Hiernamaals

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Hiernamaals

Bericht door peda »

In de metafysica geldt main-stream wel het axioma dat het met de mens met de biologische dood niet afgelopen is met zijn bewustzijn.
Hoe dit bewustzijn vervolgens voortleeft en "' waar "" het voortleven plaats vindt, daarover bestaan weer tal van metafysische "' voorstellingen ''.
Hemel, herschapen op de nieuwe aarde, reïncarnatie, Nirwana, er worden de nodige oplossingen aangeboden.
Hoe de Hemel er uit ziet, daarover bestaan eveneens vele voorstellingen. Ook vormen van voortbestaan van een onstoffelijk bewustzijn, wordt op verschillende wijze uit de doeken gedaan. Materialisatie, transfiguratie, astraliteit, herrijzenis"'lichaam "'.
Kortom de grootste gemene deler in de metafysica is "' het is met de biologische dood niet afgelopen "', maar rond het "' hoe, waar, wat "' geldt weer de wereld van de kleinste gemene veelvouden.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door dingo »

Interessant onderwerp, ik hoop dit weekend er op te reageren. Maar ik ben druk met het voorbereiden van de migratie van geloofsgesprek naar een ander platform dus deo volente. Als je het topic naar een ander subforum wil, doe dan even een topicreport.
Spreuken 26:4
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 17 feb 2024, 10:59 In de metafysica geldt main-stream wel het axioma dat het met de mens met de biologische dood niet afgelopen is met zijn bewustzijn.
Hoe dit bewustzijn vervolgens voortleeft en "' waar "" het voortleven plaats vindt, daarover bestaan weer tal van metafysische "' voorstellingen ''.
Hemel, herschapen op de nieuwe aarde, reïncarnatie, Nirwana, er worden de nodige oplossingen aangeboden.
Hoe de Hemel er uit ziet, daarover bestaan eveneens vele voorstellingen. Ook vormen van voortbestaan van een onstoffelijk bewustzijn, wordt op verschillende wijze uit de doeken gedaan. Materialisatie, transfiguratie, astraliteit, herrijzenis"'lichaam "'.
Kortom de grootste gemene deler in de metafysica is "' het is met de biologische dood niet afgelopen "', maar rond het "' hoe, waar, wat "' geldt weer de wereld van de kleinste gemene veelvouden.
Bewustzijn kan niet voortleven, bewustzijn is het bewust zijn van iets anders dan dat wat bewust is.

Waar we steeds tegen aanlopen in dit soort discussies is dat er gedacht wordt vanuit de fysieke wereld. Vanuit het fysieke denken is er een denken aan het hiernamaals als een plaats "waar" het voortleven plaats vindt. Het neurologisch brein kan met zijn gedachten naar een hiernamaals gaan en geloven dat er een hiernamaals is. Maar het neurologisch brein kan er nooit zijn.

Het neurologisch brein behoort tot het lichaam en voor het lichaam geldt: wat uit vlees is geboren is vlees. Het kan dan ook niet anders dan dat het neurologisch brein mét het lichaam tot stof vergaat. Wat het onmogelijk maakt dat 'de denker' ergens naar toe gaat na de dood.

Voorzover we van hiernamaals kunnen spreken is dat (bijvoorbeeld) het jaar 2025. Of 3000. Hiernamaals is in de tijd gesitueerd. De gedachte is dan ook van de hiernamaals-gelovige dat hij in het jaar 2050 dood gaat en 'verder leeft' na de dood. Maar degene die denkt kan onmogelijk nog bestaan na de dood. Het atheïsme heeft gelijk: er is niks na de dood. (Behalve nog meer tijd en de bijbehorende belevenissen, maar daar neemt de overledene in kwestie uiteraard geen deel meer aan).

Als het hiernamaals aantoonbaar niet bestaat, wat is er dan wel? Jezus geeft hier een antwoord op:

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Wat zegt Jezus hier nou eigenlijk? Eigenlijk hetzelfde als ik hiervoor schreef: voor degene die hier op aarde in het vlees leeft (de denker) is geen plaats in het Koninkrijk Gods. Voor het Koninkrijk Gods is een 'tenzij' nodig. Het Koninkrijk Gods is een voorwaardelijk Koninkrijk. De mens dient opnieuw geboren te worden, maar dan uit Geest. Jezus beschrijft ook degenen die uit Geest zijn geboren: zo'n geest weet niet waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat.

