Foppe1986 schreef:Yolanda_dB schreef:Dan moet je niet met absurde uitspraken komen, dan hoef ik ze ook niet absurd te noemen ...
Laat ik nou net overal kunnen bewijzen dat mijn uitspraken niet absurd zijn, maar gewoon uit jouw heilige Boek komen. Dus misschien iets minder snel oordelen?
Yolanda_dB schreef:En jij dacht dat ik niet begreep dat het bij vellen om dierenvellen ging?
Punt blijft hetzelfde.
Er staat alleen dat God met (dieren)vellen aan kwam zetten.
Er staat niet waar Hij die (dieren)vellen vandaan heeft.
Dat is dus "invullen" door jou.
Dat is gewoon zuivere logica. Er was nog geen dood, die kwam pas toen Adam en Eva uit het paradijs gejoulebould werden. Dus hij moest de dieren eerst doden, want aan ouderdom waren ze niet vergaan. Dus is hij de eerste moordenaar, terwijl gelovigen dit altijd aan de slang of satan wijten.
Om hier nog maar even op te reageren:
God heeft net alles geschapen.
Maar Hij is volgens jou niet in staat om een paar dierenvellen "te scheppen"? Nee, daarvoor moet Hij wel dieren doden, en dat is moord.
Maar dit is JOUW interpretatie, het staat er niet.
Je kan hoog springen, laag springen, je kan denken dat je het hebt bewezen, je kan denken dat het zuivere logica is:
het staat er niet.
(P.S. Volgens de meeste gelovigen is Kaïn de eerste moordenaar.)
Foppe1986 schreef:Yolanda_dB schreef:Laat ik het anders uitleggen.
Wat er gebeurde:
A. De mens at van de boom.
B. De mens werd uit het paradijs gezet (en kan dus niet (meer) eten van de boom des levens).
C. De mens zal dus sterven (omdat die niet (meer) kan eten van de boom des levens).
Oftewel: A leidt tot B en B leidt tot C.
Wat in de bijbel staat, is dat God zei: let op, doe je A, dan volgt C.
God zei dus NIET: doe je A, dan volgt direct en daardoor (causaal) C.
Dat je dat laatste er wel in leest, is eigen interpretatie.
God heeft B niet eens gezegd! Hij zei als je eet zul je sterven. En dit klopte niet, want als ze ook nog van de andere boom gegeten hadden waren ze onsterfelijk en dus niet dood. jij bent het die erbij verzint dat God ook nog had gezegd dat ze uit het paradijs gezet zouden worden. Dat is hetzelfde als zeggen : Als jij je bord niet leeg eet ga je dood. Vervolgens wordt het bord niet leeggegeten en gebeurt er niks. Totdat jij een pistool pakt, het kind doodschiet en zegt "ik had nog zo gewaarschuwd".
"God heeft B niet eens gezegd!". Dat zeg ik toch ook. Ik zei: "Wat in de bijbel staat, is dat God zei: let op, doe je A, dan volgt C." Nergens B te bekennen.
"Hij zei als je eet zul je sterven." Dat zeg ik dus ook: Als je A doet, dan volgt C.
"jij bent het die erbij verzint dat God ook nog had
gezegd dat ze uit het paradijs gezet zouden worden."
O ja? Waar heb ik gezegd dat God dat had gezegd?
Ik heb alleen gezegd dat dat is wat er
gebeurde. Ik heb
niet gezegd dat God dat heeft
gezegd.
Foppe1986 schreef:Dus het feit dat zij gegeten hebben van de boom is niet de oorzaak van het sterfelijk worden van de mens. Dit is toch zo helder als theewater?
In het voorbeeld A leidt tot B en B leidt tot C.
B had niet plaatsgevonden zonder A.
Dat zegt God namelijk WEL zelf. Hij gaf aan dat het niet zo kan/mag zijn dat de mens van de ene boom at (A), en ook van de andere boom. Dat was de oorzaak van B.
