Heb uw naaste lief gelijk u zelve ?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Heb uw naaste lief gelijk u zelve ?
De agapè liefde van God konden we zien uitgedrukt in Christus.
Math.9:36 Toen Hij de menigte zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren
Math.10:21 21 En Jezus keek hem aan en had hem lief
Lukas 7:13 En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet.
Joh.11:5 Jezus nu had Martha en haar zuster en Lazarus lief.
Joh.11:33 Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering
We kunnen ervoor kiezen iemand lief te hebben, niet omdat het moet. Het is een keuze van je wil. Soms moeten we ons tekort aan liefde belijden. God kan ons bewogenheid in ons hart geven als wij daarom vragen.
Math.9:36 Toen Hij de menigte zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren
Math.10:21 21 En Jezus keek hem aan en had hem lief
Lukas 7:13 En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet.
Joh.11:5 Jezus nu had Martha en haar zuster en Lazarus lief.
Joh.11:33 Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering
We kunnen ervoor kiezen iemand lief te hebben, niet omdat het moet. Het is een keuze van je wil. Soms moeten we ons tekort aan liefde belijden. God kan ons bewogenheid in ons hart geven als wij daarom vragen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Man/Vrouw: M
Vooral omdat het Bijbelstudie is en koos even voor de katholieke aanpak: de teksten voor zichzelf laten spreken.HarryK schreef:@Gaitema:
Wil je als je bijbelteksten plaatst, a.u.b. ook aangeven WAAROM je ze plaatst?!
Mijn achterliggende gedachte was: zie wat het Licht doet en wat als het er niet is. God zelf spreekt dat uit

Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Samengevat: liefde? Enkel met God.
Wat gebeurd er als God zijn Geest weg trekt uit de wereld zoals in Genesis 6?
Dan merken de mensen hoe het is, als God helemaal weg is.
Geen liefde, geen vrede, geen hoop, geen geloof, geen heden, nog toekomst, geen troost, geen helpende hand, geen vrienden, geen vertrouwen, geen aandacht, geen gerechtigheid, geen ontvangst, geen geduld, geen rust, geen oplossingen, geen uitzicht, geen kompas, geen begrip, geen richtingwijzer, geen wijsheid, enkel dwaasheid, enkel oppervlakkigheid, geen mededogen etc.
Wat gebeurd er als God zijn Geest weg trekt uit de wereld zoals in Genesis 6?
Dan merken de mensen hoe het is, als God helemaal weg is.
Geen liefde, geen vrede, geen hoop, geen geloof, geen heden, nog toekomst, geen troost, geen helpende hand, geen vrienden, geen vertrouwen, geen aandacht, geen gerechtigheid, geen ontvangst, geen geduld, geen rust, geen oplossingen, geen uitzicht, geen kompas, geen begrip, geen richtingwijzer, geen wijsheid, enkel dwaasheid, enkel oppervlakkigheid, geen mededogen etc.
-
dus atheïsten kennen geen naastenliefde?Gaitema schreef:Samengevat: liefde? Enkel met God.

naastenliefde zit in onze genen - wellicht evolutionair ontstaan.
zelfs sommige dieren kennen dat....
en de uitspraak over naastenliefde komt in allerlei levensbeschouwingen en religies voor...zelfs ver voordat de Bijbel werd geschreven, dus deze is nogal universeel.
#Confucianisme: ‘Wat je niet wilt dat je aangedaan wordt, doe het de anderen niet aan.’ 6e eeuw v.Chr.)
# Boeddhisme: ‘Kwets anderen niet met wat je zelf doet lijden.’ 5e eeuw v.Chr.)
# Jaïnisme: ‘In geluk en lijden, in vreugde en smart, moeten we steeds de andere schepselen zien zoals we onszelf zien, en we moeten ons ervan onthouden anderen dat aan te doen waarvan we zelf niet willen dat het ons wordt aangedaan.’ 5e eeuw v.Chr.);
# Zoroastrianisme: ‘Doe de anderen niet aan wat voor jezelf niet goed is.’ 5e eeuw v.Chr.);
etc.
dus dat is iets wat ons allen verbindt ipv. een "wij" [de gelovigen] en een "zij" [de ongelovigen of andersgelovigen] gevoel.
mooi toch?
