Het lichaam geeft de geest

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam geeft de geest

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 17:34
peda schreef: 06 aug 2025, 15:19 Hallo Tufkah,

Maar Tufkah veroordeelt bijvoorbeeld wel het kwalijke van het zionisme.
Veroordelen veronderstelt wel het beschikken over een juiste beoordelings-ijkstok.
Wat is dan jouw ijk-stok op basis waarvan jij ( als geestelijk mens naar eigen invulling ) oordelen over de stoffelijke wereld uitspreekt ?
Het Zionisme is een beweging welke gebaseerd is op nationalisme. Nationalisme is een ziekte van het ego. Anders gezegd: het zionisme gaat helemaal op in het spiegelbeeld wat de wereld vertoont. Zionisme en christelijk denken gaat op geen enkele manier samen. Dat er toch zio-christenen bestaan bevestigd alleen maar het werk van het Boze .

De geestelijke mens vereenzelvigt zich met niets in deze wereld. Maar er is wel begrip voor hen die zich trachten te ontworstelen aan de gelijkvormigheid aan deze wereld: gelovigen die oprecht naar het Woord des Koninkrijks zoeken.
Hiermede geef je wel aan dat de geestelijke mens een ijkstok heeft om te beoordelen.
De natuurlijke mens oordeelt en de geestelijke mens oordeelt eveneens.
Het zionisme is een ziekte van het ego zo het oordeel van de geestelijke mens Tufkah.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 23:24
Messenger schreef: 06 aug 2025, 19:16
De ziel van Hitler heeft denk ik ook weer een leven met nieuwe geest en lichaam geleefd en mogelijk zelfs meer dan een.
Zie de gelijkenis van de zaaier, er worden natuurlijke mensen gezaaid, maar niet alle natuurlijke mensen wassen op tot het graan. Het onkruid wordt verbrandt. God baart Zichzelf in de ziel en ik heb het donkerbruine (!) vermoeden dat dat bij Hitler niet gebeurd is.
Er bestaat niets buiten God, ook geen klein donker kamertje in het Niets met Hitler erin. De ziel van Hitler leeft gewoon andere levens, misschien wel een arts in oorlogsgebied die zichzelf blootstelt aan gevaar terwijl hij levens redt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Jon

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 07 aug 2025, 09:09

Zie de gelijkenis van de zaaier, er worden natuurlijke mensen gezaaid, maar niet alle natuurlijke mensen wassen op tot het graan. Het onkruid wordt verbrandt. God baart Zichzelf in de ziel en ik heb het donkerbruine (!) vermoeden dat dat bij Hitler niet gebeurd is.
Er bestaat niets buiten God, ook geen klein donker kamertje in het Niets met Hitler erin. De ziel van Hitler leeft gewoon andere levens, misschien wel een arts in oorlogsgebied die zichzelf blootstelt aan gevaar terwijl hij levens redt.

Dan eerder als varken in de bio-industrie en daarna als labrat.

Reïncarnatieleer komt uit het hindoeïsme en daarbinnen kunnen mensen ook tot dieren en beesten worden gedegradeerd. Met alles wat Hitler gedaan heeft en dat vanuit de positie van hoogst-verantwoordelijke kan hij vanuit de reincarnatieleer nog vele miserabele levens tegemoet zien. Als hoogst-verantwoordelijke heeft hij niet alleen zijn eigen kwaadaardigheid maar ook de zonden van zijn ondergeschikte uitvoerders op zijn geweten.

Misschien loopt hij nu wel uitgemergeld rond in Gaza, waar zijn huis door joden met de grond gelijk is gemaakt en hij om voedsel moet bedelen bij een Israëlisch distributiepunt waar maniakale IDF-soldaten lukraak naar believen op de uitgehongerde Gazanen schieten. Net als in Schindlers List.

Oftewel de hel. De in zichzelf eindeloze reincarnatiecyclus. Het vlees dat steeds weer aangroeit. De straf (oog om oog) voor zonden in het vlees begaan en aan het vlees begaan kan alleen in het vlees worden ondergaan.

Ook “Alverzoeners” willen hier overigens niet aan. Ofschoon Jezus duidelijk genoeg is als Hij zegt “ Wie het zwaard gebruikt, zal door het zwaard omkomen“. Mattheus 26:52.

Voor de mentaal gelovigen onder de christenen is dit te beangstigend omdat je nooit kunt weten wat je in al je vorige levens allemaal hebt uitgespookt, waarvan je nu de gevolgen nog zou kunnen tegenkomen. Mentaal geloof is niet hetzelfde als zaligmakend geloof, want dan zouden ze werkelijk diep beseffen dat Jezus inderdaad is gestorven voor onze zonden. Velen zeggen het wel maar kunnen het toch niet geloven in hun hart.

