Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 08:39
Mullog schreef: Vandaag, 07:04
Dat is het dus. Genoeg te bedenken. Over een periode van 1.000.000 000.000.000.000 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 en nog veel meer jaren. In een eeuwig en altijd zelfde lichaam. Met iedere man en vrouw een relatie van 1.000.000.000.000.000.000 jaar om daarna weer opnieuw te beginnen en ga zo maar door. Eindeloos. Wat valt er op een gegeven moment nog te bedenken?
Men kan natuurlijk na een zekere tijd een deel van het geheugen wissen.
Zal trouwens toch wel moeten, anders is er wel een erg groot hoofd nodig.
De vraag die bij me opkomt is dan "Wat is daar de lol aan?"
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: Vandaag, 08:42
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 08:39
Men kan natuurlijk na een zekere tijd een deel van het geheugen wissen.
Zal trouwens toch wel moeten, anders is er wel een erg groot hoofd nodig.
Dat kan je ook bij een kortere tijd vragen.

Maar misschien is het aantal mogelijkheden wel onbeperkt,
moet je niet bij de JG zijn, daar is men snel uitgekeken.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:08

Nee, nee, die 144.000 JG die uitverkoren zijn die moeten Jezus helpen met het besturen van de wereld! Die hebben het druk! Ik denk met J-W de weg te wijzen met zijn rondje rond de wereld.

P.s.jij vermaakt je ook wel in je ontbijt winkeltje.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat is het dus. Genoeg te bedenken. Over een periode van 1.000.000 000.000.000.000 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 en nog veel meer jaren. In een eeuwig en altijd zelfde lichaam. Met iedere man en vrouw een relatie van 1.000.000.000.000.000.000 jaar om daarna weer opnieuw te beginnen en ga zo maar door. Eindeloos. Wat valt er op een gegeven moment nog te bedenken?
Daarom bestaat het hiernamaals ook niet. (Tenzij er zoiets als de hel bestaat.) De mens zou als natuurlijke mens zijnde zich na 1000 jaar stierlijk vervelen in het hiernamaals. Laat staan na 1 miljoen jaar of 1 miljard jaar. God is liefde leert het Evangelie, een God van liefde doet de mens geen hiernamaals aan.

De mens die opnieuw geboren is uit Geest weet juist niet waar hij naar toe gaat, aldus Christus Zelve........
Het hiernamaals is fantasie van mensen die niet goed nadenken. Dingen die je voor de eerste keer doet die zijn leuk, daarna komt de sleur er in. Ik kan bijvoorbeeld nooit meer die 14 jarige jongen zijn op zijn loop en sloop brommertje. Ik kan nooit meer voor de eerste keer seks hebben. Enz enz.
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
umit

Bericht door umit »

J-W schreef: Gisteren, 21:41

Ik zou me best wel vermaken ervan uitgaande dat je niet de leeftijd en het lichaam van het tijdstip van overlijden hebt met dat van een 40-jarige en altijd zal houden. Op een racefiets de wereld rond, genoeg te bedenken.
Alternatief:
1.000.000 000.000.000.000 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar dag in dag uit rafting op een wilde lava rivier.
Elke dag mag je een andere rivier uitzoeken
peda

Bericht door peda »