Dus de zin "als je van de boom eet, dan zul je sterven" als in "doe je A, dan volgt C", is gewoon "waar".
Foppe1986 schreef:Dus wees niet zo uit de hoogte, alsof jij alles weet en ik niks en dat ik kinderachtig ben.
...
Weer die aanmatigende toon, enkel om mij niet serieus te hoeven nemen en daarom deze discussie niet serieus te nemen. Feitelijk ben ik wel klaar met mensen die zo een discussie aangaan.
De pot verwijt de ketel ...
Foppe1986 schreef:Yolanda_dB schreef:Wat ik daarmee zeg, is dat we door dit soort niet-onderbouwde, op de persoon-gespeelde opmerkingen, in essentie nog niets weten over de gene waarover dit gezegd wordt,
tenzij jij een gediplomeerd psycholoog bent en je kunt aantonen dat je dit op wetenschappelijke basis hebt onderzocht (wat niet het geval is),
en dus leren we uit dit soort opmerkingen alleen iets over de persoon die het zegt, namelijk dat die niet in staat is tot een serieus inhoudelijk gesprek.
Dus alleen als je een gediplomeerd psycholoog bent mag je iets zeggen over indoctrinatie? Wat een onzin. En je moet ook nog op wetenschappelijk basis onderzoeken of het zo is?
Jij gelooft in slangen die kunnen praten, omdat de bijbel dit zegt. Dit is toch voor iedereen zichtbaar indoctrinatie? Als de koran had gezegd dat slangen konden praten zou je dit "absurd" vinden.
Enkel omdat je al jaren is wijsgemaakt dat de Bijbel historisch waar is neem je aan dat slangen konden praten.
Een eerstejaars psycholoog kan al weten dat dit met indoctrinatie te maken heeft, en als een eerstejaars dit kan weten kan ieder mens van boven een bepaald IQ dit weten.
Ik zeg er alleen dit over.
Ik ben opgegroeid in een ongelovig gezin.
Ik ben naar openbare scholen geweest.
Ik ben pas op latere leeftijd in contact gekomen met het geloof, en heb zelf moeten onderzoeken hoe ik tegen deze materie aankijk,
en heb op dat punt mijn keuze gemaakt, en daaruit consequenties getrokken.
Nu jij weer.
Waar / hoe ben ik geïndoctrineerd?!
(P.S. Mijn zus is (onderzoeks-)psycholoog, en ik heb haar jouw stelling "je gelooft in slangen dus je bent geïndoctrineerd" gemaild.
Ik moest zeggen dat zij en haar collega's er heerlijk om hebben gelachen, en zij geven het advies om dergelijke oordelen toch maar over te laten aan mensen die er echt wat van af weten.)
Foppe1986 schreef:En jij moet niet klagen over op de persoon gespeelde opmerkingen. Indoctrinatie heeft niks met op de persoon te maken. Gelovigen en indoctrinatie komt nou eenmaal veel voor.
Ik zeg er alleen dit over:
Het toont alleen aan dat jij "denkt" dat wanneer jij een bepaalde overtuiging bij iemand ontdekt, dat het dan DUS wel indoctrinatie moet zijn.
En DAT gooi je mij vervolgens - onterecht - voor de voeten.
Dat is een klassiek voorbeeld van op-de-persoon spelen.
Als ik alleen al kijk hoe vaak jij in dit en eerdere berichten opmerkingen plaatst waarin jij meent te kunnen/moeten aanduiden
waarom ik bepaalde dingen zeg of denk of geloof...
Ach laat maar.
Het typische voorbeeld van iemand die niet op inhoud kan discussiëren.
Foppe1986 schreef:Mensen uitlachen, en dan denken dat de waarheid wel over waait. Kun je weer gerust geloven dat jouw wereldbeeld de juiste is.
Opnieuw - een meewarig lachen ...