Zaligmakend geloof (dus in en van Jezus Christus) = einde hel en einde reïncarnatie.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Messenger

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 07 aug 2025, 09:17

Reïncarnatieleer komt uit het hindoeïsme en daarbinnen kunnen mensen ook tot dieren en beesten worden gedegradeerd. Met alles wat Hitler gedaan heeft en dat vanuit de positie van hoogst-verantwoordelijke kan hij vanuit de reincarnatieleer nog vele miserabele levens tegemoet zien. Als hoogst-verantwoordelijke heeft hij niet alleen zijn eigen kwaadaardigheid maar ook de zonden van zijn ondergeschikte uitvoerders op zijn geweten.

Misschien loopt hij nu wel uitgemergeld rond in Gaza, waar zijn huis door joden met de grond gelijk is gemaakt en hij om voedsel moet bedelen bij een Israëlisch distributiepunt waar maniakale IDF-soldaten lukraak naar believen op de uitgehongerde Gazanen schieten. Net als in Schindlers List.

Oftewel de hel. De in zichzelf eindeloze reincarnatiecyclus. Het vlees dat steeds weer aangroeit. De straf (oog om oog) voor zonden in het vlees begaan en aan het vlees begaan kan alleen in het vlees worden ondergaan.

Ook “Alverzoeners” willen hier overigens niet aan. Ofschoon Jezus duidelijk genoeg is als Hij zegt “ Wie het zwaard gebruikt, zal door het zwaard omkomen“. Mattheus 26:52.

Voor de mentaal gelovigen onder de christenen is dit te beangstigend omdat je nooit kunt weten wat je in al je vorige levens allemaal hebt uitgespookt, waarvan je nu de gevolgen nog zou kunnen tegenkomen. Mentaal geloof is niet hetzelfde als zaligmakend geloof, want dan zouden ze werkelijk diep beseffen dat Jezus inderdaad is gestorven voor onze zonden. Velen zeggen het wel maar kunnen het toch niet geloven in hun hart.

Zaligmakend geloof (dus in en van Jezus Christus) = einde hel en einde reïncarnatie.
Vandaar dat ik niet geloof in een dominante straffende God.

Ik geloof in een God die onvoorwaardelijk en innig van elke ziel houdt, die een echt onvoorwaardelijke vrije wil geeft. Een God die niet oordeelt en ook niet veroordeelt, vanwege die vrije wil. En die ook niets gebiedt of verbiedt.

Het is makkelijk naar Gazaanse uitgehongerde en gewonde kindjes te wijzen, zo van : die zullen het wel verdiend hebben als nazi, daar kunnen we wel van wegkijken.

De God waarin ik geloof is almachtig, volmaakt en almachtig en kan vanwege de liefde die God is alle leed en verdriet helen en genezen. Op zo'n manier dat dader en slachtoffer de beste vrienden kunnen zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 07 aug 2025, 10:13
Jon schreef: 07 aug 2025, 09:17

Ik geloof in een God die onvoorwaardelijk en innig van elke ziel houdt, die een echt onvoorwaardelijke vrije wil geeft. Een God die niet oordeelt en ook niet veroordeelt, vanwege die vrije wil. En die ook niets gebiedt of verbiedt.

Het is makkelijk naar Gazaanse uitgehongerde en gewonde kindjes te wijzen, zo van : die zullen het wel verdiend hebben als nazi, daar kunnen we wel van wegkijken.

De God waarin ik geloof is almachtig, volmaakt en almachtig en kan vanwege de liefde die God is alle leed en verdriet helen en genezen. Op zo'n manier dat dader en slachtoffer de beste vrienden kunnen zijn.
Is dat geloof niet juist een reden om weg te kijken van leed? het wordt toch wel geheeld, en doet er eigenlijk niet toe?
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 07 aug 2025, 08:53
Tufkah schreef: 06 aug 2025, 17:34

Het Zionisme is een beweging welke gebaseerd is op nationalisme. Nationalisme is een ziekte van het ego. Anders gezegd: het zionisme gaat helemaal op in het spiegelbeeld wat de wereld vertoont. Zionisme en christelijk denken gaat op geen enkele manier samen. Dat er toch zio-christenen bestaan bevestigd alleen maar het werk van het Boze .