Zelf denk ik dat een aantal gelovigen zich meer druk zullen maken over wat hun te wachten staat wanneer zij bij Het Oordeel slecht zullen afsnijden als dat zij zich bekommeren om de verveling na hun opname in het paradijs.
Over de toekomst na het slecht afsnijden, bestaat er in de literatuur een keur aan opvattingen.
Van geloof in eeuwige pijniging in een vurige hel, middels zeer vele tussen-modaliteiten tot aan annihilatie en alverzoening toe.
Kortom opnieuw een lange optocht met totaal verschillende oplossingen.
Een waar schrikbeeld voor mij was in mijn jeugdjaren de visie van eeuwige pijniging in een vurige hel met een temperatuur van minimaal zo'n 300 graden ( er is immers zwaveldamp ) waarbij de huid/vlees na verbranding eeuwig weer op de botten terugkomt om vervolgens weer bij levenden lijve opnieuw te verbranden. Dan is de opvatting van Messenger prettiger waarbij na de dood voor iedereen in de hemel een goede pils staat te wachten.
Kortom iedereen de bij hem/ haar passende toekomst-visie over na de dood.
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2026, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 03 sep 2026, 20:39Robert Frans, ze krijgen geen atheïsme mee in de zin van dat ik ze niet ga uitleggen dat goden niet bestaan. Het is geen gespreksonderwerp zoals postzegels verzamelen ook geen onderwerp is. Dat betekent dus ook dat ik ze NIET naar bijeenkomsten mee ga nemen om kennis op te doen van postzegels verzamelen. En ja, verjaardagen worden gevierd en soms de feesten besproken. Maar moet ik hier dan een topic verjaardagen openen?
Stel dat je in een samenleving woont waar verjaardagen helemaal niet worden gevierd, dan is het vieren van verjaardagen natuurlijk alsnog een bijzondere keuze. En stel dat het wél vieren van je verjaardag als afwijkend of zelfs controversieel wordt gezien (zoals bij Jehovah's Getuigen), dan zouden er hier ongetwijfeld ook veel topics over geopend zijn.

De keuzes die jij hier omschrijft zullen in jouw omgeving en voor veel andere Nederlanders wellicht heel normaal en vanzelfsprekend zijn. Maar het níét vertellen over het wel of niet bestaan van God, zodat de kinderen het later zelf moeten uitvinden, is net zo goed een specifieke keuze vanuit een levensbeschouwing die dat gebiedt of sterk aanmoedigt. Een levensbeschouwing die aangeeft dat het wel of niet bestaan van God niet belangrijk genoeg is om je kinderen ermee op te voeden. Voor jou is dat iets heel gewoons, zodat het niet meer als een keuze voelt, maar in genoeg zowel theïstische als atheïstische kringen zou men die keuze zeker niet zonder meer maken en haar eerder ter discussie stellen.

De postzegels worden er wel vaker bij gehaald in dit soort discussies. Er zijn inmiddels geloof ik minder filatelisten dan atheïsten die filatelie in hun discussies gebruiken. Maar ook hier geldt: wel of niet postzegels verzamelen wordt alsnog een bewuste keuze als iedereen ze verzamelt en daar voortdurend over babbelt en jij niet. Net zoals het kijken van voetbal een bewustere keuze wordt als iedereen het wél kijkt. Zeker als je om principiële redenen geen voetbal (meer) kijkt. Zelfs het niet supporten van Feyenoord wordt een bijzonder bewuste keuze als je in Rotterdam woont... Iets nalaten kan dus net zo goed een keuze zijn als iets doen.
En ja, ze krijgen levensbeschouwelijke zaken mee, politiek, actualiteit en meningen en visies daarop. En ze groeien op in een christelijke omgeving met christelijke normen en waarden. Maar ze krijgen van huisuit geen god mee. En zo zal een atheïst in Turkije met zijn kind met islamitische normen en waarden en de Turkse cultuur opvoeden maar zonder Allah (hoewel ik denk dat het daar ingewikkelder zal zijn als hier). Dus ergens heb je een punt maar toch ook weer niet.
Als iets voor jou niet als een bewuste keuze voelt, dan betekent dat meestal dat je omgeving grotendeels resoneert met jouw idealen en opvattingen, zodat je het niet hoeft te verantwoorden en er dus niet steeds bewust bij hoeft stil te staan. Je bent dan niet veel anders dan een christen die in een volledig christelijke omgeving als vanzelfsprekend zijn kinderen daarin opvoedt. Voor zo iemand is de vraag of God wel of niet bestaat net zo irrelevant, omdat het antwoord allang duidelijk is en die vraag er ook nauwelijks tot niet wordt gesteld.

