JW88 schreef:
Voor vrijwel elke niet gelovige heeft de bijbel net zoveel waarde als de Donald Duck, dat lijkt me ook vrij logisch, alle niet gelovige die ik ken denken er precies net zo over, waarom zou ik die mening niet mogen verkondigen als ik er echt zo over denk?
Ik probeer achter de gedachtegang van gelovigen te komen, maar telkens als de discussie iets te moeilijk voor gelovigen wordt, staken ze hem, beantwoorden ze geen vragen meer of vermijden ze argumenten, dat gebeurt hier structureel en dan wordt mij verweten dat ik er niet open voor sta, nee ik sta er niet open voor om gelovig te worden nee, net zo min als gelovigen er voor open staat om ongelovig te worden, het is een typisch geval van de pot verwijt de ketel, ik moet mij inleven in gelovigen, maar andersom is dat niet nodig, er wordt mij verweten dat ik in herhaling val, terwijl ik hier gelovigen al 1000x dezelfde dingen heb zien zeggen.
Ik vraag me wel even af of je doorhebt dat, ook al vind jij de Bijbel inhoudelijk gelijkwaardig aan de Donald Duck, de Bijbel toch beduidend meer impact heeft gehad op de wereld zoals wij die nu kennen dan de Donald Duck. Toch? Anders gezegd: de geschiedenis laat zien dat de Bijbel niet gelijk staat aan de Donald Duck. Zie en erken je dat? Of dat ook niet?
En het stoppen met antwoorden (alhoewel we volgens mij nog steeds bezig zijn...?) heeft helemaal NIETS te maken met het iets te moeilijk worden van de discussie: het heeft alles te maken dat jij geen enkel christelijk antwoord snapt, begrijpt, accepteert, etc. Jij vraagt het onmogelijke: je wilt een olifant in een viskom zien rondlopen. Maar dat gaat natuurlijk niet. Wij kunnen God onmogelijk inpassen in jouw wereldvisie. Dat past gewoon niet. Dus geen enkel antwoord voldoet en dan ben je gewoon uitgepraat op een bepaald moment. Er zijn genoeg ongelovigen die over de rand van hun viskom kunnen kijken, de omlijningen van de olifant kunnen zien en dan zeggen: ik zie wat je bedoelt maar die olifant geloof ik toch echt niet in. Maar jij kan of wil absoluut niet over de rand van je viskom kijken. En alle antwoorden die wij geven, zijn alleen te vinden buiten de viskom... dus heeft dit allemaal geen nut. Je BLIJFT maar vragen of wij die olifant in de viskom willen passen. Gaat niet gebeuren. Het is niet zo dat wij stoppen met antwoorden: het probleem is dat jij maar blijft doorvragen terwijl de antwoorden al gegeven zijn.
Ik kan me voorstellen dat je dit frustrerend vindt, maar dat vind ik net zo goed, hoor!

Dit is een onderschrift.