De geestelijke mens vereenzelvigt zich met niets in deze wereld. Maar er is wel begrip voor hen die zich trachten te ontworstelen aan de gelijkvormigheid aan deze wereld: gelovigen die oprecht naar het Woord des Koninkrijks zoeken.
Hiermede geef je wel aan dat de geestelijke mens een ijkstok heeft om te beoordelen.
Het zionisme is een ziekte van het ego zo het oordeel van de geestelijke mens Tufkah.
Het is een kwestie van "aan de vrucht herkent men de boom". Het Zionisme is in de ban van het Boze.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 07 aug 2025, 10:18

Het is een kwestie van "aan de vrucht herkent men de boom". Het Zionisme is in de ban van het Boze.
Wat kunnen we doen? Moeten we wat doen? Geloof praat alles goed, en dat is juist het Boze volgens mij.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik vind het prima, ik ken het vergankelijke (Tijd) en het onvergankelijke (het Eeuwige), die raken elkaar niet. Hitler hoort voor mij tot het vergankelijke en de rest is speculatie.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 07 aug 2025, 10:19

Wat kunnen we doen? Moeten we wat doen? Geloof praat alles goed, en dat is juist het Boze volgens mij.
Het enige wat de mens kan doen is zich niet inlaten met het Boze. In de stilte c.q. tegenwoordigheid van geest is het Boze niet. Dan kan de mens het Woord verstaan.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 07 aug 2025, 10:20
Leon schreef: 07 aug 2025, 10:19

Het enige wat de mens kan doen is zich niet inlaten met het Boze. In de stilte c.q. tegenwoordigheid van geest is het Boze niet. Dan kan de mens het Woord verstaan.
Er is misschien alleen in stilte een antwoord, waar je anders boos wordt.
peda

Bericht door peda »

Waar het mij om gaat, is gewoon het constateren dat zowel de natuurlijke mens als de zich geestelijk noemende mens, beschikt over ijkstokken waarmede oordelen over anderen worden uitgesproken.
De ene beroept zich daarbij op positieve theologie of persoonlijk geweten, de ander ontleent zijn/ haar ijkstok aan interpretatie vanuit de negatieve theologie.
De crux zit in de definitie van het "' Boze "'. Het "" Boze "" is de ijkstok voor vele mensen zowel de natuurlijke mensen als de geestelijke mensen.
Voor de geestelijke mens Tufkah is bijvoorbeeld het Zionisme Het "" Boze "'.
Laatst gewijzigd door peda op 07 aug 2025, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 07 aug 2025, 10:17

Is dat geloof niet juist een reden om weg te kijken van leed? het wordt toch wel geheeld, en doet er eigenlijk niet toe?
Ik denk dat de mens banger is voor de dood dan voor het leven. Ik geloof dat de mens vreest dat de lijdensweg na het sterven pas begint tot in de eeuwigheid. En volgens vele gelovigen mag je het leven niet beëindigen. Ik geloof dat het beeld dat mensen voor ogen hebben dat God een wispelturige maniakale ijdeltuit is en bovendien ondoorgrondelijke besluiten neemt nog teveel in zwang is.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 07 aug 2025, 10:31
Leon schreef: 07 aug 2025, 10:17

Ik denk dat de mens banger is voor de dood dan voor het leven. Ik geloof dat de mens vreest dat de lijdensweg na het sterven pas begint tot in de eeuwigheid. En volgens vele gelovigen mag je het leven niet beëindigen. Ik geloof dat het beeld dat mensen voor ogen hebben dat God een wispelturige maniakale ijdeltuit is en bovendien ondoorgrondelijke besluiten neemt nog teveel in zwang is.
Dat is alleen als je het niet begrijpt. De Schepping is er niet voor het “leuk”. Dat is een leerschool. Althans dat beeld is sympathieker voor mij, dan vrijheid, blijheid en doe elkaar tijdens het leven maar de grootst mogelijke ellende aan zonder consequenties.
Jon

Bericht door Jon »

Een volgeling van Jezus in het licht (= een wederomgeborene) kijkt daar juist niet van weg. Maar lenigt waar mogelijk de nood, kaart het onrecht aan, wijst op de Weg en wijst op de Zoon, de Verlosser. Dat is het grote verschil met reincarnatiegelovigen. Reïncarnatie is namelijk geen weg tot zelfverlossing :!: Reïncarnatie is volslagen zinloos. Alle geweld, alle lijden op aarde is in zichzelf zinloos. Romeinen 8:20.

Reïncarnatie is een straf en met een straf kan helemaal niets “goedgemaakt” worden, wat Yours altijd propageert. Wie een leven neemt zal een leven geven (wie het zwaard opneemt zal door het zwaard omkomen). Dat maakt niks goed. Het is simpelweg het gevolg van domheid en ongehoorzaamheid.