Ik zie dat ook weleens in discussies met mensen die het Nederlandse secularisme geheel omarmen. Voor hen zijn bepaalde onderwerpen geen discussie meer, dus zien zij daar het nut ook niet meer van in. Ze proberen dan met een redelijk bedoelde toon aan te geven dat ze dat station nu gepasseerd zijn, dat ze geen polarisatie willen en het allemaal nu gewoon goed geregeld is. Ja, dat zal best allemaal, maar dat betekent niet dat het daarom altijd boven elke discussie verheven zou zijn. Deze seculieren vinden hun eigen standpunten misschien heel redelijk en gewoon, terwijl voor veel niet-seculieren die standpunten juist heel radicaal of zelfs fundamentalistisch kunnen zijn.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:08

De lol is dat je van vorm kunt veranderen daar, je daar zelf een lichaam kiest dat instantaan ontstaat en weer kan worden veranderd in iets anders.
Geen gender-issues, geen geboorten, geen uitvaarten, flink de bloemetjes buitenzetten en gaan met die banaan. :lol:

Elementaire deeltjes zijn als een natuurkundige en scheikundige bouwdoos waarmee je alles kunt maken (lees: scheppen).

Omdat 'daar' geen tijd is, wordt elke wens direct gemanifesteerd. Inclusief de scenery die je ook kiest.

Wat je 'daar' ontdekt is dat je deel bent van God (eigenlijk is het herinneren want je wist het de hele tijd al behalve in je Aards bestaan).
Deel van God met de eigenschappen van die God.

Zo ben je pure liefde, almachtig, alomtegenwoordig, alziend, alwetend, volmaakt, onkwetsbaar, onsterfelijk en je geen behoefte hebt behalve een verlangen naar ervaren Wie en Wat je werkelijk bent.

De mogelijkheden zijn onbeperkt, eindeloos.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: Vandaag, 09:55
Alternatief:
1.000.000 000.000.000.000 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar dag in dag uit rafting op een wilde lava rivier.
Elke dag mag je een andere rivier uitzoeken
Dat is 1.000.000 000.000.000.000 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 x 365,25 keer. Dat gaat ook vervelen. Net als die 70 maagden die binnen de kortste keren geen maagd meer zullen zijn.

P.s. ik denk dat de hel veeeel leuker vermaak heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: Vandaag, 11:42
De lol is dat je van vorm kunt veranderen daar, je daar zelf een lichaam kiest dat instantaan ontstaat en weer kan worden veranderd in iets anders.
Toch wel merkwaardig dat je dat nu niet kan en moet wachten op het hiernamaals.....
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: Vandaag, 12:19
Messenger schreef: Vandaag, 11:42
Toch wel merkwaardig dat je dat nu niet kan en moet wachten op het hiernamaals.....
In het Aardse leven is er Tijd. Zodra je ziel heeft ervaren wat de ziel in de agenda had staan, wordt het lichaam losgelaten (je sterft) en ervaar je volgens mij 'daar' het leven zoals ik beschreef.

Op Aarde is het tijdelijk leven onder de omstandigheden dat je leeft in Tijd en bent vergeten Schepper te zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

.
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2026, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

peda schreef: Vandaag, 12:42 Zoals eerder opgemerkt, bestaan er rond na-de-dood talloze visies/ uitwerkingen of hoe ook te noemen.
Al deze visies stoppen hun verhaal wanneer het om harde antwoorden gaat.
"' Hoe "" kan het dat straks datgene mogelijk wordt dat per heden in onze kosmos en op aarde bij de huidige natuurwetten niet mogelijk is, die "' hoe-vraag "" wordt niet concreet beantwoord. Het is straks na-de-dood allemaal mogelijk, zulks is inderdaad een antwoord. ALLES is na de dood mogelijk, immers de huidige natuurwetten zijn dan achterhaald. Punt !!
Omdat ik zelf niet blijf staan bij de Punt, wandel ik verder het metafysische domein binnen en denk aldaar met velen mee, ook buiten de geldende natuurwetten om.
Ik ben dan ook een komma-zetter, zeker-weten.
J-W