Wie uit de Geest is geboren gaat helemaal nergens naar toe, het hiernamaals is niet meer dan een gedachte.....
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Door de keuze van het subforum is het atheïstisch of materialistisch buiten scope.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 17 feb 2024, 12:52 Als het hiernamaals aantoonbaar niet bestaat, ...
Toon het maar aan.

Tufkah schreef:Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Wat zegt Jezus hier nou eigenlijk? Eigenlijk hetzelfde als ik hiervoor schreef: voor degene die hier op aarde in het vlees leeft (de denker) is geen plaats in het Koninkrijk Gods. Voor het Koninkrijk Gods is een 'tenzij' nodig. Het Koninkrijk Gods is een voorwaardelijk Koninkrijk. De mens dient opnieuw geboren te worden, maar dan uit Geest. Jezus beschrijft ook degenen die uit Geest zijn geboren: zo'n geest weet niet waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat.

Wie uit de Geest is geboren gaat helemaal nergens naar toe, het hiernamaals is niet meer dan een gedachte.....
Je begrijpt er net zo weinig van als destijds Nicodemus.
“Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.” (Joh. 3:5).
De mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. De mens is dus niet alleen maar vlees.
De geest is de godsvonk, een kleine weergave van God in de mens.

[8] De ziel moet eerst met het water der deemoed en der zelfverloochening worden gereinigd en kan daarna pas de geest van de waarheid opnemen, omdat een onreine ziel die nooit bevatten kan, want een onreine ziel is als de nacht, terwijl de waarheid een volle zon is, die overal het daglicht om zich heen verspreidt.
[9] Degene, die zo de waarheid opneemt in zijn door de deemoed gereinigde ziel, en die waarheid als zodanig herkent, wordt door deze waarheid vrijgemaakt in de geest, en deze vrijheid des geestes, ofwel het ingaan van de geest in die vrijheid, is dan het eigenlijke binnengaan in het Rijk van God.

https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/18/
[1] (Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de geest geboren is, is geest. Joh. 3:6) Ik gaf hem ten antwoord, wat in het bovenstaande vers 6 geschreven staat, namelijk: 'Verwondert u er niet over, dat Ik zo tegen u spreek! Want zie, wat uit het vlees komt is ook vlees, ofwel dode materie ofwel buitenste omhulling van het leven; wat echter uit de geest komt, dat is ook geest ofwel het eeuwige leven en de waarheid zelf!'
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door dingo »

Bonjour schreef: 17 feb 2024, 17:22 [modbreak Bonjour] Door de keuze van het subforum is het atheïstisch of materialistisch buiten scope.
Het mag van mij ook naar Levensbeschouwing, ik had nog niet overwogen dat er ook nog zoiets als een atheïstisch of materialistisch hiernamaals zou kunnen zijn.
Spreuken 26:4
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Bonjour »

Het ging me er meer om dat in Levensbeschouwing we weer een discussie krijgen dat er geen hiernamaals kan zijn. Denk niet dat Peda op die discussie zit te wachten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Snelheid »

Hiernamaals de meesten hier geloven dat niet dat dat er is of nog gaat komen,dus waar hebben we het over;het hiernamaals is gewoon de Nieuwe Hemel een Aarde en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

Ik begrijp dat het discussie onderwerp niet geheel duidelijk is? We wachten af wat Peda zegt.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Messenger »

Hiernamaals, hiervoormaals, eigenlijk het hiermaals ofwel het NU waarin alles plaatsheeft.

We ervaren onze eigen individuele levensloop en zijn ons binnen die levensloop niet bewust van al die andere levenslopen. We hebben er interacties mee maar beseffen niet dat alle levenslopen bij elkaar eigenlijk slechts 1 ziel is. De ander ben jij ook.

