Integendeel. Maar zolang het winnen van een discussie het doel is, zal de natuurlijke mens springlevend blijven. En die kan niet onderscheiden wat uit God is en wat niet.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Karma: 'universele' wet of onzin?
Integendeel. Maar zolang het winnen van een discussie het doel is, zal de natuurlijke mens springlevend blijven. En die kan niet onderscheiden wat uit God is en wat niet.
Laatst gewijzigd door Jon op 14 apr 2025, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Toon dat dan maar eens aan met voorbeelden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Bij goed gekozen geloofs-technische ( niet te bewijzen ) axioma's, is het opzetten van een goede argumentatie-keten voor het gelijk van de overtuiging in beginsel niet zo moeilijk.
Dat is m.i. ook de reden dat er vele geloofsovertuigingen zich in de praktijk kunnen handhaven.
Mijn aanbrengen van een scheiding tussen "' goede "' en ""slechte"' metafysica berust nu juist op de beoordeling van het "' handhavingsprincipe "'.
Best wel lastig, in mijn optiek "om deze scheiding"' zo goed mogelijk op grond van steekhoudende argumenten te objectiveren.
Dat is m.i. ook de reden dat er vele geloofsovertuigingen zich in de praktijk kunnen handhaven.
Mijn aanbrengen van een scheiding tussen "' goede "' en ""slechte"' metafysica berust nu juist op de beoordeling van het "' handhavingsprincipe "'.
Best wel lastig, in mijn optiek "om deze scheiding"' zo goed mogelijk op grond van steekhoudende argumenten te objectiveren.
-
God ontkennen is het beste.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Daar ben ik het mee eens, Messenger is immers zelf God.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Daar heeft heer @Tufkah gelijk in @Messenger hoog verheven boven iedereen hier,net een protestant van een pinkstersekte ze weten het altijd beter. Het is hier de brede weg ieder heeft zijn eigen godsbeeld en laat dat nou regelrechte afgodendienst zijn....jammer heel jammer.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
-
Aangezien God alomtegenwoordig is, is alles en iedereen God. Er is geen superioriteit. Dus Snelheid en Tufkah zijn ook God.Snelheid schreef: 14 apr 2025, 17:31Daar heeft heer @Tufkah gelijk in @Messenger hoog verheven boven iedereen hier,net een protestant van een pinkstersekte ze weten het altijd beter. Het is hier de brede weg ieder heeft zijn eigen godsbeeld en laat dat nou regelrechte afgodendienst zijn....jammer heel jammer.
We hoeven ook niemand daarom te aanbidden en op hoger voetstuk te zetten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
- Man/Vrouw: V
Oké. Zoals ik schreef “je klinkt als”. Misschien had ik het mis.Jon schreef: 14 apr 2025, 12:57Petra schreef: 14 apr 2025, 07:10
Wat is dat nou voor rare vraag.
Je denkt zelf toch ook een persoonlijke relatie met God te hebben.
Je weet toch ook wel dat ZHij enorm veel namen heeft.
Je klinkt nu alsof je jezelf tot Hoofd van de afdeling “naam van God” hebt bestempeld, die bepaalt of een ander wel de juiste naam gebruikt.
Je weet niet waarom die vraag wordt gesteld en denkt meteen dat de ander zou willen bepalen of Messenger de “juiste” naam gebruikt.
Je vroeg naar de naam van God, dus vraag ik nu aan jou: Hoe noem jij Haar dan ?
PS. Overigens is Messenger imo een van de meest consistente/consequente berichters. Die antwoord geeft op alle vragen. Zelfs de moeilijke.
Yep!Jon schreef: 14 apr 2025, 12:57 Liefde binnen een persoonlijke relatie houdt dat in dat je elkaar heel goed kent, en dus ook de naam weet en zijn geschiedenis kent.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
En hoe zit dat met jou dan ?Jon schreef: 14 apr 2025, 12:57
Dat God onvoorwaardelijk van Messenger houdt, staat buiten kijf. Voor een relatie zijn er echter twee nodig. De vraag is dan of Messenger ook van God houdt? En zo ja, welke God bedoelt hij dan? En als hij zegt dat er maar 1 God is, wat zijn dan zijn kenmerken?
Houd jij van God? Welke God? Is er maar 1? En wat zijn de kenmerken ?
Hoe weet jij zo zeker of je de Echte aan de lijn hebt ?
-
Zijn we het toch nog ergens over eens, iedere eigen godsbeeld is afgodendienst.