Het ego denkt dat het met reïncarnatie zichzelf kan verlossen. Het ego zegt “ik ben er voor de ander”. Jezus zegt “zonder Mij kunt gij niets doen”. Johannes 15:5.

Alleen Jezus kan een einde maken aan het kwaad.
Laatst gewijzigd door Jon op 07 aug 2025, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Jon

Bericht door Jon »

Wie er net als reincarnatiegelovigen wegkijkt is Walsch. Dezelfde leer maar in een ander jasje. Walschisme zegt: je hebt er zelf voor gekozen omdat je het zo leuk vond. Dat is misschien nog een graadje erger dan het wegkijken van reincarnatiegelovigen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 07 aug 2025, 10:23
Tufkah schreef: 07 aug 2025, 10:20

Ik heb bemerkt dat in de stilte de mens niet meer bewogen wordt door de wereld. Dat heeft idd te maken met emoties zoals boosheid, wrok, haat, jaloezie e.d. Het ego meent dat het zijn eigen baas is, de werkelijkheid is dat het ego bewogen wordt door de wereld en emoties. De smalle weg is dan ook niet zomaar een kreet uit het Evangelie, het is een leerweg. Degene die Leraar is, dat is Mij. Maar koppel geen denkbeeld aan Mij, want dan zit je al weer in je eigen wereld van denkbeelden en overtuigingen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 07 aug 2025, 10:42
Messenger schreef: 07 aug 2025, 10:31
Dat is alleen als je het niet begrijpt. De Schepping is er niet voor het “leuk”. Dat is een leerschool. Althans dat beeld is sympathieker voor mij, dan vrijheid, blijheid en doe elkaar tijdens het leven maar de grootst mogelijke ellende aan zonder consequenties.
Het leven is er om te herinneren wie en wat je bent. Het is er niet als leerschool. De ziel is alwetend, alziend en alomtegenwoordig.

Dat de vrije wil voor sommigen uitnodigt tot elkaar de grootst mogelijke ellende aan te doen komt doordat men zich niet heeft herinnerd wie en wat men is. De mens evolueert naarmate men zich herinnert.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 07 aug 2025, 10:24

Waar het mij om gaat, is gewoon het constateren dat zowel de natuurlijke mens als de zich geestelijk noemende mens, beschikt over ijkstokken waarmede oordelen over anderen worden uitgesproken.
De ene beroept zich daarbij op positieve theologie of persoonlijk geweten, de ander ontleent zijn/ haar ijkstok aan interpretatie vanuit de negatieve theologie.
De crux zit in de definitie van het "' Boze "'. Het "" Boze "" is de ijkstok voor vele mensen zowel de natuurlijke mensen als de geestelijke mensen.
Voor de geestelijke mens Tufkah is bijvoorbeeld het Zionisme Het "" Boze "'.
Ik wil toch even helder hebben dat de geestelijke mens geen benoeming of een denkbeeld kan zijn. De geestelijke mens is een existentie, welke potentieel in ieder mens aanwezig is. (Het is de aanwezigheid zelve) In de aanwezigheid zelve (Ik ben) is er geen enkele onderscheid.

Vanuit die positie zie je onmiddellijk wie zich wel onderscheiden. Nationalisten (zoals de Zionisten) onderscheiden zich juist wél. De nazi's deden dat ook. Maar ook voetbalhooligans van club A onderscheiden zich van club B. Hooligans zijn ook een onderscheiden aanwezigheid.

Aanwezigheid an sich, of aanwezigheid als Zionist, dat is de kwestie.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 07 aug 2025, 12:10
Leon schreef: 07 aug 2025, 10:42

Het leven is er om te herinneren wie en wat je bent. Het is er niet als leerschool. De ziel is alwetend, alziend en alomtegenwoordig.

Dat de vrije wil voor sommigen uitnodigt tot elkaar de grootst mogelijke ellende aan te doen komt doordat men zich niet heeft herinnerd wie en wat men is. De mens evolueert naarmate men zich herinnert.
Alwetend en niet herinneren klinkt mij als zeer onlogisch. Ik krijg weer het vermoeden dat je dan denkt dat het voor de “leuk” is, maar ik zie niets leuks aan het leven in deze wereld.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 07 aug 2025, 12:04
Leon schreef: 07 aug 2025, 10:23