Goedbeschouwd besta je dus overal en ben je alles en iedereen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:35 Ik begrijp dat het discussie onderwerp niet geheel duidelijk is? We wachten af wat Peda zegt.
Een ieder mag hier zijn/ haar eigen overtuiging inbrengen rond het "' gebeuren "' na de dood .
Hiernamaals in mijn optiek = wat gebeurt er met de mens na de biologische dood
Waar ik bij mijn inleiding aan refereerde is dat er metafysica breed een grote variatie bestaat aangaande de invulling.
Opnieuw de lange liniaal lopende van: er gebeurt helemaal niets na de dood ( naturalisten ) via reïncarnatie.... Walsch.....esoterie....tot aan de wederopstanding op een nieuwe aarde ( christenen ).
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 18 feb 2024, 11:25
Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:35 Ik begrijp dat het discussie onderwerp niet geheel duidelijk is? We wachten af wat Peda zegt.
Een ieder mag hier zijn/ haar eigen overtuiging inbrengen rond het "' gebeuren "' na de dood .
Hiernamaals in mijn optiek = wat gebeurt er met de mens na de biologische dood
Waar ik bij mijn inleiding aan refereerde is dat er metafysica breed een grote variatie bestaat aangaande de invulling.
Opnieuw de lange liniaal lopende van: er gebeurt helemaal niets na de dood ( naturalisten ) via reïncarnatie.... Walsch.....esoterie....tot aan de wederopstanding op een nieuwe aarde ( christenen ).
Okay. Als niet-hiernamaals gelovige haak ik maar af denk ik. Nu blijkt dat het hiernamaals ook nog eens enorm gedifferentieerd is. Ik begrijp dat deze draad bedoeld is voor de wel-hiernamaals gelovigen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 18 feb 2024, 11:51
peda schreef: 18 feb 2024, 11:25

Een ieder mag hier zijn/ haar eigen overtuiging inbrengen rond het "' gebeuren "' na de dood .
Hiernamaals in mijn optiek = wat gebeurt er met de mens na de biologische dood
Waar ik bij mijn inleiding aan refereerde is dat er metafysica breed een grote variatie bestaat aangaande de invulling.
Opnieuw de lange liniaal lopende van: er gebeurt helemaal niets na de dood ( naturalisten ) via reïncarnatie.... Walsch.....esoterie....tot aan de wederopstanding op een nieuwe aarde ( christenen ).
Okay. Als niet-hiernamaals gelovige haak ik maar af denk ik. Nu blijkt dat het hiernamaals ook nog eens enorm gedifferentieerd is. Ik begrijp dat deze draad bedoeld is voor de wel-hiernamaals gelovigen.
Diegenen die geen hiernamaals-overtuigingen koesteren, kunnen m.i. onder dit topic best wel beargumenteren waarom bij hen het "'leven"' volledig stopt na het bereiken van de biologische dood. Zoals eerder gezegd verloopt het vraagstuk/ mysterie na de dood volgens een lange liniaal met vele posities.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 18 feb 2024, 12:02
Tufkah schreef: 18 feb 2024, 11:51

Okay. Als niet-hiernamaals gelovige haak ik maar af denk ik. Nu blijkt dat het hiernamaals ook nog eens enorm gedifferentieerd is. Ik begrijp dat deze draad bedoeld is voor de wel-hiernamaals gelovigen.
Diegenen die geen hiernamaals-overtuigingen koesteren, kunnen m.i. onder dit topic best wel beargumenteren waarom bij hen het "'leven"' volledig stopt na het bereiken van de biologische dood. Zoals eerder gezegd verloopt het vraagstuk/ mysterie na de dood volgens een lange liniaal met vele posities.
Dat heb ik reeds gedaan. En gezien dat er toch geen terugkerende hemeltoeristen bekend zijn, ga ik dan alleen maar overtuigingen lezen. Hetgeen ook de keuze van het subforum is: geloof, andere vormen. Mijn aanvankelijke insteek is daarmee fout heb ik begrepen. Ik heb juist betoogd dat er geen hiernamaals kan bestaan vanuit Jezus' leer.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 18 feb 2024, 12:10
peda schreef: 18 feb 2024, 12:02