-
Toch zit er een wezenlijk verschil tussen deze 'wereldse wijsheden' en de bijbelse wijsheid.callista schreef:de uitspraak over naastenliefde komt in allerlei levensbeschouwingen en religies voor...zelfs ver voordat de Bijbel werd geschreven, dus deze is nogal universeel.
# Confucianisme: ‘Wat je niet wilt dat je aangedaan wordt, doe het de anderen niet aan.’ 6e eeuw v.Chr.)
# Jaïnisme: ‘In geluk en lijden, in vreugde en smart, moeten we steeds de andere schepselen zien zoals we onszelf zien, en we moeten ons ervan onthouden anderen dat aan te doen waarvan we zelf niet willen dat het ons wordt aangedaan.’ 5e eeuw v.Chr.);
# Zoroastrianisme: ‘Doe de anderen niet aan wat voor jezelf niet goed is.’ 5e eeuw v.Chr.);
etc.
dus dat is iets wat ons allen verbindt ipv. een "wij" [de gelovigen] en een "zij" [de ongelovigen of andersgelovigen] gevoel.
mooi toch?
Deze 'wereldse' wijsheden zeggen: je moet NIET aan de ander doen wat je zelf ook niet zou willen.
De bijbelse wijsheid zegt: je moet WEL aan de ander doen wat je zelf ook graag zou willen.
Psalm 1:1
-
Dat is inderdaad een verschil. De bijbel zegt dat God liefde is en dat er zonder Hem geen liefde is.
Ook door atheïsten is er alleen liefde, door toedoen van God.
Er komt een tijd dat God zoals in Genesis 6 vlak voor de zondvloed zijn Geest uit de wereld weg trekt en niet meer onder hen laat wonen.
Dan wordt het vanzelf duidelijk hoe het is als zelfs dat laatste restje liefde dat er nog was (ondanks al de individualisme en liefde enkel voor zichzelf en het geld) zal verdwenen zijn. Dat is het Bijbelse beeld.
Ook door atheïsten is er alleen liefde, door toedoen van God.
Er komt een tijd dat God zoals in Genesis 6 vlak voor de zondvloed zijn Geest uit de wereld weg trekt en niet meer onder hen laat wonen.
Dan wordt het vanzelf duidelijk hoe het is als zelfs dat laatste restje liefde dat er nog was (ondanks al de individualisme en liefde enkel voor zichzelf en het geld) zal verdwenen zijn. Dat is het Bijbelse beeld.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 04 jun 2013, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HarryK schreef:Toch zit er een wezenlijk verschil tussen deze 'wereldse wijsheden' en de bijbelse wijsheid.callista schreef:de uitspraak over naastenliefde komt in allerlei levensbeschouwingen en religies voor...zelfs ver voordat de Bijbel werd geschreven, dus deze is nogal universeel.
# Confucianisme: ‘Wat je niet wilt dat je aangedaan wordt, doe het de anderen niet aan.’ 6e eeuw v.Chr.)
etc.
mooi toch?
Deze 'wereldse' wijsheden zeggen: je moet NIET aan de ander doen wat je zelf ook niet zou willen.
De bijbelse wijsheid zegt: je moet WEL aan de ander doen wat je zelf ook graag zou willen.
het komt allemaal op hetzelfde neer ----als je goed leest.
uit en een volgt het ander.
er is niets nieuws onder de zon.
-
Nee, eigenlijk niet. Want door je te richten op het niet doen van het kwaad, leg je de focus eigenlijk op iets negatiefs.
Je moet niet je oog richten op het kwaad (waardoor je alleen maar in verleiding komt om juist het kwaad te doen), maar op het goede.
De uitspraak van Jezus is: "Behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden."
Dan ga je nadenken over wat je graag zou willen dat mensen voor jou doen, in plaats van wat ze je zouden kunnen aandoen.
Het is een accentverschil.
In het oude testament lezen we dat Gods bezwaar tegen het offeren door de joden was dat ze iedere keer bij het offeren aan de zonden moesten denken en daardoor juist in de verleiding kwamen om meer te zondigen. ("Heer vergeef me dat ik die nare (...) uitschold. Want wat een (...) is het toch. Ik zou hem toch de kop van zijn romp willen trekken (....)") Daardoor kwamen ze alleen maar verder van huis. Jezus leert ons de juiste behandeling te geven (Heer, ik zie dat hij erg worstelt met wat hij heeft mee gemaakt, hoe kan ik hem helpen Heer? Als ik Hem was, dan zou ik al veel eerder doorgedraaid zijn. Hoe kan ik Hem helpen Heer?)