-
De gelovige die een "ik" en "Hij" voor ogen heeft, heeft een zelfgemaakte/zelfbedachte God voor ogen. Jezus predikte echter over een levende Vader....(Johannes 6:57)
-
Deze quote kwam ik 'toevallig' tegen:
Als ik iemand tegenkom die zegt: ‘ik zoek mijn leven lang al naar God, maar kan hem niet vinden’, dan zeg ik: proficiat! De god die jij zoekt bestaat ook niet. Mensen zitten opgesloten in hun denken óver God.
Als ik iemand tegenkom die zegt: ‘ik zoek mijn leven lang al naar God, maar kan hem niet vinden’, dan zeg ik: proficiat! De god die jij zoekt bestaat ook niet. Mensen zitten opgesloten in hun denken óver God.
-
Je generaliseer want niet alle mensen hoor, ik kan je zo je wil iemand op GG noemen die on-opgesloten de ware Godskennis bezit.Tufkah schreef: 14 apr 2025, 19:59 Deze quote kwam ik 'toevallig' tegen:
Laatst gewijzigd door J-W op 14 apr 2025, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
In dit geval is Jezus een "Hij" zoals ook de vader een "Hij" is, beiden ten opzichte van elkaar en te opzichte van jou (lees "jij").Tufkah schreef: 14 apr 2025, 19:29De gelovige die een "ik" en "Hij" voor ogen heeft, heeft een zelfgemaakte/zelfbedachte God voor ogen. Jezus predikte echter over een levende Vader....(Johannes 6:57)Mullog schreef: 14 apr 2025, 17:46
Dan zit ik goed![]()
Maar hoe zit dat met de gelovige die in de relatie met God toch echt "ik" en "Hij" voor ogen heeft?
Taalkundig is dat niet te scheiden. Dat komt omdat het verschillende entiteiten zijn die ieder aangeduid moeten worden. Onze taal, en daarmee onze denkwereld, is daar niet op ingericht.
P.s. "Hij" mag wat mij betreft ook "Zij" zijn.
-
Petra schreef: 14 apr 2025, 19:21En hoe zit dat met jou dan ?Jon schreef: 14 apr 2025, 12:57
Dat God onvoorwaardelijk van Messenger houdt, staat buiten kijf. Voor een relatie zijn er echter twee nodig. De vraag is dan of Messenger ook van God houdt? En zo ja, welke God bedoelt hij dan? En als hij zegt dat er maar 1 God is, wat zijn dan zijn kenmerken?
Het kenmerk van mijn God is dat Hij mijn Vader is en dat Hij de wereld zó onvoorwaardelijk lief had dat Hij ons Zijn Eniggeboren Zoon gaf opdat ieder die in Hem gelooft eeuwig (aionisch) leven zou hebben. Mijn Vader spreekt rechtstreeks tot Zijn kinderen door de Heilige Geest, die Zijn kinderen leidt in de volle waarheid. En Zijn kinderen kunnen dat te allen tijde toetsen aan de bijbel, met name het Nieuwe Testament, omdat de Vader onveranderlijk is.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Enig geboren Zoon <-> rechtstreeks spreken tot Zijn kinderen <-> dat Hij mijn Vader isJon schreef: 14 apr 2025, 21:25Petra schreef: 14 apr 2025, 19:21
En hoe zit dat met jou dan ?
Het kenmerk van mijn God is dat Hij mijn Vader is en dat Hij de wereld zó onvoorwaardelijk lief had dat Hij ons Zijn Eniggeboren Zoon gaf opdat ieder die in Hem gelooft eeuwig (aionisch) leven zou hebben. Mijn Vader spreekt rechtstreeks tot Zijn kinderen door de Heilige Geest, die Zijn kinderen leidt in de volle waarheid. En Zijn kinderen kunnen dat te allen tijde toetsen aan de bijbel, met name het Nieuwe Testament, omdat de Vader onveranderlijk is.
Dit is een inconsequent verhaal. Zie je dat zelf ook?
-
Messenger schreef: 14 apr 2025, 22:20Enig geboren Zoon <-> rechtstreeks spreken tot Zijn kinderen <-> dat Hij mijn Vader isJon schreef: 14 apr 2025, 21:25
Dit is een inconsequent verhaal. Zie je dat zelf ook?
Al Zijn kinderen zijn Enig (weder)geboren.
-
Waar heb je dat vandaan?
