De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 25 okt 2018, 15:02
Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 14:52
peda schreef: 25 okt 2018, 10:22 Volgens mij is dat ook de reden dat de lijdende in het Jodendom collectief wordt vertaald en gezien als Israel. In het Jodendom wordt m.i. de nadruk gelegd op de zegevierende wereldse Messias, die de Messiaanse opgave tijdens een enkel optreden klaart. Geen Verzoenende, stervende, Messias. Dat is de Voortgaande Openbaring van de Trinitaire Godsdienst.
Bs"d

Er bestaat geen verzoenende stervende messias in de Tenach.
Wordt er in de Talmoed geschriften daterende van voor Jezus nooit gesproken over de Messias gedachte van Jesaja 53? Daar ben ik naar op zoek.
Of zijn er uit de pre Jezus periode geen overgeleverde vastleggingen meer voorhanden. Dat na Jezus Jesaja 53 nagenoeg unaniem in het Jodendom met de collectiviteit van Israel werd en wordt gezien, is mij duidelijk. Het gaat mij er om of de lijdende Messias een volledig nieuwe creatieve gedachte ( christendom ) was of dat deze gedachte nog oudere Joodse voorlopers ( wortels ) kent.
Ik geloof niet dat er in de Talmoed staat dat Jesaja 53 over de messias gaat. Er staat wel in de Talmoed dat het over Israel gaat.

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Raymond B schreef: 25 okt 2018, 17:37
coby schreef: 25 okt 2018, 15:06
HJW schreef: 25 okt 2018, 14:31
Mart schreef: 25 okt 2018, 14:23 Zie callista hierboven. Het belangrijkst is echter dat de gezalfde nakomeling van Efarim/Jozef nooit de gezalfde nakomeling van Jehoedah/David kan zijn. Daar valt de claim van Raymond op de grond. Feitelijk betreft het telkens twee verschillende leiders van verschillende stammen.
Oke. Dus: of maagdelijke geboorte, of afstamming van David. Niet beide.
Het tweede moge helder zijn.
Wel beide, via Maria.
https://jewsforjesus.org/publications/i ... e-messiah/
ja hoor Hier alvast wat tekst

Babylonische Talmoed: "De Messias - wat is zijn naam? ... De Rabbijnen zeggen, De melaatse geleerde, zoals er wordt gezegd," hij heeft zeker onze leed verdragen en onze zorgen gedragen: toch achtten we hem een melaatse, geslagen van God en gekweld ... '"(Sanhedrin 98b)

Midrash Ruth Rabbah: "Een andere verklaring (van Ruth ii.14): - Hij spreekt over koning Messias:" Kom hier, "nader tot de troon, en eet van het brood," dat wil zeggen, het brood van de koninkrijk; "en dompel uw hap in de azijn," dit verwijst naar zijn kastijdingen, zoals er wordt gezegd, "maar hij werd verwond voor onze overtredingen, gekneusd vanwege onze ongerechtigheden" "

Targum Jonathan: "Zie, mijn dienaar, de Messias, zal gedijen, hij zal hoog zijn en toenemen en buitengewoon sterk zijn ..."
Bs"d

Hier wordt daar wat dieper op ingegaan: https://sites.google.com/site/filelinkssite/is53


http://tinyurl.com/Praise-Ha
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

peda schreef: 25 okt 2018, 18:29
Raymond B schreef: 25 okt 2018, 17:38
peda schreef: 25 okt 2018, 15:02

Wordt er in de Talmoed geschriften daterende van voor Jezus nooit gesproken over de Messias gedachte van Jesaja 53? Daar ben ik naar op zoek.
Of zijn er uit de pre Jezus periode geen overgeleverde vastleggingen meer voorhanden. Dat na Jezus Jesaja 53 nagenoeg unaniem in het Jodendom met de collectiviteit van Israel werd en wordt gezien, is mij duidelijk. Het gaat mij er om of de lijdende Messias een volledig nieuwe creatieve gedachte ( christendom ) was of dat deze gedachte nog oudere Joodse voorlopers ( wortels ) kent.
Hallo Raymond,

Mij boeit de door jou aangehaalde Babylonische Talmoed niet zo zeer, omdat het Rabbiale uitleg in de ( vroege ) Middel-Eeuwen betreft. Ik heb meer interesse voor de Jesaja 53 exegese voorafgaand aan het leven van Jezus. Of daar nog literatuur over voorhanden is, weet ik niet. Vandaar mijn vraag.

