: 05 feb 2024, 11:57
Tiberius Claudius schreef: 05 feb 2024, 11:16

De meeste ongelovigen kennen dit soort geschriften juist heel goed en vaak beter dan de Gelovigen die alleen dat gebruiken wat ze uitkomt.
Alpha gaat er vanuit dat je de bijbel alleen 'kent' wanneer je er ook in gelooft. Een soort automatisch proces omdat dat bij hem zo is en ook voor anderen zo zou moeten gelden.
Het is natuurlijk prima dat Alpha dat gelooft. Hij is er tevreden mee. Net als wij, die dat niet zo zien.
Waar het wat scheef gaat is het een ander van 'napeaten' beschuldigen.
Althans: dat in tegenstelling tot wat men zelf doet: dat zou geen napraten zijn.
Wel, het is een interessant onderwerp: in hoeverre praten mensen elkaar na en hoe verhoudt zich dat tot iets dat werkelijk waar is.
Zo'n discussie is er echter niet één waar Alpha zin in heeft die te voeren, denk ik.
Dat laatste is denk ik waar.

Wel is Alpha's beeld nog beperkter dan je schrijft:
Volgens hem ken je de Bijbel alleen als je hem uitlegt volgens wat zijn sekte de juiste uitleg vindt.

Gelukkig denkt het overgrote deel van de Gelovigen daar heel anders over.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 05 feb 2024, 10:11
Bonjour schreef: 30 jan 2024, 22:29
Alleen gelovigen gaan ervan uit dat apostelen de Bijbel geschreven hebben. Jij blijft altijd maar je gelovige standpunt herhalen, zonder je te verdiepen in wat er buiten je eigen groepje allemaal gebeurt.
Ik wil niet op dit zielig niveau praten.
Wel, ongelovigen kennen de Bijbel niet en praten graag anderen na.
Onzin, de bijbel wordt meestal wel bestudeerd maar is niet toepasbaar, tegenstrijdig, niet overtuigend.
Alpha schreef: Je standpunt komt niet overeen met de feiten.
De Bijbel bestaat uit 66 "boekjes" en door ca. 40 door God geïnspireerde schrijvers opgetekend tussen 1513 v.C. en 98 n.C.
De Bijbel schrijvers zijn het met elkaar eens en behandelen één thema, dat door de hele Bijbel heen loopt.
Het resultaat is een opmerkelijk, ja, een uniek boek van wijsheid.
Sommige teksten zijn van wijsheid, maar de meeste teksten komen van feilbare mensen.
Alpha schreef: Naast een intensieve Bijbelstudie behoort ook informatie gegeven over wat er buiten mijn eigen groepje gebeurt.
De denkwijze van andersdenkenden wordt uitvoerig belicht.
Wanneer ik op het internet kijk naar meningen van de diverse groepen, zie ik een kakofonie van tegenstrijdige meningen.
Daar is niet mee te redeneren.
Daarmee is wel te redeneren als je je daarvoor openstelt. Maar JG haken bij discussies snel af. En komen met nietszeggende opmerkingen als ontsnappingstechniek.
Alpha schreef: Regelmatig probeer ik het uit, of ik een reactie kan krijgen over een specifiek onderwerp.
Helaas worden die gemeden, een inhoudelijke reactie is kennelijk niet mogelijk.
Inhoudelijk reageren is wat jij niet doet.
Alpha schreef: Het enige wat men doet is het geven van ongenuanceerde kritiek.
Men is niet bereid te onderzoeken, wat de reden is van de motivatie van Jg.
Jg winnen geen "zieltjes", zij nodigen mensen uit de Bijbel te onderzoeken.
Het enige wat jij doet is het opsommen van vaak irrelevante bijbelteksten en dooddoeners als "Ga de bijbel lezen."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.