Je moet niet je oog richten op het kwaad (waardoor je alleen maar in verleiding komt om juist het kwaad te doen), maar op het goede.
De uitspraak van Jezus is: "Behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden."
Dan ga je nadenken over wat je graag zou willen dat mensen voor jou doen, in plaats van wat ze je zouden kunnen aandoen.
Het is een accentverschil.
In het oude testament lezen we dat Gods bezwaar tegen het offeren door de joden was dat ze iedere keer bij het offeren aan de zonden moesten denken en daardoor juist in de verleiding kwamen om meer te zondigen. ("Heer vergeef me dat ik die nare (...) uitschold. Want wat een (...) is het toch. Ik zou hem toch de kop van zijn romp willen trekken (....)") Daardoor kwamen ze alleen maar verder van huis. Jezus leert ons de juiste behandeling te geven (Heer, ik zie dat hij erg worstelt met wat hij heeft mee gemaakt, hoe kan ik hem helpen Heer? Als ik Hem was, dan zou ik al veel eerder doorgedraaid zijn. Hoe kan ik Hem helpen Heer?)
-
Tolerantie betrachten is niet het zelfde als naastenliefde nastreven, en zeker niet als je goed leest.
Liefde is belangeloos, anders is het geen liefde.
Liefde is gericht op een ander.
Tolerantie is gericht op je eigen grenzen.
We hoeven m.i. niet ingewikkeld te doen over het begrip liefde, en in wat voor vormen wij dit zo menen te noemen.
Maar ik denk dat passie, hartstocht en verlangen weleens voor liefde worden aangezien, terwijl dat in feite 'dierlijke emoties' zijn, al dan niet in meer of mindere mate verstandelijk uitgewerkt (een plaats gegeven).
Liefde is belangeloos, anders is het geen liefde.
Liefde is gericht op een ander.
Tolerantie is gericht op je eigen grenzen.
We hoeven m.i. niet ingewikkeld te doen over het begrip liefde, en in wat voor vormen wij dit zo menen te noemen.
Maar ik denk dat passie, hartstocht en verlangen weleens voor liefde worden aangezien, terwijl dat in feite 'dierlijke emoties' zijn, al dan niet in meer of mindere mate verstandelijk uitgewerkt (een plaats gegeven).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Het is vooral de wortel van de passie, hartstocht en verlangen. Zouden dieren dat overigens hebben? Volgens mij is het wel puur menselijk.
Je kan echter passie, hartstocht en verlangen hebben uit begeerte (het in beheer willen nemen) of uit echt liefde.
Hartstocht en een verlangen naar vrede en gerechtigheid bijvoorbeeld is goed. Een passie hebben voor een goed doel is goed.
Je kan echter passie, hartstocht en verlangen hebben uit begeerte (het in beheer willen nemen) of uit echt liefde.
Hartstocht en een verlangen naar vrede en gerechtigheid bijvoorbeeld is goed. Een passie hebben voor een goed doel is goed.
-
The passion of Jezus Christ
-
Nee hoor, het is verre van hetzelfde.callista schreef:het komt allemaal op hetzelfde neer ----als je goed leest.
uit en een volgt het ander.
er is niets nieuws onder de zon.
Het 'wereldse' uitgangspunt "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
betekent: ALS je al wat doet, doe dan niets wat de ander schaadt.
Het bijbelse uitgangspunt betekent: Doe wat, en zorg dat het goed is voor de ander.
Het bijbelse volgt echt niet automatisch uit het 'wereldse'.
Het grote verschil tussen beide is: niets doen.
Psalm 1:1
-
Ja, echt Bijbels ook... (not)Gaitema schreef:The passion of Jezus Christ
-
Nee, dat is het niet.Gaitema schreef:Het is vooral de wortel van de passie, hartstocht en verlangen.
Net zoals verliefdheid ook geen liefde is, maar een verlangen naar een beeld wat je van iemand vormt, al dan niet ondersteund door hormonen en feromonen.