Peda dat zal je niet vinden omdat de talmoed na Yeshua is geschreven, maar was jij ook niet op zoek naar Joden die wel oa Jes 53. als een beschrijving van de Messias vonden, zocht?

Samuel R. Driver en Adolf Neubauer
Oorspronkelijk gepubliceerd in 1877 en buiten het auteursrecht, (herdrukt 1999 Wipf en Stock Publishers)
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----
Targum Jonathan (Bestuurder / Neubauer)

Jesaja 52:

13. Zie, mijn knecht, de Messias, zal gedijen; hij zal hoog zijn, en
toenemen en sterk zijn:


14. Zoals het huis van Israël hem gedurende vele dagen toekeek, omdat
hun aangezicht was verduisterd onder de volken, en hun
teint buiten de mensenzonen,

15. zo zal hij vele volken verstrooien; bij hem zullen koningen stil zijn,
en leg hun de handen op hun mond, omdat dat niet werd verteld
zij hebben ze gezien en wat ze niet hadden gehoord
opgemerkt.

Jesaja 53

1. Wie heeft dit onze blijde boodschap geloofd? en de kracht van de
machtige arm van de Heer, aan wie is aldus geopenbaard?

2. De rechtvaardigen zullen voor hem opgroeien, ja, zoals bloeiende scheuten,
en als een boom die zijn wortels naar stromen van water uitzendt
ze nemen toe - een heilige generatie in het land waar behoefte aan was
hem; zijn aangezicht, geen profaan gezicht, en de verschrikking voor hem
niet de angst voor een gewone man; zijn huidskleur zal heilig zijn
teint, en iedereen die hem ziet, zal hem weemoedig aankijken.

3. Dan zal hij veracht worden en de heerlijkheid van allen afsnijden
de koninkrijken; zij zullen zich ter aarde werpen en rouwen, als een man van
pijn en als een voorbestemd voor ziekten; en alsof het
de tegenwoordigheid van de Shekhinah was aan ons onttrokken, dat zullen ze zijn
veracht, en geacht niet.

4. Dan zal hij voor onze zonden bidden en onze ongerechtigheden voor de zijne
het kan niet worden vergeven, hoewel we als geteisterd werden beschouwd, geslagen
voor de Heer en verdrukt.

5. Maar hij zal de Heilige Plaats opbouwen, waar voor vervuild is
onze zonden, en overgeleverd aan de vijand voor onze ongerechtigheden; en door de zijne
de vrede van de instructie zal op ons toenemen, en door toewijding tot de zijne
woorden, onze zonden zullen ons vergeven worden.

6. Alles wat we als schapen leuk vonden was verspreid, we liepen er elk op af
zijn eigen weg; maar het was het welbehagen van de Heer om de zonden te vergeven
van ons allemaal omwille van hem.

7. Hij bad en hij werd verhoord en voordat hij de zijne had geopend
mond werd hij geaccepteerd; de machtige der volken zal hij overleveren
als een schaap naar de slachting en als een lam stom voor haar
scheerders; er zal niemand vóór hem zijn die zijn mond of spreekwoord opent
een woord.

8. Uit kastijdingen en straffen zal hij onze gevangenen meenemen
in de buurt; de wonderlijke dingen die ons in zijn dagen zijn aangedaan, die in staat zullen zijn
vertellen? Want hij zal de heerschappij der heidenen doen voorbijgaan
uit het land van Israël en breng de zonden over die mijn volk aan hen hebben overgedragen
hebben toegewijd.

9. Hij zal de goddelozen in Gehinnom brengen en zij die rijk zijn
in bezittingen in de dood van totale vernietiging, om dat te bereiken
zij die de zonde plegen, kunnen niet gevestigd zijn en mogen geen bedrog plegen
hun mond.

10. Maar het is het welbehagen van de Heer om te proberen en het te zuiveren
overblijfsel van zijn volk, om hun zielen van de zonde te reinigen; deze
zullen kijken naar het Koninkrijk van hun Messias, hun zonen en hun
dochters zullen vermenigvuldigd worden, zij zullen hun dagen verlengen, en
zij die de Wet van de Heer uitvoeren, zullen gedijen in zijn bestwil
genoegen.

