Psalm 83

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Psalm 83

Bericht door Adinomis »

Het verwonderde me dat Psalm 83 zo actueel is in deze tijd.
Het zijn dezelfde machten die Israel omringen.
Ik hoorde hierover laatst een lezing op de radio en ik zal proberen dit hier weer te geven.

1 Een lied, een psalm van Asaf. Uit de tijd van David 1 Kron.19:6-15
(De Ammonieten vragen hulp aan volken om hen heen.
De psalm begint met een verzoek aan God om niet werkeloos toe te zien:)

2 God, houd u niet stil,
zwijg niet, God, zie niet onbewogen toe,
3 uw vijanden roeren zich,
(uw vijanden, uw haters, keren zich naar uw volk – beroep op eeuwig verbond met Abraham: Gen.17:7,8. Koning Josafat van Juda roept God aan en pleit op het verbond.
Net zo als koningin Beatrix het voortouw zou nemen en in gebed zou gaan voor het volk.
trots heffen uw haters het hoofd.

4 Tegen uw volk smeden zij een complot, ze spannen tegen uw lieveling samen,
5 en zeggen: ‘Kom, wij verdelgen dit volk,
(Zie Ezech. 37:25-28 ze zullen er wonen met kinderen en kleinkinderen in eeuwigheid)
Israëls naam zal nooit meer worden genoemd.’
(Ook nu wordt dit in Gaza gezegd,
in Iran klinkt het elke week op vrijdag: het is een kankergezel, het moet verdwijnen in de zee.
Morsi van Egypte zegt: Joden zijn apen, varkens wij gaan naar Jeruzalem en Allah aanbidden.
Nasser destijds zou de Joden smoren in hun bloed.
In de Israel omringende landen klinken na 3000 jaar dezelfde geluiden als in de tijd van Psalm 83.)

6 Zij hebben samen plannen gesmeed
en zich tegen u verenigd: (tegen u hebben ze een verbond gesloten)
Lev. 25:27 het land is van mij, jullie zijn vreemdelingen en bijwoners bij Mij, het is Gods land dat "geleased" wordt, het blijft Gods land.


7 de tenten van Edom (ten zuiden Dode Zee). en de Ismaëlieten, (Arabieren)Moab (centrale deel Jordanië) en de zonen van Hagar,

8 Gebal (Foenicië boven Beirut) en Ammon (Jordanië) en Amalek, (ten zuiden Dode Zee)
Filistea (Gaza) en de bewoners van Tyrus (Libanon). (Filistea en Tyrus in NBG51 aan elkaar gekoppeld door het woordje "met", nu: Hamas en Hezbollah, die de vernietiging Israel in hun handvest hebben staan. Al 3000 jaar geleden werd die combinatie gemaakt.
Die combinatie zie je ook in Joel 3:4, minimaal 2600 jaar geleden uitgesproken. Bijbelgedeelten hebben met elkaar te maken.

9 Zelfs Assyrië (Irak en Syrië, Oost Turkije) heeft zich aangesloten
en de hand gereikt aan de zonen van Lot. (Jordanië)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Psalm 83

Bericht door Jerommel »

---
Laatst gewijzigd door Jerommel op 14 mar 2013, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 83

Bericht door Adinomis »

De moslimlanden zullen inderdaad een grote negatieve rol spelen t.o.v. Israël. Maar daarmee is niet alles gezegd.
Er staan in de bijbel veel oordeelprofetieën over deze landen, maar meestal eindigen die ook weer met beloften.

Bijv. Egypte. In Jer. 46:26 staat zo'n belofte: Te dien dage zal er een heerbaan wezen van Egypte naar Assur en Assur zal in Egypte komen en Egypte in Assur, en Egypte zal met Assur de HEERE dienen. Te dien dage zal Israël de derde zijn naast Egypte en Assur, een zegen in het midden der aarde, omdat de Here der heerscharen het gezegend heeft met de woorden: gezegend zij mijn volk Egypte en het werk mijner handen, Assur, en mijn erfdeel Israël”.

Dus ook Assur wordt hierbij gerekend.

Profetieën over Damascus lijken nu wel letterlijk uit te komen. Jer. 49:24 Damascus heeft de moed verloren, de inwoners zijn op de vlucht geslagen. vs. 27 Waarom wordt Damascus nog verdedigd, de schitterende stad waarin ik vreugde vond? Hier las ik geen belofte, maar misschien staat die wel ergens anders in de bijbel.

