De Taal van Eden: hemels Esperanto of gewoon nog geen woordenboek?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Man/Vrouw: M

Re: De Taal van Eden: hemels Esperanto of gewoon nog geen woordenboek?

Bericht door Mullog »

dingo schreef: 04 aug 2026, 09:44
Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2026, 20:18

Aftakeling, dood. Ook zoiets dat een allerhoogte intelligentie niet in zijn ontwerp zou opnemen.
Vaak het gevolg van mutaties, typisch voor iets dat vanzelf is ontwikkeld zonder ontwerp.
Dat zou een allerhoogste intelligentie juist wel doen als hij/zij wil dat de schepping zich telkens aan nieuwe omstandigheden aanpast en zich continue vernieuwd.
Waar komen die veranderende omstandigheden en die continue vernieuwing vandaan? Is de schepper nog steeds aan het werk en waarom "zien" wij dat niet, want wij "zien" alleen een praktisch onveranderlijk universum.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 18:29
Inktvlam schreef: 04 aug 2026, 21:03
Heb jij uitleg gegeven? Laat me niet lachen. Je hebt alleen maar geschreven: “Deze processen zijn volledig herleidbaar tot een samenspel van zintuigen en hersenen, en als zodanig ook algemeen bekend.” Dat is geen uitleg. Elk detail ontbreekt.
Sorry, ik dacht dat iedereen wel wist dat we kijken met onze ogen, horen met onze oren, ruiken met onze neus, proeven met onze mond en voelen met onze handen en dat onze hersenen die signalen verwerken.
Wij wel. Maar het evolutieproces weet nergens van. Toch geven de zintuigen ons precies de informatie die we nodig hebben.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Inktvlam schreef: Gisteren, 20:53
Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 18:29

Sorry, ik dacht dat iedereen wel wist dat we kijken met onze ogen, horen met onze oren, ruiken met onze neus, proeven met onze mond en voelen met onze handen en dat onze hersenen die signalen verwerken.
Wij wel. Maar het evolutieproces weet nergens van. Toch geven de zintuigen ons precies de informatie die we nodig hebben.
Wat loop je dan te mekkeren over details die ontbreken?
Ik stelde “Deze processen zijn volledig herleidbaar tot een samenspel van zintuigen en hersenen, en als zodanig ook algemeen bekend.”
Jouw commentaar was dat de details daaraan ontbreken.
Dus geef ik aan dat iedereen wel weet dat we kijken met onze ogen, horen met onze oren, ruiken met onze neus, proeven met onze mond en voelen met onze handen en dat onze hersenen die signalen verwerken.

Maar in plaats van toe te geven dat inderdaad meer details niet nodig zijn, omdat iedereen die begrijpt spring je over op iets anders en ga je daarover roeptoeteren.
Maak eerst eens af waar we mee bezig waren.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Mullog schreef: Gisteren, 18:51
dingo schreef: 04 aug 2026, 09:44
Dat zou een allerhoogste intelligentie juist wel doen als hij/zij wil dat de schepping zich telkens aan nieuwe omstandigheden aanpast en zich continue vernieuwd.
Waar komen die veranderende omstandigheden en die continue vernieuwing vandaan? Is de schepper nog steeds aan het werk en waarom "zien" wij dat niet, want wij "zien" alleen een praktisch onveranderlijk universum.
Het aantal elementen is misschien eindig maar ons heelal niet want die dijt nog steed verder uit. Bovendien is het heelal constant in beweging sterren worden "geboren" en "sterven" er zijn zwarte gaten, mogelijk anti-materie die voor verandering zorgen etc. Ik zou dat niet praktisch onveranderlijk willen noemen.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right