¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door JW88 »

Alpha schreef:
JW88 schreef:Ja ik hoor dat wel vaker inderdaad, dat Satan verantwoordelijke is.... maar waarom pakt God, Satan dan niet aan? Is het daar te zwak voor? Of heeft hij daar geen zin aan?
En is het ook niet zo (ik kan er naast zitten) dat God, Satan heeft geschapen? Waarom heeft hij dat gedaan? Of waarom heeft hij toegestaan dat Satan tot leven kwam?

Maar hij gaat ingrijpen? En hoe zie je dat concreet voor je? Dat de mensen uiteindelijk te veel wordt voor de aarde, dat geloof ik ook wel, al maken wij dat niet meer mee, dat kan nog wel duizenden jaren duren en misschien wonen er dan ook wel mensen op andere planeten dat sluit ik zeker niet uit.
De Bijbel geeft antwoord, maar je moet die wel kennen natuurlijk.

Satan is een opstandige engel, die zelf aanbeden wilde worden.
Hij gebruikt daarvoor list en bedrog, waardoor de mensheid is besmet door opstandigheid.
Maar God heeft, net als iedereen, hem een vrije wil gegeven, die hij heeft misbruikt.

Hij beschuldigde God er van onrechtmatige heerschappij uit te oefenen.
Wanneer God Satan vernietigd is die beschuldiging niet ongedaan gemaakt.
Vandaar dat God Satan in de gelegenheid heeft gesteld om zijn beschuldiging waar te maken.
Je ziet daar een verslag van in Job.

Job 1: 6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen om zich vóór JHWH te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.

Wanneer je verder leest zie je dat Satan God uitdaagt. God neemt uitdaging aan onder de voorwaarde dat hij Job niet mag doden. Je ziet dan dat Job vele tegenslagen krijgt te verwerken en toch trouw aan God blijft, alhoewel hij zijn eigen rechtvaardigheid op de voorgrond plaatste en zich daardoor verongelijk voelde.

God leest Job de les door te stellen: waar was jij toen ik de aarde maakte? (Job 38:4).
Zo gaat God nog even door (Job 39-41).
Vervolgens betoont Job een sterk berouw met de woorden: 6 Daarom herroep ik, En ik heb werkelijk berouw in stof en as.”

Het ingrijpen van God staat ook weer in de Bijbel, zoals ik al citeerde. O.a. in Openbaring 12:7-12.

Volgens de Bijbelse chronologie denk ik niet dat Gods ingrijpen nog duizenden jaren zal duren, immers er is dan geen mens meer over.

De Bijbel geeft een aantal profetieën, daardoor je de tijdsperiode kan herkennen.
De door Satan geïntroduceerde opstand breidt zich uit, mensen negeren de Bijbelse normen en waarden, er ontstaat in die periode de ene naar de andere oorlog.
Honger en wetteloosheid neemt sterk toe.
Het goede nieuws zal wereldwijd verkondigt worden. (Mt 24:14)
Wanneer dat is voltooid ( volgens Gods standpunt) grijpt hij in.

Er gebeuren dan enkele opzienbarende gebeurtenissen.

Er breekt een oorlog uit tegen God met als gevolg dat Babylon de grote wordt vernietigd.
Babylon de grote is een afspiegeling van het oude Babylon, herkenbaar aan de Babylonische riten en gebruiken.
God slaat terug en vernietigt de veroorzakers, de koningen der aarde en hun legers.

Vervolgen blijf er een grote schare mensen over, die hebben overleeft, omdat zij niet meededen aan de populaire Babylonische gebruiken en God zuiver aanbaden, zoal HIJ dat wenste.

Dan zal Gods oorspronkelijke voornemen uitgevoerd worden, de aarde vullen met volmaakte mensen, die onder Jezus leiding tot volmaaktheid worden gebracht en de aarde een paradijs zal worden.

Dan gaat o.a. Openbaring 21:3,4 in vervulling.
Prachtig verhaal, maar ik neem de bijbel net zo serieus als de Donald Duck, dus tjah het heeft voor mij weinig waarde....