Ja, dieren hebben dat ook, maar dan zonder het denkwerk..Zouden dieren dat overigens hebben?
Dat denk ik niet.Volgens mij is het wel puur menselijk.
Zo veel vercshilt de mens niet van een dier.
Het zijn dezelfde systemen en mechanismen.
Alleen kunnen wij er over nadenken, een plan smeden, belangen afwegen.
-
Niet gekeken, maar in Bijbelverhalen die verfilmd zijn valt me wel regelmatig verschillen met het echte Bijbelverhaal op.Jerommel schreef:Ja, echt Bijbels ook... (not)Gaitema schreef:The passion of Jezus Christ

-
Nu noemde ik ook verlangens, passie en hartstocht naar iets goeds als wereldvrede en gerechtigheid of Gods aanwezigheid in ons leven.Jerommel schreef:Nee, dat is het niet.Gaitema schreef:Het is vooral de wortel van de passie, hartstocht en verlangen.
Net zoals verliefdheid ook geen liefde is, maar een verlangen naar een beeld wat je van iemand vormt, al dan niet ondersteund door hormonen en feromonen.Ja, dieren hebben dat ook, maar dan zonder het denkwerk..Zouden dieren dat overigens hebben?Dat denk ik niet.Volgens mij is het wel puur menselijk.
Zo veel vercshilt de mens niet van een dier.
Het zijn dezelfde systemen en mechanismen.
Alleen kunnen wij er over nadenken, een plan smeden, belangen afwegen.
Ik geloof dat gevoel ons kan bedriegen, maar dat Gods Geest ook zich uit met gevoelens. Een mens bezit niet voor niets gevoelens.
Het is allemaal goed bedoeld. Verliefdheid ook. De duivel maakt van iets goeds in de schepping echter misbruik, dat er veel op lijkt,
maar in wezen verkeerde bedoelingen heeft.
Bijvoorbeeld verdriet. Huilen omdat je spijt hebt van je zonden is eigenlijk ook egoïstisch als je er op door denkt,
want je huilt omdat je een negatieve beoordeling "van je zelf" waarneemt. Het is beter je te verheugen over de verlossing, omdat God je nu kan inzetten!

Ook wel "Joepie of Tjakka!" als je daar zin aan hebt

-
"Men" wil altijd zo graag Christus reduceren tot 'een wijs man' of 'een avatar'.Gaitema schreef:Niet gekeken, maar in Bijbelverhalen die verfilmd zijn valt me wel regelmatig verschillen met het echte Bijbelverhaal op.Jerommel schreef:Ja, echt Bijbels ook... (not)Gaitema schreef:The passion of Jezus Christ
Als Hij iig maar niet God is, dan is het verder wel best.
-
Dat soort dingen ja.
-
Het bijzondere is dat het met de komst van Jezus niet gaat om een bepaalde leer, maar om een daad van liefde door God. Het gaat om gebeurtenissen, geschiedenis. De Bijbel is een boek dat gaat over de geschiedenis die God met de mensheid gaat. Als je er hoogstaande moraal wil uithalen, kan je ook goed terecht in de wereld. Bij moraal gaat het om de mens die zelf goed probeert te leven, al dan niet met Gods hulp.Jerommel schreef:"Men" wil altijd zo graag Christus reduceren tot 'een wijs man' of 'een avatar'.
Als Hij iig maar niet God is, dan is het verder wel best.
Als God jou liefheeft, waarom dan niet jezelf liefhebben?Jerommel schreef:Mijn vraag is eigenlijk:
Als je jezelf nou helemaal niet zo lief hebt, hoe zit het dan met die naaste?
Als je jezelf iets niet kunt vergeven, hoe doe je dat dan met een naaste die het zelfde flikt?
Als God jou vergeven heeft, waarom dan niet jezelf vergeven?
Vrij naar Rom 8: 31-34 (Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; wie zal veroordelen?)
Kan je aan een ander iets geven dat je zelf niet ontvangen hebt?
-
Jezus is God uit God
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Hoi Harry,
Mijns inziens kun je je alleen aan dat gebod houden als je ook voldoende eigenwaarde/zelfliefde e.d. hebt.