-
Zalig de enkelvoudigen van geest……. Een wederomgeborene is “een-voudig” cq enkelvoudig van geest. Enig-geboren dus.
Om wederomgeboren te worden moet je eerst beseffen dat je arm van geest bent. Dan ga je verlangen naar de Geest van God. Hij kan je dan een dubbele portie geven maar dan sterf je aan de oude mens. Zo word je dan enkelvoudig van geest. En dát, dat sterven, dat moet je wel willen. De Vader dwingt niemand.
-
Oke.Jon schreef: 14 apr 2025, 21:25Petra schreef: 14 apr 2025, 19:21
En hoe zit dat met jou dan ?
Opmerkelijk genoeg: De wereld onvoorwaardelijk liefhebben komt wel overeen met het godsbeeld van Messenger. Met dien verstande dat hij dat consistent/consequent doorvoert en dat er bij anderen vaak wel voorwaarden aan te pas komen.
En vertel eens, wat is volgens jou de naam van God?
-
Zelfkennis uiteraard, de mens wordt 'enig' wedergeboren, de geestelijke mens is een niet-onderscheiden geestelijke presentie. Eén in Christus met verschillende ledematen.
Dat soort zaken staan gewoon in de Bijbel :
1 Korintiërs 12:12-31 Want een lichaam is één geheel, maar bestaat wel uit verschillende lichaamsdelen. Al die lichaamsdelen vormen samen één lichaam. Zo is het ook met Christus. Maar ja, zelfkennis is wel noodzakelijk om dit soort verzen te begrijpen. Jij wil toch zo graag God zijn? Dan grijp je mis qua zelfkennis.
-
In die bijbeltekst wordt beschreven dat we allen deel zijn van Jezus Christus. Ik beweer dat we allen deel zijn van God. Weinig verschil denk ik?Tufkah schreef: 15 apr 2025, 07:57Zelfkennis uiteraard, de mens wordt 'enig' wedergeboren, de geestelijke mens is een niet-onderscheiden geestelijke presentie. Eén in Christus met verschillende ledematen.
1 Korintiërs 12:12-31 Want een lichaam is één geheel, maar bestaat wel uit verschillende lichaamsdelen. Al die lichaamsdelen vormen samen één lichaam. Zo is het ook met Christus. Maar ja, zelfkennis is wel noodzakelijk om dit soort verzen te begrijpen. Jij wil toch zo graag God zijn? Dan grijp je mis qua zelfkennis.
-
Een wereld van verschil. Christus is de Zoon van God, weet je nog? De Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. (Joh 5)Messenger schreef: 15 apr 2025, 08:05In die bijbeltekst wordt beschreven dat we allen deel zijn van Jezus Christus. Ik beweer dat we allen deel zijn van God. Weinig verschil denk ik?Tufkah schreef: 15 apr 2025, 07:57
Zelfkennis uiteraard, de mens wordt 'enig' wedergeboren, de geestelijke mens is een niet-onderscheiden geestelijke presentie. Eén in Christus met verschillende ledematen.
Het gaat om weten wat de Zoon doet. Het weten is de zelfkennis en teven de geboorte uit Geest. Dat de Zoon ook God is, is een kerkelijke gedachte. Maar Jezus beweert dat zelf niet. Wat in 1 Korintiërs 12 staat is dat wie Jezus Christus aan neemt deel uit kan maken van de gemeenschap van God oftewel het Koninkrijk Gods.
Vervolgens krijgt de geestelijke mens ook inzage in hoe het Koninkrijk in geestelijke zin is opgebouwd. Ik kan daar mooie verhalen over gaan schrijven, maar die inzage is er alleen voor de geestelijke mens. De natuurlijke mens echter gaat nergens naar toe, al dat geklets over reïncarnatie of hiernamaals leidt nergens naar. Juist het geloof in reïncarnatie of hiernamaals houdt de natuurlijke mens in stand. Het is de natuurlijke mens die steeds maar in een bedachte/gedachte toekomst na de dood wenst te existeren (de wensnatuur van de natuurlijke mens).
-
Ik zie Christus niet als de zoon van God, maar als deel van God. Net als wij allemaal.Tufkah schreef: 15 apr 2025, 09:41Een wereld van verschil. Christus is de Zoon van God, weet je nog? De Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. (Joh 5)Messenger schreef: 15 apr 2025, 08:05
In die bijbeltekst wordt beschreven dat we allen deel zijn van Jezus Christus. Ik beweer dat we allen deel zijn van God. Weinig verschil denk ik?