Dan Elim = Iran. Jer. 49:39 maar eens zal ik een keer brengen in Elam"s lot - spreekt de Here.
In vers 36 staat een profetie waarin gemeld wordt dat het volk wordt verstrooid en dat er geen land is waar geen verdrevenen van Elam/Iran ziet. Dat zie je inderdaad in deze tijd.
Maar God zal zijn troon oprichten in Iran Jer.49:38.

Ook Ammon (Jordanië) krijgt na de oordeelsprofetie een belofte: maar eens zal Ik in Ammons lot een keer brengen, spreekt de Heer. Jer. 49:4-6
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 83

Bericht door Adinomis »

Het lijkt me toe dat die Egyptenaren in Jesaja 19 zo genoemd worden omdat ze heel bang zijn voor de dreiging van God.
Vrouwen zijn meestal niet "manmoedig" in oorlogssituaties, gaan eerder op de vlucht dan in de aanval.
Ze moeten ook hun kinderen beschermen.
Als je voor de tv de Egyptenaren hoort protesteren tegen de besluiten van Morsi (voetbalvandalen) dan zijn het geen "doetjes".
Maar dat zal anders zijn als ze herkennen dat God aan het werk is.
In het vervolg van deze tekst in Jesaja staat: ze sidderen van angst voor de dreigende hand die de HEER van de hemelse machten tegen hen opheft. 17 Telkens als Juda ter sprake komt, zal Egypte door schrik worden bevangen; wat de HEER van de hemelse machten over Egypte besloten heeft, vervult hen met angst.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 83

Bericht door Adinomis »

Ik heb de Naardense Bijbelvertaling inderdaad bij mijn Favorieten staan en die raadpleeg ik vaak.
Deze vertaling staat heel dicht bij de bronteksten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Psalm 83

Bericht door grondig christelijk »

Adinomis schreef:Ik heb de Naardense Bijbelvertaling inderdaad bij mijn Favorieten staan en die raadpleeg ik vaak.
Deze vertaling staat heel dicht bij de bronteksten.
Ik deel met jou dat de profetieën in dit eindpunt van de eindtijd in vervulling lijken te gaan Adinomis.
Ik zelf luister graag naar lezingen van Peter Steffens. Laatst ben ik naar een lezing van een rabbi geweest in Niezijl. Op zich interessant.
Ik ervaar dergelijke lezingen als een enorme verrijking van mijn geloofsleven en kennis en beleving.

In de Naardense wordt overigens gesproken over gemeente. Maar dat staat daar vaker, ook als over de gemeenschap van is volk van Israël gaat. M.i. mag je dat niet lezen als kerk.

Ook wat is Jesaja 19 staat geschreven en de ontwikkelingen in Syrië en de beschrijving wat eens met Damascus zal gebeuren intrigeren me momenteel in behoorlijke mate.

Wat dat aangaat is het bezoek van Obama aan Israël ook van belang....maar ook wat de nieuwe Paus zal gaan doen t.o.v. Israël.
Dan nog niet gedacht aan de EU en haar positie t.o.v. dit volk. Van Rompuy en Barosso stappen volgend jaar op (verlaten zij een zinkend schip? wie volgt hen op?)

Eerst to zover
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 83

Bericht door Adinomis »

grondig christelijk schreef:
Adinomis schreef:Ik heb de Naardense Bijbelvertaling inderdaad bij mijn Favorieten staan en die raadpleeg ik vaak.
Deze vertaling staat heel dicht bij de bronteksten.
Ik deel met jou dat de profetieën in dit eindpunt van de eindtijd in vervulling lijken te gaan Adinomis.
Ik zelf luister graag naar lezingen van Peter Steffens. Laatst ben ik naar een lezing van een rabbi geweest in Niezijl. Op zich interessant.
Ik ervaar dergelijke lezingen als een enorme verrijking van mijn geloofsleven en kennis en beleving.
Wat leuk dat je in Niezijl bent geweest. Daar kom ik ook vaker. Maar die dinsdag was ik uitgenodigd door de kerkenraad. Die Rabbi (David Brodman) heb ik gezien op een DVD van Aad Kamsteeg, met de titel Shalom en Salam.
Ik heb ook een prachtige DVD van Lance Lambert met als titel "Jeruzalem de Verbondsstad". Dan zie je hoeveel profetieën in vervulling zijn gegaan en nog zullen gaan.
Het viel me bijv. op dat de sluiting van de Gouden Poort in Ez. 44:1 is voorzegd. Suleiman heeft die tijdens de Turkse overheersing gesloten.

