Robert Frans schreef: 03 feb 2025, 14:49
Alpha schreef: 03 feb 2025, 12:32Dus afvalligen hebben altijd gelijk?
Net zo min als JG's zelf. Ik zie geen reden om oud-JG's als ongeloofwaardiger te beschouwen als JG. Beiden zijn namelijk gewoon mensen en iemand is niet meteen pertinent betrouwbaar of onbetrouwbaar, omdat hij wel of niet tot een bepaalde godsdienst behoort. Beiden kunnen te gekleurd en te ongeïnformeerd zijn in hun verhalen. Met enig gezond verstand en nader onderzoek kun je echter prima het kaf van het koren scheiden.
Zowel de verhalen van oud-JG's als JG's zijn daarom nodig om een volledig beeld te krijgen van het WTG. Als een oud-JG zegt dat het er alleen maar verschrikkelijk is, dan bezie ik dat net zo kritisch als wanneer een JG zegt dat het er alleen maar fantastisch is. Geen enkele gemeenschap is namelijk zo zwart-wit. Maar als in de verhalen van oud-JG steeds dezelfde elementen terugkomen, positief of negatief, dan is dat wel een duidelijk teken dat zij daarin waarheid spreken.
Overigens weet jij helemaal niet waarom iemand wordt uitgesloten, want dat wordt nooit vermeld. Je moet er maar op vertrouwen dat het echt om zeer zware overtredingen gaat. Ook weet jij helemaal niet hoe de zittingen bij het ouderlijk comité verlopen en hoe zij dus hun vonnis opmaken, want die zijn besloten. Tenzij je natuurlijk zelf een ouderling bent, of ooit gedaagde bent geweest. Voor dat soort informatie moet je dus wel te rade gaan bij oud-JG's.
Een oud Jg is wegens duidelijke overtreding van Bijbelse normen en waarden er uit gezet.
Als iemand is uitgesloten is dat altijd om die reden.
Als iemand bij een bedrijf op staande voet ontslagen is, is dat dan een goede reden om betrouwbare informatie over het bedrijf te krijgen?
Wanneer iemand een overtreding van Bijbelse normen en waarden begaat, word er altijd met de persoon gesproken.
Het doel is altijd uitsluiting te voorkomen, helaas zijn er mensen die "verontwaardigd" reageren op die poging.
Ik heb een krantenartikel gezien van een vrouw die uitgesloten was op basis van overspel.
Zij was verontwaardigd dat zij over "privézaken" werd aangesproken.
De details van een dergelijk gebeuren zijn alleen bekend bij de betrokkenen.
Er worden Bijbelse procedures gevolgd en uitsluiting kan het gevolg zijn, afhankelijk van de reactie van de persoon.
Overigens kan iemand altijd later hersteld worden, als hij tot inkeer komt.
Ik kom vaker allerlei verhalen tegen, waarvan ik weet dat die niet kloppen.
Het is lastig om die te ontkrachten, omdat die oneindig vaak worden herhaald.
Het is helaas zo dat een outsider het altijd beter weet dan een insider.
Hoe een herderlijk comité werkt, is gewoon bij iedereen bekend.
Zij handhaven de Bijbelse normen en waarden.
Zij gaan niet buiten datgene wat in de Bijbel beschreven is.