Bericht door J-W »

Het meest bevredigende antwoord op alle vragen over een hiermaals is dat er geen hiernamaals bestaat.
Robert Frans

J-W schreef: Vandaag, 13:22Het meest bevredigende antwoord op alle vragen over een hiermaals is dat er geen hiernamaals bestaat.
Dan zou het merendeel van de mensen daarin geloven. En dat doet zij niet.
Vrede en alle goeds
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Robert Frans schreef: Vandaag, 14:13
J-W schreef: Vandaag, 13:22Het meest bevredigende antwoord op alle vragen over een hiermaals is dat er geen hiernamaals bestaat.
Men kan niet geloven in iets dat er niet is.

Wel is het waar dat velen in deze doen aan zelfbedrog door de aanname dat er zoiets is.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 14:18
Men kan niet geloven in iets dat er niet is.

Wel is het waar dat velen in deze doen aan zelfbedrog door de aanname dat er zoiets is.
Absoluut zeker-weten dat het "' zoiets "" waar de ander warm voor loopt niet "'bestaat"' dat is in mijn optiek voor de volle 100 % niet mogelijk.
Gefundeerd persoonlijk hoogst onwaarschijnlijk achten dat het "' zoiets "" van de ander "' bestaat "", zo'n uitspraak is in mijn optiek wel te onderbouwen.
Dus gebruik van de zinsnede '' men "" kan niet geloven, is te generaliserend en derhalve in mijn optiek niet juist.
Het persoonlijk maximale credo is "" ik kan voor mij zelf gefundeerd "" niet geloven/ weten rond "' iets/datgene dat er niet is "".
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2026, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W

Bericht door J-W »

Het merendeel van hen die in een hiernamaals geloven staat er niet bij stil of een hiernamaals zou kunnen werken.
Men denkt slechts aan zichzelf en om bij Jezus te zijn, dood gaan en dan veilig in Zijn armen...........
peda

Bericht door peda »

Persoonlijk is het mij "' worst "" of iemand in een "' hiernamaals "' gelooft en hoe diegene zo'n "' hiernamaals "" voor zich persoonlijk invult.
Ik ben anti-betutteling, ofwel het voor de ander beter weten als hij/ zij het zelve doet.
Wel ben ik voorstander van het zelve uitbazuinen van eigen "' hiernamaals "" overtuigingen, zonder evenwel een ander, behept met een andere kijk op het '"'hiernamaals "", de les te lezen. Gewoon accepteren dat er vele totaal verschillende "' hiernamaals ""-overtuigingen op het aardse voet gevat hebben. Kortom de bonte stoet van velerlei "' hiernamaals ""-visies. Dat ik persoonlijk de metafysische visie alverzoening favoriseer, is inmiddels bekend.
Eind goed, al goed, voor mij een mooi credo !!
Robert Frans

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 14:18Men kan niet geloven in iets dat er niet is.
Aangezien de meeste mensen in het hiernamaals geloven, blijkt volgens deze redenering het hiernamaals wel te moeten bestaan. Zou het er immers niet zijn, dan zou men er niet in kunnen geloven.
J-W schreef: Vandaag, 14:33Het merendeel van hen die in een hiernamaals geloven staat er niet bij stil of een hiernamaals zou kunnen werken.
Men denkt slechts aan zichzelf en om bij Jezus te zijn, dood gaan en dan veilig in Zijn armen...........
Mensen geloven om dezelfde redenen als waarom mensen niet geloven. En in beide gevallen kunnen de redenen heel uiteenlopen en zijn dergelijke eenzijdige veronderstellingen dus irrelevant. Los nog van het gegeven dat veel mensen niet christelijk zijn en dus niet geloven dat Jezus een centrale rol in het hiernamaals speelt.