Ik heb bemerkt dat in de stilte de mens niet meer bewogen wordt door de wereld. Dat heeft idd te maken met emoties zoals boosheid, wrok, haat, jaloezie e.d. Het ego meent dat het zijn eigen baas is, de werkelijkheid is dat het ego bewogen wordt door de wereld en emoties. De smalle weg is dan ook niet zomaar een kreet uit het Evangelie, het is een leerweg. Degene die Leraar is, dat is Mij. Maar koppel geen denkbeeld aan Mij, want dan zit je al weer in je eigen wereld van denkbeelden en overtuigingen.
Geen leerweg, maar zinloos “vermaak” en “herrie”, of wel een leerweg, en “stilte”. Dat zijn zo’n beetje de extremen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 07 aug 2025, 12:26
Tufkah schreef: 07 aug 2025, 12:04

Geen leerweg, maar zinloos “vermaak”, of wel een leerweg, en stilte. Dat zijn zo’n beetje de extremen.
Degenen die niet geleerd hebben kunnen beweren dat er geen leerweg is. Degenen die wel geleerd hebben zullen het omgekeerde beweren.

Logion 2 en 3 uit het Thomas Evangelie:

Jezus sprak: "Laat hem die zoekt, zonder ophouden zoeken, totdat hij vindt. En als hij vindt, zal hij in verwarring raken, en als hij in verwarring geraakt is, zal hij zich verwonderen, en hij zal heersen over het Al."

Jezus sprak: "Als uw leiders zeggen: ziet, het Koninkrijk is in de hemel, dan zullen de vogelen des velds u voorgaan. Als zij zeggen: het is in de zee, dan zullen de vissen u voorgaan. Maar het Koninkrijk is binnen in u en buiten u."
Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden, en gij zult beseffen dat gij zonen van de levende Vader zijt. Als gij uzelf echter niet zult kennen, dan zijt gij in armoede, en gij zijt zelf die armoede."

Wie zichzelf niet kent is zelf die armoede. Eerlijk gezegd ben ik altijd verbaasd geweest waarom het Thomas Evangelie de canon niet heeft gehaald. Of waarom de kerk die niet alsnog toevoegt. Dat doet vermoeden dat er bij de kerk ook niet zoveel "Ken Uzelve" zit. Het "hiernamaals" zit er dan weer wel in.

Wie zichzelf kent, die kent ook de waarheid van Johannes 3;8. Een ieder die uit de Geest is geboren die weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. En een ieder die uit de Geest is geboren weet ook dat hij nooit "de geest kan geven". De geest geven dat kan alleen de natuurlijke mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Let ook op de zin "Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden" , datzelfde begrip komen we ook tegen in 1 Korintiërs 13:12

Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

Alleen als je zelf kent, zul je ook gekend worden door God. Anders niet.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 07 aug 2025, 12:49
Leon schreef: 07 aug 2025, 12:26

Geen leerweg, maar zinloos “vermaak”, of wel een leerweg, en stilte. Dat zijn zo’n beetje de extremen.
Degenen die niet geleerd hebben kunnen beweren dat er geen leerweg is. Degenen die wel geleerd hebben zullen het omgekeerde beweren.
Oe ja, de waarheid.
Leon

Bericht door Leon »

Ik het “leren” dan zo vervelend of zwaar (smal)?
Messenger

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 07 aug 2025, 11:00

Een volgeling van Jezus in het licht (= een wederomgeborene) kijkt daar juist niet van weg. Maar lenigt waar mogelijk de nood, kaart het onrecht aan, wijst op de Weg en wijst op de Zoon, de Verlosser. Dat is het grote verschil met reincarnatiegelovigen. Reïncarnatie is namelijk geen weg tot zelfverlossing :!: Reïncarnatie is volslagen zinloos. Alle geweld, alle lijden op aarde is in zichzelf zinloos. Romeinen 8:20.
Hulpverlenen is niet specifiek iets dat volgelingen van Jezus doen. Iedereen met gevoel in zijn donder, met empathie voor leed kan hulpverlenen. Met religie heeft dat niets te maken, het is gewoon humanisme.
Reincarnatie is allesbehalve zinloos want het geeft zin aan Gods bestaan.
Jon schreef: Reïncarnatie is een straf en met een straf kan helemaal niets “goedgemaakt” worden, wat Yours altijd propageert. Wie een leven neemt zal een leven geven (wie het zwaard opneemt zal door het zwaard omkomen). Dat maakt niks goed. Het is simpelweg het gevolg van domheid en ongehoorzaamheid.
Reïncarnatie heeft niks te maken met straf of met een wit voetje halen.
Jon schreef: Het ego denkt dat het met reïncarnatie zichzelf kan verlossen. Het ego zegt “ik ben er voor de ander”. Jezus zegt “zonder Mij kunt gij niets doen”. Johannes 15:5.

Alleen Jezus kan een einde maken aan het kwaad.
Iemand die dit gelooft zal eerder op afstand toekijken dan iemand die zelf de verantwoordelijkheid neemt er voor anderen te zijn.