11. Van de onderworpenheid van de naties zal hij hun zielen bevrijden,
zij zullen de straf zien van hen die hen haten en zijn
tevreden met de buit van hun koningen; door zijn wijsheid zal hij vasthouden
de onschuldigen vrij van schuldgevoelens, om velen in onderwerping te brengen
naar de wet; en voor hun zonden zal hij bemiddelen.

12. Dan zal ik de buit van vele volken voor hem verdelen, en de
bezittingen van sterke steden zal hij verdelen als prooi, omdat hij
leverde zijn ziel ter dood, en maakte de rebellerende onderworpen aan
de wet: hij zal bemiddelen voor vele zonden, en de opstandige voor de zijne
sake zal worden vergeven
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 25 okt 2018, 18:40 Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Bs"d

Waarom zou iemand daar problemen mee moeten hebben? Lees hier meer over de holocaust: http://tinyurl.com/holocaustNL


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20830
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Hallo Raymond,

Ik ben op zoek naar de bron van Matt 8 vers 17, waar Jezus verwijst naar Jesaja 53.
Waren daarvoor Joodse wortels voorhanden?
Zelf hoop ik dat Mart beschikt over pre-Jezus Joodse Talmoed literatuur inzake de uitleg van Jesaja 53.
Latere Joodse literatuur ( na Jezus ) boeit mij beduidend minder, omdat toen het N T reeds geschreven was.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9161
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Over het Targoem Jonathan heb ik 10 jaar geleden een stuk geschreven: klik ;). Israel is ook hier de lijdende knecht, de messias de zegevierende knecht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 25 okt 2018, 18:40 Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Echt wel! Sinds de holocaust laten joden zich veel vaker cremeren, hetgeen het jodendom verbiedt i.v.m. met de opstanding.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Mart schreef: 25 okt 2018, 19:02 Over het Targoem Jonathan heb ik 10 jaar geleden een stuk geschreven: klik ;). Israel is ook hier de lijdende knecht, de messias de zegevierende knecht.
Bs"d

Klopt, hij springt van Israel naar de messias. Niet iets dat al te serieus genomen moet worden.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 19:08
Mart schreef: 25 okt 2018, 19:02 Over het Targoem Jonathan heb ik 10 jaar geleden een stuk geschreven: klik ;). Israel is ook hier de lijdende knecht, de messias de zegevierende knecht.
Bs"d

Klopt, hij springt van Israel naar de messias. Niet iets dat al te serieus genomen moet worden.
Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 19:08
Mart schreef: 25 okt 2018, 19:02 Over het Targoem Jonathan heb ik 10 jaar geleden een stuk geschreven: klik ;). Israel is ook hier de lijdende knecht, de messias de zegevierende knecht.
Bs"d

Klopt, hij springt van Israel naar de messias. Niet iets dat al te serieus genomen moet worden.
Ik geloof eerder naast de Bijbel, deze heren.

(Rabbi Moshe Kohen bn Crispin, circa 1350 CE)
De uitdrukking "Mijn dienaar" zij [bepaalde hedendaagse commentatoren]
vergelijk oppervlakkig met Jesaja 41: 8 "gij Israël zijt mijn knecht", waar de
profeet spreekt over het volk van Israël (wat enkelvoudig zou zijn):
hier noemt hij Israël echter niet, maar een eenvoudig zegt "Mijn
Dienaar ": we kunnen het woord dus niet in dezelfde zin begrijpen ... Ik
ben blij om het te interpreteren in overeenstemming met de leer van onze rabbijnen van
de Koning Messias, en zal, voor zover ik in staat ben, zich aan de
letterlijke zin: dus, mogelijk, zal ik vrij zijn van de gedwongen vergezochten
interpretaties waarvan anderen zich schuldig hebben gemaakt.

Hij (Messias) zal bemiddelen voor vele zonden, en de opstandeling omwille van hem
zal worden vergeven. (Targum Jonathan)

Het feit is dat het verwijst naar Koning Messias. "Hij werd geteld met de
overtreders, "omdat zij zijn graf hebben aangewezen door de goddelozen, zal Hij het doen
bemiddelen voor de overtreders, en voor degenen die opstaan ​​tegen Hem. (Herz Homberg, 1749-1841)

Jonathan ben Uzziel interpreteert het in de Targum van de toekomstige Messias; en dit is ook de mening van onze eigen geleerde mannen in de meerderheid van hun Midrasjiem. (Rabbi don Yitzehak Abarbanel, circa 1500 CE)

