Mart schreef: 19 jan 2021, 01:54
Een wedervraag: waarom zou iemand die oprecht van het bestaan van kabouters, geesten, de Yeti, Bigfoot of elfen overtuigd is, in iets belachelijks geloven? Er is simpelweg geen objectief bewijsmateriaal dat hun overtuiging bevestigt, maar dat is er bij goden evenmin.
Dat denk ik ook.
Misschien zit' t 'm in de arrogantie?
viewtopic.php?p=311779#p311779
Mart schreef: 03 nov 2020, 00:55
Gelovigen identificeren me met een atheïst omdat ik niet in hun goden geloof, maar dat is geen aparte categorie waar ik me mee identificeer, zoals sommige gelovigen graag willen claimen. Geloof evenmin in spoken, kabouters en elfjes, maar gelukkig zijn hun aanhangers niet zo arrogant om daar een aparte categorie mens van te maken: een a-kabouterist, een a-elfist, etc.
Mart schreef: 19 jan 2021, 01:54
Petra schreef: 19 jan 2021, 01:42
Owww en @Mart.. wat ik nou van jou niet snap.. is dat dit voor jou een regelmatig terugkerend stokpaardje is terwijl jij zo ontiegelijk veel inhoudelijke kennis hebt dat ik steeds maar denk... potverdorie dat heb jij toch helemaal niet nodig!
Bij iemand die argumenten of kennis e.d. tekort schiet kan ik me indenken dat diegene 't nodig heeft om een ander te verkleinen met belachelijk makerij zodat je zelf groter/beter/hoger/slimmer/knapper etc. overkomt. Maar bij jou denk ik steeds.. Whyyyyyyyy.
Om te benadrukken dat er geen reden is van het bestaan van iets uit te gaan zonder enig bewijsmateriaal. Buiten de psyche van gelovigen zijn er geen scheppende goden aangetoond en zie daarom geen reden waarom geloof in de Yeti, Bigfoot, geesten, kabouters, elfen, etc., onder zou doen voor geloof in scheppende goden. Al deze zaken zouden kunnen bestaan, aangaande al deze zaken zijn er mensen die er oprecht in geloven en geen ervan is belachelijk. Geloof notabene zelf in het bestaan van buitenaards leven, vind het discussiëren daarover erg interessant, maar kan het absoluut niet aantonen en zal waarschijnlijk niemand kunnen overtuigen van hetzelfde uit te gaan zonder definitief bewijsmateriaal. Prima.
Ja, ik weet dat je in buitenaards leven en UFO's gelooft.
Daarom viel het me ook op dat je die nooit noemde, wel de goden, spoken, kabouters, engeltjes, Yeti en ...roep maar wat er allemaal aan wanen, wensdenken, bedenksels, fantasieën, of geloven zijn. Maar volgens mij heb ik je nooit daarbij het buitenaards leven in dezelfde categorie zien plaatsen. Terwijl dat net zo onbewezen is als de rest van de opsommingen. En er ook weer anderen zijn die UFO's en buitenaards leven lacherig naar het rijk der fabelen verwijzen. Daarom is het volgens mij net zo subjectief als... roep maar
viewtopic.php?p=304050#p304050
Mart schreef: 02 sep 2020, 18:52
Piebe Paulusma schreef: 02 sep 2020, 17:36
Aliens zijn een literaire constructie.
Het overgrote deel van de wetenschappers neemt op basis van goede argumenten aan dat er aannemelijkerwijs legio andere levensvormen in het heelal zullen zijn. Buitenaards leven is een sterke hypothese, maar niet meer dan slechts een sterke hypothese zolang het niet is aangetoond. Dat kan niet van kabouters, elfjes en goden worden gezegd.
Zoals ik je begrijp.. denk je niet dat al deze zaken van een gelijke orde zijn, die allemaal al dan niet zouden kunnen bestaan.
Ik lees dat jij buitenaards leven wel een wetenschappelijke grond ziet hebben, ook al is het niet aangetoond.
Maar nou vraag ik me af... waar dan dat verschil precies in zit.
Zowel Engeltjes als Kabouters als Goden als Buitenaards leven etc etc ...zijn allemaal
niet wetenschappelijk aangetoond!
Dan zou het objectief gezien allemaal even subjectief moeten zijn, of niet?
Mart schreef:Om te benadrukken dat er geen reden is van het bestaan van iets uit te gaan zonder enig bewijsmateriaal. Buiten de psyche van gelovigen zijn er geen scheppende goden aangetoond en zie daarom geen reden waarom geloof in de Yeti, Bigfoot,..
Hoe zit dat met het objectieve bewijsmateriaal voor aliens en Ufo's enzo.. is dat wel aangetoond buiten de psyche van gelovigen?
Buitenaards Leven, Aliens, Ufo's e.d. zijn ook best controversieel met voor- een tegenstanders.
Deze gelovigen behoren ook tot de *
gekkies hoor Mart
Misschien wel leuk voor een topic?!
*Gekkies geloven in gekke dingen; pseudowetenschap bv.
Buitenaards leven wordt hier namelijk wel in dezelfde categorie geplaatst als (tromgeroffel-) ..creationisme.
Ik zeg: WELKOM! Bij de gekkies
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudowetenschap
Voorbeelden van pseudowetenschap
Pseudowetenschap kan zeer diverse vormen aannemen. Bekende gebieden, waarbinnen regelmatig uitspraken worden gedaan of "onderzoeken" worden aangehaald die als pseudowetenschappelijk kunnen worden gekwalificeerd, zijn alternatieve geneeswijzen, buitenaards leven, grafologie, synchroniciteit en parapsychologie en het creationisme.