Diegenen die geen hiernamaals-overtuigingen koesteren, kunnen m.i. onder dit topic best wel beargumenteren waarom bij hen het "'leven"' volledig stopt na het bereiken van de biologische dood. Zoals eerder gezegd verloopt het vraagstuk/ mysterie na de dood volgens een lange liniaal met vele posities.
Dat heb ik reeds gedaan. En gezien dat er toch geen terugkerende hemeltoeristen bekend zijn, ga ik dan alleen maar overtuigingen lezen. Hetgeen ook de keuze van het subforum is: geloof, andere vormen. Mijn aanvankelijke insteek is daarmee fout heb ik begrepen. Ik heb juist betoogd dat er geen hiernamaals kan bestaan vanuit Jezus' leer.
Dat is nu juist de bedoeling van dit topic. Jij hebt de overtuiging dat de Jezus-leer geen hiernamaals verkondigt maar een hier-op-aarde-leer.
Dat past m.i. precies in dit topic. Een ander, zoals bijvoorbeeld Inktvlam, ziet de Jezus leer anders, of hij/zij gaat voor een vorm van reïncarnatie ( Yours ) , of geeft de visie van Walsch of brengt het boeddhistische Nirwana in. Hiernamaals of hiermaals in mijn optiek best wel een interessant onderwerp.
Ik wacht ook de "' toegezegde "" inbreng van Dingo ( christelijke optie ) dit week-end af.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 18 feb 2024, 13:18
Tufkah schreef: 18 feb 2024, 12:10

Dat heb ik reeds gedaan. En gezien dat er toch geen terugkerende hemeltoeristen bekend zijn, ga ik dan alleen maar overtuigingen lezen. Hetgeen ook de keuze van het subforum is: geloof, andere vormen. Mijn aanvankelijke insteek is daarmee fout heb ik begrepen. Ik heb juist betoogd dat er geen hiernamaals kan bestaan vanuit Jezus' leer.
Dat is nu juist de bedoeling van dit topic. Jij hebt de overtuiging dat de Jezus-leer geen hiernamaals verkondigt maar een hier-op-aarde-leer.
Dat past m.i. precies in dit topic. Een ander, zoals bijvoorbeeld Inktvlam, ziet de Jezus leer anders, of hij/zij gaat voor een vorm van reïncarnatie ( Yours ) , of geeft de visie van Walsch of brengt het boeddhistische Nirwana in. Hiernamaals of hiermaals in mijn optiek best wel een interessant onderwerp.
Ik wacht ook de "' toegezegde "" inbreng van Dingo ( christelijke optie ) dit week-end af.

Voorganger tot de gemeente: Wie gelooft er in het hiernamaals?

Allemaal steken ze hun vinger op.

Voorganger tot de gemeente: Wie wil er dan als eerste en wel nú?

De gemeente zweeg....
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Hiernamaals

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 18 feb 2024, 18:28
Voorganger tot de gemeente: Wie gelooft er in het hiernamaals?

Allemaal steken ze hun vinger op.

Voorganger tot de gemeente: Wie wil er dan als eerste en wel nú?

De gemeente zweeg....
Òf je maakt een grap òf die voorganger heeft ze ‘niet op een rijtje’…..
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 18 feb 2024, 19:50
Tufkah schreef: 18 feb 2024, 18:28
Voorganger tot de gemeente: Wie gelooft er in het hiernamaals?

Allemaal steken ze hun vinger op.

Voorganger tot de gemeente: Wie wil er dan als eerste en wel nú?

De gemeente zweeg....
Òf je maakt een grap òf die voorganger heeft ze ‘niet op een rijtje’…..