Als je geen vertrouwen hebt in, liefde hebt voor, waarde hecht aan wat je anderen te bieden hebt, dan kun je hen geen liefde bieden, lijkt mij.
Waarom zou dat psychologisch niet waar zijn?
Met v&Vriendengroet,
Wim
In de Bijbel gaat het om het gebod (een sterke variant van een wenselijkheid; eens met je constatering dat het Bijbels gezien een gebod is) en niet om de vraag of het mogelijk is om je aan dat gebod te houden.HarryK schreef:In het eerste citaat zeg je dat voldoende zelfliefde nodig is om je naaste lief te kunnen hebben.
Ik denk dat dat zowel bijbels als psychologisch niet waar is.
Het punt is, dat het er niet om gaat dat je de ander lief kunt hebben, maar dat je de ander lief moet hebben.
Mijns inziens kun je je alleen aan dat gebod houden als je ook voldoende eigenwaarde/zelfliefde e.d. hebt.
Als je geen vertrouwen hebt in, liefde hebt voor, waarde hecht aan wat je anderen te bieden hebt, dan kun je hen geen liefde bieden, lijkt mij.
Waarom zou dat psychologisch niet waar zijn?
Met v&Vriendengroet,
Wim
-
- heet nu: Snelheid
Leuk onderwerp.
Maar de vraag is altijd nog------------
wie is je naaste.
Maar de vraag is altijd nog------------

CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Daar heeft Christus het volgende op geantwoord.Rechtuit schreef:Leuk onderwerp.
Maar de vraag is altijd nog------------wie is je naaste.
'Op reis van Jeruzalem naar Jericho viel iemand in handen van rovers. Ze schudden hem uit, mishandelden hem en lieten hem halfdood achter. Toevallig kwam er een priester langs die weg; hij zag hem, maar liep in een boog om hem heen. Ook een Leviet die voorbijkwam en hem zag, liep in een boog om hem heen. Toen kwam er een Samaritaan langs die op reis was; hij zag hem en was ten diepste met hem begaan.Hij ging naar hem toe, goot olie en wijn op zijn wonden en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een herberg, waar hij hem verder verzorgde. De volgende ochtend haalde hij twee denariën tevoorschijn en gaf ze aan de waard. “Zorg voor hem,” zei hij, “en als u nog meer kosten moet maken, zal ik ze u op mijn terugreis vergoeden.” Wie van die drie is naar uw mening de naaste geweest van de man die in handen van de rovers was gevallen?’ Hij zei: ‘Hij die hem barmhartigheid heeft bewezen.’ Jezus zei tegen hem: ‘Doe dan voortaan net als hij.’ (Luk 10,30-37)
Dus wie is uw naaste? Een ieder die barmhartigheid behoeft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- heet nu: Snelheid
JUIST EN NIET ANDERS.Piebe 2 punt 1 schreef:Daar heeft Christus het volgende op geantwoord.Rechtuit schreef:Leuk onderwerp.
'Op reis van Jeruzalem naar Jericho viel iemand in handen van rovers. Ze schudden hem uit, mishandelden hem en lieten hem halfdood achter. Toevallig kwam er een priester langs die weg; hij zag hem, maar liep in een boog om hem heen. Ook een Leviet die voorbijkwam en hem zag, liep in een boog om hem heen. Toen kwam er een Samaritaan langs die op reis was; hij zag hem en was ten diepste met hem begaan.Hij ging naar hem toe, goot olie en wijn op zijn wonden en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een herberg, waar hij hem verder verzorgde. De volgende ochtend haalde hij twee denariën tevoorschijn en gaf ze aan de waard. “Zorg voor hem,” zei hij, “en als u nog meer kosten moet maken, zal ik ze u op mijn terugreis vergoeden.” Wie van die drie is naar uw mening de naaste geweest van de man die in handen van de rovers was gevallen?’ Hij zei: ‘Hij die hem barmhartigheid heeft bewezen.’ Jezus zei tegen hem: ‘Doe dan voortaan net als hij.’ (Luk 10,30-37)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
- Beheerder
Bestaat daar enige twijfel over dan?Rechtuit schreef:JUIST EN NIET ANDERS.Piebe 2 punt 1 schreef:Daar heeft Christus het volgende op geantwoord.Rechtuit schreef:Leuk onderwerp.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.