Jij zegt: Wanneer God Satan vernietigd is die beschuldiging niet ongedaan gemaakt., ja nou en? Dat is alle ellende wel uit de wereld toch, geeft God daar niet om? Dan is het toch echt een wrede God.

En als God de mensen en Satan vrije wil heeft gegeven is hij dus indirect ook verantwoordelijk voor alle ellende, dat was dan toch echt een grove inschattingsfout van God...

Ook zo mooi die Bijbelse normen en waarden, net alsof ongelovigen geen normen of waarden kunnen hebben en dat alleen is weggelegd voor de religieuzen, dat moet je eens tegen een katholieke priester zeggen....

Maar dan moet ik dus maar op mijn hoede zijn als ik dat allemaal zo lees, nou ik kan je vertellen ik lig er nog geen micro seconde van wakker eerlijk gezegd....
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

JW88 schreef:
Alpha schreef:
JW88 schreef:Ja ik hoor dat wel vaker inderdaad, dat Satan verantwoordelijke is.... maar waarom pakt God, Satan dan niet aan? Is het daar te zwak voor? Of heeft hij daar geen zin aan?
En is het ook niet zo (ik kan er naast zitten) dat God, Satan heeft geschapen? Waarom heeft hij dat gedaan? Of waarom heeft hij toegestaan dat Satan tot leven kwam?

Maar hij gaat ingrijpen? En hoe zie je dat concreet voor je? Dat de mensen uiteindelijk te veel wordt voor de aarde, dat geloof ik ook wel, al maken wij dat niet meer mee, dat kan nog wel duizenden jaren duren en misschien wonen er dan ook wel mensen op andere planeten dat sluit ik zeker niet uit.
De Bijbel geeft antwoord, maar je moet die wel kennen natuurlijk.

Satan is een opstandige engel, die zelf aanbeden wilde worden.
Hij gebruikt daarvoor list en bedrog, waardoor de mensheid is besmet door opstandigheid.
Maar God heeft, net als iedereen, hem een vrije wil gegeven, die hij heeft misbruikt.

Hij beschuldigde God er van onrechtmatige heerschappij uit te oefenen.
Wanneer God Satan vernietigd is die beschuldiging niet ongedaan gemaakt.
Vandaar dat God Satan in de gelegenheid heeft gesteld om zijn beschuldiging waar te maken.
Je ziet daar een verslag van in Job.

Job 1: 6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen om zich vóór JHWH te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.

Wanneer je verder leest zie je dat Satan God uitdaagt. God neemt uitdaging aan onder de voorwaarde dat hij Job niet mag doden. Je ziet dan dat Job vele tegenslagen krijgt te verwerken en toch trouw aan God blijft, alhoewel hij zijn eigen rechtvaardigheid op de voorgrond plaatste en zich daardoor verongelijk voelde.

God leest Job de les door te stellen: waar was jij toen ik de aarde maakte? (Job 38:4).
Zo gaat God nog even door (Job 39-41).
Vervolgens betoont Job een sterk berouw met de woorden: 6 Daarom herroep ik, En ik heb werkelijk berouw in stof en as.”

Het ingrijpen van God staat ook weer in de Bijbel, zoals ik al citeerde. O.a. in Openbaring 12:7-12.

Volgens de Bijbelse chronologie denk ik niet dat Gods ingrijpen nog duizenden jaren zal duren, immers er is dan geen mens meer over.

De Bijbel geeft een aantal profetieën, daardoor je de tijdsperiode kan herkennen.
De door Satan geïntroduceerde opstand breidt zich uit, mensen negeren de Bijbelse normen en waarden, er ontstaat in die periode de ene naar de andere oorlog.
Honger en wetteloosheid neemt sterk toe.
Het goede nieuws zal wereldwijd verkondigt worden. (Mt 24:14)
Wanneer dat is voltooid ( volgens Gods standpunt) grijpt hij in.

Er gebeuren dan enkele opzienbarende gebeurtenissen.