Onmiddellijk begon de Heilige een verbond te sluiten met de Messias: Oh Messias, mijn gerechtigheid, zei hij, de ongerechtigheden van hen die naast u verborgen zijn zullen u ertoe brengen een hard juk in te gaan ... zei de Messias, Heer van de wereld Ik aanvaard het vreugdevol en zal deze kastijdingen verdragen ... Messias aanvaardde de bestraffing van liefde, zoals geschreven staat; Hij was onderdrukt en hij was bedrukt. (Rabbi Moshe Ha-Darshan, 10e, 11e eeuw CE, Midrash

De profeet verklaart hier, hoe de Messias zich terugtrekt om te sterven en begraven wordt in hun tombe. (Japheth ben Ali ha-Levi, ca 920 CE)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 18:51
coby schreef: 25 okt 2018, 18:40 Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Bs"d

Waarom zou iemand daar problemen mee moeten hebben? Lees hier meer over de holocaust: http://tinyurl.com/holocaustNL


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Wow. Ik weet nog dat die dominee van Goeree zoiets preekte in de trant van eigen schuld, straf van God. Was ie daar niet voor opgepakt?
Maar er was geen bedrog in zijn mond staat er en hij had geen onrecht gedaan.
Dit is de vloek trouwens, niet de wil van God, Zijn wil is: kies toch het leven opdat gij leeft en hier staat dat God dit gewoon wilde.
Je mag toch geen vloek over een onschuldige brengen?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Dit las ik laatst. Zacharia 1

12Toen nam de Engel des Heren het woord en zeide: Here der heerscharen, hoelang nog zult Gij zonder erbarmen zijn over Jeruzalem en over de steden van Juda, waarop Gij nu reeds zeventig jaren toornig zijt? 13De Here antwoordde daarop de engel die met mij sprak, met goede woorden, troostrijke woorden. 14Vervolgens zeide tot mij de engel die met mij sprak: Predik: zo zegt de Here der heerscharen: Ik ben voor Jeruzalem en voor Sion in grote ijver ontbrand, 15maar Ik ben zeer toornig op de overmoedige volken, die, terwijl Ik maar een weinig vertoornd was, meehielpen ten kwade. 16Daarom, zo zegt de Here: Ik keer in erbarming tot Jeruzalem weder; mijn huis zal daarin gebouwd worden, luidt het woord van de Here der heerscharen, en het meetsnoer zal over Jeruzalem gespannen worden. 17Predik verder: Zo zegt de Here der heerscharen: Wederom zullen mijn steden overvloeien van het goede; nóg zal de Here Sion troosten, Jeruzalem nóg verkiezen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 25 okt 2018, 10:37Het jodendom heeft altijd maar 1 Messias gekend.....bij mijn weten..
En zeker geen lijdende Messias of lijdende knecht...

Of bedoel je het anders?
Zie het antwoord van Mart hieronder
HJW schreef: 25 okt 2018, 11:10
Peter79 schreef: 25 okt 2018, 10:09 Het feit dat de tenach in verschillende teksten verschillend spreekt over de Messias, kan wel degelijk leiden tot de gedachte van twee komsten. De lijdende en de overwinnende Messias zijn zonder nieuwe testament moeilijk tot elkaar te herleiden.
De joden verwachten geen twee komsten. Het staat er ook niet.
Je leest de teksten vanuit de gedachte dat er twee komsten zijn en zo interpreteer je het.
Dat is niet waar.
In het christendom zijn er christenen die denken dat er behalve een wederkomst ook een opname van gelovigen is. Waar het bij de wederkomst om één gebeurtenis gaat, denken zij dat het er om twee gaat.

Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken dat ze vinden dat er teveel verschillen tussen de teksten zitten, om ze tot één (weder)komst te herleiden.
Iets dergelijks speelt er ook ten aanzien van de Messias in de Tenach. Ook daar is er, in elk geval zoals Mart het beschrijft, sprake van twee messiassen die niet tot dezelfde persoon zijn te herleiden, althans in de Joodse traditie.
Maar het is niet dat wat de teksten bedoelen.
Kun jij anders een joodse bron noemen die uitgaat van twee komsten en dan een bron die redelijk breed gedragen wordt binnen het jodendom ?
Ik heb de bronnen niet paraat, maar zie onder.
Mart schreef: 25 okt 2018, 11:19
Peter79 schreef: 25 okt 2018, 10:23Het Jodendom van nu kent maar 1 Messias. Maar dat is ook voortschrijdend inzicht.
Het Judaisme kent legio twee messiassen: alle koningen, hogepriesters en veel profeten zijn messiassen. In achariet haJamiem (de laatste van de dagen) opereren volgens de T'NaCH 2 messiassen: een gezalfde nakomeling van de aartsvaders Efraim/Jozef en een gezalfde nakomeling van aartsvaders Jehoedah/David.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
HJW
Berichten: 6416
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 25 okt 2018, 20:28
Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken dat ze vinden dat er teveel verschillen tussen de teksten zitten, om ze tot één (weder)komst te herleiden.
Iets dergelijks speelt er ook ten aanzien van de Messias in de Tenach. Ook daar is er, in elk geval zoals Mart het beschrijft, sprake van twee messiassen die niet tot dezelfde persoon zijn te herleiden, althans in de Joodse traditie.
Twee komsten, zoals in het christendom wordt aangehangen, is niet bekend voor zover ik weet. Maar laten we de reactie van Mart eens afwachten daarover.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

@ Peter79

De apostelen waren ook Messiassen op hun eigen manier maar meerder Messiassen is iets anders dan twee komsten van één Messias.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

HJW schreef: 25 okt 2018, 22:02
Peter79 schreef: 25 okt 2018, 20:28
Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken dat ze vinden dat er teveel verschillen tussen de teksten zitten, om ze tot één (weder)komst te herleiden.
Iets dergelijks speelt er ook ten aanzien van de Messias in de Tenach. Ook daar is er, in elk geval zoals Mart het beschrijft, sprake van twee messiassen die niet tot dezelfde persoon zijn te herleiden, althans in de Joodse traditie.
Twee komsten, zoals in het christendom wordt aangehangen, is niet bekend voor zover ik weet. Maar laten we de reactie van Mart eens afwachten daarover.
Mart heeft het over twee messiassen die in het laatst der dagen komen. Dat zijn twee komsten. eerst komt de eerste en dan komt de tweede. Lijkt mij helder.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 25 okt 2018, 19:43
Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 18:51
coby schreef: 25 okt 2018, 18:40 Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Bs"d

Waarom zou iemand daar problemen mee moeten hebben? Lees hier meer over de holocaust: http://tinyurl.com/holocaustNL


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Wow. Ik weet nog dat die dominee van Goeree zoiets preekte in de trant van eigen schuld, straf van God. Was ie daar niet voor opgepakt?
Maar er was geen bedrog in zijn mond staat er en hij had geen onrecht gedaan.
Bs"d

Er staat niet dat de knecht onschuldig is, er staat alleen dat hij geen bedrog in zijn mond had en geen "geweld" gedaan had. "Onrecht" is een slechte vertaling.
Dit is de vloek trouwens, niet de wil van God, Zijn wil is: kies toch het leven opdat gij leeft en hier staat dat God dit gewoon wilde.
Je mag toch geen vloek over een onschuldige brengen?
God heeft de vloek ingesteld. Dus als de vloek op een overtreder komt dan is dat de wil van God.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HJW
Berichten: 6416
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 25 okt 2018, 22:06 Mart heeft het over twee messiassen die in het laatst der dagen komen. Dat zijn twee komsten. eerst komt de eerste en dan komt de tweede. Lijkt mij helder.
Ik zie bij Mart nog niet een tijdsverschil tussen beide. Dus even kijken wat hij daar nog over aan kan geven.
Ten tweede zie ik bij hem nog niet dat de messiaanse klus in twee gedeelten zal worden geklaard.
Ten derde zie ik nog geen tekst genoemd uit de tenach die twee komsten profeteert.
Dus toch eerst nog even afwachten.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2892
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef: 25 okt 2018, 22:04 @ Peter79

De apostelen waren ook Messiassen op hun eigen manier maar meerder Messiassen is iets anders dan twee komsten van één Messias.
Bs"d

Een messias is een gezalfde. Elke Joodse koning en elke Joodse hogepriester was een messias.

Zelfs koning Cyrus wordt een gezalfde van God genoemd. Dus er zijn al heel wat messiassen geweest in de geschiedenis en waarschijnlijk gaat er weer een lijn van messiaanse koningen komen.