Gisteren ben ik naar een lezing van ds, Glashouwer geweest over de eindstrijd, het "Harmageddon".
In de Naardense wordt overigens gesproken over gemeente. Maar dat staat daar vaker, ook als over de gemeenschap van is volk van Israël gaat. M.i. mag je dat niet lezen als kerk.
mee eens!
Ook wat is Jesaja 19 staat geschreven en de ontwikkelingen in Syrië en de beschrijving wat eens met Damascus zal gebeuren intrigeren me momenteel in behoorlijke mate.
Ja, het staat ook beschreven dat deze volken door God in verwarring worden gebracht. De hele werteldgeschiedenis verloopt naar Gods plan. En omdat het Hem niet uit de hand loopt hoeft het ons niet te verontrusten.
Wat dat aangaat is het bezoek van Obama aan Israël ook van belang....maar ook wat de nieuwe Paus zal gaan doen t.o.v. Israël.
De steun aan Israël wordt steeds minder. Ook dat is geprofeteerd. Dan zal Israël zijn land moeten verdedigen en dat pikt de wereld niet. Uiteindelijk mondt dat uit dat de natiën zich zullen verzamelen
Op.,16:13 En ik zag uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen.
14 Dit zijn namelijk de geesten van de demonen, die tekenen doen en die uitgaan naar de koningen van de aarde en van de hele wereld, om hen te verzamelen voor de oorlog van de grote dag van de almachtige God.

Joël 3: 1 Want zie, in die dagen en in die tijd,
als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem,
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,
dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld.

En dan verschijnt Jezus.
Op.19:15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.
en dan Joël 2:
6 Bij die aanblik krimpen de volken ineen,
alle gezichten verschieten van kleur.
7 Als helden rennen zij,
als strijdbare mannen
klimmen zij tegen de muren op;
ieder gaat op zijn eigen weg
en zij wijken niet van hun paden af.

Veel Joden zijn blind voor Jezus, veel christenen zijn blind voor de positie van Israël, Gods oogappel. Blindheid aan beide kanten.
Geve God dat er nog veel ogen geopend worden... en dat zal gebeuren.
Nu is het nog de genadetijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Psalm 83

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Adinomis en grondig christelijk,

Even helemaal off topic (want ik heb niet zoveel met het opvatten van profetieën en openbaringen als toekomstvoorspelling)
Adinomis schreef:
grondig christelijk schreef:Laatst ben ik naar een lezing van een rabbi geweest in Niezijl.
Wat leuk dat je in Niezijl bent geweest. Daar kom ik ook vaker.
Daar ben ik geboren en de Gereformeerde Kerk daar was de eerste gemeente waar mijn vader beroepen stond!
In oktober 2011 hield hij daar op zijn 79e verjaardag ook zijn laatste preek, in een kerkdienst ter ere van het 60-jarige bestaan van dat kerkgebouw.
Een hele bijzondere terugblik op mijn religieuze roots!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 83

Bericht door Adinomis »

Als ik er weer eens kom zal ik eens kijken of ik die kerk daar zie.
Ik zal dan aan je denken!
We gaan daar naar "het Leerhuis", dat is geen kerkgebouw.
Mooi om te horen!

Overigens, profetieën vallen niet onder de noemer "toekomst voorspellen". Daarvan houd ik me ook verre. God heeft de toekomst in handen.
God heeft ons bepaalde dingen "voorzegd" zodat - als het moeilijk wordt in de wereld - we het herkennen en mogen weten dat het goed komt.
De Rabbi waarnaar GC heeft geluisterd vertelde op een DVD over Rabbi Akiva ben Joseef (AD 50-135); Deze zag de verwoesting van Jeruzalem.
De mensen waren wanhopig, maar hij zei "wat God heeft geprofeteerd is precies uitgekomen. Als de negatieve profetieën precies uitkomen,
dan zullen de positieve profetieën ook precies uitkomen."

Profetieën zijn gegeven om te troosten en te bemoedigen zodat we weten dat alles gaat volgens Gods plan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Psalm 83

Bericht door grondig christelijk »

over wat rondom Joden is gebeurd een interessante link?

http://www.faq-online.nl/preview.php?ar ... op=article
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Psalm 83

Bericht door grondig christelijk »

grondig christelijk schreef:over wat rondom Joden is gebeurd een interessante link?

http://www.faq-online.nl/preview.php?ar ... op=article
even een vraag aan de katholieken onder ons. Ik las ergens dat de katholieke kerk in 1971 een gezaghebbende uitspraak heeft gedaan dat deze psalm niet meer gezongen kon worden.