Er breekt een oorlog uit tegen God met als gevolg dat Babylon de grote wordt vernietigd.
Babylon de grote is een afspiegeling van het oude Babylon, herkenbaar aan de Babylonische riten en gebruiken.
God slaat terug en vernietigt de veroorzakers, de koningen der aarde en hun legers.

Vervolgen blijf er een grote schare mensen over, die hebben overleeft, omdat zij niet meededen aan de populaire Babylonische gebruiken en God zuiver aanbaden, zoal HIJ dat wenste.

Dan zal Gods oorspronkelijke voornemen uitgevoerd worden, de aarde vullen met volmaakte mensen, die onder Jezus leiding tot volmaaktheid worden gebracht en de aarde een paradijs zal worden.

Dan gaat o.a. Openbaring 21:3,4 in vervulling.
Prachtig verhaal, maar ik neem de bijbel net zo serieus als de Donald Duck, dus tjah het heeft voor mij weinig waarde....

Jij zegt: Wanneer God Satan vernietigd is die beschuldiging niet ongedaan gemaakt., ja nou en? Dat is alle ellende wel uit de wereld toch, geeft God daar niet om? Dan is het toch echt een wrede God.

En als God de mensen en Satan vrije wil heeft gegeven is hij dus indirect ook verantwoordelijk voor alle ellende, dat was dan toch echt een grove inschattingsfout van God...

Ook zo mooi die Bijbelse normen en waarden, net alsof ongelovigen geen normen of waarden kunnen hebben en dat alleen is weggelegd voor de religieuzen, dat moet je eens tegen een katholieke priester zeggen....

Maar dan moet ik dus maar op mijn hoede zijn als ik dat allemaal zo lees, nou ik kan je vertellen ik lig er nog geen micro seconde van wakker eerlijk gezegd....
Je hebt eerst de waarden en uit de waarden komen de normen.Of een persoon waarden en normen heeft ,heeft niets te maken of men gelovig is of niet.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:Prachtig verhaal, maar ik neem de bijbel net zo serieus als de Donald Duck, dus tjah het heeft voor mij weinig waarde....

Dat mag je natuurlijk zelf weten.
Toch staan in de bijbel vele verslagen van mensen die de Bijbelse waarschuwingen ook niet serieus namen.

Wanneer satan zijn bewering niet waar heeft kunnen maken, dan is zijn ongelijk bewezen en wordt hij vernietigd. Ook in onze wereld wordt iemand pas gestraft, wanneer zijn schuld wettig en overtuigend is bewezen.

De vrije wil geeft mensen een uniek bestaan, anders zouden we als een robot zijn.
Het is Gods keuze dat wij geen robots zijn. Een vrije wil kan je dus misbruiken, maar daar wordt op afgerekend, zoals ook met Satan gebeurd.

Mensen zijn niet volmaakt en kunnen dus nooit begrijpen dat God geen fouten kan maken.
Zijn gedachten zijn veel hoger, dan die van mensen.

Zo zijn er maar weinig mensen die kwantummechanica kunnen volgen. Dat is voor God hetzelfde als de som 1+1.

Normen en waarden zijn in ieder mens ingebouwd, maar worden massaal genegeerd.
Daarom wordt er massaal gemoord e.d., zelfs in naam van God.

Wanneer mensen bereid zouden zijn om deze van harte te volgen, zou onze aarde er heel anders uitzien.
We zouden b.v. dan geen veiligheidstoeslag hoeven te betalen, geen sloten op de deur hoeven te hebben, geen leger meer nodig en nauwelijks politie.

Ook in de Bijbel staan voorbeelden van mensen die er niet wakker van lagen, zoals de gelijkenis van de dwaze maagden.
Zij misten daardoor een belangrijke gebeurtenis. Het is een afspiegeling van datgene dat komen gaat.