Problemen bij omschrijvingen van het hiernamaals ontstaan alleen wanneer men meent dat het hiernamaals onderworpen blijft aan de huidige natuurwetten en beelden van het hiernamaals heel letterlijk neemt. Maar voor de meeste gelovigen zijn die 'problemen' irrelevant, omdat de hemel in hun verstaan een heel ander bestaansniveau behelst dat ruimte en tijd overstijgt. De vragen die hier aan Jehovah's Getuigen over hun paradijsverhaal worden gesteld, zijn voor onder meer katholieken en veel andere christenen daarom eveneens niet van toepassing.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Vandaag, 15:01 Persoonlijk is het mij "' worst "" of iemand in een "' hiernamaals "' gelooft en hoe diegene zo'n "' hiernamaals "" voor zich persoonlijk invult.
Volstrekt logisch dat het jou "" worst "" zal zijn of iemand in het hiernamaals gelooft. Jij leeft immers in het veld der overtuigingen, en daar is de ene overtuiging -Ja, hiernamaals- net zo geldig als de overtuiging -Nee, hiernamaals-. Voor jou zijn als tuintjes-kijker alle overtuigingen even prima.

Voor de volgeling van Christus liggen de zaken geheel anders. Op enig moment kan de volgeling afstand doen van het toekomstig onvervulde. Christus bevrijdt de mens van het toekomstig onvervulde, hetgeen tevens een bevrijding is van het hiernamaals. De liefde des Vaders welke vanuit de etherische wereld uitstroomt in de mens is van een andere koek dan de overtuiging van Ja/Nee hiernamaals.

In het veld der overtuigingen kissebist men dan maar verder over dat vermeende hiernamaals. Dus ja, het zal mij ook "" worst "" zijn wat een ander voor overtuigingen heeft, maar de invalshoek is verschillend.
Mullog

Bericht door Mullog »

J-W schreef: Vandaag, 14:33
Het merendeel van hen die in een hiernamaals geloven staat er niet bij stil of een hiernamaals zou kunnen werken.
Dat laatste betwijfel ik, dat bij Jezus willen zijn. Het lijkt mij eerder dat men bang is voor de dood en dat men Jezus op de koop toe neemt omdat dit een noodzakelijke voorwaarde lijkt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: Vandaag, 17:45
J-W schreef: Vandaag, 14:33

Dat laatste betwijfel ik, dat bij Jezus willen zijn. Het lijkt mij eerder dat men bang is voor de dood en dat men Jezus op de koop toe neemt omdat dit een noodzakelijke voorwaarde lijkt.
Zoals een verzekering?
Mullog

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: Vandaag, 19:10
Mullog schreef: Vandaag, 17:45
Zoals een verzekering?
Zoiets. Daarnaast, hoeveel miljoenen zijn er niet die via Hem daar zouden moeten zijn. Hoe gaat dat met aandacht verdelen, de logistiek zal ik maar zeggen. Natuurlijk zijn daar bovennatuurlijke oplossingen voor, maar toch...
Messenger

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: Vandaag, 20:37
Messenger schreef: Vandaag, 19:10
Zoals een verzekering?
Zoiets. Daarnaast, hoeveel miljoenen zijn er niet die via Hem daar zouden moeten zijn. Hoe gaat dat met aandacht verdelen, de logistiek zal ik maar zeggen. Natuurlijk zijn daar bovennatuurlijke oplossingen voor, maar toch...
De eerste 'goden' voor mij als kind waren Sinterklaas en de Kerstman. Je mocht er op schoot zitten, hij maakte een kort praatje en je kreeg cadeautje. Daarna werd je zachtjes van schoot geduwd en mocht een ander kindje op schoot bij de 'goedheiligman'.

Qua logistiek hoeft het dus niet zo'n probleem te zijn voor Jezus. Er is ook plenty tijd voor in de eeuwigheid.