Maar JC is nooit door een profeet en/of priester tot koning gezalfd, dus hij was nooit een messias.

http://tiny.cc/fear-wise
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 25 okt 2018, 22:04 @ Peter79

De apostelen waren ook Messiassen op hun eigen manier maar meerder Messiassen is iets anders dan twee komsten van één Messias.
Het gaat mij erom dat je bij verschillende teksten over de Messias nooit zeker kan weten of het over dezelfde Messias gaat. En als je alle teksten niet tot elkaar kan herleiden, leidt dat tot meerdere messiassen, meerdere komsten, meerdere reuzen uit Gath, etc.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Van meerdere komsten van één en dezelfde persoon lijkt mij geen sprake..volgens de T'NaCH
Maar kijken wat Mart hiervan zegt...
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Nee callista, het voorbeeld van meerdere komsten is dat sommige christenen geloven dat Jezus eerst komt om christenen op te nemen (opname) en daarna voor iedereen zichtbaar wederkomt. Die interpretatie ontstaat omdat ze niet erkennen dat twee teksten eenzelfde gebeurtenis beschrijven.

Het kan ook zijn dat je op deze manier tot twee verschillende messiassen komt, namelijk de lijdende (Jozef) en de overwinnende (David). Dan zit er zoveel verschil tussen dat je ze niet tot 1 Messias kan herleiden.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 25 okt 2018, 22:34
Piebe Paulusma schreef: 25 okt 2018, 22:04 @ Peter79

De apostelen waren ook Messiassen op hun eigen manier maar meerder Messiassen is iets anders dan twee komsten van één Messias.
Het gaat mij erom dat je bij verschillende teksten over de Messias nooit zeker kan weten of het over dezelfde Messias gaat. En als je alle teksten niet tot elkaar kan herleiden, leidt dat tot meerdere messiassen, meerdere komsten, meerdere reuzen uit Gath, etc.
Eens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 25 okt 2018, 22:42 Nee callista, het voorbeeld van meerdere komsten is dat sommige christenen geloven dat Jezus eerst komt om christenen op te nemen (opname) en daarna voor iedereen zichtbaar wederkomt. Die interpretatie ontstaat omdat ze niet erkennen dat twee teksten eenzelfde gebeurtenis beschrijven.

Het kan ook zijn dat je op deze manier tot twee verschillende messiassen komt, namelijk de lijdende (Jozef) en de overwinnende (David). Dan zit er zoveel verschil tussen dat je ze niet tot 1 Messias kan herleiden.
Oh zo...bedoel je ivm de Opname...dat had ik niet begrepen
Dank
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 22:09
coby schreef: 25 okt 2018, 19:43
Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 18:51
coby schreef: 25 okt 2018, 18:40 Ik zit al die Joodse uitleggingen te lezen en ik zou haast gaan geloven dat Jesaja 53 over Israel gaat. Niet dat het mij wat kan schelen voor m'n geloof als het zo zou zijn. Dan kun je 'm altijd gewoon een dubbele betekenis toekennen. Alleen dat: het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Ze betrekken dit op de holocaust. Niemand die daar problemen mee heeft??
Bs"d

Waarom zou iemand daar problemen mee moeten hebben? Lees hier meer over de holocaust: http://tinyurl.com/holocaustNL


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Wow. Ik weet nog dat die dominee van Goeree zoiets preekte in de trant van eigen schuld, straf van God. Was ie daar niet voor opgepakt?
Maar er was geen bedrog in zijn mond staat er en hij had geen onrecht gedaan.
Bs"d

Er staat niet dat de knecht onschuldig is, er staat alleen dat hij geen bedrog in zijn mond had en geen "geweld" gedaan had. "Onrecht" is een slechte vertaling.
Dit is de vloek trouwens, niet de wil van God, Zijn wil is: kies toch het leven opdat gij leeft en hier staat dat God dit gewoon wilde.
Je mag toch geen vloek over een onschuldige brengen?
God heeft de vloek ingesteld. Dus als de vloek op een overtreder komt dan is dat de wil van God.
Ik ben 100 procent zeker dat in ieder geval de babies in de holocaust niet hebben gezondigd, want dat kunnen ze niet eens. Dus dat kan niet, dat God ze wilde doden en ziek maken. Satan wou dat.
Geen bedrog in zijn mond: Jacobus zegt wie zijn tong in bedwang houdt is een volmaakt man.

In de woestijn ging alleen de oudere generatie dood, niet de kinderen. En ze werden niet eens vermoord. Ze mochten alleen het beloofde land niet in.