Degenen di niet aan Gods vereisten (willen) voldoen, kunnen niet in zijn koninkrijk komen.
Een gevolg van de vrije wil en dus een bewuste keuze.
Allie

Bericht door Allie »

Een eeuwige God, die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen. Een God die buiten het universum staat. Het is eigenlijk heel simpel. ;)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Allie schreef:Een eeuwige God, die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen. Een God die buiten het universum staat. Het is eigenlijk heel simpel. ;)
Het godsbeeld, waarmee je bent opgegroeid!
Niet helemaal logisch, dat net dat zou kloppen bij de duizende van godsbeelden die er zijn.

Denk je niet, dat die "kennis" van jou, door indoctrinatie tot stand gekomen is?
Heb je al eens in andere richtingen gedacht?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

En van wie heb jij dat vooroordeel meegekregen, vrolijke? ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Allie schreef:Een eeuwige God, die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen. Een God die buiten het universum staat. Het is eigenlijk heel simpel. ;)
Het is zelfs logisch.
Allie

Bericht door Allie »

vrolijke schreef:
Niet helemaal logisch, dat net dat zou kloppen bij de duizende van godsbeelden die er zijn.

Denk je niet, dat die "kennis" van jou, door indoctrinatie tot stand gekomen is?

Ik ben er idd mee opgegroeid. Het is toen jaren verwatert en na een jaar debatten kijken van Dawkins, Lennox, Hitchens, Craig...etc, tv programma's over wetenschap en religie kijken ben ik tot de conclusie gekomen dat er een ongelofelijke kracht achter ons universum zit.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:En van wie heb jij dat vooroordeel meegekregen, vrolijke? ;)
Welk vooroordeel bedoel je?
Allie

Bericht door Allie »

Jerommel schreef:
Het is zelfs logisch.
Idd:)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Allie schreef:
vrolijke schreef:

Ik ben er idd mee opgegroeid. Het is toen jaren verwatert en na een jaar debatten kijken van Dawkins, Lennox, Hitchens, Craig...etc, tv programma's over wetenschap en religie kijken ben ik tot de conclusie gekomen dat er een ongelofelijke kracht achter ons universum zit.
Dat kan men zo zien.
Dat is wel iets heel anders als: "Een eeuwige God, die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen".

Voor de rest, denk ik bv. dat er ongelofelijke kracht in ons universum zit.
Zo zie ik het.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Dit:
vrolijke schreef:Het godsbeeld, waarmee je bent opgegroeid!

Het is nu al decennia lang de consensus dat de werkelijkheid louter naturalistisch is, en dat zoogdieren van vissen afstammen en wat al niet.
Over indoctrinatie gesproken...
Allie

Bericht door Allie »

vrolijke schreef:
Allie schreef:
vrolijke schreef:

Dat kan men zo zien.
Dat is wel iets heel anders als: "Een eeuwige God, die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen".

Zo zie ik het.
Anders? Die ongelofelijke kracht is, voor mij dan;), God. Ik zou het op geen andere manier kunnen verklaren.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Dit:
vrolijke schreef:Het godsbeeld, waarmee je bent opgegroeid!

Het is nu al decennia lang de consensus dat de werkelijkheid louter naturalistisch is, en dat zoogdieren van vissen afstammen en wat al niet.
Over indoctrinatie gesproken...
Staat dat daar ergens?
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Allie schreef:
Anders? Die ongelofelijke kracht is, voor mij dan;), God. Ik zou het op geen andere manier kunnen verklaren.
Veel is nog niet te verklaren en veel weten we nog niet, maar om alles wat nog niet te verklaren valt maar in te vullen met God gaat mij te ver en vind ik ook wat te gemakkelijk en simpel.
De bekende God van de gaten maar weer.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Allie schreef:
vrolijke schreef: Dat kan men zo zien.

Zo zie ik het.
Ik zie die kracht in het universum. En wij zijn daar een stukje van.
Alles samen = God.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Waar bedoel je staat wat?
Ik bedoelde je niet iets in de mond te leggen hoor.
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
Veel is nog niet te verklaren en veel weten we nog niet, maar om alles wat nog niet te verklaren valt maar in te vullen met God gaat mij te ver en vind ik ook wat te gemakkelijk en simpel.
Je slaat de plank totaal mis. Ik geloof in God vanwege de dingen die ik wel kan leren en zien. Dna, het universum, ons bewustzijn, ons talent om muziek, kunst en literatuur te maken, lief te hebben, wetenschap uit te oefenen, ons vermogen om absoluut kwaad af te keuren.
callista

Bericht door callista »

vrolijke schreef: Dat kan men zo zien.

