Een zekere Christiaan-2 concludeert in z'n openingsbericht:
Deze conclusie is in feite een cirkelredactie.En als je God op zijn woord wil geloven, controleer dan het boek waarop je vertrouwt. Om zeker te stellen dat dat boek echt het woord van God is. Door dat boek te controleren op de aanwezigheid (of afwezigheid) van onwaarheid.
Als blijkt dat jouw bijbel nep is (door de aanwezigheid van onwaarheid), zorg dan dat je een echte Bijbel krijgt. In het Engels weet ik dat dit de King James Bijbel (Pure Cambridge edition) is. Hoe? Omdat ik de King James Bijbel meermaals gelezen heb en daar geen onwaarheid in gevonden heb. En zo eenvoudig is het.
Ten eerste bestaat dé Bijbel uit meerdere boeken. Ten twee bestaat van geen van die boeken nog een origineel exemplaar. Wel bestaan er vele duizenden kopieën.
Inmiddels zijn er van de Bijbel zelf ook vele vertalingen. Sommige geloofsgroepen hebben zelfs een 'eigen' vertaling gemaakt die zij dan weer als 'oorspronkelijk' (lees: origineel) aan de deur verkopen .
Mijn vraag is dus op welke wijze kan ik bepalen of de bijbel die ik (eventueel) lees én het beste begrijp, dé echte Bijbel is?