Geen enkele voorganger zal die vraag stellen. De boodschap lijkt me duidelijk, velen geloven in het hiernamaals, maar weinigen willen er naar toe. Het Koninkrijk Gods is geen hiernamaals, het is binnen in u. (Lucas 17:20-21) Dat hele hiernamaals is slechts een verzinsel.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hiernamaals

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 17 feb 2024, 12:52
Wie uit de Geest is geboren gaat helemaal nergens naar toe, het hiernamaals is niet meer dan een gedachte.....
Dus volgens jou is het hiernamaals slechts een gedachte, en ga je na je dood naar het hiervoormaals.
Tufkah schreef: 16 feb 2024, 17:17
Ik zie hier geen aanwijzingen voor een hiernamaals in. Het paradijs is zelfs hiervoormaals

Als je na je dood naar het Paradijs annex (volgens jou) hiervoormaals gaat, wat is dan het verschil met een hiernamaals?
Het is immers maar een woord om een -na de dood- situering mee aan te geven.

Ennehhh... Als je denkt dat een hiernamaals maar een gedachte is, waarom is een hiervoormaals dan niet hetzelfde? (Ook maar een gedachte of verzinsel).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hiernamaals

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 18 feb 2024, 12:10 En gezien dat er toch geen terugkerende hemeltoeristen bekend zijn, ga ik dan alleen maar overtuigingen lezen.
Ja natuurlijk, lees je verschillende overtuigingen. De ene brengt het met enorme stelligheid, de ander weet het niet, en alles daartussenin.

Aangezien er ook geen paradijstoeristen bekend zijn, kunnen we ook jouw hiervoormaals-overtuiging bij de stellige brengers optellen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 19 feb 2024, 07:48
Tufkah schreef: 17 feb 2024, 12:52
Wie uit de Geest is geboren gaat helemaal nergens naar toe, het hiernamaals is niet meer dan een gedachte.....
Dus volgens jou is het hiernamaals slechts een gedachte, en ga je na je dood naar het hiervoormaals.
Tufkah schreef: 16 feb 2024, 17:17
Ik zie hier geen aanwijzingen voor een hiernamaals in. Het paradijs is zelfs hiervoormaals

Als je na je dood naar het Paradijs annex (volgens jou) hiervoormaals gaat, wat is dan het verschil met een hiernamaals?
Het is immers maar een woord om een -na de dood- situering mee aan te geven.

Ennehhh... Als je denkt dat een hiernamaals maar een gedachte is, waarom is een hiervoormaals dan niet hetzelfde? (Ook maar een gedachte of verzinsel).
Een mens gaat niet naar het hiervoormaals. (Paradijs) Daar komen we juist vandaan volgens de Bijbel. De mens gaat helemaal nergens naar toe, (in geestelijke zin) naar de woorden van Jezus.

Mijn opmerking welke je aanhaalt betrof het Paradijs zelf. Zie ook mijn gebruik van het woord 'zelfs'. En ja, uiteraard is het hiervoormaals ook maar een gedachte.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 19 feb 2024, 07:55
Tufkah schreef: 18 feb 2024, 12:10 En gezien dat er toch geen terugkerende hemeltoeristen bekend zijn, ga ik dan alleen maar overtuigingen lezen.
Ja natuurlijk, lees je verschillende overtuigingen. De ene brengt het met enorme stelligheid, de ander weet het niet, en alles daartussenin.

Aangezien er ook geen paradijstoeristen bekend zijn, kunnen we ook jouw hiervoormaals-overtuiging bij de stellige brengers optellen.
Dat is geen overtuiging, ik weet van het hiervoormaals niet meer af dan wat er in de Bijbel staat. Uiteraard kunnen we het over Genesis en de uitleg hebben, maar dat is buiten het topic en dan zul je bemerken dat ik Genesis allegorisch uitleg. (Adam en Eva zijn de metaforische eerste denkende mensen.)
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Hiernamaals

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 18 feb 2024, 23:22
Yours schreef: 18 feb 2024, 19:50
Òf je maakt een grap òf die voorganger heeft ze ‘niet op een rijtje’…..

Geen enkele voorganger zal die vraag stellen. De boodschap lijkt me duidelijk, velen geloven in het hiernamaals, maar weinigen willen er naar toe. Het Koninkrijk Gods is geen hiernamaals, het is binnen in u. (Lucas 17:20-21) Dat hele hiernamaals is slechts een verzinsel.
De bijbelse argumenten voor het hiernamaals van forumleden worden tot op heden simpelweg weggevaagd omdat deze niet in jouw eigen visie van solitaire Jezus-volger passen.