Zo zie ik het.
Ja, kan ik in meegaan.

Zo zegt Einstein het:
"Ik kan mij geen God voorstellen die de objecten van zijn schepping beloont en bestraft, wiens plannen naar de onze gemodelleerd zijn — een God, kortweg, die alleen maar een weergave van de menselijke zwakheid is.

"Ik ben een diep religieuze ongelovige.
Dit is een nogal nieuw soort religie.
Ik heb nooit een bedoeling of doel aan de natuur toegeschreven, of iets dat begrepen zou kunnen worden als antropomorfisch.

Wat ik in de natuur zie is een magnifiek bouwwerk, dat we maar heel beperkt kunnen bevatten, en dat een bedachtzaam persoon met een gevoel van nederigheid moet vervullen
Dit is een waarachtig religieus gevoel dat niets te maken heeft met mystiek.
Het idee van een persoonlijke God is mij totaal vreemd en lijkt zelfs naïef."
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:
callista schreef:
Allie schreef:
Je slaat de plank totaal mis. Ik geloof in God vanwege de dingen die ik wel kan leren en zien. Dna, het universum, ons bewustzijn, ons talent om muziek, kunst en literatuur te maken, lief te hebben, wetenschap uit te oefenen, ons vermogen om absoluut kwaad af te keuren.
Voor mij is daar geen God voor nodig, maar jij mag dat zo zien en ervaren... ;)
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
callista schreef:
Allie schreef:
Voor mij is daar geen God voor nodig, maar jij mag dat zo zien en ervaren... ;)
Mag ik aannemen dat je "gelooft"(ik ben voorzichtig met het woord geloof, atheisten houden niet van dat woord), dat je uit het niets bent ontstaan?
Ps ik had aangenomen dat je atheist bent, zo niet?, sorry. :D
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:
Mag ik aannemen dat je "gelooft"(ik ben voorzichtig met het woord geloof, atheisten houden niet van dat woord), dat je uit het niets bent ontstaan?
Haha..ja juist weergegeven. :mrgreen:
Atheïsme is geen geloof.... :clown:

Tja, wat zal ik zeggen....ik weet het eigenlijk niet precies....nog steeds niet...of weer niet..
Misschien een pantheïst [zoals Spinoza b.v.] of anders een spirituele atheïst.....
Ik kan mijzelf nog niet in een hokje plaatsen......en wil dat eigenlijk ook niet, want dan sta je stil is mijn idee
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Een hardnekkig misverstand...

NIet-God-ist.

Dus iemand die overtuigd zegt te zijn van het NIET bestaan van God.
Een nihilist of agnost gelooft niets.

Atheïsten hebben zelfs leer-boeken en profeten, en geloven in gevolgen zonder oorzaak.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:Een hardnekkig misverstand...

NIet-God-ist.

Dus iemand die overtuigd zegt te zijn van het NIET bestaan van God.
Een nihilist of agnost gelooft niets.

Atheïsten hebben zelfs leer-boeken en profeten, en geloven in gevolgen zonder oorzaak.
Jij antwoord vaak, op dat wat je denkt, dat de ander schrijft.
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
Haha..ja juist weergegeven. :mrgreen:
Atheïsme is geen geloof.... :clown:

Tja, wat zal ik zeggen....ik weet het eigenlijk niet precies....nog steeds niet...of weer niet..
Misschien een pantheïst [zoals Spinoza b.v.] of anders een spirituele atheïst.....
Ik kan mijzelf nog niet in een hokje plaatsen......en wil dat eigenlijk ook niet, want dan sta je stil is mijn idee
Agnostisch? Het is een stap richting de waarheid. :P Maar hoe bedoel je: "dan sta je stil"?