"Vervloekingspsalmen
De verwijzing naar de kerkvaders en reformatoren is zonder twijfel van belang om ons steeds weer te realiseren welke waarde de psalmen ook nu mogen hebben. Terecht staat in de genoemde excurs een verwijzing naar de rooms-katholieke traditie van het zogenaamde getijdengebed. Op vaste momenten verspreid over de dag zingen monniken, priesters en tegenwoordig ook gemeenteleden de onberijmde tekst van de psalmen in hun geheel in een eenvoudige toonzetting (de psalmodie). Letterlijk brengen ze in praktijk wat de dichter reeds gewend was te doen: 'Dagelijks spreek ik uw lof, zeven malen.' Momenteel is er geïnspireerd door de kloostertraditie opnieuw belangstelling voor het achter elkaar bidden van de Psalmen, met uitzondering van enkele liederen, met name wraakpsalmen als Psalm 109 (pag. 892). Tijdens het tweede Vaticaanse Concilie is erover gediscussieerd of de `vervloekingspsalmen' in de getijdengebeden moesten worden opgenomen. Paus Paulus VI heeft uiteindelijk in 1971 verklaard dat drie psalmen (58, 83 en 109) met meer dan twintig passages uit andere psalmen niet worden opgenomen".

kan iemand hierover iets meer vertellen?
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Robert Frans »

Ze staan inderdaad niet in het kathedrale getijdengebed, dus het gebed voor geestelijken en leken buiten de kloosters. In het monastieke getijdengebed, dus in kloosters, worden ze over het algemeen wel allemaal gebeden en slaat men geen gedeeltes over. Ter info: er zijn dus twee soorten getijdengebeden, de kathedrale en de monastieke. Het voornaamste verschil is dat de monastieke getijden veel uitgebreider zijn met veel meer psalmen per gebed, vaker per dag worden gebeden en dat men daarin in één of twee weken tijd alle psalmen bidt. De kathedrale getijden zijn wat korter, kunnen minder vaak per dag worden gebeden en doen vier weken over alle psalmen.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Psalm 83

Bericht door grondig christelijk »

Robert Frans schreef:Ze staan inderdaad niet in het kathedrale getijdengebed, dus het gebed voor geestelijken en leken buiten de kloosters. In het monastieke getijdengebed, dus in kloosters, worden ze over het algemeen wel allemaal gebeden en slaat men geen gedeeltes over. Ter info: er zijn dus twee soorten getijdengebeden, de kathedrale en de monastieke. Het voornaamste verschil is dat de monastieke getijden veel uitgebreider zijn met veel meer psalmen per gebed, vaker per dag worden gebeden en dat men daarin in één of twee weken tijd alle psalmen bidt. De kathedrale getijden zijn wat korter, kunnen minder vaak per dag worden gebeden en doen vier weken over alle psalmen.
kun je ook iets vertellen over het waarom 83 niet meer wordt gezongen? En er waren nog twee meen ik.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Robert Frans »

83 en 109 inderdaad, en nog enkele zeer felle stukken uit andere psalmen, zoals dat kinderen-tegen-rotsengedeelte uit Psalm 137, of het haatgedeelte uit Psalm 139.

De officiele reden is in feite om het volk niet teveel te shockeren als men gezamenlijk het getijdengebed wil bidden. Vroeger werd het gebed enkel door de geestelijken gebeden, en nu nog steeds is het een plicht voor elke geestelijke, maar nu is het ook de bedoeling dat het regelmatig samen met het volk wordt gebeden, of dat ook het volk thuis de getijden kan bidden. En dan kunnen zulke haatdragende teksten erg moeilijk te verteren zijn voor gelovigen die daarin niet voldoende geschoold zijn zijn, aldus de Kerk. Niet iedereen is hier dan ook erg blij mee, geloof ik. Tegenstanders van dit besluit menen dat zij die de getijden bidden meestal toch al onderlegd zijn hierin, dat men het volk niet zomaar alle moeilijke en rauwe delen van de Schrift moet onthouden, en dat door goede catechese men prima kan leren deze teksten te duiden.
Vrede en alle goeds
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Vertrokken user_2 »

Ja, dat is één overweging. Een andere is dat het getijdengebed harmonieert met de Schriftlezingen van de betreffende dag. Het getijdengebed gaat vooral om lofprijzing van God en heiligen van de dag... een psalm waarin gebeden wordt om bloederige vergelding van vijanden past niet in de intentie van de getijden. Die psalmen hebben weer een andere plaats. Overgens geldt dit inderdaad niet voor de monastieke getijden, die bidden alle psalmen in een wekelijkse cyclus. Het kathedrale getijden gebed is verdeeld over een 4-wekelijkse cyclus en ook om die reden zijn er aanpassingen noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Robert Frans »