Als de mens het paradijs heeft verlaten en die op een bepaald moment niet meer naar dat Thuis/die Bron terug kan keren, is er geen andere mogelijkheid meer dan de weg tot het einde toe te volbrengen. Daar zien we nogal wat mensen mee worstelen. Uiteindelijk komt de bevrijding door genade en kan men als ziel/geest, na de laatste fysieke dood als de kringloop op aarde voltooid is, in het hiernamaals verder gaan.

Het is dan ook niet òf het hiervoormaals òf het hiernamaals, maar in de tijd gezien beide uit elkaar liggende tijdsmomenten waar men door middel van reïncarnatie heen evolueert. Dan is de cirkel vooralsnog weer rond.

Het is overigens wel de kunst om altijd in het hierNUmaals te leven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Snelheid »

Wat maakt men zich druk over het hiernamaals en zeer zeker de ongelovigen hier, de meesten hebben hier hun leven nog geen eens op orden;laat men daar maar is mee beginnen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 19 feb 2024, 11:11
Tufkah schreef: 18 feb 2024, 23:22


Geen enkele voorganger zal die vraag stellen. De boodschap lijkt me duidelijk, velen geloven in het hiernamaals, maar weinigen willen er naar toe. Het Koninkrijk Gods is geen hiernamaals, het is binnen in u. (Lucas 17:20-21) Dat hele hiernamaals is slechts een verzinsel.
De bijbelse argumenten voor het hiernamaals van forumleden worden tot op heden simpelweg weggevaagd omdat deze niet in jouw eigen visie van solitaire Jezus-volger passen.

Als de mens het paradijs heeft verlaten en die op een bepaald moment niet meer naar dat Thuis/die Bron terug kan keren, is er geen andere mogelijkheid meer dan de weg tot het einde toe te volbrengen. Daar zien we nogal wat mensen mee worstelen. Uiteindelijk komt de bevrijding door genade en kan men als ziel/geest, na de laatste fysieke dood als de kringloop op aarde voltooid is, in het hiernamaals verder gaan.

Het is dan ook niet òf het hiervoormaals òf het hiernamaals, maar in de tijd gezien beide uit elkaar liggende tijdsmomenten waar men door middel van reïncarnatie heen evolueert. Dan is de cirkel vooralsnog weer rond.

Het is overigens wel de kunst om altijd in het hierNUmaals te leven.
We delen niet dezelfde visie. Ik lees jouw comment als iets wat in de toekomst ligt (het hiernamaals) en tegelijkertijd schrijf je dat je in het hiernumaals kunt leven. Beiden zijn niet tegelijkertijd mogelijk. Johannes 3 vers 7 en 8 gaat over tegenwoordigheid van geest. Dat hiernumaals is een term die ik wel vaker tegenkom van populaire schrijvers, maar dat wordt dan weer als idee aangenomen. Maar dan wordt het Evangelie al niet meer gevolgd. Tegenwoordigheid van geest kan niet een gedachte zijn. Gedachten zijn bezit: ik heb gedachten. Tegenwoordigheid van geest is het oorspronkelijke 'ik ben' wat waarlijke armoede van geest is (Zalig zijn de armen van geest).

In het huis van de Vader zijn vele woningen, zegt Jezus. Thuis komen bij de Vader is daar ook daadwerkelijk zijn , niet als een gedachte welke in de toekomst ligt. (Hiernamaals) Deze woning is geheel voor de (individuele) mens. Dat klinkt niet als dat het er erg gezellig is, dat is het dan ook niet. Je weet immers nog steeds niet waar je heen gaat als je uit de Geest geboren bent. Johannes 3 vers 7 en 8 gaan over dat wat niet geweten kan worden.

Dat wat wél geweten kan worden ligt binnen dat wat we tijd noemen. Het hiernamaals ligt binnen het denken ook binnen de tijd, je kunt alleen maar denken over 'na de dood'. De dood is een grens voor de mens en de mens wil altijd weten wat er na die grens is. Dus gaat de mens dat bedenken. Doch het denken gaat over verleden en toekomst, nooit over wat tegenwoordig is.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.