Het getijdengebed harmonieert echter niet met de lezingen van de dag. Zij heeft haar eigen hymnen, psalmen, lezingen en voorbeden, in die vierwekelijkse cyclus, en die cyclus staat los van de lezingen in de Mis. Alleen in de sterke tijden verwijzen de antifonen van het Benedictus en het Magnificat naar de Evangelielezing van de dag en kennen de eigen lezingen een éénwekelijkse cyclus. Men mag echter wel de lezingen van de dag nemen tijdens het getijdengebed, maar de gewone vorm van bidden is met de eigen lezingen. Of is dat bij de lezingendienst soms weer anders?

De reden die ik geef staat in elk geval in de Inleiding tot het getijdengebed en kan mijns inziens dus in elk geval als de officiele reden gezien worden. Waarbij verdere overwegingen natuurlijk niet meteen verkeerd zijn.
Vrede en alle goeds
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Vertrokken user_2 »

Robert Frans schreef:Het getijdengebed harmonieert echter niet met de lezingen van de dag. Zij heeft haar eigen hymnen, psalmen, lezingen en voorbeden, in die vierwekelijkse cyclus, en die cyclus staat los van de lezingen in de Mis.
Umm ik had het over het getijdengebed.... niet over de Mis. Dat had ik er mss extra bij moeten zeggen. De Schriftlezingen zijn verdeeld over de diverse getijden en vind men vooral in de lezingendienst. Die Schriftlezingen zijn aangepast aan de heilige van die dag, martelaar, of het betreffende hoogfeest.
Alleen in de sterke tijden verwijzen de antifonen van het Benedictus en het Magnificat naar de Evangelielezing van de dag en kennen de eigen lezingen een éénwekelijkse cyclus. Men mag echter wel de lezingen van de dag nemen tijdens het getijdengebed, maar de gewone vorm van bidden is met de eigen lezingen. Of is dat bij de lezingendienst soms weer anders?
De sterke tijden gebruiken altijd de teksten uit week 1, ook daaraan ziet men dat de teksten afgestemd zijn op de periode en aan de Schriftlezingen. Dat ziet men bijv. ook aan de vrijdagen waar altijd psalm 51 in voorkomt. De lezingendienst heeft ook lezingen afgestemd op de dag... bijv. voor heiligen, voor Maria, voor hoogfeesten e.d.
De reden die ik geef staat in elk geval in de Inleiding tot het getijdengebed en kan mijns inziens dus in elk geval als de officiele reden gezien worden. Waarbij verdere overwegingen natuurlijk niet meteen verkeerd zijn.
Ja, dat zag ik en zoals ik al zei, dat is inderdaad één van de overwegingen en is dus ook niet verkeerd. GC haalde specifiek een tekst van paus Paulus VI aan. Dus mijn antwoord verwees ook naar diens constitutie over het getijdengebed Laudis Canticum uit 1970. Bovendien gaf ik ook een reden die vermeld staat in een collegetekst van de nederlandse priesteropleidingen.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Zo Hee - oud account »

De liturgie van de uren, het getijdegebed, is van oudsher gericht op de dag, zoals Loyola terecht aangeeft. Hedendaagse katholieken hebben daar veelal geen enkel gevoel meer bij. Men kent de kalender niet meer, en daarmee wordt de verbinding tussen de liturgie van de uren met de dag niet meer gelegd. Het is, ter illustratie, nog maar kort geleden dat katholieken een dag niet aanduiden met "5 december" maar met "aan de vooravond van het feest van de heilige Nicolaas". Zoals het ook nog maar een of twee generaties geleden is dat mensen niet hun verjaardag maar hun naamdag vierden.

Naar mijn waarneming is het experiment met het getijdengebed simpelweg mislukt. De leken bidden de uren niet of nauwelijks, en het opkuisen van de psalmen dient dan ook geen enkel doel (meer). Laat de geestelijkheid gewoon alle psalmen volledig bidden, zou ik zeggen. Maar goed, ik vind dan ook het grotere experiment, de lekenkerk mislukt.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Robert Frans »

Is dat wereldwijd dan ook zo het geval, Zo Hee?
Vrede en alle goeds
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Psalm 83

Bericht door Zo Hee - oud account »

Robert Frans schreef:Is dat wereldwijd dan ook zo het geval, Zo Hee?
daar zeg je wat. Geen idee.